Tasa-arvo koulussa

Relander

Olen ollut opettajana pian 25 vuotta ja olisi mielenkiintoista tietää, millainen on palstalaisten käsitys peruskoulusta vuonna 2006, lähinnä sukupuolten tasa-arvon kannalta.

Omat oppilaani ovat 13-16-vuotiaita.

79

3900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jorojukka-kukka

      Että tytöiltä vaaditaan hillittyä käytöstä aivan liikaa.

      • Relander

        ... opetussuunnitelmiin ja koulujen järjestyssääntöihin mielestäsi lisätä pykälä, että tyttöjä tulee rohkaista hillittömämpään käytökseen?


      • Kurre_Orava
        Relander kirjoitti:

        ... opetussuunnitelmiin ja koulujen järjestyssääntöihin mielestäsi lisätä pykälä, että tyttöjä tulee rohkaista hillittömämpään käytökseen?

        Täytyy myöntää, että pidän huumoristasi.

        No kuitenkin, kaippa se tasa-arvo toteutuisi joidenkin mielestä paremmin jos tytötkin olisivat rääväsuisia pikkupiruja, kuten teinipojat tahtoo olla.

        Muutenkin ihmettelen koulujen kurittomuutta. Tuli tutustuttua teokseen 'Rexi on homo...' koko lailla kamalia tarinoita käytöksestä josta minun aikana olisi seurannut selkäsauna, ja aiheesta.

        Minusta kun tuntuu, että kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.


      • Vasuri''
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että pidän huumoristasi.

        No kuitenkin, kaippa se tasa-arvo toteutuisi joidenkin mielestä paremmin jos tytötkin olisivat rääväsuisia pikkupiruja, kuten teinipojat tahtoo olla.

        Muutenkin ihmettelen koulujen kurittomuutta. Tuli tutustuttua teokseen 'Rexi on homo...' koko lailla kamalia tarinoita käytöksestä josta minun aikana olisi seurannut selkäsauna, ja aiheesta.

        Minusta kun tuntuu, että kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.

        Jotkut tarkkailijat uskovat että vallitseva koulujärjestelmä sopii paremmin tytöille kuin pojille. Että poikien kilpailullisemmaksi ja vilkkaammaksi katsottu käytös tulkitaan patologiseksi, vaikka se on aivan normaalia. Tästä on sitten jonkinlaisena näyttönä lasten tylsistyttäminen vaarallisilla lääkkeillä. Iso osa opettajistahan on naisia, joten on ymmärrettävää että sattuisi, vahingossa tai tahallaan, tulla opetetuksi poikia kuten tyttöjä.


      • Relander
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että pidän huumoristasi.

        No kuitenkin, kaippa se tasa-arvo toteutuisi joidenkin mielestä paremmin jos tytötkin olisivat rääväsuisia pikkupiruja, kuten teinipojat tahtoo olla.

        Muutenkin ihmettelen koulujen kurittomuutta. Tuli tutustuttua teokseen 'Rexi on homo...' koko lailla kamalia tarinoita käytöksestä josta minun aikana olisi seurannut selkäsauna, ja aiheesta.

        Minusta kun tuntuu, että kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.

        ... on kyllä "tasa-arvo" hyvää vauhtia kehittymässä: tyttöjen suusta tulee rääväsuista tekstiä siinä kuin pojiltakin. Tosin tyttöjen kohdalla rääväsuisuus kasautuu enemmän joihinkin yksilöihin.

        Jos taas tehdään tilasto siitä, kumman sukupuolen käytökseen joutuu määrällisesti enemmän puuttumaan, näppituntumani on, että poikia komennellaan useammin.

        Suurin osa oppilaista kuitenkin on ihan siivoa porukkaa, mutta perusopetuksessa on koko ikäluokka läsnä, joten se yksi kymmenesosa aina löytyy niitä, joiden kanssa eivät tahdo koulun keinot riittää.


      • Relander
        Vasuri'' kirjoitti:

        Jotkut tarkkailijat uskovat että vallitseva koulujärjestelmä sopii paremmin tytöille kuin pojille. Että poikien kilpailullisemmaksi ja vilkkaammaksi katsottu käytös tulkitaan patologiseksi, vaikka se on aivan normaalia. Tästä on sitten jonkinlaisena näyttönä lasten tylsistyttäminen vaarallisilla lääkkeillä. Iso osa opettajistahan on naisia, joten on ymmärrettävää että sattuisi, vahingossa tai tahallaan, tulla opetetuksi poikia kuten tyttöjä.

        ... ja yksi pahimmista on se, että nukutaan aivan liian vähän. Ajanviete on nykyään sen laatuista, että siinä helposti vierähtää aamuyön puolelle eikä kaikissa kodeissa oikein jakseta pitää asiassa rajoja.

        Minusta kyllä poikia ja tyttöjä voi opettaa jokseenkin samalla tavalla eikä se ole edes kiinni siitä, kumpaa sukupuolta opettaja on.


      • epailematta

        murrosikäisillä tytöillä hillitty käytös ilmenee nykyaikana minimaalisena paljastavana pukeutumisena, tupakointina, kaljoitteluna ja hyvältä haisevan sanan hokemisena.


      • Malice
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että pidän huumoristasi.

        No kuitenkin, kaippa se tasa-arvo toteutuisi joidenkin mielestä paremmin jos tytötkin olisivat rääväsuisia pikkupiruja, kuten teinipojat tahtoo olla.

        Muutenkin ihmettelen koulujen kurittomuutta. Tuli tutustuttua teokseen 'Rexi on homo...' koko lailla kamalia tarinoita käytöksestä josta minun aikana olisi seurannut selkäsauna, ja aiheesta.

        Minusta kun tuntuu, että kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.

        kuulee..
        "kaippa se tasa-arvo toteutuisi joidenkin mielestä paremmin jos tytötkin olisivat rääväsuisia pikkupiruja, kuten teinipojat tahtoo olla."
        Kuule ne epävarmat naisenalut siellä niitä pahimpia pikkupiruja ovat. Kyllä on henkisen väkivallan abc ainakin joka rääväsuunaikkosen taskussa. Harvemmat poijjaat edes tietää niin pahoja sanoja :D Joo ja ruummiilliset rangaistukset käyttöön vaan. Ei olisi pahitteeksi sellaisen apinalauman keskellä.


      • Kurre_Orava
        Malice kirjoitti:

        kuulee..
        "kaippa se tasa-arvo toteutuisi joidenkin mielestä paremmin jos tytötkin olisivat rääväsuisia pikkupiruja, kuten teinipojat tahtoo olla."
        Kuule ne epävarmat naisenalut siellä niitä pahimpia pikkupiruja ovat. Kyllä on henkisen väkivallan abc ainakin joka rääväsuunaikkosen taskussa. Harvemmat poijjaat edes tietää niin pahoja sanoja :D Joo ja ruummiilliset rangaistukset käyttöön vaan. Ei olisi pahitteeksi sellaisen apinalauman keskellä.

        "
        Kuule ne epävarmat naisenalut siellä niitä pahimpia pikkupiruja ovat. Kyllä on henkisen väkivallan abc ainakin joka rääväsuunaikkosen taskussa.
        "
        Aijjaa, no jopas on tasa-arvo edistynyt. Toivottavasti kaikki feministit ovat tyytyväisiä saavutukseensa. :D


      • Malice
        Kurre_Orava kirjoitti:

        "
        Kuule ne epävarmat naisenalut siellä niitä pahimpia pikkupiruja ovat. Kyllä on henkisen väkivallan abc ainakin joka rääväsuunaikkosen taskussa.
        "
        Aijjaa, no jopas on tasa-arvo edistynyt. Toivottavasti kaikki feministit ovat tyytyväisiä saavutukseensa. :D

        feministien vaikutusta olla. Pakko vaan yrittää selviytyä. Joko itse hyppii toisten silmille tai sinun silmillesi tullaan hyppimään. Niinpä se vain menee..


      • sikspäk
        Malice kirjoitti:

        kuulee..
        "kaippa se tasa-arvo toteutuisi joidenkin mielestä paremmin jos tytötkin olisivat rääväsuisia pikkupiruja, kuten teinipojat tahtoo olla."
        Kuule ne epävarmat naisenalut siellä niitä pahimpia pikkupiruja ovat. Kyllä on henkisen väkivallan abc ainakin joka rääväsuunaikkosen taskussa. Harvemmat poijjaat edes tietää niin pahoja sanoja :D Joo ja ruummiilliset rangaistukset käyttöön vaan. Ei olisi pahitteeksi sellaisen apinalauman keskellä.

        "Joo ja ruummiilliset rangaistukset käyttöön vaan."

        Tuosta olen kyllä eri mieltä! Olen itse opettaja ja minusta tuntuisi todella vastenmieliseltä alkaa pieksämään ihmisten lapsia!


      • jorojukka-kukka
        Relander kirjoitti:

        ... opetussuunnitelmiin ja koulujen järjestyssääntöihin mielestäsi lisätä pykälä, että tyttöjä tulee rohkaista hillittömämpään käytökseen?

        Tyttöjen hillitseminen on lopetettava.


      • Kurre_Orava
        Relander kirjoitti:

        ... on kyllä "tasa-arvo" hyvää vauhtia kehittymässä: tyttöjen suusta tulee rääväsuista tekstiä siinä kuin pojiltakin. Tosin tyttöjen kohdalla rääväsuisuus kasautuu enemmän joihinkin yksilöihin.

        Jos taas tehdään tilasto siitä, kumman sukupuolen käytökseen joutuu määrällisesti enemmän puuttumaan, näppituntumani on, että poikia komennellaan useammin.

        Suurin osa oppilaista kuitenkin on ihan siivoa porukkaa, mutta perusopetuksessa on koko ikäluokka läsnä, joten se yksi kymmenesosa aina löytyy niitä, joiden kanssa eivät tahdo koulun keinot riittää.

        Onkos nykyään enää olemassa vanhan kunnon apukouluja?
        Eikös sellainen olisi hyvä ratkaisu jonne ongelmatapaukset voisi sijoittaa.


      • he ovat.
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Tyttöjen hillitseminen on lopetettava.

        Kyllä ne antaa, siis ikäisilleen. Ei ne nyt niin hillittyjä ole.


      • Relander
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Onkos nykyään enää olemassa vanhan kunnon apukouluja?
        Eikös sellainen olisi hyvä ratkaisu jonne ongelmatapaukset voisi sijoittaa.

        Erityiskouluja on eriasteisille kehitysvammaisille ja oppimis- ym. vaikeuksista kärsiville. Apukouluista, jotka on tarkoitettu heikkolahjaisille, käytetään nykyisin nimitystä mukautettu opetus. On myös erityisluokkia sopeutumattomille, kutsuttiin ennen tarkkailuluokiksi. Sitten on tietysti koulukoteja huostaanotetuille.

        Tavallisissa kouluissa on integroituina yhä enemmän erityisoppilaita. Jotkut etenevät esim. yhdessä tai useammassa aineessa oman oppimissuunnitelman mukaan, arvioidaan siis eri perustein kuin muita.

        Käytöshäiriöiset, lintsarit, psyykeltään oireilevat ja heitteille jätetyt ovat niitä, joiden kanssa on vaikeinta toimia.

        Siirrot ja sijoittamiset eivät ole aivan yksinkertaisia juttuja, paikkojakin on rajallisesti.


      • avecMaria
        Relander kirjoitti:

        Erityiskouluja on eriasteisille kehitysvammaisille ja oppimis- ym. vaikeuksista kärsiville. Apukouluista, jotka on tarkoitettu heikkolahjaisille, käytetään nykyisin nimitystä mukautettu opetus. On myös erityisluokkia sopeutumattomille, kutsuttiin ennen tarkkailuluokiksi. Sitten on tietysti koulukoteja huostaanotetuille.

        Tavallisissa kouluissa on integroituina yhä enemmän erityisoppilaita. Jotkut etenevät esim. yhdessä tai useammassa aineessa oman oppimissuunnitelman mukaan, arvioidaan siis eri perustein kuin muita.

        Käytöshäiriöiset, lintsarit, psyykeltään oireilevat ja heitteille jätetyt ovat niitä, joiden kanssa on vaikeinta toimia.

        Siirrot ja sijoittamiset eivät ole aivan yksinkertaisia juttuja, paikkojakin on rajallisesti.

        "Käytöshäiriöiset, lintsarit, psyykeltään oireilevat ja heitteille jätetyt ovat niitä, joiden kanssa on vaikeinta toimia."

        Näinhän se on kaikkialla, työelämässä ja elämässä muutenkin...


      • j.pukkila

        ..mistäköhän sitten aiheutuu, että nimenomaan tyttöjen viinankayttö ja tupakointi on lisääntynyt ja kielenkäyttöön v-tyyli..??

        ..väitettä opettajien konservatiivisuudesta en täysin allekirjoita, kyllä opettajissa on aivan yhtä suuria hihhuleita kuin papeissa ja piispoissakin tätä nykyä..


    • M135

      Mutta itse kannatan poika- ja tyttöluokkia.

      Samat asiat kumminkin opetettava.

      • M135

        Ja pojille ehdottomasti miesopettajat.


      • Kurre_Orava

        Ei välttämättä ollenkaan huono ajatus. Ainakin yläasteella asiassa olisi varmaan paljonkin positiivista.


      • Sanelma

        Olisi saattanut minunkin koulunkäyntini olla toisenmoista, jos olisi Tipala vielä ollut olemassa! Nyt ei ollut tolkkua muualla kuin "rättikässyissä" ja muutamilla kokeilumielessä jaetuilla kielitunneilla.


      • Relander

        ... työskennellä koulussa, jossa kaikki olisivat samaa sukupuolta. Koulu kuitenkin kodin ohella kasvattaa lapsista ja nuorista jäseniä siihen yhteiskuntaan, jossa nyt elämme. Liiallinen erottelu ei tällöin ole hyväksi.


      • Soh-vi
        Relander kirjoitti:

        ... työskennellä koulussa, jossa kaikki olisivat samaa sukupuolta. Koulu kuitenkin kodin ohella kasvattaa lapsista ja nuorista jäseniä siihen yhteiskuntaan, jossa nyt elämme. Liiallinen erottelu ei tällöin ole hyväksi.

        .. olisi halunnut olla tyttökoulussa. Yhteiskouluissa tulee molemmille sukupuolille realistisempi käsitys toisistaan - joka sitten tarkentuu ja muuttuu tietenkin ajan saatossa. Höpöilluusiot jäävät pois ja totutaan toisiimme.


      • sikspäk

        Omassa koulussani tehtiin joku vuosi takaperin poikaluokka kun sattui ikäluokassa niin paha jakauma. Voi sitä vanhempien urputusta, ihan kuin se olisi joku vamma lapselle joutua poikaluokalle. Koko yläasteen ajan oli kotien kommentit samansuuntaisia, lähes kaiken takana oli se, että onnetonta kun poikaluokka. Naisopettajat ei tykänneet myöskään, miehet tuli toimeen. Ehkä se luokan opetussuunnitelma (siis se toteutunut) oli vähän pieru- ja röyhtäyspainotteinen?

        Uskoisin, että tyttöjen läsnäolo saa pojista parempia puolia esille. Siitä en ole ollenkaan varma auttaako poikien läsnäolo tyttöjen opiskelua.

        Olen kuitenkin ehdottomasti yhteiskoulun ja -luokkien kannalla.


      • M135

        Kyllä kun olisi hyvä miesopettaja poikaryhmälle, niin olisi takuulla paremmat arvosanat kuin nykysysteemissä.

        Miesopettajan oma kunnon esimerkki, ja reilupeli, kasvattaisivat pojat kunnon kavereiksi.

        Tuntisivat, kun koulu loppuu, että tässä on todella jotakin nyt saatu aikaan. Lisäksi kaikki on ollut mieluisaa.

        Kiusaaminenkin olisi kitketty täysin pois. Kunnon meininkiä.

        Hyviä kavereita olisi jäänyt loppuelämäksi.

        Eikä ketään olisi kiusattu. Kunnon ryhmähenki, ja kaveria autetaan.


      • jepjep

        Ja erilliset työpaikat. Ja omat kaupungit ja kunnat. Miksei pian valtiotkin?

        Eläköön separatismi!


      • M135
        jepjep kirjoitti:

        Ja erilliset työpaikat. Ja omat kaupungit ja kunnat. Miksei pian valtiotkin?

        Eläköön separatismi!

        "Ja erilliset työpaikat. Ja omat kaupungit ja kunnat. Miksei pian valtiotkin?

        Eläköön separatismi!"

        - Koti on yhteinen.

        Mielestäni on kummaa, miten miehen täytyy tarjota nyky-yhteiskunnassa naiselle työtä. Naiset pakottavat miehet tarjoamaan naisille työtä.

        Mitä peliä se on oikein.


