Ja taas kerran avattuani päivän sanomalehden aamukahvia hörppiessäni hyvä mieleni sai tällin.
Neljä henkilöä oli loukkaantunut pakettiauton ja henkilöauton välisessä kolarissa Ruukissa pohjois-Pohjanmaalla keskiviikkona.
Mikäkö hätkäytti uutisessa? No se, miten typerällä tavalla se henkilöautoilija aiheutti törkeällä huolimattomuudellaan onnettomuuden.
Lähteä nyt pyryssä ja kun ei näe mitään ohittamaan hankaleessa paikassa. Lumiaura oli ajanut vastaan nostattaen sankan lumipöllyn ja eiköhän yksi kaheli silti lähde ohittamaan.
Ohittaminen on saakelin vaarallinen tilanne. Itse en ohittele juuri milloinkaan, kun tarvetta ei ole.
Ohittaminen on vaan semmoinen tapa.
Jouduin ottamaan taas tupla-annoksen rauhoittavaa lääkettä mielentilaani, joka pyrkii aina ahistumaan näitä liikennejuttuja lukiessa.
Jokaisen autoilijan olis joskus vilkaistava näitä netin liikennesivuja, jotta näkisi ja ymmärtäisi, miten pitää ajaa turvallisesti.
Liikenneonnettomuudet johtuvat suurimmaksi osaksi tyhmyydestä ja taitamattomuudesta sekä itsesuojeluvaiston puutteesta.
Olin kerran miesporukan kyydissä ja oli olevinaan niinkun kiire.
Istuin takapenkillä ja katselin pelonsekaisin tuntein kuskimme ajotyyliä.
Oli talvinen tammikuu, pimeää ja lumi pöllysi.
Kuskimme ohitteli tämän tästä ja ohitustilanteet oli niin ikään hurjanlaisia.
Yhessä vaiheessa kuskimme taas lähydettyä ohittamaan parkaisin pelkoni ilmoille.
Elä helvetissä lähe, et kerkiä! Sillä kertaa kuski peruikin ohitusaikeensa ja siirtyi rekan perään sanoen rauhoittavasti: "Elä sinä Äijälä pelkää, olet miehisten miesten kyyvissä!"
Olokoon minkälaiset miehet hyväsä kyyvissä, se ei auta mittää, kun mennään päin.
Mutta joka kerta minua pelotti se ohittelu.
Tässä tamän aamuisessa lehtijutussa kerrottiin, kuinka ohittava auto lähti vielä heittelehtimäänkin ja törmäsi kylki edellä vastaantulleeseen pakettiautoon.
Taas tuli kallis lasku yhteiskunnalle ja turhia kärsimyksiä ihmisille typerän ohituksen takia.
Tämä ei ollut ensimmäinen typerä ohitus, eikä viimeinenkään, vaan näitä typeriä ohittajia riittää jatkossakin.
Eniten siinä vituttaa se, kun se ohittaja törmää siihen viattomaan vastaantulijaan.
Tämä ohitus oli typeryydessään vertaansa vailla oleva kolaritapaus.
Siinä ohittaja joutui palaamaan äkkiä ahtaaseen rakoon ja kun piti vielä jarruttaa kovasti, ettei törmäisi edessä ajavan perään.
Ja sitten se auto lähti heittelehtimäänkin.
Sillä kuskilla ei ollut aivoissa muuta kuin sahanpurua, ei minkäänlaista järjen hiventäkään ohitustekniikassa.
Kyllä minua sieppasi päästä taas pahan kerran.
Minä olen täällä koittanut tuoda valaistusta siitä, miten turvallisesti ajetaan tuolla liikenteessä.
Toiset puhuu vain vauhdin puolesta ja minä sitä vastaan.
Sitä voi vain murehtia, miten paljon tuolla liikenteessä liikkuu kananaivoilla varustettuja autoilijoita.
Ohituskolari Ruukissa
3
404
Vastaukset
- autoilijat
voi kyllä kiireessä ohittaa, tämä on yleisesti hyväksyttyä. kysy vaikka keneltä tahansa. hitaat autoilijat ovat maanteiden syöpä joilta pitäisi ottaa kortti pois.
- ÄIJÄLÄ
Toiveesi on toivotonta. Panna nyt hitaammin ajavat syyllisiksi. Jo on aikoihin eletty, että onnettomuuksien aiheuttajat varomattomat ja piittaamattomat törpöt vapautettaisiin vastuusta ja siirrettäisiin syyt syyttömien niskaan.
Oksettavaa!! - Jubelius
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Toiveesi on toivotonta. Panna nyt hitaammin ajavat syyllisiksi. Jo on aikoihin eletty, että onnettomuuksien aiheuttajat varomattomat ja piittaamattomat törpöt vapautettaisiin vastuusta ja siirrettäisiin syyt syyttömien niskaan.
Oksettavaa!!Itsekin kirjoitit, että ohittaja joutui palaamaan tiukkaan rakoon ja polkemaan jarrua, ettei olisi mennyt edellä menijän perseeseen. Ohitettava siis piti aivan liian lyhyttä rakoa edellä menijään. Riittävän turvaväli on sellainen, että ohittaja mahtuu siihen hyvin. Jos ei itse meinaa ohittaa, ei pidä haitata muiden ohituksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254793Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113469Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283241Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282696Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu822424Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181803Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91424Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1201293Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41218