Suomen Elokuvasäätiön rahoituksista

Benny Marlin

Suomen Elokuvasäätiö jakoi taas rahaa elokuvantekijöille (www.ses.fi).

Joku ihmeellinen jakoperuste näyttää olevan muutamien ohjaajien suhteen. Ohjaaja Pekka Lehto sai viime vuonna 10 000 euroa uuden Pekka ja Pätkä-elokuvan (työnimi "Pekka ja Pätkä levottomina") kehittämiseen. Tuossa leffaideassa Pekan piti pelätä tulleensa homoksi.

Nyt ohjaaja Pekka Lehto (ja omistamansa Kinofinlandia Oy) sai kehittelytukea elokuva-ideaan "Tovaritsh Alik AKA Olavi 20 000 €.

Mahtaako rahoituksiin olla mitään vaikutusta sillä, että Pekka Lehto oli 70-luvun alussa samoissa poliittisissa piireissä, kuin monet elokuvarahoittajat?

Toveri toverille rahaa antaa, solidaarisuudesta?

Pekka Lehdon edellinen pitkä dokumenttielokuva "Voitka - metsän veljet" sai elokuvalevityksessä n. 270 maksanutta katsojaa. Elokuva maksoi kokonaisuudessaan Elokuvasäätiölle ja Yleisradiolle n. 350 000 euroa. Tuliko elokuvasta vastinetta julkisille rahoille?

Eikö olisi fiksumpaa jakaa näitä kehittelyrahoja nuorille ja innokkaille elokuvantekijöille?

10

693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauas pilvet näkyy

Pekka ja Pätkä on kotimaisen elokuvan klassikoita.

Hyvä olisi jos uusi sukupolvi edes ymmärtäisi millaisissa olosuhteissa, niitä aikoinaan tehtiin !

Silloin ei ollut mitään tukia !

• miira

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Säätiötä pitäisi tuulettaa oikein kunnolla! Kuinka moni suomalainen tietää miten siellä rahoja oikein jaetaan? Pitkän fiktiivisen leffan puolella on KAKSI tuotantoneuvojaa, jotka istuvat mielestäni ihan liian ison rahapussin päällä. Jos oikein olen ymmärtänyt homma menee näin: Jos tarjoat käsikirjoitusta säätiöön tuotantoneuvoja päättää saatko käsikirjoitustukea vai et ja kuinka paljon. Tämä yhden ja saman henkilön harkintavallassa on myös kehittelytuen myöntäminen tai evääminen. Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä. Puhutaan aika isoista summista mielestäni. Liikaa valtaa yhdellä ihmisellä.

• Sika Nauriskäki

Näin, toverihenkiset sedät ja tädit jaksaa heilua. Ja elokuvarahoitus jaetaan siten sulle&mulle-periaatteella. Tietyt 60-luvun taistolaiset saa kummasti rahaa yhä vaan, vaikka aate on kuollut ja kuopattu. Tähän voisi jo valtiovaltakin puuttua niin ses:in, Ylen kuin kulttuuriministeriönkin osalta...

• Nizza Riviera

Onko joskus jäänyt joku " menestys " elokuva tekemättä - rahanjaon takia ?

Aki / Mika haki alussa rahansa sijoittajilta - jotka myös auttovat markkinoinnissa !

• Sika Nauriskäki

Moi,

en tarkoittanut tuolla (tällä) mauttomalla nimimerkilläni, että olisin kritisoinut Kaurismäen veljeksiä. Päinvastoin! Heillä on aina ollut rotia ja selkärankaa hankkia rahoituksensa omilla elokuvataiteellisilla ja -sisälöllisillä näytöillään.

Nuo taistolaiset ohjaajat on sitten oma lukunsa... Heistä tässä keskustelussa on kyse.

• Kansa maisteli

Keitä on sinun taistolaisia ohjaajia ?

• Untamo.

Paljonko tuollainen keskivertobudjetilla tehty elokuva tarvitsisi katsojia, että se ei tarvitsisi yhtään elokuvasäätion tukea?

Olisikohan esim. kassamagneetit Matti ja Pahat pojat elokuvat tulleet toimeen ilman tukea?

• t. tukiainen

suomalaisella keskivertobudjetilla tehty eli kansainvälisesti halpa elokuva vaatis 400000 katsojaa ilman mitään ennakkorahaa. Telkkarikanavat usein maksaa jonkin verran ennakkoon, mutta ei paljon. Pahat Pojat ja Matti saavat päin vastoin extrarahaa elokuvasäätiöltä kun menestyvät hyvin. Onko se oikein vai väärin, en tiedä. Ainakaan ne leffat eivät olleet hyviä.

• Eino Reima O. Mini
        t. tukiainen kirjoitti:

suomalaisella keskivertobudjetilla tehty eli kansainvälisesti halpa elokuva vaatis 400000 katsojaa ilman mitään ennakkorahaa. Telkkarikanavat usein maksaa jonkin verran ennakkoon, mutta ei paljon. Pahat Pojat ja Matti saavat päin vastoin extrarahaa elokuvasäätiöltä kun menestyvät hyvin. Onko se oikein vai väärin, en tiedä. Ainakaan ne leffat eivät olleet hyviä.

Uusien suomalaisten leffojen katsojaluvut ovat suoraan verrannollisia Euroviisuvoittaja Lordin menestykseen; kansa äänestää/ostaa/katsoo/kuuntelee sitä, mitä marrkinoidaan tehokkaimmin. Sisällöstä viis.

Vai voiko joku väittää, että elokuvat "Matti", "Kummelin Jackpot" tai "FC ANUS" ovat elokuvina sisältönsä ja muotonsa puolesta merkittäviä ja hyviä?

Suomen Elokuvasäätiö rahoittaa joko näitä "varmoja" kassamegneetteja (rahoittaa siis myös niiden markkinointia) tai sitten pienen idelogisen kaveriporukan tuottamia hörhöelokuvia.

Häviäjiä ovat näiden kahden välimaastton jäävät todelliset elokuvat.

• miira
        Eino Reima O. Mini kirjoitti:

Uusien suomalaisten leffojen katsojaluvut ovat suoraan verrannollisia Euroviisuvoittaja Lordin menestykseen; kansa äänestää/ostaa/katsoo/kuuntelee sitä, mitä marrkinoidaan tehokkaimmin. Sisällöstä viis.

Vai voiko joku väittää, että elokuvat "Matti", "Kummelin Jackpot" tai "FC ANUS" ovat elokuvina sisältönsä ja muotonsa puolesta merkittäviä ja hyviä?

Suomen Elokuvasäätiö rahoittaa joko näitä "varmoja" kassamegneetteja (rahoittaa siis myös niiden markkinointia) tai sitten pienen idelogisen kaveriporukan tuottamia hörhöelokuvia.

Häviäjiä ovat näiden kahden välimaastton jäävät todelliset elokuvat.

Mua alkaa oikeesti ottaan tää juttu tosi paljon päähän, nimittäin oma arvioni on se, että hyviä leffoja on varmasti jäänyt tekemättä! Minkä asialle voi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1341
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33