    • Sanelma

      Mitä tihkuu korviini sieltä täältä, luulisin parit kunnolliset tasa-arvoiset selkäsaunat olevan vakavasti tarpeen mitä oppilaisiin tulee. Opettajien otaksun olevan joko masokisteja tai potevan jonkin sortin donquijote-syndroomaa, ei ammatinvalintaa muuten voi selittää.

      Usein käytetään valintatalon kassaa vertauksena, kun puhutaan ammattien pohjanoteerauksista - huh, mielummin sielläkin, kuin peruskoulun tai lukion opettajana!

      Mutta - olethan kertonut asuneesi ulkomailla pitkään, vai sekoitanko nyt henkilöt? On AIVAN eri asia toimia opettajana esim. Keski-Euroopassa.

      • Relander

        En ole koskaan työskennellyt ulkomailla, sekoitat minut johonkuhun toiseen.


      • Kurre_Orava

        "
        parit kunnolliset tasa-arvoiset selkäsaunat olevan vakavasti tarpeen mitä oppilaisiin tulee.
        "
        Riipuu kuulemma hiukan koulustakin.

        Kauniaisten yläaste saattaa olla siistimpi paikka kuin kuin jonkin lähiöslummin koulu. Näin olen antanut itselleni kertoa.


      • Sanelma
        Kurre_Orava kirjoitti:

        "
        parit kunnolliset tasa-arvoiset selkäsaunat olevan vakavasti tarpeen mitä oppilaisiin tulee.
        "
        Riipuu kuulemma hiukan koulustakin.

        Kauniaisten yläaste saattaa olla siistimpi paikka kuin kuin jonkin lähiöslummin koulu. Näin olen antanut itselleni kertoa.

        Tuollaisesta joutuu nykyisin nurkkaan pesemään suuta saipualla! Eikä kai misään muusta joudukaan - huokaa vanha täti...


      • Sanelma
        Relander kirjoitti:

        En ole koskaan työskennellyt ulkomailla, sekoitat minut johonkuhun toiseen.

        anteeksi, liian paljon porukkaa - ketähän mahdoin ajatella...


      • Relander

        ... on yhteiskunnan laitos ja siellä työskennellään niissä raameissa, jotka yhteiskunta meille asettaa. Lasten ruumiillinen kuritus ei nykypäivänä niihin raameihin kuulu.

        Tulee mieleen Jukka Kemppisen sanat oikeuslaitoksen roolista: "Oikeuslaitoksen tehtävä ei ole toteuttaa kansan tahtoa, vaan estää kansan tahdon toteutuminen." (Viittasi näillä sanoillaan vaatimuksiin mm. jalkapuusta ja julkisista hirttäjäisistä.)


      • Kurre_Orava
        Sanelma kirjoitti:

        Tuollaisesta joutuu nykyisin nurkkaan pesemään suuta saipualla! Eikä kai misään muusta joudukaan - huokaa vanha täti...

        Niinno, minä olen muutenkin ihmetellyt, että kas kun ajatuspoliisi ei ole vielä ottanut yhteyttä.

        Minua voidaan aiheesta syyttää elitismistä ja jopa rasismista.

        Mutta kun tosiasia on, että kouluissa on alueellisia eroja. Semmoisenkin eron on tuttuni ollut havaitsevinaan, että koulut´joissa on paljon maahanmuuttajia ovat rauhattomia. Tosin se taas saattaa johtua siitä, että maahanmuuttajat usein asuvat köyhemmillä alueilla.


      • Relander
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Niinno, minä olen muutenkin ihmetellyt, että kas kun ajatuspoliisi ei ole vielä ottanut yhteyttä.

        Minua voidaan aiheesta syyttää elitismistä ja jopa rasismista.

        Mutta kun tosiasia on, että kouluissa on alueellisia eroja. Semmoisenkin eron on tuttuni ollut havaitsevinaan, että koulut´joissa on paljon maahanmuuttajia ovat rauhattomia. Tosin se taas saattaa johtua siitä, että maahanmuuttajat usein asuvat köyhemmillä alueilla.

        Maahanmuuttajat asuvat usein lähiöissä eikä näiden koulujen rauhattomuus johdu pelkästään maahanmuuttajista.


      • Soh-vi
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Niinno, minä olen muutenkin ihmetellyt, että kas kun ajatuspoliisi ei ole vielä ottanut yhteyttä.

        Minua voidaan aiheesta syyttää elitismistä ja jopa rasismista.

        Mutta kun tosiasia on, että kouluissa on alueellisia eroja. Semmoisenkin eron on tuttuni ollut havaitsevinaan, että koulut´joissa on paljon maahanmuuttajia ovat rauhattomia. Tosin se taas saattaa johtua siitä, että maahanmuuttajat usein asuvat köyhemmillä alueilla.

        Eivät maahanmuuttajat meillä asu "köyhemmillä" alueilla. Esim. stadissa Vuosaari on olisi ollut upea alue, ellei olisi pilattu tiheällä rakentamisella, mutta on siellä vieläkin luontoa ja merta (ja somaleita tietenkin). Sama juttu Ruoholahdessa, pidän keskeisestä sijainnista, merestä, arkkitehtuurista - pyöräilen siellä joskus - sekin on niinsanotusti "mustanaan" väkeä. Ei meillä ASUMISESSA maahanmuuttajia sorreta, alkuperäisväestöllä on vaikeampaa.

        Mutta se on taattu juttu, että jos monikultturisuus tästä vain kasvaa, tarvitaan yksityiskouluja ja paljon. Suomalaisilla on oikeus oppia.


    • gorehound

      Ainakin opettajaksi valmistuvien asennemaailmaa kartoittavissa tutkimuksissa on havaittu, että opettajanaluilla on keskimäärin hyvin konservatiivinen ja vanhakantainen käsitys sukupuolirooleista ja tasa-arvosta. Oletettavasti tämä heijastuu sitten opetustyöhönkin, valitettavasti.

      • Relander

        Jos näin on, miksi nykyaikaisemman ja tasa-arvoisemman arvomaailman omaavat ihmiset eivät hakeudu opettajiksi?


      • P.e.p.e.

        Itse en mainitsemaasi tutkimusta ole nähnyt, mutta yliopistomaailmasta jotain tietävänä sanoisin, että tulevat naisopettajat rokotetaan tukevalla annoksella feminismiä. Uskonkin, että osittain tästä syystä miehet eivät viihdy peruskoulujen työyhteisöissä ja tästä johtuu alan sukupuolittuminen.


      • Relander
        P.e.p.e. kirjoitti:

        Itse en mainitsemaasi tutkimusta ole nähnyt, mutta yliopistomaailmasta jotain tietävänä sanoisin, että tulevat naisopettajat rokotetaan tukevalla annoksella feminismiä. Uskonkin, että osittain tästä syystä miehet eivät viihdy peruskoulujen työyhteisöissä ja tästä johtuu alan sukupuolittuminen.

        Haluaisin tietää, miten tuo feministiksi rokottaminen käytännössä tapahtuu. Onko naisopettajiksi opiskelevilla jotain eri kursseja kuin miesopiskelijoilla?


      • Mi-yes
        Relander kirjoitti:

        Haluaisin tietää, miten tuo feministiksi rokottaminen käytännössä tapahtuu. Onko naisopettajiksi opiskelevilla jotain eri kursseja kuin miesopiskelijoilla?

        ..tahan valiin, tungettuna, etta jos nuo naisopiskelijat ovat vetaneet sivuaiheena vaikka naistutkimuista, niin koko opintokokonaisuus on kylla helvetin painotettuna yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

        Niin. Jopa Oudin kaltaiset taukit on saatu mukaan uskomaan vaikuttamisen loputtomiin mahdollisuuksiin. Jopa raukkauden huumassa.


      • mez-o
        P.e.p.e. kirjoitti:

        Itse en mainitsemaasi tutkimusta ole nähnyt, mutta yliopistomaailmasta jotain tietävänä sanoisin, että tulevat naisopettajat rokotetaan tukevalla annoksella feminismiä. Uskonkin, että osittain tästä syystä miehet eivät viihdy peruskoulujen työyhteisöissä ja tästä johtuu alan sukupuolittuminen.

        Peruskoulusta en osaa sanoa mutta lukion naisopettajat keskellä Helsinkiä olivat kyllä minun kokemukseni mukaan kaukana feminismistä. Ainoastaan äidinkielen opettaja (nainen) ja filosofian ope (mies), pyrkivät tuomaan esiin tasa-arvonäkökohtia opetuksessaan.

        Samoin lukion oppimateriaali ei ollut linjassa sukupuolten välisen tasa-arvokäsityksen kanssa. Tämä oli aikaa ennen lakia oppimateriaalien tasa-arvoisesta sisällöstä.

        Lain kohta: "Opetuksen, tutkimuksen sekä oppiaineistojen on tuettava tasa-arvoa. Tämä merkitsee, että kirjojen tekstit, tehtävät tai kuvitus eivät saa ylläpitää ennakkoluuloja eivätkä kaavamaista käsitystä perhe ja työelämän tehtäväjaosta."

        Tietojeni mukaan laki ei ole parantanut tilannetta opetusmateriaan osalta.


      • Relander
        mez-o kirjoitti:

        Peruskoulusta en osaa sanoa mutta lukion naisopettajat keskellä Helsinkiä olivat kyllä minun kokemukseni mukaan kaukana feminismistä. Ainoastaan äidinkielen opettaja (nainen) ja filosofian ope (mies), pyrkivät tuomaan esiin tasa-arvonäkökohtia opetuksessaan.

        Samoin lukion oppimateriaali ei ollut linjassa sukupuolten välisen tasa-arvokäsityksen kanssa. Tämä oli aikaa ennen lakia oppimateriaalien tasa-arvoisesta sisällöstä.

        Lain kohta: "Opetuksen, tutkimuksen sekä oppiaineistojen on tuettava tasa-arvoa. Tämä merkitsee, että kirjojen tekstit, tehtävät tai kuvitus eivät saa ylläpitää ennakkoluuloja eivätkä kaavamaista käsitystä perhe ja työelämän tehtäväjaosta."

        Tietojeni mukaan laki ei ole parantanut tilannetta opetusmateriaan osalta.

        ... että esim. matematiikan, fysiikan, kemian, maantiedon, biologian, äidinkielen, englannin, ruotsin, historian, yhteiskuntaopin tai uskonnon kirjat jotenkin pitävät yllä "kaavamaista käsitystä perhe- ja työelämän tehtävien jaosta".

        Anna muutama konkreettinen esimerkki jostain oppikirjasta.


      • P.e.p.e.
        Relander kirjoitti:

        Haluaisin tietää, miten tuo feministiksi rokottaminen käytännössä tapahtuu. Onko naisopettajiksi opiskelevilla jotain eri kursseja kuin miesopiskelijoilla?

        ... miten opiskelusi sinuun vaikutti. Usein kuitenkin on niin, että miehet ovat immuuneja tuolle rokotukselle (sp:n tasa-arvosta ja suhtautumisesta siihen en nyt puhu mitään). Kerron nyt kuitenkin, jos et mahdollisesti sitä itse huomanut, että feminismi voi aika kivasti ja hankkii kannattajia juuri perusyliopistoissa.


      • P.e.p.e.
        mez-o kirjoitti:

        Peruskoulusta en osaa sanoa mutta lukion naisopettajat keskellä Helsinkiä olivat kyllä minun kokemukseni mukaan kaukana feminismistä. Ainoastaan äidinkielen opettaja (nainen) ja filosofian ope (mies), pyrkivät tuomaan esiin tasa-arvonäkökohtia opetuksessaan.

        Samoin lukion oppimateriaali ei ollut linjassa sukupuolten välisen tasa-arvokäsityksen kanssa. Tämä oli aikaa ennen lakia oppimateriaalien tasa-arvoisesta sisällöstä.

        Lain kohta: "Opetuksen, tutkimuksen sekä oppiaineistojen on tuettava tasa-arvoa. Tämä merkitsee, että kirjojen tekstit, tehtävät tai kuvitus eivät saa ylläpitää ennakkoluuloja eivätkä kaavamaista käsitystä perhe ja työelämän tehtäväjaosta."

        Tietojeni mukaan laki ei ole parantanut tilannetta opetusmateriaan osalta.

        "Ainoastaan äidinkielen opettaja (nainen) ja filosofian ope (mies), pyrkivät tuomaan esiin tasa-arvonäkökohtia opetuksessaan."

        He olivatkin tasa-arvon kannattajia.

        "Opetuksen, tutkimuksen sekä oppiaineistojen on tuettava tasa-arvoa. Tämä merkitsee, että kirjojen tekstit, tehtävät tai kuvitus eivät saa ylläpitää ennakkoluuloja eivätkä kaavamaista käsitystä perhe ja työelämän tehtäväjaosta."

        Heh :) Olisi mielenkiintoista tutustua moiseen historian kirjaan. Saattaisi löytyä jopa yhtymäkohtia taannoisen N-liiton historian opetukseen.

        "Tietojeni mukaan laki ei ole parantanut tilannetta opetusmateriaan osalta."

        Eikö oppikirjojen kuitenkin pitäisi olla totuudenmukaisia, olipa se totuus mikä hyvänsä. Toisaalta mahtaakohan niissä nyt niin kovasti olla sp:n tasa-arvoa loukkaavia kohtia kuten ei ole tosielämässäkään. Itse olen sitä mieltä, että sp:n tasa-arvoa pitää vaalia ja jopa opettaa peruskouluissa mutta ismeihin kannustaminen ja vääristeleminen tulisi unohtaa.


      • mez-o
        Relander kirjoitti:

        ... että esim. matematiikan, fysiikan, kemian, maantiedon, biologian, äidinkielen, englannin, ruotsin, historian, yhteiskuntaopin tai uskonnon kirjat jotenkin pitävät yllä "kaavamaista käsitystä perhe- ja työelämän tehtävien jaosta".

        Anna muutama konkreettinen esimerkki jostain oppikirjasta.

        Käsitykseni mukaan koulut voivat itse valita käyttämänsä oppikirjat. Tässä tapauksessa syntilistalla olivat kielet, psykologia ja historia.

        Ja ne esimerkit olivat juuri tuota "kaavamaisia käsitystä perhe- ja työelämän tehtävien jaosta". Yksityiskohtia en muista. Tai jotain muistankin mutta en jaksa enää kirjoittaa...


      • mez-o
        P.e.p.e. kirjoitti:

        "Ainoastaan äidinkielen opettaja (nainen) ja filosofian ope (mies), pyrkivät tuomaan esiin tasa-arvonäkökohtia opetuksessaan."

        He olivatkin tasa-arvon kannattajia.

        "Opetuksen, tutkimuksen sekä oppiaineistojen on tuettava tasa-arvoa. Tämä merkitsee, että kirjojen tekstit, tehtävät tai kuvitus eivät saa ylläpitää ennakkoluuloja eivätkä kaavamaista käsitystä perhe ja työelämän tehtäväjaosta."

        Heh :) Olisi mielenkiintoista tutustua moiseen historian kirjaan. Saattaisi löytyä jopa yhtymäkohtia taannoisen N-liiton historian opetukseen.

        "Tietojeni mukaan laki ei ole parantanut tilannetta opetusmateriaan osalta."

        Eikö oppikirjojen kuitenkin pitäisi olla totuudenmukaisia, olipa se totuus mikä hyvänsä. Toisaalta mahtaakohan niissä nyt niin kovasti olla sp:n tasa-arvoa loukkaavia kohtia kuten ei ole tosielämässäkään. Itse olen sitä mieltä, että sp:n tasa-arvoa pitää vaalia ja jopa opettaa peruskouluissa mutta ismeihin kannustaminen ja vääristeleminen tulisi unohtaa.

        "Eikö oppikirjojen kuitenkin pitäisi olla totuudenmukaisia.."

        Kyllä pitäisi olla totuudenmukaisa.


      • jorojukka-kukka
        Mi-yes kirjoitti:

        ..tahan valiin, tungettuna, etta jos nuo naisopiskelijat ovat vetaneet sivuaiheena vaikka naistutkimuista, niin koko opintokokonaisuus on kylla helvetin painotettuna yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

        Niin. Jopa Oudin kaltaiset taukit on saatu mukaan uskomaan vaikuttamisen loputtomiin mahdollisuuksiin. Jopa raukkauden huumassa.

        Että vieläkin mieleesi tulee Outi. Taisi olla sinulle oikein Vuoden tapaus tuo Oudin rakkaus. ;)


      • Relander
        mez-o kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan koulut voivat itse valita käyttämänsä oppikirjat. Tässä tapauksessa syntilistalla olivat kielet, psykologia ja historia.

        Ja ne esimerkit olivat juuri tuota "kaavamaisia käsitystä perhe- ja työelämän tehtävien jaosta". Yksityiskohtia en muista. Tai jotain muistankin mutta en jaksa enää kirjoittaa...

        Oppikirjojen vaikutuksesta oppilaisiin ei ole syytä olla kovin huolissaan, ei niistä oppikirjojen teksteistä ja kuvista kokeissakaan paljoa muisteta...

