Se tavallinen ihminen joka on itse uskossa ja tietää mistä hän puhuu. Asia on se tärkein eikä puhujan henkilökohtainen persoonallisuus, koska eihän hän omasta itsestänsä kertoile vaan siitä asiasta josta hän kirjoittaa.
Raamatusta: Ei kynttilää laiteta vakan alle piiloon vaan kynttilänjalkaan, että kaikki huoneeseen tulijat näkisivät valon.
Tässäkin paikassa tarvitaan uskovaisten kirjoittamia kirjoituksia, vaikka täällä on uskon vastustajia ja pilkkaajiakin. Eihän mitään asiaa kannata lähteä pilkkaamalla tutkimaan mistä ei mitään ymmärrä, vaan sitä voisi lähteä tutkimaan jos se kiinnostaa.
Siellä missä on uskoa joka on saatu lahjaksi Jumalalta, on myöskin uskon vastustajia, tämäkin on kerrottu kirkoissa ja muissa Jumalan huoneissa jossa kristinuskovaiset ihmiset käyvät.
Kristinuskovainen voi elää sovussa muiden, kuten muslimien kanssa, ja yleensä tietääkseni elävätkin. Onhan siihen kehotettu Raamatussakin.
Pitää vain kunnioittaa toisen uskoa, ja kun on kertonut miksi itse uskoo omaansa voi antaa mieluummin asian olla kuin lähteä yhtään asioista riitelemään kenenkään kanssa, joka uskoo toisin. Tässä paikassa on myöskin päinvastastaisen=paholaisenkin palvelijoita, mutta he eivät tietääkseni tunnusta olevansa sellaisia. Eivätkö he saa tunnustaa vai mikähän siinäkin on syynä? Ainakin nämä pilkkaavat kiihkoilemalla kristinuskoa, mikä on heiltä ymmärrettävää. Mutta kun kysyt syytä pilkkaan heillä ei ole antaa kunnollista vastausta.
Jokaikinen ihminen on tärkeä ja arvokas, olemme kaikki erilaisia persoonallisuuksia. Se on yksi elämän ihmeellisyyksistä.
Toinen uskovainen voi oppia toisen kirjoituksista jotain, tai saada vastauksen johonkin, sen takia olisi hyvä jos muutkin uskovaiset kirjoittaisivat tänne rohkeasti.
Pimeään maailmaan on ihan hyvä asia tuoda hieman valoa. Kymmenen käskyn käskyt ovat ihmisen parhaaksi, eikä niissä ole mitään pahaa, sen takia niitä on viisasta noudattaa.
Jostakin syystä tämä lause Raamatusta tulee mieleeni: Parempi on elävä koira kuin kuollut leijona!
Raamattu on kirjoitettu vertauskuvallisesti, ja sen takia sitä on hyvä lähteä tutkimaan vaikka rukous ja Raamattupiireissä tai netistä löytyvistä opetuksista. Sen vertauskuvallisuudenkin takia uskosta osaton ihminen ei helposti ymmärrä siitä paljoankaan, mutta uskovaiselle se avautuu, olen sen kokemuksestani huomannut. Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan!
kuka voi kertoa uskosta?
8
227
Vastaukset
- Trubaduuri
Nuinhan se menee. Ja jos ei heti löydä, niin on vain jatkettava etsimistä.
- Uskosta osaton
"Sen vertauskuvallisuudenkin takia uskosta osaton ihminen ei helposti ymmärrä siitä paljoankaan, mutta uskovaiselle se avautuu, olen sen kokemuksestani huomannut."
Jos siis uskosta osaton esittää sinulle jonkin Raamatun kohdan, jota ihmettelee, niin osaat kokemuksellasi kertoa tuleeko se tulkita kirjaimellisesti vai vertauskuvallisesti, ja jälkimmäisessä tapauksessa osaat selittää sen vertauskuvan?- mie vain
Sen verran osaan mitä olen itse Raamattua tutkinut kuuntelemalla kokeneita ja Raamatun selitys taitoisia julistajia, itse olen kuunnellut näitä esim. radio deistä, jonka nettiosoite on www.patmos.fi
Se mitä en osaa selittää, sanon kyllä suoraan ja siinä on sitten minullekkin lisää uuttaa tutkittavaa. Myös Raamattupiireissä luetaan ja selitetään Raamattua, ja muissa netistäkin löytyvissä opetuksissa. - uskosta osaton
mie vain kirjoitti:
Sen verran osaan mitä olen itse Raamattua tutkinut kuuntelemalla kokeneita ja Raamatun selitys taitoisia julistajia, itse olen kuunnellut näitä esim. radio deistä, jonka nettiosoite on www.patmos.fi
Se mitä en osaa selittää, sanon kyllä suoraan ja siinä on sitten minullekkin lisää uuttaa tutkittavaa. Myös Raamattupiireissä luetaan ja selitetään Raamattua, ja muissa netistäkin löytyvissä opetuksissa.Minua kiinnostaa vaikkapa vanhan liiton pätevyys.
Onko vanhan liiton määräyksiä noudatettava kirjaimellisesti edelleen?
Jos on, miksei noudateta?
Jos ei, mitkä vanhan liiton määräykset ovat vanhentuneita ja miksi?
Ja jos ei, miksi Jeesus kuitenkin sanoi:
"Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Toivoisin, että selität omin sanoin etkä esimerkiksi pyydä katsomaan jonkin linkin takaa. - mie vain
uskosta osaton kirjoitti:
Minua kiinnostaa vaikkapa vanhan liiton pätevyys.
Onko vanhan liiton määräyksiä noudatettava kirjaimellisesti edelleen?
Jos on, miksei noudateta?
Jos ei, mitkä vanhan liiton määräykset ovat vanhentuneita ja miksi?
Ja jos ei, miksi Jeesus kuitenkin sanoi:
"Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."
Toivoisin, että selität omin sanoin etkä esimerkiksi pyydä katsomaan jonkin linkin takaa.Näitä käskyjä on hyvä tutkia rauhassa omantunnon kanssa, mikä on hyväksi ja auttaa etenemään uskon tiellä. Ei hyviä ohjeita ole kumottu, koska Jumala on ne ihmisille antanut. Kymmenen käskyäkin on tehty opastamaan ihmistä elämään rauhassa, sovussa ja kuuntelemaan omantunnon ääntä. Minä pidän niitäkin käskyjä arvossa, ja ne voi lisätä kymmeneen käskyyn kun ymmärtää miten ne liittyvät niihin.
Jeesus sanoi: Käskyt te jo tiedätte. - siis miten?
mie vain kirjoitti:
Näitä käskyjä on hyvä tutkia rauhassa omantunnon kanssa, mikä on hyväksi ja auttaa etenemään uskon tiellä. Ei hyviä ohjeita ole kumottu, koska Jumala on ne ihmisille antanut. Kymmenen käskyäkin on tehty opastamaan ihmistä elämään rauhassa, sovussa ja kuuntelemaan omantunnon ääntä. Minä pidän niitäkin käskyjä arvossa, ja ne voi lisätä kymmeneen käskyyn kun ymmärtää miten ne liittyvät niihin.
Jeesus sanoi: Käskyt te jo tiedätte."Näitä käskyjä on hyvä tutkia rauhassa omantunnon kanssa, mikä on hyväksi ja auttaa etenemään uskon tiellä."
Olet siis sitä mieltä, että ihmisen tulee itse valikoida vanhan liiton ohjeista ne, jotka tuntuvat sopivilta noudatettaviksi. Miten se voi edes teoriassa onnistua ihmisen vajavaisilla kyvyillä? Eikö sen tulisi ehdottomasti ja aukottomasti selvitä Raamatusta itsestään?
"Ei hyviä ohjeita ole kumottu, koska Jumala on ne ihmisille antanut."
Eikö tuo ole ristiriidassa edellisen lausumasi kanssa?
Otetaanpa pari käytännön esimerkkiä, pitääkö seuraavia ohjeita noudattaa vai ei, miksi?
- Saako käyttää vaatteita, jotka on kudottu kahdenlaisesta langasta?
- Jos mies ottaa vaimon ja osoittautuu, että tämä ei ollutkaan neitsyt, tuleeko vaimo kivittää kuoliaaksi?
- Tuleeko hävittää ihminen, joka on koskenut saastaiseen?
- Saako syödä verilettuja?
- Saako syödä uutisleipää ennenkuin on suorittanut uhritoimituksen? - mie vain
siis miten? kirjoitti:
"Näitä käskyjä on hyvä tutkia rauhassa omantunnon kanssa, mikä on hyväksi ja auttaa etenemään uskon tiellä."
Olet siis sitä mieltä, että ihmisen tulee itse valikoida vanhan liiton ohjeista ne, jotka tuntuvat sopivilta noudatettaviksi. Miten se voi edes teoriassa onnistua ihmisen vajavaisilla kyvyillä? Eikö sen tulisi ehdottomasti ja aukottomasti selvitä Raamatusta itsestään?
"Ei hyviä ohjeita ole kumottu, koska Jumala on ne ihmisille antanut."
Eikö tuo ole ristiriidassa edellisen lausumasi kanssa?
Otetaanpa pari käytännön esimerkkiä, pitääkö seuraavia ohjeita noudattaa vai ei, miksi?
- Saako käyttää vaatteita, jotka on kudottu kahdenlaisesta langasta?
- Jos mies ottaa vaimon ja osoittautuu, että tämä ei ollutkaan neitsyt, tuleeko vaimo kivittää kuoliaaksi?
- Tuleeko hävittää ihminen, joka on koskenut saastaiseen?
- Saako syödä verilettuja?
- Saako syödä uutisleipää ennenkuin on suorittanut uhritoimituksen?Järki on myös viisainta pitää mukana, ei tietenkään kenenkään kivittäminen ole oikein. Käskyissähän lukee: Älä tapa, miksi siis ehdotit kivittämistä ollenkaan?
Jeesus on suorittanut uhrin ristillä, joten sinun ei tarvitse suorittaa mitään uhrijuttuja.
Jos omatuntosi kolkuttaa niin anna olla, jätä tekemättä, nin on viisainta kuin tehdä jotain tyhmää tai toista vahingoittavaa.
Ota kymmenen käskyä eteesi ja lue ne, niin huomaat että olet kysellyt niitä käskyjä vastaan etkä niiden mukaisesti. Oppia ikä kaikki. - uskosta osaton
mie vain kirjoitti:
Järki on myös viisainta pitää mukana, ei tietenkään kenenkään kivittäminen ole oikein. Käskyissähän lukee: Älä tapa, miksi siis ehdotit kivittämistä ollenkaan?
Jeesus on suorittanut uhrin ristillä, joten sinun ei tarvitse suorittaa mitään uhrijuttuja.
Jos omatuntosi kolkuttaa niin anna olla, jätä tekemättä, nin on viisainta kuin tehdä jotain tyhmää tai toista vahingoittavaa.
Ota kymmenen käskyä eteesi ja lue ne, niin huomaat että olet kysellyt niitä käskyjä vastaan etkä niiden mukaisesti. Oppia ikä kaikki."Järki on myös viisainta pitää mukana, ei tietenkään kenenkään kivittäminen ole oikein."
Olet muistaakseni itse kirjoittanut siihen tapaan, että ihminen ei voi ymmärtää Jumalan aivoituksia. Kuinka siis ihminen voisi luottaa järkeensä tärkeissä kysymyksissä? Eikö nimen omaan pitäisi luottaa Jumalan järkeen ja toimia niinkuin se on Raamattuun kirjattu?
"Jeesus on suorittanut uhrin ristillä, joten sinun ei tarvitse suorittaa mitään uhrijuttuja."
Eikö Jesus itse kuitenkin sangen selvästi sanonut, että laki on kokonaisuudessaan aina voimassa:
"Ota kymmenen käskyä eteesi ja lue ne, niin huomaat että olet kysellyt niitä käskyjä vastaan etkä niiden mukaisesti."
Tulkitsenko siis oikein: Sinun mielestäsi vanhasta liitosta tulee noudattaa ainoastaan kymmentä käskyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708