Selittäkääpä!
Hepr. 8:7 eteenpäin. Mikä oli moitittavaa tai rikkonutta ensimmäisessäliitossa? Tiedämme vertauskuvat. Tiesikö aikalaiset? Entäpä se valtava määrä viattomien eläinten teurastusta. Jos ei uhrit pystynytkään siihen, onhan se aika kuvottavaa? Minne väliin armo sijoittuu, kun toisaalta pitäisi olla täydellinen (siinä uskon todeksi elämisessäkin) Olisipa näissä yhtenevä logiikka läpi !!!
Heb 8:7 - 10:37
7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
9:1. Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö.
2. Sillä maja oli valmistettu niin, että siinä oli etumainen maja, jossa oli sekä lampunjalka että pöytä ja näkyleivät, ja sen nimi on "pyhä."
3. Mutta toisen esiripun takana oli se maja, jonka nimi on "kaikkeinpyhin";
4. siinä oli kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki, yltympäri kullalla päällystetty, jossa säilytettiin kultainen mannaa sisältävä astia ja Aaronin viheriöinyt sauva ja liiton taulut,
5. ja arkin päällä kirkkauden kerubit varjostamassa armoistuinta. Mutta näistä nyt ei ole syytä puhua kustakin erikseen.
6. Kun nyt kaikki on näin järjestetty, menevät papit joka aika etumaiseen majaan jumalanpalvelusta toimittamaan,
7. mutta toiseen majaan menee ainoastaan ylimmäinen pappi kerran vuodessa, ei ilman verta, jonka hän uhraa itsensä edestä ja kansan tahattomien syntien edestä.
8. Näin Pyhä Henki osoittaa, että tie kaikkeinpyhimpään vielä on ilmoittamatta, niin kauan kuin etumainen maja vielä seisoo.
9. Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
10. vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
11. Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
12. meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.
13. Sillä jos kauristen ja härkäin veri ja hiehon tuhka, saastaisten päälle vihmottuna, pyhittää lihanpuhtauteen,
14. kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa!
15. Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.
16. Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä;
17. sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.
18. Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty.
19. Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan,
20. sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt."
21. Ja samoin hän verellä vihmoi myös majan ja kaikki palvelukseen kuuluvat esineet.
22. Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista.
23. On siis välttämätöntä, että taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä.
24. Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.
25. Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan,
26. sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
27. Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,
28. samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.
10:1. Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi.
2. Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
3. Mutta niissä on jokavuotinen muistutus synneistä.
4. Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
5. Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
6. polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
7. Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.'"
8. Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
9. sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10. Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
11. Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
12. mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
13. ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
14. Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
15. Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
16. "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan", sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
17. ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista."
18. Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
19. Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
20. jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
21. ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija",
22. niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
23. pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;
24. ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin;
25. älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
26. Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27. vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
29. kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
30. Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa."
31. Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.
32. Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset,
33. kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla.
34. Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy.
35. Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri.
36. Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.
37. Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;
38. mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen."
39. Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.
Kysymys Heb.
17
382
Vastaukset
Rauhaa
Toivon että valmiit Raamattuopetukseni vastaavat kysymyksiisi.
Jos ei- niin katsotaan lisää, jos voin auttaa?
Siunausta
jari laurila
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
UUSI JA VANHA LIITTO
Jeesus asetti uuden liiton. (Luuk 22:20) Oman verensä uhrikuoleman kautta perustettu liitto on sovitus Jumalan ja ihmisen välillä. (Luuk 23:45-46)
Uudeksi liitoksi sitä sanotaan erotukseksi vanhasta liitosta jonka Jumala teki Isaelin kansan kanssa Siinain vuorella. (2 Moos 24:1-8) Uudessa liitossa 10 käskyn laki on annettu sydämen lihatauluhin kivitaulujen sijasta. Jumala lupaa oman Henkensä voiman avuksi kuuliaiseen elämään. (Hebr 8:6-13, 10:14-18, Hes 36:26-27, Jer 31:31-34) Hengen voiman lupaus toteutuu uudestisyntymisessä.
Pelastus koko ihmiskunnan historian aikana perustuu kuitenkin Kristuksen uhrikuolemaan. Tavallaan uusi liitto kattaa koko ihmiskunnan ajan, mutta se sinetöitiin ristillä. Perustuihan koko seremoniajärjestelmä Jeesuksen uhriin VT:n aikana. Uutta liittoa kutsutaan myös ikuiseksi (iankaikkiseksi, VKR) liitoksi. (Hebr 13:20)
Vanhaa liittoa kutsutaan myös lakiliitoksi, koska uhripalvelusjärjestelmään kuului paljon sääntöjä, sekä ensimmäiseksi liitoksi. (Hebr 8:7, 9:1,15,18) Kuitenkin Jumala armahti ihmisen ensimmäisen kerran jo Eedenissä, ja annettiin ensimmäinen profetia Kristuksesta. (1 Moos 3:15) Armoon perustuva liitto solmittiin myös koko ihmissuvun kanssa vedenpaisumuksen jälkeen. (1 Moos 9:9-17, 17:7, 22:18, Gal 3:8,16)
Siinailla Jumala antoi 10 käskyn lakinsa, ja teki samalla liiton Israelin kanssa. Virheellisesti Jumalan 10 käskyn siveyslain ymmärretään usein kumoutuneen seremonialakien mukana. Laki on Jumalan luonteen ilmaus, ja sama laki on ollut olemassa Eedenistä lähtien. Raamattu opettaa selvästi että sama laki on kaikkina aikoina voimassa, ja ristillä kumoutuivat vain seremonialait. (Luuk 16:17, Matt 5:17-18) 10 käskyä annettiin opettamaan mikä on syntiä, että ihminen ymmärtäisi katua syntejään ja turvautuisi armoon. (Room 3:20 Gal 3:19-22) (Kts.http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli osasto "Jumalan laki") Käskyjen noudattamisella ei kuitenkaan koskaan kukaan ole voinut pelastua. (Hebr 9:14-15, 10:4)
Armo ei kuulu vain uuden liiton aikaan. Kaikkiin Jumalan ja ihmisten liittoihin on kuulunut oleellisesti armo. (Jes 42:1-4, 49:1-6)
MITEN SAAN SYNTINI ANTEEKSI? LAIN JA EVANKELIUMIN SUHDE?
