Nyt keskustellaan ateismista

Apostoli35

Mitä hyvää ateismi on tehnyt? Kiinnostaa tietää, koska kristinuskonto on tehnyt paljon pahaa. Ateismin top 10? Mitä hyvää ateismi tekee tällä hetkellä?

16

930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja näin Apostoli35 otti viimeisen askeleensa, muuttuen vakkaritrolliksi.

    • siino

      Tämä ateismi taitaa mennä höyläämään vaimoaan. Se tekee hyvää :)

    • kluk

      hyvää boolia.

    • Rausku

      Ateismi vapauttaa monia ihmisiä pakollisesta uskomisesta kulttuurin luomaan kahlitsevaan jumalkäsitykseen joka johtaa koflikteihin, perversioihin yms.

      Sinänsä ateismin tavoite ei ole tehdä hyvää tai pahaa. Hyvää tehdään rakkaudella, yhteistyöllä, toisten tukemisella.

      Pakollinen, totaalinen ateismi toki olisi vähän sama kuin täysraittius kaikille - varsin mahdoton tehtävä. Terveellistä, mutta käytännössä ihan p*stä.

      • -nimimerkki-

        "Ateismi vapauttaa monia ihmisiä pakollisesta uskomisesta kulttuurin luomaan kahlitsevaan jumalkäsitykseen joka johtaa koflikteihin, perversioihin yms."

        Mutta sinunhan piti sanoa mitä hyvää ateismi tekee, eikä sitä, mitä pahaa se ei tee. En minäkään.

        Tosiassa ateistit tai saatanaan tietäen tai tiedostamtta sitoutuneet ovat pahimpia perverssejä. En ole koskaan ollut kirkon kannalla ja se, että on tullut julki pappien hyväksikäyttötapauksia on vahvistanut kriittisyyttäni kirkkoja kohtaan.

        Ihmisen tulisi uskoa Jumalaan, ei kirkkoon tai uskontoon. Moni kyllä löytää Jumalan kirkosta, mutta moni ei. He vain luulevat olevansa uskossa, mutta todellisuudessa sydän on kahlittuna tietämättömyyteen ja epäuskoon.


      • Rausku
        -nimimerkki- kirjoitti:

        "Ateismi vapauttaa monia ihmisiä pakollisesta uskomisesta kulttuurin luomaan kahlitsevaan jumalkäsitykseen joka johtaa koflikteihin, perversioihin yms."

        Mutta sinunhan piti sanoa mitä hyvää ateismi tekee, eikä sitä, mitä pahaa se ei tee. En minäkään.

        Tosiassa ateistit tai saatanaan tietäen tai tiedostamtta sitoutuneet ovat pahimpia perverssejä. En ole koskaan ollut kirkon kannalla ja se, että on tullut julki pappien hyväksikäyttötapauksia on vahvistanut kriittisyyttäni kirkkoja kohtaan.

        Ihmisen tulisi uskoa Jumalaan, ei kirkkoon tai uskontoon. Moni kyllä löytää Jumalan kirkosta, mutta moni ei. He vain luulevat olevansa uskossa, mutta todellisuudessa sydän on kahlittuna tietämättömyyteen ja epäuskoon.

        Kuten vastauksessani sanoin, ei ateismilla sinänsä ole tarkoitus tehdä mitään hyvää tai pahaa. Se voi olla yksi osa hyvissä tavoitteissa (ihmisoikeudet), samoin osa itsekkäässä politiikassa (mm. tietysti N-liitto). Itselleni ateismi on yksinkertaisesti luonnollisuutta. Se ei pakota minua hyvyyteen sen kummemmin kuin pahuuteenkaan, voimaa tehdä hyvää (toivoakseni enemmän kuin pahaa) saan aivan muista asioista.

