varhaiskristityillä oli seurakuntia

kiinnittäkää huomiota

Paavali kertoi mm. seuraavaa :
"sillä en ole pidättynyt kertomasta teille kaikkea Jumalan neuvoa. Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan, jonka keskuuteen pyhä henki on nimittänyt teidät valvojiksi ,paimentamaan Jumalan seurakuntaa, jonka hän osti omansa verellä. Minä tiedän että poismenoni jälkeen keskuuteenne tulee sortavia susia, jotka eivät kohtele laumaa hellästi, ja omasta keskuudestanne nousee miehiä, jotka puhuvat vääristeltyjä asioita vetääkseen opetuslapset mukaansa."
Apotolien teot 20:27-30

42

1600

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähimmäinen.

Niin, tosiaan noita Susia on tällä palstalla 99,9%!!

• pikkuhukkia

joka puolella maailmaa.
        Kunpa vain Paavali tietäisi kuinka hänen ennustuksensa on täyttä totta.
        Susia susien perään on kaikissa lahkoissa.
        Yhtään ainutta lammasta ei ole tullut vastaan.

• salaisuus?

paikkansa, niin sinutkin on laskuopin mukaan laskettava mukaan. No minä olen oppinut JT logiikan, mutta joku asiaa tuntematon voi ihmetellä. Ymmärrä hyvä ihminen se mikä on salilla totuus, niin täällä sen joutuu oikein todistamaan oikeaksi. Tulee vähän enemmän vaikeusastetta, kun vartiotorni painoarvo puuttuu.

• Lähimmäinen.
        salaisuus? kirjoitti:

paikkansa, niin sinutkin on laskuopin mukaan laskettava mukaan. No minä olen oppinut JT logiikan, mutta joku asiaa tuntematon voi ihmetellä. Ymmärrä hyvä ihminen se mikä on salilla totuus, niin täällä sen joutuu oikein todistamaan oikeaksi. Tulee vähän enemmän vaikeusastetta, kun vartiotorni painoarvo puuttuu.

KEHOITAN KAIKKIA JT VELJIÄ SISARIA JA ERITYISESTI NUORIA POISTUMAAN TÄÄLTÄ SUSIEN VALLOITTAMASTA PALSTASTA!!!

• theos
        Lähimmäinen. kirjoitti:

KEHOITAN KAIKKIA JT VELJIÄ SISARIA JA ERITYISESTI NUORIA POISTUMAAN TÄÄLTÄ SUSIEN VALLOITTAMASTA PALSTASTA!!!

...nimittäin siitä, kuinka Jehovan todistajien raamatun vastaiset opit ja vääristellyt selittelyt paljastetaan täällä.
        Jehovan todistajien järjestöllinen sen enempää kuin opillinenkaan historia ei kestä minkäänlaista tutkimista, sillä sen mädänneisyys paljastuu heti ja haisee kuin rankkitynnyri.

• salaisuus?
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Olet niinkuin ne veljet, jotka pitää pontevan kenttäpalvelus puheen ja menee itse kotiin.
        Sinun ihanne veli ja sisar on varmaan linnoittautunut akselille koti- valtakunnansali- työ. Ettei vaan mikään pääsis särkemään sitä kuplaa mikä järjestössä on luotu.
        Totuus tekee vapaaksi. Jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa, mutta tiedon rajoittamisella ei ainakaan "totuutta" voi löytää.

• Lähimmäinen.
        salaisuus? kirjoitti:

Olet niinkuin ne veljet, jotka pitää pontevan kenttäpalvelus puheen ja menee itse kotiin.
        Sinun ihanne veli ja sisar on varmaan linnoittautunut akselille koti- valtakunnansali- työ. Ettei vaan mikään pääsis särkemään sitä kuplaa mikä järjestössä on luotu.
        Totuus tekee vapaaksi. Jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa, mutta tiedon rajoittamisella ei ainakaan "totuutta" voi löytää.

Tästä palstasta on tullut Luopioden ja heidän kavereittein "temmellyskenttä" nyt kun löytyy yksi JT joka on heitä vastaan niin kyllä nousee mökä!!

• fger.
        salaisuus? kirjoitti:

Kerro se totuus, niin katsellaan mikä sen painoarvo on.

• ilves
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Täällä on kivaa.Näkee miten isää ja äitiä on sahattu linssiin.Minä en mene koskaan kasteelle ja häivyn heti valtakunnansalilta kun täytän 18.
        Mua etoo koko vartiotorni,mutta selkäsaunan uhalla on vielä pakko mennä.

• jospa heräis kysymys??????
        theos kirjoitti:

...nimittäin siitä, kuinka Jehovan todistajien raamatun vastaiset opit ja vääristellyt selittelyt paljastetaan täällä.
        Jehovan todistajien järjestöllinen sen enempää kuin opillinenkaan historia ei kestä minkäänlaista tutkimista, sillä sen mädänneisyys paljastuu heti ja haisee kuin rankkitynnyri.

joo, kaikista asioista pitää keskustella niiden oikeilla nimillä.

• Sananvapautta ,
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Tästä palstasta on tullut Luopioden ja heidän kavereittein "temmellyskenttä" nyt kun löytyy yksi JT joka on heitä vastaan niin kyllä nousee mökä!!

Sanan vapaus on hyväksi, ja on hyvä että on tälläinen palsta jonne todistajat voivat tulla ilman kenenkään estelemättä ja kontrollia.(EI TOTEUDU VALTAKUNNAN SALILLA)
        Monet haluaa todellista ELÄMÄÄ. EI VAIN PELKOA JA PAKKOA. Mökä taitaa nousta sylttytehtaalta.

Tehkää parannus (mielenmuutos) ja uskokaa evankeliumi.

• Hedelmistään puu tunnetaan
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Tutkikaa nuoret ja kaikki totuutta rakastavat HALUATKO USKOA , se on tosi hyvä . Täsmällistä tietoa. Jeesus on tullut että meillä olisi ELÄMÄ JA YLTÄKYLLÄISYYS. Joh. 10:7-15

• ajattele omilla aivoillasi
        ilves kirjoitti:

Täällä on kivaa.Näkee miten isää ja äitiä on sahattu linssiin.Minä en mene koskaan kasteelle ja häivyn heti valtakunnansalilta kun täytän 18.

Sulla on hyvä tulevaisuus.
        ETSI JUMALAN ARMOA JA LÖYDÄ SE.

ROOM 1:17

• ilves
        ajattele omilla aivoillasi kirjoitti:

ole Jumalaan kyllästynyt,enkä rupee ateistiksi,mutta tuo vietävän vartiotorni ja pakkopulla saa mut väliin raivoihini.
        Äiti kyllä jo tietää mitä ajattelen,mutta ei ole luvannut kertoa iskälle.
        Täytän keväällä 18 ja etsin nyt asuntoa.

• ilves
        Hedelmistään puu tunnetaan kirjoitti:

Tutkikaa nuoret ja kaikki totuutta rakastavat HALUATKO USKOA , se on tosi hyvä . Täsmällistä tietoa. Jeesus on tullut että meillä olisi ELÄMÄ JA YLTÄKYLLÄISYYS. Joh. 10:7-15

Kun kokouksessa käy joskus yks yksinäinen yksinhuoltaja sisko ja se on selvästi masentunut ja sille ei käy puhumassa muu kun minä ja mun äiskä.Sitte vanhimmat tai joku vanhin oli sille puhunut pari minuuttia ja vain sanonut että pitää käydä enemmän kokouksissa ja tutkia enemmän.Mutta se ihan selvästi kaipais enemmän toveruutta ja rohkaisua.Mä olen liian nuori sellaiseen.Kyllä se mulle on aina ystävällinen ja sanoo et kivaa kun juttelit.
        Miten ihmiset voi olla niin kovia!!!!!
        Me ollaan juteltu joidenkin seurakunnan muidenkin nuorien kanssa tästä asiasta,niille joille voi.Kaikki ihmetellään kovin tätä touhua.

Tää on syvältä.

• salaisuus?
        fger. kirjoitti:

Kerro se totuus, niin katsellaan mikä sen painoarvo on.

Elämän peruslähtökohdat 1. Syntyminen 2. eläminen 3. kuoleminen.
        Tunnustatko nämä totuudet??___ en _____ kyllä

Ymmärrätkö ettemme voi vaikuttaaa elämämme 1. asiaan ________ en ______________ kyllä

Ymmärrätkö, että voimme vaikuttaa 2. asisaan.
        __________ en _____________ kyllä

Ymmärätkö, että voimme 3. asiaan yrittää vaikuttaa omalla elämällämme ehkä hiukan. tosi asiassa vielä ei ole löytynyt sitä uskollista joka sen ikuisen elämän ois savutanut.
        ________ei _______________ kyllä

Näin yksinkertaisesti asiat etenee. Samaa tyyliä kuulemma käytetään muissakin vieroitus hoidoissa. Ainoastaan kyllä tai ei vastaus.
        Ei jää selittelyille varaa.
        Revippäs tuosta -- vastaann

• salaisuus?
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Et ole oivaltanut tosiasiaa seurakunnassa olevasta vaarasta. Muistanet varoituksen " varokaa susia lammasten vaatteissa" ja niinkuin itse sanot tämä on susien areena !! Kun on varuillaan, niin täällä jokainen voi turvallisesti liikkua. Voi myös ottaa kantaa. Toisin sanoen tappaa suden!
        Missä ne sudet lammasten vaatteissa, joista varoitettiin??? Tietysti seurakunnasaa, sehän on "lammastarha" jota johdatetaan ylemmältä taholta. Muista aina pohtia annettuja ohjeita ja tarvittaessa kysyaä useimmilta vanhemmilta niiden oikeudellisuutta.
        Älä säikähdä jos joudut komitea veljien puhutteluun. - olet ehkä oikeassa??

• salaisuus?
        Lähimmäinen. kirjoitti:

että tällä palstalla voi vapaasti kertoa tuntemuksensa ja tämä ei ole Vartiotorniseuran keskustelu palsta. Voit löytää hyvinkin eriäviä mielipiteitä uskomuksista ja elämänkokemuksista JT järjestössä.
        Sinulla on oikeus myös olla erimieltä ja näin ollen sinun on kunnioitettva myös eriävää mielipidettä. ( no se tiedän, että sydän itkee verta)

• salaisuus?
        ilves kirjoitti:

Kadehdin sinun kypsyyttäsi ajatella omilla aivoilla. Sinulla on selvästikin tietoa JT järjestön ideologiasta. Minä kun olin nuori ei spekulointi oikein kuulunut tyyliin. Oli vain sokea usko.
        Muista,että sinula oikeus valita jo uskosi jo nyt, VEIKKO LEINONEN eräässä haastattelusa toteaa JT nuorten valitsevan linjansa teini vai oliko murrosikä vaiheessa. Sinähän täytät kriteerit. Jos tulee painostusta muistuta, että aina JT järjestö on mainostanut jokaisen JT nuoren itse valitsevan uskonkatsomuksensa.
        ÄLÄ TEE PÄÄTÖKSIÄ KAPINOIDEN. TEE PÄÄTÖKSET KUNNIOTTAEN VANHEMPIASI. MUISTA MYÖS SE ETTÄ MONET SITEET KATKEAVAT LÄHTÖPÄÄTÖKSESI VUOKSI.
        ÄLÄ KATKAISE PERHESITEITÄ. YMMÄRRÄ JA ÄLÄ VÄLITÄ JOS JOTKUT JT TEKEVÄT NIIN.
        Pikku vinkki!! Oma lapseni teki jo nuoerempana päätöksen "Ei kiitos" olisko se ollut minulle kannustimena ja minäkin olen sanonut "ei kiitos" järjestölle.
        PIDÄ HYVÄY SUHTEET VANHEMPIISI!

• SALAISUUS?
        ajattele omilla aivoillasi kirjoitti:

SEHÄN ON LÖYTYMÄSSÄ

• salaisuus?
        ilves kirjoitti:

ole Jumalaan kyllästynyt,enkä rupee ateistiksi,mutta tuo vietävän vartiotorni ja pakkopulla saa mut väliin raivoihini.
        Äiti kyllä jo tietää mitä ajattelen,mutta ei ole luvannut kertoa iskälle.
        Täytän keväällä 18 ja etsin nyt asuntoa.

mukaan voit valita elämän katsantokantasi henkilökohtaisesti. SEn mukaan voit vetää kaikki sinua epämielyttävät uskomukset vessapöntöstä alas. Jos joku JT on eri mieltä, niin palautuksia.
        Jotenkin musta tuntuu että joku torvi vielä vastaa!!

• salaisuus?
        ilves kirjoitti:

Kun kokouksessa käy joskus yks yksinäinen yksinhuoltaja sisko ja se on selvästi masentunut ja sille ei käy puhumassa muu kun minä ja mun äiskä.Sitte vanhimmat tai joku vanhin oli sille puhunut pari minuuttia ja vain sanonut että pitää käydä enemmän kokouksissa ja tutkia enemmän.Mutta se ihan selvästi kaipais enemmän toveruutta ja rohkaisua.Mä olen liian nuori sellaiseen.Kyllä se mulle on aina ystävällinen ja sanoo et kivaa kun juttelit.
        Miten ihmiset voi olla niin kovia!!!!!
        Me ollaan juteltu joidenkin seurakunnan muidenkin nuorien kanssa tästä asiasta,niille joille voi.Kaikki ihmetellään kovin tätä touhua.

Tää on syvältä.

ihminen vai harva joka uskalta tuoda tuntemuksiaan esille? On tosi hienoa havaita nuorten tuntemuksia. Välillä on ollut tunne , että olenko väärässä. Kylmäkiskoisuus seurakunnissa on käsisnkoskeltvaa, eriseurat ja kuppilat kukoistaa.
        Tyylikkäästi esität asiasi, uskon että samalla tyylillä vedät elämäsi! ONNEA!

• vapaa foorumi
        Lähimmäinen. kirjoitti:

kaikki jehovalaiset vaan innolla tutkimaan näitä hyviä sivuja. näkyy olevan täsmällistä tietoa monista asioista joista on vaijettu.

• ilves
        salaisuus? kirjoitti:

Kadehdin sinun kypsyyttäsi ajatella omilla aivoilla. Sinulla on selvästikin tietoa JT järjestön ideologiasta. Minä kun olin nuori ei spekulointi oikein kuulunut tyyliin. Oli vain sokea usko.
        Muista,että sinula oikeus valita jo uskosi jo nyt, VEIKKO LEINONEN eräässä haastattelusa toteaa JT nuorten valitsevan linjansa teini vai oliko murrosikä vaiheessa. Sinähän täytät kriteerit. Jos tulee painostusta muistuta, että aina JT järjestö on mainostanut jokaisen JT nuoren itse valitsevan uskonkatsomuksensa.
        ÄLÄ TEE PÄÄTÖKSIÄ KAPINOIDEN. TEE PÄÄTÖKSET KUNNIOTTAEN VANHEMPIASI. MUISTA MYÖS SE ETTÄ MONET SITEET KATKEAVAT LÄHTÖPÄÄTÖKSESI VUOKSI.
        ÄLÄ KATKAISE PERHESITEITÄ. YMMÄRRÄ JA ÄLÄ VÄLITÄ JOS JOTKUT JT TEKEVÄT NIIN.
        Pikku vinkki!! Oma lapseni teki jo nuoerempana päätöksen "Ei kiitos" olisko se ollut minulle kannustimena ja minäkin olen sanonut "ei kiitos" järjestölle.
        PIDÄ HYVÄY SUHTEET VANHEMPIISI!

