Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ohjaustehostimen neste

Jar

Onko väliä minkä merkkistä ohjaustehostimen nestettä laittaa, vai onko niitä useampaa merkkiä???
Jos ohjaustehostin käy kuivana, voiko se särkyä, ei tiedä sen toimintatekniikkaa???

53

71286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merkissä

      se on automaatti laatikkoöljy, joka siellä on, mutta joitakin poikkeuksia on missä se on määrätty ja silloin sitä oikeaa ei oikein muaalta tahdo saada,kuin merkkiliikkeestä!

      Jos se on punaista niin silloin se on melko varmana atf-öljyä

      • se..

        kuivana särkyypi


    • dexron -luokitus

      Merkillä ei niin ikään ole väliä, jos ei erikseen mainita ohjekirjassa, mutta jos ei niin tarkista että ATF öljy on dexron luokitukseltaan miellellään samaa.

      • hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

        Dexron II käy kaikkiin


      • kaikkiin
        hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh kirjoitti:

        Dexron II käy kaikkiin

        Ei käy ainakaan uudempiin VAG-autoihin, eikä ATF:ää enää nykyisin taideta juuri käyttää ohjaustehostimissa. Pitää olla oikeaa tavaraa tai menee tiivisteet.


      • Jope
        kaikkiin kirjoitti:

        Ei käy ainakaan uudempiin VAG-autoihin, eikä ATF:ää enää nykyisin taideta juuri käyttää ohjaustehostimissa. Pitää olla oikeaa tavaraa tai menee tiivisteet.

        pitänee paikkaansa! Mietippä ite onko laatikossa tiivisteitä ja myöskin automaattilaatikossa voi olla 20bar öljynpaine


      • dexron II
        hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh kirjoitti:

        Dexron II käy kaikkiin

        eroaa siitä toisesta. Tuossa "alempana" kyselinkin että purkin takaetiketissä luki "dexron type 1 "

        mutta etuetiketissä taas dexron II niin mitä eroa

        koitin googlettaa mutten oikein löytäny vastausta.


      • äläluuletiedä

      • sivultahan

      • ei säry

      • VAGiin
        ei säry kirjoitti:

        tiivisteet ne on silloin jo valmiiksi särkyneet!

        Akselitiivisteitä on öjynkestäviä ja sitten kaikenlaisia muita aineita kestäviä ja varmasti aivan varmasti nuo tiivisteet ovat öljynkestäviä ja se mikä öljy siellä on ei vaikuta siihen, että särkisi tiivisteet

        Älähän nyt selitä kun et tiedä! Volkkarin/Audin tehostin (jostain vm.90->) on TUNNETTU siitä että sen saa vuotamaan pistämällä sinne ATF:ää. Vain Pentosin-tyyppinen neste käy, ei muu. Myös Febi tekee ko.nestettä, ja tietysti VAG-liikkeistä saa varaosanumerolla. ATF EI KÄY!


      • kysessä
        VAGiin kirjoitti:

        Älähän nyt selitä kun et tiedä! Volkkarin/Audin tehostin (jostain vm.90->) on TUNNETTU siitä että sen saa vuotamaan pistämällä sinne ATF:ää. Vain Pentosin-tyyppinen neste käy, ei muu. Myös Febi tekee ko.nestettä, ja tietysti VAG-liikkeistä saa varaosanumerolla. ATF EI KÄY!

        VAG:n tai minka muun merkin tehostaja niin öljy ei tosiaan riko niitä tiivisteitä!

        Tiesitkö, että on kaupunkeja joiden kuorma-autoissa on pakko käyttä rypsiöljyä hydrauliikassa, jos ovat kaupungin ajossa! Eli sinne volkariinkin voi laittaa rypsiöljyä, koskia niitä on tuolla meidän kaupungin ajossa


      • mään
        Jope kirjoitti:

        pitänee paikkaansa! Mietippä ite onko laatikossa tiivisteitä ja myöskin automaattilaatikossa voi olla 20bar öljynpaine

        esim. Audin hydrauliikkajärjestelmän pumppu tuottaa 150 bar:n paineen,joten mee sä hiekkalaatikolle niitten automaattilaatikoittes kanssa. Ja ennenkuin alat itkemään,ota selvää asioista äläkä leiki viisasta,kun lahjasi ei riitä edes joulupukiksi.


      • pakkasukko...
        mään kirjoitti:

        esim. Audin hydrauliikkajärjestelmän pumppu tuottaa 150 bar:n paineen,joten mee sä hiekkalaatikolle niitten automaattilaatikoittes kanssa. Ja ennenkuin alat itkemään,ota selvää asioista äläkä leiki viisasta,kun lahjasi ei riitä edes joulupukiksi.

        vitsin murjas? heh ohjaustethostimessa 150bar buaaaah


      • yulyullll
        pakkasukko... kirjoitti:

        vitsin murjas? heh ohjaustethostimessa 150bar buaaaah

        Ohjaustehostimessa on yli 100bar paine, siksi niihin tuleekin helposti vuotoja ja käytettävä neste pitää olla juuri oikeaa. Taitaa mopopojilla olla vielä oppimista autotekniikassa...


      • asiasta mitään
        kysessä kirjoitti:

        VAG:n tai minka muun merkin tehostaja niin öljy ei tosiaan riko niitä tiivisteitä!

        Tiesitkö, että on kaupunkeja joiden kuorma-autoissa on pakko käyttä rypsiöljyä hydrauliikassa, jos ovat kaupungin ajossa! Eli sinne volkariinkin voi laittaa rypsiöljyä, koskia niitä on tuolla meidän kaupungin ajossa

        Olet varmaan kokeillut? Pistä väärää nestettä volkkarin tehostimeen ja aja sillä pari kuukautta ja neste tulee ulos. Miksi pitää olla niin varma kun ei oikeasti ole _mitään_ kokemusta koko asiasta? ATF kovettaa ne tiivisteet ja vuoto alkaa. Mikä siinä on liian vaikeaa tajuta?


      • Jamppa1
        yulyullll kirjoitti:

        Ohjaustehostimessa on yli 100bar paine, siksi niihin tuleekin helposti vuotoja ja käytettävä neste pitää olla juuri oikeaa. Taitaa mopopojilla olla vielä oppimista autotekniikassa...

        en oikein ymmärrä tämän keskustelun ydintä. Mielestäni on viisasta käyttää sitä ainetta mitä valmistaja suosittelee, oli laite mikä hyvänsä.


      • Passat -89
        VAGiin kirjoitti:

        Älähän nyt selitä kun et tiedä! Volkkarin/Audin tehostin (jostain vm.90->) on TUNNETTU siitä että sen saa vuotamaan pistämällä sinne ATF:ää. Vain Pentosin-tyyppinen neste käy, ei muu. Myös Febi tekee ko.nestettä, ja tietysti VAG-liikkeistä saa varaosanumerolla. ATF EI KÄY!

        VW Passatin (vm. 1989) ohjekirja suosittelee ATF dexron -öljyä! Öljyn sopivuus on silloin tehtaan varmistama! Asia on tarkistettu vielä merkin edustajalta viikko sitten. Lähtökohta on aina oltava kyseisen auton valmistajan suositus, joka uudemmissa Volkkareissa voi olla, ja ilmeisesti onkin, erityinen tehostimen öljy (ei "neste").


      • fkeoherth
        Passat -89 kirjoitti:

        VW Passatin (vm. 1989) ohjekirja suosittelee ATF dexron -öljyä! Öljyn sopivuus on silloin tehtaan varmistama! Asia on tarkistettu vielä merkin edustajalta viikko sitten. Lähtökohta on aina oltava kyseisen auton valmistajan suositus, joka uudemmissa Volkkareissa voi olla, ja ilmeisesti onkin, erityinen tehostimen öljy (ei "neste").

        > Ei käy ainakaan uudempiin VAG-autoihin,

        vm. -89 ei liene uudempi VAG. Noissa vanhoissa käytettiinkin ATF:ää, mutta siitä on jo ajat sitten siirrytty pois parempiin aineisiin.


      • pitkä..
        yulyullll kirjoitti:

        Ohjaustehostimessa on yli 100bar paine, siksi niihin tuleekin helposti vuotoja ja käytettävä neste pitää olla juuri oikeaa. Taitaa mopopojilla olla vielä oppimista autotekniikassa...

        sanonko mikä! Henkilöauton ohjaustehostimessa ei todellakaan ole 100 bar:n painetta, koska sellaista siellä ei tarvita ja siellä ei ole edes puolta tuosta väittämästäsi ja sen voit katsoa vaikka niistä letkuista mitä ne kestää painetta! On vähän toisen luokan letkuja nuo 100baria kestävät letkut ja niissä on jo kierreliitoksetkin, kun henkilöautoissa riittää prässäysliitos ja holkki saa olla muovia ja korjauksena sitten pelkkä letkulemmari!

        Niin ja nykyään nuo sähköhydrauliset tehostimethan ei pumppaa painetta ollenkaan ajossa tarpettomasti, koska sitä ei maantie nopeuksissa tarvita suorilla teillä ja polttoainetta säästyy

        Mopopoika ei ole edes tainut nähdä luuranko soliferia saatika ajaa selaisella uudella


      • yulyulll
        pitkä.. kirjoitti:

        sanonko mikä! Henkilöauton ohjaustehostimessa ei todellakaan ole 100 bar:n painetta, koska sellaista siellä ei tarvita ja siellä ei ole edes puolta tuosta väittämästäsi ja sen voit katsoa vaikka niistä letkuista mitä ne kestää painetta! On vähän toisen luokan letkuja nuo 100baria kestävät letkut ja niissä on jo kierreliitoksetkin, kun henkilöautoissa riittää prässäysliitos ja holkki saa olla muovia ja korjauksena sitten pelkkä letkulemmari!

        Niin ja nykyään nuo sähköhydrauliset tehostimethan ei pumppaa painetta ollenkaan ajossa tarpettomasti, koska sitä ei maantie nopeuksissa tarvita suorilla teillä ja polttoainetta säästyy

        Mopopoika ei ole edes tainut nähdä luuranko soliferia saatika ajaa selaisella uudella

        Oles poika hiljaa kun et mitään tiedä! Eihän 100 bar ole vielä edes kova paine, onhan nykydieseleiden ruiskutuspainekin luokkaa 1500 bar. Tehostimissa on erikseen painepuoli (yleensä putkilla, luokkaa 100bar) ja lähes paineeton paluupuoli säiliölle, mutta suntapaiset ääliöt nyt sekottaa nekin. Äläkä tule minua opettamaan tekniikassa, jäät varmasti häviölle.

        Tavaa vaikka tuolta tehostinpumppujen ja letkujen speksejä jos nyt englantia osaat:

        http://www.delphi.com/manufacturers/auto/chsteer/steering/pumps/directdrive/
        http://www.dupontelastomers.com/Products/Hypalon/powerSteer.asp


      • Saetkae
        fkeoherth kirjoitti:

        > Ei käy ainakaan uudempiin VAG-autoihin,

        vm. -89 ei liene uudempi VAG. Noissa vanhoissa käytettiinkin ATF:ää, mutta siitä on jo ajat sitten siirrytty pois parempiin aineisiin.

        On tietysti myös vanha, mutta siinäkin pitää olla ATF:ää tehostajassa. Nyt ajettu jo 400 000km eikä vuoda eikä vingu. Vaikka olen yhden jos toisenkin koneen ja laitten huoltanut, en ole vielä törmännyt yhteenkään johon ei voisi ATF:ää käyttää. Melkein kaikissa on samat Danfoss, Linden yms. pumput, ja niihin voi laittaa periaatteessa mitä tahansa hydrauliikkaöljyä jonka viskositeetti on sopiva.

        Tärkeintä on tietysti katsoa että öljy täyttää vähimmäisvaatimukset ja soveltuu käyttölämpötilaan. Täytyy sitä myös vaihtaa, vaikkei siitä olisikaan huolto-ohjeessa mainintaa. Hyvä vaihtoväli on sama kun jarrunesteessä, eli joka toinen vuosi.

        Yleensä ihmiset rikkovat/kuluttavat tehostajiaan juuri kääntämällä rattia kun auto seisoo paikallaan tai kääntämällä raivokkaasti ääriasentoon ja pitämällä siinä. Oikein sieluun sattuu kun kuulee sitä kolketta ja sihinää.


      • yulyulll
        Saetkae kirjoitti:

        On tietysti myös vanha, mutta siinäkin pitää olla ATF:ää tehostajassa. Nyt ajettu jo 400 000km eikä vuoda eikä vingu. Vaikka olen yhden jos toisenkin koneen ja laitten huoltanut, en ole vielä törmännyt yhteenkään johon ei voisi ATF:ää käyttää. Melkein kaikissa on samat Danfoss, Linden yms. pumput, ja niihin voi laittaa periaatteessa mitä tahansa hydrauliikkaöljyä jonka viskositeetti on sopiva.

