uskomuksista

mä vaa

yhteiskunta sallii uskomukset,jotka ei perustu rationaalisuuteen.niitä kohtaa pitää suhtautua jollainlailla.nämä uskomukset pitävät sisällään myös vaatimuksia.esim.jotain kuvaa ei saa piirtää.

voidaanko olettaa että on sallittua kehittää uskomus,jolla voidaan vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen asettamalla uskomukseen ehtoja?

kuinka yhteiskunnan tulisi suhtautua uskomuksiin,jotka eivät perustu rationaalisuuteen?

5

381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi

Lailla ei voi vaikuttaa uskomusten syntyyn. Uskomusten syntyyn voi jokainen vain omalta kohdaltaan vaikuttaa siten että joko uskoo tai ei. Jos uskoo niin todennäköisesti myös levittää sitä joko aktiivisesti tai epäsuorasti elämällä sen mukaan.
      Samoin ei uskova voi vaikuttaa asian toimimalla ja puhumalla näkemykselleen uskollisena. Ei löydy muita keinoja.
      Lain säätäminen olisi "uskomusten vastaisen liikkeen" perustamista mikä asiallisesti olisi samaa kuin uskonto miinusmerkkisenä.

• rivikristitty

Selvitäpä minulle mille rationaaliselle pohjalle perustuu vaikkapa meidänkin yhteiskunnan lainsäädäntö. Kyllä se laki taitaa perustua uskomuksiin, että jokin asia on hyväksyttävää ja jokin ei.

Esimerkiksi meidän eduskuntamme on suuressa viisaudessaan päättänyt, että levy-yhtiöpomojen kokaiinin saannin takaaminen on tärkeämpää kuin se, että voin tehdä varmuuskopion levystä, jotta voin soittaa sitä auton cd-soittimessa. Tämäkö on sitä rationaalisuutta?

• mä vaa

haluan pyytää anteeksi.

oon ymmärtänyt erään käsityksen väärin.ja oon sen ymmärtämäni käsityksen mukaan alkanu leukojani loksuttaa.

palailen aiheeseen kun löydän oikeat "palikat" mielipiteeni ilmaisemiseen.

• mä vaa

tästä muutama sananen,vaikka aloitukseni tarkoitus vituillee jo menikin.

"Kyllä se laki taitaa perustua uskomuksiin, että jokin asia on hyväksyttävää ja jokin ei."

juu uskomuksiin perustuu siinämielessä,että etiikka on määritelty jonkinlaiseksi,jolta odotetaan jotain.tosin nämä uskomukset tähtäävät johonkin konkreettiseen todettavissa olevaan "toimintaan".toimintaan joka on riippumatonta yksilön henk.koht mielipiteestä.

eettiset kysymykset on siinämielessä veikeitä,koska toimit kuinka tahansa,nii aina perse näyttää johonkin suuntaan.

mielestäni kysymys ei olekkaan siitä kuinka ihmiset etiikkaa määrittelevät,vaan siitä kuinka sen soveltamiseen suhtaudutaan.

• Elli

Tit-for-Tat -strategia toimii hyvin eräissä peleissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      73
      5024
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      121
      4727
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      80
      4223
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      108
      4201
    5. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3344
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      125
      3147
    7. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2848
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2787
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      40
      2783
    10. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2772
    Aihe