Työpaikan homeongelmaa pitää salailla

raskasta on

On todella raskasta, kun työpaikalla on hometta ja asiasta ei saa puhua ulkopuolisille ja kun joku oirehtii, niin häntä pidetään huonompana. Itse olen oirehtiva henkilö ja en tiedä miten asian kanssa pitäisi edetä, koska heti leimataan jos hakee esim. sairaslomaa vaivaansa. Mutta mikä idea tässä salailussa on, kun ongelmat löytää edestään joka tapauksessa.

36

3954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uhdistys

on olemassa, eli työpaikan homeista sairastuneet.

• laila

Hei

Pidemmän päälle sairasloma ei ole se oikea ratkaisu. Pyydä työterveyslääkärit käymään työpisteessäsi. Pyydä myös PEF seuranta, puhalluksia pitää tehdä 3 viikkoa 2 tunnin välein sekä kotona, että työpisteessäsi. Tarkemmin lääkäriltäsi. Jos oireilu on rankkaa ei PEF seurantaa teetetä, vaan vaikeasti oireileva ohjataan tarkempiin tutkimuksiin. Näin saat oikeat ohjeet toimintaasi - uusi työpiste, uudelleen koulutus jne. vaativat kaikki aikaa ja vaivaa, mutta jos oireilet hyvin paljon - mutkatkin oikenevat. Osaa vaatia itsellesi kunnon hoito ja seuranta.

• Vahvasti nähnyt

Jos todella et asialle halua mitään tehdä, vaikka jo oireilet ja joka ikinen päivä aiheutat itsellesi kroonisia vaivoja lisää, (Ja loppupeleissä ei enää palaudu lainkaan, kun tarpeeksi kauan altistuu. Se ei edes vaadi paljoa jos oikeanlaisista homemyrkyistä/lajeista on kyse) niin hanki hyvä ihminen toinen työpaikka. Jos siis et todellakaan halua vanhaa narauttaa homeen olemassaolosta.

Se nyt on vain pakko ajatella niin, että töitä on maailmassa aina muuallakin, MUTTA kun terveys menee niin sitä on vain yksi laatuaan jokaisella ja takaisin ei enää saakaan. Kun (sanon KUN, enkä JOS) loppujenlopuksi sairastut niin kunnolla, että on pakko jättää tuo työpaikka etkä kestä siellä enää päivääkään saamatta vakavia oireita niin sitten ovat vitsit vähissä.

Koska se on tuolla tavalla edessä varmasti joka tapauksessa ja homeet eivät todella mihinkään katoa, niin ota hyvä ihminen asia käsiisi hyvissä ajoin itse.

"Mutta mikä idea tässä salailussa on, kun ongelmat löytää edestään joka tapauksessa". -Niinpä, tuossahan se sanot itsekin ja samapa koskee itseäsi. Eli asiassa ei todella ole missään muodossaan mitään ideaa, koska kyllä tuo jossain vaiheessa käsille lävähtää, viimeistään sitten kun ensimmäinen työntekijä (sinäkö?) tipahtaa ja kunnolla.

Olen vain vastaavaa NIIN paljon nähnyt ja itse nipinnapin uppoavasta laivasta häipynyt ilman lopullisia "tuomioita" että tämän lievemmin en asiasta osaa kirjoittaa ja kellekään sanoa.

• homekorva

Ilmoita työterveyshuoltoon esim. sairaanhoitajalle. Hän ohjaa eteenpäin. Se on heidän velvollisuus. Itse menin ensin yksityislääkärille, työterveyden erikoislääkäriin joka laittoi lähetteen työterveyshuoltoon omaan piiriin tutkimuksiin, rahaa menee varaudu siihen.. Nyt olen ollut jo pari kuukautta sairaslomalla ja tutkimukset jatkuu. Joutuu odotteleman erikoissairaanhoidon paikkaa. Mutta työterkkari teki PEF seurannan, jonka suoritin kotona. Ilman lääkettä ja avaavan lääkkeen kanssa. 3 viikkoa. Spirometria otettiin työterveyshuollossa. TYÖN SUHTEEN En tiedä vielä miten käy. Se ON IHAN VARMA ETTEN MISSÄÄN TAPAUKSESSA MENE ENÄÄ HOMEPAIKKAAN, KUN OLEN TÄTÄ TOIPUMIS HEL..TIAÄ KÄYNYT ILMAN LÄÄKÄREIDEN APUA. Siis lääkkeenä vain nasonex sekä antibiootti Oftan CC. Terveyskeskus ei auta, SIIS VAIKKA MULLA OLI AKUUTTI KEUHKOTULEHDUS, KUUME, IMUSOLMUKKEET TURVOKSIS, SILMÄT TULEHTUNUT, NENÄN LIMAKALVOT VALUI VERTA JA OLIVAT TURVOKSIS, IHO KUTISI SIETÄMÄTTÖMÄSTI EIKÄ MIKÄÄN RUOKA PYSY SISÄLLÄ. SIIS KOVA RIPULI. KUUME/ALILÄMPÖ VAIHTELU. PUHALLUSARVOT PEF NOIN 120-VÄLILLÄ. NYTKÄÄN EN JAKSA OIKEIN MITÄÄN. Olen toipunut jonkinverran ja siitä iloinen. Syön multikalkkia ja käytän Actimel juomaa, en oikein muuta ole keksinyt.
        JÄÄ ihmeessä nyt sairaslomalle, mäkin sinnittelin vikan vuoden pakolla, mitään en hyötynyt. Pomo vitt.ili sairaslomista. OLEN tekosairas... jne.. Ja nyt heillä kosto elää kun firmaa alettiin tutkia. EN edes uskaltaisi mennä sinne enää, ihan jo senkin takia, että jo normaaleista sairaslomista uhkailtiin LOPPUTILILLÄ. En katso olevani velvollinen tuhoamaan itseäni lopullisesti... Ei työpaikka loppujen lopuksi yhtä kaipaa. Uusi otetaan tilalle. Ja niitä riittää tänä työttömyyden kulta-aikana. Mutta katso esim. työnvälitys sivuja. Töitä löytyy. Mäkin varmasti saan JOS vielä kunto palautuu sen verran.

• meille kaikille

Salailu on yleistä ja siihen liittyy usein paljon muutakin. Ei yhden ja kahden työperäinen lausuntokaan saa mitään muutosta asiaan - ajatus on usein se, että heikot tippuu ja osa vähemmän oireileva, mutta oireileva kuitenkin valittelee vain jonon jatkona haluten jotakin... Missä työpaikassa on julkisesti keskusteltu ja ohjattu kaikkia työntekijöitä seuraamaan mahdollisia oireita? Luin juuri että, mitä enemmän työpaikan sisäilmaongelmista puhutaan sitä enemmän niitä on. Ideana on siis, että ollaan hiljaa, näin asia pysyy pieneä. Osalle tiedän syötettävän mielialalääkkeitä masennukseen vaikka oireet sopivat myös aivan kiistatta sisäilmaongelmaan, jota ko. paikassa on. No kyllähän siitä voi myös masentua kun apua ei saa mistään ja elämä jämähtää sairasteluun, joka ei ole sairastelua! Työpaikasta luopuminen ei meille kenellekään ole helppoa, eikä kukaan meistä tajua mistä on kyse ennenkuin terveys on mennyt. Toki ainoa järkevä on lähteä homepaikasta pois - mutta se ei tosiaankaan ole niin helppoa. Ethän itsekään ole tajunnut ajoissa lähteä. Tällä palstalla ei saa enää syyllistää sairaita, vaikka kovalla kädellä ohjaisikin oikealle tielle. Ja joskus on vaikeneminen ainoa tie edetä ja saada se hyväksyntä - sailailuun on joiltain osin ehkä pakko mennä mukaan. Kuka meistä tekisi Nelson Mandelat - en minä... ehkä teistä joku on omalta osaltaan tehnyt, mutta se mitä on täällä lukenut ei kukaan osaa lähteä ajoissa homepaikasta pois oireiden epämääräisyyden ja yleisen sailailun vuoksi.

• Vahvasti nähnyt
        meille kaikille kirjoitti:

Salailu on yleistä ja siihen liittyy usein paljon muutakin. Ei yhden ja kahden työperäinen lausuntokaan saa mitään muutosta asiaan - ajatus on usein se, että heikot tippuu ja osa vähemmän oireileva, mutta oireileva kuitenkin valittelee vain jonon jatkona haluten jotakin... Missä työpaikassa on julkisesti keskusteltu ja ohjattu kaikkia työntekijöitä seuraamaan mahdollisia oireita? Luin juuri että, mitä enemmän työpaikan sisäilmaongelmista puhutaan sitä enemmän niitä on. Ideana on siis, että ollaan hiljaa, näin asia pysyy pieneä. Osalle tiedän syötettävän mielialalääkkeitä masennukseen vaikka oireet sopivat myös aivan kiistatta sisäilmaongelmaan, jota ko. paikassa on. No kyllähän siitä voi myös masentua kun apua ei saa mistään ja elämä jämähtää sairasteluun, joka ei ole sairastelua! Työpaikasta luopuminen ei meille kenellekään ole helppoa, eikä kukaan meistä tajua mistä on kyse ennenkuin terveys on mennyt. Toki ainoa järkevä on lähteä homepaikasta pois - mutta se ei tosiaankaan ole niin helppoa. Ethän itsekään ole tajunnut ajoissa lähteä. Tällä palstalla ei saa enää syyllistää sairaita, vaikka kovalla kädellä ohjaisikin oikealle tielle. Ja joskus on vaikeneminen ainoa tie edetä ja saada se hyväksyntä - sailailuun on joiltain osin ehkä pakko mennä mukaan. Kuka meistä tekisi Nelson Mandelat - en minä... ehkä teistä joku on omalta osaltaan tehnyt, mutta se mitä on täällä lukenut ei kukaan osaa lähteä ajoissa homepaikasta pois oireiden epämääräisyyden ja yleisen sailailun vuoksi.

Itsellä ei edes ollut mitään salailua, oliskin ollut niin homma olisi ollut huomattavasti helpompaa. Peruskorjattu talo, jossa ei kertakaikkiaan pitänyt olla mitään, vaikka sitä moni itsenikin lisäksi epäili. Raportteja vain lätkittiin eteen toinen toisensa perään ja niiden perusteella jokainen alkoi uskoa ongelmien johtuvan likakaivoista nousevista höyryistä alakerrokseen tms.

Sitten yks kaks alkoi yhdessä huoneessa näkyä selvää hometta runsaita määriä ja asiaan vastaus oli: nyt ei ole rahoja tehdä asialle mitään, katsotaan ENSI VUONNA (aikaa yli puoli vuotta tuohon "ehkä" korjaukseen). Reilun kuukauden sakki yritti saada itsekin pahoinvoivaa pomoa tulemaan järkiinsä, kunnes sitten itsellä paukahti pinna kesken työpäivän kun alkoi nenä valua verta solkenaan. Silloin läksin enkä takaisin mennyt, samana päivänä lähti toinenkin työntekijä.

Eli näinkin pitkälle voivat asiat mennä ja lääkäri totesi, että jos tästä selviät ilman pysyviä limakalvo ym. astmavaurioita niin saat olla onnellinen. Otin niin totaalisen pesäeron tuonne firmaan, että ei mitään hajua mitä siellä sen jälkeen tapahtui. Armoton tuuri kävi ja ilmeisesti ei mitään ongelmaa jäänyt, tosin astmaattisuudet ym. selviävät tietty vasta iän myötä helposti. En usko kaiken kyllä menneen jälkiä jättämättä.

Itse vain kun nähnyt tällaista, niin ei oikein osaa ymmärtää niitä jotka laittavat totaalisen terveyden menetyksen yhden ainoan työpaikan takia peliin. Terveitäkin taloja kuitenkin on...

• haluat?

Olen sairastanut vaikeatasoista astmaa jo yli kaksi vuotta. Ja olen altistunut 17:sta eri homeelle töissä. Lääkityksenä minulla on :Pulmicort 400 2 2 päivässä
      Oxis 12 2 2 päivässä
      Spiriva 18 1 päivässä
      Singulair 10 mg 1 päivässä
      Cetirizin 10 mg 1 päivässä
      Emconcor 5mg 2 päivässä.Tällä pidetään sydän noin 60 sykkeessä, koska sydän lähtisi liian suureen sykkeeseen veren vähäisen hapetuksen takia.
      Valtimoveren happipitoisuus vaihtelee 7-10 välillä ja ab-ph 7.472 ab-p028.23ab-pCO2 2.94 fs-krea 141 p-fidd-0 2.1 fb-leuk 11.2.
      Rasituksen sieto on minimaalista, hengästyn vähäisestäkin rasituksesta, jopa liian nopea puhuminen hengästyttää.Eikä puhuminen ja liikkuminen onnistu yhtä aikaa.
      Tässä vähän fakta tietoa siitä mitä homealtistuminen pahimmillaan aiheuttaa.Eli jos altistut pitkäaikaisesti erilaisille homeille lopputulos on tässä. Tästä ei voi enää parantua!!
      Tämä on todellisuutta kun joutuu olemaan pitkään homeisissa tiloissa!

• Homeherkkä

Me, homeen taikia sairastuneet, tulemme todella kalliiksi veronmaksajille.

Toivottavasti työnantajasi palkkaama vakuutusyhtiö maksaa korvaukset kohdallasi niin lääke-, lääkärinpalkkio-, tutkimus-, kuin matkakuluistasikin. Kuin myös tapaturmavakuutuslain mukaista tapaturmaeläkettä työkyvyttömyytesi johdosta.

Kuinka on?

• vaan
        Homeherkkä kirjoitti:

Me, homeen taikia sairastuneet, tulemme todella kalliiksi veronmaksajille.

Toivottavasti työnantajasi palkkaama vakuutusyhtiö maksaa korvaukset kohdallasi niin lääke-, lääkärinpalkkio-, tutkimus-, kuin matkakuluistasikin. Kuin myös tapaturmavakuutuslain mukaista tapaturmaeläkettä työkyvyttömyytesi johdosta.

Kuinka on?

Olen saanut luokituksen ammattitauti, joten sen puoleen ei ole mitään hämminkiä.
        Olen huomannut sellaisen, jos olen esim: Espanjassa, jossa myös on homeita mutta ne eivät ole niin ärhäköitä kuin täällä kotosuomessa, minun on paljon helpompi hengittää ja oleskella ja kuntoni myös nousee huomattavasti. Mutta enhän voi siellä olla aina, koska olen perheellinen ja kaksi poikaa on vielä koulussa.Heillekin täytyy antaa aikaa niin kauan kun voi.

• Homeherkkä
        vaan kirjoitti:

Olen saanut luokituksen ammattitauti, joten sen puoleen ei ole mitään hämminkiä.
        Olen huomannut sellaisen, jos olen esim: Espanjassa, jossa myös on homeita mutta ne eivät ole niin ärhäköitä kuin täällä kotosuomessa, minun on paljon helpompi hengittää ja oleskella ja kuntoni myös nousee huomattavasti. Mutta enhän voi siellä olla aina, koska olen perheellinen ja kaksi poikaa on vielä koulussa.Heillekin täytyy antaa aikaa niin kauan kun voi.

Onko luokituksesti ammattiastma?

Mitä tulee kokemuksiisi Espanjassa, samankaltaisia ovat muidenkin homeallergikko-astmaatikkojen kokemukset.
        Onhan moni homeallergikko muuttanut pysyvästi asumaan ko. maahan.

Mitä tulee "ärhäköisiin" homeisiin kuinkahan paljon siihen on osuutta rakennuksella.
        Tuskinpa Espanjan rakennukset sisältävät homehtuneita lämpöeristeitä.

Mitä kotomaahamme tulee, olen huomannut, että kosteusvauriorakennusten homeet ovat "ärhäkämpiä" kuin lumettoman ajan luonnonhomeet.

Pidä huolta itsestäsi.

• Ammattiastma
        Homeherkkä kirjoitti:

Onko luokituksesti ammattiastma?

Mitä tulee kokemuksiisi Espanjassa, samankaltaisia ovat muidenkin homeallergikko-astmaatikkojen kokemukset.
        Onhan moni homeallergikko muuttanut pysyvästi asumaan ko. maahan.

Mitä tulee "ärhäköisiin" homeisiin kuinkahan paljon siihen on osuutta rakennuksella.
        Tuskinpa Espanjan rakennukset sisältävät homehtuneita lämpöeristeitä.

Mitä kotomaahamme tulee, olen huomannut, että kosteusvauriorakennusten homeet ovat "ärhäkämpiä" kuin lumettoman ajan luonnonhomeet.

Pidä huolta itsestäsi.

Onko luokituksesti ammattiastma? Kyllä sain ammattiastma luokituksen. Mutta en voi näin yleisesti keskustella siitä minkä työnantajan palveluksessa olin silloin kun sairastuin.

(Mitä tulee "ärhäköisiin" homeisiin kuinkahan paljon siihen on osuutta rakennuksella.
        Tuskinpa Espanjan rakennukset sisältävät homehtuneita lämpöeristeitä.)
        Espanjassa rakennukset tehdään pääasiassa valamalla sementistä kerroskerrokselta, eikä niihin tule minkäänlaista lämpöeristystä.Joten seinät pääsevät kyllä kuivumaan läpikohtaisin jo rakennusvaiheen aikana.En tosin voi väittää, etteikö näikin toteutettu rakennustekniikka loisi edellytyksiä homeen kasvustolle.
        Nyt kun ajatellaan Suomen olosuhteita niin homeet täytyy kestää erilaisia ilmastoolosuhteita ja niistä tulee huomattavasti kestävempiä.Juuri tämä tekee niistä "ärhäkempiä" verrattuna Esim: Espanjan homeisiin.
        Pahimmat homeet ovat juuri rakenteissa ja niitä on monenlaisia ja ne osaavat mukautua eri olosuhteiden mukaan.
        Joka tapauksessa pitkäaikainen altistuminen homeisissa olosuhteissa ei ole kenenkään terveydelle hyväksi.

• ammatiastma
        Ammattiastma kirjoitti:

Onko luokituksesti ammattiastma? Kyllä sain ammattiastma luokituksen. Mutta en voi näin yleisesti keskustella siitä minkä työnantajan palveluksessa olin silloin kun sairastuin.

(Mitä tulee "ärhäköisiin" homeisiin kuinkahan paljon siihen on osuutta rakennuksella.
        Espanjassa rakennukset tehdään pääasiassa valamalla sementistä kerroskerrokselta, eikä niihin tule minkäänlaista lämpöeristystä.Joten seinät pääsevät kyllä kuivumaan läpikohtaisin jo rakennusvaiheen aikana.En tosin voi väittää, etteikö näikin toteutettu rakennustekniikka loisi edellytyksiä homeen kasvustolle.
        Nyt kun ajatellaan Suomen olosuhteita niin homeet täytyy kestää erilaisia ilmastoolosuhteita ja niistä tulee huomattavasti kestävempiä.Juuri tämä tekee niistä "ärhäkempiä" verrattuna Esim: Espanjan homeisiin.
        Pahimmat homeet ovat juuri rakenteissa ja niitä on monenlaisia ja ne osaavat mukautua eri olosuhteiden mukaan.
        Joka tapauksessa pitkäaikainen altistuminen homeisissa olosuhteissa ei ole kenenkään terveydelle hyväksi.

Onko sinulla homeen aiheuttama ammattiastma. Tai joku kemikaali laitettu syyksi, vaikka maali. Siis tarkoitan että Tarkoittaako tämä sitä että TTL diagnosoi myös homeen ammattitaudin aiheuttajaksi. Mulla on just sellainen tutkimus edessä ja en tiedä mitä siellä tutkitaan. Astma on jokatapauksessa jo varma. Nyt vaan mietitään mikä aiheutti sen.. Olo alkaa hieman tasoittua kun on sairasloma ja sain lääkityksen. Se tosiaan auttaa. Peittääkö tämä lääke nyt minun ammattiatautini kun mun arvot on alkaneet parantua?? Siis piiloutuuko tauti.??

• Ammattiastma kirjoitti:

Hei! Olen asunut itse Espanjassakin hometalossa. Viikoittain harjasin kloriitilla homekasvustoja seinistä talviaikaan, kun oli kosteaa. Talossa oli kyllä vikaa: Katto vuoti, viemärit olivat usein tukossa ja kerran tuli tulvavesikin taloon. Kuivalla ilmalla talo kuivui kyllä hyvin, eikä hometta ollut suurimman osan vuodesta ollenkaan, kun ei satanut.

Itse en sairastellut tässä talossa asuessa muuta kuin tulvan aikaan, jolloin sain keuhkokuumeen. Ex-mieheni oli sen sijaan sitäkin enemmän kipeänä, lähes koko ajan keuhkoputkentulehdus ja sairastelee edelleen, sillä hän asuu edelleen talossa. Kattoa korjattu useaan kertaan vuosien mittaan, mutta kuulemma huonolla menestyksellä.

Hän kutsui minut ja lapset hiihtolomalla kylään, mutta täytyy jättää väliin, sillä en uskalla mennä lomailemaan tähän taloon enää, nyt kun olen varmasti homeallergisoitunut. Olen miettinyt sitäkin ovatko kaikki matkoilla usein saamani "flunssat" olleet mitään flunssia, vaan homeisen hotellihuoneen aiheuttamia sairauksia.

• homeen
        ammatiastma kirjoitti:

Onko sinulla homeen aiheuttama ammattiastma. Tai joku kemikaali laitettu syyksi, vaikka maali. Siis tarkoitan että Tarkoittaako tämä sitä että TTL diagnosoi myös homeen ammattitaudin aiheuttajaksi. Mulla on just sellainen tutkimus edessä ja en tiedä mitä siellä tutkitaan. Astma on jokatapauksessa jo varma. Nyt vaan mietitään mikä aiheutti sen.. Olo alkaa hieman tasoittua kun on sairasloma ja sain lääkityksen. Se tosiaan auttaa. Peittääkö tämä lääke nyt minun ammattiatautini kun mun arvot on alkaneet parantua?? Siis piiloutuuko tauti.??

Onko sinulla homeen aiheuttama ammattiastma? Kysyt?
        Jos olen altistunut 17:sta eri homeelle niin mihinkähän katekoriaan luulisit astmani kuuluvan?

• olin tyhmä
        homeen kirjoitti:

Onko sinulla homeen aiheuttama ammattiastma? Kysyt?
        Jos olen altistunut 17:sta eri homeelle niin mihinkähän katekoriaan luulisit astmani kuuluvan?

Mutta luulin, että TTL salaa -homeen- aiheuttaman astman ja tekee astmasta vaikka pölyn aiheuttaman. Siksi kysyin, Olen vähän.. hidasälyinen. Sori.

• hilkkaliisa
        olin tyhmä kirjoitti:

Mutta luulin, että TTL salaa -homeen- aiheuttaman astman ja tekee astmasta vaikka pölyn aiheuttaman. Siksi kysyin, Olen vähän.. hidasälyinen. Sori.

Minä sain noin neljän kuukauden aikana tapahtuneiden tutkimusten jälkeen ammattitautidiagnoosin: Työperäinen kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma ja allerginen nuha. Eivät he TTL:lla salaa mitään. Minulla on selvästi (ihotestissä) varastopölypunkkiallergia ja (itse teettämissäni) verikokeissa IgE positiiviset vasta-aineet Streptomyces albukselle (joka on "sädesieni", joka aiheuttaa alveoliittia).

Minulla laski 32% pef-arvot Cladosporium cladosporoides homealtistuksen yhteydessä keväällä 2003. Aspergillus fumigatus homealtistuksesta sain päivystyskäyntiä vaatineen myöhäisreaktion. Homealtistustutkimus toi minulle pysyvät nivelkivut (fibromyalgia diagnoosi 2005) ja kivuliaan keuhkotulehduksen, limaisuuden sekä äänenmenetyksen, jotka vaativat 2 kortionikuuria ja 2 antibioottikuuria noin kahdeksi kuukaudeksi. Altistusten jälkeen tulin entistäkin yliherkemmäksi hometaloille, eläimille, hometalon-, tupakansavun- ja hajuvesien hajuisille ihmisille. Niitä on vältettävä loppuelämäni.

Minä sain hyvää ja asiallista kohtelua ja asialliset tutkimukset keuhkotähystyksineen ja HRCT:neen TTL:lla. Olin kylläkin syönyt juuri antibiootti- ja kortisonikuurin (noin 6 viikkoa) ennen tutkimuksia.

Mielestäni minulle olisi pitänyt kuitenkin tehdä altistusten JÄLKEEN uusi keuhkotähystys ja HRCT. ECP:kin oli vielä 21 vaikka se tutkittiin, kun olin syönyt jo noin kaksi viikkoa kortisonia ja antibioottia. Teki keuhkolääkärini onnaksi E-todistuksen altistuksissa sairastumisestani. Alveoliitin oireethan minulla on ja sitä minulla aluksi epäiltiin - ei vain "saatu kiinni".

• hilkkaliisa
        homeahdistus kirjoitti:

Hei! Olen asunut itse Espanjassakin hometalossa. Viikoittain harjasin kloriitilla homekasvustoja seinistä talviaikaan, kun oli kosteaa. Talossa oli kyllä vikaa: Katto vuoti, viemärit olivat usein tukossa ja kerran tuli tulvavesikin taloon. Kuivalla ilmalla talo kuivui kyllä hyvin, eikä hometta ollut suurimman osan vuodesta ollenkaan, kun ei satanut.

Itse en sairastellut tässä talossa asuessa muuta kuin tulvan aikaan, jolloin sain keuhkokuumeen. Ex-mieheni oli sen sijaan sitäkin enemmän kipeänä, lähes koko ajan keuhkoputkentulehdus ja sairastelee edelleen, sillä hän asuu edelleen talossa. Kattoa korjattu useaan kertaan vuosien mittaan, mutta kuulemma huonolla menestyksellä.

Hän kutsui minut ja lapset hiihtolomalla kylään, mutta täytyy jättää väliin, sillä en uskalla mennä lomailemaan tähän taloon enää, nyt kun olen varmasti homeallergisoitunut. Olen miettinyt sitäkin ovatko kaikki matkoilla usein saamani "flunssat" olleet mitään flunssia, vaan homeisen hotellihuoneen aiheuttamia sairauksia.

Ihmettelen suuresti, miksi joku suostuu asumaan hometalossa. Miksei hän vaihda asuntoa. Katon korjaus ei auta, jos homeista materiaalia ei poisteta ja korjata. Voivoi sentään!

• hilkkaliisa kirjoitti:

Ihmettelen suuresti, miksi joku suostuu asumaan hometalossa. Miksei hän vaihda asuntoa. Katon korjaus ei auta, jos homeista materiaalia ei poisteta ja korjata. Voivoi sentään!

... vaihtaa, ilmeisesti. Vähän vaikea ex-miehensä mielenliikkeistä mitään sanoa, kun emme ole yhteydessä kovin usein. Talokaan ei ole pelkkä talo, vaan valtava, vanha maalaistalo hedelmätarhoineen. Sillä on miehelleni tunnearvoa. Jostain syystä katon korjaus ei koskaan onnistu, sitä korjattiin moneen kertaan silloinkin, kun minä vielä asuin talossa. Kallistukset tasakatolla on tehty alun perin väärin ja aina vaan vettä pääsee jostain välistä talon sisään. Talo on vielä semmoinen vanhan mallinen, jossa itse talo on rakennettu neliön muotoon sisäpihan ympärille. Osan sadevedestä on tarkoitus valua tähän sisäpihalle, josta se sitten viemäriä pitkin menee pois. Valitettavasti kovalla sateella viemärit tulvivat. Älytön rakenneratkaisu, ellei asu ihan Saharassa, mitä Espanja kyllä Suomeen verrattuna osin onkin.

Espanjassahan asunnot rakennetaan kokonaan kivestä tai betoniharkoista ja siellä ollaan siinä käsityksessä, että harkot lähtevät puhtaaksi pintaa putsaamalla, jos hometta tulee. Näinhän Suomessakin kivitaloista väitetään.

• Tinmpe
        hilkkaliisa kirjoitti:

Minä sain noin neljän kuukauden aikana tapahtuneiden tutkimusten jälkeen ammattitautidiagnoosin: Työperäinen kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma ja allerginen nuha. Eivät he TTL:lla salaa mitään. Minulla on selvästi (ihotestissä) varastopölypunkkiallergia ja (itse teettämissäni) verikokeissa IgE positiiviset vasta-aineet Streptomyces albukselle (joka on "sädesieni", joka aiheuttaa alveoliittia).

Minulla laski 32% pef-arvot Cladosporium cladosporoides homealtistuksen yhteydessä keväällä 2003. Aspergillus fumigatus homealtistuksesta sain päivystyskäyntiä vaatineen myöhäisreaktion. Homealtistustutkimus toi minulle pysyvät nivelkivut (fibromyalgia diagnoosi 2005) ja kivuliaan keuhkotulehduksen, limaisuuden sekä äänenmenetyksen, jotka vaativat 2 kortionikuuria ja 2 antibioottikuuria noin kahdeksi kuukaudeksi. Altistusten jälkeen tulin entistäkin yliherkemmäksi hometaloille, eläimille, hometalon-, tupakansavun- ja hajuvesien hajuisille ihmisille. Niitä on vältettävä loppuelämäni.

Minä sain hyvää ja asiallista kohtelua ja asialliset tutkimukset keuhkotähystyksineen ja HRCT:neen TTL:lla. Olin kylläkin syönyt juuri antibiootti- ja kortisonikuurin (noin 6 viikkoa) ennen tutkimuksia.

Mielestäni minulle olisi pitänyt kuitenkin tehdä altistusten JÄLKEEN uusi keuhkotähystys ja HRCT. ECP:kin oli vielä 21 vaikka se tutkittiin, kun olin syönyt jo noin kaksi viikkoa kortisonia ja antibioottia. Teki keuhkolääkärini onnaksi E-todistuksen altistuksissa sairastumisestani. Alveoliitin oireethan minulla on ja sitä minulla aluksi epäiltiin - ei vain "saatu kiinni".

En ymmärrä, eikös nisuiisu tuolla aiemmin kertonut, että IgE= astma?

Miten tämä voidaan liittää alveoliittii?!?

• Drifter
        Tinmpe kirjoitti:

En ymmärrä, eikös nisuiisu tuolla aiemmin kertonut, että IgE= astma?

Miten tämä voidaan liittää alveoliittii?!?

Kysyn vaan, vastatkaapa viisaammat.
        -miksi TTL altistaa potilaan homeille kyselemättä ja tutkimatta potilaan allergia-altiutta homeille, vaikka ollaan huolissaan potilaan allergisuudesta esim. lääkeaineille jne.
        -miksi yleensä potilaalle annetaan ensin ns. suojalääkitys ja sitten altistetaan, sehän ei suojaa homeiden aiheuttamalta tuholta, vaan alentaa tuloksia
        -miksi TTL kotiuttaa altistetun potilaan kotiin heti seuraavina päivinä, vaikka potilaalla olisi kuumetta altistuksen seurauksena-mikä on vakava oire-ja muita vakavia oireita
        -miksi potilaalle ei edes järjestetä seurantaa tällaisissa tapauksissa
        -miksi altistus-ja tutkimusjärjestys on päin h...tiä, onko kyseessä se, että tuloksia esim. allergisesta alveoliitista ei saa näkyä missään vai mikä on tarkoitus

Miksi yleensäkin tätä homeongelmaa salataan tai vähätelllään edelleenkin näissä ns. asiantuntijapiireissä

Yksi hulluin juttu mielestäni oli taannoin, kun Nevalainen esitteli homeiden myrkyttämistä ja samalla sanoi ettei tiedetä riittävästi mitkä homeet ovat haitallisimpia.

Nyt haluaisin kirota.

Edes sellainen ajatus, että homeita ruvettaisiin myrkyttämään, on sama kuin pistettäisiin puuteria poskille.
        Jos homeen "alkulähdettä" ei poisteta, on aivan turhaa ruveta myrkyttämään.
        Mitähän sitten tuo kommentti oikein tarkoittaa, ettei vielä tiedetä mitkä homeet ovat haitallisimpia-minusta ainakin, varsinkin sairastuneista on aivan yhdentekevän herttaista ruveta erittelemään homeita näin, tärkeämpää olisi tunnustaa se tosiasia, että homeet ovat ihmiselimistölle vaarallisia ja toimia sitten sen mukaan.
        Tuntuu vaan ajanpeluulta koko touhu.

Sitten vielä tästä ammattilaisten rakentamistouhusta-yhä edelleen näkee elementtejä suojaamatta rakennustyömailla ja niin sitten elementtien lämpöeristykset saavat kostua ja pommi on taas valmis. Sellaista ammattimaisuutta.

En tiedä mikä tähän maahan on oikein iskenyt, mutta jäljet ovat kuin edesmenneen NL:n keskusjohtoisesta touhusta.

• Liisa
        Drifter kirjoitti:

Kysyn vaan, vastatkaapa viisaammat.
        -miksi TTL altistaa potilaan homeille kyselemättä ja tutkimatta potilaan allergia-altiutta homeille, vaikka ollaan huolissaan potilaan allergisuudesta esim. lääkeaineille jne.
        -miksi yleensä potilaalle annetaan ensin ns. suojalääkitys ja sitten altistetaan, sehän ei suojaa homeiden aiheuttamalta tuholta, vaan alentaa tuloksia
        -miksi TTL kotiuttaa altistetun potilaan kotiin heti seuraavina päivinä, vaikka potilaalla olisi kuumetta altistuksen seurauksena-mikä on vakava oire-ja muita vakavia oireita
        -miksi potilaalle ei edes järjestetä seurantaa tällaisissa tapauksissa
        -miksi altistus-ja tutkimusjärjestys on päin h...tiä, onko kyseessä se, että tuloksia esim. allergisesta alveoliitista ei saa näkyä missään vai mikä on tarkoitus

Miksi yleensäkin tätä homeongelmaa salataan tai vähätelllään edelleenkin näissä ns. asiantuntijapiireissä

Yksi hulluin juttu mielestäni oli taannoin, kun Nevalainen esitteli homeiden myrkyttämistä ja samalla sanoi ettei tiedetä riittävästi mitkä homeet ovat haitallisimpia.

Nyt haluaisin kirota.

Edes sellainen ajatus, että homeita ruvettaisiin myrkyttämään, on sama kuin pistettäisiin puuteria poskille.
        Jos homeen "alkulähdettä" ei poisteta, on aivan turhaa ruveta myrkyttämään.
        Mitähän sitten tuo kommentti oikein tarkoittaa, ettei vielä tiedetä mitkä homeet ovat haitallisimpia-minusta ainakin, varsinkin sairastuneista on aivan yhdentekevän herttaista ruveta erittelemään homeita näin, tärkeämpää olisi tunnustaa se tosiasia, että homeet ovat ihmiselimistölle vaarallisia ja toimia sitten sen mukaan.
        Tuntuu vaan ajanpeluulta koko touhu.

Sitten vielä tästä ammattilaisten rakentamistouhusta-yhä edelleen näkee elementtejä suojaamatta rakennustyömailla ja niin sitten elementtien lämpöeristykset saavat kostua ja pommi on taas valmis. Sellaista ammattimaisuutta.

En tiedä mikä tähän maahan on oikein iskenyt, mutta jäljet ovat kuin edesmenneen NL:n keskusjohtoisesta touhusta.

Se, että Nevalainen on todennut, ettei vielä tiedetä, mitkä lajit ovat haitallisimpia on toki totta. Kun puhutaan ns. vaarallisista homeista, niin itseasiassa silloin on kysymys vain lajeista, joita on tutkittu enemmälti ja tiedetään niiden vaarat. Kuitenkin vain pieni osa mikrobeista ylipäätään tunnetaan ja vain muutamia niistä on toistaiseksi tutkittu tarkemmin.

Tämä tarkoittaa sitä, että emme vielä edes tiedä, minkälaisille mikrobeille hometaloissa todellisuudessa altistutaan. Esim. Streptomyces griseusta pidettiin vielä muutama vuosi sitten harmittomana lajina, kunnes suomalaiset tutkijat selvittivät sen tuottamat toksiinit.

Nämä lukemattomat eri lajit tuottavat kukin lukuisia erilaisia myrkkyjä ja kun ne reagoivat keskenään voi syntyä uusia myrkky-yhdisteitä periaatteessa loputon määrä. Kaikkia niitä ja niiden ihmisille aiheuttamia vaurioita tuskin pystytään koskaan selvittämään.

Se, että tiedämme kovin vähän ei tarkoita sitä, että ongelmaa tulisi vähätellä. Päinvastoin lähtökohtana tulee olla, että saatamme olla tekemisissä arvaamattoman haitallisten asioiden kanssa ja suhtautumisen tulee olla sen mukaista.

Tiedän, että Aino Nevalainen on täysin samaa mieltä. Hän on jopa käyttänyt näitä samoja argumentteja julkisuudessa vastatessaan esim. korvalääkäri Risto Voutilaisen homeongelmaa vähätteleviin kannanottoihin.

• Homeherkkä
        Liisa kirjoitti:

Se, että Nevalainen on todennut, ettei vielä tiedetä, mitkä lajit ovat haitallisimpia on toki totta. Kun puhutaan ns. vaarallisista homeista, niin itseasiassa silloin on kysymys vain lajeista, joita on tutkittu enemmälti ja tiedetään niiden vaarat. Kuitenkin vain pieni osa mikrobeista ylipäätään tunnetaan ja vain muutamia niistä on toistaiseksi tutkittu tarkemmin.

