Suuria ikäluokkia ei sakoteta siitä, että he ovat hankkineet niin vähän lapsia, vaan järjestelmä sallii koko väestöpyramidin kaatumisen nuorempien niskaan.
Tämähän on hyvin edullinen systeemi heille: loistavan tasoiset työeläkkeet osittain verovaroista, eläkkeillä ei euromääräistä kattoa. Ikäluokka on nautiskellut 0-2 lapsesta eli vähälapsisesta elämästä ja 60-luvun hurmasta.
Nyt nämä ainokaiset joutuvat kustantamaan vanhempiensa ylelliset eläkkeet, samaan aikaan kun kokonaisveroaste uhkaa nousta ja palvelut huonontua. Asuntojen hinnat ovat pilvissä ja työpaikat pakenevat ulkomaille.
Kaikki eläkkeiden leikkaukset kohdistuvat vain näihin ainokaisiin. Eläkeikä nousee lähelle seitsemääkymmentä. Suuret ikäluokat saavat maata divaaneillaan loppuun saakka.
Kuinka moni nuori äänestää jaloillaan?
Olenko ihan hakoteillä jos ihmettelen, miksi
7
1126
Vastaukset
- nyt sentään
te olette ensimmäinen ikäluokka joka
perii jotakin.
Elikkä nykynuorilla on millä mällätä
pitkälti sen vuoksi että heidän vanhemmillaan
on jotakin mitä jättää jälkeensä.
Ja 40 vuotta sitten vieraaseen kaupunkiin opiskelemaan
lähtenyt sai itse hommata kämppänsä; nykyään
mammat ja papat ostavat yksiön tai kaksion
perikunnalleen opiskeluasunnoksi jo joka
kolmannelle. Minullakin on jo tyttärelle
kaksio hankittuna kun menee opiskelemaan.- vai mammako lienet
Se on kuule aika harva jolle "pappa betalar"-niminen puulaaki ostaa asunnon. Ja se on näille kermaperseille sitten aika vaikea pala kun joutuu joskus tulemaan omillaan toimeen.
- patapata
vai mammako lienet kirjoitti:
Se on kuule aika harva jolle "pappa betalar"-niminen puulaaki ostaa asunnon. Ja se on näille kermaperseille sitten aika vaikea pala kun joutuu joskus tulemaan omillaan toimeen.
Kermaperse kuin kateellinen idiootti.
- kaksi puolta
Muistan miten -70 luvulla pelättiin pommia, ja oltiin varmoja että kuollaan kohta ja ettei lapsia kannata tänne synkkään kohtaloon tehdä.
Joka aikakaudella on omat hyvät ja huonot puolensa.
Kukin pyrkii itse tekemään tulevaisuutensa.
Voihan tietysti olla että lintuflunssa tulee ja tappaa kaikki ja että kaikki onkin ollut turhaa..
mutta..ellei?
Kyllä huominen kannattaa varmistaa, oli kyse sitten rahasta tai lapsista.
Älytöntähän se rahan kerääminen sen itsensä takia olisi, kaikessa pitää olla tarkoitus ja motivaatio.
Eläkeikä on 33v iässä vielä kaukana, Sulla on hyvät mahdollisuudet itse vaikuttaa omaan varallisuuteesi, mihinkään eläkkeen ja yhteiskunnan varaan sitä ei kannata jättää.
Itse aloin säästämään pikkuhiljaa osakkeisiin, rahastoihin ja paljon parjattuun eläkevakuutukseen.
Nyt 15 vuotta myöhemmin ja oikeastaan edes itse sitä välttämättä,,näin jälkeenpäin,,huomaamatta on kertynyt n.1000 euroa jo 58vuotiaana jos jään pois työelämästä, siis pelkkää eläkevakuutusta.
Muut siihen päälle. Mutta olen pyrkinyt ottamaan tämän harrastuksena, siten pystyn motivoimaan itseni, kukin tavallaan. - Burn out
suora vastaus: Olet ihan hakoteillä!
- säälittävää
Älä poika itke vaan tee asialle jotain. Tuskin mikään "ikäluokka" on yhdessä mitään päättänyt.
Kehitys kehittyy, ja itse taidat vain olla oppinut liian hyvälle.
- kumsaa
Vaikka mihinkään sukupolvikapinaan en aihetta näekään, on alkuperäisellä kirjoittajalla kyllä tuossa jutussaan aivan hyvä pointti. Suuret ikäluokat ovat pitkälti juuri suuren määränsä vuoksi saaneet omat etunsa hyvin huomioiduksi kaikessa poliittisessa päätöksenteossa. Suuria ikäluokkia ja heidän etujaan ei kertakaikkiaan ole voitu missään vaiheessa sivuuttaa samalla tavoin kuin laiskasti äänestäviä nykyisiä pienempiä ikäluokkia.
Lisäksi suuret ikäluokat ovat saaneet nauttia myös tavallaan heistä itsestään riippumattomista etuisuuksista. Inflaatio hoiteli hyvin pitkälti asuntolainat 1970-luvulla ja koko elämä on muutenkin ollut koko ajan kohoavan elintason aikaa (paitsi tietysti niillä, jotka laman aikana menettivät työnsä pysyvästi). Nykyisin nuoret lapsiperheet maksavat asuntolainoistaan liki olemattoman inflaatioprosentin vuoksi myös korot. Onneksi ne kuitenkin ovat olleet viime vuosien aikana ennätysmäisen matalalla - tilanne, joka ei välttämättä jatku loputtomiin.
Nykyinen kolmikymppisten ikäluokka tulee muuten olemaan maamme historiassa ensimmäinen, joka ei elinaikanaan ylitä omien vamhempiensa elintasoa. Niin, ja itse olen siis syntynyt vuonna -55, joten en lue itseäni suuriin ikäluokkiin, mutta en myöskään kaiken maksumiehiksi joutuviin nykyisiin kolmikymppisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1544116Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4013164Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142088Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa131755Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51158- 741013
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar69995Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat24911- 54886
- 71869