Helluntailaisuuden ristiriita.

Basker

Helluntailaisia on maailmanlaajuisesti paljon, jonkun arvion mukaan lähes 800 000 000. Helluntailaisuuden olemukseen kuuluu, että jokainen jäsen on uudestisyntynyt uskova. Tässä onkin nyt ristiriita. Jeesus sanoi, että hänen seuraajansa ovat PIENI lauma. Hän arveli myös, ettei hän löydä uskoa kun palaa maan päälle. Onko 800 miljoonaa pieni lauma?

49

1516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tode'

monivuotinen vänkäyskumppanini mormoni-tapani on oikeassa eli MAP on ainut/oikea kirkko eli juuri se piskuinen lauma.

entä, kun tuohon 800 miljoonaan kun lisätään "poisnukkuneet" helluntaiuskovat?

ja kun lukemaa aletaan lisätä uudestisyntyneillä luterilaisilla, katolilaisilla, angelikaaneilla, ortodokseilla ja mitä niitä nyt onkaan,
      niin johan tuo Jeesuksen lausahdus näyttää äkkipäätään älyvapaalta.

sen täytyy pitää jotain muuta sisällään.

• Hyvä, ettet tällä kertaa ottanut tekstiäni v-tuiluna. Se ei nimittäin tälläKÄÄN kertaa ollut sitä. Itse ihmettelen samaa: Mitä Jeesus tarkoitti? En voi ymmärtää sitä muuten kuin että ns. uudestisyntyneistä (bapt. lut. hell. ym) uskonratkaisun tehneistä ihmisistä suurin osa ei ole tai elä oikeasti uskossa. Tämä taas johtaa kysymykseen uskon ja tekojen suhteesta jne.

• tode'
        Basker kirjoitti:

Hyvä, ettet tällä kertaa ottanut tekstiäni v-tuiluna. Se ei nimittäin tälläKÄÄN kertaa ollut sitä. Itse ihmettelen samaa: Mitä Jeesus tarkoitti? En voi ymmärtää sitä muuten kuin että ns. uudestisyntyneistä (bapt. lut. hell. ym) uskonratkaisun tehneistä ihmisistä suurin osa ei ole tai elä oikeasti uskossa. Tämä taas johtaa kysymykseen uskon ja tekojen suhteesta jne.

tuli tuossa mieleeni..

"tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, *jota ei kukaan voinut lukea*, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä,
        ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä *puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin.."

• tode' kirjoitti:

tuli tuossa mieleeni..

"tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, *jota ei kukaan voinut lukea*, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä,
        ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä *puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin.."

Raamatunkohta, jossa Ihmisen Poika ei löytäne uskoa maan päältä kun hän palaa, voidaan selittää uskovien aiemmin tapahtuneella ylöstempauksella. Pieni lauma -kohtaa ei voida. Lauma on todellisuudessa suuri, mutta kysyn asiaa, koska ateistit tarttuvat joskus tähän ristiriitaan.

• laukkaa
        Basker kirjoitti:

Raamatunkohta, jossa Ihmisen Poika ei löytäne uskoa maan päältä kun hän palaa, voidaan selittää uskovien aiemmin tapahtuneella ylöstempauksella. Pieni lauma -kohtaa ei voida. Lauma on todellisuudessa suuri, mutta kysyn asiaa, koska ateistit tarttuvat joskus tähän ristiriitaan.

Basker veljelle; mutta jos Jeesus tulee vaikka
        1000:nen vuoden kuluttua.
        Voihan olla niinkin, että uskovia on silloin
        pienilauma, elossa olevia.

• uppi.akko
        Basker kirjoitti:

selitysopin haara selittää tämän niin, että Jeesus puhuu juutalaisista. Löytyykö Jeesukseen uskovia juutalaisia hänen takaisin tullessaan.
        Jeesushan sanoi että hänet oli lähetetty vain juutalaisia varten.
        Pelastus kuuluu toki kaikille.

• tode'
        Basker kirjoitti:

kun tuon matt. 12 aloittaa aivan ekasta jakeesta, voisi päätellä, että Jeesus tarkoittaa piskuisella laumalla eritoten opetuslapsia:

"..kansaa oli kokoontunut tuhatmäärin, niin että he polkivat toisiaan, rupesi Hän puhumaan opetuslapsillensa..".

jos nyt vaikka Jeesuksen puheet ovatkin yleisesti ottaen tarkoitetut ihan kaikille kansoille, niin olisikohan tässä tapauksessa kuitenkin niin, että Jeesus sattuu nyt vain kohdistamaan tuon lausahduksensa vain opetuslapsille?

lääkäri luukas oli tarkkaavainen ja muistinsa erinomainen:
        pietari näet kyselee jakeessa 41, jotta "kenelleppä mestarj tarkotit tuon vertaaksen? onko kysseessä kaekki muutkin, vae ainovastaan tämä ydinsakki?" (savolaiskäännös)

• mamabeard

Aabrahamille sanottiin että hänen jälkeläisiä on enemmän kuin tähtiä taivaalla ja muistaakseni vielä enemmän kuin hiekkaa meren rannalla. Käsittääkseni lupaus ei ytimeltään tarkoita juutalaisia vaan sydämeltä ympärileikattuja eli uskovia, ainakin jos käsitämme että Aabrahamille annettu lupaus annettiin hänelle uskon isänä, kuten Ut tulkitsee.

