Neljä miestä elämän pelipöydässä,
Jumala kortinjakajana.
Yksi miehistä saa neljä ässää,
toinen värisuoran,
kolmas jätkäparin,
neljäs mustat kakkoset.
Tai venäläisessä ruletissa jota kuusi miestä pelaa kultainen luoti rullassa.
Onko sattumalla tekijää elämässä,
vai antaako Jumala joillekkin synnyinlahjana huonomman osan?
Sanotko vielä että Jumala on oikeudenmukainen?
Jos on, saanko perustelut?
elämän kortit
4
173
Vastaukset
Aikoinaan oli humppamuusikko Ahti Lampi, joka teki ranteet-auki-biisin 'Elämän valttikortit'. Se syöpyi suomalaisen miehen kollektiiviseen alitajuntaan niin, että sen sanat muistetaan vieläkin. Kysymyksesi liippaa läheltä ns. predestinaatio-ongelmaa, jota ovat miettineet kovan luokan teologit 2000 v. ilman tulosta. En tiedä vastausta. Onni potkii, mutta päähän.
- hansutuulia
Ihmisinä synnymme erilaisiin kulttuureihin ja tapoihin, kuitenkin evankeliumi kuuluu, "ihminen ei elä pelkästä leivästä vaan jokaisesta Jumalan Sanasta".
Jumala ei vaadi keltään ylettömästi. Hän katsoo mihin kykenemme. Tässä Raamatun kohdassa missä jaettiin levisköitä, näemme kuinka ihmiset toimivat leivisköjen kanssa ja miten he sitten kukin ottivat vastuunsa uskotusta tehtävästä.
Luukkaan evankeliumi:
19:13 Ja hän kutsui luoksensa kymmenen palvelijaansa, antoi heille kymmenen leiviskää ja sanoi heille: 'Asioikaa näillä, kunnes minä tulen.'
19:16 Niin ensimmäinen tuli esiin ja sanoi: 'Herra, sinun leiviskäsi on tuottanut kymmenen leiviskää.'
19:18 Ja toinen tuli ja sanoi: 'Herra, sinun leiviskäsi on tuottanut viisi leiviskää.'
19:20 Vielä tuli yksi ja sanoi: 'Herra, katso, tässä on sinun leiviskäsi, jota olen säilyttänyt liinasessa.
19:24 Ja hän sanoi vieressä seisoville: 'Ottakaa häneltä pois se leiviskä ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.'
19:25 - Niin he sanoivat hänelle: 'Herra, hänellä on jo kymmenen leiviskää.' -
Kaikki riippuu siitä mihin kukin kiinnitämme katsemmee, onko se maallisiin vaiko taivaallisiin, siitä kaikki riippuu. Ihminen voi olla köyhä, mutta omistaa kuitenkin kaiken.
Ihminen voi olla rikas mutta kuitenkin köyhä.
Ne ratkaisut joita teemme miten asioimme niiden kanssa, talletammeko elämämme Iankaikkisuuteen vaiko muuhun joka vie lopulta tuhoon, vaikka olisimme täällä maan päällä kuinka rikkaita.
Muistetaan varoitus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Rikas mies nautti täällä maan päällä kaikesta hyvästä.
Tässä on kaksi hiukan erilaista käännöstä
20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
28 -sillä minulla on viisi veljeä-todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'. .
31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
Jumala ei anna ihmiselle koskaan vääriä kortteja, ne kortit lunastettiin Golgatan ristillä ja ne annettiin jokaiselle ilman hintaa LAHJAKSI!Tekstisi oli rakentavaa ja aidosti kristillistä. Hyvä! Tämän enempää ei suomalainen mies viitsi kehua.
- hansutuulia
Basker kirjoitti:
Tekstisi oli rakentavaa ja aidosti kristillistä. Hyvä! Tämän enempää ei suomalainen mies viitsi kehua.
Ei tarvitsekaan ei :) kiitetään Jumalaa senkin edestä. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511407- 639720
- 1405508
- 1443774
- 753730
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373625- 403368
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243153- 632783
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak782558