        Tärkeintä on tietysti katsoa että öljy täyttää vähimmäisvaatimukset ja soveltuu käyttölämpötilaan. Täytyy sitä myös vaihtaa, vaikkei siitä olisikaan huolto-ohjeessa mainintaa. Hyvä vaihtoväli on sama kun jarrunesteessä, eli joka toinen vuosi.

        Yleensä ihmiset rikkovat/kuluttavat tehostajiaan juuri kääntämällä rattia kun auto seisoo paikallaan tai kääntämällä raivokkaasti ääriasentoon ja pitämällä siinä. Oikein sieluun sattuu kun kuulee sitä kolketta ja sihinää.

        EI pidä paikkaansa, usko nyt. Oikea tehostinöljy on: Ohjaustehostinöljy VAG-G002000/G002500 1L (KELTAINEN). . . 59-0002 12.45 ???

        Samoin sanoo: (Pentosin on sama asia) http://www.taligentx.com/passat/info/fluids/


      • Saetkae
        yulyulll kirjoitti:

        EI pidä paikkaansa, usko nyt. Oikea tehostinöljy on: Ohjaustehostinöljy VAG-G002000/G002500 1L (KELTAINEN). . . 59-0002 12.45 ???

        Samoin sanoo: (Pentosin on sama asia) http://www.taligentx.com/passat/info/fluids/

        suositusten suhteen. Muuten vaan ehkä ;)

        Piti käydä ihan tarkistamassa. Kun olin hetken selannut taulukoita muistin miten se oli. Passatin käyttöoppaassa mainitaan että ohjaustehostimen neste pitää tarkistaa 60000km. välein, mutta missään ei sanota sen laatua eikä määrää.

        Sama juttu Petro-Canadan öljytaulukossa josta yleensä löytyy kaikki tarvittava...

        Siksi laitoinkin siihen ATF:ää ostohuollossa, koska päättelin että kun kyseessä on pelkkä ohjaustehostin jonka max. paineet pyörii siinä 80barin paikkeilla se ei sen kummoisempia tarvitse. (Ostohuollossa vaihdan kaikki nesteet, suodattimet, hihnat, jarrupalat yms.)

        Ostin auton kun sillä oli ajettu vajaa 100000 ja nyt siis olen ajanut 300000 lisää ilman ogelmia.

        Jos olet tarkastellut linkittämäsi sivua, olet varmasti lukenut tämän
        "VAG has also specified that their automatic transmissions are sealed and contain a lifetime fluid. This is an interesting position, as the manufacturer of the fluid gives a service life of only 75,000 miles."

        Ja tämän
        "The various OEM's, including VAG, have always made very specific recommendations for their cars, creating a "manufacturer knows best" mentality among owners. It's important to remember, however, that VAG has held and still holds some rather questionable positions on their cars."

        Tämä Folkkarin suosittelema neste on siis, öljypohjainen, pumpullisille korkeapainehydraulijärjestelmille joissa on kumitiivisteet, suunniteltu neste (Ei arktiseen käyttöön). Eli tavallinen Hydraulic Oil 22 tai 32 kävisi, mutta kun käyttöpaineet eivät ole yli 160baria ATF: ajaa asiansa hyvin.

        Hyvää yötä, nyt rupeaa jo kirjoitusvirheitä pukkaamaan...


      • jhjgtytrtr
        VAGiin kirjoitti:

        Älähän nyt selitä kun et tiedä! Volkkarin/Audin tehostin (jostain vm.90->) on TUNNETTU siitä että sen saa vuotamaan pistämällä sinne ATF:ää. Vain Pentosin-tyyppinen neste käy, ei muu. Myös Febi tekee ko.nestettä, ja tietysti VAG-liikkeistä saa varaosanumerolla. ATF EI KÄY!

        ITELLÄNI ON VOLKKARI -96 VM JA KYL VAAN PUNASTA ATF:ÄÄ KÄYTÄN.
        Isäpuol on niin paljon ollu autojen kaa tekemisissä nii siltä vielä kysyin ja varmistin.
        audeista en sitten tiedä ku ei oo koskaan tarvinnu lisätä.

        että sillee.


      • Anonyymi
        VAGiin kirjoitti:

        Älähän nyt selitä kun et tiedä! Volkkarin/Audin tehostin (jostain vm.90->) on TUNNETTU siitä että sen saa vuotamaan pistämällä sinne ATF:ää. Vain Pentosin-tyyppinen neste käy, ei muu. Myös Febi tekee ko.nestettä, ja tietysti VAG-liikkeistä saa varaosanumerolla. ATF EI KÄY!

        Wag vuotaa vaikka ei olis öljyä


      • Anonyymi
        pakkasukko... kirjoitti:

        vitsin murjas? heh ohjaustethostimessa 150bar buaaaah

        Omassa dodgessa vm -81 mittasin paineen ja se oli 65 bar (943 psi)


    • Hondisti

      Mulla vm 1980 W123 230E -Mersussa oli ohjaustehostin ja siellä punaista öljyä. No, öljyä vaikutti kyllä olevan siellä kun tarkastin kerran huvikseen, mutta joskus kesällä 2002 se alkoi pitää kovaa rääkyvää ääntä se ohjaustehostin, kuitenkaan öljyä en huomannut mihinkään vuotavan, enpä kyllä katsonut oliko enää öljyä siellä: sitten muutaman päivän/viikon se rääkäyi kääntäessä rehostin, mutta se loppui itsestään ja eipä ohjauksessa isoa eroa ollut kun ohjaustehostin lakkasi toimimasta: iso laajakehäinen ratti ja kapeahkot renkaat, sen kuin ajoi!

      • Jamppa1

        sielläkin ollut väärät öljyt. Ei pukkaa noi mesen tehostimet yleensä hajoilemaan.


      • Hondisti
        Jamppa1 kirjoitti:

        sielläkin ollut väärät öljyt. Ei pukkaa noi mesen tehostimet yleensä hajoilemaan.

        Saattaapa olla kyllä noin. Punaista ohutta öljyä siellä oli aina siitä asti kun auton käytettynä ostin, en siihen itse koskenut, tosin se pelasi minulla noin 25.000 km. Auto oli kyllä siis 22 vuotta vanha ja ajettukin yli 650.000 km, onhan silläkin vaikutuksensa ja tehostin olisi ehkä ollut pelastettavissa jos olisi heti asiaan puuttunut, mutta kun ei sillä ollut käytännössä mitään väliä niin enpä välittänyt vaan ajelin vaan ja rääkynä loppui ja ohjaus hitusen jäykkeni, juuri huomasi, oli siinä niin suurikehäinen ratti. Maksoinkin koko autosta vielä markka-aikana 5000mk eli n. 850 eur ja ajelin sillä yli vuoden n. 33.000 km ja myin 250 eur:lla pois. Hyvin pelasi sen ajan mitä pelasi, sitten alkoi ruostetta olla niin paljon että katsoin korjaamisen kannattamattomaksi. Öljyt koneeseen vaihdoin kerran pakosta, kun ei enää pitänyt paineita ja alkoi loppua koneesta öljy. Lisäainetta bensaan en laittanut enkä tankkaillut kuin harvoin lisäaineellista bensaa vaikka periaatteessa lyijyllistä/lisäaineellista olisi tarvinut: ei sekään vaikuttanut yhtään mitään, halvemmalla vaan pääsin...


      • pukkaa..
        Jamppa1 kirjoitti:

        sielläkin ollut väärät öljyt. Ei pukkaa noi mesen tehostimet yleensä hajoilemaan.

        jotain hajoamaan ja siihen ei vaikuta mikä merkki on kyseessä! Ja tuokin mersu on jo semmoisilla kilometreillä varustettu, että siitä voi hajota mitä vaan


      • lada kuski
        pukkaa.. kirjoitti:

        jotain hajoamaan ja siihen ei vaikuta mikä merkki on kyseessä! Ja tuokin mersu on jo semmoisilla kilometreillä varustettu, että siitä voi hajota mitä vaan

        ei pumppu tiedä onko se punaista kunhan se vaan on öljyä


    • kipe

      mene huoltoasemaalle ja sano minkä merkkinen auto niin se on sillä selvä. ohjaustehostimen pumppu hajoaa jos alet ilman öljyä.

      • Toitsux

        Ei liity suoraan asiaan mutta voiko olla niin, että jossain kohtaa olisi ohjaustehostenesteen säiliö vaihdettu alkuperäisestä täysin eri malliseen?

        Autona alla Toyota Corolla 2003 ja vaikka miten internjetistä kuukletin, niin aina vaan ohjeissa säiliön kannessa lukee power steering fluid eikä oman konepellin alla tällaista säiliötä näy. Yksi säiliö siis löytyy tuulilasinpesunestesäiliön kohdalta ylempää ja tässä ei siis ole minkäänlaista merkintää mitä se mahtaa sisältää. Mitään muuta vastaavaa säiliötä ei ole ja muissa lukee normaalisti mitä niihin kuuluu laittaa.

        Ongelmana siis hillitön kirskunta kun renkaat ääriasennossa ja ajaa hiljaisella vauhdilla. Toki voi ongelma olla se hihnakin..

        Näppäränä tyttönä ostin auton josta huoltokirja oli kadonnut.. Auto joka tapauksessa menossa huomenna huoltoon mutta ihan noin niin kuin mielenkiinnosta koska toki tämä ottaa päähän.. Kiitos jos joku jaksaa vastata asiallisesti :-)


      • sähköllä se
        Toitsux kirjoitti:

        Ei liity suoraan asiaan mutta voiko olla niin, että jossain kohtaa olisi ohjaustehostenesteen säiliö vaihdettu alkuperäisestä täysin eri malliseen?

        Autona alla Toyota Corolla 2003 ja vaikka miten internjetistä kuukletin, niin aina vaan ohjeissa säiliön kannessa lukee power steering fluid eikä oman konepellin alla tällaista säiliötä näy. Yksi säiliö siis löytyy tuulilasinpesunestesäiliön kohdalta ylempää ja tässä ei siis ole minkäänlaista merkintää mitä se mahtaa sisältää. Mitään muuta vastaavaa säiliötä ei ole ja muissa lukee normaalisti mitä niihin kuuluu laittaa.

        Ongelmana siis hillitön kirskunta kun renkaat ääriasennossa ja ajaa hiljaisella vauhdilla. Toki voi ongelma olla se hihnakin..

        Näppäränä tyttönä ostin auton josta huoltokirja oli kadonnut.. Auto joka tapauksessa menossa huomenna huoltoon mutta ihan noin niin kuin mielenkiinnosta koska toki tämä ottaa päähän.. Kiitos jos joku jaksaa vastata asiallisesti :-)

        Ei oo säiliöö silloin lainkaan, kun on sähköisellä tehostimella.


      • Toitsux
        sähköllä se kirjoitti:

        Ei oo säiliöö silloin lainkaan, kun on sähköisellä tehostimella.

        Ok, kiitos!


    • VAG-Huoltoukko

      VAG Tehostimessa on 70/150Bar paine, riippuen pumpusta! Alla seuraavat öljyt mitkä sopivat. Luokitus VW TL 51246.

      Mineraalipohjaiseen voi sekoittaa synteettistä. Punaista eli ATF ei kannata käyttää koska ei kestä painetta ja tiivisteet eivät kestä, myös kovilla pakkasilla voi ohjaus mennä kankeaksi.

      VAG: G002000 Ei saa enää, korvaava G004000, G004000M2
      Febi: S6161 (synteettinen), M6162 (mineraali) Uusi numero myös: 86161
      Megol ZentralHydraulikoel: nro 6304

    • gm_opel

      Opel -98 käyttöohjekirjan mukaan sähköisessä tehostajassa pitäisi käyttää GM/Opel 1940766 nestettä.

      Febi Fluids 2010 pdf-kuvasto antaa vaihtoehtoiseksi numeroksi S6161 (06161) öljyn.

      http://www.febi.com/fileadmin/user_upload/febi/england/downloads/febi_fluids_brochure_GB_internet.pdf

      Motonetistä hain purkin, mutta olikin numeroltaan 86161 ja purkin takatarrassa ilmoitettiin yhteensopivuus "Opel 1940715" nesteen kanssa.

      Pienen etsimisen jälkeen selvisi, että Opel 1940715 korvaa edellisen 1940766 nesteen ja Febi 86161 on siis taaksepäin yhteensopiva 1940766 kanssa.

      Käyttöturvatiedotteetkin ovat aika samoja:
      http://www.febi-msds.com/fileadmin/stp_febi_pdfs/06161/06161.zhoe.fi.pdf
      http://www.febi-msds.com/fileadmin/stp_febi_pdfs/86161/86161.hoe.fi.pdf

      Oman auton ohjaustehostin nesteen korvaavan numeron voi selvittää täällä (kohdasta "AV nro"):
      http://www.febi-parts.com/?lang=SF

      Toivottavasti näistä tiedoista olisi muillekin hyötyä tarvikenesteen valintaan.

    • kun lukee

      ohjekirjaa ja käyttää siinä ilmoitettavaa öljyä ei tarvitse sitten kitistä.

      • ei saa

        Ohjekirjassa (15v vanhassa) mainittua nestettä ei enää saatavilla, joten korvaavaa on käytettävä.

        Marmoritiskillä sama neste maksaa 2-3krt sen mitä tarvikeliikkeissä.


    • södee sladii
    • Epäileväinen aina

      Luin jostain täältä, että ohjaustehostimen öljy kannattaa vaihtaa, jos se näyttää ruskealta. Noh huollon yhteydessä vaihdatin sen ja samanväristä edelleenkin, kuulemma laittoivat sitä vihreää mineraalipohjasta. Voiko se muuttua taas samanväriseksi, vai laittoikohan ne vaan täydennystä? Paperissa lukee, että ohjaustehostimen öljyn vaihto.

      • Redline väritön

        Aina sinne järjestelmään jää vanhaa nestettä, sekä siellä olevaa mujua ja siksi uudetkin nesteet vaihtavat heti väriä.
        Tilanne voi hieman parantua vaihtamalla nesteet pian uudelleen.


    • 2+2

      Köyhän ei kannata yrittää säästää ohjaustehostinöljyssä kymmentä euroa. Ei tarvitse sitten ruveta hammastankoa tai pumppua vaihtamaan. Tulee äkkiä pari nollaa perään siihen 10euroon.

    • Pikahuolto

      Itse suosittelen kalanmaksaöljyä.

    • diapam1

      Autoasentaja neuvoo...!

      Eli sinne säiliöön ihan oikeasti parasta tavaraa on joka kodista löytyvä Mr.Muscle eli kodin putkimies. Se puhdistaa järjestelmän ja minimoi mahdollisuuden jäätymiseen. Putkimies myös nimensä veroisesti räjäyttää putket auki. Neste kulkee moitteettomasti molempiin suuntiin.

    • AstraG

      Opel Astra, missä sähköinen ohjaustehostin, oikea neste sinne on Fuchs Titan ZH 4300 B . Vihreää öljyä. Ja ohjaustehostimenne kestää.

    • MisterMuscel

      Laitoin Mr MUsclea tehostimeen ja nyt ohjaus ei tehosta enää ja laite pitää hirveää ääntä!!!! Mitä teen?

      • Autoasentaja

        Minulla kävi samoin.laitoin fairya säiliöön niin alkoi toimimaan.
        Kannattaa kokeilla.


    • Parasmahdollinen

      Minä taas laitoin lunta ja kuusenhavuja. Toimii hyvin. Havuista irtoava pihka reagoidessaan kylmän lumen kanssa vapauttaa juuri oikeanlaista nestettä joka edesauttaa pumpun tiivisteiden elastisuuden kestävyyttä ja näin pidentää tehostimen ikää.

    • Anonyymi

      hoitolaitokselta karanneitten juttuja.

    • Anonyymi

      Hyllyssä oli vuodelta kilpi 20 kannu SAE 10 Mitälie hydrauliöljyä. Se meni nyt öljybaariin "ohjaustehostinöljyksi".

      Vaihdosta sen verran, että kun omaa huoltaa, kannattaa öljynvaihdossa imaista se varastosäiliö aina tyhjäksi ja laittaa vastaavasti uutta tilalle. Sillai öljy pysyy aina suht tuoreena.

      Kun on luokkaa 50 kulkupeliä, olisi ihan virtsassa jos jokaiselle olisi omat merkkinesteet x-)

    • Anonyymi

      olen käyttänyt ISo VG 46 hydrauliikka öljyä ohjaus tehostimessa ja hyvin toimii

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2268
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1964
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      83
      1743
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1608
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      37
      1347
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    Aihe