        Jos oikein pikkutarkasti syynää vaikkapa sata oppikirjaa, saattaa jostain kielten kirjasta löytää jonkin pätkän, jossa vaikkapa perhe-elämää kuvataan "kaavamaisesti". Historian kirjat pyrkivät antamaan tutkittua tietoa ja kuvaa historiasta, siitä miten asiat ovat joskus olleet, ei siis siitä, miten niiden olisi pitänyt olla.

        Kyllä oppikirjojen vaikutus oppilaiden maailmankuvaan on vähäinen siihen verrattuna, mitä roskaa esim. televisio suoltaa ilta toisensa jälkeen.

        Enemmän olisin huolissani siitä, etteivät kirjat ja lukeminen kiinnosta osaa porukasta pätkääkään.


      • mez-o
        Relander kirjoitti:

        Oppikirjojen vaikutuksesta oppilaisiin ei ole syytä olla kovin huolissaan, ei niistä oppikirjojen teksteistä ja kuvista kokeissakaan paljoa muisteta...

        Jos oikein pikkutarkasti syynää vaikkapa sata oppikirjaa, saattaa jostain kielten kirjasta löytää jonkin pätkän, jossa vaikkapa perhe-elämää kuvataan "kaavamaisesti". Historian kirjat pyrkivät antamaan tutkittua tietoa ja kuvaa historiasta, siitä miten asiat ovat joskus olleet, ei siis siitä, miten niiden olisi pitänyt olla.

        Kyllä oppikirjojen vaikutus oppilaiden maailmankuvaan on vähäinen siihen verrattuna, mitä roskaa esim. televisio suoltaa ilta toisensa jälkeen.

        Enemmän olisin huolissani siitä, etteivät kirjat ja lukeminen kiinnosta osaa porukasta pätkääkään.

        "Kaavamaiset" oppikirjat uusintavat ja ylläpitävät sterotyyppisiä käsityksiä sukupuolirooleista ja ihmisen asemasta yhteiskunnasta. Ja muokkaa samalla alitajuisesti oppilaiden maailmankuvaa. Tämä käsitys perustuu (myös) tutkittuun tietoon. Tasa-arvon edistymisetä kiinnostuneiden on syytä olla kyseisestä ilmiöstä huolissaan.

        En tiedä mitä tarkoitat pikkutarkalla syynäämisellä. En ollut itse ainakaan suuremmin feministisesti orientoitunut vielä siihen aikaan. Selvä sukupuolivinoutuma yleissivistävän oppilaitoksen oppimateriaalissa vaikutti lähinnä tympeältä.

        Näistä mainitsemistani oppikirjoista oli tehty valitus tasa-arvovaltuutetulle.


      • Relander
        mez-o kirjoitti:

        "Kaavamaiset" oppikirjat uusintavat ja ylläpitävät sterotyyppisiä käsityksiä sukupuolirooleista ja ihmisen asemasta yhteiskunnasta. Ja muokkaa samalla alitajuisesti oppilaiden maailmankuvaa. Tämä käsitys perustuu (myös) tutkittuun tietoon. Tasa-arvon edistymisetä kiinnostuneiden on syytä olla kyseisestä ilmiöstä huolissaan.

        En tiedä mitä tarkoitat pikkutarkalla syynäämisellä. En ollut itse ainakaan suuremmin feministisesti orientoitunut vielä siihen aikaan. Selvä sukupuolivinoutuma yleissivistävän oppilaitoksen oppimateriaalissa vaikutti lähinnä tympeältä.

        Näistä mainitsemistani oppikirjoista oli tehty valitus tasa-arvovaltuutetulle.

        ... tarkoitin sitä, että joku hakemalla hakee oppikirjoista kohtia, jotka ylläpitävät stereotyyppisiä käsityksiä esim. sukupuolirooleista.

        Väitän edelleen, että oppilaiden alitajuntaa ja maailmankuvaa muokkaavat paljon enemmän ne stereotypiat, joita esim. media tarjoaa päivittäin. Koulu on yksi harvoista paikoista, joissa sentään yritetään taistella kaavamaista ja pinnallista ihmiskuvaa vastaan.


      • kumma on
        Mi-yes kirjoitti:

        ..tahan valiin, tungettuna, etta jos nuo naisopiskelijat ovat vetaneet sivuaiheena vaikka naistutkimuista, niin koko opintokokonaisuus on kylla helvetin painotettuna yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

        Niin. Jopa Oudin kaltaiset taukit on saatu mukaan uskomaan vaikuttamisen loputtomiin mahdollisuuksiin. Jopa raukkauden huumassa.

        Oudi? Genetiivi Outi -nimestä olis niinku Outin.

        Terveisin: kielipollari


      • mez-o
        Relander kirjoitti:

        ... tarkoitin sitä, että joku hakemalla hakee oppikirjoista kohtia, jotka ylläpitävät stereotyyppisiä käsityksiä esim. sukupuolirooleista.

        Väitän edelleen, että oppilaiden alitajuntaa ja maailmankuvaa muokkaavat paljon enemmän ne stereotypiat, joita esim. media tarjoaa päivittäin. Koulu on yksi harvoista paikoista, joissa sentään yritetään taistella kaavamaista ja pinnallista ihmiskuvaa vastaan.

        "Väitän edelleen, että oppilaiden alitajuntaa ja maailmankuvaa muokkaavat paljon enemmän ne stereotypiat, joita esim. media tarjoaa päivittäin."

        En tosiaan tiedä minkälainen oppimateriaalien siältö nykyisin peruskouluissa tai lukioissa on. Toivon, että nuo edellä esittämäni tiedot ovat vanhentuneita. Mutta yhteiskunnassa on useita myyttien ja sterotypioiden ylläpito- ja uusintamisvälineitä, joita käytetään (tietoisestikin) ihmismielen manipulointiin. Niitä ovat esimerkiksi uskonto, media, mainonta ja opetusmateriaalit.

        Vaikea sanoa kumpi muokkaa nykyisin enemmän lapsen ja nuoren ihmisen maailmankuvaa, media vai oppimateriaali.

        Muistan, kun joku esitti kritiikkiä mainitsemistani opetusmateriaalista, opettaja vastasi, että he toimivat ja opettavat yhteiskunnassa sillä hetkellä vallitsevien asenteiden ja arvojen mukaisesti...Feminismi minussa avasi silmiään sillä hetkellä hiukan suuremmaksi.


      • Relander
        mez-o kirjoitti:

        "Väitän edelleen, että oppilaiden alitajuntaa ja maailmankuvaa muokkaavat paljon enemmän ne stereotypiat, joita esim. media tarjoaa päivittäin."

        En tosiaan tiedä minkälainen oppimateriaalien siältö nykyisin peruskouluissa tai lukioissa on. Toivon, että nuo edellä esittämäni tiedot ovat vanhentuneita. Mutta yhteiskunnassa on useita myyttien ja sterotypioiden ylläpito- ja uusintamisvälineitä, joita käytetään (tietoisestikin) ihmismielen manipulointiin. Niitä ovat esimerkiksi uskonto, media, mainonta ja opetusmateriaalit.

        Vaikea sanoa kumpi muokkaa nykyisin enemmän lapsen ja nuoren ihmisen maailmankuvaa, media vai oppimateriaali.

        Muistan, kun joku esitti kritiikkiä mainitsemistani opetusmateriaalista, opettaja vastasi, että he toimivat ja opettavat yhteiskunnassa sillä hetkellä vallitsevien asenteiden ja arvojen mukaisesti...Feminismi minussa avasi silmiään sillä hetkellä hiukan suuremmaksi.

        Opettajan työtä ohjaa koulun opetussuunnitelma, joka taas perustuu opetushallituksen laatimiin opetussuunnitelman perusteisiin. Lainaan tähän pari kohtaa arvoista ja perusopetuksen tehtävästä:

        "2.1 Perusopetuksen arvopohja

        Perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Perusopetus edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista.
        Opetuksen perustana on suomalainen kulttuuri, joka on kehittynyt vuorovaikutuksessa alkuperäisen, pohjoismaisen ja eurooppalaisen kulttuurin kanssa. Opetuksessa on otettava huomioon kansalliset ja paikalliset erityispiirteet sekä kansalliskielet, kaksi kansankirkkoa, saamelaiset alkuperäiskansana ja kansalliset vähemmistöt. Opetuksessa otetaan huomioon suomalaisen kulttuurin monipuolistuminen myös eri kulttuureista tulevien maahanmuuttajien myötä. Opetuksen avulla tuetaan oppilaan oman kulttuuri-identiteetin rakentumista sekä hänen osallisuuttaan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalistuvassa maailmassa. Sen avulla edistetään myös suvaitsevaisuutta ja kulttuurien välistä ymmärtämystä.
        Perusopetuksen avulla lisätään alueellista ja yksilöiden välistä tasa-arvoa. Opetuksessa otetaan huomioon erilaiset oppijat ja edistetään sukupuolten välistä tasa-arvoa antamalla tytöille ja pojille valmiudet toimia yhtäläisin oikeuksin ja velvollisuuksin yhteiskunnassa sekä työ- ja perhe-elämässä.
        Perusopetuksessa eri oppiaineiden opetus on poliittisesti sitoutumatonta ja uskonnollisesti tunnustuksetonta.
        Perusopetuksen paikallisessa opetussuunnitelmassa tulee tarkentaa opetuksen perustana olevia arvoja. Niiden tulee välittyä opetuksen tavoitteisiin ja sisältöihin sekä jokapäiväiseen toimintaan.


        2.2 Perusopetuksen tehtävä

        Perusopetus on osa koulutuksen perusturvaa. Sillä on sekä kasvatus- että opetustehtävä. Sen tehtävänä on toisaalta tarjota yksilölle mahdollisuus hankkia yleissivistystä ja suorittaa oppivelvollisuus ja toisaalta antaa yhteiskunnalle väline kehittää sivistyksellistä pääomaa sekä lisätä yhteisöllisyyttä ja tasa-arvoa.
        Perusopetuksen on annettava mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen, jotta oppilas voi hankkia elämässä tarvitsemiaan tietoja ja taitoja, saada valmiudet jatko-opintoihin ja osallistuvana kansalaisena kehittää demokraattista yhteiskuntaa. Perusopetuksen on myös tuettava jokaisen oppilaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen kehitystä. Tavoitteena on myös herättää halu elinikäiseen oppimiseen.
        Yhteiskunnan jatkuvuuden varmistamiseksi ja tulevaisuuden rakentamiseksi perusopetuksen tehtävänä on siirtää kulttuuriperintöä sukupolvelta toiselle, kartuttaa tarvittavaa tietoa ja osaamista sekä lisätä tietoisuutta yhteiskunnan perustana olevista arvoista ja toimintatavoista. Sen tehtävänä on myös kehittää kykyä arvioida asioita kriittisesti, luoda uutta kulttuuria sekä uudistaa ajattelu- ja toimintatapoja."


      • mez-o
        Relander kirjoitti:

        Opettajan työtä ohjaa koulun opetussuunnitelma, joka taas perustuu opetushallituksen laatimiin opetussuunnitelman perusteisiin. Lainaan tähän pari kohtaa arvoista ja perusopetuksen tehtävästä:

        "2.1 Perusopetuksen arvopohja

        Perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Perusopetus edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista.
        Opetuksen perustana on suomalainen kulttuuri, joka on kehittynyt vuorovaikutuksessa alkuperäisen, pohjoismaisen ja eurooppalaisen kulttuurin kanssa. Opetuksessa on otettava huomioon kansalliset ja paikalliset erityispiirteet sekä kansalliskielet, kaksi kansankirkkoa, saamelaiset alkuperäiskansana ja kansalliset vähemmistöt. Opetuksessa otetaan huomioon suomalaisen kulttuurin monipuolistuminen myös eri kulttuureista tulevien maahanmuuttajien myötä. Opetuksen avulla tuetaan oppilaan oman kulttuuri-identiteetin rakentumista sekä hänen osallisuuttaan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalistuvassa maailmassa. Sen avulla edistetään myös suvaitsevaisuutta ja kulttuurien välistä ymmärtämystä.
        Perusopetuksen avulla lisätään alueellista ja yksilöiden välistä tasa-arvoa. Opetuksessa otetaan huomioon erilaiset oppijat ja edistetään sukupuolten välistä tasa-arvoa antamalla tytöille ja pojille valmiudet toimia yhtäläisin oikeuksin ja velvollisuuksin yhteiskunnassa sekä työ- ja perhe-elämässä.
        Perusopetuksessa eri oppiaineiden opetus on poliittisesti sitoutumatonta ja uskonnollisesti tunnustuksetonta.
        Perusopetuksen paikallisessa opetussuunnitelmassa tulee tarkentaa opetuksen perustana olevia arvoja. Niiden tulee välittyä opetuksen tavoitteisiin ja sisältöihin sekä jokapäiväiseen toimintaan.


        2.2 Perusopetuksen tehtävä

        Perusopetus on osa koulutuksen perusturvaa. Sillä on sekä kasvatus- että opetustehtävä. Sen tehtävänä on toisaalta tarjota yksilölle mahdollisuus hankkia yleissivistystä ja suorittaa oppivelvollisuus ja toisaalta antaa yhteiskunnalle väline kehittää sivistyksellistä pääomaa sekä lisätä yhteisöllisyyttä ja tasa-arvoa.
        Perusopetuksen on annettava mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen, jotta oppilas voi hankkia elämässä tarvitsemiaan tietoja ja taitoja, saada valmiudet jatko-opintoihin ja osallistuvana kansalaisena kehittää demokraattista yhteiskuntaa. Perusopetuksen on myös tuettava jokaisen oppilaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen kehitystä. Tavoitteena on myös herättää halu elinikäiseen oppimiseen.
        Yhteiskunnan jatkuvuuden varmistamiseksi ja tulevaisuuden rakentamiseksi perusopetuksen tehtävänä on siirtää kulttuuriperintöä sukupolvelta toiselle, kartuttaa tarvittavaa tietoa ja osaamista sekä lisätä tietoisuutta yhteiskunnan perustana olevista arvoista ja toimintatavoista. Sen tehtävänä on myös kehittää kykyä arvioida asioita kriittisesti, luoda uutta kulttuuria sekä uudistaa ajattelu- ja toimintatapoja."

        Tuohan oli lähes ihanteellin näkemys kouluopetuksesen tavoitteista. Tiedätkö koska se on päivitetty? Opettajissakin on erilaisia ihmisiä ja oma panos opetussuunnitelmien totutumiseen vaikuttaa tietysti asiaan.


      • Relander
        mez-o kirjoitti:

        Tuohan oli lähes ihanteellin näkemys kouluopetuksesen tavoitteista. Tiedätkö koska se on päivitetty? Opettajissakin on erilaisia ihmisiä ja oma panos opetussuunnitelmien totutumiseen vaikuttaa tietysti asiaan.

        Uudet perusteet tulivat voimaan pari vuotta sitten. Edellinen "päivitys" oli joskus 1990-luvulla.


      • viesti
        Relander kirjoitti:

        Opettajan työtä ohjaa koulun opetussuunnitelma, joka taas perustuu opetushallituksen laatimiin opetussuunnitelman perusteisiin. Lainaan tähän pari kohtaa arvoista ja perusopetuksen tehtävästä:

        "2.1 Perusopetuksen arvopohja

        Perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Perusopetus edistää yhteisöllisyyttä, vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista.
        Opetuksen perustana on suomalainen kulttuuri, joka on kehittynyt vuorovaikutuksessa alkuperäisen, pohjoismaisen ja eurooppalaisen kulttuurin kanssa. Opetuksessa on otettava huomioon kansalliset ja paikalliset erityispiirteet sekä kansalliskielet, kaksi kansankirkkoa, saamelaiset alkuperäiskansana ja kansalliset vähemmistöt. Opetuksessa otetaan huomioon suomalaisen kulttuurin monipuolistuminen myös eri kulttuureista tulevien maahanmuuttajien myötä. Opetuksen avulla tuetaan oppilaan oman kulttuuri-identiteetin rakentumista sekä hänen osallisuuttaan suomalaisessa yhteiskunnassa ja globaalistuvassa maailmassa. Sen avulla edistetään myös suvaitsevaisuutta ja kulttuurien välistä ymmärtämystä.
        Perusopetuksen avulla lisätään alueellista ja yksilöiden välistä tasa-arvoa. Opetuksessa otetaan huomioon erilaiset oppijat ja edistetään sukupuolten välistä tasa-arvoa antamalla tytöille ja pojille valmiudet toimia yhtäläisin oikeuksin ja velvollisuuksin yhteiskunnassa sekä työ- ja perhe-elämässä.
        Perusopetuksessa eri oppiaineiden opetus on poliittisesti sitoutumatonta ja uskonnollisesti tunnustuksetonta.
        Perusopetuksen paikallisessa opetussuunnitelmassa tulee tarkentaa opetuksen perustana olevia arvoja. Niiden tulee välittyä opetuksen tavoitteisiin ja sisältöihin sekä jokapäiväiseen toimintaan.


        2.2 Perusopetuksen tehtävä

        Perusopetus on osa koulutuksen perusturvaa. Sillä on sekä kasvatus- että opetustehtävä. Sen tehtävänä on toisaalta tarjota yksilölle mahdollisuus hankkia yleissivistystä ja suorittaa oppivelvollisuus ja toisaalta antaa yhteiskunnalle väline kehittää sivistyksellistä pääomaa sekä lisätä yhteisöllisyyttä ja tasa-arvoa.
        Perusopetuksen on annettava mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen, jotta oppilas voi hankkia elämässä tarvitsemiaan tietoja ja taitoja, saada valmiudet jatko-opintoihin ja osallistuvana kansalaisena kehittää demokraattista yhteiskuntaa. Perusopetuksen on myös tuettava jokaisen oppilaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen kehitystä. Tavoitteena on myös herättää halu elinikäiseen oppimiseen.
        Yhteiskunnan jatkuvuuden varmistamiseksi ja tulevaisuuden rakentamiseksi perusopetuksen tehtävänä on siirtää kulttuuriperintöä sukupolvelta toiselle, kartuttaa tarvittavaa tietoa ja osaamista sekä lisätä tietoisuutta yhteiskunnan perustana olevista arvoista ja toimintatavoista. Sen tehtävänä on myös kehittää kykyä arvioida asioita kriittisesti, luoda uutta kulttuuria sekä uudistaa ajattelu- ja toimintatapoja."

        TÄÄLLÄ PERKELE EI SAA LAINATA TEKSTEJÄ!! Kukahan valittaisi? En minä.

        Eniron sääntö
        Keskusteluissa ei saa:
        Käyttää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia. Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Toisin sanoen rikot tekijänoikeuslakia, jos kopioit artikkelin lehden verkkosivulta ja kopioit sen Suomi24:n keskustelupalstalle. Viestit, joihin on kopioitu artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan


      • Relander
        viesti kirjoitti:

        TÄÄLLÄ PERKELE EI SAA LAINATA TEKSTEJÄ!! Kukahan valittaisi? En minä.

        Eniron sääntö
        Keskusteluissa ei saa:
        Käyttää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia. Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Toisin sanoen rikot tekijänoikeuslakia, jos kopioit artikkelin lehden verkkosivulta ja kopioit sen Suomi24:n keskustelupalstalle. Viestit, joihin on kopioitu artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan

        ... sama teksti on jokaisen luettavissa. Siellä ovat kaikkien opetussuunnitelmien perusteet.

        Viestini saa vapaasti poistaa, jos olen rikkonut sääntöjä.


      • Mi-yes
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Että vieläkin mieleesi tulee Outi. Taisi olla sinulle oikein Vuoden tapaus tuo Oudin rakkaus. ;)

        Siina, missa pidat juttuni lahtokohtaisesti jonkun inhimillisen motiivin (esim kateuden) tuotoksina, minakin pidan sinun juttujasi peruslahtokohdiltaan inhimillisina (lahinna tunnepohjalta) tuotoksina.

        Kuten tuon vastauksesi.

        Fuckin' Monkey... eli suomeksi, vitun apina.


      • jorojukka-kukka
        Mi-yes kirjoitti:

        Siina, missa pidat juttuni lahtokohtaisesti jonkun inhimillisen motiivin (esim kateuden) tuotoksina, minakin pidan sinun juttujasi peruslahtokohdiltaan inhimillisina (lahinna tunnepohjalta) tuotoksina.

        Kuten tuon vastauksesi.

        Fuckin' Monkey... eli suomeksi, vitun apina.

        Ja nyt otit herneet! ;)


      • jorojukka-kukka
        kumma on kirjoitti:

        Oudi? Genetiivi Outi -nimestä olis niinku Outin.

        Terveisin: kielipollari

        No minä jo eilen taivuttelin tuota Outi-sanaa, mutta en hoksannut oikeinkirjoitusta sitten millään ja kirjoitin sen samalla tavalla kuin Mi-yök. ;)
        Jummi jammi, tosiaan Outi, Outin, Outille, Outiin. Krr.....


      • Mi-yes
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Ja nyt otit herneet! ;)

        ...


      • jorojukka-kukka
        Mi-yes kirjoitti:

        ...

        Toinen herne. :D


      • jorojukka-kukka kirjoitti:

        Toinen herne. :D

        se meinaa sinne vielä tunkea..?


    • Arch

      Koululaitoksen opetusjärjestelmät ja käytännöt ovat tyttöjä suosivia. Lisäksi pojat saavat paljon herkemmin jälki-istuntoa. Hyvin monet opettajat eivät tunnetusti anna tytöille mielelllään jälki-istuntoa vaikka syytä olisikin.

      • Relander

        Perusopetuksen sisältöihin kuuluu mm. seuraavanlaisia asioita:

        - suomen kielen sijamuodot
        - alkuaineiden jaksollinen järjestelmä
        - autonomian aika Suomen historiassa
        - Itämeri (myös sen ympäristöongelmat)
        - englannin epäsäännölliset verbit
        - yhtälön ratkaisu

        Kerropa, miten opetusmenetelmät noissa asioissa suosivat tyttöjä. Entä miten opettaisit nuo asiat niin, ettei menetelmäsi suosi kumpaakaan sukupuolta?


      • Relander kirjoitti:

        Perusopetuksen sisältöihin kuuluu mm. seuraavanlaisia asioita:

        - suomen kielen sijamuodot
        - alkuaineiden jaksollinen järjestelmä
        - autonomian aika Suomen historiassa
        - Itämeri (myös sen ympäristöongelmat)
        - englannin epäsäännölliset verbit
        - yhtälön ratkaisu

        Kerropa, miten opetusmenetelmät noissa asioissa suosivat tyttöjä. Entä miten opettaisit nuo asiat niin, ettei menetelmäsi suosi kumpaakaan sukupuolta?

        Tuo " peruskoulu tuosii tyttöjä " on niin moneen kertaa kuultu mantra että epäilen että sen hokijat eivät ole ikinä miettineet 1 ) mitä ko. lause tarkoittaa 2 ) pitääkö sen sisältämä väite paikkansa.

        Lause " peruskoulu suosii tyttöjä " tuli muotiin 1990-luvulla. Sitä ennen, siis 1980-luvulla, kaikki tiesivät että " peruskoulu tukahduttaa luovuuden ".

        Lauseen " peruskoulu suosii tyttöjä " hokijat, sikäli kuin perustelevat väitettä ollenkaan, perustelevat sen sillä että " tytöt ovat kilttejä ja siivoja ja peruskoulu suosii kiltteyttä ja siivoutta".

        Mihin minä vastaan vastakysymyksillä:

        1 ) Mitä siis ovat nämä väitteet nykyajan rääväsuisista, kaljaa litkivistä, hävyttömistä, katuhuoramaisesti pukeutuvista, koulukiusaamista harrastavista tyttölapsista?

        2 ) Onko isokin vika jos koulussa rohkaistaan kilttiin ja siivoon eikä huonoon ja räävittömään käytökseen?


    • Mi-yes

      Eika pahallakaan.

      Eiko vain.

      Mutta eiko opettajan tekisi mieli lahtea vaikka pariksi viikoksi Pattayalle nussimaan, eiko tuo opettajan "rooli" ole aika saakelin rasittava niin kuin 24h paivassa?

      • Mi-yes

        We dont need no education. We dont need no thought control. Ja niin edelleen....

        Hey Relander, leave them kids alone! Olet tiili muurissa, krokotiili, tiilimuuri rakkaus on suuri...


      • Relander

        ... ihan kotioloissa. Ja minä olen jo tähän ikään oppinut ottamaan työn työnä ja vapaa-ajan vapaa-aikana.

        Avasin tämän keskustelun saadakseni hiukan tuntumaa ihmisten käsityksiin siitä, missä koulu menee kolmannen vuosituhannen alussa.


      • Relander
        Mi-yes kirjoitti:

        We dont need no education. We dont need no thought control. Ja niin edelleen....

        Hey Relander, leave them kids alone! Olet tiili muurissa, krokotiili, tiilimuuri rakkaus on suuri...

        ... olen lukenut joskus Alvar Aallon suunnitteleman Jyväskylän yliopiston luentosaleissa.


      • Mi-yes
        Relander kirjoitti:

        ... olen lukenut joskus Alvar Aallon suunnitteleman Jyväskylän yliopiston luentosaleissa.

        ...ajatella kriittisesti nykyaan? Ja opettajatkin?

        Vai onko koskaan osaneetkaan...

        Minulle tulee suomalaisesta koululaitoksesta ensi kadessa mieleen HK:n vanhat pizzalatyt. Eli aika samoilta maistuu, oli sitten maku mika tahansa. Saman nakoisiakin, varisia, hintaisia ja kokoisia. Liukuhinalta puristettua tavaraa. Voi syoda jopa kylmana, joskus jopa paremman makuisia kuin lampimina.

        Onko tuttuja? Taisi menna antikvariaattiin joskus 90-luvun alussa.

        Joku kaveri sitten keksii joskus laittaa oman kinkkusiivun pizzan paalle, pippuria ja tuoretta paprikaa. Etta olisi lisaa makua.

        Tama nyt on provokatiivista, mutta ehka syyta onkin..?


      • Relander
        Mi-yes kirjoitti:

        ...ajatella kriittisesti nykyaan? Ja opettajatkin?

        Vai onko koskaan osaneetkaan...

        Minulle tulee suomalaisesta koululaitoksesta ensi kadessa mieleen HK:n vanhat pizzalatyt. Eli aika samoilta maistuu, oli sitten maku mika tahansa. Saman nakoisiakin, varisia, hintaisia ja kokoisia. Liukuhinalta puristettua tavaraa. Voi syoda jopa kylmana, joskus jopa paremman makuisia kuin lampimina.

        Onko tuttuja? Taisi menna antikvariaattiin joskus 90-luvun alussa.

        Joku kaveri sitten keksii joskus laittaa oman kinkkusiivun pizzan paalle, pippuria ja tuoretta paprikaa. Etta olisi lisaa makua.

        Tama nyt on provokatiivista, mutta ehka syyta onkin..?

        Kaikenlainen kriittinen ajattelu on harmonisessa koulumaailmassamme täysin vierasta. Ainoastaan sitä oppilaat joskus kritisoivat, että vuodessa on niin vähän koulupäiviä ja koulupäivät liian lyhyitä.

        Kaikki oppilaat nielevät nöyrästi ja mukisematta kaiken, mitä opettajat heille syöttävät. Heidän vanhempansa ovat poikkeuksetta samoilla linjoilla opettajien kanssa.

        Opettajat rakastavat kaikesta sydämestään tätä suomalaista yhteiskuntaa ja palvelevat sitä suurella riemulla. Tulisipa jo pian aamu, että pääsisi taas toteuttamaan tätä jaloa ja ylevää tehtäväänsä.

        Millään ei malttaisi jäädä talvilomallekaan ensi viikolla.


      • Mi-yes
        Relander kirjoitti:

        Kaikenlainen kriittinen ajattelu on harmonisessa koulumaailmassamme täysin vierasta. Ainoastaan sitä oppilaat joskus kritisoivat, että vuodessa on niin vähän koulupäiviä ja koulupäivät liian lyhyitä.

        Kaikki oppilaat nielevät nöyrästi ja mukisematta kaiken, mitä opettajat heille syöttävät. Heidän vanhempansa ovat poikkeuksetta samoilla linjoilla opettajien kanssa.

        Opettajat rakastavat kaikesta sydämestään tätä suomalaista yhteiskuntaa ja palvelevat sitä suurella riemulla. Tulisipa jo pian aamu, että pääsisi taas toteuttamaan tätä jaloa ja ylevää tehtäväänsä.

        Millään ei malttaisi jäädä talvilomallekaan ensi viikolla.

        Niinhan se varmaan myoskin on. Riippuu nakokulmasta.


      • Mi-yes
        Relander kirjoitti:

        Kaikenlainen kriittinen ajattelu on harmonisessa koulumaailmassamme täysin vierasta. Ainoastaan sitä oppilaat joskus kritisoivat, että vuodessa on niin vähän koulupäiviä ja koulupäivät liian lyhyitä.

        Kaikki oppilaat nielevät nöyrästi ja mukisematta kaiken, mitä opettajat heille syöttävät. Heidän vanhempansa ovat poikkeuksetta samoilla linjoilla opettajien kanssa.

        Opettajat rakastavat kaikesta sydämestään tätä suomalaista yhteiskuntaa ja palvelevat sitä suurella riemulla. Tulisipa jo pian aamu, että pääsisi taas toteuttamaan tätä jaloa ja ylevää tehtäväänsä.

        Millään ei malttaisi jäädä talvilomallekaan ensi viikolla.

        ...keskinkertainen ihan ok satiiri, oli opettajan kirjoittama. Kuten sanottua, henkilo joka on "another brick in the wall". (Yksilo kuitenkin, jossain maarin hankin).

        Ihan perusjuonena, suomalainen yhteiskuntahan lattaa porukan piparkakkumuotteihin, joista yksi "uuni" on koululaitos.

        Ja kaikissa kulttuureissahan, yhteiskunnissa, laitetaan kansalaiset muotteihin. Vaan jotenkin on ruostuneen tuntuiset jotkut Suomen muotit. Enka nyt mieti mitaan moderneja muotteja, silla jos jossain mestoissa voi saada homman kusemaan, se on kun joku opetusministerio laittaa jonkun selvityksen miten asioita voisi "muutaa parempaan".

        Donnerkin sanoi aikoinaan etta paras aika Suomelle on heinakuu, kun politiikot ovat kesalomalla eivatka voi tehda typeria paatoksia.

        Eli, eli... tuoreita pizzoja HK:n lattyjen sijaan...?


      • Relander
        Mi-yes kirjoitti:

        ...keskinkertainen ihan ok satiiri, oli opettajan kirjoittama. Kuten sanottua, henkilo joka on "another brick in the wall". (Yksilo kuitenkin, jossain maarin hankin).

        Ihan perusjuonena, suomalainen yhteiskuntahan lattaa porukan piparkakkumuotteihin, joista yksi "uuni" on koululaitos.

        Ja kaikissa kulttuureissahan, yhteiskunnissa, laitetaan kansalaiset muotteihin. Vaan jotenkin on ruostuneen tuntuiset jotkut Suomen muotit. Enka nyt mieti mitaan moderneja muotteja, silla jos jossain mestoissa voi saada homman kusemaan, se on kun joku opetusministerio laittaa jonkun selvityksen miten asioita voisi "muutaa parempaan".

        Donnerkin sanoi aikoinaan etta paras aika Suomelle on heinakuu, kun politiikot ovat kesalomalla eivatka voi tehda typeria paatoksia.

        Eli, eli... tuoreita pizzoja HK:n lattyjen sijaan...?

        ... on oikein rattoisaa aikaa minullekin.

        Ja saahan intelligentti nuorisommekin kesällä käydä syvällistä yhteiskunnallista debattiaan ilman opettajiensa latistavaa ja tasapäistävää vaikutusta.


    • Antsu

      Olen tätä jo ainakin kertaalleen palstalla ihmetellyt, mutta otetaan uusiksi, aiheellisen kysymyksen vuoksi:

      Maalaispitäjän peruskoulun kevätjuhlassa jaettavien stipendien joukossa oli yksi, joka myönnettiin "matemaattisissa aineissa hyvin menestyneelle tytölle". Palkinnon oli tarjonnut eräs rahalaitos, siis ei itse koulu. Pidin perustetta sukupuolisesti eriarvoistavana, koska pojat eivät pystyneet tätä stipendiä edes tavoittelemaan - sukupuolensa vuoksi. Miehiltä kielletty!

      Siinä kaikki. Muilta osin pidän modernia peruskoulua asiallisena laitoksena myös tasa-arvon kannalta.

      • Relander

        ... ovat usein erilaisten yhdistysten tai vaikkapa rahalaitosten myöntämiä. Tällöin nämä yhdistykset itse määrittelevät sen, millaisin perustein stipendi myönnetään.


      • Kurre_Orava
        Relander kirjoitti:

        ... ovat usein erilaisten yhdistysten tai vaikkapa rahalaitosten myöntämiä. Tällöin nämä yhdistykset itse määrittelevät sen, millaisin perustein stipendi myönnetään.

        Luulenpa, että melkoinen älämölö syntyisi jos jokin yritys päättäisi jakaa stipendejä vain jossakin aineessa kunnostautuneille pojille.


    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      44
      3888
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1879
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1326
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1202
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      980
    6. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      190
      975
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      228
      954
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      927
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      800
    10. Jälkiviisauttako

      Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?
      Ikävä
      79
      799
    Aihe