Unohtuvatko pohjoisen ihmiset?

Maaltamuuttaja

Hyvät siskot ja veljet ja lapsuuteni leikkitoverit siellä etelässä. Minä olen yksi tällainen tavallinen pohjoissuomalainen verovaraelätti. Valmistuttuani hoitajaksi palasin kotiseudulleni työhön. Kotikylään jäi perheemme kuudesta lapsesta vain minä ja kehitysvammainen veljeni. Naapuruston pojista muutama jäi metsureiksi, yksi pitämään sahaa, joku tytöistä tuli takaisin opettajaksi ja joku lääkäriksi, mutta valtaosa nuorista lähti jo vuosikymmeniä sitten pois. Nyt suunnittelen pois muuttoa minäkin. Odottelen vanhuuseläkepapereita. Tyttäreni perheeltä vapautui parahiksi kaupungissa kaksio, jonka ostimme aikanaan mieheni kanssa nuorukaisillemme opiskeluasunnoksi. Ajattelin, että voisin muuttaa siihen yhdessä veljeni kanssa ja elää vanhuuteni lähempänä lapsenlapsia.

Kun muutan kaupunkiin jätän taakseni kylämme vanhat ihmiset, teidän omat isät ja äidit. Jätän taakseni myös ne sisaruksistanne, joista ei ollut aikanaan lähtijöiksi. Osa heistä oli jo silloin sairaalloisia tai arkoja. Osa ei menestynyt koulussa kovin hyvin, oli vaikea oppia lukemaan ja laskemaan. Tänä päivänä heitä ehkä kutsuttaisiin ADHD -lapsiksi. Osa on vammaisia. Jääpä tänne vielä muutama reipasotteinen ja sinnikäs osaajakin kunnallisiin ammatteihin ja yrittäjiksi huolehtimaan rinnallaan elävästä isosta vähävaraisesta katraasta, jotka kaikki ovat teidän sukulaisianne.

Minun on ihan pakko sanoa, että minua on usein ihan valtavasti loukannut se, kun te siellä etelässä kutsutte meitä pohjoissuomalaisia aina vain eläteiksi. Me kuulemma emme ole yrittelijäitä, emmekä hanki omaa elantoamme. Elämme teidän siivellä ja saamme tilimme vain teidän maksamista verotulojen tasauksista. Ymmärrättekö, kuinka paljon olen tehnyt työtä teidän omaistenne parissa, ensin palkkatyön ja sitten illan työt. Täällä pohjoisessa ruukataan välittää naapurista, käydä kolaamassa pihaa ihan ilman edestä ja pienimässä puita pakkasilla pesään pantavaksi. On viety nisuja mukana, kun on käyty teidän äitiänne tervehtimässä ja katsottu samalla, että kaikki on kunnossa. Oletteko koskaan ajatelleet sitäkään, että minä olen aina maksanut isompia veroja pienestä palkastani kuin te siellä etelässä ihan vain siksi, että kuntani on kyennyt hoitamaan ja huolehtimaan teidän omaistenne palveluista. Verovarat ovat todellakin kuluneet jo pitkään vain sosiaali- ja terveyspalveluihin, juuri muuta piristystä niillä ei ole saatu.

Eikö kuitenkin ole niin, että vastuu vanhuksista pitäisi kuulua kuuluu lapsille ja lastenlapsille, terveille aikuisille? Jos valtaosa teistä pääkaupunkiseutulaisista on kotoisin jostakin ihan muualta Suomesta kuin pk-seudulta, niin eikö silloin ole niin, että teidän vanhat ja apua tarvitsevat omaisenne asuvat yleensä muualla kuin pk-seudulla. Eikö teillä juuri siksi kuulukin olla kunnallisverotuksellista vastuuta heistä? Eivätkö verotulon tasaukset ole ihan oikein, sillä niillä huolehditaan pääasiassa teidän vanhoista isistänne ja äideistänne, teidän omista mummoista ja papoistanne täällä muualla Suomessa? Olemmeko me hoitajat täällä vain siivellä eläjiä, emmekö todellakaan ole tehneet yhtään mitään puolestanne, emmekö ansaitse edes pientä kiitosta teiltä hyvät etelän ihmiset? Miksi saamme aina vain vähättelyä ja mitätöintiä osaksemme?

Ehkä sittenkin on totta, että pohjoissuomalaist huolehtivat huonosti taloudesta, elinkeinoelämästä ja bisneksistä. Nämä vanhat naiset täällä tekivät kai teidän mielestänne tyhmiä valintoja, sillä he synnyttivät ja kasvattivat teidät. He tekivät pitkän päivätyön vain äiteinä ja ovat siksi kansaneläkeläisiä, eivätkä kykene rahoittamaan verovaroilla omia palvelujaan. Kaiken kukkuraksi nämä vanhukset elivät aikanaan nuukasti, jotta pystyivät auttamaan teitä elämänne alkuun. Moni pieni yksiö siellä etelässä on ostettu näiden vanhusten säästöillä, pääomia on siirtynyt teidän mukananne opiskelukaupunkeihinne. Pohjoiseen ovat jääneet vain kaikkensa antaneet tyhjin käsin. Eikö olisi jo aika antaa jotakin ihan pää pystyssä ja arvokkaasti kiitosten kera takaisin?

2

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pois elämästäsi!

Älä äänestä demareita. Sillä niistä idiootteista ja ihmisten pilkkaajista päästään.

• suositus

Demaria ei todellakaan kannata kenenkään äänestää. Mitä siitä saadaan, kun demarit riehuu vallassa, kuten viimeiset 25 vuotta on presidentti-instituutiossa ollut ja kaikki muut niiden miehittämät virkapäikat siihen päälle.

Nythän se nähdään lopputulos Suomessa. Kaikki mene päin mäntyä - kauniisti sanottuna. Kaveri vaan turvaa kaverin selusta ja SAK häärää päällimäisenä valtakunnan politiikassa. Ja kansan varoja haaskataan oman mielen mukaisiin hassutuksiin. Typeryksiä istutetaan korkeille virkapaikoille, pätemättömiä ministereiksi ja osaamattomia demareita kaikkiin mahdollisiin virkapaikkoihin. Pääasia, että on sopiva.

Pääasia vaan, että kaverilla - tai toverilla - on oikeanvärinen jäsenkirja. Minusta sillä jäsenkirjalla voisi pyyhykiä vaikka.....pölyjä.

Herää Suomen kansa, nouse Suomen mieli, äänstäkää tulevaisuutta, älkää menneisyyttä ja demareita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3878
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      351
      3011
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      11
      1915
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1635
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1099
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      944
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      781
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      769
    Aihe