Ilmestyskirjassa sanotaan myös että oli suuri joukko, niin suuri ettei kukaan pystynyt laskemaan, kaikista kansanheimoista ja kielistä. Pelastuneita on siis paljon.

Kuitenkin Jeesus puhui pienestä laumasta.
      Kuinka nämä sitten sovitat?
      Voisiko ehkä olla niin että kun pelastettujen suurta joukkoa vertaa kadotettujen määrään, siihen suhteutettuna uudestisyntyneet ja perille pääsevät on pieni lauma, koska heitä kuitenkin on paljon vähemmän kuin ulkopuolelle jääviä.

Maailmanlaajuisesti ajatellen 800 miljoonaa ei vielä ole älyttömän paljon kun maailman väkiluku lienee tällä hetkellä pitkälti yli 8 miljardia. Siinä jää vielä suurin osa ulkopuolelle. ;-)

Jos ehkä helluntailaisia on 800 miljoonaa niin en kyllä ajattele että jokainen heistä automaattisesti on taivaaseen menossa. Tuskin sillä tavalla ajattelee kukaan helluntailainenkaan. Paitsi ehkä ne jotka ei pelastettujen joukkoon kuulu. Mutta Herra sen tietää. Helluntailaisuushan ei ketään pelasta. Ei sen paremmin vapaakirkollisuuskaan. Ei luterilaisuus. Eikä kansanlähetykseen kuuluminen.
      Luterilaisten maailmanlaajuista jäsenmäärää en tiedä mutta tuskin siis hekään on kaikki taivaaseen menossa.

Rukoillaan toistemme puolesta ja toivotaan että pelastuvia olisi mahdollisimman paljon. Rohkaistaan toinen toistamme katsomaan Herraan ja kilvoittelemaan hyvä uskon kilvoitus.
      Ja iloitaan jokaisesta pelastuvasta sielusta!

Ihmeellinen ja ihana olet armossasi, Jeesus, meidän rakas pelastajamme ja vapauttajamme. Auta kansaasi armosi tuntemisessa vilpittömästi toisiaan rakastamaan, sinun rakkaudessasi. Että mahdollisimman moni voisi keskinäisen rakkautemme todistuksen kautta uskoa sinun olevan Isän lähettämä, ja niin pelastettujen joukko kasvaisi. Synnytä meistä vilpittömiä rukoilijoita. Amen.

• Viimeksi syytit minua aiheetta, nyt kutsut veljeksi. Miksi näin? "Ei voi sama lähde uhkua makeaa ja karvasta vettä", sanoo sana.

• mamabeard
        Basker kirjoitti:

Viimeksi syytit minua aiheetta, nyt kutsut veljeksi. Miksi näin? "Ei voi sama lähde uhkua makeaa ja karvasta vettä", sanoo sana.

eikö yhtä hyvin voida ajatella että on aiheeton syytös kun sanot että olen syyttänyt sinua?
        Pyydän lukemaan vastaukseni syytökseesi samasta keskustelusta.
        Kommenttini josta loukkaannuit eivät olleet syytöksiä eivätkä hyökkäämistä sinua vastaan vaan oli pohdiskelua että millaisella mielenlaadulla näitä keskusteluja käyt?
        Vaikka kävisit lihallisella mielenlaadulla niin toki sinä olet minun veljeni silti, jos kerran Jeesukseen sydämessäsi uskot kirjoitusten mukaan, en minä voi enkä missään tapauksessa edes tahdo sinun pelastusta tyhjäksi tehdä.

Kyseinen kirjoitukseni lähti liikkeelle nimenomaan siitä kun sanoit että tuskinpa kaikki helluntailaiset haluaa sinun edes elävän. Vai mikä se sanamuoto oli, tuo oli joka tapauksessa asia johon kiinnitin huomiota eikä pelkästään se vaan monet asiat mitä olet täällä puhunut, jotenkin ne tahtoo kovin usein kärjistyä siihen että helluntailaisissa on aina vikaa ja helluntailaiset ei kykene itsekritiikkiin jne. Sitten kuitenkin sanot että kirjoitat ihan vilpittömästi. Vilpittömyyttä on tietysti monenlaista, Basker. Onko sinun mahdollista vilpittömästi tulla helluntailaisten uskovien kanssa rinta rinnan samalle tasolle ja ajatella että me yhdessä rakennamme Jumalan seurakuntaa?

Mielestäsi kirjoitukseni osoitti negatiivisuutta.
        Onko negatiivisuutta jos pyydän sinua huomaamaan että on helluntailaisia jotka kiittävät Jumalaa sinun pelastumisesta, ja toivon että ajattelisit sitä enemmän kuin toista puolta että saattaa olla joitain helluntailaisia jotka eivät pelastumisestasi iloitse?
        Väite että joidenkin helluntailaisten mielestä olisi ollut parempi että olisit tappanut itsesi on melko rankka. Jos tuollaiset ajatukset ovat mielessäsi kun kirjoitat helluntailaisuus-palstalle, niin kyllä se hyökkäävyys on silloin jossain ihan muualla kuin niissä joille kirjoitat.

Kirjoitin kysymyksen muotoisesti. Ja loppuosassa myönsin että olen saattanut käsittää väärin.
        Sanon nyt että minusta tuntuu että sinulla on sisällä jokin sellainen tuntokarva joka koko ajan täällä värähtelee jo valmiina tunnustelemaan loukkauksia ja hurmahenkisten ylimielisyyttä. En tiedä millaisesta haavasta se tuntokarva kasvaa mutta jos katselet ja kuuntelet keskustelutovereitasi tuollaisen haavan läpi varmasti karva värähtää tämän tästä. Silloin koet ihan tavallisia sanomisiakin loukkauksina ja ylimielisyyksinä kun olet jo valmiiksi asennoitunut saamaan sellaisia vastaasi?
        Jälleen myönnän että voin olla väärässä. Ehkä kyseessä on oma taittovirheeni ja käsitän motivaatiosi väärin. Mutta keskustelusi on usein ollut sen kaltaista että minulla on aihetta näitä kysellä.

Kuten nytkin. Kirjoitat kyllä yhteisistä asioista joita eri kirkkokuntiin kuuluvat voivat pohtia ja niistä keskustella, mutta kuitenkin ärähdät kun minä sanon sinua veljekseni?
        Voimme olla useista asioista eri mieltä mutta ei se tarkoita että meidän täytyisi inhota toisiamme tai väheksyä Jumalan pelastustyötä toisissamme kieltäytyen myöntämästä että toinen on edes uskossa. Eikö niin.
        Pelastus on tärkeintä ja että Jumalan valtakunta menisi eteenpäin ja Hänen seurakuntansa rakentuisi - ei sitä tee tyhjäksi erilaiset oppinäkemykset ja muut erimielisyydet. Jos vaan opin keskus on terve että uskotaan evankeliumin Jeesus siksi joka Hän on, syntiemme tähden kuollut ja meille elämäksi ylösnoussut Kristus.

• mamabeard kirjoitti:

eikö yhtä hyvin voida ajatella että on aiheeton syytös kun sanot että olen syyttänyt sinua?
        Kommenttini josta loukkaannuit eivät olleet syytöksiä eivätkä hyökkäämistä sinua vastaan vaan oli pohdiskelua että millaisella mielenlaadulla näitä keskusteluja käyt?
        Vaikka kävisit lihallisella mielenlaadulla niin toki sinä olet minun veljeni silti, jos kerran Jeesukseen sydämessäsi uskot kirjoitusten mukaan, en minä voi enkä missään tapauksessa edes tahdo sinun pelastusta tyhjäksi tehdä.

Kyseinen kirjoitukseni lähti liikkeelle nimenomaan siitä kun sanoit että tuskinpa kaikki helluntailaiset haluaa sinun edes elävän. Vai mikä se sanamuoto oli, tuo oli joka tapauksessa asia johon kiinnitin huomiota eikä pelkästään se vaan monet asiat mitä olet täällä puhunut, jotenkin ne tahtoo kovin usein kärjistyä siihen että helluntailaisissa on aina vikaa ja helluntailaiset ei kykene itsekritiikkiin jne. Sitten kuitenkin sanot että kirjoitat ihan vilpittömästi. Vilpittömyyttä on tietysti monenlaista, Basker. Onko sinun mahdollista vilpittömästi tulla helluntailaisten uskovien kanssa rinta rinnan samalle tasolle ja ajatella että me yhdessä rakennamme Jumalan seurakuntaa?