Tässä asiassa se onkin asian huonopuoli.
        Miten saan säilytettyä suhteeni vanhimpiini,koska ehdin mennä pari vuotta sitten kasteelle.
        Eiköhän se äidin kanssa onnistu,mutta "mörökölli" iskä? No,jaa.Ei ota aivoon jos ei mulle puhu.
        Ja onhan mulla muita sukulaisia jotka eivät ole hurahtaneet tähän touhuun.Ne on ihan terevjärkisiä,eikä kuitenkaan juoppoja.
        Yks on helluntailainen ja ihan kiva tyyppi.Ei saarnaa mulle.Joskus vaan sanoo että rukoilee mun puolesta.

• salaisuus?
        ilves kirjoitti:

Tässä asiassa se onkin asian huonopuoli.
        Miten saan säilytettyä suhteeni vanhimpiini,koska ehdin mennä pari vuotta sitten kasteelle.
        Eiköhän se äidin kanssa onnistu,mutta "mörökölli" iskä? No,jaa.Ei ota aivoon jos ei mulle puhu.
        Ja onhan mulla muita sukulaisia jotka eivät ole hurahtaneet tähän touhuun.Ne on ihan terevjärkisiä,eikä kuitenkaan juoppoja.
        Yks on helluntailainen ja ihan kiva tyyppi.Ei saarnaa mulle.Joskus vaan sanoo että rukoilee mun puolesta.

kuin seurakuntalaisille. Sinä itse vastaat omasta elämästä aikuisena. Älä taivu pelotteluun. Kun hoidat tyylikkäästi elämäsi ja suhteesi lähimmäisiin niin saat varmaan ajan myötä (lähes)kaikkien kunnioituksen.
        Onnea aikuistumillesi!!
        Ps vaatii kyllä myös duunia sen eteen. Moikka.

• Xanaduu

Kuten tuosta raamatunlainauksestakin näemme, Paavali piti itseään ainoana auktoriteettinaan. Alkukristityillä oli kyllä seurakuntia ja jotkin niistä olivat niin suuria, että saattoivat varustaa Paavalinkin tovereineen saarnausmatkalle, mutta mikään "hallintoelin" ei organisoinut toimintaa tuohon aikaan. Jollei sitten hallintoelimeksi lueta Paavalia.

• fger.

Miten seuraava kohta toteutettiin, jos jokaisella seurakunnalla oli itsenäinen teologia?

Ensimmäinen kirje korinttilaisille 1

10. Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.

Miksi kaikki nuo paimenkirjeet, jos kukaan ei saanut puuttua itsenäisiin seurakuntiin?

"16 Mutta vältä tyhjiä puheita, jotka loukkaavat sitä, mikä on pyhää, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa, 17 ja heidän sanansa leviää kuin kuolio. Näitä ovat Hymenaios ja Filetos, 18 jotka ovat poikenneet totuudesta sanoessaan, että ylösnousemus on jo tapahtunut, ja he mullistavat muutamien uskon"

Miksi tässä puututaan yhden seurakunnan sisäisiin asioihin?

• viimeinen mohikaani
        fger. kirjoitti:

Miten seuraava kohta toteutettiin, jos jokaisella seurakunnalla oli itsenäinen teologia?

10. Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.

Miksi kaikki nuo paimenkirjeet, jos kukaan ei saanut puuttua itsenäisiin seurakuntiin?

"16 Mutta vältä tyhjiä puheita, jotka loukkaavat sitä, mikä on pyhää, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa, 17 ja heidän sanansa leviää kuin kuolio. Näitä ovat Hymenaios ja Filetos, 18 jotka ovat poikenneet totuudesta sanoessaan, että ylösnousemus on jo tapahtunut, ja he mullistavat muutamien uskon"

että korintto oli täynnä ongelmia.
        Miksi haukkua pystyyn seurakunta jossa ei niitä ollut.
        Ja tuon kirjeen kirjoittaja oli Paavali ei Jerusalemissa tai jossain muualla ollut hallintoelin.
        Sorry vaan mut näin on.
        Olet Brooklynin aivopesemä seniili.

• fger. kirjoitti:

Paavali oli viettänyt pitkän ajan korinttilaisten keskuudessa. Nämä olivat lähellä hänen sydäntään. Hän oli ollut useimpien hengellinen opettaja. Niinpä nämä olivatkin lähestyneet häntä kirjeellä kysyäkseen erinäisistä asioista. Oli siis monta syytä, miksi Paavali saattoi kirjoittaa korinttilaisille. Varmaan heille oli kirjoittanut muutkin. Kaikki se ei välttämättä ollut Jumalan sanaa. Vain kaksi kirjettä on talletettu Raamattuun.

Sillä suuressa sydämen ahdistuksessa ja hädässä minä kirjoitin teille
           monin kyynelin,
           en sitä varten, että te murheellisiksi tulisitte,
           vaan että tuntisitte sen erinomaisen rakkauden, joka minulla on teihin.    (2Kor.2:4)

En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen.
           Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa,
           niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin
           evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.    (1Kor.4:14,15)

Timoteus oli Paavalille uskollinen työtoveri, kuin oma poika. Paavali tiesi loppunsa pian koittavan. Hän myös tiesi seurakuntaa kohtaavasta luopumuksesta ja halusi teroittaa tärkeitä asioita seuraajilleen. Kirje Timoteukselle oli henkilökohtainen, mutta sen asiat olivat kaikkia koskevia. Raamattuun otetut kirjeet on koeteltu ja hyödyllisiksi havaittu. Tapana oli, että näitä kirjeitä sitten myös luettiin useammalla paikkakunnalla.

Auktoriteettia ei oteta, se saadaan. Berean juutalaiset ”tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin”. Kenenkään ei tarvitse uskoa vain sen takia, että toinen niin väittää. Asioita on voitava tutkia ja niistä pitää voida keskustella. Apolloksesta mainitaan, että hän opetti tarkoin Jeesuksesta – mutta ei tuntenut kastetta Jeesuksen nimeen. Apollos oli evankelista, mutta Priskilla ja Akylas opettivat häntä, vaikka he olivatkin ”tavallisia rivikristittyjä”. Seurakunnassa voi olla erilaisia käsityksiä. Erimielisyys on eri asia. Yksimielisyys kyllä syntyy jos siihen vain on tahtoa, eikä sitä odotellessakaan tarvitse riidellä.

Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli;
           ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli,
           niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
           Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin,
           vaellamme samaa tietä!    (Fil.3:15,15)

Kristus-tiellä vaeltavienkaan ei oleteta ajattelevan kaikesta samoin. Se on tavoite. Mutta sitä ei saavuteta sanelulla, vaan Kristuksessa pysymällä. Hän on seurakunnan pää.

• salisuus?
        fger. kirjoitti:

sanomastasi!!

• fger.
        Rintti kirjoitti:

Paavali oli viettänyt pitkän ajan korinttilaisten keskuudessa. Nämä olivat lähellä hänen sydäntään. Hän oli ollut useimpien hengellinen opettaja. Niinpä nämä olivatkin lähestyneet häntä kirjeellä kysyäkseen erinäisistä asioista. Oli siis monta syytä, miksi Paavali saattoi kirjoittaa korinttilaisille. Varmaan heille oli kirjoittanut muutkin. Kaikki se ei välttämättä ollut Jumalan sanaa. Vain kaksi kirjettä on talletettu Raamattuun.

Sillä suuressa sydämen ahdistuksessa ja hädässä minä kirjoitin teille
           monin kyynelin,
           en sitä varten, että te murheellisiksi tulisitte,
           vaan että tuntisitte sen erinomaisen rakkauden, joka minulla on teihin.    (2Kor.2:4)

En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen.
           Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa,
           niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin
           evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.    (1Kor.4:14,15)

Timoteus oli Paavalille uskollinen työtoveri, kuin oma poika. Paavali tiesi loppunsa pian koittavan. Hän myös tiesi seurakuntaa kohtaavasta luopumuksesta ja halusi teroittaa tärkeitä asioita seuraajilleen. Kirje Timoteukselle oli henkilökohtainen, mutta sen asiat olivat kaikkia koskevia. Raamattuun otetut kirjeet on koeteltu ja hyödyllisiksi havaittu. Tapana oli, että näitä kirjeitä sitten myös luettiin useammalla paikkakunnalla.

Auktoriteettia ei oteta, se saadaan. Berean juutalaiset ”tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin”. Kenenkään ei tarvitse uskoa vain sen takia, että toinen niin väittää. Asioita on voitava tutkia ja niistä pitää voida keskustella. Apolloksesta mainitaan, että hän opetti tarkoin Jeesuksesta – mutta ei tuntenut kastetta Jeesuksen nimeen. Apollos oli evankelista, mutta Priskilla ja Akylas opettivat häntä, vaikka he olivatkin ”tavallisia rivikristittyjä”. Seurakunnassa voi olla erilaisia käsityksiä. Erimielisyys on eri asia. Yksimielisyys kyllä syntyy jos siihen vain on tahtoa, eikä sitä odotellessakaan tarvitse riidellä.

Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli;
           ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli,
           Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin,
           vaellamme samaa tietä!    (Fil.3:15,15)

Kristus-tiellä vaeltavienkaan ei oleteta ajattelevan kaikesta samoin. Se on tavoite. Mutta sitä ei saavuteta sanelulla, vaan Kristuksessa pysymällä. Hän on seurakunnan pää.

>>>jos teillä jossakin kohden on toinen mieli,

• fger.
        viimeinen mohikaani kirjoitti:

että korintto oli täynnä ongelmia.
        Miksi haukkua pystyyn seurakunta jossa ei niitä ollut.
        Ja tuon kirjeen kirjoittaja oli Paavali ei Jerusalemissa tai jossain muualla ollut hallintoelin.
        Sorry vaan mut näin on.
        Olet Brooklynin aivopesemä seniili.

Miksi ympärileikkauskiistassa käytettiin muuta kuin seurakuntakohtaista harkintaa? Miksi jokainen seurakunta ei menetellyt kuten he keskenään päättelivät.

Toisaalta, miksi antaa päätösvaltaa edes seurakunnalle. Miksi jokinen ei menetellyt kuten itse parhaaksi näki?

• fger. kirjoitti:

>>>jos teillä jossakin kohden on toinen mieli,

Niinhän tuossa sanotaan. Aikataulusta ei tosin puhuttu. Meillä raadollisilla, eikä aina niin täydellisillä ihmisillä on rajoituksemme.

Toinen asia on, mikä on lopputulos. Olet ehkä ehdottamassa, että se olisi vartiotorniseuran hallintoelimen viimeisin tulkinta, ja tästä osoituksena yhtenäinen opetus. En kielläkään, etteikö vartiotorniseuran pillin mukaan toimivilla ole varsin yhtenevät mielipiteet. Aivan kuten pohjoiskorealaisillakin on. Toivon mukaan ymmärrät rinnastuksestani, että yhteinen puheenparsi ei merkitse oikeassa olemista. Kirkon oppi tai opittomuus ei sovi tähän esimerkin asetteluun, sillä kirkko on käytännössä yhtä kuin maailma. Kirkossa toimii herätysliikkeitä, joiden sisäinen opetus voi olla hyvinkin yhteneväistä. Eri tavoin ajattelevat tyrmäämällä ne pysyvät yhtenäisinä - tai pirstoutuvat. Yhtenäisenä pysyminen on siis kiinni mielenhallinnasta.

Tärkein erimielisyyttä ja riitoja aiheuttava asia on se, että mennään yli sen mitä on kirjoitettu. Toinen menee toisella tavalla ja toinen toisella tavalla. Kumpikin pitää kiinni tavastaan. Kolmas on tulkinnassaan niin varma, että on sen takia valmis kumoamaan jopa suuren osan Raamatun kirjoituksia. Meillä voi tietenkin olla erilaisia tulkintoja tulkinnallisista asioista. On vain ymmärrettävä ero Raamatun sanan ja oman tulkinnan välillä. Meillähän on taipumusta miettiä niitäkin asioita, joita Raamattu ei välttämättä edes ilmaise. Näiden sekoittaminen on lihasta ja eräs lahkoutumisen syy. Raamatun periaate on, että kaikkea on voitava arvioida. Seurakunnassa ei tule olla herrana hallitsijoita - ei edes etä-sellaista kaukaa Ameriikasta.

• vuoden 1938 käännös

VARTIOTORNI SEURA VÄÄNTÄÄ OMAN KÄÄNNÖKSEN, POIKETEN ALKUTEKSTISTÄ, OMAN OPPINSA MUKAISESTI. Esim. Pyhä Henki on pienellä vaikka on Persoona.
      "Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän on omalla verelläänsä on itsellensä ansainnut" Apt 20:28

näin tekee mm. nimimerkki kiinnittäkää huomiota tekstissään: varhaiskristityillä oli seurakunta

• Lähimmäinen.

Perustele raamatulla se että pyhä henki on persoona!

• persoonana

Me emme pidä pyhää henkeä persoonana, pidämme sitä Jumalan vaikuttavana voimana.

• PYHÄT KIRJOITUKSET
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Perustele raamatulla se että pyhä henki on persoona!

JOHANNEKSEN EVANKELIUMI 14:16 - 17
        "Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnettehänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva."

UMK." ja minä pyydän Isältä, ja hän antaa teille toisen auttajan olemaan kanssanne ikuisesti, totuuden hengen , jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe sitä eikä tunne sitä. Te tunnette sen, koska se pysyy teidän luonanne ja on teissä." ( Todella törkeä käännösvirhe. Uudenmaailman käännös. Jehovalaisten käännös)
        Jeesus lupasi Puolustajan kaikille omilleen. Hän ei puhunut milloinkaan persoonattomasta toimivasta voimasta, vaan hänestä, jota maailma ei voi ottaa vastaan. Tähän maailmaan kuuluvat myös Jehovan todistajat, koska he eivät näe häntä(Pyhää Henkeä) eivätkä tunne häntä.

Joh 14:26 "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut"

Apt 1:16 ...Pyhä Henki...edeltä puhunut
        Apt 5:3 ...koetit pettää Pyhää Henkeä
        Apt 7:51 ...vastustitte Pyhää Henkeä
        Apt 16:6 ...sillä Pyhä Henki esti..
        Ef 4:30 Älkää saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä...
        Hebr 9:8 Näin Pyhä Henki osoittaa...
        Matt 12:32 ja Mark 3:29. Pyhää Henkeä vastaan voidaan sanoa, ja Pyhää Henkeä voidaan pilkata.
        Raamatussa on koko joukko muitakin Pyhän Hengen tehtävää ja olemusta ilmaisevia kohtia, mutta jo näiden perusteellä voidaan vedenpitävästi osoittaa, että vain persoonalla voi olla mainitun kaltaisia ominaisuuksia. Miten persoonaton voima voisi kaikkialla maailmassa - eri kansojen, rotujen ja kielien parissa yhtäaikaisesti - opettaa, muistuttaa, puhua, lähettää, nähdä hyväksi, estää, panna kaitsioita jne.? Vain persoonallista Pyhää Henkeä koetetaan pettää, vastustaa ja hänet voidaan saattaa murheelliseksi, häntä vastaan voidaan sanoa ja häntä voidaan pilkata.

Täsmällinen tieto on hyvästä
        TOTUUS TEKEE VAPAAKSI. EI OHI SEN MITÄ ON KIRJOITETTU

• täsmällistä tietoa
        persoonana kirjoitti:

Me emme pidä pyhää henkeä persoonana, pidämme sitä Jumalan vaikuttavana voimana.

tuo kareri tuntee Raamatun

•    
      Kiinnitit huomiota raateleviin susiin. Ne ovat seurakunnan sisäpuolella, tuovat Raamatulle vieraita oppeja ja ovat nimenomaan johtajia! Vuonna 1881 perustetun vartoitornin raamattu- ja traktaattiseuran ”sudet” ovat aina ”luopioita”, ulkopuolisia ”vainoajia” tai sitten he ovat niitä ”epähengellisiä”, jotka kaikista vakuutteluista huolimatta näkevät järjestössä ja sen opeissa jotain mätää. Illuusion hyväksyminen on hengellisyyden mitta.

On varsin selvää, että seurakuntia oli, sillä juuri siitähän apostolien teot kertoo. Toinen asia on sitten ymmärtää, mikä on seurakunta. Nykyinen ”seurakuntien” kirjo vastaa tuskin lainkaan sitä kuvaa seurakunnasta, minkä Raamattu meille antaa.

Seurakunta on yksi. Sen hyväksyvät useimmat – mitä se sitten tarkoittaa, on eri juttu. Vartiotornilaisilla ja eräillä muilla kulteilla on vallalla käsitys, että seurakunta on heidän järjestöönsä liittyneet. Raamattu ei opeta näin. Monet kristilliset ”seurakunnat” taas opettavat, että on kyllä globaali maailmanlaajuinen seurakunta. Tämän lisäksi olisi sitten myös ”seurakunnat”, joihin tulee vielä erikseen liittyä jäseneksi, jottei olisi irrallinen. Raamattu ei tunne tällaistakaan oppia. Kristitty kuuluu aina sen paikkakunnan ainoaan seurakuntaan (=Jumalan seurakuntaan sillä paikkakunnalla), jolla hän asuu.

Raamattu jaottelee seurakuntia ainoastaan paikkakunnan mukaan. Samalla paikkakunnalla ei voi olla päällekkäin montaa seurakuntaa, mutta naapuripaikkakunnista voidaan puhua erillisinä. Tämä on luonnollinen jako. Eri paikkakunnilla on eri ihmiset, eivätkä he voi toimia yhtenä yksikkönä – tarvittaisiin paavi herrana hallitsemaan yli muiden. Voiko sitten suurella paikkakunnalla olla vierkkäin useita seurakuntia? Se on eri kysymys, mutta Raamattu ei puhu sellaisesta. Muu kuin aluellinen jaottelu sotii ykseyttä vastaan. Puhe yhdestä seurakunnasta menettää uskottavuutensa, jos vierekkäisissä osotteissa kokoontuu kaksi eri ”seurakuntaa”. On aivan eri asia, että sama seurakunta kokoontuu eri osoitteissa. Kaikki paikkakunnan kristityt harvemmin mahtuvat yhteen kotiin.

”Kun kokoonnutte yhteen, on jokaisella jotain annettavaa” voi toteutua vain suhteellisen pieninä ryhminä kokoonnuttaessa. Sen ei tarvitse olla ainoa kokousmuoto. Tyrannoksen koulussa saattoi sitten olla suurikin määrä kuulijoita.

• kokoontuivat tutkimaan

Jotkut olivat sitä mieltä että uudet uskovat tulisi ympärileikata. Paavali ja Barnabas olivat heitä vastaan. Niinpä he menivät kiistan johdosta apostolien ja vanhinten luo ylös Jerusalemiin.
        Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan sitä asiaa.
        Tästä asiasta kerrotaan Apostolien tekojen 15 luvussa.

• kokoontuivat tutkimaan kirjoitti:

Jotkut olivat sitä mieltä että uudet uskovat tulisi ympärileikata. Paavali ja Barnabas olivat heitä vastaan. Niinpä he menivät kiistan johdosta apostolien ja vanhinten luo ylös Jerusalemiin.
        Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan sitä asiaa.
        Tästä asiasta kerrotaan Apostolien tekojen 15 luvussa.

Vartiotorniseuran hallintoelin perustelee olemassaolonsa oikeutta selittämällä olevansa suora jatkumo ”Jerusalemin hallintoelimelle”. Seuran mukaan sellaisesta kerrotaan Apostolien tekojen 15 luvussa.

Juudeasta oli tullut muutamia, jotka opettivat että pakanuudesta kääntyneiden oli pelastuakseen ympärileikkautetava itsensä ja noudatettava Mooseksen lakia juutalaisten tavoin. Tästä alkanutta kiistaa lähdettiin selvittämään Juudean pääkaupunkiin – sinne, mistä harha oli lähtöisin. – Jerusalemin. Jos kiistan aihe olisi ollut peräisin muualta, olisi tuskin matkattu sinne. Tämä oli ainutkertainen tapaus, jolle oli syynsä.

Tarina "Jerusalemin hallintoelimestä" on siis vartiotorniseuran hallintoelimen oma tarkoitushakuinen selitys, jolla se perustelee omaa versiotaan nikloaiittojen opista. Jumalan seurakuntaa ei johda mikään hallintoelin, maailmanneuvosto tai muiden yli korotettu paavi, vaan Pyhä Henki (Joh.14:26, Apt.13:2, 20:28, Room.8:4). Luonnollinen ihminen näkee anarkian siellä, missä Pyhä Henki toimii. Kun Jeesus on kuninkaana, hän sanoo: “Meillä ei ole kuningasta. Anna meille kuningas, niinkuin kaikilla muillakin kansoilla on.”

Eikö ole kiusallista, ettei Raamatussa oikeasti ollenkaan vihjata minkään sortin hallintoelimen toimintaan. Paavali, selvittää tekemisiään galatalaisille seuraavasti:

Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut
           ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa,
           että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa,
           niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
           enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja,
           vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
           Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin
           tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
           Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
           (Gal.1:15-19)

Jos seltyksessä "Jerusalemin hallintoelimestä" on mitään perää, ei Paavali toiminut oikein. Hänenhän olisi pitänyt mennä Jerusalemiin opiskelemaan täsmällistä tietoa paratiisimaasta ja leijonan rapsutuksesta. Vartiotorniseuran “hyvä uutinen” on merkillinen oppi, joka perustuu pään tietoon. Vartiotorniuskoa ei voi omaksua ilman pitkällistä vartiotornin tutkiskelua, eikä missään nimessä pelkästään Raamattua lukien. Siinäkin Paavalissa oli selvää “luopioainesta”. Ihan väärin alkoi Paavalin vaellus:

Niin Ananias meni ja astui huoneeseen,
           pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi:
           "Veljeni Saul, Herra lähetti minut
           –Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit–
            että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
           Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset,
           ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
           Ja kun hän nautti ruokaa, niin hän vahvistui.
           Ja hän oli opetuslasten seurassa Damaskossa jonkun aikaa.
           Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika.
           Ja kaikki, jotka kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat:
           "Eikö tämä ole se, joka Jerusalemissa tuhosi ne,
            jotka tätä nimeä avuksi huutavat?
            Ja eikö hän ole tullut tänne
            viedäksensä ne vangittuina ylipappien käsiin?"
            Mutta Saulus sai yhä enemmän voimaa
            ja saattoi Damaskossa asuvat juutalaiset ymmälle
            näyttäen toteen, että Jeesus on Kristus.    (Apt.9:17-22)

• kokoontuivat tutkimaan
        Rintti kirjoitti:

Vartiotorniseuran hallintoelin perustelee olemassaolonsa oikeutta selittämällä olevansa suora jatkumo ”Jerusalemin hallintoelimelle”. Seuran mukaan sellaisesta kerrotaan Apostolien tekojen 15 luvussa.

Juudeasta oli tullut muutamia, jotka opettivat että pakanuudesta kääntyneiden oli pelastuakseen ympärileikkautetava itsensä ja noudatettava Mooseksen lakia juutalaisten tavoin. Tästä alkanutta kiistaa lähdettiin selvittämään Juudean pääkaupunkiin – sinne, mistä harha oli lähtöisin. – Jerusalemin. Jos kiistan aihe olisi ollut peräisin muualta, olisi tuskin matkattu sinne. Tämä oli ainutkertainen tapaus, jolle oli syynsä.

Tarina "Jerusalemin hallintoelimestä" on siis vartiotorniseuran hallintoelimen oma tarkoitushakuinen selitys, jolla se perustelee omaa versiotaan nikloaiittojen opista. Jumalan seurakuntaa ei johda mikään hallintoelin, maailmanneuvosto tai muiden yli korotettu paavi, vaan Pyhä Henki (Joh.14:26, Apt.13:2, 20:28, Room.8:4). Luonnollinen ihminen näkee anarkian siellä, missä Pyhä Henki toimii. Kun Jeesus on kuninkaana, hän sanoo: “Meillä ei ole kuningasta. Anna meille kuningas, niinkuin kaikilla muillakin kansoilla on.”

Eikö ole kiusallista, ettei Raamatussa oikeasti ollenkaan vihjata minkään sortin hallintoelimen toimintaan. Paavali, selvittää tekemisiään galatalaisille seuraavasti:

Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut
           ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa,
           että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa,
           niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
           enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja,
           vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
           Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin
           tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
           Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
           (Gal.1:15-19)

Jos seltyksessä "Jerusalemin hallintoelimestä" on mitään perää, ei Paavali toiminut oikein. Hänenhän olisi pitänyt mennä Jerusalemiin opiskelemaan täsmällistä tietoa paratiisimaasta ja leijonan rapsutuksesta. Vartiotorniseuran “hyvä uutinen” on merkillinen oppi, joka perustuu pään tietoon. Vartiotorniuskoa ei voi omaksua ilman pitkällistä vartiotornin tutkiskelua, eikä missään nimessä pelkästään Raamattua lukien. Siinäkin Paavalissa oli selvää “luopioainesta”. Ihan väärin alkoi Paavalin vaellus:

Niin Ananias meni ja astui huoneeseen,
           pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi:
           "Veljeni Saul, Herra lähetti minut
           –Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit–
            että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
           Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset,
           ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
           Ja kun hän nautti ruokaa, niin hän vahvistui.
           Ja hän oli opetuslasten seurassa Damaskossa jonkun aikaa.
           Ja kohta hän saarnasi synagoogissa Jeesusta, julistaen, että hän on Jumalan Poika.
           Ja kaikki, jotka kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat:
           "Eikö tämä ole se, joka Jerusalemissa tuhosi ne,
            jotka tätä nimeä avuksi huutavat?
            Ja eikö hän ole tullut tänne
            viedäksensä ne vangittuina ylipappien käsiin?"
            Mutta Saulus sai yhä enemmän voimaa
            ja saattoi Damaskossa asuvat juutalaiset ymmälle
            näyttäen toteen, että Jeesus on Kristus.    (Apt.9:17-22)

En halua mitenkään perustella väitettäni koska mielestäni sinulla on jo tarpeeksi hyvä perustelu väitämääni. Se antaa ajattelemisen aihetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      139
      3850
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2974
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      9
      1882
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1616
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1089
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      741
    Aihe