Asun tällä hetkellä Hämeessä, ja olen usein miettinyt pitäisikö muuttaa Helsinkiin töiden perässä. Koulutukseni on kaupallisen alan korkeakoulututkinto. Harrastan aktiivisesti hiihtoa ja kotiseudullani on muutenkin suhteellisen hyvät harrastusmahdollisuudet.
Mitä mieltä olette, pystyykö Helsinki tarjoamaan mielekkään ja kohtuuhintaisen asuinpaikan, jossa myös hiihto voi olla osa elämää, muiden aktiviteettien ohessa?
Vai pysynkö vaan täällä "maalla"?
Kannattaako Helsinkiin muuttaa
13
1768
Vastaukset
- pysy pysy
maalla!
- Ihmettelijä
Kiitos "rakentavasta" kommentista!
- Jepjep
Ihmettelijä kirjoitti:
Kiitos "rakentavasta" kommentista!
Edellinen oli jättänyt selittelyt pois, mutta oli täyttä asiaa; Pysy maalla!
Miksi:
Helsingissä on valtavat ruuhkat,
maan kallein vuokrataso,
surkea terveydenhuolto ja sosiaaliset palvelut,
lapsille päiväkotipaikan saanti on vaikeata,
työpaikan saanti on vaikeata
Siinä noin vain muutama alkuun.
Mutta todetaan vielä seuraavaa; Helsingissä köyhille ei riitä ruokaa, ei löydy asunnottomille kattoa pään päälle eikä duunareille asuntoja heillekään. Mutta entinen narkkari, nykyinen kaupunginjohtaja kokkari selittää, että talvikisat kyllä pitää saada ja lisäksi vielä täytyy laittaa miljoonia VR:n makasiinien säilytettävän osan ravintolaksi muuttamiseen.
- sinusta
Yleistäen voisi sanoa, että pääkaupunkiseudulla lienee Suomen korkeimmat asumiskustannukset. Mikä siis on sinun mielestäsi kohtuullista? Me sadattuhannet, jotka täällä asumme, olemme hintatasoon tottuneet, vaikka toki niiden alentuminen olisi tervetullutta:)
Ajatteletko omistus- vai vuokra-asumista? Voisit vaikka seurata etuovea tai oikotietä jonkin aikaa, jolloin pääsisit käsitykseen hintatasosta. Asuinalueita on laidasta laitaan - keskusta-asumisesta lähes maalaismaiseen.
Vastaavasti saatat saada täällä parempaa palkkaa, josta tietenkin maksat enemmän veroja. Jäätkö plussalle? Mene ja tiedä - ehkä kuitenkin.
Aktiviteetteja löytyy enemmän kuin ehdit hyödyntää. Hiihtoladulle et välttämättä pääse ihan kotiovelta, mutta ylläpidettyjä latuja on eri puolilla pääkaupunkiseutua.
Eli eipä voi muuta sanoa kuin, että it's up to you:) - Skydiver
- ...
No riippuu tietysti siitä, missä asuu, mutta itsellä lähin ylläpidetty on alle kilometrin päässä :)
- Ihmettelijä
Kyllä olen tiedostanutkin kalliit asumiskustannukset, ruuhkat, huonot päivähoitopaikkojen saannit yms.
Lähinnä pääkaupunkiseudussa kiehtoo se, että ihmisiä löytyy moneen lähtöön, voi käydä muuallakin paikallisessa "Prismassa". Jotenkin tuntuu, että sivistyskin on hyvin alkeellista syrjemmillä paikkakunnilla.
Helsinki on loppujen lopuksi melko kansainvälinenkin kaupunki, eikä tarvitse pelätä, että jokainen kaupungissa vastaantuleva on joku naapuri tms.
Onko joku hieman kauempaa pääkaupunkiseudulle muuttanut kokenut saavuttanut paremman elämänlaadun siellä? - joka junaan
Ihmettelijä kirjoitti:
Kyllä olen tiedostanutkin kalliit asumiskustannukset, ruuhkat, huonot päivähoitopaikkojen saannit yms.
Lähinnä pääkaupunkiseudussa kiehtoo se, että ihmisiä löytyy moneen lähtöön, voi käydä muuallakin paikallisessa "Prismassa". Jotenkin tuntuu, että sivistyskin on hyvin alkeellista syrjemmillä paikkakunnilla.
Helsinki on loppujen lopuksi melko kansainvälinenkin kaupunki, eikä tarvitse pelätä, että jokainen kaupungissa vastaantuleva on joku naapuri tms.
Onko joku hieman kauempaa pääkaupunkiseudulle muuttanut kokenut saavuttanut paremman elämänlaadun siellä?Onhan täällä pääkaupunkiseudulla, joka helposti mielletään Helsingiksi, meitä jos jonkinlaista taapertajaa. Tietenkin tämä alue on Suomen ainoa suurkaupunki ja täällä voi olla paremmin omissa oloissaan kuin pienemmällä paikkakunnalla. Teatterit, oopperat, elokuvat ja muut kulttuuritarjonnat ovat tietenkin monipuolisimmat Suomessa.
Mutta kyllä tämä asuminen on suuri ongelma, jollei ole paljon rahaa.
Mieti myös missä ovat ystäväsi ja sukulaisesi joiden kanssa olet tekemisissä. Työpaikalta ei välttämättä saa työajan ulkopuolisia ystävyyksiä (ei varmaan mikään pääkaupunkiseudun ongelma), eli yksin olemisesta voi tulla yksinäisyyttä.
Itse olen paljasjalkainen Hesalainen, enkä haluaisi muuttaa täältä pois, mutta ei sekää mahdotonta olisi. Jos olisin varoissani, haluaisin asua Helsingin keskustassa, mutta toisaalta joku toinen ei muuttaisi sinne missään nimessä. Helsingin lähiöt ovat paljon viihtyisämpiä kuin mitä julkisuus monesti antaa ymmärtää, hiihtoladulle voi päästä myös täällä ulko-ovelta. Mutta joka paikkaan mahtuu aina jonkinlaisia sekopäitä, eivätkä ne aina ole täältä kotoisin...
Onnea päätöksellesi ja tervetuloa tänne!
Jos muutat Helsinkiin, niin tervehdi naapureitasi, esittele itsesi heille. Muista: metsä vastaa niinkuin sinne huudat. Minusta tuntuu, että Helsinkiin muuttaneet eivät tervehdi naapureita ja sitten valittavat kun kukaan ei tervehdi... Minä ainakin tunnen kerrostalomme asukkaat, ainakin tervehdimme toisiamme.
- Apassi73
Et sä kyl täältä mitää huippu hiihto mestoja löydä T:hämeestä muuttanu
- lumi on kovin karkailevaa
Pitää oikeesti muuttaa tietylle alueelle jos haluaa hiihtää.
Onko pakko muuttaa juuri Helsinkiin? Itse muutin sieltä pois, enkä menettänyt muuta kuin ruuhkat ja kuraisen talven.
Monet käyvät Helsingissä töissä mutta asuvat jossain hiukan kauempana.
Esim. Hyvinkää on radan varrella ja siten pääset helposti Helsinkiin taiteiden tai shoppailun pariin. Siellä on myös lunta pidempään ja pysyvämmin kuin vaikka 30km etelämmässä Tuusulan korkeudella.
Toki muitakin paikkakuntia on Helsingin liepeillä.
Löydät isomman asunnon hiukan halvemmalla muualta kuin Helsingistä.
Oikotie oli hyvä vinkki.
- Welcome
Täällä löytyy hyvät ladut. Ja itsehän voi tehdä millaisia haluaa.
Jos tulee maalle ikävä, niin voi mennä vaikka Uutelaan katsomaan lehmiä !
Työmaalle pääsee vaikka metrolla.
katso:
http://www.hel.fi/wps/portal/!ut/p/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLN4p3DgHJmMUbxDvqR0IFgvS99X098nNT9QP0C3Ijyh0dFRUBJ2kxmA!!/delta/base64xml/L0lDU0lKQ1RPN29na21BISEvb0VvUUFBSVFnakZJQUFRaENFSVFqR0VBLzRKRmlDbzBlaDFpY29uUVZHaGQtc0lRIS83XzJfTVMvNDY2MjI!?WCM_PORTLET=PC_7_2_MS_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Kaupunkisuunnitteluvirasto/Ajankohtaiset suunnitelmat/Projektialueet/Vuosaari - Pois en muuttais
Itse olen nyt asunut nelisen vuotta Helsingissä ja täytyy sanoa, että hyvin on kaikki mennyt! Olen elänyt kotoa 20 vuotta sitten lähdettyäni varmaankin 10 eri pikkupaikkakunnalla, joten tiedän näiden tarjoamat herkut tasan tarkkaan.
Helsingissä on ihaninta se, että voit elää juuri sellaisena kuin olet - kukaan ei tule sinua kaduilla ällistelemään... Julkinen liikenne on kaikista puheista huolimatta ihan laadukasta: voit odottaa vaikkapa Elimäellä tai Liperissä seuraavaa bussia 6 tuntia, mutta Stadissa siihen menee max. 15 minuuttia.
Vuokrataso on toki maan korkeinta, mutta olen ottanut sen siltä kannalta, että se on eräänlainen "mielenterveysmaksu", siis hinta siitä että saa olla maan parhaiden palveluiden äärellä, eikä tarvitse kärvistellä missään onnettomassa pusikossa.
Ja ihan turha tulla ärhentelemään, että helsinkiläisten kanssa ei voi ystävystyä. Olen löytänyt maan tosiparhaat kaverit täältä - osa töiden kautta, osa harrastusten piiristä.
Stadin jälkeen ahdistaisi todella suuresti, jos joutuisi muuttamaan takaisin kälyisiin kirkonkyliin!
http://kotisivu.dnainternet.fi/kakur63/hectorsivut/sanat/nukkuva_stadi.txt- siru
Erittäin hyvä kirjoitus ja pitää täysin paikkansa.Kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1222263Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n582197Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501875EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt311485Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan951437- 941407
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191171Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men661170Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311170- 691030