Tämä tarkoittaa sitä, että emme vielä edes tiedä, minkälaisille mikrobeille hometaloissa todellisuudessa altistutaan. Esim. Streptomyces griseusta pidettiin vielä muutama vuosi sitten harmittomana lajina, kunnes suomalaiset tutkijat selvittivät sen tuottamat toksiinit.

Nämä lukemattomat eri lajit tuottavat kukin lukuisia erilaisia myrkkyjä ja kun ne reagoivat keskenään voi syntyä uusia myrkky-yhdisteitä periaatteessa loputon määrä. Kaikkia niitä ja niiden ihmisille aiheuttamia vaurioita tuskin pystytään koskaan selvittämään.

Se, että tiedämme kovin vähän ei tarkoita sitä, että ongelmaa tulisi vähätellä. Päinvastoin lähtökohtana tulee olla, että saatamme olla tekemisissä arvaamattoman haitallisten asioiden kanssa ja suhtautumisen tulee olla sen mukaista.

Tiedän, että Aino Nevalainen on täysin samaa mieltä. Hän on jopa käyttänyt näitä samoja argumentteja julkisuudessa vastatessaan esim. korvalääkäri Risto Voutilaisen homeongelmaa vähätteleviin kannanottoihin.

merta edemmäksi kalaan?

Ja merta edemmäksi kalaan mennään, kun kansalaisterveydestä vastaavat tahot jauhavat jatkuvasti hometoksiini- ja homelajitietämättömyyttään, kuin myös tietämättömyyttään homeitiöiden pakkohengittämisen aiheuttamista terveysriskeistä.

Väittämä, että vain pieni osa mikrobeista tunnetaan ja vain pieni osa niistä on tutkittu tarkemmin, on väärä.
        Tarkoitat varmaan, että täällä kotoSuomessa kansalaisterveydestä vastuussa olevat tahot, eli STM, TTL ja KTL eivät tiedä.
        Hometuntemustaan ko. tahot voivat lisätä perehtymällä mykologien, eli sieniasiantuntijoiden tuottamaan PARISATAAVUOTISEEN tieteelliseen tutkimusaineistoon.
        Heidän mukaansa tällä telluksella olemassaolevana on kuusikymmentätuhatta homesienilajia, josta yleisimpien geneettiset rakenteetkin on selvitetty.
        Ja niiden perusteella tiedetään, että esim A. fumigatuksellakin on KYMMENEN PÄÄALLERGEENIA (esim. timoteillä vain kuusi) ja että A. fumigatus kuuluu allergialuokkaan YKSI.

Kysynpä sinulta mitkä mielestäsi ovat ne lääketieteelliset perusteet, joihin TTL nojaa KEUHKOALTISTAESSAAN amattitautilain takia tutkittaviaan muun muassa ko. homeuutteella ja parilla muulla?

Ja kaikkein kummallisinta mieletäni tässä touhussa on se, että VEROVAROIN rahoitettu TUTKIMUSTOIMINTA suuntautuu JATKUVASTI RAKENNUSTEN SISÄILMATUTKINTAAN, jota TUTKINTATARVETTA EI PITÄISI OLLA EDES OLEMASSA.

• nisuiisu
        hilkkaliisa kirjoitti:

ongelmasi johtuu allergisesta alveoliitista. Usko nyt jo! Kosteusvauriomikrobit eivät aiheuta ASTMAA.

Sinulla on todettu siis IgE-vasta-aineita Streptomyces albukselle. Tämä tarkoittaa sitä, että keuhkoputken limakalvosi on turvonnut työpaikkasi ja TTL:n altistuskokeiden johdosta, ja että sinne on tarttunut tämän kyseisen mikrobin itiöitä. Ei se tarkoita, jos Sinulla on todettu jollekin homeelle IgE-vasta-aineita, että olet sen johdosta sairastunut! Ja jos sanot, että se aiheuttaa sairauden, jonka nimi on alveoliitti, niin se tarkoittaa keuhkorakkuloita, eikä keuhkoputken limakalvoa.

Sinä olit TTL:lle todella "hyvä potilas". Altistuskokeiden johdosta keuhkoputkesi tulehtui niin paljon, että se hankaloitti jo noinkin paljon ulospuhallustehoasi. Sinua on päästy kusettamaan TTL.lla pahemman kerran! Heidän ja Sinun keuhkolääkärisi olisi pitänyt kertoa Sinulle, että sairautesi on ALLERGINEN ALVEOLIITTI. Puhut myöhäisreaktiosta! Se liittyy nimenomaan KROONISEEN allergiseen alveoliittiin!

hometerveisin
        Pekka
        ystäväsi

• Liisa
        Homeherkkä kirjoitti:

merta edemmäksi kalaan?

Ja merta edemmäksi kalaan mennään, kun kansalaisterveydestä vastaavat tahot jauhavat jatkuvasti hometoksiini- ja homelajitietämättömyyttään, kuin myös tietämättömyyttään homeitiöiden pakkohengittämisen aiheuttamista terveysriskeistä.

Väittämä, että vain pieni osa mikrobeista tunnetaan ja vain pieni osa niistä on tutkittu tarkemmin, on väärä.
        Tarkoitat varmaan, että täällä kotoSuomessa kansalaisterveydestä vastuussa olevat tahot, eli STM, TTL ja KTL eivät tiedä.
        Hometuntemustaan ko. tahot voivat lisätä perehtymällä mykologien, eli sieniasiantuntijoiden tuottamaan PARISATAAVUOTISEEN tieteelliseen tutkimusaineistoon.
        Heidän mukaansa tällä telluksella olemassaolevana on kuusikymmentätuhatta homesienilajia, josta yleisimpien geneettiset rakenteetkin on selvitetty.
        Ja niiden perusteella tiedetään, että esim A. fumigatuksellakin on KYMMENEN PÄÄALLERGEENIA (esim. timoteillä vain kuusi) ja että A. fumigatus kuuluu allergialuokkaan YKSI.

Kysynpä sinulta mitkä mielestäsi ovat ne lääketieteelliset perusteet, joihin TTL nojaa KEUHKOALTISTAESSAAN amattitautilain takia tutkittaviaan muun muassa ko. homeuutteella ja parilla muulla?

Ja kaikkein kummallisinta mieletäni tässä touhussa on se, että VEROVAROIN rahoitettu TUTKIMUSTOIMINTA suuntautuu JATKUVASTI RAKENNUSTEN SISÄILMATUTKINTAAN, jota TUTKINTATARVETTA EI PITÄISI OLLA EDES OLEMASSA.

"Väittämä, että vain pieni osa mikrobeista tunnetaan ja vain pieni osa niistä on tutkittu tarkemmin, on väärä."

Mikrobeista tunnetaan alle 1 %. Minä kutsuisin sitä pieneksi määräksi.

Kommenttini oli asiallinen ja sen tarkoitusperä myös sinun kannaltasi myönteinen. Tulkintasi siitä oli erikoinen. Ilmeisesti näet tällä hetkellä vain vihollisia ympärilläsi. Näin jossain täällä myös kommentin, että jopa Tuula Putuksen pelätään siirtyneen vihollisleiriin ! Oliko se sinun kirjoittamasi ?

Tuollainen asennoituminen, että myös kaikki ne asiantuntijat, jotka pienin määrärahoin uurastavat homeuhrien hyväksi, leimataan inhottaviksi ihmisiksi, ei edesauta homeongelmista kärsivien asemaa. Se päinvastoin alentaa myös heidän motivaatiotaan.

Olet ennenkin kommentoinut erittäin hyökkäävästi asiallisia kommenttejani. En pidä siitä eikä se motivoi minua enää osallistumaan näihin keskusteluihin.

