Kodin perintö

Hellari-Isä

Uudestisyntyneinä kristittyinä olemme saaneet kasvattaa kolme lasta, jotka nyt ovat nuorinta lukuunotamatta muuttaneet jo pois kotoa jatko-opiskeluihinsa. Nuorimmainen kirjoittaa tulevana keväänä. Rauhallisia, tasapainoisia nuoria ihmisiä he ovat omine erityispiirteineen ja persoonallisuuksinensa. Kasvatusmetodina meillä ei ollut sen kummempaa kuin terveet kristilliset periaatteet. Perusajatuksena kuitenkin se, ettei mitään uskonnollista pakottamista tai painostamista saanut kummankaan vanhemman harrastaa vaan kaiken tuli olla vapaaehtoista ja hienotunteisesti johdateltua. Esimerkiksi osallistuminen pienten lasten kanssa sellaisiin rukouskokouksiin joissa oli kovaan ääneen rukoilemista ja kielilläpuhumisia oli pidättyvää.

Miten lapsemme ovat kokeneet helluntailaiset vanhempansa? Ehkä parhaiten sitä kuvaa vanhimman tyttäremme peruskoulussa kirjoittama aine missä sivuttiin lasten koti-oloja. Tyttö kirjoitti, että hän kokee turvallisuutta uskovaisista vanhemmista ja piti sitä ehdottomasti hyvänä asiana. Myös muut lapset ovat myöhemminkin ilmaisseet saman asian, kun ovat tulleet ymmärtämään millaisissa oloissa joku kavereista joutuu elämään juopottelevien vanhempiensa kanssa.

Kyllä pienelle lapselle on ilman muuta siunaus se, että saisi varttua raittiissa kristillisessä kodissa ilman pelkoa humalaisten vanhempien väkivallasta ym.

25

1014

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiitos

Uskon teillä sanan elävän. Se ei ole jäänyt vain kirjaimen tasolle ja tuonut tietoa, joka olisi paisuttanut teitä.
      Myös minun perheeni on ollut turvattu ja on edelleenkin, vaikka lapset ovat asuneet jo kauan omissa taloissaan.
      Minä en ole helluntalainen, mutta uskon täydestä sydämmestäni Jeesukseen ja olen saanut kokea jatkuvia ihmeitä Hänen kanssaan. Pyhä Henki on oppaanamme ja johdattaa meitä kotia kohden, ottaen siitä mikä on Jumalan.

• hansutuulia

samoja ovat täällä tunnelmat kuin sinulla. Rauhallista on oma perheemme elämä ja kasvatus ollut. Lapset ovat tasapainoisia ja opiskelevia nuoria. Vanhin tyttäremme kirjoittaa tänä vuonna ylioppilaaksi englannin kielisestä lukiosta. Tähtäimenä lähetystyö. Kielissä hän pärjää erinomaisen hyvin, jos nyt omia lapsiaan saa kehua. Jokainen palvelee Kristusta, mutta elävät ihan tavallista nuoren elämää.
      Harrastavat, käyvät kavereiden luona, seurakunta illoissa, poika käy kokkikoulua ja harjoittelee parhaillaan eräässä työpaikassa ja on hyvin innoissaan. Nuorimmainen on yläasteella ja kaverit ovat kaikki kaikessa :) nyt innokkaasti alkanut käymään nuortenilloissa ja nytkin eilen olivat levynjulkistamistilaisuudessa naapuriseurakunnassa. Vanhin tuli eilen Wienistä, oli siellä tapaamassa erästä tyttökaveriaan yli viikon. Hän tapasi tämän tytön venäjän aktioleirillä ja nyt meni häntä sinne katsomaan.
      Tyttäremme on hyvin rohkea ja veti viimevuonna ryhmänjohtajana aktioporukan venäjnälle, piti kaikista juoksevista asioista huolen, raha-asiat ym. Vaikka täällä monet ovat haukkuneet minua vastuuttomaksi vanehmmaksi ja toiset jopa antaneet ymmärtää että minulta saa viedä kaikki lapset koska olen niin huono äiti koska olen lahkolainen jne.
      Mutta tiedän parhaiten minkälainen olen äitinä, oma poikani sanoi minun äidilleni yksi päivä että äidin kanssa kyllä tulee kuka tahansa toimeen, se oli minusta hieno tunnustus 17 vuotiaalta nuorelta mieheltä. Olen opettanut lapsiani halaamaan, ja myöskin kertomaan kaikesta, on ne sitten hyviä tai huonoja asioita.
      Nuorimmainen on kova halaamaan ja tulee aina ennen nukkumaan menoa äidin ja isän kaulaan suukottamaan ja toivottamaan hyvää yötä.
      Perheeni on hyvin rakas minulle ja kiitän siitä Jumalaa että Hän on antanut ihanan perheen ja puolison minulle, mies joka on kohtelias, tänään viimeksi olimme veljen tyttöni kihlajaisissa, ja mieheni ojensin takkia minulle, tämä nuori kihloihin mennyt tyttö huomasi tämän eleen ja sanoi siitä hyvin positiivisesti.

Elämä perheesä on välin yhtä huisketta, aamut alkaa hyvin aikaisin, kun vanhin tytär käy toisella paikkakunalla lukiossa, puuroa keitetään, kahvi porisee kun tulen alakertaan, mies on laittanut aamupalaa, kuinka suloista on aamulla herätä kun tietää miten turvallista on elää sellaisen perheen isän rinnalla joka antaa sitä turvaa naiselle ja perheelleen.

On ihana huomata kuinka vanhin lapseni kapsahti kaulaani kun veimme hänet vantaan lentokentälle ja kuiskasi korvaani, *kiitos äiti kaikesta avusta*. Herkkiä hetkiä yhdessä rakkaitten kanssa. Siunausta sinulle hellari isä, tämä oli hieno avaus kaiken melskeen keskelle. :)

• Hellari-Isä

aihetta kiittää hyvää ja armollista Jumalaamme!

(kostuneita silmiäni pyyhkien)

• poikalapsi

Mitenkäs on: JOS joku lapsistasi olisi homoseksuaali, MITEN asennoituisit? Alkaisitko puhua eheytyksestä vai antaisitko hänen yhä olla oma itsensä ilman syntituomioita ja muuta hellarisontaa? Rakastaisitko lasta yhä? Saisiko hän tuoda puolisonsa perheeseen, vaikka puoliso olisikin samaa sukupuolta?

• merim.raimo
        poikalapsi kirjoitti:

Mitenkäs on: JOS joku lapsistasi olisi homoseksuaali, MITEN asennoituisit? Alkaisitko puhua eheytyksestä vai antaisitko hänen yhä olla oma itsensä ilman syntituomioita ja muuta hellarisontaa? Rakastaisitko lasta yhä? Saisiko hän tuoda puolisonsa perheeseen, vaikka puoliso olisikin samaa sukupuolta?

raamatussa on ihan selvästi kerrottu mikä on puoliso ja mikä on perhe.Eheytyksen tekee ja vaikuttaa ihmisessä Jumalan Pyhä Henki,sen jälkeen kun ihminen on antanut elämänsä Jeesukselle..kysyit ...Rakastaisitko lasta yhä? Saisiko hän tuoda puolisonsa perheeseen,..outo kysymys,..lapset eivät tuo puolisoansa perheeseen.kun kuka tahansa avioituu niin ei enään senjälkeen enään ole isänsä ja äitinsä perheenjäsen.Tottakai rakastaisin yhä lastani(omista kupeistani lähtenyttä) Minun vastuullani on kertoa (hyviä uutisia)= evankeliumia lapsilleni.Ja kertoa heti kun olen saanut kuulla että haluaa elää liitossa samaa sukupuolta olevan kanssa,ja maata samalla tavalla niinkuin mies makaa naisen kanssa.Ettei sellanen liitto ole Jumalan tahto.Minun puolestani ihan hyvin voi tulla käymään,mutta yksin.Ja pyytäisin jos saisin tulla heidän kotiinsa kertomaan Jumalan tahdosta ihmisiä kohtaan.

• poikalapsi
        merim.raimo kirjoitti:

raamatussa on ihan selvästi kerrottu mikä on puoliso ja mikä on perhe.Eheytyksen tekee ja vaikuttaa ihmisessä Jumalan Pyhä Henki,sen jälkeen kun ihminen on antanut elämänsä Jeesukselle..kysyit ...Rakastaisitko lasta yhä? Saisiko hän tuoda puolisonsa perheeseen,..outo kysymys,..lapset eivät tuo puolisoansa perheeseen.kun kuka tahansa avioituu niin ei enään senjälkeen enään ole isänsä ja äitinsä perheenjäsen.Tottakai rakastaisin yhä lastani(omista kupeistani lähtenyttä) Minun vastuullani on kertoa (hyviä uutisia)= evankeliumia lapsilleni.Ja kertoa heti kun olen saanut kuulla että haluaa elää liitossa samaa sukupuolta olevan kanssa,ja maata samalla tavalla niinkuin mies makaa naisen kanssa.Ettei sellanen liitto ole Jumalan tahto.Minun puolestani ihan hyvin voi tulla käymään,mutta yksin.Ja pyytäisin jos saisin tulla heidän kotiinsa kertomaan Jumalan tahdosta ihmisiä kohtaan.

Siis koettaisit tyrkyttää omaa luuloasi ja siten hyväksyisit VAIN oman harhasi, et omaa lastasi.

Entäs muut; Hansutuulia?

• hansutuulia
        merim.raimo kirjoitti:

jokainen lapsi on rakas, ei se tee minusta ulosheittäjää ja hyljeksijää omaa rakasta lastani kohtaan. Kaikki he ovat arvokkaita joita olen sydämeni alla kantanut.

Kertoisin ihan samalla tavalla Jumalan Sanasta kuin sinä raimo. Tiedän myöskin äidin joka kertoi minulle tyttärensä lesbilusta, hän sai piston sydämeensä kun äiti toi lapsellensa Raamatusta mikä ei ole oikea liitto olla kahden samaa sukupuolta koskevan kanssa. Nyt tyttö elää ihan normaalia suhdetta pojan kanssa. Ja tajusi ettei se ole oikein. Näin asiat kääntyy jos haluaa että Jumala saa vaikuttaa sydämessä.

• poikalapsi
        hansutuulia kirjoitti:

jokainen lapsi on rakas, ei se tee minusta ulosheittäjää ja hyljeksijää omaa rakasta lastani kohtaan. Kaikki he ovat arvokkaita joita olen sydämeni alla kantanut.

Kertoisin ihan samalla tavalla Jumalan Sanasta kuin sinä raimo. Tiedän myöskin äidin joka kertoi minulle tyttärensä lesbilusta, hän sai piston sydämeensä kun äiti toi lapsellensa Raamatusta mikä ei ole oikea liitto olla kahden samaa sukupuolta koskevan kanssa. Nyt tyttö elää ihan normaalia suhdetta pojan kanssa. Ja tajusi ettei se ole oikein. Näin asiat kääntyy jos haluaa että Jumala saa vaikuttaa sydämessä.

Joko kertomukseis tyttö ei ollutkaan lesbo tai sitten hän peittää totuuden, valehtelee. Siis, oi hansutuulia: JOS lapsesi on homo, annatko höänelle ja hänen puolisolleen rauhan olla omana itsenään? Äskeisen kaltaisesta vastausta ei saanut.

• Olen saanut kokea turvallisen ja onnellisen lapsuuden. Vanhemmat ovat aina olleet hyvin vakaita, rakastavia ja vastuuntuntoisia. Koskaan ei ole pakotettu tai painostettu mihinkään, vaan on saanut itse kokea oivalluksia ja oppia omista virheistä. Uskon asiat ovat aina olleet terveellä tavalla esillä; meitä on opetettu olemaan kaikille ystävällisiä, eikä tappelemaan kenenkään kanssa. Toisia pitää kunnioittaa luonteesta ja ominaisuuksista riippumatta. Meitä on opetettu vastuuntuntoisiksi ja itsenäisiksi, tekemään työtä ja pitämään perhettä ja ystäviä arvossa.

Täydellistä ei meidän perheessä ole ollut, mutta tuskin missään perheessä täydellistä onkaan. Ongelmia tulee ja menee, mutta niistä selvitään yhdessä ja Jumalan avulla. Toinen tukee toistansa - siitä perheessä on kyse.

Ei sitä osaa olla tarpeeksi kiitollinen uskovista vanhemmista. Joskus siitä saa kuvaa, kun kaverit valittavat juopottelevista vanhemmista... Joskus tuntuu, että on elänyt liiankin pumpulissa, ja maailman vääryydet tuntuvat lähes absurdeilta. Elämä on kuitenkin alkanut jo koulimaan, ja on hyvä tietää, että on rakastavat ja tukevat vanhemmat kun kulkee kohti tuntematonta aikuisuutta.

Jumala siunatkoon kaikkia vanhempia, antaisi heille viisautta kasvattaa lapsensa Jumalan tahdon mukaisesti - tasapainoisiksi, kristillisiä arvoja kunnioittaviksi ja itsenäisiksi ihmisiksi. Uskon asiat jääköön jokaisen omakohtaiseksi asiaksi. Toisen uskolla ei voi ratsastaa.

Siunausta.

• Ateisti

Teidän perhe on sitten harvinainen poikkeus. Enemmistö on sairasta sakkia.

• hellarin tytär

..minullakin aikoinaan.niin ihanaa ja suloista-rauha maassa ja vanhemmillaan hyvä tahto lapsiaan kohtaan......

oli suorastaan ilo saada varttua hellarikodissa....

.:(( :((

• ... nämä hellarivanhemmat nyt ovat alkaneet itseään ylistää....

Mistä moinen?

Ja edelleenkin esitetään että olisi vain kaksi vaihtoehtoa; olla joko alkoholistiperhe, tai uskovainen perhe.

Miksi?

• hansutuulia

normaalista perhe-elämästä? Ylistyksestä ei todellakaan ole kyse vaan siitä, kun täällä monet ovat kokeneet kipeitä asioita herllariperhessä kasvaneena, on hyvä myös tuoda esiin ihan tavalliesta perhe-elämästä jottei täysin unohdeta, että uskovatkin voivat elää ihan tavallista elämää sopusoinnussa ja rauhassa. Onko oikein että täällä kirjoitetaan vain siltä toiselta puolelta jossa asiat ovat menneet väärään suuntaan. Uskon että on hyvä kylvää välillä tavallista hellariperheen elämää väliin. :)

• tode'
        hansutuulia kirjoitti:

normaalista perhe-elämästä? Ylistyksestä ei todellakaan ole kyse vaan siitä, kun täällä monet ovat kokeneet kipeitä asioita herllariperhessä kasvaneena, on hyvä myös tuoda esiin ihan tavalliesta perhe-elämästä jottei täysin unohdeta, että uskovatkin voivat elää ihan tavallista elämää sopusoinnussa ja rauhassa. Onko oikein että täällä kirjoitetaan vain siltä toiselta puolelta jossa asiat ovat menneet väärään suuntaan. Uskon että on hyvä kylvää välillä tavallista hellariperheen elämää väliin. :)

pakanaF ajaa takaa sitä tosiasiaa, että on olemassa paljon, paljon tasapainoisia perheitä, kokonaisia tai vajaita, jotka eivät ole kristittyjä.

mitä sitten on normaali perhe-elämä?
        meidän uskovien mielestä kaikkein normaalein, paras, tapa elää, on eläminen Jumalan yhteydessä. uskovainen lähtee ponnistelemaan siltä pohjalta etsiesssän ns. normaalia elämää, mutta mahtaneeko sitä normaalia perhe-elämää olla sittenkaan olemassa? on vain epä-onnistunutta tai paremmin onnistunutta?

• ihmetellyt

Hellareitten ajatusmaailmassa tuntuu olen hyvin mustavalkoinen jako: uskova hellariperhe vs. alkoholistiperhe... Luulisi Suomen maasta muitakin löytyvän!!

Ja onko mittarin positiivinen ja negatiivinen laita just noiden kohdalla?? Miten olisi rauhallinen luterilaisperhe vs. hihhuloiva ja tuomitseva helluperhe....

• veliRiepu
        hansutuulia kirjoitti:

Vähän sama juttu kuin iltapäiväroskalehdillä; paras uutinen on huono uutinen. Lööpin pitää olla täynnä väkivaltaa tai jotain muuta negatiivista. Hyvät uutiset eivät kelpaa, niissä ei ole mitään kiinnostavaa.
        Sellaisia ovat ihmisten tarpeet. Lehdet kirjoittavat sitä, mitä kansa haluaa.
        Tämä hyvistä ja tasapainoisista uskovista perheistä kertominen tietysti harmittaa niitä, jotka haluaisivat kaikille uskoville mahdollisimman paljon pahaa. Kateus siellä on takana ja pahansuopaisuus. No siunataan kuitenkin kaikkia, se on meidän tehtävä.
        Siunausta sinullekin ja perheellesi, kyllä Jeesus pitää meistä huolen!

• Katsos vaan
        ihmetellyt kirjoitti:

Hellareitten ajatusmaailmassa tuntuu olen hyvin mustavalkoinen jako: uskova hellariperhe vs. alkoholistiperhe... Luulisi Suomen maasta muitakin löytyvän!!

Ja onko mittarin positiivinen ja negatiivinen laita just noiden kohdalla?? Miten olisi rauhallinen luterilaisperhe vs. hihhuloiva ja tuomitseva helluperhe....

Nk. ei uskovissa perheissä on myös paljon tasapainoisa perheitä. Monien nykyartistien perheet ovat juuri tuollaisia tasapainoisia perheitä. Se heijastuu heidän käytöksestään ja puheistaan. Useat tuntemani nuoret artistit ovat antaneet tunnustuksen kodilleen ja vanhemmilleen juuri siinä, että vanhemmat ovat olleet hyvin tasapainoisia ihmisiä ja näin luoneet pohjan jolta ponnistaa julkkismaailmaan! Paljon muitakin perheitä tunnen, jotka eivät uskoa tunnusta.

• merim.raimo

kaksi vaihtoehtoa = iänkaikkinen elämä tai kadotus. Kaikki ovat syntisiä,ihan kaikki,joka ainoa meistä. Suurin osa ns.hellareista on , armahdettuja syntisiä,siis ovat pyytäneet syntinsä anteeksi.Ovat syntyneet uudesti ylhäältä ja vaeltavat Jeesuksen Kristuksen Jumalan pojan uskossa.Joka heille on ylhäältä annettu. Ainoastaan Juutalaiset ei ole pakanoita,kaikki me muut maapallon ihmiset ollaan pakanoita.

• hansutuulia kirjoitti:

On täysin oikein että myös tiettyjen ihmisryhmien - kuten vaikkapa sitten jotakin uskonnollista ryhmittymää edustavien - keskeisistä ongelmista mitä tulee nyt sitten vaikkapa lasten kasvattamiseen ja asenteisiin, keskustellaan.

Taas kerran omaan pitkään kokemukseeni vedoten, ja myös sen ajatusmaailman sisällä itse eläneenä, voin sanoa että uskovaisilla on yleisesti ottaen sellainen käsitys, että uskovaisuus kulkee käsi kädessä hyvän vanhemmuuden kanssa.

Tämä käsitys on yleistä myös muualla yhteiskunnassa, että uskovainen perhe on aina sama kuin hyvä perhe.

Ja aivan kuten näistä tämän palstan keskusteluista hyvin näkyy, tämä mustavakoinen käsitys siitä että on olemassa vain vaihtoehdot; uskovainen perhe tai alkoholistinarkkirikollisväkivaltainen rappioperhe, on edelleenkin monille uskovaisille melkeinpä jonkinlainen fakta.

Tässä ei ole siis kysymys millään tavalla siitä että täällä kaikki ns. "vastapuolen" edustajat eivät muuta näekään uskovaisissa perheissä kuin pelkkiä negatiivisia asioita. Tässä on kysymys ainoastaan uskovaisten keskuudessa elävien mustavakoilsten ennakkokäsitysten rikkomisesta, ja herättelemisestä tajuamaan niitä ongelmia jotka liittyvät uskovaisuuseen vanehmmuuteen ja lasten kasvatukseen.

Mielestäni kuitenkin hyvin kuvaavaa on se, että suurin osa täällä uskovaista kasvatusta puolustelevista kommenteista tulee nimenomaan hellari/uskovaisvanhemmilta itseltään. Se vain vahvistaa mm. sitä väitettäni, että hellari/uskovaiselle lapselle vain ILMOITETAAN että hän on onnellisessa asemassa.

Jos jotain negatiivista palautetta sitten uskovaisesta kasvatuksesta tuleekin, tulevat hellarivanhemmat ITSE antamaan itselleen synninpäästöä.

En tiiä onko muiden mielestä mutta minusta se on melkeinpä koomista.

;-D

• poikalapsi

Ovatko sinusta ainoat vaihtoehdot siis uskovat vanhemmat tai juopot vanhemmat? Tuollaisen kuvanko olet lapsillesi antanut?

Mitä ovat ne terveet kristilliset periaatteet? Olisi mukava kuulla vaikkapa 10 tärkeintä. Mitä olet opettanut esimerkiksi seksuaalisuudesta, naisen asemasta, tiedosta ja tieteestä, maailman synnystä, evoluutiosta?

• Katsos vaan

Näin meilläkin kotona toimittiin. Ei pakottamista eikä uhkailuja. Keskinäistä välittämistä ja toinen toisensa kunnioitusta! Tästä sai elämälle turvallisen perustan ja hyvän esimerkin todella uskovista vanhemmista. Itse halusin kokea samaa ja sainkin eklämääni Jeesuksen omakohtaisena Vapahtajana kokea j 13 ikäisenä, eikä sitä hetkeä ole koskaan tarvinnut katua!

• vastausta

jonka poimin tuolta vähän ylempää. Tälläistäkö kasvatustoimintaa te kannatatte? Suora lainaus:

"Lapsena olin joka kesä helluntailaisten järjestämällä lastenleirillä. Siellä oli tapana yhtenä iltana järjestää sitten rukoilutilaisuus, jossa leirin ohjaajat rukoilivat kymmenen ja risat olleiden lasten puolesta.

Se mitä tavoiteltiin oli kielilläpuhumisen armolahja. Ohjaajat rukoilivat sekä suomeksi että näillä herran kielillä, ja lapset pikku hiljaa aina pääsivät tunnelmaan mukaan. Kokoonnuttiin ympyröihin, kiedottiin kädet toistensa ympärille, itkettiin ja rukoiltiin Jeesusta antamaan synnit anteeksi ja tulemaan kunkin elämään vapahtajaks."

Itse en missään nimessä päästäisi alaikäistä lastani moiseen höyrypäiseen touhuun mukaan. Ja jos kuulen että vastaavaa toimintaa todella nykyään harjoitetaan jossain kesäleirillä niin tulen kyllä välittömästi ottamaan yhteyttä viranomaisiin. siis tuohon on aivan sairasta suoraan sanottu.

• Uskossa

Lapsuuden saanut helluntalais perheen normaalissa oloissa kasvaa ja aikuisella iällä itsekin uskoon syntyä.

En tiedä parempaa vaihtoehtoa, kuin kristillisen kasvatuksen, johon helluntalaiset lapsensa jo pienestä opastavat.

Itselläni ei lapsia ole, mutta arvostan helluntalaisten rakkaudellista kasvatus periaatetta hyvin korkealle.

Voisi hyvinkin sanoa, että helluntalaiset rakastaa lapsensa uskoon.

• Kyllä minusta tuntui hyvältä lukea kirjoituksesi. Teen tukihenkilötyötä ja valtaosa päihde- ja rikoskierteessä elävistä nuorista eivät ole saaneet varttua uskovaisissa kodeissa. Näinhän he pääasiassa itse kertovat, vaikka poikkeuksiakin olen joutunut tapaamaan. Viimeeksi tänään kanssani kävi hengellisessä kokouksessa alkoholisti (alle 25-vuotias) joka kertoi, ettei ollut koskaan aikaisemmin käynyt minkäänlaisessa hengellisessä kokouksessa eikä kotona oltu puhuttu hänelle Jeesuksesta.

Kiitos kirjoituksestasi. Olen iloinen siitä, että lapsenne ovat saaneet kasvaa esirukousten saattamina ja sitä samaa olisin toivonut itsellenikin, vaikka vanhempani varmasti yrittivät parhaan kykynsä ja neuvonsa mukaan meitä neljää lastansa kasvattaa, mutta tiedämme, että "ihmissydän on levoton ja rauhaton, kunnes se löytää levon Hänessä, joka yksin on totinen Jumala".

• Kadun-kulkuri

Olen Jukan kanssa samaa mieltä, että monet nuoret eivät ole kuuleet evankeliumia.

Minä kyllä sain lapsena tiedon Jeesuksesta, vaikka nuoruus ja paras ikä menikin maailman riennoissa ja menetin paljon.

Vaan kiitos Jeesuksen, kun äitini muisti rukouksin ja kertoi rakastavasta Jumalasta, joka huoli tuhlaajapojan takaisin kotiin.

Kyllä se on suuri rikkaus, kun saa omistaa uskovat vanhemmat, jotka myös opastavat omalla elämällä Kristuksen tuntemukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11407
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9770
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      143
      5537
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3625
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3173
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2783
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2573
    Aihe