Ollako ALV-velvollinen vai ei

8500 EUR:n raja

Miten tämä käytännössä toimii:
Aloitan toiminnan toiminimellä, arvioin liikevaihdon jäävän alle 8500 eli EI ALV -velvollinen.

Sitten kuitenkin käy niin, että 8500:n raja ylittyy ja muutunkin ALV-velvolliseksi. Verottajan mukaan olisin tässä tapauksessa alv-velvollinen koko summasta eli myös 0-8500 EUR:n osalta. En kuitenkaan olen asiakkailta laskuttanut alvin osuutta, koska en tuolloin ollut alv-velvollinen.

Pitääkö alvi siis raapia omasta nahasta vai olenko ymmärtänyt ihan pieleen?

Vai kannattaisiko kaiken varalta arvioida liikevaihdon ylittävän tuon 8500:n rajan jos yhtään on mahdollista että se ylittyy?

Entä jos ei ylity, mutta olen arvioinut itseni alv-velvolliseksi, miten käy asiakkailta laskutetuille alveille?

t. Nappikauppias

10

15786

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lexus
    • sAAmari

Lexuksen peedeeähvää, joten en tiedä mitä siellä sanotaan, mutta meitä opastettiin yrittäjyyskurssilla että kannattaa ilmoittautua alv-velvolliseksi jos on pienikin mahdollisuus että tuo 8500 e:n raja ylittyy. Juuri siksi, että jos ei ole alv-velvollinen mutta sitten raja ylittyykin niin joutuu maksamaan alvit myös niistä 0-8500 euron tuloista.

Jos taas on ilmoittautunut alv-velvolliseksi eikä raja ylitykään niin voi hakea alvien palautusta. Sitä ei saa automaattisesti vaan sen hakemisesta pitää itse huolehtia. Kirjanpitäjäsi opastanee asiassa.

• Hakemasi alv-palautus ei vaikuta asiakkaiden alveihin.

• Nappikauppias

Eli ilmoittaudun alv-velvolliseksi, laskutan alvit, mutta jos kuitenkin jää alle 8500, haen alv-palautusta.

Lopputulos siis on että laskuttamani alvit jää palautusten kautta minun käteeni?

Onko tuosta alv-palautushakemusten käsittelystä kokemusta, eli harrastaako verottaja tässä harkintaa, vai onko saletti että alvit palautuu täysimääräisenä jos em. tilanne käy toteen?

Jos näin on, silloinhan ilman muuta kannattaa ilmoittautua alv-velvolliseksi. Mieluummin laskuttaa alvit asiakkaalta kaiken varalta kuin se, että joutuu jälkikäteen repimään alvit omasta selkänahasta.

• palautus

Pitääkö verollisista ostoista vähennetyt alvit tilittää takaisin jos hakee alv. palautusta myynneistä?

• tmi 15v
        Nappikauppias kirjoitti:

Eli ilmoittaudun alv-velvolliseksi, laskutan alvit, mutta jos kuitenkin jää alle 8500, haen alv-palautusta.

Lopputulos siis on että laskuttamani alvit jää palautusten kautta minun käteeni?

Onko tuosta alv-palautushakemusten käsittelystä kokemusta, eli harrastaako verottaja tässä harkintaa, vai onko saletti että alvit palautuu täysimääräisenä jos em. tilanne käy toteen?

Jos näin on, silloinhan ilman muuta kannattaa ilmoittautua alv-velvolliseksi. Mieluummin laskuttaa alvit asiakkaalta kaiken varalta kuin se, että joutuu jälkikäteen repimään alvit omasta selkänahasta.

ookko tyhmä vai et laskutat kuiteskin alvin vaikka et olisikaan alv velvollinen. ei kukaan tuu kattoon et onks sul alv vai ei laskuissa mut ne pitää asiakkaan maksaa joka tapauksessa.

• 22
        tmi 15v kirjoitti:

ookko tyhmä vai et laskutat kuiteskin alvin vaikka et olisikaan alv velvollinen. ei kukaan tuu kattoon et onks sul alv vai ei laskuissa mut ne pitää asiakkaan maksaa joka tapauksessa.

Jos liikevaihto on alle 8500 laskuun ei laiteta mitään ALV:tä jos et laskuttaja ei ole arvonlisävelvollinen.

• Jooseppi

Ovatko asiakkaasi alv-velvollisia? Jos ovat, sinun kannattaa ilman muuta hakeutua itsekin alv-velvolliseksi.

• näin85

- Jos olet alv-velvollinen, niin asiakkaasi saa verollisen laskun.
      - Jos taas et ole alv-velvollinen, niin asiakkaasi saa verottoman laskun.

- Jos olet alv-velvollinen, niin saat vähentää ostojesi alvit myynnin alveista.
      - Jos et ole alv-velvollinen, niin et saa vähentää ostojesi alveja, koska myyntisi ovat verottomia.

• hohhoijaa

joka tapauksessa kaikessa on alvt jopa kaupasta ostamissasi tavaroissa . joten ne laskutetaan ain asiakkaalta vaikkei liikevaihtosi ylittäisi 8500.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe