Hei minulla on eräs ystävä hän on jehovan todistaja.
Hän 36v ja ihan mukavan oloinen hyvä ystävä.
Mutta hän ei ole saannut jehovan järjestöstä itseleen naista.
Hänellä on ollut haku päällä jo yli 10 vuotta mutta ei ole erikoisemmin tärpännyt.
Toki kerran hän seurusteli sisaren kanssa mutta esiliinan ollut toinen veli vei hänen vaimoehdokkaan.
Tästä tapauksesta johtuen ystäväni mieli sekosi ja nyt on maseentunut ja syö mielenterveyslääkkeitä. Ei nuku aina, öisin mietii ja vatvoo naisongelmaa.
Kokoukset tietenkin jäi ja kun alkuaikana kyselin vanhemistolta miksi mainittu veli ei kokouksissa käy, niin kylmästi vastattiin -;Hänellä on huono hengellisyys! Hän on hengellisesti heikko!!!
Myöhemmin sain kuulla kaikentietäviltä iäkkäämiltä sisarila miten ystäväni oli käynnyt.
Kun mainitsin asiasta vanhemistolle niin he tokaisivat -;Kuka tuon sinulle kertoi?
Ei sen olisi pitänyt sitä sanoa.
Se mitä kuulit on kyllä totta mutta on parempi kun et kiinnitä asiaan mitään huomiota.
(sisar jolta asian kuulin on seurakunnan tietotoimisto tietää paljon ja muille kertoo ja juoruaa paljon)
Johonkin se energia pitää käytää kun ei miestä ole kotona joka...
Tämä veli jota asia koskee on vähän ailahtelevainen ja sisar siten valitsi itselle hengellisemmän veljen.
Masentunut veli on uskoutunut minulle asiassa ja on kertonut minulle koko tarinansa.
Hän rakastaa omien sanojensa mukaan Jehovaa mutta haluaisi löytää myös naisen elämäkaveriksensa.
Mutta vanhemmiston ja salin juorukoneistonsa vuoksi hänet on merkitty hengelisti heikoksi ja mieleltään ailahtelevaiseksi veljeksi jota on syytä vältellä.
elämä seuralle
26
1589
Vastaukset
- fger.
>>>Tämä veli jota asia koskee on vähän ailahtelevainen
- mukaan
VANHEMISTON MUKAAN HÄNET LEIMATTIIN AILAHTELEVAISEKSI VELJEKSI.
MINÄ JOKA HÄNET TUNNEN EN OLE ITSE SANONNUT HÄNTÄ AILAHTELEVAISEKSI, VAAN SEN SANOI VANHEMISTO JA MYÖHEMMIN SALIN JUORUKONEISTO.
KIRJOITAN VAIN MITÄ OLEN KUULLUT VANHIMMILTA JA YSTÄVÄLTÄNI ITSELTÄÄN, KUN HÄN KERTOI MITEN MENETTI VAIMOEHDOKKAANSA KUN ESILIINAN OLLUT TOINEN VELI VEI HÄNET. - puolisko
>Jokainen muuten menee naimisiin parhaimmaksi katsomansa kumppanin kanssa, toivottavasti.
Kovin moni alistuu tyytymään sopimattomaan puolisoon, kun muunlaisia ei järjestön sisältä löydy. Joten toivottavasti tosiaan oppisivat etsimään muualta. - fger.
puolisko kirjoitti:
>Jokainen muuten menee naimisiin parhaimmaksi katsomansa kumppanin kanssa, toivottavasti.
Kovin moni alistuu tyytymään sopimattomaan puolisoon, kun muunlaisia ei järjestön sisältä löydy. Joten toivottavasti tosiaan oppisivat etsimään muualta.Muualla avioeroprosentti taitaa olla lähellä 50%, joten ei se taida tarjonta paljoa aidan toisella puolella olla sen kummempaa.
Tämä lukuhan ei edes kerro avolittojen purkiintumisesta joten se on vielä luku sinänsä. - salaisuus?
fger. kirjoitti:
Muualla avioeroprosentti taitaa olla lähellä 50%, joten ei se taida tarjonta paljoa aidan toisella puolella olla sen kummempaa.
Tämä lukuhan ei edes kerro avolittojen purkiintumisesta joten se on vielä luku sinänsä.on varmaan samaa luokkaa eri uskontokunnissa? Usein parit eroavat, jos liitto ei toimi, mutta JT järjestössä eroaminen on sallittu vain toisen pettäessä. Eivät ole JT järjestössä harvinaista pakkoavioliitot, asutaan erillään ilman virallista eroa. Eikä näy erotilastoissa. Siinä sitten kytätään toisen menemisiä, jos vaikka sais toisen pettämisestä kiinni ja sen takia eron ottaa ja uuden naimaluvan. Säälittävää.
Kaikki hyväksyy ja alistuu ja jopa pitää sitä oikeana menettelynä. - johtuukin
salaisuus? kirjoitti:
on varmaan samaa luokkaa eri uskontokunnissa? Usein parit eroavat, jos liitto ei toimi, mutta JT järjestössä eroaminen on sallittu vain toisen pettäessä. Eivät ole JT järjestössä harvinaista pakkoavioliitot, asutaan erillään ilman virallista eroa. Eikä näy erotilastoissa. Siinä sitten kytätään toisen menemisiä, jos vaikka sais toisen pettämisestä kiinni ja sen takia eron ottaa ja uuden naimaluvan. Säälittävää.
Kaikki hyväksyy ja alistuu ja jopa pitää sitä oikeana menettelynä.Olen monasti ihmetellyt ollaan naimisissa mutta asutaan erillään . Tosiaan monia tapauksia meidänkin pienessä seurakunnassa . Täytyypä ottaa puheeksi seuraavassa kokouksessa .
- Ja pah
johtuukin kirjoitti:
Olen monasti ihmetellyt ollaan naimisissa mutta asutaan erillään . Tosiaan monia tapauksia meidänkin pienessä seurakunnassa . Täytyypä ottaa puheeksi seuraavassa kokouksessa .
Veikkaisin, että olet sen verran lökäpöksy, ettet uskalla asiasta puhua halaistua sanaa.
- fger.
Älä höpöttele, tämä on suora lainaus sinulta. Ei tuossa mitään vanhimmistosta puhuta. Tuohan on selvä kommentti kaveristasi. Toki muutkin ovat niin voineet sanoa, en sitä kiellä.
>>>Tämä veli jota asia koskee on vähän ailahtelevainen ja sisar siten valitsi itselle hengellisemmän veljen.- fger.
Olin aistivinani, että yleisen mielippiteen takia ajattelit hänen olevan tuomittu yksinäisyyteen. Tämä ehkä syvin viestisi tuossa oli?
Mikäs pakko hänen on omasta seurakunnastaan kumppani etsiä? Aika harva käytännössä tekee niin.
Tämä juttu taitaa olla jo vaikka kuinka monetta kertaa täällä?
- Kuoripukki
Asia on varmasti surullinen, jos/kun se omalle kohdalle sattuu, mutta mitä vanhimmat voisivat asialle tehdä?
Jos ystäväsi on naista vailla niin tuskin vanhinten rohkaisukäynnit asiaan vaikuttavat millään tavalla. Eikä kukaan seurakunnan jäsen, edes vanhin, voi määrätä sopivaksi katsomaansa sisarta seurustelemaan ystäväsi kanssa.
Masennusta voisi tietenkin koittaa lievittää jotenkin muuten kuin leimaamalla hengellisyys heikoksi, mutta toisiko rohkaisu tässäkään tapauksessa seurustelukumppinia? Tuskin.
Näissä asioissa taitaa olla niin että se lusikka pitää ottaa omaan käteen... Tai sitten pitää madaltaa niitä omia vaatimuksia naisten suhteen. "Ei mopolla kuuhun"...- Onneksi välttynyt
Se mikä tästä tekee usein ongelmallisen Jt-seurakunnissa on se että jos joku saa 'ailahtelevainen' leiman päälleen hänen on hyvin vaikea löytyy itselleen puolisoa Jt-piireistä, koska kunnon jt-tarkistaa ennen seurustelun aloittamista tai sen aikana myöskin kumppaninsa taustat. Onpa Jt-kirjallisuudessa jopa neuvottu kysymään seurakunnan vanhimmmilta hänen hengellistä tilaansa. Joten tilanteessa jossa itse uskoo Jt opetuksiin (eli haluaa vain etsiä puolison Jt:n piiristä) mutta on saanut 'ei hengellinen' leiman otsaansa voi olla aika hankalassa tilanteessa.
- Kuoripukki
Onneksi välttynyt kirjoitti:
Se mikä tästä tekee usein ongelmallisen Jt-seurakunnissa on se että jos joku saa 'ailahtelevainen' leiman päälleen hänen on hyvin vaikea löytyy itselleen puolisoa Jt-piireistä, koska kunnon jt-tarkistaa ennen seurustelun aloittamista tai sen aikana myöskin kumppaninsa taustat. Onpa Jt-kirjallisuudessa jopa neuvottu kysymään seurakunnan vanhimmmilta hänen hengellistä tilaansa. Joten tilanteessa jossa itse uskoo Jt opetuksiin (eli haluaa vain etsiä puolison Jt:n piiristä) mutta on saanut 'ei hengellinen' leiman otsaansa voi olla aika hankalassa tilanteessa.
Nyt kun mietin asiaa enemmän, niin tuo leimaantuminen on todella ongelma.
Tunnen muutaman "luuseriksi" leimatun mukavan miehen. Heidän ongelmansa on se, että koska he eivät aikanaan saaneet sopivaa sisarta, niin muut alkoivat katsella heitä alaspäin.
Sitten kun tällainen nössöksi leimattu tyyppi joskus löytää jonkun kivan naisen, niin muut ystävät kauhistelevat tälle neidolle, että "et kai sinä tuon kanssa aio seurustella". Yleensä nainen tekee omat päätelmänsä ja jättää miehen jo hyvissä ajoin. Se jos mikä masentaa...
Eräs kaverini ratkaisi asian niin, että muutti kauas pois toiselle puolelle Suomea. Vuoden kuluttua ukkeli olikin jo naimisissa. Ennakkoluulot vaikuttivat niin paljon, ettei hän olisi koskaan saanut vaimoa kotipaikkakunnaltaan. - fger.
>>>jos joku saa 'ailahtelevainen' leiman päälleen
- jehovat
fger. kirjoitti:
>>>jos joku saa 'ailahtelevainen' leiman päälleen
PYRKIVÄT SALAAMAAN ASIAN MUILTA TODISTAJILTA.
MIKSI AROISTA ASIOSTA EI SAA PUHUA VARTIOTORNIJÄRJESTÖSSÄ. - fger.
jehovat kirjoitti:
MIKSI AROISTA ASIOSTA EI SAA PUHUA VARTIOTORNIJÄRJESTÖSSÄ.>>>PYRKIVÄT SALAAMAAN ASIAN MUILTA TODISTAJILTA
- salaisuus?
fger. kirjoitti:
>>>PYRKIVÄT SALAAMAAN ASIAN MUILTA TODISTAJILTA
joten ilemeisesti itsekin myönnät sen. Tässä se vielä kerran isoilla aakkosilla.
"MIKSI AROISTA ASIOSTA EI SAA PUHUA VARTIOTORNIJÄRJESTÖSSÄ". - M@k3
Pitäisikö vanhinten pitää vaikka esitelmä tämän veljen hyvistä puolista? Vai mitä vanhinten tulisi tehdä?
- M@k3
jehovat kirjoitti:
MIKSI AROISTA ASIOSTA EI SAA PUHUA VARTIOTORNIJÄRJESTÖSSÄ.Miksi ihmiset yleensäkin salailevat asioita toisiltaan?
- M@k3
salaisuus? kirjoitti:
joten ilemeisesti itsekin myönnät sen. Tässä se vielä kerran isoilla aakkosilla.
"MIKSI AROISTA ASIOSTA EI SAA PUHUA VARTIOTORNIJÄRJESTÖSSÄ".Saa puhua. Mutta yleensä seuran ohjelma on pitkälle etukäteen lyöty. Eikä toisaalta yksittäisen todistajan mielenterveys/naisasiat kai olen seuratason asia? Vai?
- puhua
M@k3 kirjoitti:
Saa puhua. Mutta yleensä seuran ohjelma on pitkälle etukäteen lyöty. Eikä toisaalta yksittäisen todistajan mielenterveys/naisasiat kai olen seuratason asia? Vai?
Valtakunnan saleilla kokouksissa saa puhua vain mitä ylempänä on päätetty . Keskustelu aikakin on säädetty minuutin tarkkuudella . Vataukset kysymyksiin löytyvät vartitornista tai muista todistajien julkaisuista . Sooloilijat potkitaan pihalle armotta .
- M@k3
puhua kirjoitti:
Valtakunnan saleilla kokouksissa saa puhua vain mitä ylempänä on päätetty . Keskustelu aikakin on säädetty minuutin tarkkuudella . Vataukset kysymyksiin löytyvät vartitornista tai muista todistajien julkaisuista . Sooloilijat potkitaan pihalle armotta .
Mitenkäs on esim. kirkossa, saako siellä kokousten aikana puhua naisongelmistaan? Vai olisiko se luvallista moskeijassa? Mitä arvelet?
- Sivusta Seurannut
M@k3 kirjoitti:
Pitäisikö vanhinten pitää vaikka esitelmä tämän veljen hyvistä puolista? Vai mitä vanhinten tulisi tehdä?
Ei vaan kahden ihmisen seurustelu ei minusta ole koko seurakunnan asia. Nyt Jt seurakunnissa vallitsee ilmapiiri jossa jokainen katsoo velvollisuudekseen varoitella seurustelukumppanin 'ailahtelevaisuudesta'. Käytännössä tuo varoittelu 'ailahtelevaisuudesta' on uein vain yhden ihmisen suppea näkemys asiasta ja saattaa perustua siihen että näiden kahden ihmisen välit ovat jostain syystä tulehtuneet. Kumppaniaan itselleen hakeva saatta vuosienkin päästä kokea karvaasti esim. sen jos on joskus joutunut vahvatahtoisen vanhimman kanssa törmäyskurssille. Olen nähnyt omin silmin sen miten lähes 30-kymppisen veljen seurustelu katkesi siihen kun eräs vanhin katsoi asiakseen kertoa melkein 10-vuotta sitten tapahtuneista asioista. Koska nuo tapahtumat saivat alkunsa lähinnä henkilökemioista, niin minusta niiden kertomisen olisi voinnut jättää väliin. Jos tällä veljellä oli joskus mennyt välit 'vahvatahtoisen' vanhimman kanssa niin se ei todellakaan tarkoita sitä että hän ei olisi onnistunut tuon sisaren kanssa.
- ex-jt toikkaroitsija
Sivusta Seurannut kirjoitti:
Ei vaan kahden ihmisen seurustelu ei minusta ole koko seurakunnan asia. Nyt Jt seurakunnissa vallitsee ilmapiiri jossa jokainen katsoo velvollisuudekseen varoitella seurustelukumppanin 'ailahtelevaisuudesta'. Käytännössä tuo varoittelu 'ailahtelevaisuudesta' on uein vain yhden ihmisen suppea näkemys asiasta ja saattaa perustua siihen että näiden kahden ihmisen välit ovat jostain syystä tulehtuneet. Kumppaniaan itselleen hakeva saatta vuosienkin päästä kokea karvaasti esim. sen jos on joskus joutunut vahvatahtoisen vanhimman kanssa törmäyskurssille. Olen nähnyt omin silmin sen miten lähes 30-kymppisen veljen seurustelu katkesi siihen kun eräs vanhin katsoi asiakseen kertoa melkein 10-vuotta sitten tapahtuneista asioista. Koska nuo tapahtumat saivat alkunsa lähinnä henkilökemioista, niin minusta niiden kertomisen olisi voinnut jättää väliin. Jos tällä veljellä oli joskus mennyt välit 'vahvatahtoisen' vanhimman kanssa niin se ei todellakaan tarkoita sitä että hän ei olisi onnistunut tuon sisaren kanssa.
==>Olen nähnyt omin silmin sen miten lähes 30-kymppisen veljen seurustelu katkesi siihen kun eräs vanhin katsoi asiakseen kertoa melkein 10-vuotta sitten tapahtuneista asioista.==>
Tämä on kyllä tosi totta. Minäkin aikoinani, kun oli jt niin törmäsin tämmöiseen.
Olin kiinnostunut eräästä nuoresta jt-tytöstä ja otin puheeksi erään vanhimman kanssa.
Vanhin kertoi minulle, että kyseinen tyttö oli liian innokkaasti yrittänyt iskeä hänen poikaansa ja siitä oli pitänyt kertoa tytön vanhemmille, että pitäisivät tytön aisoissa.
Että tällä tavalla, kyllä siellä vanhimmat vaikuttavat liittojen syntymisiin.
- yritti tapaa
Nyt olen käynnyt viikonloppuna sairaalassa.
Kyseinen ystäväni oli erittänyt vetää ranteensa auki ja lopettaa itsensä.
Nyt on lääketokkurassa sairaalassa ja poliisi on asiasta myös kiinostunut.
Vanhin tokaisi minulle puhelimessa vai-
Että tämä se on sitä panettelian hedelmää ja satoa
on veljellä huono hengellisyys.
Asiasta on kirjoitus myös paikallislehdessä.- vitut vielä heistä
Se on sitä lähimmäisenrakkautta jehovilla
- Valinnan Varroo
EI NAISTA9.2.2006 10:23 ^^^^
voe mahoton.
vieläkös on iliman ollunna ?
enemmähä niitä naesii on niisä seurakunnissa ku miehii...
liekkö liijan nirso tämä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373655Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal253202- 652845
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak802645- 351728
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801670- 281497
- 151455
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231454- 271425