Eihän helvetissäkään ole hiljaista.

viirailija

Niin tuosta ujouden negativisoinnista (lieneeköhän edes sana:).

Mitä helvettiä niin sanottajen normaali-ihmisten päässä oikein liikkuu. Jos ihminen ei puhu, ei se tee ihmisestä tyhmää, töykeää, ilkeää tai muutenkaan pahaa.

Mikään ei ärsytä enempää kuin se, että minulle tullaan haukkumaan ihmisiä, jotka eivät puhu. Aikuiset ihmiset tuomitsevat toisen ihmisen tuollaisin perustein.

Sitten kun yrittää näille perustella puhumattomuuden syitä tai ujouden olemusta yleensäkin ja ennenkaikkea ettei ujous kerro juurikaan ihmisen henkisistä kyvyistä, niin perustavin (yl. ainoa) vasta-argumenntti on vain, ettei "se" puhu. Hän on hiljainen. Hän ei osaa päättää. Se on ruma. Tyhmä.

Sanon, enhän minäkään puhu. Hiljaisuus. Eri asia, se ei puhu koskaan, hän sanoo. Ja todellisuudessa "se" puhuu, arvostelija jopa pitää "sitä" ystävänään, jonka kanssa viettää jopa aikaa.

Koskaan en kuule mitään (omasta mielestäni) tuomitsemisen oikeasti perustelevaa perustelevaa perustelua. Tiedän, että on vaikea kuvitella ujouden kaltaista tunnetta. Eikö silti voisi kuitenkin yrittää. Miksi monen muuten niin empaattisen ihmisen on niin vaikea tässä asiassa ymmärtää?

Mitä heille voi sanoa.
Haista paska?
Ei kovin rakentavaa.

Ehken liioin omaa ujouttani mainosta. Jopa perheenjäseneni ihmettelevät hiljaisuuttani. Miksi siis se olen minä, joka saa kuulla omaa ominaisuuttaan haukuttavan. Eikö ne helvetti kuule jo siitä, ettei ole mitään kuultavaa, että tässä olen minä, yksi samanlainen.

Ja miten kukaan voi kuvitella, että tämä olisi jotenkin valinta. Kun pää on tyhjä, eikä sanottavaa löydy edes äidilleen. Ja se mitä miettii on juuri tämä ja kun miettii, niin muuta ei sitten mietikään.

Onneksi on niitäkin hetkiä, kun vaan rentoutuu. Puhuu, ilmehtii, nauraa.

7

889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitus...

Samat fiilikset on mullakin. Se on semmonen juttu että ne muut ei vaan osaa. Vitut niistä. Oma itsensä kun on niin ei sitä tarvitse muilta anteeksi pyydellä.

• kyllä aika hyvin

ihmsten asenteita ujouteen, kyllä se alkaa jo ärsyttämään, kun koko elämänsä on kohdannut tuollaisia ennakkoluuloja ja yleistyksiä, aina joku on saanut tuntemaan että ujous on jotenkin väärin, ei hyväksyttävää ja hävettävää. Eikä siihen oikein voi mitään sanoa ja vastaan väittää, ujo kun on. Miksi ujo ei saa vapaasti ujoilla, miksi pitää olla rohkeampi, miksi maailma yrittää meitä vähemmän ujoiksi, miksi ujoutta pidetään huonona juttuna ja saavat heidät yleistyksillään ja stereotypioillaan tuntemaan entistä tyhmemmiksi ja huonoiksi ihmisiksi. Luulevatko ne "normaalit" ihmiset olevan hierarkiassa jotenkin meidän yläpuolellamme? ei niille kannata edes selittää ujouden syvintä olemusta, eiköhän se aivopuolisko puutu heiltä itseltään kun ei ne näytä millään ymmärtävän, vaikka asiassa ei ole mitään ongelmallista. Milloin tämä sosiaalisuuden priorisointi loppuu ja milloin aletaan arvostamaan hiljaisia voimia?!

• voitettu

kun jokainen antaisi toisen olla oma persoonallinen itsensä. Ei pumppaamista ei odotuksia. Kaikki tulee, mikä on tullakseen. ja hyväksyvässä ilmapiirissä on kaikkien hyvä olla, jutella ja nauraa. Mutta kyräily ja arvostelun aistiminen on ikävää. Minä jätän sellaisen porukan kyllä.

• hal

olen sitä mieltä, että ihmiset ketkä suuntaavat oman päänsisäisen kapasiteettinsä hiljaisten ihmisten arvosteluun, morkkaamiseen tai muun alhaisuuden osoittamiseen ovat sisäisesti paskoja, siis täysin kykenemättömiä ottamaan elämän pienistä asioista mitään irti, tai hyvin vähän, painiskelevat oman riittämättömyytensä kanssa. Parantais vaikka omaa elämäänsä niin ei tarttis sotkeutua muiden tekemisiin. Ovat niin saatanan mustavalkoista sakkia, helvetti!. En oo mikään täysi tuppisuu, en myöskään mikään moottoriturpa, mutta voi kai sitä olla joskus hiljaa, ei vaan jaksa aina jauhaa paskaa. Lähinnä tarkotan aikuisia ihmisiä ketkä näin käyttäytyy Lapset on nyt tietenkin asia erikseen, vaikka ei se oikein ole. En ole katkera, en enää

• nimetön

Hiljaiset ihmiset hakeutuvatkin usein toisten hiljaisten seuraan, koska pitävät liiallista pulisemista p*skan jauhamisena.

Lisäksi hiljainen voi olla monella eri tapaa. Hiljainen ihminen voi olla myös lämmin ja läsnäoleva, vaikkei mitään pahemmin sanoisi. Katsekontakti, mieto ystävällinen hymy, rauhallinen kuuntelutyyli... kaikki nuo tekevät hiljaisesta ihmisestä läheisen ja halutun, ei-sulkeutuneen persoonan. Sellaiset hiljaiset ihmiset ovat rentoja ja mukavia! Ja heidän hiljaisuutensa ei pahemmin edes häiritse. Ei siihen kiinnitä mitenkään erityisesti huomiota, kun itse puhuu. Sama se, onko puhelias vai hiljainen. Pääasia on, että on hyvä kuuntelija. Tietenkin joku aivan mykkä ihminen voi itseäni ärsyttää, mutta jos sanoo edes muutaman sanan väliin, niin se riittää. Minua ei ole koskaan haitannnut, vaikka joku toinen olisikin vähän hiljainen.

• nimetön
        nimetön kirjoitti:

Hiljaiset ihmiset hakeutuvatkin usein toisten hiljaisten seuraan, koska pitävät liiallista pulisemista p*skan jauhamisena.

Lisäksi hiljainen voi olla monella eri tapaa. Hiljainen ihminen voi olla myös lämmin ja läsnäoleva, vaikkei mitään pahemmin sanoisi. Katsekontakti, mieto ystävällinen hymy, rauhallinen kuuntelutyyli... kaikki nuo tekevät hiljaisesta ihmisestä läheisen ja halutun, ei-sulkeutuneen persoonan. Sellaiset hiljaiset ihmiset ovat rentoja ja mukavia! Ja heidän hiljaisuutensa ei pahemmin edes häiritse. Ei siihen kiinnitä mitenkään erityisesti huomiota, kun itse puhuu. Sama se, onko puhelias vai hiljainen. Pääasia on, että on hyvä kuuntelija. Tietenkin joku aivan mykkä ihminen voi itseäni ärsyttää, mutta jos sanoo edes muutaman sanan väliin, niin se riittää. Minua ei ole koskaan haitannnut, vaikka joku toinen olisikin vähän hiljainen.

Mutta sellainen hiljainen, joka on sulkeutunut, joka-kommenttiani-ihmettelevä, ja aikalailla omissa maailmoissaan (=ei kuuntele kunnolla), niin sellaisesta ihmisestä ei ole sitten minkäänlaiseksi seuraksi! Riippuu todella siitä, millälailla on hiljainen. Aika kehittymätön on ihminen, joka alkaa laskea toisen sanojen määrää. Se on aivan älytöntä. Vain sillä on väliä, minkälainen on tunnelmaltaan tuo hiljainen ihminen. Ei siis millään hitsin puheen määrällä.

• pulisemisesta
        nimetön kirjoitti:

se on ärsyttävää silloin kun se kohdistuu vääriin asioihin, joskus se ei ärsytä ollenkaan.....
        sellainen ilkikurinen naureskelu, silloin kun puhuu jonkun toisen kanssa on joskus niiiiiin rasittavaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3898
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1655
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      811
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe