Kun en satu osaamaan arabiankieltä, kysyn, miten on päätetty, että nuo tanskalaiset kohukuvat yleensä esittävät Muhamedia?
Lukeeko se jossain kuvassa vai uskotaanko vain, kun joku sanoo niin?
Osaavatko kaikki hulinoitsijat lukea ja kuinka moni heistä on edes omin silmin nähnyt niitä kuvia?
Itse näen kuvissa vain turbaanipäisen ukon, joka voisi olla vaikka Ali Baba.
Onko se Muhamed?
4
455
Vastaukset
- keppi
se muhamed on emempi sian näköinen.
- pressi
Sitä minäkin vähän mietin. Kai muslimit itse ajattelevat Muhammedin tuollaiseksi ukoksi.
- turbaanissa
-------------------
- Pohdintaa
Mikä on Muhamedin kuva? Onko se aikalaisen suoraan kohteesta piirtämä, vai riittääkö perimätiedon perusteella laadittu kuva? Meillä ei ole käytännössä mitään käsitystä siitä, miltä Muhamed oikeasti näyttää.
Jokainen kuva, jonka väitetään kuvaavan Muhamedia on vain jonkun vaikutelma aiheesta. Jos joku tekee minkä tahansa kuvan ja nimittää sen Muhamediksi tuleeko siitä automaattisesti kielletty? Nyt jos yhä pelkistämme kuvaa, niin lakkaako se missään vaiheessa olemasta Muhamedin kuva? Äärimmäinen pelkistys voisi siis olla esim. smiley, jota nimitettäisiin Muhamediksi.
Lakkaako Muhamedin kuva olemasta kielletty, jos sitä ei nimitetä Muhamediksi? Periaatteessa siis mikä tahansa kuva voisi olla Muhamed ilman yksilöivää nimitystä. Muslimin pitäisi pystyä yksilöimään kielletyt Muhamedin kuvat ilman että niitä on nimitetty Muhamedeiksi. Mikäli tähän ei pystytä, ei kai nimettyjä kuviakaan voi tulkita Muhamedeiksi pelkästään siksi että niissä on nimi?
Jos kuvassa on Muhamedin nimi, tarkoittaako tämä profeetta Muhamedia, vai jotain toista (maailma on täynnä Muhamedeja, jotka eivät ole profeettoja).
Jos eräs tuntemani Muhamed piirtäisi kuvan miehestä ja signeeraisi sen nimellään, tulisiko siitä kielletty kuva Muhamedista? Mikäli kuvassa olisi nainen, olisiko kuva silloin erityisen loukkaava?
Profeetta on selvästi tarkoittanut, ettei hänen kuviaan saa tehdä, koska ne muodostuisivat palvontakohteiksi. Miten voi vierasuskoisen tekemä kuva jostakusta, joka ei olemukseltaan muistuta profeetta Muhamedia, eikä yksilöi ketä Muhamedia kuvaa, olla kielletty?
Voidaanko minua uhata fatvalla näiden kysymysten esittämisestä?
Näihin kysymyksiin pitäisi saada vastaus asianomaisilta oppineilta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal313250- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241539
- 281517
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484- 281478