Ajopuuna diktatuuriin?

Grustnij

USA:n perustuslain 22. lisäyksessä presidentin toimikaudet on rajattu kahteen, niinkuin niin monessa muussakin maassa.

Kaikessa hiljaisuudessa kuitenkin on nyt tehty esitys tämän lisäyksen poistamiseksi: edustajat Hoyer, Berman, Sensenbrenner, Sabo ja Pallone ehdottavat 22. lisäyksen poistoa perustuslaista.

http://thomas.loc.gov/cgi-bin/query/z?c109:H.J.RES.24.IH:

Yllättäen kansalliskaartin lahjoittamassa, Suuren Johtajan kunniaksi tehdyn pronssipatsaan jalustassa onkin Bushin toimikaudeksi merkitty vain 2001 - , vaikka Bushin viimeinen toimikausi loppuisi kaiken järjen mukaan 2009...
Onko siis näin, että loppua tälle Bushin presidenttiydelle ei siis tulekaan?

http://www.whitehouse.gov/news/releases/2006/02/images/20060209-2_p020906pm-0089-515h.html


"Kaikki olisi helpompaa, jos tämä olisi diktatuuri - edellyttäen, että minä olisin diktaattori"
George W. Bush, 18.12.2000

"Diktatuurissa olisi paljon helpompaa, ei epäilystäkään."
George W. Bush, 30.7.2001


Saapa nähdä, millaisia kommentteja tämä lakiesitys kirvoittaa vaikkapa Venäjän ja Valko-Venäjän poliitikoilta. Onhan USA tähän asti ollut kovin huolissaan mm. näiden maiden demokratian kehityksestä.

7

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomautus

      Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen. Tämän entisen ulkoministerimme kuolemattoman ajatuksen innoittamana eivät muistomerkkien tekijät yleensäkään ryhdy ennustelemaan tulevaisuutta, vaan jättävät esim Bushin toimikausien pituuden arvailematta ja lisäävät sen muistomerkkiin vasta sitten kun se tiedetään. Näin toimitaan suomessakin esim. hautakiviin saatetaan hakata eloonjääneen puolison tiedot kuolinpäivää lukuunottamatta, koska sitä ei vielä tiedetä.
      Eihän se järjenkäyttö tämän vaikeampaa ole, uuttä yritystä vaan sinullekin.

      • Grustnij

        "jättävät esim Bushin toimikausien pituuden arvailematta ja lisäävät sen muistomerkkiin vasta sitten kun se tiedetään."

        Huomauttaisin vain, että Bushin toimikausien pituus tiedetään. Siihen ei tietenkään mitään arvailua tarvita muistomerkin tekijän osalta. Se on kahdeksan vuotta yhteensä, mikäli dikt... anteeksi, presidentti Bushia ei murhata tai hän ei eroa vaikkapa kaikkien hallintonsa lainrikkomusten vuoksi.
        Tietysti asia on eri, jos Suuren Johtajan muistomerkin tekijä on tietoinen siitä, että perustuslakia tullaan muuttamaan ja Bush asettuu mahdollisiin vaaleihin ehdolle tai jatkaa vaaleitta presidenttinä...

        Nooh - tuo perustuslakimuutos oli kirjoitukseni ydin, Suuren Johtajan patsashankkeet olivat vain höystettä uutiseen ja patsaiden sekä hautakivien päiväyskäytäntö on aivan tuttu juttu minulle.

        Huomaan kuitenkin reaktiostasi, ettei sinua taida huolettaa USA:n demokratian jatkuva taantuminen, joten järjenkäyttöä suosittelisin tässä tapauksessa sinulle.


      • aivan tavatonta että
        Grustnij kirjoitti:

        "jättävät esim Bushin toimikausien pituuden arvailematta ja lisäävät sen muistomerkkiin vasta sitten kun se tiedetään."

        Huomauttaisin vain, että Bushin toimikausien pituus tiedetään. Siihen ei tietenkään mitään arvailua tarvita muistomerkin tekijän osalta. Se on kahdeksan vuotta yhteensä, mikäli dikt... anteeksi, presidentti Bushia ei murhata tai hän ei eroa vaikkapa kaikkien hallintonsa lainrikkomusten vuoksi.
        Tietysti asia on eri, jos Suuren Johtajan muistomerkin tekijä on tietoinen siitä, että perustuslakia tullaan muuttamaan ja Bush asettuu mahdollisiin vaaleihin ehdolle tai jatkaa vaaleitta presidenttinä...

        Nooh - tuo perustuslakimuutos oli kirjoitukseni ydin, Suuren Johtajan patsashankkeet olivat vain höystettä uutiseen ja patsaiden sekä hautakivien päiväyskäytäntö on aivan tuttu juttu minulle.

        Huomaan kuitenkin reaktiostasi, ettei sinua taida huolettaa USA:n demokratian jatkuva taantuminen, joten järjenkäyttöä suosittelisin tässä tapauksessa sinulle.

        Presidentin toimikausi jää vajaaksi jostakin syystä, siksi sitä ei voi etukäteen hakata kiveen. Se ei tarkoita mitään salaliittoa.
        Presidenttien toimikausien määrä ja pituus ei välttämättä kerro demokratian asteesta, kunhan on aito mahdollisuus vaihtoon.
        USAn demokratian puolesta on turha pelätä, (siis mikäli ei pelkää itse demokratiaa) nimittäin eurooppalaisille käsittämättömän vapaa media pitää siitä huolen.


    • Kokoomuksen Jari Vilén esitti, että:

      "...Myös hallituksen pitäisi Vilénin mielestä pohtia lainsäädännön hiomista niin, että voitaisiin estää taloudellisesti ja ihmishenkien kannalta arvaamaton toiminta."

      STT 13.2.2006 10:28

      Näin siis alkoi sananvapauden rajoittaminen Suomessa.
      Seuraavaksi kielletään istuvien kansanedustajien arvostelu, sitten tulevat vaaleihin ns. pitkät listat, joita SDP:n (Sosiaalidiktatuurinen puolue) puoluesihteeri Maarit Feldt-Ranta ajaa.

      Siihen se demokratia sitten loppuikin.

    • ...jo kultaisella kuuskytluvulla kuului vähittäinen siirtyminen presidentin diktatuuriin, mm. terrori-iskujen kautta. Eiköhän tämä ole täysin johdonmukaista jatkoa Bushin valtakauden tapahtumille.

    • loginomi

      Marx selitti asian; kapitalismin saavutettua pääoman korkeimman asteen, eli pääomien ja varallisuuden kasaantumisen pienen eliitin käsiin johtaa yhteiskunnan totalitääriseen diktatuuriin!

      Että hellurei demokratia Amerikassa ja muuallakin!

    • pressi

      Mikä ihmeen matalaotsaisten joukko täällä tehtaillee noita salaliittojaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe