kielletään kohta ympäristölle vaarallisena
mopotaxi
10
972
Vastaukset
- Takia?
http://www.probahn-berlin.de/presse/mopo/mp507042.jpg
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.cs.tut.fi/~helke/malesia/filippiinit/batad/arles_gallery/images/mopotaksi.jpg&imgrefurl=http://www.cs.tut.fi/~helke/malesia/filippiinit/batad/arles_gallery/imagepages/image9.html&h=485&w=640&sz=115&tbnid=jWVk6FAkRqL8CM:&tbnh=102&tbnw=135&hl=fi&start=1&prev=/images?q=mopotaksi&svnum=10&hl=fi&lr=&sa=Nrahtikarju kirjoitti:
olla Royal Enfield made in India.
Mun kulkupeli toimii kaurapuurolla ( joskus suklaalla)
- mopotaxeja!
taidat olla jossain vinku-intiassa!
- Tänään näin viimeksi!
Lahdessa eräs autokoulun omistaja aloitti mopotaksi-bisneksen. Kyytiin mahtuu yksi matkustaja. Yleensä vie vanhuksia asioille ja lääkäriin.
Näyttää pikkuautolta, ei tuk-tukilta. - pilleri
Ministeriö kieltämässä mopotaksit
Pilleri-taksien toiminta alkoi Lahdessa pari viikkoa sitten. Nyt sitä ollaan kieltämässä. ESS / Vesa Tapiola
Pilleritaksin perustaja yllättynyt ja pettynyt
Liikenneministeriö aikoo virkamiesten aikaisemmasta kannanotosta huolimatta puuttua niin sanotuilla mopoautoilla, EU-kielellä kevyellä nelipyörällä, harjoitettaviin maksullisiin henkilökuljetuksiin. Ylijohtaja Harri Cavén liikenneministeriöstä perustelee tulossa olevaa kieltoa ajoneuvojen turvallisuudella. Toiminta alkoi Lahdessa pari viikkoa sitten.
Lahtelaisen pilleritaksin perustaja, yrittäjä Matti Tetri on yllättynyt ja pettynyt uudesta käänteestä. Muutama viikko sitten Tetrille ilmoitettiin, ettei toimintaan puututa, koska sitä ei ole laissa kielletty. Yrittäjä epäilee, että asiassa on painostettu virkamiehiä.
Tetri odottaa, että muutokseen varataan ainakin jonkinlainen siirtymäaika, koska yrityksen perustamiskustannukset jäisivät muuten kokonaan yrittäjän kontolle.
- Yllättyneitä ollaan. Heti ollaan vastaan, kun yrittää keksiä jotain uutta parantaa palvelua. Tuntuu, että tässä ruvetaan jo rajoittamaan elinkeinoa. Tämähän on kuin Venäjällä, tuhahtaa Tetri.
Kaupunki kiinnostunut
Tetrin mukaan uusi liikennöintimuoto on saanut yleisöltä positiivisen vastaanoton. Juuri aloitettu toiminta ei kuitenkaan vielä ole kannattavaa, koska uuden yrityksen aloittamiskulut rasittavat toimintaa. Tetri on hankkinut kolme mopoautoa ja palkannut niihin kuljettajat.
Lahden kaupungin viranomaisten ovat olleet yhteydessä Tetriin. Kaupunki maksaa kuukaudessa noin 20 000 vanhusten ja vammaisten taksimatkaa, joista asiakkaat maksavat vain bussilipun hinnan ja kaupunki loput.
- Lähikyydeistä suurin osa pystyttäisiin ajamaan toisella tavalla ja säästämään jopa puolet kustannuksista. Emme koe itseämme niinkään taksiksi. Enemmänkin tämä on palvelumuoto, apua päivittäisten asioiden hoitoon. Taksi ei tee tällaista hommaa. sanoo Tetri.
Taksilaki tulossa
Liikenneministeriö aikoo sijoittaa mopotaksitoimintaa koskevat kiellot pitkään vireillä olleeseen taksilakiuudistukseen. Liikennepolitiikan osaston ylijohtajan Harri Cavénin mukaan lakiesitys viedään eduskuntaan jo kuukauden kuluttua.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lakiin tulee pykälä, jonka mukaan maksullisen kuljetustoiminnan harjoittamisessa edellytetään ajoneuvoksi vähintään henkilöautoa.
Ministeriön aikaisempien myönteisten kannanottojen Cavén sanoo olleen yksityisiä mielipiteitä.
- Virkamiehet esittävät omia näkemyksiään. Päätöksiä tekevät kuitenkin eri ihmiset.
Kysymys turvallisuudesta
Mopotaksiliikenteen mahdollisen kieltämisen Cavén sanoo johtuvan turvallisuuskysymyksistä.
- Tietty turvallisuustaso pitää olla ja noilla eväillä sitä ei ole. Mopoautoista ei löydy minkäänlaista etutörmäyssuojaa ja niitä saa periaatteessa kuljettaa 15-vuotias.
Vaikka mopotaksit ovat Suomessa sallittuja EU-lainsäädännön takia, niillä harjoitettava maksullinen liikenne voidaan kieltää turvallisuusasioiden perusteella.
Taksitoimintaa koskeva laki on kansallisessa päätäntävallassa.
Cavénin korviin ei ole kantautunut, että mopotaksitoimintaa viriteltäisiin jossakin muualla kuin Lahdessa.
- Aikaisemmin Turussa joku yritti aloittaa kuljetustoiminnan moottoripyörällä ja sen perävaunulla. Toiminta kiellettiin samalla perusteella.
Yrittäjä Matti Tetri ei ajoneuvojensa turvattomuuteen usko.
- Toivoisin, että viranomaispuoli voisi ottaa selvää turvallisuusasioista ja tutustua esimerkiksi näiden ajoneuvojen testeihin. Kahden viikon aikana on uutisissa ollut kolme bussiturmaa. Ei ajoneuvon koko aina katso turvallisuutta. Paljon riippuu kuljettajasta ja nopeuksista.
ESSTeuvo Pirhonen
10.02.2006 02:32
- Anonyymi
gongo tämä turvallista
- Anonyymi
höpö höpö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5339004Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1616200Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3765263Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli664759Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s1004381Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1664063SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1853952- 921916
- 1051445
- 47989