Kristikunnan verivelka Afrikassa
Ilmestyskirjan 18:24:ssä Raamattu sanoo, että Suuresta Babylonista on löydetty ”kaikkien niiden veri, jotka on tapettu maan päällä”. Ajattelehan vain niitä sotia, jotka on käyty uskonnollisten erimielisyyksien vuoksi ja sen takia, että uskonnolliset johtajat eivät ole torjuneet niitä. Tuore, ilmiselvä esimerkki tästä on Ruandan kansanmurha, jossa tapettiin puolisen miljoonaa ihmistä — joista kolmannes oli lapsia.
Kanadalainen kirjailija Hugh McCullum kertoo Ruandasta: ”Erään Kigalista [Ruandasta] olevan hutupapin mukaan on selittämätöntä, ettei kirkko ole toiminut tiennäyttäjänä moraalikysymyksissä. Piispojen asemalla ruandalaisessa yhteiskunnassa olisi pitänyt olla valtavan suuri merkitys. He tiesivät uhkaavasta katastrofista jo kauan ennen kuin tappaminen pääsi valloilleen. Saarnastuoleista käsin olisi ollut tilaisuus esittää melkein koko väestölle voimakas sanoma, jolla kansanmurha olisi voitu estää. Sen sijaan nämä johtajat pysyivät vaiti.”
Pahimman verilöylyn jälkeen vuonna 1994 presbyteerivanhin Justin Hakizimana sanoi pienessä kokouksessa, joka pidettiin presbyteerisessä kirkossa Kigalissa: ”Kirkkomme kävi käsi kädessä Habyarimanan [Ruandan presidentin] politiikan kanssa. Me emme tuominneet sitä, mitä tapahtui, koska olimme turmeltuneita. Yksikään kirkoistamme, varsinkaan katolisista, ei ole tuominnut verilöylyjä.”
Pastori Aaron Mugemera sanoi eräässä toisessa kansanmurhan jälkeen Ruandassa järjestetyssä kokouksessa: ”Kirkko on häpeissään. – – Täällä on tapettu ihmisiä vuodesta 1959 lähtien. Kukaan ei tuominnut sitä. – – Me emme avanneet suutamme, koska meitä pelotti ja koska meidän oli mukava olla.”
Suuri Babylon
13
833
Vastaukset
- Markku_Meilo
>>Ajattelehan vain niitä sotia, jotka on käyty uskonnollisten erimielisyyksien vuoksi ja sen takia, että uskonnolliset johtajat eivät ole torjuneet niitä.
Hetken muistelin niitä aikoja, jolloin Vartiotorniseuran edustajat olivat rintamalla, muistelin myös sitä milloin Vartiotorniseura kehotti rukoilemaan Saksan nopeaa häviötä sekä myöskin sitä, että raamatuntutkijoita kehotettiin noudattamaan kehotusta pitää valtiolippu esillä sekä kehotusta ostaa sotaoblikaatioita.
Minulle jäi sitten lievä epävarmuus siitä, mikä järki oli mennä taistelutilanteeseen ja saattaa toverinsa entistä suurempaan vaaraan, vihollisen vahingoittamista, ohjeen mukaan vältettäessä? Tosin tasapelihän siitä sikäli tulisi jos molemmin puolin olisi raamatuntutkijoita vastaavissa puuhissa vastaava määrä.
Samoin olen hieman epävarma, olisiko saksalaisten raamatuntutkijoiden tullut vastaavasti rukoilla samanaikaisesti Saksan sotaonnen puolesta?
Varmaan saksalaistenkin oli syytä esitellä valtiolippuaan tarpeen vaatiessa ja sijoittaa liikenevät varansa sodan kulujen kattamiseen.
Näiden Vartiotorniseuran (lue Rutherfordin) näkemysten suivaannuttamana irtosi Vartiotorniseurasta joukko ihmisiä. He lähtivät siitä syystä, että uskoivat tavalla, jota sinä Lähimmäinen yrität tuoda esille hyveenä. Tuolloin, ensimmäisen maailmansodan aikoihin, Vartiotorniseura piti paheena juuri hyveenä esittämiesi periaatteiden mukaan toimimista."Näiden Vartiotorniseuran (lue Rutherfordin) näkemysten suivaannuttamana irtosi Vartiotorniseurasta joukko ihmisiä. He lähtivät siitä syystä, että uskoivat tavalla, jota sinä Lähimmäinen yrität tuoda esille hyveenä."
Taisi Lähimmäinen vähän aikaa sitten pitää noita lähteneitä luopioina. Hassua tuo itsepetos.- Markku_Meilo
Helmisen_Viljo kirjoitti:
"Näiden Vartiotorniseuran (lue Rutherfordin) näkemysten suivaannuttamana irtosi Vartiotorniseurasta joukko ihmisiä. He lähtivät siitä syystä, että uskoivat tavalla, jota sinä Lähimmäinen yrität tuoda esille hyveenä."
Taisi Lähimmäinen vähän aikaa sitten pitää noita lähteneitä luopioina. Hassua tuo itsepetos.>>Taisi Lähimmäinen vähän aikaa sitten pitää noita lähteneitä luopioina.
Eli toisti Vartiotorniseuran näkemyksen kritiikittä. Stanfastersithan tulivat esille mm. Karl Kleinin elämäkertakirjoituksessa, jossa tuodaan esille järjestöuskollisuus, eli järjestö on väärässäkin ollessaan oikeassa.
>> Hassua tuo itsepetos.
Niin, tuskin tuollaiseen akrobatiaan kykenevä henkilö ajattelee näitä asioita omaehtoisesti. Esimerkiksi kun nämä puolueettomuutta kannattaneet standfastersit erosivat, niin Jeesus valitsi hetkeä myöhemmin tämän puolueettomuutensa hylänneen porukan edustajakseen maan päälle. Ja tätä maanpäällä tapahtuneen elonkorjuun jokaista piirrettä johtamaan valittiin jo pari vuotta kuolleena ollut C.T. Russell, vainajasta otettiin sitten kaikki irti aina vuoteen 1927. - tekevät muutoksia
Jehovan todistajat tutkivat todellakin raamattua ja tekevät muutoksia sitä mukaan kuin raamatun ymmärrys kasvaa. Onko siinä jotain väärää jos huomaan että toimii väärin ja tekee muutoksen oikeaan suuntaan. Minun oikeustajuni sanoo, että on oikein tehdä muutos parempaan suuntaan jos huomaa tehneensä väärin.
- Markku_Meilo
tekevät muutoksia kirjoitti:
Jehovan todistajat tutkivat todellakin raamattua ja tekevät muutoksia sitä mukaan kuin raamatun ymmärrys kasvaa. Onko siinä jotain väärää jos huomaan että toimii väärin ja tekee muutoksen oikeaan suuntaan. Minun oikeustajuni sanoo, että on oikein tehdä muutos parempaan suuntaan jos huomaa tehneensä väärin.
>>Jehovan todistajat tutkivat todellakin raamattua ja tekevät muutoksia sitä mukaan kuin raamatun ymmärrys kasvaa.
Otetaan nyt vaikka tuo asepalvelus, vuoteen 1951 oli vaihtoehtoinen palvelu sallittu. Vuodesta 1951 vuoteen 1996 oli vaihtoehtoinenkin palvelu kielletty, eli vallalla oli nk. totaalikieltäytyminen. Vuonna 1996 sallittiin vaihtoehtoinen palvelu uudelleen.
Miten ymmärrys kasvoi tässä asiassa?
Room 13. esivallat olivat maallisia vuoteen 1929 ja sen jälkeen taivaallisia vuoteen 1962, jonka jälkeen jälleen maallisia.
Nebun unikuvapatsas edusti maailmanvaltoja vuoteen 1944, sitten vuoteen 1958 tuo patsas edusti Saatanan järjestöä vuoteen 1958, jolloin patsas ryhtyi jälleen edustamaan maailmanvaltoja.
Ennen vuotta 1945 kaikki veren osat olivat sallittuja verensiirrossa. Sitten tuli kielto ja vuonna 1961 pienimmänkin veren osan ottaminen oli erottamisen paikka. Nyt saa taas ottaa veren osia. Saa jopa ottaa ihmisverestä pilkottuja osia, vaikka veri olisi vuodatettava maahan.
Elinsiirto, Sodoman ja Gomorran ylösnousemustoivo, uskollisen ja ymmärtäväisen palvelijan olomuoto ja moni muu asia on tehnyt täyskäännöksen.
Miten ymmärrys kasvoi niissä asioissa?
>> Onko siinä jotain väärää jos huomaan että toimii väärin ja tekee muutoksen oikeaan suuntaan.
Ei mutta se on perin omituista, että poukkoillaan ja sanotaan kuitenkin näkemyksen tarkentuneen.
>> Minun oikeustajuni sanoo, että on oikein tehdä muutos parempaan suuntaan jos huomaa tehneensä väärin.
Sen kun vaan laitat tajusi koetukselle ja vaikka vastaat esittämiini kysymyksiin. - salaisuus?
tekevät muutoksia kirjoitti:
olekaam mikään merkkivuosi. Vieläkö sen seurakuntalaisille suoraan sanotte päin nassua.Te parjaatte politiikkoja, mutta aivan samat metodit on käytössänne.
- HAU, HAU, HAU
ON IHAN VIISASTA AVATA UUSI KESKUSTELU. SE ONKIN TEILLE TODISTAJILLE IHAN OPETETTU, JA "HYÖKKÄYS ON PARAS PUOLUSTUS" METODI OTETAAN KÄYTTÖÖN.
AIKOINAAN TODISTAJAT KULKI MIELENOSOITUKSISSA PITKIN KIRKKOJEN YMS. EDESSÄ. EI UUTTA AURINGON ALLA. - Paavali
"Russelilaisten" alkuvuosina saama kohtelu ja arvostelu, katkerat kokemukset ja epäluulot loivat pohjan sille kielteisyydelle, jota Jehovan todistajat yhä osoittavat vanhoja kirkkoja kohtaan. Kielteisuus on hyväksytty tekemällä siitä yksi oppirakennelman peruskivistä.
Tällä palstalla on tarkoitus keskustella vartiotorniseuraan liittyvistä asioista.
- salaisuus?
vielä täällä??
- Lähimmäinen.
Tämän palstan nimi on JT ja minä olen JT kun taas enemmistö täällä on Luopioita!!Jos jollain on oikeus olla täällä niin minulla!! Vai ottaako päähän jos näitä "Luopiosatusetiä" kritisoidaan!
- Hauska metsässä on asustaa
Lähimmäinen. kirjoitti:
Tämän palstan nimi on JT ja minä olen JT kun taas enemmistö täällä on Luopioita!!Jos jollain on oikeus olla täällä niin minulla!! Vai ottaako päähän jos näitä "Luopiosatusetiä" kritisoidaan!
>>ja minä olen JT kun taas enemmistö täällä on Luopioita!!
Älä yhtään yritä, me tiedämme, että sinä olet luopio joka provosoi :) Olet jäänyt kiinni! :)
- RASTAFARI..
PAKENE BABYLONIA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411301- 629162
- 1375455
- 1443754
- 753690
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373599- 403348
- 612713
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722430Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal152249