Kaiken paheksumisesta

Kyllästyin

Lueskelin tänään Keski-Suomalaisesta kahden nuoren hellarinaisen haastattelun ja se palautti mieleeni miksi en itse enää halua kuulua kyseiseen porukkaan.

Hellariajoilta jäi ehkäpä päällimmäisenä mieleen se, että kaikkea aina paheksuttiin tai "oltiin vastavirrassa" muun yhteiskunnan kanssa. Tämän muiston nosti mieleeni toiselta tytöltä siteerattu lause "Kyllä sen on huomannut, että ajattelee asioista eri tavalla kuin melkein kaikki muut. Siinä on vaan todettava, että minä olen tätä mieltä, olkaa te muut mitä mieltä olette."

Milloin paheksutaan mitäkin(esim. Potter-kirjat, jonkun seurakuntalaisen seurakunnassakäynti tiheyttä tms.) eikä se tunnu muuksi muuttuvan. Tai jos ei paheksuta niin annetaan ymmärtää ettei asia kuitenkaan ole sopiva. Esim. itsetyydytyksestä sanotaan usein että se on luonnollinen asia mutta heti seuraavassa sivulauseessa todetaan "mutta jos se sinulla aiheuttaa syyllisyydentunteita niin on parempi olla harrastamatta sitä". Jo tällainen epäselvä lauserakenne aiheuttaa nuorissa tunteen ettei asia olekaan luonnollinen ja seurauksena on syyllisyydentunne.

Kun lopulta joitakin vuosia sitten jätin hellarikuviot taakseni niin olen nauttinut siitä, että kaikkea ei aina tarvitse olla paheksumassa tai vastustamassa. Saa rauhassa elää tavallista elämään ilman, että tarvitsisi olla muun seurakunnan kanssa paheksumassa jotain asiaa tai ilmiötä.

No, monet iloitsevat tästä hienosta "todistus mahdollisuudesta", jonka tällainen haastattelun julkaisu lehdessä toi mutta itselleni se vain muistutti miksi en halua kuulua helluntaiseurakuntaan!

Toivon keskustelua ja kommentteja nimenomaan tästä paheksumisasiasta enkä esim. Potter-kirjoista tai
itsetyydytyksestä...

6

305

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttua

Nuorena olin itsekin kyseinen paheksuja ja myös koin paheksuntaa. Muistan, että usein paheksuttiin kun se teki sitä ja sitä, onkohan se enää uskossakaan. Kaikesta pienestäkin sitä paheksuttiin, jollain oli liian lyhyt hame, eihän uskovan nuoren sovi. Itsekin pidin joskus kesällä tarratatuointia kädessä, ja jotkut paheksuivat sitä,e ikä siitä ole edes kauaa, noin 7 vuotta. uskon, että kyse on jälleen kerran tästä kateudesta ja siitä, että tavallaan nautitaan siitä, että voi paheksua muita, silloinhan voi itse kokea olevansa parempi ihminen, kuin nämä "syntiset". Onneksi olen sinun laillasi päässyt etääntymään tästä ajattelutavasta. Iän karttuessa (vaikka olenkin vielä suht nuori) on oppinut hyväksymään muut sellaisenaan ja näkemään itsessään ne viat ennen muita. "Se joka synnitön on, heittäköön ensimmäisen kiven". Rakastakaamme toisiamme =)

• veliRiepu

Paheksumispainotteinen uskonelämä kertoo tällaisen uskon haltijan lainalaisuudesta. Siihen voi olla taipuvainen kuka vaan, jolla oma synnintunto ei ole rinta rinnan armontunnon kanssa tasapainossa ja elävää todellisuutta arkielämässä. Jos joku ei muista olevansa ainoastaan Jeesuksen armon varassa ja koe synnin vaikutusta omassa elämässään, hän kokee olevansa silloin parempi kuin tuo publikaani ja katsoo tarpeelliseksi paheksua ja halveksua toista syntisraukkaa.

Minäkin olen uskovana edelleen vain armahdettu syntinen, vaikka Jeesus kenties jotain hyvää on elämässäni aikaansaanutkin. Minulla ei ole varaa paheksua ihmistä, jota Jeesus rakastaa ja jonka Jeesus on hyväksynyt yhteyteensä oman anteeksiantamuksensa kautta ja asianomaisen uskon kautta.

Uskovaisuus ei tee minusta kuitenkaan yleishumanistia, joka on valmis suvaitsemaan kaikki mahdollinen ihmislapsen vääryys. En voi, enkä saa hyväksyä sitä, mikä on Jumalan Sanankin mukaan väärin.
      Tuomaria minusta ei kuitenkaan tee se, jos puutun jonkun väärintekoon. Vastavirrassa uinti tarkoittaa sitä, että en mukaudu maailman menoon sellaisissa asioissa, jotka ymmärrän Jumalan Sanan vastaisiksi. Tässä kohden voi olla usein mielipide-eroja uskovien kesken ja niitä eroavaisuuksia pitää kestää ja sietää.

Tärkeintä on oma valvominen eli oman suhteen vaaliminen Jeesukseen. Kukin tekee aikanaan tiliä itse OMISTA teoistaan. Jos joku taivaaseen pääsee, se on sellainen henkilö, joka parannusta tehden asettaa kaiken toivonsa yksin Jeesuksen Kristuksen sovitustyöhön.

Armollisen Jeesuksen siunausta!

• hansutuulia

uskovien ajatuksia mitenkään haluta noteerata, pitääkö kaikkien kasvaa jossain massassa ja olla samaa mieltä. Eikä uskovainen nuori voi arvostella pottereita, tai muita mistä eivät itse pidä. Niinhän ne muutkin tekevät. Kuka ei tykkää äidistä ja kuka ei tyttärestä. Maailmassa on tasan tarkkaan kolmesta ihmisestä, kolme mielipidettä.
      Mikä kumma se onkin että vain hellareitten arviointeja katsotaan sormella osoittaen, eikö täällä suomessa ole vielä vapaa sana. Minusta on hyvä että joku näyttää väriä täällä maailman keskellä.
      Jos jonkun mielestä on ahdasta kun ei joku Pottereista tykkää, eikö se ole jokaisen oma asia. Mielipiteensä voi aina sanoa, niin sanon minäkin.
      Eiköhän tuo kaikki mitä tuo kyllästynyt kirjoitti, on elämää jossa ulkopuolella helluntaitakin pohditaan ihan samoja juttuja.
      Onko oikein vai väärin tehdä sitä tai katsoa
      tätä. Eikö uskovat saisi olla mielipiteillä varustettuja, pitääkö ne olla tahdottomia nukkeja joita vedellään naruista?

Kyllä maailmassa paheksutaan asioita yhtä paljon, eikä siihen uskoa tarvita ollenkaan.
      Joten eiköhän tämä henkilö ole nähnyt nyt uskovien käyttäytymisen vähän mustavalkoisena.

Minusta joikaisella ihmisellä on oikeus olla juuri sitä mitä ovat, niinkuin täällä on monesti sanottu hyväksymisestä toisiamme kohtaan, emmekö halua hyväksyä uskovien ajatuksia joistakin asiasta.
      Sekö on sitten parempi että saa olla niin 'vapaa' maailmassa ja tehdä mitä lystää. Usko on vapaus, se ei ole kahle vaan Jumalan armo kuulua Hänen omiensa joukkoon.

Tiedän kyllä näitä ihmisiä jotka eivät halua kuulua mihinkään seurakuntaan, eikä oikeastaan missään missä on ihmisiä koolla ja kun jotain pitäisi myöskin jonkun asian hyväksi tehdä niin näitä veijareita ei näy missään. Vastuun ottaminen ei kuulu näiden ihmisten ominaisuuteen.
      Arvostella kyllä osataan, mitä tulisi tehdä ja mitä ei.

Olen havainnut että joitakin kiinnostaa paljon enemmän maailman touhut kuin uskovien touhut. Kalja maistuu paremmin ja saa hyvällä 'omalla tunnolla' maistella.
      Mutta ihminen on unohtanut sen tärkeimmän mihin hänet on kutsuttu. Olemaan Jeesuksen seuraaja.

Jeesus sanoi, tahdotteko tekin lähteä pois...
      kun jotkut lähtivät Jeesuksen seurasta ulos maailmaan.

• hansutuulia

Olen sitä mieltä kun ihminen on lähtenyt synnin tielle, ei sitä tarvitse alkaa suvaitsemaan ja silittelemään. Jos ihminen haluaa seurata Jeesusta, ei siinä auta kompromissit vaan parannuksen paikka jos mielii seurata Jeesusta.
        Mutta joillekkin tämä on kova paikka kun joku sisar tai veli tulee 'ojentamaan' niin se onkin jo vaikea juttu ja niin ahdasmielistä toimintaa sanotaan. Niin ahdas on minusta sen ihmisen oma mieli joka ei halua ojentautua.

Ihminen joka on päässyt sellaiseen tilaan jossa arvostelut loppuu toista kohtaan, on ymmärtänyt armon. Aikamme heittelemme kivet, mutta tulee aika jolloin ne vielä kerätään. Rakastetaan sisaria ja veljiä ja nähdään heissä pelastetttu ja armadettu Jumalan lapsi. Emme ole vihan lapsia vaan Jeesuksen verellä pestyjä.
        Muistakaa olemme Jumalan perillisä siisä kuninkaallista väkeä, toimitaan sen mukaan.
        Näytetään me mallia ja rakastetaan toinen toistamme Hänessä.
        Ps. vanha hyvä sanonta. "kun Minä menen seurakuntaan se ei ole enää täydellinen", muistetaan tämä lähtökohta ja ollaan ihmisiksi, ja kasvetaan ulos valittavasta ja narisevasta mielen laadusta. Silloin on kaikilla hyvä olla.

• Katsos vaan

Kyllä näin on asiat. Aikanaan itsekin kuuluin hellutaihin, mutta jo yli kymmenen vuotta sitten olen niistä kuvioista poistunut. Ihan joka ikisessä kokouksessa ja kokousten ulkopuolellakin törmäsi aina siihen, että muita ja muitten tekemisiä arvosteltiin. Kun ei löytynyt oikeaa syytä, niin keksittiin valheita, joita alettiin kertoilla tosina. Minuakin tultiin vaatimaan tekemään parannusta sellaisita asioista, joita en missään tapaukksessa edes halunnut tehdä. Niinpä kun sitten erosin helluntiaseurakunnasta olen saanut kulkea vapauden tietä, eläen Kristuksessa. Vielähän helarit yrittää nytkin tunkeutua ohajamaan elämääni, mutta on hyvä sanoa vain, että enhän minä kuulu teidän seurakuntaanne. Toimin niin kuin Herra tahtoo minua kuljetella!

• Kyllästynyt

Pointtini ei ollut se, etteikö "nuorten uskovien ajatuksia mitenkään haluta noteerata" vaan ne muistot mitä lehdessä ollut haastattelu toi mieleeni. Mielestäni en näe asiaa mustavalkoisena, jos tuon esille sen yleisen olotilan mikä monissa helluntaiseurakunnissa vallitsee(omin silmin nähtyä). Halusin nimenomaan keskustelua tästä paheksumiskulttuurista enkä niinkään yksittäisistä asioista. Eikö ole huolestuttavaa jos päällimmäisin muisto seurakuntavuosilta on se paheksumiskulttuuri eikä esim. ylistys ja sovitustyö??

En suinkaan sano, että kaikkien pitäisi kasvaa jossakin "samassa massassa" vaan haluan tuoda esille, että samanlainen "massa" löytyy myös seurakunnan piirissä olevien keskeltä. Kirjoittaja puhuu muoteista ja katsoo, että niitä olisi vain ns. maailmassa mutta minusta niitä on myös hyvin vahvasti seurakunnassa. Tästähän kertoo juuri se, että niin monet nuoret kritisoivat samoja asioita. On se ns. hyvän uskovan muotti ja kirjoittamattomat säännöt, jotka ohjaavat olemista.

Hansutuulian lausahdus kuvastaa mielestäni hyvin sitä paheksumiskulttuuria, josta halusin lähteä keskustelemaan. "joitakin kiinnostaa paljon enemmän maailman touhut kuin uskovien touhut. Kalja maistuu paremmin ja saa hyvällä 'omalla tunnolla' maistella." Tämä on juuri sitä, että vihjataan jonkun asian olevan väärin ja osoitus henkilön luopumuksesta.

Lainaan vielä yhden lauseen Hansutuulialta "kasvetaan ulos valittavasta ja narisevasta mielen laadusta. Silloin on kaikilla hyvä olla." Minusta kokemani epäkohdan esille ottaminen ei ole valittamista tai narinaa - vain asioita esille ottaen voivat edelleenkin helluntaikuvioissa viihtyvät kokea sitä kuuluisaa "hyvää oloa ja uskovien yhteyttä".

Kiitos hyvistä kommenteistä ja ajatuksista. Kiva lukea etten ole ainoa tätä paheksumiskulttuuria vierastanut!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3878
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      351
      3011
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      11
      1915
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1635
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1099
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      944
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      781
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      769
    Aihe