Kun itäsuomalaisena menee eteläpohjanmaalle tuntee saapuvansa ulkomaille. Puhetyyli on eri enkä koskaan ymmärrä pohjalaisten "vitsejä". Ne eivät naurata. Käsittääkseni savolaisten ja muiden itäsuomalaisten alkukoti on jossain laatokan rannoilla, jossa asustelivat vuodesta 500 eteenpäin. Mutta mitä ovat länsisuomalaiset? Ovatko he aiemmin eriytynyt (milloin?) suomalainen kansa vai etelästä tai lännestä tulleita jotka ovat omaksuneet täällä puhutun kielen omin muunnelmin? Onko tietoa?
Suomen kansat
15
1305
Vastaukset
- sikspäk
maakunnallisia eroja geeniperimällä selitetä vaan kulttuurilla. Jos haettais Suomen heimoista huumorintajuisinta niin ihan ensimmäiseksi ei tulis pohjalaiset mieleen. Ja tämä vaikka itse olen pohjalainen. Pohjalaiset on tosikkoja. Pohjalainen huumori on uhoamista ja öykkäröintiä. Se johtuu siitä, että pohjalainen ei ymmärrä huumoria. Satakunta taas on varmaan Suomen humoristisin maakunta, ymmärtäkää miten haluatte.
- Relander
En ole pohjalainen, mutta tunnen paljon hyvinkin huumorintajuisia pohjalaisia. Jokaisessa "heimossa" on varmasti myös tosikkoja.
Pohjalaiskirjailija Antti Tuurillakin on erinomaista huumoria. Lakeuden kutsu -elokuvan alussa Amerikasta palannut Erkki Hakala kävelee hautausmaalla ja tapaa siellä veljensä vaimon, joka ihmettelee, jotta hautuumaaltako se kotiinpaluu pitää aloittaa. Siihen Erkki:
- Aattelin tulla ensin morjestamaan semmosia sukulaasia, jotka ei ala heti ensimmäiseksi vittuulemahan. - gottlund
näin. En väitäkään mitään geenieroista vaan mielestäni kulttuurierot ovat mielestäni niin suuret että voi puhua lähes eri kansosita. Jurvassa yritin mennä parturiin työreissulla. parturi vastasi suurinpiirtein: "Ei joura, on käreet täynnä töötä" Leppävirtalaisena töykeys tuntui uskomattomalta. Ei noin puhuta. Antti Tuuri taisikin verrata äskettäin pohjalaisia saksalaisiin.
- Savotar
Koska lajiutumista ei ole tapahtunut,ovat erot muodostuneet viimeisten kymmenientuhansien vuosien aikana.Idässä on ollut vainolaisia ja nälänhätää.Ilo pintaan vaikka sydän märkänis.
- Relander
Pohjalaisten huumoria:
- Mikset sä enää koskaan sano mulle, että sä rakastat mua? kysyy vaimo mieheltään.
- Mä ilamootan kyllä, jos tilanne muuttuu, vastaa mies.
Savolaisten huumoria:
- Täytyypä tästä jatkaa matkaa.
- Mittee sitä nyt matkaa jatkamaan, kulet vuan sen olemassa olevannii matkan.- sikspäk
kun yritin selittää ruotsalaisille tuttaville (polare eller kompisar), jotakin Antti Tuurin Pohjanmaan vitsiä (en nyt vaan saa mieleeni mikä se oli). Ei kertakaikkiaan onnistunut! Turhauttavin ilta södermalmin kuppilassa ikinä. Välillä luulin, että vedättävät vain minua, mutta ei, ei juttu auennut. Vitsi ei ollut täsmälleen tämä:
"- Mikset sä enää koskaan sano mulle, että sä rakastat mua? kysyy vaimo mieheltään.
- Mä ilamootan kyllä, jos tilanne muuttuu, vastaa mies."
mutta hyvin lähellä sitä.
Huumori on paikallista ja vain hyvin kuiva huumori (british) tai selkeä tilannekomiikka (hollywood) ylittävät kulttuurirajat. - Relander
sikspäk kirjoitti:
kun yritin selittää ruotsalaisille tuttaville (polare eller kompisar), jotakin Antti Tuurin Pohjanmaan vitsiä (en nyt vaan saa mieleeni mikä se oli). Ei kertakaikkiaan onnistunut! Turhauttavin ilta södermalmin kuppilassa ikinä. Välillä luulin, että vedättävät vain minua, mutta ei, ei juttu auennut. Vitsi ei ollut täsmälleen tämä:
"- Mikset sä enää koskaan sano mulle, että sä rakastat mua? kysyy vaimo mieheltään.
- Mä ilamootan kyllä, jos tilanne muuttuu, vastaa mies."
mutta hyvin lähellä sitä.
Huumori on paikallista ja vain hyvin kuiva huumori (british) tai selkeä tilannekomiikka (hollywood) ylittävät kulttuurirajat."Haukkuut minnuu laiskaks, vaik mie en oo mittää tehnt."
Kyllä hyvää ja yleisestikin ymmärrettävää huumoria kumpuaa ihan joka paikkakunnalta. - sikpäk
Relander kirjoitti:
"Haukkuut minnuu laiskaks, vaik mie en oo mittää tehnt."
Kyllä hyvää ja yleisestikin ymmärrettävää huumoria kumpuaa ihan joka paikkakunnalta.onko se kaikille yhtä ymmärrettävää!
Tätini mies siirtyi ajasta ikuisuuteen viikko sitten. Hän oli hersyvän karjalaisen huumorin viljelijä. Itse asiassa häntä nauratti kaikki ja aina. Nuorempana vakavikkona ihmettelin moista asennetta. Nyt ymmärrän ja harmittelen miksi minä, pohjalainen, en voi olla kuten hän! - Relander
sikpäk kirjoitti:
onko se kaikille yhtä ymmärrettävää!
Tätini mies siirtyi ajasta ikuisuuteen viikko sitten. Hän oli hersyvän karjalaisen huumorin viljelijä. Itse asiassa häntä nauratti kaikki ja aina. Nuorempana vakavikkona ihmettelin moista asennetta. Nyt ymmärrän ja harmittelen miksi minä, pohjalainen, en voi olla kuten hän!Ei se, että kaikki naurattaa aina, välttämättä ole todiste huumorintajusta.
Paras huumori syntyy yleensä hyvinkin vakavista asioista. Pohjalaisilla mielestäni onkin paljon hirtehistä, mustaa huumoria. Sellaista syntyi paljon esim. sota-aikoina: "puuristi kuusenoksan kera" jne.
Erinomaista huumoria on muuten myös Solzenitshynin vankileirikuvauksessa Ivan Denisovitshin päivä.
- Vaka Vanha
Olen itse huomannut sellaisen eron eri puolelta Suomea olevien "heimojen" huumorissa.
Että täällä Lapissa ihmiset osaavat myös nauraa itselleen, sekä kertovat tarinoita missä itselle kävi hassusti.
Monilla paikkakunnilla asuneena tämä muiden tavallaan vahingoniloon perustuva huumori joskus tökkii, on täälläkin vahingoniloa ja kateutta, mutta täällä on myös tätä itsensä kanssa sopuun pääseminen osa huumoria ... - riittää
Kyllä pohjalaiset ovat omalla tavallaan todella huumorintajuisia. Heille vaan turhanpäiväinen "höröttäminen" on kauhistus. Todellista huumoria, jolla ei loukata toista ja perustuu sattumiin, viljellään sielä paljonkin. Ehkä se huumori ei aukea kaikille "turhan-naurajille".
Mutta toinen asia johon voisi kiinnittää huomiota on pohjalaisten rehellisyys ja täsmällisyys.
Heille huomenna on tänään, jos se suinkin vain on mahdollista. Ovat varmaankin ainoa "heimo" jolle voi jotain pyytäessään sanoa, että tee kunhan ehdit. Heille se voi tarkoittaa vasta huomista, monille muille sitten joskus kuukauden päästä!
Mitään he eivät niin paljoa vihaa kuin vääryyttä ja valehtelemista.- Gottlund
väittääkään itä- ja länsisuomalaisten tapojen ja huumorin paremmuudesta mitään vaan totean niiden huomattavan eron. Halusin vaan saada tietoa näiden kahden kansan alkuperästä ja eriytymisestä. Tapasin kerran erään miehen Etelä-Pohjanmaan suomenselältä, joka puhui selvää Viitasaaren savonmurretta. Hän kertoi että heidän kotikylässään puhutaan näin, mutta seuraava kylä länteenpäin puhuu jo eteläpohjanmaan murretta. Mies arveli asutuksen levinneen kotikyläänsä jokea ylöspäin lännestä, mutta itse arvelen miehen olleen savolaisten kaskiviljelijöitten perillisiä. Vai onko pohjanmaalla omaksuttu savonmurretta idän ihmisiltä.
- Relander
Gottlund kirjoitti:
väittääkään itä- ja länsisuomalaisten tapojen ja huumorin paremmuudesta mitään vaan totean niiden huomattavan eron. Halusin vaan saada tietoa näiden kahden kansan alkuperästä ja eriytymisestä. Tapasin kerran erään miehen Etelä-Pohjanmaan suomenselältä, joka puhui selvää Viitasaaren savonmurretta. Hän kertoi että heidän kotikylässään puhutaan näin, mutta seuraava kylä länteenpäin puhuu jo eteläpohjanmaan murretta. Mies arveli asutuksen levinneen kotikyläänsä jokea ylöspäin lännestä, mutta itse arvelen miehen olleen savolaisten kaskiviljelijöitten perillisiä. Vai onko pohjanmaalla omaksuttu savonmurretta idän ihmisiltä.
Etelä-Pohjanmaan järviseudulla Töysän, Ähtärin suunnalla sijaitsee ns. savolaiskiila. Sen asuttivat savolaiset kaskenpolttajat 1600-luvulla. Siitä johtuu savolaismurre tuolla alueella.
- naitu
Gottlund kirjoitti:
Tiedän montakin paria, jossa toinen, yleensä vaimo on eteläpohjalainen ja mies karjalasta. Olisiko sillä mitään tekemistä pohjalaisuuden luonteeseen ja murre eroihin?
- karjalaiset
naitu kirjoitti:
Tiedän montakin paria, jossa toinen, yleensä vaimo on eteläpohjalainen ja mies karjalasta. Olisiko sillä mitään tekemistä pohjalaisuuden luonteeseen ja murre eroihin?
kelpaa naisille paremmmin. Puhuuvat muutakin ku yksitavuisia lauseita eivätkä niin herkästi vedä itseään kaulakiikkuun.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal293245- 692878
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 231528
- 281507
- 281478
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474