nukkuminen

mä vaa

kuinka määritellään nukkuminen?

mun käsityksen mukaan se on tila jossa ihminen on silloin,kun hän ei ole tietoinen ympäristöstään.hän aistii energiaa,esim.ääntä,hajuja ehkäpä valoa,mutta energian "käsittely" katkeaa jossainvaiheessa.energia jota nukkuessa koetaan löytää maksimissaan muistin.koska voimme muistaa jonkun äänen herätessämme,vaikka emme olekkaan siihen nukkuessamme reagoineet.tosin..täytyy muistaa ns."koiranuni".

mitä uni on?

jos ajatellaan ihmisen toimintaa valveilla,nii ihminen toimii energialla.ihminen tarvitsee sitä pystyäkseen toimimaan.mutta kun ihminen yrittää valvoa (vaikka hän olisi tankannut energiaa),nii "noutaja" tulee jossainvaiheessa.mitä nukkuminen antaa ihmiselle?

lepoa voidaan määritellä ihmisen fyysisten ominaisuuksien kannalta.lihasten toimintaa tunnetaa..entäs uni?

9

574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärtävä vapaa-ajattelija

vaan alentunut tietoisuuden taso, vähän kuin uskovaisuus. Ihminen reagoi ympäristöönsä aistiensa kautta, esim. herääminen herätyskellon ääneen ei olisi tiedottomalta ihmiseltä mahdollista.
      Vapaa-ajattelu taas on tietoisuuden korkein aste. Vapari on tuskallisen tietoinen myös siitä, että uskovainen on kävelee unissaan ja saattaa siinä koheltaessaan satuttaa muita ja iseään. Unissakävelijää ei pidä kuitenkaan yrittää väkisten herättää, koska paluu todellisuuteen saattaa olla traumaattinen kokemus. Ohjatkaamme heidät takaisin omille makuusijoilleen, siksi kunnes joku päivä nukkumatti herää järjen valkeuteen.

• mä vaa

alentunut tietoisuuden taso.kuulostaa meikäläiselle riittävältä.tosin..miksi näin tapahtuu?

osaatko kertoa mitä uni meille antaa.

• Nukku-Mattivanhanen

Toisin sanoen Vapaa-ajattelijatkin saavuttavat uskovaisuuden tason nukkuessaan. Mikäpäs siinä, onhan hyvä välillä relata, ettei ole koko ajan "tuskallisen tietoinen" uskovaisten kävelyistä.

• Nevahööd

"mun käsityksen mukaan se on tila jossa ihminen on silloin,kun hän ei ole tietoinen ympäristöstään"

- Ei ole vielä tyhjentävä selitys nukkumiselle. Onhan myös muita tilanteita, joissa ihminen ei ole tietoinen ympäristöstään, kuten transsi.

Unessa aivot järjestelevät tietoja ja jossain määrin myös lepäävät. Jonkinlainen aivojen lepuutustila siis.

Mutta miksi tämä palsta? Jollakin muulla olisit takuulla saanut paremman vastauksen.

• mä vaa

"- Ei ole vielä tyhjentävä selitys nukkumiselle"

se oli mun käsitys asiasta,jota haluan puntaroida muiden käsitysten suhteen.

"Mutta miksi tämä palsta?"

tämä palsta sentakia,koska asia koskee kumminkin suhtautumista maailmankaikkeutta kohtaan.

itseäni jos pitäisi johonkin määriteltyyn lokeroon niitata,niin laittaisin itseni agnostikoksi.(varaa liikkua)

yksi tärkeä syy miksi tänne sen laitoin,koska jostain kumman syystä olettaisin paljonkin "fundamentalis" mielisiä olevan täällä.heidän mielipiteitään kaipailen.tosin..parhaiten määritelty voittaa.

• mä vaa

"Unessa aivot järjestelevät tietoja ja jossain määrin myös lepäävät. Jonkinlainen aivojen lepuutustila siis."

tuota ei varmaankaan kovinkaa moni lähde kiistämään.kyse ei ollut tuosta mitä aivot tekevät,vaan sitä mitä niille tehdään.

• teoreetikko

mitä uni on?

jos ajatellaan ihmisen toimintaa valveilla,nii ihminen toimii energialla.ihminen tarvitsee sitä pystyäkseen toimimaan.mutta kun ihminen yrittää valvoa (vaikka hän olisi tankannut energiaa),nii "noutaja" tulee jossainvaiheessa.mitä nukkuminen antaa ihmiselle?

Jos tarkoitat unella unennäköä, niin ne ovat mielikuvia, joita seuraa siitä, että aivot järjestelevät tietoa.

Jos ihminen ei voi nukkua, niin ihmisen aivot alkavat menettää toimintakykyänsä, koska tuota tietoa pitää käsitellä ja se tapahtuu tehokkaasti vain nukkuessa.

Myös ruumis kärsii tästä, koska nukuessa elimistön monet prosessit toimivat nopeammin.

Unessa ihminen jopa kytkee mielen irti muusta kropasta. Tosin tuo ei välttämättä aina toimi esim. unissakävelijöiden kohdalla.

• mä vaa

oon ilmeisesti kirjoittanut totuttuun tyyliin päin helvettiä ajatukseni "ruudulle".

"Jos ihminen ei voi nukkua, niin ihmisen aivot alkavat menettää toimintakykyänsä"

miksi ne alkavat menettää toimintakykyään?mitä uni aivoille antaa?mitä vaille aivot jää jos ei ne saa unta?mitä on uni?

lihakset tomivat energialla,millä aivot toimivat?

jos meet väsyneenä "tyhjillä" energioilla nukkumaan,niin aamulla kumminkin heräät virkeänä..ja jaksat ruveta lihaksille energiaa antamaan.

• teoreetikko
        mä vaa kirjoitti:

oon ilmeisesti kirjoittanut totuttuun tyyliin päin helvettiä ajatukseni "ruudulle".

"Jos ihminen ei voi nukkua, niin ihmisen aivot alkavat menettää toimintakykyänsä"

miksi ne alkavat menettää toimintakykyään?mitä uni aivoille antaa?mitä vaille aivot jää jos ei ne saa unta?mitä on uni?

lihakset tomivat energialla,millä aivot toimivat?

jos meet väsyneenä "tyhjillä" energioilla nukkumaan,niin aamulla kumminkin heräät virkeänä..ja jaksat ruveta lihaksille energiaa antamaan.

>miksi ne alkavat menettää toimintakykyään?

Esimerkiksi lyhyen muistin täyttyessä sitä pitää prosessoida ja siirtää tarvittavat asiat pitkäaikaiseen muistiin. Päivän asiat käydään läpi aivoissa ja sitä liitetään muihin yhteyksiin jne. Kun ihmisen aivot ovat valppaana, niin rekisteröiminen, aivojen tiedon prosessointi ja lyhytaikainen muisti ovat tehokkaassa käytössä. Kun valvoo pitkään ja väliaikaisen tiedon käsittely jää tekemättä, niin aivot kuormittuvat. Seuraa lähimuistin heikentymistä, valppauden häviäminen ja monia muita oireita.

>mitä vaille aivot jää jos ei ne saa unta?
        Ne ylikuormittuvat. En sitten tiedä, mitä tarkoitat sanomalla vaille. Sanotaan vaikka sitten niin, että ne jäävät vaille tarvittavaa huoltoa.

>lihakset tomivat energialla,millä aivot toimivat?
        Sillä samaisella energialla. Asia selviää tutkimalla biokemiaa.

> jos meet väsyneenä "tyhjillä" energioilla nukkumaan,niin aamulla kumminkin heräät virkeänä..ja jaksat ruveta lihaksille energiaa antamaan.

Kyllä sitä energiaa siellä ruumiissa on väsyneenäkin. Väsymys ei vältämättä johdu energian puutteesta aivoissa. Lisäksi ruumis kuluu ja korjaukset kulumiin tehdään tehokkaasti nukkuessa ja ne asiat jäsennetään aivoissa, ja niin ne voivat taas toimia tehokkaammin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11301
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9162
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      61
      2713
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2430
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      15
      2249
    Aihe