Uskonnot antavat ilmeisesti suurta tyydytystä niiden kannattajille suomansa tuomitsemisvapauden vuoksi. Jumalasta tehdään kilpi, jonka takaa toisia voi tuomita niin paljon kuin lystää, ja sitten kehua tekevänsä moista lähimmäisrakkaudesta.
Juuri tuomitseminen ja tätä kautta vallankäyttö tuntuu olevan ainoana syynä uskontojen perustamiseen. Turha siis ihmetellä, jos puolestaan uskontoihin on alettu suhtautua tuomitsevasti.
Tapahtumat islamilaisissa maissa osoittavat, millaista uskonto on primitiivisimmillään. Suomessa on poltettu ihmisiä noitina ja sanaa levitetty miekan voimalla. Vääräuskoisia tapettaisiin edelleen toreilla suurina näytösnumeroina, jos sellaiseen annettaisiin mahdollisuus.
Sellainen saatana uskonnoissa kytee, ja sitä kauttahan se saatananpalvontakin voimansa saa.
Kaiken tuomitsevat uskonnot
18
659
Vastaukset
- Apostoli35
Joh. 12: 44-47
Jeesus huusi kovalla äänellä: "Joka uskoo minuun, ei usko minuun, vaan lähettäjääni. Joka näkee minut, näkee lähettäjäni. Minä olen valo ja olen tullut maailmaan siksi, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen. Jos joku ei noudata minun sanojani, vaikka on ne kuullut, en minä häntä tuomitse. En ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan sen."
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" (Matt. 7:1)"
"Antakaa anteeksi, jotta teille annettaisiin anteeksi (Matt. 6:14-15)"
"Vihollisten rakastaminen ja toisen posken kääntäminen "silmä silmästä" -säännön sijaan (Matt. 5:38-48)"
"Tapahtumat islamilaisissa maissa osoittavat, millaista uskonto on primitiivisimmillään. Suomessa on poltettu ihmisiä noitina ja sanaa levitetty miekan voimalla. Vääräuskoisia tapettaisiin edelleen toreilla suurina näytösnumeroina, jos sellaiseen annettaisiin mahdollisuus. "
Etpä taida kovin montaa uskovaa tuntea henkilökohtaisesti? Lähi-idän tapahtumat kertovat millainen IHMINEN on primitiivisimmillään, samanlaisia ilmiöitä on havaittavissa kaikissa aatteellisissa suunnissa, oli sitten kyse politiikasta, skinien riehumisesta tai etnisistä joukkomurhista, joilla ei ole mitään tekemistä uskontojen kanssa (Ruandana sisällissota mm.).
Tässä vielä tuomitsemisesta Paavalin sanoin:
16 Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. 17 Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis. 18 Teidän voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan, joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin, vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä. Sellaisen ihmisen tekevät hänen omat tyhjät ajatuksensa ylpeäksi, 19 eikä hänellä ole yhteyttä Kristukseen, päähän, joka huolehtii koko ruumiista ja pitää sitä nivelten ja jänteiden avulla koossa, niin että se kasvaa Jumalan tarkoittamalla tavalla.
20 Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja alistutte sellaisiin sääntöihin kuin 21 "älä tartu", "älä maista", "älä kosketa"? 22 Tämä kaikkihan koskee sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain ihmisten käskyistä ja opeista. 23 Nämä omatekoista hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä. "
Taitaa vain olla niin, että uskovat eivät osaa elää näiden ohjeiden mukaan, vaan unohtavat ne? Mitäs siitä tuumaisit?- siino
"Etpä taida kovin montaa uskovaa tuntea henkilökohtaisesti? Lähi-idän tapahtumat kertovat millainen IHMINEN on primitiivisimmillään, samanlaisia ilmiöitä on havaittavissa kaikissa aatteellisissa suunnissa, oli sitten kyse politiikasta, skinien riehumisesta tai etnisistä joukkomurhista, joilla ei ole mitään tekemistä uskontojen kanssa (Ruandana sisällissota mm.)."
En olisi kirjoittanut viestiäni, ellen tuntisi ja tietäisi, millaisia he ovat. Näytöt historiassa ja uutiset tv:ssä vahvistavat käsitystäni. Vapaa-ajattelijoiden piirissä olen saanut osakseni mainiota kaverihenkeä. Skinit eivät kuulu ystäviini.
Kristityille on ominaista juuri toisten, etenkin vähemmistöjen tuomitseminen omahyväinen ilme naamarissaan.
"Taitaa vain olla niin, että uskovat eivät osaa elää näiden ohjeiden mukaan, vaan unohtavat ne? Mitäs siitä tuumaisit?"
Sekin on totta. Moisia sääntöjä lienee ihmismielen mahdotonta noudattaa. - Apostoli35
siino kirjoitti:
"Etpä taida kovin montaa uskovaa tuntea henkilökohtaisesti? Lähi-idän tapahtumat kertovat millainen IHMINEN on primitiivisimmillään, samanlaisia ilmiöitä on havaittavissa kaikissa aatteellisissa suunnissa, oli sitten kyse politiikasta, skinien riehumisesta tai etnisistä joukkomurhista, joilla ei ole mitään tekemistä uskontojen kanssa (Ruandana sisällissota mm.)."