Onko negatiivisuutta jos pyydän sinua huomaamaan että on helluntailaisia jotka kiittävät Jumalaa sinun pelastumisesta, ja toivon että ajattelisit sitä enemmän kuin toista puolta että saattaa olla joitain helluntailaisia jotka eivät pelastumisestasi iloitse?
        Väite että joidenkin helluntailaisten mielestä olisi ollut parempi että olisit tappanut itsesi on melko rankka. Jos tuollaiset ajatukset ovat mielessäsi kun kirjoitat helluntailaisuus-palstalle, niin kyllä se hyökkäävyys on silloin jossain ihan muualla kuin niissä joille kirjoitat.

Kirjoitin kysymyksen muotoisesti. Ja loppuosassa myönsin että olen saattanut käsittää väärin.
        Sanon nyt että minusta tuntuu että sinulla on sisällä jokin sellainen tuntokarva joka koko ajan täällä värähtelee jo valmiina tunnustelemaan loukkauksia ja hurmahenkisten ylimielisyyttä. En tiedä millaisesta haavasta se tuntokarva kasvaa mutta jos katselet ja kuuntelet keskustelutovereitasi tuollaisen haavan läpi varmasti karva värähtää tämän tästä. Silloin koet ihan tavallisia sanomisiakin loukkauksina ja ylimielisyyksinä kun olet jo valmiiksi asennoitunut saamaan sellaisia vastaasi?
        Jälleen myönnän että voin olla väärässä. Ehkä kyseessä on oma taittovirheeni ja käsitän motivaatiosi väärin. Mutta keskustelusi on usein ollut sen kaltaista että minulla on aihetta näitä kysellä.

Kuten nytkin. Kirjoitat kyllä yhteisistä asioista joita eri kirkkokuntiin kuuluvat voivat pohtia ja niistä keskustella, mutta kuitenkin ärähdät kun minä sanon sinua veljekseni?
        Voimme olla useista asioista eri mieltä mutta ei se tarkoita että meidän täytyisi inhota toisiamme tai väheksyä Jumalan pelastustyötä toisissamme kieltäytyen myöntämästä että toinen on edes uskossa. Eikö niin.
        Pelastus on tärkeintä ja että Jumalan valtakunta menisi eteenpäin ja Hänen seurakuntansa rakentuisi - ei sitä tee tyhjäksi erilaiset oppinäkemykset ja muut erimielisyydet. Jos vaan opin keskus on terve että uskotaan evankeliumin Jeesus siksi joka Hän on, syntiemme tähden kuollut ja meille elämäksi ylösnoussut Kristus.

Hetkinen. MITÄ väität minun kirjoittaneen? "Eivät haluaisi elävän"??? Kopioi tai linkitä se teksti. Mistä sinä puhut? Jos lihallisuudesta puhutaan, niin kyllä pyytäisin sinua tutkimaan omia tekstejäsi. Äskeistäkin. Ja kirjoita ensi kerralla lyhyemmin, kiitos!

• mamabeard kirjoitti:

Nyt meni vähän liian törkeäksi! Sinun mielestäsi olen väittänyt, että 'helluntailaisten mukaan olisi ollut parempi että tapan itseni'. Nyt sinussa ei puhu Jumalan Henki. Jos puhut Rock-aloituksestani, luepa uudestaan.

• mamabeard
        Basker kirjoitti:

Hetkinen. MITÄ väität minun kirjoittaneen? "Eivät haluaisi elävän"??? Kopioi tai linkitä se teksti. Mistä sinä puhut? Jos lihallisuudesta puhutaan, niin kyllä pyytäisin sinua tutkimaan omia tekstejäsi. Äskeistäkin. Ja kirjoita ensi kerralla lyhyemmin, kiitos!

> Ellei aikoinaan olisi ollut bändejä nimeltä Ratsia tai Lynyrd Skynyrd, olisin viiltänyt ranteeni auki. Joidenkin teidän mielestä olisi kannattanut tehdäkin niin

• mamabeard kirjoitti:

> Ellei aikoinaan olisi ollut bändejä nimeltä Ratsia tai Lynyrd Skynyrd, olisin viiltänyt ranteeni auki. Joidenkin teidän mielestä olisi kannattanut tehdäkin niin

Mitä?!? Löydätkö tekstistäni jotain helluntailaisiin viittaavaa? Tällä palstalla ja parilla muulla ateistit ovat kehottaneet minua tekemään yhtä jos toistakin epämiellyttävää. Puhuin heistä. Älä lue tekstistäni enempää kuin olen kirjoittanut.

• RitariOlevainen

Kun verrataan siihen,miten paljon on ihmisiä ollut kautta-aikain,Aadamista tähän päivään,kuka jaksaa laskea,nyt on lähes 6 miljardia,kuinka monella se kerrotaan,että saadaan koko ihmiskunnan luku selville,ja siitä sitten vähennetään ,se "piskuinen" lauma,josta Jeesus puhui,niin se on kokonaislukkuun verrattuna tosi pieni.

Olen itse joskus miettinyt tuota samaa.
      Ja tuli mieleen selainen ajatus,että olisiko se Jumalan "täysiluku" tuo yksi kertaa maailman väki luku,joka on ehkä juuri tuo 5-6 miljaardia,josta sitten muodostuisi Jeesuksen morsian.
      Tuo määrä sopisi hyvin asumaan uuteen Jerusalemiin,ja samalla se täyttyisi sopivasti,ilman tungosta.
      Tuliko koti ikävä ?

• Harvinaista kyllä, nyt löydämme jotain yhteistä, sinä ja minä! Olen joskus miettinyt maailman uudestisyntyneiden uskovaisten lukumäärää suhteessa niihin, jotka eivät usko. Se määrä on varmasti pieni.

• mrx

ei sitä "oikeaa" suuntausta voi hakea ryhmittymän koon mukaan vaan oppia on koeteltava raamatulla. Ei se vielä pelasta et kuuluu johki ryhmään ja seurakuntaan joten uskon et paljon eri ryhmittymist ihmisiä pelastuu. Ei siis ole mitään tiettyä.

• Aivan. Jos olisit vaivautunut lukemaan tekstejä pidemmälle, olisit huomannut, että laajensin aihetta. Ja loppujenlopuksi: ei se kvantiteetti, vaan se kvaliteetti!

• poikalapsi

Kerrankin olen MRX:n kanssa samaa mieltä! Tosin ajattelen myös niin, että AINAKAAN homopelkoiset typerykset, jotka saarnaavat eheytysvalheitaan,eivät voi kuulua pelastuvien joukkoon, koska ovat lähimmäisenvihaajia ja tekopyhyydessään farisealaisia. Siitä mrx onm itse oiva esimerkki: uskoo eheytysjuttuihin muttei KEHTAA kertoa niistä omille homoystävilleen, jotak kuitenkin irstailijoiksi tuomitsee.

Kannattaa varmaan mrx:nkin miettiä asioita.

• Voitto Ramu

jaa että 800 000 000 heluntalaista maailmassa!!!!

kovasti nuo pilkkuvirheet valtaavat alaa.

Ratkasu- siirrä pilkku pykälän vasemmalla ja jaa lopputulos kahdella, niin pääset lähelle totuutta.

• mrx

itsekin mietin sitä...pitäis maailman väestöstä sellanen 1/7 olla helluntailaisia ja kun en tiedä yhtään valtiota missä helluntailaisia olisi tiettävästi edes 4 prosenttia kansasta niin joissakin valtioissa tulis hellareita olla melkein koko väestö.

• sieltä se
        mrx kirjoitti:

itsekin mietin sitä...pitäis maailman väestöstä sellanen 1/7 olla helluntailaisia ja kun en tiedä yhtään valtiota missä helluntailaisia olisi tiettävästi edes 4 prosenttia kansasta niin joissakin valtioissa tulis hellareita olla melkein koko väestö.

Baskeri on varmaan napannut tuon luvun Frihetin teksteistä minkä luvun Frihet on pari kertaa väittänyt perustuvan tilastoihin

• Basker kirjoitti:

Tuo antamani luku perustui erääseen lukemaani arvioon. En nyt muista mistä sen luin, koska siitä on jo aikaa. Tarkemmin ajatellen se tosiaan tuntuu liian suurelta. Keskustelua aiheesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskustelu:Helluntaiherätys

Jostain syystä linkin loppuosa ei tule mukaan linkkiin. Keskustelu löytyy Googlella, kun laittaa hakuehdoksi: helluntailaisten lukumäärä.

• kristitty¨

• onpas hankala

• UUDESTAAN.

• olkoon

• tode'
        Basker kirjoitti:

Tuo antamani luku perustui erääseen lukemaani arvioon. En nyt muista mistä sen luin, koska siitä on jo aikaa. Tarkemmin ajatellen se tosiaan tuntuu liian suurelta. Keskustelua aiheesta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskustelu:Helluntaiherätys

on noin 200 miljoonaa ja jos lukuun lasketaan karismaattikot, lukema kasvaa n. 500-600 miljoonan tienoille.

helluntailiike on kasvanut viime vuosina eritoten brasiliassa, jossa on tätä nykyä jo 15 helluntaihihhulia.

suomen helluntailaiset ovat niitä "perinteisiä".

• ............
        tode' kirjoitti:

on noin 200 miljoonaa ja jos lukuun lasketaan karismaattikot, lukema kasvaa n. 500-600 miljoonan tienoille.

helluntailiike on kasvanut viime vuosina eritoten brasiliassa, jossa on tätä nykyä jo 15 helluntaihihhulia.

...........

• toivoa on
        ............ kirjoitti:

...........

ei tilanne ole toivoton

• ...
        toivoa on kirjoitti:

ei tilanne ole toivoton

...

• tode'
        ............ kirjoitti:

...........

josta Jeesus puhui ei tarkoita ensisijaisesti suurinta mekkalaa tai suurinta mahdollista jäsenmäärää.
        pieni ja vaatimaton seurakuntapahanen voi olla hoitopaikka, jossa elämää pidetään yllä aidosti ja tarpeiden mukaan.
        eikä helluntailaisuus tietenkään ole se ainut "Elämän ylläpitäjä". seinäjoella on luultavasti elämää myös vapaakirkossa ja luterilaisessa kirkossakin.

elävä perinne & elämä voivat siis olla hyvinkin lähempänä Jeesuksen tarjoamaa elämää.

• hansutuulia

Helluntailaiset haastavat pian katolilaiset maailman suurimpana kirkkona
        (17.02.2003) Sveitsiläisen teologin Walter Hollenwegerin mukaan maailman helluntailaisten määrä kasvaa maailmassa seuraavien vuosikymmenien kuluessa katolilaisten tasolle.

Helluntailaisliikkeen historiaan ja nykypäivään erikoistuneen Hollenwegerin mukaan kasvu selittyy vapaan ja spontaanin kristillisyyden suosiolla.

Tällä hetkellä helluntailaisten määrä maailmassa on 500 miljoonaa. Helluntailaisia on yhtä paljon kuin luterilaisia, baptisteja ja ortodokseja yhteensä. Suurimman kristillisen ryhmän muodostavat katolilaiset, joita on maailmassa noin 1 200 miljoonaa. (©LogosMedia)

• Voitto Ramu
        tode' kirjoitti:

Väität siis, että noin 10 % maailman väestöstä on helluntalasia"!!!

• Voitto Ramu
        hansutuulia kirjoitti:

(17.02.2003) Sveitsiläisen teologin Walter Hollenwegerin mukaan maailman helluntailaisten määrä kasvaa maailmassa seuraavien vuosikymmenien kuluessa katolilaisten tasolle.

Helluntailaisliikkeen historiaan ja nykypäivään erikoistuneen Hollenwegerin mukaan kasvu selittyy vapaan ja spontaanin kristillisyyden suosiolla.

Tällä hetkellä helluntailaisten määrä maailmassa on 500 miljoonaa. Helluntailaisia on yhtä paljon kuin luterilaisia, baptisteja ja ortodokseja yhteensä. Suurimman kristillisen ryhmän muodostavat katolilaiset, joita on maailmassa noin 1 200 miljoonaa. (©LogosMedia)

Kristittyjä on koko maailmassa VAIN 1.9 miljardia.

Väitätkö ihan tosissaan, että niistä yli 1/4 osa on helluntalasia!!!!

protestanttejakin on maailmassa vain 396 miljoona, ja siihen lukuun sisältyy helluntakaiset, luterilaiset ym.

• poikalapsi
        hansutuulia kirjoitti:

Ja tuota "LogoMediaa" pitäisi siis uskoa? Taita olla omia propagandatehtaitanne.

Määrä on teillä tainnut mennä laadun edelle jo kauan sitten, huomaan...

• hansutuulia
        Voitto Ramu kirjoitti:

protestanttejakin on maailmassa vain 396 miljoona, ja siihen lukuun sisältyy helluntakaiset, luterilaiset ym.

tuon tutkimuksen oli logos media tehnyt.

Tässä kuitenkin viimeisin tieto.

Kristittyjen määrä maailmassa
        Katolisen kirkon maailman laajuisen valta-aseman kaatuminen uskonpuhdistuksen seurauksena on muuttanut huomattavasti aikaisempaa tilannetta kirkkokuntien kohdalla kaikkialla maailmassa. Roomalaiskatolinen kirkko on säilyttänyt tästä huolimatta varsin määräävän aseman kristillisten kirkkojen jäsenmäärässä. Jäsenmäärän kasvu perustunut samoin kuin Islamin opissa siihen, että opin kannattajiksi tullaan luonnollisen syntymän perusteella, eikä omakohtaisen uskoon tulemisen kautta. Sama koskee myös kaikkia niitä kirkkokuntia, joilla on käytössä lapsikaste.

Maailman yli kuuden miljardin väestöstä on kristittyjä lähes kaksi miljardia, ilmenee amerikkalaisen lähetystieteilijä David B. Barretin uskontotilastosta. Toiseksi eniten on muslimeja, joita on lähes 1,2 miljardia.

Prosenteissa ilmaistuna kristittyjä on 33 % ja muslimeja 19,6 % maailman väestöstä. Muita pienempiä uskontokuntia, joihin kuuluvat mm. juutalaiset, on 7,3 %.

Uskontokuntiin kuulumattomia on 12,7 % ja ateisteja 2,5 %. Loput 24,9 % koostuvat hinduista, buddhalaisista, heimouskonnoista, uususkoisista.

Kristittyjen määrä
        Katolilaisia 1.056.920.000
        Helluntailais- karismaattisia 523.767.000
        Muita protestantteja 342.035.000
        Ortodokseja 215.129.000
        Anglikaaneja 79.650.000
        Luterilaisia 63.000.000

Helluntailais-karismaattisista varsinaisiin helluntaikirkkoihin kuuluu noin lähes 300.000.000.

Osa yli puolesta miljardista helluntalais-karismaattisista kuuluu samanaikaisesti muihin kirkkokuntiin ns. kaksoisjäseninä. Esim. Suomessa osa helluntailaisista kuuluu samalla myös mm. luterilaiseen kirkkoon. Tämän vuoksi eri kirkkojen jäsenmäärät eriteltyinä on suurempi kuin kristittyjen yhteismäärä.

• hansutuulia
        Voitto Ramu kirjoitti:

oli tuo luku, laitoin tuohon alkuun liian monta nollaa mutta sisällä olevassa kirjoituksessa selviää tuo luku Ramu sinullekkin, mitä todellisuudessa tarkoitin.

Suomessa on tällä hetkellä seurakunta oppaan viimeinen tieto 21.12.2005 45.432 henkilöä.

• hansutuulia
        Voitto Ramu kirjoitti:

Väität siis, että noin 10 % maailman väestöstä on helluntalasia"!!!

että elämää on ulkopuolella luterilaisuudenkin, katsos kaikki ei usko siihen lapsikasteen pelastavaan voimaan. ;)

• Voitto Ramu
        hansutuulia kirjoitti:

tuon tutkimuksen oli logos media tehnyt.

Tässä kuitenkin viimeisin tieto.

Kristittyjen määrä maailmassa
        Katolisen kirkon maailman laajuisen valta-aseman kaatuminen uskonpuhdistuksen seurauksena on muuttanut huomattavasti aikaisempaa tilannetta kirkkokuntien kohdalla kaikkialla maailmassa. Roomalaiskatolinen kirkko on säilyttänyt tästä huolimatta varsin määräävän aseman kristillisten kirkkojen jäsenmäärässä. Jäsenmäärän kasvu perustunut samoin kuin Islamin opissa siihen, että opin kannattajiksi tullaan luonnollisen syntymän perusteella, eikä omakohtaisen uskoon tulemisen kautta. Sama koskee myös kaikkia niitä kirkkokuntia, joilla on käytössä lapsikaste.

Maailman yli kuuden miljardin väestöstä on kristittyjä lähes kaksi miljardia, ilmenee amerikkalaisen lähetystieteilijä David B. Barretin uskontotilastosta. Toiseksi eniten on muslimeja, joita on lähes 1,2 miljardia.

Prosenteissa ilmaistuna kristittyjä on 33 % ja muslimeja 19,6 % maailman väestöstä. Muita pienempiä uskontokuntia, joihin kuuluvat mm. juutalaiset, on 7,3 %.

Uskontokuntiin kuulumattomia on 12,7 % ja ateisteja 2,5 %. Loput 24,9 % koostuvat hinduista, buddhalaisista, heimouskonnoista, uususkoisista.

Kristittyjen määrä
        Katolilaisia 1.056.920.000
        Helluntailais- karismaattisia 523.767.000
        Muita protestantteja 342.035.000
        Ortodokseja 215.129.000
        Anglikaaneja 79.650.000
        Luterilaisia 63.000.000

Helluntailais-karismaattisista varsinaisiin helluntaikirkkoihin kuuluu noin lähes 300.000.000.

Osa yli puolesta miljardista helluntalais-karismaattisista kuuluu samanaikaisesti muihin kirkkokuntiin ns. kaksoisjäseninä. Esim. Suomessa osa helluntailaisista kuuluu samalla myös mm. luterilaiseen kirkkoon. Tämän vuoksi eri kirkkojen jäsenmäärät eriteltyinä on suurempi kuin kristittyjen yhteismäärä.

Vai että hellareita toista miljardia!!!

Hellarit lukee itseensä kuuluviksi siis näköjään myöskin kaikki karismaattisesti suuntautuvat- niitä on esim katolisissa ja muissa uskontokunnissa suuret määrät- enemmän siis kun hellarien jäsenmäärät yhteensä.

Eikö olis parasta tyytyä vain niihin lukuihin jotka ovat hellarien JÄSENIÄ.
        Noista jäsenisätäkin on puolet sellasia jotka ovat jo uskosta luopuneita.
        Näin mulle kertoi hellaripastori.

• Voitto Ramu
        hansutuulia kirjoitti:

oli tuo luku, laitoin tuohon alkuun liian monta nollaa mutta sisällä olevassa kirjoituksessa selviää tuo luku Ramu sinullekkin, mitä todellisuudessa tarkoitin.

Suomessa on tällä hetkellä seurakunta oppaan viimeinen tieto 21.12.2005 45.432 henkilöä.

ja tostakin määrästä on suuri osa luopuneita.

Eräs hellaripappi kertoi minulle että YLI puolet hellareihin kastetuista on luopunut uskostaan.

• Voitto Ramu
        hansutuulia kirjoitti:

Tuo vaan osoittaa miten helppo teitä on huijata. Kun vaan joku esittää jtakin lukuja niin se oitis uskotaan ilman että viitsitään ottaa asiasta selvää.

VALHE menee läpi aina paremmin mitä suurempi se on-

VALHEEN USKOMINEN on lopun ajan suurin eksytys- ei ole väliä sillä mistä valhe kertoo- kunhan se vaan on valhe. Valhe on AINA antikristuksesta.

• Voitto Ramu
        hansutuulia kirjoitti:

Sehän tässä on ,että kun täällä VALHETTA levitetään, niin lukuisat ihmiset ottavat sen todesta ja levittävät taas eteenpäin samaa välhetta, kuten tämäkin tapaus osoittaa.

Ja valhetta kirjoitatva ei saa miläänm enää asiaa korjattua. Se valhe löytyy ikuisuuden lukijoisen kopioimana ja he uskovat sen ja levittävät sitä edelleen.

TÄMÄ OLIS SYYTÄ OTTAA HUOMIOON KUN TÄNNE KIRJOITTELEE.

Monet LUULEE, että kun kirjoitan nimimerkillä, niin pelastun pälkähästä ja olen vapaa vastuusta., mutt EI.

SIKSI OLSI ENSIARVOISEN TÄRKEÄÄ ETTÄ HENGELLISISTÄ ASIOISTA KIRJOITETTASIIN VAIN OMALLA NIMELLE- SE HILLITSISI VALHEIDEN LEVITTÄMISTÄ- KUN HENKILÖ OLISI OMALLA NIMELLÄÄMN VASTUUSSA KIRJOITTAMASTAAN.

Opettaa nyt hengellisiä asioita nimimerkillä- tosi pöhköä - se on sama kun lähettelisi nimettomiä kirjeitä.

Olla nyt Jeesuksen todistajana NIMIMERKILLÄ !"!!

• poikalapsi
      • Jos minulle puhut, en ole edelleenkään ole helluntailainen vaan luterilainen. Ja uutisen papista en tiedä. Ei huijaripappeja tai virkarikkeeseen syyllistyviä tarvitse Amerikasta hakea, heitä löytyy kyllä kansankirkostammekin.

• poikalapsi
        Basker kirjoitti:

Jos minulle puhut, en ole edelleenkään ole helluntailainen vaan luterilainen. Ja uutisen papista en tiedä. Ei huijaripappeja tai virkarikkeeseen syyllistyviä tarvitse Amerikasta hakea, heitä löytyy kyllä kansankirkostammekin.

Niin: huijareita on kaikkialla - se on ihan vrmasti totta. Kysyn tuota helluntailaisten laskijoilta, jóille jokainen fundamentalisti on rakas. Ja, ai niin, Wi helluntaissa ole huijareita...

• Käsitykseni mukaan 800 miljoonaa ihmistä koko maapallon väkiluvusta ei ole pieni joukko. Mitäpä muuta tuohon kysymykseesi osaisi taksikurssin (5 viikkoa) käynyt taksinkuljettaja sanoa.

Kun kävin kansakoulua Karjalohjalla 60-luvulla ei meillä koulussa ollut matematiikaksi nimettyä oppiainetta. Minulle opetettiin laskentoa. Oppikirja oli "Elon laskuoppi".

Tätä kirjoittaessani nousi mieleeni erään vanhan tädin opetus tapauksesta, jossa Jeesus paransi kymmenen spitalista miestä ja yksi heistä parannuttuaan palasi kiittämään Jeesusta terveydestään. Täti sanoi, että niin on myös pelastuneiden määrä hänen mielestään: yksi kymmenestä evankeliumin kuulleesta ottaa sen vastaan ja palaa kiittämään Jeesusta saamastaan pelastuksen lahjasta. Sillä tavalla minulle opetettiin 1971, kun tulin uskoon. No, kunhan kerroin.

Hyvää alkavaa viikkoa Sinulle veljeni.

• Ykä-Puska

kyllä löytyy. Löytyykö Aabrahamin kaltaista uskoa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3928
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      357
      3048
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      1978
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1685
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1129
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      42
      889
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      831
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      70
      818
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe