Pojalla ongelma

avuton,voimaton..

Koulu-ikäisella (3. lk) pojallani on ongelma: tuhriminen.
Tätä on kestänyt jo kohta kaksi vuotta. On kokeiltu kaikki mahdollinen koti-konsti sekä lääkärissä käyty useaan otteeseen eikä vikaa löydy eli se on ilmeisesti psyykkinen.
Tuhriminen on todella rasittavaa.Housut on kakassa, myös lahkeesta tippuu kakkaa lattioille, haisee tietenkin pahalle. Ongelma alkaa pian vaikuttaa koulun käyntiinkin.
Onko muiden lapsilla samanlaista ongelmaa?
En todellakaan enää tiedä mitä tehdä, tämä on todella hermoja raastavaa; ainaista pyykkiä (tosin sitä riittää muutenkin 5-lapsisessa perheessä vaan pojat vaatteet pestävä erikseen), ainaista kakkojen keräämistä lattialta ja lattioiden pesua, suhkussa laukkauttamista...
Välillä tuntuu että en jaksa vaan lähetän pojan vaikka sairaalaan ja pidän siellä niin kauan että ongelma hoituu.

9

2915

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cat70

oletko tutkituttanut laktoosi-intoleranssin varalta? Meillä oli pojalla ongelmana samantapaista, joskus meni koko kakkakin housuun. Sitten laitoin pojan laktoosittomalle kuurille ja kahdessa viikossa loppui vaivat. Nyt on vähälaktoosisella valiolla.

• tehtiin..

..testit vaan ei mikään ollut koholla. Tuota kyllä itse miettiny moneen kertaan kun minulla itselläni on maito-allergia. Vois tietty vielä yrittää jättää laktoosi kokonaan pois, sen kyllä tein jo kesällä vaan ei auttanut. Tosin viikon vain kokeilin. Jos kokeilisi pidemmän aikaa.

• cat70
        tehtiin.. kirjoitti:

..testit vaan ei mikään ollut koholla. Tuota kyllä itse miettiny moneen kertaan kun minulla itselläni on maito-allergia. Vois tietty vielä yrittää jättää laktoosi kokonaan pois, sen kyllä tein jo kesällä vaan ei auttanut. Tosin viikon vain kokeilin. Jos kokeilisi pidemmän aikaa.

mistä niistä aina tietää :) Joskus vatsa on niin sekaisin, että se vie aikaa ennenkuin asettuu. Meillä hänen isälläänkin oli samaa vikaa, ei tahtonut vessaan ehtiä ja joskus meni housuun, mutta kun siirtyi laktoosittomaan, niin ei ole ollut ongelmia enää. Ei ne miehet itse aina ajattele :)

• mää

Vaiva siis alkoi kun lapsenne meni kouluun?
      Epäilit itsekin josko vaivan alkuperä olisi psyykkinen.
      Kannattaa nyt kyllä ottaa asiasta selvää. Oliskohan kouluterveydenhoitaja, opettaja ja koulukuraattori kutsuttava koolle!?
      Asiaan kannattaa puuttua, muuten lastasi aletaan kiusaamaan. Ellei jo kiusata! On tosi vaikeaa tietää mitä siellä koulussa tapahtuu jos lapsi ei kerro, syystä tai toisesta.
      Usein turiminen johtuu siitä, että on ummetusta ja kakkamöhkäleen ohi valuu löysää kakkaa. Tai sitten se on oire jostain henkisestä ongelmasta. Ongelman ei tarvitse olla maailman kaatavan iso, mutta niin iso ettei lapsi pysty sitä itse ratkaisemaan.
      Minulla kokemusta tuhrijoista omassa työssä!

• avuton,voimaton..

Alkoi ensimmäisen luokan loppupuolella eli ei liity koulun aloitukseen.
        Terkkari tietää ongelmasta,soitellaan hänen kans ainaki kerran kuussa ja jutellaan.
        Kakka housuissa ei ole löysää vaan sellasta kuin kivettynyttä joka tippuu lahkeesta,sängyssä oleva kakka on multamaista eli sänky on kuin hiekkaa kun sinne tuhrii.
        Ei mitään ummetuksn ohi menevää löysää.

• mää
        avuton,voimaton.. kirjoitti:

Alkoi ensimmäisen luokan loppupuolella eli ei liity koulun aloitukseen.
        Terkkari tietää ongelmasta,soitellaan hänen kans ainaki kerran kuussa ja jutellaan.
        Kakka housuissa ei ole löysää vaan sellasta kuin kivettynyttä joka tippuu lahkeesta,sängyssä oleva kakka on multamaista eli sänky on kuin hiekkaa kun sinne tuhrii.
        Ei mitään ummetuksn ohi menevää löysää.

Eli ootte siis käyny lääkärissä ja vaiva ei ole fyysinen?
        No, olisko se allergiaa? Kun kakka on hiekkamaista?
        Mitä lapsenne itse sanoo syyksi? Mitä hän itse on mieltä asiasta? Haluaako hän eroon vaivasta? Käykö hän normaalisti kakalla?
        Onko hän ujo, pidättyväinen, vetäytyvä jne. luonteeltaan? Häiritseekö tuhriminen lapsenne elämää siinä määrin, että luonteenpiirteet ovat muuttuneet (tai siis käytös)?
        Mitä lapsi pääpiirteittäin syö?
        Ajan tällä nyt takaa sitä, että lapsen käytös muuttuu usein johonkin suuntaan kun tuhraaminen alkaa. Ja, että miten lapsi itse kokee asian.
        Eräs työssäni oleva lapsi tuhri silloin tällöin ja kun asia otettiin vanhempien kanssa puheeksi, ilmeni,että lapsi tuhri aina silloin kun isällä oli juomaputki päällä. EN TARKOITA, ETTÄ TEILLÄ OLISI KOTONA TÄLLAISTA TAI VASTAAVAA ONGELMAA!!! Mutta, että lapsi voi reagoida esim. johonkin muutokseen tuhrimalla!

• epätoivoinen.....
        mää kirjoitti:

Eli ootte siis käyny lääkärissä ja vaiva ei ole fyysinen?
        No, olisko se allergiaa? Kun kakka on hiekkamaista?
        Mitä lapsenne itse sanoo syyksi? Mitä hän itse on mieltä asiasta? Haluaako hän eroon vaivasta? Käykö hän normaalisti kakalla?
        Onko hän ujo, pidättyväinen, vetäytyvä jne. luonteeltaan? Häiritseekö tuhriminen lapsenne elämää siinä määrin, että luonteenpiirteet ovat muuttuneet (tai siis käytös)?
        Mitä lapsi pääpiirteittäin syö?
        Ajan tällä nyt takaa sitä, että lapsen käytös muuttuu usein johonkin suuntaan kun tuhraaminen alkaa. Ja, että miten lapsi itse kokee asian.
        Eräs työssäni oleva lapsi tuhri silloin tällöin ja kun asia otettiin vanhempien kanssa puheeksi, ilmeni,että lapsi tuhri aina silloin kun isällä oli juomaputki päällä. EN TARKOITA, ETTÄ TEILLÄ OLISI KOTONA TÄLLAISTA TAI VASTAAVAA ONGELMAA!!! Mutta, että lapsi voi reagoida esim. johonkin muutokseen tuhrimalla!

Lääkärissä käyty ja kaikki testit otettu,siis allergia testit ja vieläpä kahteen kertaan.
        Poika ei oikein halua puhua aiheesta,ei osaa sanoa syytä eikä se tunnu häiritsevän.
        En tiedä käykö kakalla normaalisti,ei kerro.Kun sanon vaikka ruuan jälkeen että käy sitten rauhassa kakalla,hermostuu ja sanoo joo joo.
        Poika on jotenkin hermostunut ja rauhoittumaton.Ennen kuin vaiva alkoi,pojalla oli autismimaisia oireita,sai usein kiukunouuskia,melkein raivokohtauksia esim jos piti hoputtaa pukemaan vaatteet päälle kun kiire johonkin lähteä.Ei osaa istua täysin rauhassa paikoillaan.Esim kun katsoo tv:tä,vaihtaa paikkaa usein tai ruoka-pöydässä puhuu koko ajan ja heiluu penkissä.Eli rauhaton olisi varmaan kuvaavinta.Luonteenpiirteet ei sinänsä ole muuttuneet,raivarit on vain kadonneet,tai oikeastaan vain lieventyneet,edelleen en uskalla hoputtaa,helpompi kun sanon moneen kertaan ja ajoissa joa vaikka lähtö johonkin.
        Ruoka on perus koti-ruokaa:aamulla leipää/jugurttia/muroja,koulussa ruuan syö,usein kaksi annosta.Koulun jälkeen taas samaa ruokaa kuin aamullakin.Neljän aikaan teen koti-ruokaa joka on monipuolista eli lihaa ja kasviksia aina ruualla,lisäkkeenä joko makaronia/perunaa/riisiä.Vihanneksista ei oikein tykkää mutta ottaa aina pienen määrän.Joskus viikonloppuna kun pitää tietenkin se kaksi lämmintä ateriaa tehdä,toinen ateria saattaa olla jotain pika-ruokaa eli esim ranskalaisia.
        Käytös ei muutu tuhrimisen myötä,tuhriminen on melkein joka päiväistä.
        Olen yh eli ei ole juopottelevaa miestä.Harvoin itse juon,ja jos juon,se on pari olutta illalla kun lapset nukkuu.
        Ei ole mitään muutoksia mikä vaikuttaisi mihinlään.Siksipä epätoivoinen olenkin.Pari vuotta jo ollut aikaa miettiä yhteisiä tekijöitä vaan mitään en ole keksinyt.
        Kamala ajatus kävi mielessä kun luin kaverin psykkan kirjoja,siellä kerrottiin tapauksesta jossa lasta oli hyväksi käytetty seksuaalisesti ja alkoi sitä myötä tuhrimaan.En usko että tällaista olisi pojalleni tapahtunut mutta sekin mielessä ollut kun ei ole löytynyt syytä eikä parannusta.
        Itsekin kyllä reagoin kaikkeen mahalla,esim jos on hammaslääkäriin meno,maha on löysällä pari tuntia ennen menoa eli pienikin jännitys laittaa mahan sekaisin.Ymmärretävämpää olisi jos pojalla olisi vastaavanlaista eli tietyissä jännitys-tiloissa tuota tapahtuisi vaan ei,en keksi yhteyttä siihen.
        Miettinyt sitäkin jos ei tunne kun on hätä,pissallekin kun menee,menee juoksemalla kuin ei tuntisi että pissa tulossa.Kakan kans ehkä sama homma.Silloin olisi viak sisä-elimissä?En tiedä.

• mää
        epätoivoinen..... kirjoitti:

Lääkärissä käyty ja kaikki testit otettu,siis allergia testit ja vieläpä kahteen kertaan.
        Poika ei oikein halua puhua aiheesta,ei osaa sanoa syytä eikä se tunnu häiritsevän.
        En tiedä käykö kakalla normaalisti,ei kerro.Kun sanon vaikka ruuan jälkeen että käy sitten rauhassa kakalla,hermostuu ja sanoo joo joo.
        Poika on jotenkin hermostunut ja rauhoittumaton.Ennen kuin vaiva alkoi,pojalla oli autismimaisia oireita,sai usein kiukunouuskia,melkein raivokohtauksia esim jos piti hoputtaa pukemaan vaatteet päälle kun kiire johonkin lähteä.Ei osaa istua täysin rauhassa paikoillaan.Esim kun katsoo tv:tä,vaihtaa paikkaa usein tai ruoka-pöydässä puhuu koko ajan ja heiluu penkissä.Eli rauhaton olisi varmaan kuvaavinta.Luonteenpiirteet ei sinänsä ole muuttuneet,raivarit on vain kadonneet,tai oikeastaan vain lieventyneet,edelleen en uskalla hoputtaa,helpompi kun sanon moneen kertaan ja ajoissa joa vaikka lähtö johonkin.
        Ruoka on perus koti-ruokaa:aamulla leipää/jugurttia/muroja,koulussa ruuan syö,usein kaksi annosta.Koulun jälkeen taas samaa ruokaa kuin aamullakin.Neljän aikaan teen koti-ruokaa joka on monipuolista eli lihaa ja kasviksia aina ruualla,lisäkkeenä joko makaronia/perunaa/riisiä.Vihanneksista ei oikein tykkää mutta ottaa aina pienen määrän.Joskus viikonloppuna kun pitää tietenkin se kaksi lämmintä ateriaa tehdä,toinen ateria saattaa olla jotain pika-ruokaa eli esim ranskalaisia.
        Käytös ei muutu tuhrimisen myötä,tuhriminen on melkein joka päiväistä.
        Olen yh eli ei ole juopottelevaa miestä.Harvoin itse juon,ja jos juon,se on pari olutta illalla kun lapset nukkuu.
        Ei ole mitään muutoksia mikä vaikuttaisi mihinlään.Siksipä epätoivoinen olenkin.Pari vuotta jo ollut aikaa miettiä yhteisiä tekijöitä vaan mitään en ole keksinyt.
        Kamala ajatus kävi mielessä kun luin kaverin psykkan kirjoja,siellä kerrottiin tapauksesta jossa lasta oli hyväksi käytetty seksuaalisesti ja alkoi sitä myötä tuhrimaan.En usko että tällaista olisi pojalleni tapahtunut mutta sekin mielessä ollut kun ei ole löytynyt syytä eikä parannusta.
        Itsekin kyllä reagoin kaikkeen mahalla,esim jos on hammaslääkäriin meno,maha on löysällä pari tuntia ennen menoa eli pienikin jännitys laittaa mahan sekaisin.Ymmärretävämpää olisi jos pojalla olisi vastaavanlaista eli tietyissä jännitys-tiloissa tuota tapahtuisi vaan ei,en keksi yhteyttä siihen.
        Miettinyt sitäkin jos ei tunne kun on hätä,pissallekin kun menee,menee juoksemalla kuin ei tuntisi että pissa tulossa.Kakan kans ehkä sama homma.Silloin olisi viak sisä-elimissä?En tiedä.

Huomaan, että olet miettinyt asiaa ja tilanne rupeaa varmasti jo olemaan todella epätoivoinen!

Nyt on tosi vaikea sanoa mitä kannattaisi tehdä. Kun lapsi kertomasi mukaan hermostuu kun muistutat kakalle menosta niin siinä täytyy olla nyt jokin juttu! Olisiko hyvä alkaa painostamaan asiassa ja kyselemään, ottamaan kakkarytmi, puhumaan asiasta oikein tehokkaasti VAI antaa asian olla???!!
        Kun jokin lasta nyt ihan selvästi painaa tai huolestuttaa ja tuntuu siltä, että hän tarvitsee aikuisen apua!
        Oletko miettinyt josko hän voisi jutella jonkun ammatti-ihmisen kanssa? Jos ongelma rupeaisi silloin selviämään!

Raivarit siis väheni kun tuhriminen alkoi? Voisiko olla niin, että lapsi pelkää näyttää tunteitaan ja tukahduttaa ne? Ja se näkyy levottomuutena ja tuhrimisena.
        Voisiko ongelma kuitenkin liittyä jotenkin kouluun vaikka tuhriminen ei alkanutkaan heti koulun alettua?
        Mitä jos lapsi ei osaa pyyhkiä pyllyään itse ja ei sen takia mene kakalle??
        Miten hän suhtautuu siivous ja pesuhommiin.
        Mitäs jos hän saisi siivota itse kakat?

TÄMÄ on nyt tällaista mietiskelyä ja arvailua ja ehdotusta vaan. Toivottavasti olisi teille edes jotain hyötyä!

• apua löytyy

Joskus tai useimmiten ummetuksen yksi oire on tuhriminen, jolloin puhutaan ns. ylivuotoripulista. Kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin tai tarkistaa lapsen ruokavalio. Makeita juomia ja makeita syömisiä mahdollisimman vähän, paljon täysjyväviljatuotteita, puuroa, leipää yms. Kasviksia ja vihanneksia, hedelmiä, mutta ei banaania, koska se kovettaa.Myös liikunta auttaa ja säännölliset ruoka-ajat. Lapsi on ohjattava joka päivä vessaan kakalle vaikkei hätä olisikaan, esim. päivällisen jälkeen. 10 minuutin istunto riittää. Apteekista saa ilman reseptiä esim. laktuloosia, josta annostusohje on pullon kyljessä, joskin se on ehdottomasti liian pieni. Oire ei välttämättä johdu psyykkeestä, vaan ruokavaliosta ja liian vähästä juomisesta. Maitoa kannattaa välttää, hapanmaitotuotteet ovat parempia ja 5 dl päivässä riittää kalkin saannin turvaamiseksi. Veden juonti on tärkeintä tai sitten hyvin laimea mehu. Yleensä parhaimman tuloksen saa, kun suoli tyhjennetään aluksi peräruiskeiden avulla. Toivottavasti saat apua terveyskeskuksesta tai pyydä sitten lähete eteenpäin, koska pian siitä tulee lapselle aivan todella psyykkinen rasite.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      36
      4270
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      134
      4057
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      63
      3695
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      87
      3551
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      33
      3527
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      64
      3341
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      84
      2906
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2825
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2616
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2314
    Aihe