Vanhan liiton ehdot olivat; “Ole kuuliainen, niin saat elää.” (Hes 20:11, 3 Moos 18:5) Jumalan laki oli voimassa jo ennen sen kirjoittamista kivitauluihin Siinailla. (1 Moos 4:7, 1 Moos 35:2-4, 2:1-3, 2 Moos 16:4-5, 27-30, Room 5:13)
Uudessakin liitossa Jumalan laki on tärkeä, mutta lupaus on toisenlainen. Uudessa liitossa Jumalan armo uudistaa sydämen, niin että sydän Jumalan Hengen voimasta on taipuisa Jumalan lain periaatteisiin. Jumalan tahdosta (laista) tulee mieluinen sydämenasia. (Hes 36:25-27, Jer 31: 33-34, Hebr 10:16-17) Sama laki jonka Henki ensin kirjoitti kivitauluihin, kirjoitetaan uuden liiton uskovan sydämeen. Laki sydämessä onkin uuden liiton kansalaisuuden jäsenyyden tuntomerkki. (Ilm 14:2, 12:17, Jaak 2:8-12,25, Room 8:1-4, ) Kristuksen vanhurskaudessa ihmisen ei tarvitse yrittää omassa voimassaan noudattaa lakia.
Jeesus piti itse käskyt, ja opetti noudattamaan lakia oikein. (Ps 40:9, Jes 42:21, Joh 15:7-10, Luuk 16:17, Matt 5:17-20, Joh 14:21, 1 Joh 5:1-3) Jeesus opetti myös oikeata lepopäivän viettoa. (Matt 12:12-13, Luuk 4:31, 13:10-16, Mark 2:23-28, 6:2) Vanhan liiton seremonialait ovat kaikki poissa, koska ne olivat vain “tulevaisten varjo“, eli vertauskuvaa tulevasta, joka on Jeesus Kristus. (Hebr 8-10)
Jeesuksen veri sovittaa kaikki syntimme, ja Jeesuksen kuuliaisuus luetaan hyväksemme. Näin Pyhän Hengen uudistamana, Jumalan armon avulla ihminen tuottaa “hengen hedelmiä.” kuuliaisena laille. (Gal 5:22-26, Ps 40:8) Näin Jumalan vaatimukset ovat olleet aina samat. (5 Moos 6:4-6, 5:1-22, Matt 22:37-40)
Martti Luther myös opetti että Jumalan laki ja evankeliumi kulkevat käsi kädessä, ja työskentelevät yhdessä, eikä kumpikaan kumoa toistaan. (Luther/Galatalaiskirjeen selitys) Laki opettaa mikä on syntiä, ja Jeesus Kristus tuli poistamaan syntimme. (1 Joh 2:2, 3:4, Joh 1:29, 1 Piet 2:24, Hebr 9:28, 10:14, Matt 1:21, Apt 13:38-39, Luuk 24:47) On tärkeätä huomioida, ettei Jeesus pelasta ihmistä “synneissään, vaan synneistään.” Laki johtaa ihmistä Kristuksen luo. (Room 10:3-4, Gal 3:21) Lakia ei voitu, eikä voida koskaan poistaa, (Luuk 16:17) mutta Herran Henki tekee mahdolliseksi lain noudattamisen. (Room 6:10-15)
Syntien anteeksisaamiseen liittyy aina syntien tunnustaminen ja katumus, ja tahallisesta synnin teosta kääntyminen. (1 Joh 1:7-9, Apt 2:38, 3:19,20,26, Luuk 15:7,10) Synneistä armahtaminen liittyy aina poikkeuksetta Jeesukseen Kristukseen. (2 Kor 5:19-21, Luuk 24:47)
Vain Jeesuksen veri puhdistaa ihmisen synneistä. (Matt 26:28, Ef 1:7, 1 Piet 1:19, Ilm 1:5, 5:9, 1 Joh 1:7, Hebr 9:14) Jeesuksen veri on sovintouhri. (Hebr 9-28, 10:5-14, 19-20) Jumala on Jeesuksessa osoittanut suuren rakkautensa, että Hän kuoli puolestamme ristillä. (Room 5:8, Jes 53:5, Gal 3:13, 1 Joh 4:10) Jeesus on omalla verellään ostanut seurakunnan. (Apt 20:28, 1 Joh 2:12)
Ihminen joutuu kuitenkin kärsimään omien syntiensä seurauksista, vaikka synnit ovat anteeksi annettu. Monet voivatkin todeta että syntielämä vaikka se oli kauheata, kuitenkin kasvatti monin tavoin kokemuksien kautta. Ihminen voi huomata käytännössä näin miten kirottua elämä voi olla erossa Herrasta Vapahtajasta. (Hebr 12:7, 1 Kor 11:32, Ilm 3:19) Kun Jumala antaa synnit anteeksi, herää rakkaus Jumalaa kohtaan. (Luuk 7:41-43) Anteeksi saaneen mielenlaatu muuttuu myös armahtavaksi.
Jeesuksella oli jo maan päällä ihmisenä ollessaan valta antaa syntejä anteeksi. (Matt 9:6, Apt 5:31, Ef 4:32, Kol 1:14) Vain Kristuksella onkin valtaa antaa syntejä anteeksi. Ihmisellä ei anteeksiantamisen valtaa ole koskaan ollut: Jeesus elää taivaallisessa pyhäkössä. (Hebr 8:1-2)
Evankeliumin palvelijat ainoastaan välittävät anteeksiantoa. (Luuk 24:47, Joh 20:23, Matt 16:19, 18:18) Eli siellä missä Jeesus ja evankeliumi torjutaan, ja ollaan katumattomia epäuskoisia, voivat Herran palvelijat toimia niin että he kieltäytyvät antamasta erilaisia seurakunnallisia toimituksia yms. ja siellä missä tehdään parannusta ja kääntymystä, voivat evankeliumin palvelijat julistaa Jeesuksen nimessä syntejä anteeksi. Tämä valtuus koskee kaikkia uuden liiton pappeja jotka ovat todellisia ja Herran todistajia. (1 Piet 2:9)
Apostoli Paavali opetti: “Kun nyt Jumala on tehnyt meidät jotka uskomme vanhurskaiksi, meillä on Herramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta rauha Jumalan kanssa. Kumoammeko siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me siis vahvistamme sen mitä laki sanoo. Syntien sovittamiseksi Hän lähetti tänne oman Poikansa jotta meissä, jotta meissä jotka elämme Hengen emmekä lihan mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 3:20-31, 4:15, 5:1, 8:3-4, 7:7-8,12, 13:8-10, Gal 5:22-23, 1 Tim 1:8-10, 1 Kor 7:19)
(“Sinun on armo, että me eläisimme Sinun pelossasi.” (Ps 130:4)
PELASTUS. USKON JA ARMON, VAI TEKOJEN KAUTTA?
Ihminen on kautta ihmiskunnan historian usein lähtenyt ansaitsemaan pelastusta teoilla. Monenlaista on yritetty, aina paalun päässä istuvasta erakosta itseään kiduttaviin munkkeihin, mutta myös hyvien tekojenkin kautta on pelastusta yritetty ansaita. Raamattu kuitenkin opettaa, ettei pelastusta voi ansaita mitenkään. Hyvät teot kuuluvat uskovalle, (Jaak 2:14-17) mutta teot ovat uskon hedelmää eli uskon seurausta. Jokainen ihminen on tehnyt syntiä ja tarvitsee siksi Jumalan armoa. (Room 3:23)
Jumala tahtoo että kaikki ihmiset pelastuvat. (1 Tim 2:4, 1 Tess 5:9) "Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille" (Tiit 2:11) Kristus kuoli ihmiskunnan syntien anteeksi saamisen vuoksi. (Room 5:8, 1 Joh 4:9-10) Jumala pelasti meidät pelkästä armosta, ei tekojemme tähden. (Tiit 3:5, 2 Tim 1:9) "Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, ettei kukaan voisi ylpeillä." (Ef 2:8-9) Olisimme rikkomustemme tähden kuolleita, mutta Jumalan rakkaudesta meidät voidaan armosta pelastaa. (Ef 4:4-6) Pelastus on mahdollista kaikille tahtoville (Room 11:26-27, Jes 45:22, 52:10) Jeesus pelastaa synnistä (Matt 1:21, 1 Joh 3:5) Pelastus saadaan uskomalla Kristukseen. (Mark 16:16, 1 Piet 1:5, Joh 3:16, Apt 16:31, Room 10:9-10) Pelastus edellyttää totuuteen uskomisen (2 Tess 2:13, 1 Piet 1:5) Pelastus yksin Kristuksen verellä (1Piet 1:18-19) ja uudesti syntyminen Jumalan sanan kautta. (22-23) Enkelit palvelevat autuuden saajia (Hepr 1:14) Pelastus on koko uskon päämäärä (1 Piet 1:9) Evankeliumin palvelijat kehottavat, opettavat, julistavat ja toimivat sielujen pelastuksen tähden monin tavoin. (Apt 16:17, 2:40, 1 Kor 9:22, 2 Tim 2:10)
Luomakunta lankesi syntiin, mutta Jumala ei tuhonnut maata. Taivaassa laaditiin pelastussuunnitelma ja Jumala lähetti Poikansa pelastamaan maailman. (Joh 3:16) Jumala ei ole ollut koskaan armoton, vaan on aina ilmaissut rakkautensa ja osoittanut pitkämielisyytensä luotujaan kohtaan ihmisen pahuudesta huolimatta kautta ihmisen koko historian.
Milloin lopun ajan ihmisellä on pelastuksen hetki? Pelastuksen päivä on nyt heti tänään! (2 Kor 6:2) Jumala kutsuu jokaista ihmistä kääntymykseen ja armonsa piiriin useasti ihmisen elämän aikana Hengen puhuttelulla joka nuhtelee synnistä ja muistuttaa Jumalasta. Tämä on Jumalan pitkämielisyyttä. (Ilm 22:17) Ihminen voi itse vapaan valintansa mukaan valita ikuisen kohtalonsa kääntyykö, vai pysyykö katumattomana ja kääntymättömänä. Jokaisen ihmisen tulisi ymmärtää että vain oikea ja vakaumuksellinen Raamatun Jeesuksen usko voi tehdä ihmisen onnelliseksi. Vain uskon hedelmillä on siunausta ihmiskunnalle. Ihmisen opit ja filosofiat eivät voi ihmisen tarpeita tyydyttää ja ratkaista maailman ongelmia.
Syntimme voidaan antaa anteeksi vain Jeesuksen Kristuksen ansioiden perusteella. Monet ajattelevat pystyvänsä teoillaan ansaitsemaan armon, eivätkä tunne tarvitsevansa Kristuksen uhriveren ansiota. He erehtyvät ja pysyvät tuomion alaisina. Jumalan edessä me emme voi ansaita mitään, ja olemme siksi ihmisinä kaikki samanarvosia Jumalan edessä. Tämä on suurta Jumalan oikeudenmukaisuutta syntistä ihmistä kohtaan.
Ihminen on vapaa tekemään vapaan valintansa hylkääkö vai hyväksyykö Jumalan rakkauden armotarjouksen. Jumala odottaa vapaaehtoista rakkauttasi. (Ilm 7:10, 19:1)- vastausta odottava.
Minne väliin armo sijoittuu, kun toisaalta pitäisi olla täydellinen (siinä uskon todeksi elämisessäkin)
Heb kirje vielä sanoo 10:26 tahallisesta synnin teosta, miten se ymmärretään?
Kun vielä jatkan jakeet 26-31. 28 ja 29 oikein ymmärrettynä? - vastausta odottava
12:22. vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23. taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ..
Kun luvussa 11:13-16 kerrotaan katsottavat tätä uutta Jerusalemia, joka ei ole maan päällä, ei vielä saavutettu, vaan etsivät tätä isänmaata, pyrkivät taivaalliseen, siihen, jonka jae 16 Jumala on valmistanut. Miten suhteutetaan jae 23
esikoisjuhlajoukko ja vanhurkasten henget? - POSTITUSTA
SAMASSA.
vastausta odottava. kirjoitti:
Minne väliin armo sijoittuu, kun toisaalta pitäisi olla täydellinen (siinä uskon todeksi elämisessäkin)
Heb kirje vielä sanoo 10:26 tahallisesta synnin teosta, miten se ymmärretään?
Kun vielä jatkan jakeet 26-31. 28 ja 29 oikein ymmärrettynä?Rauhaa Sinulle ja kiitos
1 Joh 2:1 on erehtyvien kristityjen puolustaja.
Samoin Snl 24:16.
Kyllä on niin että kaikki synti on läpi koko lämän aina saatavissa anteeksi samloilla ehdoilla-katumus- ja kääntymys.
Kun ihminen vastustaa Pyhää Henkeä hän paatuu sitä enemmän mitä enemmän vastustaa, ja siten armo vetäytyy, sillä paatunut ei sitten herää synnintuntoon välttämättä enää, eli joku kerta Jumalan kutsu ja omantunnon puhuttelu on vimeinen.
Nyt tulee kysymykseen Pyhän Hengen pilkka!
Ihminen on läpi elämän aina päätäntävaltainen ikuisen elämänsä suhteen kyllä!
Lue vielä yksi opetus tarkasti, ja palaa vielä asiaan, jos jäi epäselvää.
Minä pelkäsin kuollakseni että olen syyllistynyt niin etten enää saa anteeksi.
Kukaan pastorikaan ei osannut vapauttaa minua pelostani. Ei ymmärtänyt.
Siksi olen kirjoittanut seuraavan opetuksen syvällä kokemuksen rintaäänellä ja tiedolla.
Kun synti puhuttelee, ja uskonasiat, älä jätä käyttämättä tilaisuutta.
Saat aina anteeksi katumalla, kääntymällä ja Jeesuksen puoleen kääntyen!
Voit hankkia tietoa myös kursseilta joita löydät sivuiltani, sekä kirjallisuuttakin.
Vastaan myös mielelläni asiallisen kysymykseen kuten olet esittänyt.
Jumalan siunausta paljon
jari laurila
MITÄ ON PYHÄN HENGEN PILKKA?
Jumala kutsuu ihmistä henkensä välityksellä useasti ihmisen elämän aikana, (Job 33:14-18, 27-30) nuhtelee synnistä ja vetoaa ihmisen kääntymisen ja pelastuksen puolesta. Ihmiset tavallisimmin jättävät varoitukset kuulematta ja jatkavat syntielämänsä viettoa. (Apt 7:51) Ihminen "sammuttaa armon Hengen." (1 Tess 5:19) Ihminen saattaa armon Hengen murheelliseksi (Jes 63:10, Ef 4:30) ja ihminen menettää Jumalan siunaukset ja elämänvietto on kirottua. (Jes 24:5-6, 65:20) Kirous liittyy aina Jumalan käskyjen vastustamiseen (1 Moos 3:14,17, 5 Moos 27:15, Snl 28:9) ja Jumalan kieltämiseen. "Jos joku ei rakasta Herraa, hän olkoon kirottu." ( 1 Kor 16:22) Armon Hengen pilkkaminen on ankara ja vakavin synti. (Hebr 10:28-29)
Jeesus sanoi ettei Pyhän Hengen pilkkaa anneta anteeksi. Kysymyksessä on ainoa synti josta Raamattu puhuu anteeksiantamattomana. Mitä Jeesus tarkoitti ja mistä on kysymys? "Sen tähden sanon teille:jokainen herjaus ja synti tullaan antamaan ihmiselle anteeksi, mutta Hengen herjaamista ei anteeksi anneta." (Matt 12:31, Mark 3:28-29, Luuk 12:10, )
Ensiksi on huomoitava ettei ole olemassa syntiä jota ei voi katumalla ja kääntymällä saada anteeksi! Jumala ei ole katuvalle parannuksen tekijälle milloinkaan ja koskaan armoton. Pyhän Hengen pilkka tarkoittaa Jumalan työn nimittämistä tietoisesti saatanan työksi (Mark 3:30, 22,) ja Hengen torjumista siten että ihminen kieltää Jumalan, ja ei yksinkertaisesti tule uskoon ja uskovaiseksi. Näin menetellen ihminen paatuu ja joku kerta voi Jumalan Hengen puhuttelu olla elämän viimeinen. Uutta armonaikaa ei ole eikä tule, ja siksi Hengen pilkan synti on anteeksiantamaton. "Synnin palkka on kuolema." (Room 6:23) Ihminen näin katkaisee kaikki yhteytensä taivaaseen ja Siunauksien antajaan ja paatuu siten ettei ajattele lainkaan Jumalaa, syntiä ja pelastusta. Paaatumuksen tila on usein huoleton ja ihminen voi usein viettää tyytyväisenäkin syntielämäänsä. Paatumuksen tilassa katumus ei vaivaa, mutta onnellinen hän jota Jumala kutsuu tästä paatumuksen tilasta jos hän ottaa kutsusta vaarin. Paatumuksessa katumus ja anteeksisaaminen voi käydä mahdottomaksi, sillä ihminen ei halua anteeksiantoa ja armoa. Katuvaa sielua Jumala ei hylkää. (Luuk 23:34) "Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme." Kun sielu hylkää lopullisesti Jumalan, ei Jumala voi tehdä mitään ihmisen hyväksi. Ihminen on pilkannut Pyhää Henkeä.
Synnissä on aina kaksi eri tasoa, tietoinen- ja tiedostamaton synti. Myös heikkouden vaikuttama synti. Jumala tukee häntä joka taistelee, vaikka ihminen lankeilisikin taistelunsa aikana. Ihminen voi myös luopua uskostaan tietoisesti synnin harjoittamiseen ja joutuu niin syvään paatumukseen ettei paluu ole enää usein ole mahdollinen. (Hebr 10:26) Jumala ei tahdo rajoittaa anteeksiantoa, mutta varoitus on annettu mitä Hengen jatkuvasta pilkasta seuraa. Kaikki ihmiset ovat pilkanneet Herran Henkeä eli tehneet syntiä, mutta anteeksiantamattoman pilkanja synnin tunnusmerkki on jatkuvasti toistuva Hengen herjaaminen, ja se on pitkäaikaisen paatumuksen tulos.
Monet ihmiset ovat joutuneet suureen hätään ja ahdistukseen pelätessään tehneensä synnin jota ei voi saada anteeksi. Tämä pelko on todiste siitä ettei ihminen ole paatunut ja ihminen voi saada rauhan Herrassa. Paatunut ei pelkää synnin seurauksia. Pilkannut ja lopullisesti paatunut on tullut synnin surulle immuuniksi. Hän ei tunne katumusta. Jumalan jättänyt ihminen ei tunne kaipausta Jumalan puoleen. Jos tunnet tämän kaipauksen ja synnin surun, olet pelastettu jos tartut siihen ja teet niin kuin on oikein ja saat aanteeksi Jeesuksen Kristuksen uhriveren kautta syntisi pestään puhtaaksi. (Apt 2:40, Jes 1:18) Kun ihmisellä on halu saada anteeksi ei ihminen voi olla Jumalan hylkäämä. Pelko tuomiosta on terve merkki ja Jumalan kutsu ihmiselle parannukseen, pelastukseen ja ikuiseen elämään. (1 Tess 2:12, 4:7, Joh 3:16, 17:3, Ef 4:24, 1 Joh 5:12)
Jumala tahtoo että kaikki pelastuvat. (1 Tim 2:4, Jer 29:12-13, Matt 11:28, Ilm 22:17) Uskosta luopuneetkin voivat ja saavat kääntyä. Uskosta luopuva ei usein täysin käsitä tekonsa vakavuutta. (Jes 31:6) Jumala voi antaa anteeksi vain sille joka antaa Jumalan Hengen johtaa itsensä kääntymykseen, ja lähellään Jumala voi pitää vain sen joka itse tahtoo olla Jumalan ja Kristuksen lähellä.
Kirjoitettu on: "Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu" (Room 10:13) "Puhe rististä (evankeliumista) on hulluutta niiden mielestä jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima." (1 Kor 1:18) Paatunut ei kykene aina huutamaan.
Jumalan vastustaminen ja torjuminen on näin vakava asia.vastausta odottava kirjoitti:
12:22. vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23. taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö, ..
Kun luvussa 11:13-16 kerrotaan katsottavat tätä uutta Jerusalemia, joka ei ole maan päällä, ei vielä saavutettu, vaan etsivät tätä isänmaata, pyrkivät taivaalliseen, siihen, jonka jae 16 Jumala on valmistanut. Miten suhteutetaan jae 23
esikoisjuhlajoukko ja vanhurkasten henget?Rauhaa ja kiitos
Ensin on lähdettävä siitä etteivät kuolleet ole tietoisessa tilassa Raamatun muun opetuksen mukaan.
(Huom opetuskirjeeni liitteenä lopussa.)
Tuo sana "Henki" kreikan "pneuma" on ilmeisesti ollut alkukielessä sellaisesa merkityksessä että se tarkoitaa "elämää" tai "henkäystä" joka on myös sanan "pneuma" merkitys, ja tulisi jaetta ymmärtää näin.
Kun sitten Raamatnkääntäjät jotkut opettavat paljolti kreikkalaisen filosofian- ja spiritismistä lähtöisen käsityksen mukaan sielun tietoista tilaa kuolemassa, aiheuttaa se käännöstyössä omia ongelmia.
Tämä on minun käsitykseni henkilökohtaisesti asiassa.
Jumalan siunausta
jari laurila
KUOLLEIDEN TILA?
Maailmassa on monia erilaisia oppeja mitä ihmiselle tapahtuu kuolemassa. Mitä sanoo Raamattu?
Raamattu puhuu kuolemasta väliaikaisena unen kaltaisena ja tiedottomana tilana. Jo Vanhassa testamentissa kuolemasta puhuttiin unena. (1 Kun 2:10, 11:43, 14:20,31, 15:8, 2 Aikak 21:1, 26:3 esim.) Job kuvasi kuolemaa uneksi (Job 14:10-12, Daavid puhui nukkumisesta (Ps 13:4) sekä myöskin Jeremia ja erityisellä tavalla Daniel (Jer 51:39,57, Dan 12:2)
Uudessa testamentissa asia on tietysti sama. Jeesus puhui kuolleista "nukkumisena." (Matt 9:24, Mark 5:39, Joh 11:11-14) Kun Jeesus kuoli, nousi poisnukkuneiden pyhien ruumiita ylös. (Matt 27:52) Stefanos nukkui pois. (Apt 7:60) Myös Paavali ja Pietari nimittivät kuolemaa nukkumiseksi. (1 Tess 4:13-17, 2 Piet 3:4)
Saar 9:5-6 opettaa "kuolleet eivät tiedä mitään," ja ettei tuonelassa ole "tekoja, ajatuksia, tietoa, eikä viisautta!" (9-10) Hankkeet raukeavat kuolemassa kaikki. (Ps 146:4) "Kuolleet eivät ylistä Herraa!" (Ps 115:17)
Unesta herätään ylösnousemukseen. (Joh 5:28-29, Ilm 20:6, 1 Kor 15:51-53) Jokainen jumalatonkin herää tuomion ylösnousemukseen kuollakseen uudelleen lopullisesti tuomionsa kuultuaan. (Ilm 20:5, 14, 2:11)
Apostoli Paavali vahvisti että kuolema on synnin palkka. Miten sielut voisivat olla tietoisessa tilassa, tai loputtomiin helvetin tuskissa? (Room 6:23) Elämä on vain niillä, joilla on Jeesus. (1 Joh 5:12)
Mitään tietoista "välitilaa" ei Raamatun mukaan ole olemassa. Kreikkalainen filosofia ja spiritismi on tuonut erilaisia sielun kuolemattomuusteorioita kristinuskoonkin. Ainoa "välitila" Raamatun mukaan on kuoleman tiedoton uni.
Jos uskoisimme teoriat että ihminen olisi jossakin tietoisessa välitilassa kuolemansa jälkeen, ja/tai menisi suoraan kuolemassa rangaistukseen, olisi Raamatun opetus ylösnousemuksesta turha ja vailla pohjaa. Viimeistä tuomiotakaan ei tarvittaisi, jos tuomio olisi toimeenpantu heti ihmisen kuoltua.
Miksi Jeesuksen pitäisi tulla takaisin, (Ilm 1:7, 22:12) jos kuolleet olisivat jo taivaassa tai helvetissä?POSTITUSTA kirjoitti:
SAMASSA.
Osaat hyvin laskea.
Onnea eteenkinpäin matikassa.
Minulla se oli aina 5 koulussa.
Pärjäsin paremmin luovissa aineissa.
Siunausta
jari laurila- vastausta odottava.
jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos
Ensin on lähdettävä siitä etteivät kuolleet ole tietoisessa tilassa Raamatun muun opetuksen mukaan.
Tuo sana "Henki" kreikan "pneuma" on ilmeisesti ollut alkukielessä sellaisesa merkityksessä että se tarkoitaa "elämää" tai "henkäystä" joka on myös sanan "pneuma" merkitys, ja tulisi jaetta ymmärtää näin.
Kun sitten Raamatnkääntäjät jotkut opettavat paljolti kreikkalaisen filosofian- ja spiritismistä lähtöisen käsityksen mukaan sielun tietoista tilaa kuolemassa, aiheuttaa se käännöstyössä omia ongelmia.
Jumalan siunausta
jari laurila
KUOLLEIDEN TILA?
Maailmassa on monia erilaisia oppeja mitä ihmiselle tapahtuu kuolemassa. Mitä sanoo Raamattu?
Raamattu puhuu kuolemasta väliaikaisena unen kaltaisena ja tiedottomana tilana. Jo Vanhassa testamentissa kuolemasta puhuttiin unena. (1 Kun 2:10, 11:43, 14:20,31, 15:8, 2 Aikak 21:1, 26:3 esim.) Job kuvasi kuolemaa uneksi (Job 14:10-12, Daavid puhui nukkumisesta (Ps 13:4) sekä myöskin Jeremia ja erityisellä tavalla Daniel (Jer 51:39,57, Dan 12:2)
Uudessa testamentissa asia on tietysti sama. Jeesus puhui kuolleista "nukkumisena." (Matt 9:24, Mark 5:39, Joh 11:11-14) Kun Jeesus kuoli, nousi poisnukkuneiden pyhien ruumiita ylös. (Matt 27:52) Stefanos nukkui pois. (Apt 7:60) Myös Paavali ja Pietari nimittivät kuolemaa nukkumiseksi. (1 Tess 4:13-17, 2 Piet 3:4)
Saar 9:5-6 opettaa "kuolleet eivät tiedä mitään," ja ettei tuonelassa ole "tekoja, ajatuksia, tietoa, eikä viisautta!" (9-10) Hankkeet raukeavat kuolemassa kaikki. (Ps 146:4) "Kuolleet eivät ylistä Herraa!" (Ps 115:17)
Unesta herätään ylösnousemukseen. (Joh 5:28-29, Ilm 20:6, 1 Kor 15:51-53) Jokainen jumalatonkin herää tuomion ylösnousemukseen kuollakseen uudelleen lopullisesti tuomionsa kuultuaan. (Ilm 20:5, 14, 2:11)
Apostoli Paavali vahvisti että kuolema on synnin palkka. Miten sielut voisivat olla tietoisessa tilassa, tai loputtomiin helvetin tuskissa? (Room 6:23) Elämä on vain niillä, joilla on Jeesus. (1 Joh 5:12)
Mitään tietoista "välitilaa" ei Raamatun mukaan ole olemassa. Kreikkalainen filosofia ja spiritismi on tuonut erilaisia sielun kuolemattomuusteorioita kristinuskoonkin. Ainoa "välitila" Raamatun mukaan on kuoleman tiedoton uni.
Jos uskoisimme teoriat että ihminen olisi jossakin tietoisessa välitilassa kuolemansa jälkeen, ja/tai menisi suoraan kuolemassa rangaistukseen, olisi Raamatun opetus ylösnousemuksesta turha ja vailla pohjaa. Viimeistä tuomiotakaan ei tarvittaisi, jos tuomio olisi toimeenpantu heti ihmisen kuoltua.
Miksi Jeesuksen pitäisi tulla takaisin, (Ilm 1:7, 22:12) jos kuolleet olisivat jo taivaassa tai helvetissä?Kaipaileisin lisää tähän vastausta, koska sanat ilmeisesti, todennäköisesti antaa tilaa tulkinnalle. Minulla on ns. 38/92 käännökset, ja muuta en osaa lukea! Jos tulkintani menee vikaan, niin onko ristiriidat sitten millainen ongelma uskovien keskuteluissa? !
Mutta palaan vielä tuohon näkemykseen. esikoisjuhlajoukko ja vanhurkasten henget? - vastausta odottava
POSTITUSTA kirjoitti:
SAMASSA.
Sinun kirjoituksesi ei vastannut minun esittämään kysymykseen. Kaikki vastaukset ovat itselleni tervetulleita ja katson rajoitukseksi tällaiset kirjoitukset. Jos haluat viestittää, niin vastaa siihen miten esitän kysymykset.
Jokaisesta sanasta teemme tilin, myös näistä. - vastausta odottava
POSTITUSTA kirjoitti:
SAMASSA.
2 MASSA-
Kirjoittanut: POSTITUSTA 12.2.2006 klo 13.08
oli tarkoitettu hänelle asiattomana. vastausta odottava. kirjoitti:
Kaipaileisin lisää tähän vastausta, koska sanat ilmeisesti, todennäköisesti antaa tilaa tulkinnalle. Minulla on ns. 38/92 käännökset, ja muuta en osaa lukea! Jos tulkintani menee vikaan, niin onko ristiriidat sitten millainen ongelma uskovien keskuteluissa? !
Mutta palaan vielä tuohon näkemykseen. esikoisjuhlajoukko ja vanhurkasten henget?Rauhaa ja kiitos
Asia ei muutu eri käännöksisssä.
Mooses, Elia ja Henok saivat erikoisylösnousemuksen, sekä Jeesuksen kuollessa pyhien ruumiita nousi ylös.
Eli siellä on jo pieni osa joukkoa olemassa taivaassa muita odottamassa.
Pääosa nukkuu kuoleman unta maan tomussa, ja odottaa Jeesuksen herättämistä "viimeisenä päivänä jolloin pyhät nousevat ylös." (Ilm 20)
Kun Raamatussa puhutaan Hengen palaamisesta Jumalan luo, pysyttelen tässä edellisessä näkemyksessäni, "Tomu palaa maahan ja, ja henki palaa Jumalan luo" (Saarn 12:7)
Luomisessa tapahtui toisin päin, ihmisestä tuli elävä sielu. Sielu on siis elävä ihminen. Ruumis henki.
Tässä on kyseessä varmasti Jumalan antama elämän voima, kuten luonnehdin sitä "henkäykseksi" jota myös "pneuma" tarkoittaa.
Tässä ei siis olo kyse tietoisesti elämää jatkavasta sielun osasta Salomonkaan mukaan.
Ihminen kuolee kun henki poistuu Job 27:3, 33:4, 34:14-15. Tämä henki ei ole sielun tietoinen tila.
Ihmisillä on tuomioprosessi edessäpäin, eivät he voi vielä taivaassa olla.
Jos olisivat heidätkö Jumalan autuudesta ja helmoista laitettaiisiin vielä helvetin tuomiolle?
Toivon että nyt selvisi paremmin.
Siunausta
jari laurila- POSTITUSTA
jarlau kirjoitti:
Rauhaa ja kiitos
Jumalan siunausta
jari laurila
KUOLLEIDEN TILA?
Miksi Jeesuksen pitäisi tulla takaisin, (Ilm 1:7, 22:12) jos kuolleet olisivat jo taivaassa tai helvetissä?TAAS
vastausta odottava. kirjoitti:
Kaipaileisin lisää tähän vastausta, koska sanat ilmeisesti, todennäköisesti antaa tilaa tulkinnalle. Minulla on ns. 38/92 käännökset, ja muuta en osaa lukea! Jos tulkintani menee vikaan, niin onko ristiriidat sitten millainen ongelma uskovien keskuteluissa? !
Mutta palaan vielä tuohon näkemykseen. esikoisjuhlajoukko ja vanhurkasten henget?Vielä kun katson jaetta, niin ymmärrän että tässä on kyse aikamuodoista siinä merkityksessä että kyseeessä on parmminkin tuleva aika, ja siitä mitä taivaan kirjoihin on juuri sillä hetkellä kirjoitettu.
Taivaan kirjat on kirjoitettu jo elävienkin osalta, ei tosin loppuun asti koska ihminen elää tässä vielä.
Seurakunnan esikoinen on Jesuss Kristus varmasti, ja seurakunnan esikoisia voivat olla ne tietysti jotka ovat jo nousseet ennen muuta pääjoukkoa ylös?
Minä kirjoitan sanasta sanaan miten tämä jae alkukielessä kuuluu: Hebr 12:23:
"Juhlajoukon, ja seurakunnan esikoisten taivaissa kirjoitettujen, ja tuomarin, Jumalan kaikkien,
ja henkien vanhurskaiden, täydellisiksi tehtyjen."
Me voimme myös ymmärtää että kyseessä ovat täydellisiksi tehdyt henget, kuten jae kertoo.
Niitä ovat tietysti enkelit, ja vaikka muukin taivaan joukko jota emme tunne ja tiedä, jotka eivät ole langenneet.
Kyse on Juhlajoukosta, seurakunnan esikoisten taivaissa (Jeesus lankeamaton maailma, erikoisylösnousemuksessa ylösnousseet)tuomari= (Jeesus)Vanhurskaat henget ovat tietysti enkelit yms joukko.
Missään tapauksessa ei voi olla kyseessä kuolemassa taivaaseen nousseet sielut, koska ylösnousemusta ei muuten tapahtuisi jos sielut eivät kuolisi, eikä Jeesuksen tuloa tarvittaisi, eikä tuomio voisi olla edessäpäin.
Tuomioon Ilm 20, Jeesuksen tuloon, sekä sielujen kuolevaisuuteen on Raamatussa opetukset, joten Raamattua pitää selittää aina huomiomalla koko Raamatun muu teologia.
En nyt löydä muuta itse vastata.
Voisin kysyä asiaa vielä paremmalta teologilta, jolla on käytettävissä eräs määrätty englanninkielinen selitysteos, jos tahdot?
Jumalan siunausta
jari laurilavastausta odottava. kirjoitti:
Mutta palaan vielä tuohon näkemykseen. esikoisjuhlajoukko ja vanhurkasten henget?Kysymys on myös taivaan kirjoista, joihin on kirjoitettu se juhlajoukko, ja seurakunnan esikoiset, jotka ovat jo kuolleet, ja odottavat ylösnousemusta ajan lopussa tapahtuvaksi tiedottamana kuoleman unessa.
Siunausta
jari laurila- vastausta odottava
POSTITUSTA kirjoitti:
TAAS
Jos et pysty muuta kirjoittamaan niin älä kirjoita tätäkään.
MASSA-
POSTITUSTA 12.2.2006 klo 14.29
TAAS
Olen aloittanut kysymyksen esittämisen ja minulle vastataan. Arvostan vaivan näkijät, ja he viestittävät minulle. En kaipaa tällaisia kannanottoja siihen kun saan itselleni vastauksen. Siis se on kirjoittajan ja minun välistä viestintää. Jos et pysty parempaan, niin älä tule väliin kirjoittelemaan. Kiitos. - vastausta saanut
jarlau kirjoitti:
Kysymys on myös taivaan kirjoista, joihin on kirjoitettu se juhlajoukko, ja seurakunnan esikoiset, jotka ovat jo kuolleet, ja odottavat ylösnousemusta ajan lopussa tapahtuvaksi tiedottamana kuoleman unessa.
Siunausta
jari laurilaKiitos vaivannäöstä. Katson vastauksia ja jos on aihetta kysyn lisää palataan taas sitten aiheeseen.
vastausta saanut kirjoitti:
Kiitos vaivannäöstä. Katson vastauksia ja jos on aihetta kysyn lisää palataan taas sitten aiheeseen.
Kiva jos olin hyödyksi.
Kun kiinnittää huomion siihen tarkkaan alkukielen suomennokseen, niin voi ymmärtää että epäselvyys voi johtua kääntäjien tavasta kääntää.
Tuo oli toki ihmeteltävä asia.
Meillä on kristinuskoon pesiytynyt sielun kuolemattomuusoppi, joka ei ole Raamatun opetusta lainkaan, ja kääntäjät ovat kääntäneet siihen malliin Raamattua, että ovat sen sielun kuolemattomuusteorian nielleet itse kreikkalaisroomalaisesta filosofiasta ja spiritismistä.
Siunausta
jari laurila
Saan siihen teologin vastauksen tarkan jos tahdot.
Siunausta
jari laurila
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511407- 639720
- 1405508
- 1443774
- 753730
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373625- 403368
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243153- 632783
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak782558