En olisi kirjoittanut viestiäni, ellen tuntisi ja tietäisi, millaisia he ovat. Näytöt historiassa ja uutiset tv:ssä vahvistavat käsitystäni. Vapaa-ajattelijoiden piirissä olen saanut osakseni mainiota kaverihenkeä. Skinit eivät kuulu ystäviini.
Kristityille on ominaista juuri toisten, etenkin vähemmistöjen tuomitseminen omahyväinen ilme naamarissaan.
"Taitaa vain olla niin, että uskovat eivät osaa elää näiden ohjeiden mukaan, vaan unohtavat ne? Mitäs siitä tuumaisit?"
Sekin on totta. Moisia sääntöjä lienee ihmismielen mahdotonta noudattaa."Kristityille on ominaista juuri toisten, etenkin vähemmistöjen tuomitseminen omahyväinen ilme naamarissaan."
Taas yleistys. Mitä vähemmistöjä tarkoitat? Etkö sinä huomaa kuinka rajusti ITSE tuomitset kristittyjä? Pyrin tuomaan esimerkkejä, jotka ovat tätä aikaa. Noitavainot ja inkvisitio on historiaa. Tuomiosi on samankaltainen kuin se, että saksalaisia (nykyisiä) edelleen syytettäisiin natsien tuhotöistä?
Kuinka moni koulussasi oli/on kristitty? Meillä oli kaksi uskovaa lukiossa luokallamme, joten näkisin sen olevan vähemmistö. Nassen arvion "tosikrisseleitä" on vain muutama prosentti enää suomalaisista? Ovatko uskovat enemmistö, joka tuomitsee vähemmistöjä? Ymmärrätkö sinä mitä vähemmistö tarkoittaa?
Mitä mieltä muuten olet romaneista? Eräs vähemmistömme?
"Sekin on totta. Moisia sääntöjä lienee ihmismielen mahdotonta noudattaa."
Mutta eikö siihen pitäisi pyrkiä? Miksi luulet ko. sääntöjen olevan olemassa?
"En olisi kirjoittanut viestiäni, ellen tuntisi ja tietäisi, millaisia he ovat"
Ei kelpaa vastaukseksi. Onko sinulla yhtään uskovaa suvussa, lähipiirissä, kaverina tms.?
Minä nimittäin väitän, että viestisi perustuu mielikuviin, ei todelliseen tuntemiseen.
Kuinka monta muslimia tunnet henk.koht.? Siis ihmisenä?
Vanha intiaanisanonta:"Älä tuomitse ketään, ennenkuin olet kulkenut päivän hänen mokkasiineissaan." - siino
Apostoli35 kirjoitti:
"Kristityille on ominaista juuri toisten, etenkin vähemmistöjen tuomitseminen omahyväinen ilme naamarissaan."
Taas yleistys. Mitä vähemmistöjä tarkoitat? Etkö sinä huomaa kuinka rajusti ITSE tuomitset kristittyjä? Pyrin tuomaan esimerkkejä, jotka ovat tätä aikaa. Noitavainot ja inkvisitio on historiaa. Tuomiosi on samankaltainen kuin se, että saksalaisia (nykyisiä) edelleen syytettäisiin natsien tuhotöistä?
Kuinka moni koulussasi oli/on kristitty? Meillä oli kaksi uskovaa lukiossa luokallamme, joten näkisin sen olevan vähemmistö. Nassen arvion "tosikrisseleitä" on vain muutama prosentti enää suomalaisista? Ovatko uskovat enemmistö, joka tuomitsee vähemmistöjä? Ymmärrätkö sinä mitä vähemmistö tarkoittaa?
Mitä mieltä muuten olet romaneista? Eräs vähemmistömme?
"Sekin on totta. Moisia sääntöjä lienee ihmismielen mahdotonta noudattaa."
Mutta eikö siihen pitäisi pyrkiä? Miksi luulet ko. sääntöjen olevan olemassa?
"En olisi kirjoittanut viestiäni, ellen tuntisi ja tietäisi, millaisia he ovat"
Ei kelpaa vastaukseksi. Onko sinulla yhtään uskovaa suvussa, lähipiirissä, kaverina tms.?
Minä nimittäin väitän, että viestisi perustuu mielikuviin, ei todelliseen tuntemiseen.
Kuinka monta muslimia tunnet henk.koht.? Siis ihmisenä?
Vanha intiaanisanonta:"Älä tuomitse ketään, ennenkuin olet kulkenut päivän hänen mokkasiineissaan.""Taas yleistys."
Taas taas.
"Mitä vähemmistöjä tarkoitat?"
Esimerkiksi homot ovat alituisesti kristittyjen hampaissa. Homot kun kuulemma menevät helvettiin sata lasissa. No itse en ole homo, mutta sanon vain huomioni.
"Etkö sinä huomaa kuinka rajusti ITSE tuomitset kristittyjä?"
Aivan varmasti osaan toimia yhtä hyvin :)
"Pyrin tuomaan esimerkkejä, jotka ovat tätä aikaa. Noitavainot ja inkvisitio on historiaa. Tuomiosi on samankaltainen kuin se, että saksalaisia (nykyisiä) edelleen syytettäisiin natsien tuhotöistä?"
Kuten sanoin, jos moiset teot olisivat edelleen sallittuja, kristityt tekisivät niin yhä.
Naapurustossani on asunut ja asuu edelleen runsaasti uskovia perheitä. Että kaikenmoista tuomitsemiskokemusta löytyy.
Romaneista useimmat ovat omalla tavallaan hankalia. Eli epärehellisiä ja pitävät omituista mökää. Tunnen kyllä yhden romanin, joka oli vuosia samalla työmaalla kuin minä. Ihan tunnollinen kaveri.
Tiettyjen, hyvien sääntöjen noudattamiseen pitää toki pyrkiä, mutta minä olen pääsyt niihin ilman tuomitsevia uskontoja.
"Minä nimittäin väitän, että viestisi perustuu mielikuviin, ei todelliseen tuntemiseen."
Taas uskovaisen tuomio! Puhut paskaa, kuten edellä olevasta voit päätellä.
"Kuinka monta muslimia tunnet henk.koht.? Siis ihmisenä?"
Yksi sukulaiseni on muslimin kanssa naimisissa ja heillä on lapsiakin. Heidän juhlissaan olen tavannut runsaan joukon muitakin muslimeja. Vasta illalla he rupeavat elämään, koska iltapimeällä ei Allah enää näe kaikkea sitä juomista :) Siihen asti kaikki moinen on syntiä.
"Vanha intiaanisanonta:'Älä tuomitse ketään, ennenkuin olet kulkenut päivän hänen mokkasiineissaan.'"
Minä tuomitsen useamman päivän, jopa vuosien perusteella. Näet minäkin olen tuomioni saanut noilta mokkasiinintallaajilta. - Apostoli35
siino kirjoitti:
"Taas yleistys."
Taas taas.
"Mitä vähemmistöjä tarkoitat?"
Esimerkiksi homot ovat alituisesti kristittyjen hampaissa. Homot kun kuulemma menevät helvettiin sata lasissa. No itse en ole homo, mutta sanon vain huomioni.
"Etkö sinä huomaa kuinka rajusti ITSE tuomitset kristittyjä?"
Aivan varmasti osaan toimia yhtä hyvin :)
"Pyrin tuomaan esimerkkejä, jotka ovat tätä aikaa. Noitavainot ja inkvisitio on historiaa. Tuomiosi on samankaltainen kuin se, että saksalaisia (nykyisiä) edelleen syytettäisiin natsien tuhotöistä?"
Kuten sanoin, jos moiset teot olisivat edelleen sallittuja, kristityt tekisivät niin yhä.
Naapurustossani on asunut ja asuu edelleen runsaasti uskovia perheitä. Että kaikenmoista tuomitsemiskokemusta löytyy.
Romaneista useimmat ovat omalla tavallaan hankalia. Eli epärehellisiä ja pitävät omituista mökää. Tunnen kyllä yhden romanin, joka oli vuosia samalla työmaalla kuin minä. Ihan tunnollinen kaveri.
Tiettyjen, hyvien sääntöjen noudattamiseen pitää toki pyrkiä, mutta minä olen pääsyt niihin ilman tuomitsevia uskontoja.
"Minä nimittäin väitän, että viestisi perustuu mielikuviin, ei todelliseen tuntemiseen."
Taas uskovaisen tuomio! Puhut paskaa, kuten edellä olevasta voit päätellä.
"Kuinka monta muslimia tunnet henk.koht.? Siis ihmisenä?"
Yksi sukulaiseni on muslimin kanssa naimisissa ja heillä on lapsiakin. Heidän juhlissaan olen tavannut runsaan joukon muitakin muslimeja. Vasta illalla he rupeavat elämään, koska iltapimeällä ei Allah enää näe kaikkea sitä juomista :) Siihen asti kaikki moinen on syntiä.
"Vanha intiaanisanonta:'Älä tuomitse ketään, ennenkuin olet kulkenut päivän hänen mokkasiineissaan.'"
Minä tuomitsen useamman päivän, jopa vuosien perusteella. Näet minäkin olen tuomioni saanut noilta mokkasiinintallaajilta.Perusteella siis tuomitset, koska sinua on tuomittu?
"Homot kun kuulemma menevät helvettiin sata lasissa. No itse en ole homo, mutta sanon vain huomioni."
Eivät mene, jos uskovat Jeesukseen Kristukseen. Tästä on muutamakin raamatunkohta. Helvettiin ei vie tietyt teot tai tekojen jättämättä tekeminen. Raamatun mukaan homoseksuaalisuus (nimenomaan seksin harrastaminen samaa sukupuolta olevan kanssa), esiaviollinen seksi, valehtelu, tappaminen, aviorikos jne ovat kaikki syntejä. Ja Jeesus sanoi,että heittäköön kiven hän, joka ei ole koskaan syntiä tehnyt.
Kommenttini tähän on siis se, että kuka tahansa syntiä tehnyt, oli synti mikä tahansa, menee kadotukseen, jos ei tee parannusta ja usko Jeesukseen Kristukseen. Homoilla ei tässä asiassa ole mitään erityisasemaan. Eikä heitä pitäisi ihmisinä hylkiä sen enempää kuin ketään muitakaan ihmisiä, sillä jokainen meistä on syntiä tehnyt, kukaan ei ole toista parempi.
Joissakin seurakunnissa tupakointia pidetään syntinä ja tupakoiva voidaan erottaa tai ainakin estää kasteelle pääsy. Tämä on ahdasmielisyyttä. Jos homoseksuaaliseksi tunnustautuva ihminen haluaisi tulla uskoon ja liittyä seurakuntaan, minä en näkisi siinä mitään väärää. Jos häneltä evätään seurakuntayhteys, se on väärin.
Taas uskovaisen tuomio! Puhut paskaa, kuten edellä olevasta voit päätellä. "
No, tämähän olikin väitteeni, olen pahoillani, olin väärässä!
"Romaneista useimmat ovat omalla tavallaan hankalia. Eli epärehellisiä ja pitävät omituista mökää. Tunnen kyllä yhden romanin, joka oli vuosia samalla työmaalla kuin minä. Ihan tunnollinen kaveri. "
Helluntaiseurakunnissa romanit menevät sulassa sovussa valkolaisten kanssa, pitävät puheenvuoroja ja saarnaavat.
"Yksi sukulaiseni on muslimin kanssa naimisissa ja heillä on lapsiakin. Heidän juhlissaan olen tavannut runsaan joukon muitakin muslimeja. Vasta illalla he rupeavat elämään, koska iltapimeällä ei Allah enää näe kaikkea sitä juomista :) Siihen asti kaikki moinen on syntiä. "
Ok, hienoa!
No vastaava kertomus kristityistä.
Kristitty julistaa sanomaansa ja samaan aikaan toisaalla hän esiintyy katukuvassa juopuneena, pitää bileitä ja harrastaa avioliiton ulkopuolisia suhteita. Tällainen kuva on monilla muslimeilla länsimaalaisista kristityistä. Ym. tapahtuma oli Bangladeshista, kertoi länsimaalaisista lähetystyöntekijöistä. Kaksinaismoraalia siis löytyy.
"Kuten sanoin, jos moiset teot olisivat edelleen sallittuja, kristityt tekisivät niin yhä."
Minä en tunne yhtään sellaista kristittyä, en tuntenut ennen uskoontuloani enkä nytkään. Tämän palstan perusteella useimmat uskovat ristiinnaulittaisiin ihmisen pilkasta, jos sellainen olisi sallittua...;)
"Näet minäkin olen tuomioni saanut noilta mokkasiinintallaajilta."
Tuo on katkeran ihmisen vastau:"Niin monta vuotta minua on tuomittu ja kohdeltu väärin, on minullakin oikeus tuomita heitä, jotka ovat minua kohdelleet väärin." Tämä on muuten yleisin syy väkivallantekoon: "Se löi ensin!" Sodissa se on vain muutettu isompaan mittakaavaan.
Elit sorrut siihen, minkä Jeesus kielsi? "Älä vastaa pahaan pahalla."
"Jos joku lyö sinua poskelle, käännä toinenkin poskesi."
"Rakasta vihamiehiäsi ja siunaa heitä jotka sinua vainoavat." - siino
Apostoli35 kirjoitti:
Perusteella siis tuomitset, koska sinua on tuomittu?
"Homot kun kuulemma menevät helvettiin sata lasissa. No itse en ole homo, mutta sanon vain huomioni."
Eivät mene, jos uskovat Jeesukseen Kristukseen. Tästä on muutamakin raamatunkohta. Helvettiin ei vie tietyt teot tai tekojen jättämättä tekeminen. Raamatun mukaan homoseksuaalisuus (nimenomaan seksin harrastaminen samaa sukupuolta olevan kanssa), esiaviollinen seksi, valehtelu, tappaminen, aviorikos jne ovat kaikki syntejä. Ja Jeesus sanoi,että heittäköön kiven hän, joka ei ole koskaan syntiä tehnyt.
Kommenttini tähän on siis se, että kuka tahansa syntiä tehnyt, oli synti mikä tahansa, menee kadotukseen, jos ei tee parannusta ja usko Jeesukseen Kristukseen. Homoilla ei tässä asiassa ole mitään erityisasemaan. Eikä heitä pitäisi ihmisinä hylkiä sen enempää kuin ketään muitakaan ihmisiä, sillä jokainen meistä on syntiä tehnyt, kukaan ei ole toista parempi.
Joissakin seurakunnissa tupakointia pidetään syntinä ja tupakoiva voidaan erottaa tai ainakin estää kasteelle pääsy. Tämä on ahdasmielisyyttä. Jos homoseksuaaliseksi tunnustautuva ihminen haluaisi tulla uskoon ja liittyä seurakuntaan, minä en näkisi siinä mitään väärää. Jos häneltä evätään seurakuntayhteys, se on väärin.
Taas uskovaisen tuomio! Puhut paskaa, kuten edellä olevasta voit päätellä. "
No, tämähän olikin väitteeni, olen pahoillani, olin väärässä!
"Romaneista useimmat ovat omalla tavallaan hankalia. Eli epärehellisiä ja pitävät omituista mökää. Tunnen kyllä yhden romanin, joka oli vuosia samalla työmaalla kuin minä. Ihan tunnollinen kaveri. "
Helluntaiseurakunnissa romanit menevät sulassa sovussa valkolaisten kanssa, pitävät puheenvuoroja ja saarnaavat.
"Yksi sukulaiseni on muslimin kanssa naimisissa ja heillä on lapsiakin. Heidän juhlissaan olen tavannut runsaan joukon muitakin muslimeja. Vasta illalla he rupeavat elämään, koska iltapimeällä ei Allah enää näe kaikkea sitä juomista :) Siihen asti kaikki moinen on syntiä. "
Ok, hienoa!
No vastaava kertomus kristityistä.
Kristitty julistaa sanomaansa ja samaan aikaan toisaalla hän esiintyy katukuvassa juopuneena, pitää bileitä ja harrastaa avioliiton ulkopuolisia suhteita. Tällainen kuva on monilla muslimeilla länsimaalaisista kristityistä. Ym. tapahtuma oli Bangladeshista, kertoi länsimaalaisista lähetystyöntekijöistä. Kaksinaismoraalia siis löytyy.
"Kuten sanoin, jos moiset teot olisivat edelleen sallittuja, kristityt tekisivät niin yhä."
Minä en tunne yhtään sellaista kristittyä, en tuntenut ennen uskoontuloani enkä nytkään. Tämän palstan perusteella useimmat uskovat ristiinnaulittaisiin ihmisen pilkasta, jos sellainen olisi sallittua...;)
"Näet minäkin olen tuomioni saanut noilta mokkasiinintallaajilta."
Tuo on katkeran ihmisen vastau:"Niin monta vuotta minua on tuomittu ja kohdeltu väärin, on minullakin oikeus tuomita heitä, jotka ovat minua kohdelleet väärin." Tämä on muuten yleisin syy väkivallantekoon: "Se löi ensin!" Sodissa se on vain muutettu isompaan mittakaavaan.
Elit sorrut siihen, minkä Jeesus kielsi? "Älä vastaa pahaan pahalla."
"Jos joku lyö sinua poskelle, käännä toinenkin poskesi."
"Rakasta vihamiehiäsi ja siunaa heitä jotka sinua vainoavat."mutta minäkään en pysty sen suurempaan kuin ne, joiden erityisesti pitäisi pystyä noudattamaan luettelemiaan säännöksiä.
Homojen kohtalosta uskovilla on näköjään mielipiteitä laidasta laitaan. Mitähän mieltä se kaiken ratkaiseva Jumala mahtaisi olla asiasta?
Jeesuskaan ei kertomuksen mukaan nakannut sitä ensimmäistä kiveä. Myös hän sitten ilmeisesti oli syntinen, toisin kuin väitetään :)
"Minä en tunne yhtään sellaista kristittyä, en tuntenut ennen uskoontuloani enkä nytkään."
Minä taas tiedän historiasta, että vainoajia on ollut. Ateistit eivät ole polttaneet ketään roviolla ihmispilkan vuoksi.
Kieltämättä olen katkera. Jos näkisin todellisen ihmeen naapurustossani eli lähimmäisrakkaan uskovan, menisin hämilleni siitä konkreettisesta hyvyydestä. - Apostoli35
siino kirjoitti:
mutta minäkään en pysty sen suurempaan kuin ne, joiden erityisesti pitäisi pystyä noudattamaan luettelemiaan säännöksiä.
Homojen kohtalosta uskovilla on näköjään mielipiteitä laidasta laitaan. Mitähän mieltä se kaiken ratkaiseva Jumala mahtaisi olla asiasta?
Jeesuskaan ei kertomuksen mukaan nakannut sitä ensimmäistä kiveä. Myös hän sitten ilmeisesti oli syntinen, toisin kuin väitetään :)
"Minä en tunne yhtään sellaista kristittyä, en tuntenut ennen uskoontuloani enkä nytkään."
Minä taas tiedän historiasta, että vainoajia on ollut. Ateistit eivät ole polttaneet ketään roviolla ihmispilkan vuoksi.
Kieltämättä olen katkera. Jos näkisin todellisen ihmeen naapurustossani eli lähimmäisrakkaan uskovan, menisin hämilleni siitä konkreettisesta hyvyydestä."Ateistit eivät ole polttaneet ketään roviolla ihmispilkan vuoksi."
uskovia julkisesti näinäkin päivinä...Mm. Pohjois-Koreassa.
Mutta en minä syytä kaikkia ateisteja siitä, mitä tapahtuu jossain muualla. Se olisi epäreilua Suomen ateisteja kohtaan ja kaikkia niitä asiallisia ateisteja kohtaan muutenkin.
"Kieltämättä olen katkera. Jos näkisin todellisen ihmeen naapurustossani eli lähimmäisrakkaan uskovan, menisin hämilleni siitä konkreettisesta hyvyydestä."
Jokainen uskova on kuitenkin yksilö, siinä missä ateistikin. Kuten olen aiemminkin sanonot, hedelmistään puu tunnetaan. - siino
Apostoli35 kirjoitti:
"Ateistit eivät ole polttaneet ketään roviolla ihmispilkan vuoksi."
uskovia julkisesti näinäkin päivinä...Mm. Pohjois-Koreassa.
Mutta en minä syytä kaikkia ateisteja siitä, mitä tapahtuu jossain muualla. Se olisi epäreilua Suomen ateisteja kohtaan ja kaikkia niitä asiallisia ateisteja kohtaan muutenkin.
"Kieltämättä olen katkera. Jos näkisin todellisen ihmeen naapurustossani eli lähimmäisrakkaan uskovan, menisin hämilleni siitä konkreettisesta hyvyydestä."
Jokainen uskova on kuitenkin yksilö, siinä missä ateistikin. Kuten olen aiemminkin sanonot, hedelmistään puu tunnetaan."Mutta teloittavat uskovia julkisesti näinäkin päivinä...Mm. Pohjois-Koreassa."
No hehän ovat kommunisteja, ja kaikki ateistit eivät ole kommunisteja. Vapaa-ajattelijat järjestönä ei mainitse toteuttavansa kommunistisia tai muutenkaan poliittisia päämääriä.
Itse en näytä korealaiselta enkä ole polttanut yhtään uskovaista, vaikka tietyn uskonnon kannattajat aikoinaan polttivat joka puolella kannatusaluettaan "noitia" (ja polttaisivat edelleen, jos sen laki sallisi).
En voi sille mitään, etten pysty hyväksymään uskovaisten tuomitsevaa asennetta. Niin metsä jne.
- pahemman kerran
Edustat yhtä poikkeuksellisen sitkeää urbaania legendaa. Jos tutustut uskontoihin tarkemmin, löydät sieltä paljon monipuolisemman kuvan. Esim. Jeesuksen opetukset ("Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi"). Kotoisten kirkkojemme elämästä saa hakemalla hakea yläpuolelle asettuvaa tuomitsemishenkeä. Erityisesti, luterilaisuus, päinvastaisista mielikuvista huolimatta, edustaa hyvin elämänläheistä ja ihmistä kunnioittavaa uskonnollisuutta. Jos olet toista mieltä, mene ja katso mikä on meininki. Toisaalta mitä uskontoa tahansa voidaan käyttää poliittisiin tai vaikkapa totalitaarisiin tarkoituksiin, niin kuin islamin päivänpolttavat esimerkit hyvin ilmaisevat. Mitä hartaampi muslimi, sitä vähemmän kiinnostusta vakivaltaan, mitä heikompi usko ja mitä kurjemmat olosuhteet, sitä helpommin uskonnon voi valjastaa palvelemaan omia päämääriä.
- siino
"Edustat yhtä poikkeuksellisen sitkeää urbaania legendaa."
Eli taas tuomittiin. Sinä edustat löysää turbaanilegendaa.
Minulla on runsaasti kokemusta uskovaisista katkerien sanojeni tueksi. Muuten en niitä olisi sanonutkaan.
"Toisaalta mitä uskontoa tahansa voidaan käyttää poliittisiin tai vaikkapa totalitaarisiin tarkoituksiin..."
Toisaalta näinhän sitä juuri käytetään, koska uskonnoissa on kyse vallankäytöstä. Ja kuten sanottua Jumalasta tehdään kilpi, jonka takaa lyödään muita.
On hyvä, ettei uskonnolla Suomessa ole enää yhtä paljon valtaa kuin noitavainojen ja inkvisition aikaan. Muutenhan täällä jatkuisi sama peli edelleen.
- SEEMOS
Siino vakavana! Piti se tämäkin nähdä ;)
Mutta asiaa puhut, Ja kirjoituksesi on siinä mielessä nerokas että väitteesi todistamisesta huolehtivat arvoisat vastapelurimme uskovaiset ITSE :D
Todistusaineistoa löytyy enemmän kuin viitsii lukea.
Täältä ja muualta... miten sattuikin, minullekin tuli juuri tänään omaan postilaatikkoon terveisiä HELLuntailaisilta.... AARGH!- siino
Sorppa. Näinä kovina aikoina nousee joskus sapetus pintaan.
Hitto sentään, kun kerran sattui semmoinenkin tapaus, että olin saanut melkoisen klapipinon kootuksi, kun se sitten kaatua rymähti siihen niin. Satuin sanomaan VOIHAN PERKELE! Siihenkös naapurin uskova riensi kommentoimaan, että näin se Herra meitä opettaa. Totesin hänelle, ettei se Herra vissiin niin paljon ole opettanut, että tulisi hänen opetuslapsensa lähimmäisrakkauksissaan auttamaan ja kokoamaan pinoa uudelleen. Eikä tosiaan ollut. Ihan itse minä sen lopulta kokosin ja siisti, tukeva pino syntyikin ilman Herroja ja hänen apostoleitaan. Tämä nyt vain yhtenä, ohimenevänä tapauksena.
Saisi se Herra todella opettaa jotakin konkreettista noille uskoville, jos on niin todellinen kuin uskotaan. - SEEMOS
siino kirjoitti:
Hitto sentään, kun kerran sattui semmoinenkin tapaus, että olin saanut melkoisen klapipinon kootuksi, kun se sitten kaatua rymähti siihen niin. Satuin sanomaan VOIHAN PERKELE! Siihenkös naapurin uskova riensi kommentoimaan, että näin se Herra meitä opettaa. Totesin hänelle, ettei se Herra vissiin niin paljon ole opettanut, että tulisi hänen opetuslapsensa lähimmäisrakkauksissaan auttamaan ja kokoamaan pinoa uudelleen. Eikä tosiaan ollut. Ihan itse minä sen lopulta kokosin ja siisti, tukeva pino syntyikin ilman Herroja ja hänen apostoleitaan. Tämä nyt vain yhtenä, ohimenevänä tapauksena.
Saisi se Herra todella opettaa jotakin konkreettista noille uskoville, jos on niin todellinen kuin uskotaan.Leikilläni heitin :) Sattui tosiaan tuo avauksesi otolliseen aikaan. Olen pyörinyt pari päivää neljän seinän sisällä sairaslomalla ja nyt alkaa vointi olla sen verran hyvä että pitkästyy ja ärtyy....
Kun sitten kenkkaan toiveikkaana postilaatikolle että jos olisi tullut jotain piristävää, niin eikös perkele juuri silloin ole pahimman lajin hurmahenkien p*skaa tungettu lootaan! - siino
SEEMOS kirjoitti:
Leikilläni heitin :) Sattui tosiaan tuo avauksesi otolliseen aikaan. Olen pyörinyt pari päivää neljän seinän sisällä sairaslomalla ja nyt alkaa vointi olla sen verran hyvä että pitkästyy ja ärtyy....
Kun sitten kenkkaan toiveikkaana postilaatikolle että jos olisi tullut jotain piristävää, niin eikös perkele juuri silloin ole pahimman lajin hurmahenkien p*skaa tungettu lootaan!Ikävää, että olet ollut kipeänä.
Jeesusposti ei tosiaan piristä. Kerran jehovan todistajat tulivat luokseni, kun korjasin autoa, eikä se mennyt ihan niin kuin piti ja pinna oli piukalla. Tuiskaisin sitten, että mitä pirua tekin siinä tulette häiritsemään ihmisiä. Tähän toinen naisista kysyi, mitä minä tekisin, jos naapurin talo palaisi. Ärjäisin, että soittaisin tietenkin palokunnan. Siihen nainen lausumaan, että niinhän mekin tässä teemme tuodessamme lähimmäisapua pelastusta kaipaaville. Silloin narskautin oikein tulisesti, että tässä ei pala muuta kuin mun proput, että gudbai. Sen koommin ei ole todistajia luonani käväissyt :) - Apostoli35
siino kirjoitti:
Saisi se Herra todella opettaa jotakin konkreettista noille uskoville, jos on niin todellinen kuin uskotaan.Niin, naapurin uskova saattoi pelästyä tai sitten hän kuului "Jobin neuvojiin", eli heihin, jotka epäilevät jokaisen vastoinkäymisen johtuvan ihmisen synneistä. Ja toisaalta, hedelmistään puu tunnetaan, eli kiukkusi suhteen olit aivan oikeassa. Saatoit tosin myös loukata naapuria, eikä hän sen takia tullut auttamaan? Tyypillinen inhimillinen toimintamalli, onko teillä muuten kaunaa välillänne?
"Saisi se Herra todella opettaa jotakin konkreettista noille uskoville, jos on niin todellinen kuin uskotaan."
Well, tästä olen aivan samaa mieltä, jopa omassa seurakunnassani. Paljon on uskovia, jotka vain käyvät ylistämässä, mutta jos naapurin mummo tarvitsee apua, sitä ei heru! Sekin on inhimmillistä ja sorrun siihen itsekin, en aina pysähdy, jos jollain on hätävilkut päällä pimeällä pientareella, vaikka aina pitäisi pysähtyä kysymään, onko apua tulossa.
Mutta muista:"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan." - Apostoli35
siino kirjoitti:
Ikävää, että olet ollut kipeänä.
Jeesusposti ei tosiaan piristä. Kerran jehovan todistajat tulivat luokseni, kun korjasin autoa, eikä se mennyt ihan niin kuin piti ja pinna oli piukalla. Tuiskaisin sitten, että mitä pirua tekin siinä tulette häiritsemään ihmisiä. Tähän toinen naisista kysyi, mitä minä tekisin, jos naapurin talo palaisi. Ärjäisin, että soittaisin tietenkin palokunnan. Siihen nainen lausumaan, että niinhän mekin tässä teemme tuodessamme lähimmäisapua pelastusta kaipaaville. Silloin narskautin oikein tulisesti, että tässä ei pala muuta kuin mun proput, että gudbai. Sen koommin ei ole todistajia luonani käväissyt :)Aikoinaan kaksi todistajaa tuli ovelleni, kun olin menossa nukkumaan yövuoron jälkeen. Avasin oven kalsareissani ja sanoin, että jutellaan vain uskonasioista. Eivät tulleet, eikä sen jälkeen näkynyt.
Nykyään voisin kutsua mielenkiinnosta juttelemaan raamatuntulkinnasta, eräs uskova ystäväni kommentoi jehoville ovella jotain Kristuksesta ja vanhemmalle jehovalle tuli kiirus repiä nuorempaa mukaansa... Nuorempi olisi kuulemma halunnut kuulla lisää.
Oletko koskaan huomannut, että heidän lehdissään ei ole kirjoittajien nimiä ja että ne kaikki tulevat yhdestä paikasta? Formaatti on täysin sama kaikkialla maailmassa.
Vaimolleni oli jehovan todistaja tullut esittelemään lehteä ja vaikka vaimoni kertoi olevansa uskossa, tämä nainen luki ulkoa litaniaansa paniikinomaisesti, kuin kone.
Olisit pyytänyt sitä naista auttamaan auton korjaamisessa...;) Sehän olisi ollut parasta lähimmäsiapua sillä hetkellä. - siino
Apostoli35 kirjoitti:
Aikoinaan kaksi todistajaa tuli ovelleni, kun olin menossa nukkumaan yövuoron jälkeen. Avasin oven kalsareissani ja sanoin, että jutellaan vain uskonasioista. Eivät tulleet, eikä sen jälkeen näkynyt.
Nykyään voisin kutsua mielenkiinnosta juttelemaan raamatuntulkinnasta, eräs uskova ystäväni kommentoi jehoville ovella jotain Kristuksesta ja vanhemmalle jehovalle tuli kiirus repiä nuorempaa mukaansa... Nuorempi olisi kuulemma halunnut kuulla lisää.
Oletko koskaan huomannut, että heidän lehdissään ei ole kirjoittajien nimiä ja että ne kaikki tulevat yhdestä paikasta? Formaatti on täysin sama kaikkialla maailmassa.
Vaimolleni oli jehovan todistaja tullut esittelemään lehteä ja vaikka vaimoni kertoi olevansa uskossa, tämä nainen luki ulkoa litaniaansa paniikinomaisesti, kuin kone.
Olisit pyytänyt sitä naista auttamaan auton korjaamisessa...;) Sehän olisi ollut parasta lähimmäsiapua sillä hetkellä.Olen nähnyt joskus suomalaisen elokuvan, jossa kaksi hehkeää jehovan todistajanaista ringaa ovikelloa ja ja oven avaa hiukan nuhruinen mies, joka sanoo: "No hei. Mua alkoikin panettaa just sopivasti!" Naikkoset paiskaavat oven kiinni.
Joo, tiedän kyllä, että jehovan todistajien käskyt tulevat Brooklynistä tai jostain semmoisesta.
Olisi tosiaan pitänyt pyytää naisia korjaamaan autoa. Ei vain tullut juuri sillä hetkellä mieleen. Käsitykseni uskovista olisivat muuttuneet täysin, jos naiset olisivat saaneet auton jopa kuntoon! Etenkin jos korjaustoimi olisi toteutettu silkalla rukouksella. - siino
Apostoli35 kirjoitti:
Niin, naapurin uskova saattoi pelästyä tai sitten hän kuului "Jobin neuvojiin", eli heihin, jotka epäilevät jokaisen vastoinkäymisen johtuvan ihmisen synneistä. Ja toisaalta, hedelmistään puu tunnetaan, eli kiukkusi suhteen olit aivan oikeassa. Saatoit tosin myös loukata naapuria, eikä hän sen takia tullut auttamaan? Tyypillinen inhimillinen toimintamalli, onko teillä muuten kaunaa välillänne?
"Saisi se Herra todella opettaa jotakin konkreettista noille uskoville, jos on niin todellinen kuin uskotaan."
Well, tästä olen aivan samaa mieltä, jopa omassa seurakunnassani. Paljon on uskovia, jotka vain käyvät ylistämässä, mutta jos naapurin mummo tarvitsee apua, sitä ei heru! Sekin on inhimmillistä ja sorrun siihen itsekin, en aina pysähdy, jos jollain on hätävilkut päällä pimeällä pientareella, vaikka aina pitäisi pysähtyä kysymään, onko apua tulossa.
Mutta muista:"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.""Mutta muista:'Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.'"
Justiinsa niin. Ensin kun uskovat aloittavat ja siihen vastaa, sitten he tuikkaavat vyön alle juuri tuon tuomitsevan kommenttinsa. Jos minä kiroan omassa pihassani oman puupinoni kaatumista, pitäköön uskovainen omassa pihassaan oman turpansa kiinni älköönkä ryhtykö huutelemaan minulle mitään, jos ei pysty vähäisintä apuaan antamaan. Tämä minun huuteluni on just sitä metsän vastausta! Enhän minä tuolle ukolle mitään huutanut, vaan sille perkeleen puupinolle.
Tuolla naapurillani ja minulla ei ole mitään kaunaa, koska muuttivat ensin muualle ja sitten taas toisaalle. Tuntuvat olevan muuttavaa sorttia. Niin se Herra heitä opettaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708