Laitan linkin Turun Sanomissa viime sunnuntaina olleeseen artikkeliin, josta voit tehdä päätelmiäsi paitsi Tuula Putuksen vihollisuudesta, niin myös miettiä siinä olevaa lausetta:

"kriisitilanteessa ihminen on herkistynyt, jolloin hän saattaa kokea myönteiseksi tarkoitetun suhtautumisen loukkaavaksi."

http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,3:1102:0:0,4:102:0:1:2006-02-12,104:102:358602,1:0:0:0:0:0:

• Drifter
        Liisa kirjoitti:

vain ilmaista sen tosiasian, että olkoon kyse sitten mistä tiedosta tai tutkimuksesta tahansa, että joka tapauksessa ihmiset ovat sairastuneet homeiden aiheuttamiin sairauksiin ja minua ei pätkääkään kiinnosta se mitä eri foorumeilla esitetään, vaan minua kiinnostaa nimenomaan se miten tällaisia ongelmia voitaisiin välttää sekä miten näiden onnettomien ihmisten, jotka ilman omaa syytään ovat sairastuneet parantumattomaan sairauteen, saisivat heille kuuluvan oikeuden sekä mahdollisimman hyvän hoidon-jos sitä tässä valtakunnassa on edes saatavilla.
        Koko tässä kuviossa ärsyttää eniten se, että koko asia tuntuu hautautuvan kaikenlaisiin selittelyihin, arvioihin ja asian ytimen väistelyyn.
        Ei tänä päivänä ja tässä ajassa se auta ketään sairastunutta eikä myöskään tulevia sairastuneita-joita kaiken todennäköisyyden mukaan tulee vielä paljon.
        Varsinkin kun perusasiat eivät ole kunnossa.
        Tärkeintä olisi perusasioiden kuntoon laittaminen niin rakennusteollisuuden, kunnossapidon kuin terveydenhuollon osalta koskien näitä kosteusvauroita.

Tällä palstalla on näkynyt jo monenlaista hämmennystä aiheuttavaa asioiden sotkemista.
        Toivottavasti se ei ole tahallista eikä tarkoitushakuista.

Asiat pitäisi ilmaista sellaisena kuin ne ovat.
        Siinä ainakin intiaanit olivat oikeassa kun sanoivat, että valkoinen mies puhuu kaksihaaraisella kielellä.
        Se näyttää olevan täyttä totta.
        Valitettavasti.

• Drifter
        Liisa kirjoitti:

että joku oikaisee asioita, kuten Nevalainen on tehnyt Voutilaisen suhteen.

Kirjoitukseni, esitän sen uudelleen, ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys Nevalaista tai hänen työtään kohtaan, vaan se kyseenalaistaa sellaisten henkilöiden vastuunkannon, joille on annettu yhteisesti vastuu ihmisten terveyden, oikeuden ja turvallisen asuin-että työympäristön suhteen.

Kaikissa näissä kohdissa on menetelty hyvin laveasti suhteessa ihmiseen -ei poliittiseen tai muuten ns. merkittävään henkilöön.
        Tietenkin kaikilla ihmisillä on vastuu tekemisistään ja niin pitää ollakin, mutta sepä ei ilmeisesti koske kaikkia, sen on näyttänyt moni lähihistorian tapahtuma (sen enempää sitä yksilöimättä)-tälläkin palstalla olisi varmaan monella paljonkin kerrottavaa.

Tässä touhussa oudoksuttaa se, että yksittäinen ihminen joutuu kyllä kantamaan vastuun, joskus liiankin kanssa, mutta jokin laitos, yhteisö tms. ei joudu millään tavalla vastuuseen vaikka olisi selkeästi väärässä.
        Tästä on kyse-kaikella ystävyydellä.

• nisuiisu
        Drifter kirjoitti:

että joku oikaisee asioita, kuten Nevalainen on tehnyt Voutilaisen suhteen.

Kirjoitukseni, esitän sen uudelleen, ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys Nevalaista tai hänen työtään kohtaan, vaan se kyseenalaistaa sellaisten henkilöiden vastuunkannon, joille on annettu yhteisesti vastuu ihmisten terveyden, oikeuden ja turvallisen asuin-että työympäristön suhteen.

Kaikissa näissä kohdissa on menetelty hyvin laveasti suhteessa ihmiseen -ei poliittiseen tai muuten ns. merkittävään henkilöön.
        Tietenkin kaikilla ihmisillä on vastuu tekemisistään ja niin pitää ollakin, mutta sepä ei ilmeisesti koske kaikkia, sen on näyttänyt moni lähihistorian tapahtuma (sen enempää sitä yksilöimättä)-tälläkin palstalla olisi varmaan monella paljonkin kerrottavaa.

Tässä touhussa oudoksuttaa se, että yksittäinen ihminen joutuu kyllä kantamaan vastuun, joskus liiankin kanssa, mutta jokin laitos, yhteisö tms. ei joudu millään tavalla vastuuseen vaikka olisi selkeästi väärässä.
        Tästä on kyse-kaikella ystävyydellä.

julkaistiin 4.3.2002 Hesarissa. Menin silloin ammattitautitutkimuksiin TTL:lle. Potilasosaston henkilökunta oli poistanut tämän sivun osaston lehdestä.

Voutilainen oli nähnyt Hesarissa uutisen kouluni homeongelmasta ja kirjotti sen takia yleisönosastoon.

Risto Voutilainen kirjoitti, että homeet eivät aiheuta todistettavasti muuta sairautta kuin IgE-välitteisen ASTMAN. Jos tätä ei ole, niin on PSYYKKISESTI sairas. Näin ollen minäkin olin TTL:n Voutilaisen mukaan psyykkisesti sairas, koska verestäni ei löytynyt IgE-vasta-aineita!

En tuolloin vielä ymmärtänyt sitä, että Voutilainen ihmetteli laitoksensa runsaita EI-IgE-välitteisiä astmoja. Voutilainen TIESI, että tälläista sairautta ei ole olemassa. Ne on niitä allergisia alveoliitteja, jotka hänen TTL muutti ASTMOIKSI.

Kotona sitten seuraavana viikonloppuna näin tämän kirjoituksen ja sitten heti kun palasin TTL:lle pyysin audienssin tohtori Nordmanilta.

Muistelin yhdessä Henrik Nordmanin kanssa viime viikolla puhelimessa tätä Voutilaisen yleisönosaston kirjoitusta. Hän piti säälittävänä tätä kirjoitusta.

MUISTAKAA LOPUN IKÄÄNNE: kosteusvauriomikrobit EIVÄT aiheuta ASTMAA. Ne aiheuttavat allergisen keuhkokuumeen eli homepölykeuhkon eli allergisen alveoliitin.

kosteusvauriohometerveisin
        Pekka Nikkola
        kosteusvaurioallergikko lopun ikää

• tarkastaja
        Homeherkkä kirjoitti:

merta edemmäksi kalaan?

Olipa epäasiallinen kommentti. Kritisoit vieläpä kaiken lisäksi verovaroin tehtävää tutkimusta. Haluaisitko kenties että koko ongelma lakaistaisiin maton alle?

• Homeherkkä
        Liisa kirjoitti:

"Väittämä, että vain pieni osa mikrobeista tunnetaan ja vain pieni osa niistä on tutkittu tarkemmin, on väärä."

Kommenttini oli asiallinen ja sen tarkoitusperä myös sinun kannaltasi myönteinen. Tulkintasi siitä oli erikoinen. Ilmeisesti näet tällä hetkellä vain vihollisia ympärilläsi. Näin jossain täällä myös kommentin, että jopa Tuula Putuksen pelätään siirtyneen vihollisleiriin ! Oliko se sinun kirjoittamasi ?

Tuollainen asennoituminen, että myös kaikki ne asiantuntijat, jotka pienin määrärahoin uurastavat homeuhrien hyväksi, leimataan inhottaviksi ihmisiksi, ei edesauta homeongelmista kärsivien asemaa. Se päinvastoin alentaa myös heidän motivaatiotaan.

Olet ennenkin kommentoinut erittäin hyökkäävästi asiallisia kommenttejani. En pidä siitä eikä se motivoi minua enää osallistumaan näihin keskusteluihin.

Laitan linkin Turun Sanomissa viime sunnuntaina olleeseen artikkeliin, josta voit tehdä päätelmiäsi paitsi Tuula Putuksen vihollisuudesta, niin myös miettiä siinä olevaa lausetta:

"kriisitilanteessa ihminen on herkistynyt, jolloin hän saattaa kokea myönteiseksi tarkoitetun suhtautumisen loukkaavaksi."

http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,3:1102:0:0,4:102:0:1:2006-02-12,104:102:358602,1:0:0:0:0:0:

Keskustelimme aikaisemminkin Tuula Putuksesta.
        Kirjoituksessani kerroin, että Tuula Putus saa meidän homeallergikkojen täyden kunnioituksen.

Eli kirjoittaja, joka epäili Tuula Putuksen siirtyneen vihollisleiriin, en ollut minä, koska
        minulla ei ole edes mitään syytä epäillä sellaista.

Sanavarastooni ei myöskään kuulu sanan, inhoittava ihminen, käyttö.

Kiitos linkistasi.

Toivon, että pysyt keskustelupalstalla, koska turha on yhden ihmisen takia moista päätöstä tehdä.
        Lupaan olla tästedes kommentoimatta kirjoituksiasi.

• Homeherkkä
        tarkastaja kirjoitti:

Olipa epäasiallinen kommentti. Kritisoit vieläpä kaiken lisäksi verovaroin tehtävää tutkimusta. Haluaisitko kenties että koko ongelma lakaistaisiin maton alle?

Kysyit, että haluaisinko, että koko ongelma lakaistaisiin maton alle?

Ongelmahan on vielä maton alla.

Jos minullekin kymmenen lääkäriä kahdestatoista hometutkimusputkessa ollessani, vakuutti, että homeista ja niiden terveysvaikutuksista ei tiedetä paljon mitään, minulla ei ole mitään syytä nimittää heitä valehtelijoiksi.
        Samaa tietämämättömyyttään lääkärit vakuuttelevat tutkittavilleen tänäkin päivänä.

Sisäilmatutkimuksissakin näyttää olevan suuria puutteita sopivien mittatikkujen puutteen takia.

Ja rakennusfirmat näyttätät tietävän hyvin, että rakennustarvikkeita voi lillutella sateessa mielin määrin ja ympätä niitä märkinä rakennukseen, koska virallinen taho ei pysty toteennäyttämään syy-yhteyttä sairastumisen ja sairastuttavan rakennuksen välillä.
        Sama asenne on työnantajilla. Turha on kuivatella kosteusvauriota.

No. Toivon vain, että tekninen/lääketieteellinen kehitys ainakin jo sadan vuoden sisällä johtaisi siihen, että yksilön oikeusturvan takaava näyttö on kiistaton olkoonpa kysymyksessä mikä tahansa oikeusprosessi.

Suomen perustuslain mukaan kukaan ei saa sairastuttaa ketään saati sitten vammauttaa.
        Tieteellisen näytön puutteen takia homeitiöillä voi sairastuttaa, vammauttaa ja jopa tehdä täydellisen murhan joutumatta teostaan vastuuseen.

• hilkkaliisa
        Liisa kirjoitti:

Liisa!

Minä luen mielellään kirjoituksiasi. Olen saanut sellaisen käsityksen, että sinulla ON OIKEAA TUTKITTUA TIETOA homeista.

Älä poistu täältä. Olen pahoillani jos joku on sinua loukannut. Joku "häirikkö" välillä haukkuu minuakin ja KÄSKEE POISTUA täältä. Antaa jäädä omaan arvoonsa nuo häiriköiden kirjoitukset.

Me homesairaat tarvitsemme TIETOA JA TUKEA. niitä saa täältä homesairaudet-palstalta. Sinulta Liisa olen saanut paljon hyvää tietoa. Kiitos kaikista tiedoistasi. Anna tietojasi tulevaisuudessakin!

• Asumisterveysliiton
        Liisa kirjoitti:

toiminnanjohtaja?

Jos olet niin olet 100% riipuvainen Sinikka Mönkäreen johtamasta raha-automaattiyhdistyksestä!

Raha-automaattiyhdistys ei ole vielä koskaan myöntänyt senttiäkään TYHOSAlle. Nekin on saanut Asumisterveysliitto. Toivottavasti rahat on käytetty oikein.

• Ota yhteys
        Asumisterveysliiton kirjoitti:

toiminnanjohtaja?

Jos olet niin olet 100% riipuvainen Sinikka Mönkäreen johtamasta raha-automaattiyhdistyksestä!

Raha-automaattiyhdistys ei ole vielä koskaan myöntänyt senttiäkään TYHOSAlle. Nekin on saanut Asumisterveysliitto. Toivottavasti rahat on käytetty oikein.

Suoraan RAY:n.

Mikään toinen järjestö ei voi viedä toiselle kuuluvia avustuksia, tiedoks sulle se.

Katkerana kirjoitat että "Raha-automaattiyhdistys ei ole vielä koskaan myöntänyt senttiäkään TYHOSAlle".

Ammattitaudeista on olemassa oma lainsäädäntö, sillä seikalla ei ole tässä merkitystä toimiiko se, luultavasti ei.

Jos todella haluat tietää miksi RAY ei ole myöntänyt TYHOSALLE senttiäkään, ole yhteydessä suoraan RAY:n ja kysy sitä sieltä.

• netissäkin
        Ota yhteys kirjoitti:

Suoraan RAY:n.

Mikään toinen järjestö ei voi viedä toiselle kuuluvia avustuksia, tiedoks sulle se.

Katkerana kirjoitat että "Raha-automaattiyhdistys ei ole vielä koskaan myöntänyt senttiäkään TYHOSAlle".

Ammattitaudeista on olemassa oma lainsäädäntö, sillä seikalla ei ole tässä merkitystä toimiiko se, luultavasti ei.

Jos todella haluat tietää miksi RAY ei ole myöntänyt TYHOSALLE senttiäkään, ole yhteydessä suoraan RAY:n ja kysy sitä sieltä.

Olisikohan syynä olla se ettei Tyhosa ole koskaan edes hakenut avustusta. RAYn sivuilta näyttää löytyvän kaikki avustusta hakeneet ja saaneet järjestöt useammaltakin vuodelta.

• hilkkaliisa

Ota yhteys työterveyshuoltoon, työsuojeluvaltuutettuun, työsuojelupäällikköön. Jos he eivät ala toimimaan, niin tee kirjallinen kantelu lähimpään työsuojelupiiriin. Jos hekään eivät ala toimia, tee kirjallinen kantelu lähimpään LÄÄNIHALLITUKSEEN.

Meidän työpaikalla homealtistuksesta oireilevien ja sairastuneiden EI TARVITSE alistua työpaikan toisten oireilemattomien työtovereiden tai työnantajan tai esimiehen KIUSAUKSEEN. Työpaikkakiusaamisesta on laadittu laki, ja ketään EI SAA kiusata. Jos esimiehesi tai työtoverisi uhkailevat tai kiusaavat sinua, ota pian yhteys työsuojelupiiriin - ensin tietenkin työterveyshuoltoon ja kerro huolesi heille.

Et ole ensimmäinen, mutta toivottavasti viimeinen, jota uhkaillaan tai kiusataan. Homesairaiden kiusaamisen ja uhkailun on loputtava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3898
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1655
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      811
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe