Tämä olisi varmaan pitänyt laittaa tuonne rukous-palstalle, mutta näyttää että siitä on muodostunut rukouspyyntöjen osio. Se on hieno asia ja palstan nimen voisikin mielestäni muuttaa esirukous palstaksi.
Rukoustilanne yksinkin rukoillessa saattaa joskus tuottaa koossa pidettynä jonkinmoisia vaikeuksia. Aloitamme hiljentymällä ja ottamalla kontaktia ylös, yksilöimme jonkin aiheen mielessämme ja alamme rukoilla. Hetken aikaa siinä vietettyämme huomaamme herpaantumista, virta ei vie. Ajatus karkasi ja todella karkasi, koskapa mieleen juolahti että männä viikolla piti se pesuhuoneen lattia mopata ja se ei tullut tehtyä (saattaapa nostaa syyllisyyden tunteenkin). Jos annamme tuolle vallan tulee pian pakottava tarve juuri nyt lähteä siivoamaan sitä pesuhuoneen lattiaa. Jos meillä on mittarissa päämäärä, joka on tietenkin hyvä asettaa, olla rukouksessa vaikkapa 15 min tämä päätös on aika-ajoin helpompi kaatua kuin toteutua. Tämä on erään tyyppistä rukoustaistelua, taistelua rukouksestamme. Taistelua, että totta vieköön minulla on lupa ja oikeus olla edes 15 minuuttia päivässä oman Jumalani edessä. Tekijät jotka eivät ole aina niin halukkaita luovuttamaan meitä rukoushetkiin ovat oma mieli (liha) ja langennut enkeli. Voi kyllä meitä vartioidaan!
Kun Herrani eräs kerta nosti itselleni näitä asioita esille hän näytti että oli kuin sellainen mutkainen sateenjäljiltä oleva savinen tie. Mutkien lisäksi tien vieressä oli matalahko avo-oja jonka reuna tienpuolelta oli pyöreä. Ellei autoilija ollut skarppina hän pyllähti helposti ojaan. Minulle näytettiin kuinka autoilija sitten toimi. Ei hän jäänyt sinne ojanpohjalle itsesääliään itkemään, vaan käänsi rattiaan, kaasutti auton ojasta ja jatkoi tiellä matkaansa. Taas hän solahti ojaan, ja eikun sitkeenä sissinä rattia vasemmalle ja tielle. Tätä jatkui koko tieosuuden ajan. Ajajan ilmeessä ei kuitenkaan näkynyt yhtään masennuksen merkkiä, vaan hän oli tosityytyväinen, että oli aina päässyt tielle takaisin ja nyt se oli ajettu.
Jotenkin ymmärsin, että näin olisi minunkin toimittava. Olisi älytöntä jättää autoa ojaan, kun vain hetken sitä tietä piisasi, eteenpäin vaan ja tarmolla. Oma mieli monastikin asettuu rukoustilannetta vastaan (käytän sanaa mieli nyt liekkö oikea, mutta tuo liha tuntuu niin löllöltä), mikä on sinäänsä yllättävä juttu, ettei ihminen itsessään saata olla samalla puolella, mutta niinhän se vanha Paavalikin sanoi, että hengen mieli on eri kuin lihan mieli.
Monesti myös uskonasioihin kuin rukouselämäänkin suhtaudutaan suurella tunteella. Tuntuu siltä ja nyt ei tunnu siltä. Itseasiassahan on kysymyksessä täydet faktat. On kaksi mahdollisuutta joko pelastua Jeesuksen tunteen kauttako? ähäskuttia ei vaan teon kautta. Tai sitten ei. Ei se ole tunne eikä mikään fiilinki, Jeesus täytti lain. Suoritti lukion – hei Hän on Kuningas! Haloo ei mikään itsesäälin mestari, ei vaan Taistelun voittanut Messias! Juu, tuntui varmaan siellä ristillä ja jokaisesta tuntuu omalla ristillään, mutta se ei ollut se keskeyttämisen syy. Oli Päämäärä, ihmislapset piti saada turvaan pelastettua viholliselta, joka olisi vienyt tuhoon koko kuppikunnan. Otetaan mekin päämäärä, jos herpaannutaan ja luisutaan ojaan, niin muistetaan, että näin käy meille kaikille tässä kuppikunnassa. Herätys siellä ojaniiskutin ja se-pää ylös jossa silmät on.
Sarkastista, mutta ymmärrän jotenkin uskosta osattomien sanonnan Raamattua satukirjaksi, sitähän se onkin jos ei samaista itseään ihmiskuntaan kuuluvaksi juuri tällaiseksi häilyväiseksi ja hienostelevaksi pikkusormi ojossa kahvi kuppillistaan siemailevaksi blondiksi. Josta voi sanoa, että silmä painaa enemmän kuin aivot. Meillä on taistelu – henkilökohtainen taistelu, pikkusormi alas ja puurtamaan.
Heh Luin tuossa juuri tämän räpyttelemiseni mutta menköön painoon, ottakoon kukin mitä tahtoo, päivänjatkoja :-)
Rukouselämää
6
307
Vastaukset
- Trubaduuri
Rukouksen täytyy tulla kuitenkin suoraan "sydämestä"
jotta se rukous olisi ja sen täytyy suuntautua aivan tietylle taholle, jotta sillä olisi jotakin oikeata merkitystä. Kirkastettu ja voideltu ihmisen Poika, Kristus vuorisaarnassaan osoittaa oivallisesti sen, että kuinka tulee itsekunkin ihmisen rukoilla.- rukouksesta
Luukas 18
1 Ja hän puhui heille vertauksen siitä, että heidän tuli aina rukoilla eikä väsyä.
2 Hän sanoi: "Eräässä kaupungissa oli tuomari, joka ei peljännyt Jumalaa eikä hävennyt ihmisiä.
3 Ja siinä kaupungissa oli leskivaimo, joka vähän väliä tuli hänen luoksensa ja sanoi: 'Auta minut oikeuteeni riitapuoltani vastaan'.
4 Mutta pitkään aikaan hän ei tahtonut. Vaan sitten hän sanoi mielessään: 'Vaikka en pelkää Jumalaa enkä häpeä ihmisiä,
5 niin kuitenkin, koska tämä leski tuottaa minulle vaivaa, minä autan hänet oikeuteensa, ettei hän lopulta tulisi ja kävisi minun silmilleni'."
6 Niin Herra sanoi: "Kuulkaa, mitä tuo väärä tuomari sanoo!
7 Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa?
8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
15 Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
17 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
-----
Matteus 6
5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.
14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne. - Trubaduuri
rukouksesta kirjoitti:
Luukas 18
1 Ja hän puhui heille vertauksen siitä, että heidän tuli aina rukoilla eikä väsyä.
2 Hän sanoi: "Eräässä kaupungissa oli tuomari, joka ei peljännyt Jumalaa eikä hävennyt ihmisiä.
3 Ja siinä kaupungissa oli leskivaimo, joka vähän väliä tuli hänen luoksensa ja sanoi: 'Auta minut oikeuteeni riitapuoltani vastaan'.
4 Mutta pitkään aikaan hän ei tahtonut. Vaan sitten hän sanoi mielessään: 'Vaikka en pelkää Jumalaa enkä häpeä ihmisiä,
5 niin kuitenkin, koska tämä leski tuottaa minulle vaivaa, minä autan hänet oikeuteensa, ettei hän lopulta tulisi ja kävisi minun silmilleni'."
6 Niin Herra sanoi: "Kuulkaa, mitä tuo väärä tuomari sanoo!
7 Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa?
8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
15 Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
17 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
-----
Matteus 6
5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.
7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.
9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;
10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;
11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.
14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.Upeaa, näemmä sinulla on ihan hyvät mielipiteet myös rukouksestakin. Varsinkin tuo vuorisaarnan kohta jolla suoraan viittaat itse rukoukseen.
- Yksilö
Rukoile,rukoile,onko siitä apua?? Kun Jumala muuttaa suunnitelmaansa niin jonkun käy pahasti.Se ehkä joutuu Helvetin ikuiseen tuleen jossa sitä sielu parkaa kidutetaan ikuisessa Helvetin tulessa joka ei koskaan sammu.Aaah Herran armo,se on suuri.Halleluja,Jeesus,ikuinen Helvetin tuli.
- tuttan
Malakia 2:16 Sillä minä vihaan hylkäämistä, sanoo Herra, Israelin Jumala, ja sitä joka verhoaa vaatteensa väärydellä.
Tuosta luonteenpiirteestä joka meidän sinun ja minun Jumalalla on voisin kertoa sinulle, ettei hän taida kuitenkaan niin vaan hylätä sitä, joka hänen tykönsä tulee.
Jumala ei ole niinkuin ihminen että hän tuulen humahdettua olkihatun alle unohtaa jo oitis lupauksensa ja kääntyy muualle. Heikkous ei kuulu hänen luonteenpiirteisiinsä, lohdullista.
Mutta mitä, tavallaan oisko näin? Taas tuo ihana ja runollinen Johanneksen evankeliumi josta vähän aikaa sitten oli puhe ilmestyy eteemme. Jumalan oma poika Jeesus, jolla on tuo sama luja ja luotettava Jumalan luonne kertoilee Johanneksen evankeliumissa 6:37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni, ja sitä joka tulee minun tyköni, minä en heitä ulos.
Nyt jos otetaan ja lasketaa yhteen pari lausumaa. Kun me menemme Jeesuksen tykö hakien parannusta elämäämme ja syntien anteeksi antoa, hänen ristinuhrinsa nimissä, me päästään Jeesusta lähelle, eli hänen tykönsä. Nyt voidaan vetää Jeesus oikeuteen sanomisistaan; Ahaa sinä olet sanonut tässä Johanneksen kohdassa, että sinä et heitä minua ulos....maailmankaikkeuden henkivaltojen edessä minä kysyn sinulta Jeesus pidätkö sanasi? Ja sitten Isä tilille; luomme tiukan katseen haastateltavamme ja kysymme: Testamentissasi Malakiassa sinä sanoit että vihaat hylkäämistä, näytä nyt kuinka paljon sitä vihaat hylkäämistä ja kuinka paljon rakastat minua?
Uskon, että Nämä Kaksi eivät paina päätään alas sinun pelastumisesi kohdalla, tuskin edes kysyt koska olet silloin jo niin valtavan rakkauden sisäpiirissä ja sinulla on vain niin rauhaisa olo.
- Kristitty Israelin ystävä
Kiitos sinulle hyvästä kirjoituksestasi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi735012Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1194721- 804213
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1074189Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33328Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1243137- 352848
- 282787
- 402773
- 372762