Eli minulla on tällainen tilanne että asun avoliitossa naiseni kanssa, mutta ero on todennäköinen. Me olemme reilun vuoden ajan asuneet omakotitalossa johon haimme yhdessä lainaa.
Emme ole tehneet mitään "ehtoja" eron varalle.
Lainan lyhennys lähtee minun tililtäni suoraveloituksena joka kuukausi, ja avovaimo laittaa omalta tililtään noin puolet tuosta osuudesta minun tililleni.
Kaikki laskut esim: sähkö ja vesi tulevat meidän molempien nimillä.
Minulla on vakituinen työpaikka, avovaimo opiskelee vielä, mutta tekee viikossa yhden tai kaksi päivää töitä.
Miten tässä nyt sitten käy jos ero tulee.. miten menee omaisuuden jako?
Avoliitto ero ja talolaina
9
9718
Vastaukset
- Mää vaan
Eli tarkoitan lähinnä että meneekö tuo meidän talo myyntiin eron tullessa, vai voiko jompikumpi jäädä siihen asumaan?
En usko että avovaimo pystyisi tässä tilanteessa yksin hoitamaan lainan lyhennyksiä.
Itse pystyisin sen kyllä hoitamaan.
Ja jos oletetaan että minä jäisin eron jälkeen taloon asumaan, niin pitäisikö minun maksaa avovaimolleni jotain korvauksia tai jotain?
Taloomme ei ole tehty osto tilanteen jälkeen mitään suuria remontteja.- se niin
tuo kai menis niin, että sinä maksat avovaimolle sen minkä hän rahojaan taloon laittanut ja sitten talo jää sinulle.
Jos siinä tulee riita, niin käräjille siinä joutuu. - Mää vaan
se niin kirjoitti:
tuo kai menis niin, että sinä maksat avovaimolle sen minkä hän rahojaan taloon laittanut ja sitten talo jää sinulle.
Jos siinä tulee riita, niin käräjille siinä joutuu.Jotain tuon tyylistä olen itsekin ajatellut, että joutuisin maksamaan hänelle rahat takaisin, jotka hän on laittanut lainan maksusta minun tililleni.
En tiedä, pitäisi varmaan käydä pankissa kysymässä mitä ne sanoo. - riippuu siitä
kuka sen omistaa eli kenen nimissä kiinteistö tai vuokraoikeus ja rakennukset on. Jos molempien nimisssä homma on yksinkertainen, toinen ostaa toisen puolikkaan. Eli jos haluat jäädä asumaan niin ostat muijalta hänen puolikkaan ja koitat vedättää hintaa mahdollisimman alas ja kauppahinnan maksat ottamalla hänen osuuden velasta vastattavaksi. Jos kauppahinta on enemmän kuin hänen osuus velasta niin sitten sun pitää maksaa sille erotus käteisenä. Muista että ette voi tehdä keskenään sopimuksia jotka sitoisivat myös velkojaa. tarkotan sitä että jos sovitte että sinä otat talon ja vastaat lainasta niin se ei ole tehokas velkojaan nähden vaan pankki vois maksuongelmien tultua kääntyä myös entisen avovaimosi puoleen. tässä vähän ensiapua mutta joka tapauksessa voisit käydä lakimiehen pakeilla joko yksityisen tai oikeusaputoimiston puoleen.
- tekisin....
laina lyhennys menee sinun tililtäsi joten talo om sinun, heitä muija pellolle se ei voi vaatia mitään
- varsinainen perus-
juntti oot.
Sillä kenen tililtä lainalyhennykset on menney ei oo mitään tekemistä omistamisen kanssa. - tyylikkäästi
varsinainen perus- kirjoitti:
juntti oot.
Sillä kenen tililtä lainalyhennykset on menney ei oo mitään tekemistä omistamisen kanssa.Ja asiat kannattaa hoitaa tyylikkäästi eikä tolleen moukkamaisesti. Ei varmaan saa enää kunnon akkaa jos alkaa käyttämään tilannetta hyväksi.
- puuseppää
Avovaimo maksaa noin puolet ja tekee työtä 1-2 päivää viikossa.
Ompa hurja pääoman lyhennys kuukaudessa.
Joudut maksamaan naiselle ja paljon. Asunnon arvohan on kenties noussut 20% vuodessa. Odota vielä vuosi ja myy sitten asunto niin pääset omillesi. - avoliitto = ei liittoa
Eronne ei vaikuta asiaan mitään. Edelleen maksatte lainan siten pois miten se on otettu ja kumpikin voi asua talossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1594989Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa203601Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1603401Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss382897Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1042655Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie272054Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191895Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky101745Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1541505Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo111502