Metalliduunari rikkaampi yrittäjiä

talousfaq

13

1663

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tomppeli

No onhan tuo tiedetty vuosikaudet, jopa vuosikymmenet, että pienyrittäjista suurin osa eivät ihmeitä tienaa. Tuokin itsestäänselvyys piti taas jonkun tutkia?

• jamh

ja mahdollisuudet. Ei kaikki tarvitse allensa uusinta automallia tai korttelin hienointa taloa.

Tiedän monta yrittäjää, joilla olisi mahdollisuus kasvattaa yritystään ja rikastua mutta tämänhetkinen tilanne on täysin riittävä.

• sAAmari

nyt avata varsinaista juttua, kun sen sisältö ilmeisesti tulikin jo selväksi. Epäilemättä metallimies tai kirvesmies tai moni muu tienaa rutkasti enemmän kuin minä, mutta omahan on valintani. Minusta ei olisi metallimieheksi, kirvesmiehestä puhumattakaan. Ei riittäisi taidot mutta ei varsinkaan motivaatio. Ei tuntuisi helpolta myöskään sopeutua 8-16 työhön tai siihen, että joku muu määräisi milloin voin käyttää lomapäiväni tai pitää vapaata. Eli raha ei ole ainoa arvo.

Se, että ay-liikkeellä on iso valta Suomessa, on kyllä sinänsä syvältä. Yrittämiseen ja työn tekoon täällä ei todellakaan kannusteta. Mutta se asia ei parane keskustelupalstoilla rutisemalla vaan *toimimalla*. Jos kaikki Suomen yrittäjät lähtisivät ajamaan omaa asiaansa niin kyllä asioihin olisi mahdollista vaikuttaa. Harmi vain että useimmilla yrittäjillä ei riitä siihen aikaa tai tarmoa enää sen jälkeen kun he ovat tehneet pitkän työpäivän. Yrittäjäjärjestöt ovat omasta mielestäni melkoisia fossiileita, ne ovat jumittuneet jonnekin 1970-luvulle, mutta onhan niitä muitakin vaikutuskanavia.

Ainakin haluan uskoa, että asioihin *on* mahdollista vaikuttaa

• K.Öyhä

Terve Saamari!
        Jos nyt oikein ymmärsin, niin olet yrittäjä? No, olen tässä pienessä mielessäni mietiskellyt tätä työttömyyttä suunnalta jos toiseltakin, ja olisi mielenkiintoista kuulla ratkaisuja yrittäjän näkökulmasta. Elikkä....mikä on suurin syy, ettei yrityksiin palkata työntekijöitä? Tai toisin päin, millä ehdoilla esimerkiksi sinä pystyisit palkkaamaan työntekijän? Pitäisikö palkan sivukuluja jotenkin leikata, palkkaa laskea? Kaikki ideat, radikaalitkin, olisivat hyviä, eli jos vaan kerkeet vastaamaan niin hieno homma!

• sAAmari
        K.Öyhä kirjoitti:

Terve Saamari!
        Jos nyt oikein ymmärsin, niin olet yrittäjä? No, olen tässä pienessä mielessäni mietiskellyt tätä työttömyyttä suunnalta jos toiseltakin, ja olisi mielenkiintoista kuulla ratkaisuja yrittäjän näkökulmasta. Elikkä....mikä on suurin syy, ettei yrityksiin palkata työntekijöitä? Tai toisin päin, millä ehdoilla esimerkiksi sinä pystyisit palkkaamaan työntekijän? Pitäisikö palkan sivukuluja jotenkin leikata, palkkaa laskea? Kaikki ideat, radikaalitkin, olisivat hyviä, eli jos vaan kerkeet vastaamaan niin hieno homma!

ovat ainakin omasta näkökulmastani tällä hetkellä suurin ongelma. Byrokratia ylipäänsä tekee asiat vaikeiksi, ei vain potentiaalisen työnantajan näkökulmasta vaan myös työntekijän kannalta. Esimerkki:

Itse voisin aika ajoin palkata avuksi perheenjäsenen, jotta hän saisi samalla työkokemusta ansioluetteloonsa, mutta siitä koitui vain harmia kun sitä yritin: tämä perheenjäsen erehtyi kertomaan työvoimatoimistossa tehneensä töitä yrityksessäni, ja ennen kuin häntä sen jälkeen huolittiin työttömän kirjoihin niin jouduin toimittamaan tiedot siitä, miksi en voi palkata häntä kokopäivätöihin.

Teen työtä, johon vaaditaan tietty koulutus, tällä perheenjäsenellä ei sitä ole eikä hänellä ole pienintäkään kiinnostusta tälle alalle. Hän haluaisi vain silloin tällöin tehdä avustavia tehtäviä, koska on nyt työttömänä eikä ole vielä ehtinyt hankkia työkokemusta oikein miltään alalta. Se työkokemus, mitä hän minun hommissani on saanut, ei kuitenkaan saa näkyä missään papereissa tai häneltä voidaan evätä mahdollisuus työttömyyspalveluihin/-korvauksiin.

Voisin kyllä ottaa työharjoitteluun jonkun peruskoululaisen 1-2 viikoksi eikä hänelle tarvitsisi maksaa mitään, mutta perheenjäsentä en virallisesti voi käyttää apuna tai pian joudun kustantamaan itse koko hänen elantonsa!

Jos ja kun tilapäisavun palkkaaminen joskus tulee ajankohtaiseksi niin itse suunnittelen käyttäväni yliopistojen rekrytointipalvelua, sieltä voi saada harjoittelijan 3 kk:ksi pienillä kustannuksilla (kaikkine kuluineen 2300 e/3 kk). Myös työvoimakoulutusten kautta löytyy harjoittelijoita noin 400 e/kk kustannuksilla. Mutta "oikean" työntekijän palkkaaminen on aivan liian kallista.

Ei tämä vastannut kysymyksiisi eikä tarjonnut uusia ideoita vaan pikemmin uusia ongelmia. Perheenjäsenen asema yksityisyrittäjän taloudessa/työssä on todella hankala. Eli siinäkin suhteessa yrittäjiä rangaistaan :-(

• K.Öyhä
        sAAmari kirjoitti:

ovat ainakin omasta näkökulmastani tällä hetkellä suurin ongelma. Byrokratia ylipäänsä tekee asiat vaikeiksi, ei vain potentiaalisen työnantajan näkökulmasta vaan myös työntekijän kannalta. Esimerkki:

Itse voisin aika ajoin palkata avuksi perheenjäsenen, jotta hän saisi samalla työkokemusta ansioluetteloonsa, mutta siitä koitui vain harmia kun sitä yritin: tämä perheenjäsen erehtyi kertomaan työvoimatoimistossa tehneensä töitä yrityksessäni, ja ennen kuin häntä sen jälkeen huolittiin työttömän kirjoihin niin jouduin toimittamaan tiedot siitä, miksi en voi palkata häntä kokopäivätöihin.

Teen työtä, johon vaaditaan tietty koulutus, tällä perheenjäsenellä ei sitä ole eikä hänellä ole pienintäkään kiinnostusta tälle alalle. Hän haluaisi vain silloin tällöin tehdä avustavia tehtäviä, koska on nyt työttömänä eikä ole vielä ehtinyt hankkia työkokemusta oikein miltään alalta. Se työkokemus, mitä hän minun hommissani on saanut, ei kuitenkaan saa näkyä missään papereissa tai häneltä voidaan evätä mahdollisuus työttömyyspalveluihin/-korvauksiin.

Voisin kyllä ottaa työharjoitteluun jonkun peruskoululaisen 1-2 viikoksi eikä hänelle tarvitsisi maksaa mitään, mutta perheenjäsentä en virallisesti voi käyttää apuna tai pian joudun kustantamaan itse koko hänen elantonsa!

Jos ja kun tilapäisavun palkkaaminen joskus tulee ajankohtaiseksi niin itse suunnittelen käyttäväni yliopistojen rekrytointipalvelua, sieltä voi saada harjoittelijan 3 kk:ksi pienillä kustannuksilla (kaikkine kuluineen 2300 e/3 kk). Myös työvoimakoulutusten kautta löytyy harjoittelijoita noin 400 e/kk kustannuksilla. Mutta "oikean" työntekijän palkkaaminen on aivan liian kallista.

Ei tämä vastannut kysymyksiisi eikä tarjonnut uusia ideoita vaan pikemmin uusia ongelmia. Perheenjäsenen asema yksityisyrittäjän taloudessa/työssä on todella hankala. Eli siinäkin suhteessa yrittäjiä rangaistaan :-(

"Mutta "oikean" työntekijän palkkaaminen on aivan liian kallista."

Poimin tuon lauseen tekstistä. No siinähän se ongelma juuri onkin, ja varmasti monilla yrittäjillä. Mun mielestä kyllä pitäisi ottaa nyt lusikka kauniiseen käteen ja ruveta joustamaan ihan tosissaan. Suomessa on hirvittävä joukkotyöttömyys ja varmasti paljon työhalukkaita, mutta yrityksillä ei ole varaa palkata työntekijöitä. Pitäisi siis mahdollistaa yrityksille palkkaaminen, ja tässä kyllä työntekijäpuolen pitäisi tulla vastaan, samoin kun valtion. Kuka pistää vastaan? Liitot, vai yleinen mielipide?

• Pikkufirma
        sAAmari kirjoitti:

Minä palkkaisin heti työntekijän, jos voisin olla varma, että hänestä ei koituisi "harmia". En pidä palkan sivukuluja esteenä, vaan sitä, että jos työntekijä ei olekaan mieleinen, ei teekään työtään kunnolla, sairastelee, tai mitä tahansa, minähän joudun silloin maksumieheksi.

• sAAmari
        Pikkufirma kirjoitti:

Minä palkkaisin heti työntekijän, jos voisin olla varma, että hänestä ei koituisi "harmia". En pidä palkan sivukuluja esteenä, vaan sitä, että jos työntekijä ei olekaan mieleinen, ei teekään työtään kunnolla, sairastelee, tai mitä tahansa, minähän joudun silloin maksumieheksi.

joka taitaa olla yleisin pituus (en tiedä saako pitempää koeaikaa käyttää), kertoo tietysti jotain työntekijän tasosta. Mutta totta tietysti nuokin asiat. Ja mikä on kaikkein p-maisinta niin nuoren naisen palkkaaminen on kaikkein suurin riski. Jos hänellä ei vielä ole lapsia niin hän voi jäädä äitiyslomalle. Jos hänellä on lapsia niin hän on todennäköisemmin perheessä se, joka jää kotiin aina kun lapsi on kipeä. Lyhyet, parin päivän poissaolot tulevat työnantajalle kaikkein kalleimmiksi, eli juuri sellaiset kun lapsi sairastaa 2-3 päivää. Sitä en tiedä kuinka paljon kuluja äitiyslomasta mahtaa kertyäkään.

Eli jos haluaa varmistaa, ettei joudu maksumieheksi lasten takia niin kannattaa palkata mies tai yli nelikymppinen nainen, jolla on jo aikuiset lapset. Ei kovin reilulta tunnu näin naisen (ja äidin) näkökulmasta :-(

• ulkosuomalainen

pitäisikö mielestäsi olla jotenkin muuten?

• ulkosuomalainen

- myös pitäisi ottaa huomioon uusiutumaton ja rajoitettu luonnonvara.

• Juu juu..

Jep jep...rupeappa putkimieheksi, minäkin olen :)

Silloin tiedät, mikä on hyvä palkka...

• tomppeli

Olen ollut töissä putkifirmassa aikoinaan, ja TIEDÄN että putkimies tienaa paljon enemmän kuin minä. Samoin olin itse tehdastyössä, ylityöt mukaan laskien tienasin ihan kivan tilin eikä illalla tarvinnut niistä töistä stressata, vaan työt jäivät oven taakse. En usko, että suhteessa samaan kuin tuolloin nuorena tulen pääsemään enää koskaan.

Muttá itsekin täytyy sanoa, että oma valintahan tämä, tosin vaihtoehtona olisi ollut työttömyys ja epämääräiset ilmaistyöt. Tässä yrittäjyydessä homma menee niin, että käteen jää n. 30 % bruttotuntiansiosta, kun palkansaajalla se on keksimäärin toisinpäin. Riippuu tietty yrityksestä , toimialasta yms. mutta minulla se on noin.

• yrittäjä76

tienaan käteen sellaset 5000-12000euroa kk. ei koske mua ilmeisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3878
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      351
      3011
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      11
      1915
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1635
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1099
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      944
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      781
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      769
    Aihe