        Juu, sehän on ihan ok jos uskoo johonkin itse todeksi kokemaansa jumaluuteen vailla kirkon auktoriteettia. Hyvä. Tällä hetkellä hyvä jumaluus minulle on kevät. Siellä se tulee, valo lisääntyy, elämä lisääntyy. Haistelkaa ilmaa. Siinä on mielenkiintoinen profetia: talven selkä tulee vielä taittumaan :)


      • -nimimerkki-
        Rausku kirjoitti:

        Kuten vastauksessani sanoin, ei ateismilla sinänsä ole tarkoitus tehdä mitään hyvää tai pahaa. Se voi olla yksi osa hyvissä tavoitteissa (ihmisoikeudet), samoin osa itsekkäässä politiikassa (mm. tietysti N-liitto). Itselleni ateismi on yksinkertaisesti luonnollisuutta. Se ei pakota minua hyvyyteen sen kummemmin kuin pahuuteenkaan, voimaa tehdä hyvää (toivoakseni enemmän kuin pahaa) saan aivan muista asioista.

        Juu, sehän on ihan ok jos uskoo johonkin itse todeksi kokemaansa jumaluuteen vailla kirkon auktoriteettia. Hyvä. Tällä hetkellä hyvä jumaluus minulle on kevät. Siellä se tulee, valo lisääntyy, elämä lisääntyy. Haistelkaa ilmaa. Siinä on mielenkiintoinen profetia: talven selkä tulee vielä taittumaan :)

        "Itselleni ateismi on yksinkertaisesti luonnollisuutta. Se ei pakota minua hyvyyteen sen kummemmin kuin pahuuteenkaan, voimaa tehdä hyvää (toivoakseni enemmän kuin pahaa) saan aivan muista asioista."

        Luuletko sinä että kristinusko oikein pakottamalla pakottaa olemaan hyvä ja synnitön? Moni kristitty voi kokea näin, mutta silloin hänen pitäisi tarkistaa, onko piuhat oikeissa paikoissa Jumalan kanssa. Jumala ei pakota. Jos sinulla on vahva usko Jumalaan, tiedät kyllä mikä on oikein ja väärin ja nautit oikean ja hyvän asian tekemisestä. Sinua inhottaa kaikki saasta ja et missään nimessä tahtoisi tehdä sellaista joka karkoittaa sinua Jumalasta ja vie lähemmän helvettiä.

        Niinkuin sanoin, monilla on ihan väärä asenne omaan uskoonsa. Se pitäisi korjata, antautua Jumalalle täydestä sydämestään ja hylätä kaikki maallinen. Luottaa vain täysin Jumalaan. Vastalahjaksi saat mahtavan tunteen joka kestää läpi elämäsi. Ihminen ei ole syntinen sen jälkeen kun Jeesus on hänet armhtanut, kaikki menneet ovat unohdettu kokonaan.


      • Rausku
        -nimimerkki- kirjoitti:

        "Itselleni ateismi on yksinkertaisesti luonnollisuutta. Se ei pakota minua hyvyyteen sen kummemmin kuin pahuuteenkaan, voimaa tehdä hyvää (toivoakseni enemmän kuin pahaa) saan aivan muista asioista."

        Luuletko sinä että kristinusko oikein pakottamalla pakottaa olemaan hyvä ja synnitön? Moni kristitty voi kokea näin, mutta silloin hänen pitäisi tarkistaa, onko piuhat oikeissa paikoissa Jumalan kanssa. Jumala ei pakota. Jos sinulla on vahva usko Jumalaan, tiedät kyllä mikä on oikein ja väärin ja nautit oikean ja hyvän asian tekemisestä. Sinua inhottaa kaikki saasta ja et missään nimessä tahtoisi tehdä sellaista joka karkoittaa sinua Jumalasta ja vie lähemmän helvettiä.

        Niinkuin sanoin, monilla on ihan väärä asenne omaan uskoonsa. Se pitäisi korjata, antautua Jumalalle täydestä sydämestään ja hylätä kaikki maallinen. Luottaa vain täysin Jumalaan. Vastalahjaksi saat mahtavan tunteen joka kestää läpi elämäsi. Ihminen ei ole syntinen sen jälkeen kun Jeesus on hänet armhtanut, kaikki menneet ovat unohdettu kokonaan.

        "Luuletko sinä että kristinusko oikein pakottamalla pakottaa olemaan hyvä ja synnitön?"

        En luule. Se antaa ohjeita siihen, millainen on synnitön elämä. Ateismi ei moisia ohjeita anna.

        "Jos sinulla on vahva usko Jumalaan, tiedät kyllä mikä on oikein ja väärin ja nautit oikean ja hyvän asian tekemisestä."

        Jos ihmisellä on vahva usko itseensä, omien valintojensa tärkeyteen ja yhteisiin eettisiin arvoihin, hän tietää mikä on oikein ja väärin. Oli sitten uskova, agnostikko tai ateisti.


    • herra

      Mielestäni kysymys on huono.

      Tuskinpa listaaminen ja kustannus-hyöty-analyysi tekee ateismista sen parempaa tai huonompaa. Pitääkö ateismin tehdä mitään hyvää? Olisiko sen edes pitänyt tehdä mitään? Voiko edes ateistisen näkemyksen kautta tehdä mitään?

    • hattiwatti

      Ateistit elävät enemmän nykyhetkessä eivätkä odottele koko elämäänsä kuolemaansa.

    • Jarno Jaatikainen

      Apostoli on pohdiskellut vakavasti eri näkökulmista kaikennäköistä. Puolustanut silloin tällöin ateistien näkemyksiä ja tietysti kristinuskoakin. Mutta nyt näkyy jonkinlainen viimeinen epätoivoinen rypistys palauttaa usko. Syvälliset pohdiskelut ovat vieneet pohjaa uskolta.

    • Alex

      Moi !

      Vastauksia lukiessa voit miettiä mitä hyötyä on olla uskomatta keijukaisiin? Siis mitä hyötyä, mikset uskoisi?

      Tai voit vaihtaa keijukaisten tilalle minkä spagettimonsterin tms. haluat.

      Ja kysymyksesi, Kun ei usko niin ei usko. Jos väite jumalan/jumalien olemassaolosta tuntuu täysin absurdilta, niin pitääkö siitä sen kummempaa hyötyä olla?

      Tästä on kysymuys, ei mistään ilkeydestä tai halusta kiusata uskovia. Huuhaa on huuhaata vaikka enemmistö siihen uskoisikin.

      --

    • Mites tämäkään liittyy ateismiin? Ateismi ei ole uskonto, jolloin sillä ei ole kannattajia. Mitä hyvää ateismi on tehnyt? Onko se tehnyt yleensä mitään? Sillä ei ole jumalaa, jonka nimissä toimia, tai pyhää kirjaa, jota totella. Jos ei tottele jumaala, tottelee itseään, ei ateismia.

      • ...............

        Onhan se ateismi uskonto, kun uskotaan olemattomaan ja perustellaan miksi olemattomaan kannattaa uskoa. On vain yksi maailma, jossa joko on tai ei ole. Minun näkökannaltani on, Jumala.

        Uskonnotonta on se kun ei ajattele tällaisia asioita.


      • Atte Ateisti
        ............... kirjoitti:

        Onhan se ateismi uskonto, kun uskotaan olemattomaan ja perustellaan miksi olemattomaan kannattaa uskoa. On vain yksi maailma, jossa joko on tai ei ole. Minun näkökannaltani on, Jumala.

        Uskonnotonta on se kun ei ajattele tällaisia asioita.

        Päinvastoin: ateisti ei usko olemattomaan...

        Sinä ilmeisesti uskot, vaikka tiedät olemattoman olevan olematonta - kuten itse sanoit?


    • ..itsenäistää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      55
      1553
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1228
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe