Omistan tämän uskonnollisen kokemukseni erityisesti todelle. Hän, kun minua pyysi kertomaan sellaisen.
Lapsena olin joka kesä helluntailaisten järjestämällä lastenleirillä. Siellä oli tapana yhtenä iltana järjestää sitten rukoilutilaisuus, jossa leirin ohjaajat rukoilivat kymmenen ja risat olleiden lasten puolesta.
Se mitä tavoiteltiin oli kielilläpuhumisen armolahja. Ohjaajat rukoilivat sekä suomeksi että näillä herran kielillä, ja lapset pikku hiljaa aina pääsivät tunnelmaan mukaan. Kokoonnuttiin ympyröihin, kiedottiin kädet toistensa ympärille, itkettiin ja rukoiltiin Jeesusta antamaan synnit anteeksi ja tulemaan kunkin elämään vapahtajaks.
Joku sitten siellä aina lapsistakin aloitti epäselvän mongerruksen. Toiset siinä vähän aikaa katselivat kielilläpuhujaa, ja pian itsekin aloin suoltamaan ulos 'sanoja', jotka hitto vie olis pitäny pistää maallisilla kirjaimillamme paperille ylös, jotta niistä nyt vois esimerkkejä tähän laittaa.
Näin olin siis saanut kielilläpuhumisen armolahjan. Siitä sitten kerrottiin kotoväen, tätien ja muiden sukulaisten keskuudessa. Kyllä oli hieno asia kun Jeesus oli astunut kymmenvuotiaan pojannassikan sydämeen. Elettiin 90-luvun alkua.
Leirin jälkeen en käyttänyt uutta kieltäni muuta kuin joskus omissa oloissani kokeilin, että vieläkö se toimii. Muistelin niitä sanoja, ja kyllähän niitä sai sitten tulemaan ulos kun halus. Ajattelin, että minulla tosiaan on tämä suuresti haluttu taito.
Seuraavana kesänä samasella leirillä käytettiin taas näitä kieliä. Eräs tyttö sanoi saaneensa englannin kielen Pyhän Hengen armolahjanaan. Puhui kuulemma aivan sujuvasti sitä. En kyllä ikinä kuullu sellasta. Meillä muilla oli sitten ilmeisesti joitain alkuperäiskansojen jo kadonneita kieliä käytössämme. Tällaista siellä arveltiin.
Sen leirin jälkeen kielilläpuhumiseni jäi. En kokenut sitä enää mitenkään jännittävänä. Niiden samojen vakiosanojen tai niistä variaatioiden ulossyöttöä.
Jossain vaiheessa alkoi myös tulemaan mieleen ajatus, että olisikohan porukan yhteinen päättäväisyys yrittää puhua kielillä sekä se, että meille kaikille ilmiöstä oli lyhyen lapsuutemme ajan paljon kerrottu ja että olimme kuulleet kielillä puhuttavan vaikuttaneet asiaan.. Vai oliko se todellakin Pyhän Hengen ylhäältä antama armolahja..
Tällaisia aloin miettimään.
Uskonnollinen kokemukseni
11
596
Vastaukset
- jos olisit
kirjoittanut tuo saman mitä äsken kirjoitit niin sillä kielellä mihin olisit saanut armonjahjan. annappa tulla. me kaikki odotamme tässä äänihuulet törröllä että koska kolahtaa. niin vaikka vain ne sanat joita olet itseksesi toistellut. sitä oli varmasti mielenkiintoista lukea... samalla täällä varmasti löytyy varmasti joku kielitieteilijä joka osaa kertoa että mikä kieli on kyseessä ja mitä koko homma tarkoittaa. eiks mene tosi jännäksi...
- RitariOlevainen
Kielilläpuhuminen ei ole mikään sirkus-näyttely.asia,ei millään muotoa.
Se on arvokas armolahja,se on korvaamaton "ase" pahaa ja ja kaikkea uskoa repivää vastaan annettu apu,jota voi käyttää koska haluaa ja on sisäisen vahvistumisen tarpeessa,koska se on annettu oman hengellisen elämän kasvua varten ensikädessä.
Sanon sinulle nyt näin,niinkuin Paavalikin sanoi Timoteukselle,"älä lyö laimin armolahjaasi jonka olet saanut," puhu edelleen vaan kielillä,älä väheksy sitä,äläkä aliarvioi sitä mitä puhut,kyllä saat varmasti uusiakin sanoja ja sanottaavaa,mitä enemmän sitä harrastat,sen enemmän se laajenee,sanavarasto on ilman mitään rajoja,anna tullaa vaan,mene jonnekin missä voit olla Jumalan kanssa aivan kahdestaan,avaa sitten suusi,kiitokseen ja ala puhumaan kielillä,Pyhä Henki kyllä täyttää suusi ja maljasi on ylitsevuotavainen,kiitä lahjastasi Jeesusta Kristusta,se on arvokas lahja,älä lyö sitä laimin.
Se on sielunvihollinen joka yrittää estää sinua puhumasta kielillä,kas kun se turilas ei sitä ymmärrä,niin se ottaa sen päähän,eikä tahtoisi sinun sitä lahjaa käyttävän.
- Että ei
Ollut ainakaan Raamatun Jumalan antamat kielet, vaan ihan niitä ihmisen omia.
Ei Jumalan ole mikään joulupukki, joka tilauksesta antaa. - mikä????
mikä oli sun salanimesi?
olivatko kielet salakieliä?
osaatko purkukoodin?
No joo, samoja minäkin olen kokenut ja miettinyt,
jälkikäteen olen hämmästellyt naiviuttani tms.
Nykyisin tiedän vain sen että en todellakaan tajua enää mistään mitään, olen siis aivan pihalla kaikesta.
Vaikka tunnen raamatun erinomaisesti, olen lukenut ja opiskellut historiat, maantieteet, uskonnot, matematiikat, fysiikat, kemiat... toiset heikommin toiset paremmin, silti en osaa sanoa enää mitään...
Raamattua luulin ymmärtäväni siihen asti kunnes minulle valkeni että sen voi selitellä ja ymmärtää kukin haluamallaan tavalla.
Einsteinin sanoin; "kaksi on päättymätöntä, ihmisen tyhmyys ja avaruus, jälkimmäisestä en tosin voi olla varma" - tode'
taitamattomuuteen on moni muukin törmännyt.
vaan mistähän johtuu se, että jollekin tuollaiset kokemukset ovat jääneet loppuiäkseen vaikuttaviksi esteiksi lähetyä Jumalaa, kun taas jotkut (kuten minä) katselevat noita tapahtumia aivan toisella tavalla, eivät kuitenkaan pidä näitä asioita jumalsuhteensa esteinä?
eikä kyse ole siitä, että jälkimmäinen porukka olisi millään tavalla aivopestyä hölmöläissakkia. helluntaiherätyskin kun on täynnään terveellä pohjalla olevia uskovia, jotka ovat olleet kesäisin leireillä!
en tiedä, mikä on sinun motiivisi kirjoitella täällä. näyttää siltä, ettei se ainakaan ole tarve rakentaa helluntaiherätystä. en sitä toki sinulta odotakaan, olethan kertonut kulkevasi nykyään kaukana Jumalasta, seurakunnasta puhumattakaan.
jos täällä haluaa mustamaalata helluntaiherätystä, se onnistuu loistavasti, mutta onko tämä kuitenkaan paikka, jossa seurakuntaa tosiaan voi rakentaa, vaikka sitä kuinka haluaisikin? olen sitä mieltä, ettei ole, eikä se ole edes Jumalan halukaan käydä oikeutta turuilla ja toreilla.
täällä voimme puida seurakuntia koskevia ongelmia pohjamutia myöten, mutta näillä keskusteluilla ei ole mitään vaikutusta merkitystä seurakunnan rakentamiseen nähden (seurakunnan rakentaminen = vastakohta hajoittamiselle. Jumalalla kun on tavoitteet korkealla seurakuntaansa nähden, vaikka tietäänkin, "millaista tekoa me olemme"!)
oletko muuten koskaan pyörähtänyt *radikaali. net*in *anssin kioski*ssa? voisit saada sieltä oman väristäsi juttukaveria.- MunNimi
>helluntaiherätyskin kun on täynnään terveellä pohjalla olevia uskovia<
Täynnään? Et viittis. Lähempänä totuutta lienee se, että hellarit paremminkin on pullollaan aivot narikkaan heittäneitä mesoajia. Nimenomaan sitä hölmöläissakkia.
>vaan mistähän johtuu se, että jollekin tuollaiset kokemukset ovat jääneet loppuiäkseen vaikuttaviksi esteiksi lähetyä Jumalaa<
Oon tainnu sulle muutamaan kertaan seuraavan asian ilmaista: mulla ei tode hyvä oikein taida olla edes tarvetta lähestyä Jumalaa, kun en siihen usko? Miten voi olla esteitä jonkin asian lähestymiseen, jos ei asiaa edes pidä todellisena?
Ymmärrätkö mitä tarkoittaa sanonta 'historialla on tunteet'? Lähipiirissäni on paljon hellareita jotka kiistävät tapahtuneita vääryyksiä. Se on yleisestikin isompi ongelma ihmiselämässä kuin monesti luullaan. Ymmärrätkö miksi myös valtioiden välisellä tasolla vaaditaan lähihistoriassa tapahtuneiden asioiden (stasi-listat, sodan aikana kadonneet ihmiset, ym) selvittämistä? Kyse on samasta asiasta. - tode'
MunNimi kirjoitti:
>helluntaiherätyskin kun on täynnään terveellä pohjalla olevia uskovia<
Täynnään? Et viittis. Lähempänä totuutta lienee se, että hellarit paremminkin on pullollaan aivot narikkaan heittäneitä mesoajia. Nimenomaan sitä hölmöläissakkia.
>vaan mistähän johtuu se, että jollekin tuollaiset kokemukset ovat jääneet loppuiäkseen vaikuttaviksi esteiksi lähetyä Jumalaa<
Oon tainnu sulle muutamaan kertaan seuraavan asian ilmaista: mulla ei tode hyvä oikein taida olla edes tarvetta lähestyä Jumalaa, kun en siihen usko? Miten voi olla esteitä jonkin asian lähestymiseen, jos ei asiaa edes pidä todellisena?
Ymmärrätkö mitä tarkoittaa sanonta 'historialla on tunteet'? Lähipiirissäni on paljon hellareita jotka kiistävät tapahtuneita vääryyksiä. Se on yleisestikin isompi ongelma ihmiselämässä kuin monesti luullaan. Ymmärrätkö miksi myös valtioiden välisellä tasolla vaaditaan lähihistoriassa tapahtuneiden asioiden (stasi-listat, sodan aikana kadonneet ihmiset, ym) selvittämistä? Kyse on samasta asiasta.ja jo senkin takia, että valtio nimeltään "munNimi" voisi elää tasapainoista elämää, vaikka onkin joutunut stasi-listalle.
vaan onko gestapo edelleen vallan kahvassa aivopestyine apureineen?
keneltä sinun nyt siis täytyisi etsiä menetettyjä oikeuksiasi takaisin? täältä-kö? - MunNimi
tode' kirjoitti:
ja jo senkin takia, että valtio nimeltään "munNimi" voisi elää tasapainoista elämää, vaikka onkin joutunut stasi-listalle.
vaan onko gestapo edelleen vallan kahvassa aivopestyine apureineen?
keneltä sinun nyt siis täytyisi etsiä menetettyjä oikeuksiasi takaisin? täältä-kö?..tode antoi tasonsa mukaisen kommentin kun ei ollut muutakaan sanottavaa.
'Valtio nimeltä MunNimi' pyrkii sen sijaan pitämään yhteiskunnassaan faktoihin perustuvaa keskustelua yllä siinä määrin, että henkisen tasapainon kukkulalta tipahtaneet (muun muassa) uskikset saataisiin takaisin raiteilleen.
Mites muuten ystäväni tode, minkä alkuperäiskansan kieltä sinä puhut niissä hihhuleiden hurmoskokouksissa (olikos ne niitä ehtoolliskokouksia) jos saa udella? Vai onko sinulle tällaista hengen voitelua annettu ollenkaan?
Niin tuttua niin tuttua...
Olen täysin samaa mieltä kanssasi, ja kokemukseni ovat hyvin hyvin samankaltaisia kuin omasi.
Ja myös vastauksiksesi saadut kommentit puhuvat jo sinänsä ihan omaa kieltään... ja MISTÄ ne kertoo?? Sitä voi jokainen miettiä itse tykönään. :-/- mikä?????
perinteisen helluntai-, jehova-, muslimi-, ym. uskontosuunnan kaavanmukainen lopetus keskustelulle:
olet kylmällä paikalla...
sinussa ei ole rakkautta...
varo arvostelemasta...
mikäli sanot jotain minua vastaan, pilkkaat jumalaa...
tiedän olevani oikeassa koska vastustat minua...
koska et ole kanssani samaa mieltä olet väärässä...
olet vääräuskoinen...
et pääse taivaaseen koska olet tuollainen...
olet pilkkaaja...
10000 muuta näppärää ja nerokasta lausahdusta jolla voi keskustelun päättää edukseen...- MunNimi
joskus olisin tuollaisiin törmännyt.
Saatanhan kyllä muistaa väärinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708