Ihan vaan muistutuksena siitä, mihin suuntaan autoverotusta ollaan muuttamassa (tekstiä lyhennetty):
LiVL 15/2005 vp - U 29/2005 vp
LIIKENNE- JA VIESTINTÄVALIOKUNNAN LAUSUNTO 15/2005 vp
Valtioneuvoston kirjelmä ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi (henkilöautojen verotus, U 29/2005 vp)
VALIOKUNNAN KANNANOTOT
Perustelut
Valiokunta katsoo, että hiilidioksidiperusteisen verotuksen ulottaminen kerralla koko autokantaan on ongelmallista, koska silloin jo korkean hankintaveron maksaneista autoista joudutaan myös maksamaan korkeampaa käyttöveroa. Jos verotuksen piiriin toisaalta otetaan vain uudet autot, ohjausvaikutus jää pieneksi ja tämän lisäksi voi syntyä kannustimia pitää vanhoja autoja käytössä entistä pitempään. Valiokunta katsookin, että valmistautuen vuodeksi 2016 ehdotettuun hankintaveron poistamiseen tulee käyttöveron käyttöönotossa pyrkiä asteittaiseen siirtymiseen siten, että uudempien autojen osalta samalla lasketaan hankintaveroa, kun käyttöveroa ruvetaan perimään tai korotetaan. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tämäntapainen kannustava järjestelmä on ympäristönäkökohdista katsottuna tuloksellisin.
Valiokunta katsoo, että tulee kehittää autojen verotusta hiilidioksidiperusteisen verotuksen suuntaan siten, että järjestelmä hyödyntäen hankintaveron laskua ja käyttöveron ohjausvaikutusta kannustaa siirtymistä uudempiin autohin. Tämän vuoksi valiokunta katsookin, että Suomen tulee lähtökohtaisesti suhtautua myönteisesti komission ehdotukseen. Tämäntapaisella verotuksella voidaan saavuttaa myönteisiä ympäristövaikutuksia esimerkiksi autokannan uudistumisen kautta. Autokannan uudistuminen vaikuttaa myönteisesti myös liikenneturvallisuuteen. Valiokunta katsoo kuitenkin, että verojärjestelmän uudistamisen tulee tapahtua asteittain kohtuullisen siirtymäkauden aikana, jotta vältytään kielteisiltä vaikutuksilta niin autoilijoiden osalta kuin valtiontalouden kannalta.
Lausunto 24.11.2005
Lausuntonaan liikenne- ja viestintävaliokunta ilmoittaa, että Suomen tulee kiirehtiä portaittaista siirtymistä uudemman, ympäristöystävällisemmän ja turvallisemman autokannan hankkimista kannustavaan verotusjärjestelmään.
Helsingissä 24 päivänä marraskuuta 2005
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj. Markku Laukkanen /kesk
vpj. Matti Kangas /vas
jäs. Mikko Alatalo /kesk
Leena Harkimo /kok
Saara Karhu /sd
Inkeri Kerola /kesk
Risto Kuisma /sd
Reino Ojala /sd
Reijo Paajanen /kok
Erkki Pulliainen /vihr
Eero Reijonen /kesk
Arto Seppälä /sd
Timo Seppälä /kok
Raimo Vistbacka /ps
Verotuksen suunta
12
1940
Vastaukset
- kylmäKalle
>>valmistautuen vuodeksi 2016 ehdotettuun hankintaveron poistamiseen tulee käyttöveron käyttöönotossa pyrkiä asteittaiseen siirtymiseen siten, että uudempien autojen osalta SAMALLA lasketaan hankintaveroa, kun KÄYTTÖVEROA RUVETAAN PERIMÄÄN tai korotetaan.
- Mats
Ympäristöperusteinen käyttövero tulee käyttöön ennen vuoden 2007 loppua, joten on hieman päivittämisen varaa AKEn toimintasuunnitelmissa :D
- kulmäKalle
Mats kirjoitti:
Ympäristöperusteinen käyttövero tulee käyttöön ennen vuoden 2007 loppua, joten on hieman päivittämisen varaa AKEn toimintasuunnitelmissa :D
Toiminta- ja talous-suunnitelma 2007 – 2010 Hyväksytty johtokunnassa 4.11.2005
http://www.ake.fi/pdf/aken_tts_2007-2010.pdf
Mihin perustat väitteesi ennen 2007 lopusta ? - Mats
kulmäKalle kirjoitti:
Toiminta- ja talous-suunnitelma 2007 – 2010 Hyväksytty johtokunnassa 4.11.2005
http://www.ake.fi/pdf/aken_tts_2007-2010.pdf
Mihin perustat väitteesi ennen 2007 lopusta ?Viestissäni oli virhe, piti olla vuoden 2008 loppuun mennessä!
- kylmäKalle
Mats kirjoitti:
Viestissäni oli virhe, piti olla vuoden 2008 loppuun mennessä!
Koska AKE ilmoittaa aloittavansa ympäristöperusteisten käyttömaksujen perimisen vuonna 2010, niin mihin perustat väitteesi vuodesta 2008 ?
- Mats
kylmäKalle kirjoitti:
Koska AKE ilmoittaa aloittavansa ympäristöperusteisten käyttömaksujen perimisen vuonna 2010, niin mihin perustat väitteesi vuodesta 2008 ?
Taitaa harmittaa ;-)
AKE ei millään tavoin ole se, joka määrittelee ajoneuvoveron keräämisen ajankohdan. Tarvittaessa tietopalvelu voidaan hankkia muualta... - yhdentekevä
Nyt tulee erottaa kaksi eri asiaa toisistaan.
1. Ympäristöpainotteinen ajoneuvoverotus voidaan ottaan käyttöön Suomessa vaikka vasta vuonna 2010 (tai miksei myöhemminkin)
2. Suomen nykyinen autoverotus on syrjivä. Tämän asian EU-ministerivaliokuntakin on alustavassa vastineessaan epäsuorasti todenneet (Suomiauton hintaan ei sisälly ELViä)
Se milloin ympäristöpainotteinen ajoneuvovero (vuotuiset käyttömaksut) otetaan käyttöön ei muuta sitä, että Suomen nykyinen autoverotus on yksityistä auton tuojaa syrjivä. Tämä syrjivyys joudutaan korjamaan joka tapauksessa jälkikäteen viimeistään siinä vaiheessa kun EY-tuomioistuin antaa asiasta päätöksen. Valtio joutuu palauttamaan yksityiseltä tuojilta liika perimänsä verot korkoineen takaisin, koska kaupallisilta autontuojilta liian pieninä perittyjä arvonlisäveroja ei voida takautuvasti periä.
Kello tikittää koko ajan. Virheellisiä autoveropäätöksiä tehdään koko ajan lisää. Jä nämä virheet valtio joutuu aikanaan korjaamaan ja liikaa perityt verot palauttamaan. Valtion lasku kasvaa koko ajan.
Ympäristöperusteiseen ajoneuvoverotukseen siirrytään sitten kun siihen on AKEssa valmiuksia. Sitä en tiedä milloin tuo valmius on. Valtion vaihtoehdot on pitäytyä nykyisessä syrjivässä autoverotuksessa siihen saakka kunnes AKE saa systeeminsä valmiiksi tai vaihtoehtoisesti muuttaa nykyistä syrjivää verotusta jo aiemmin vapaaehtoisesti. Jälkimmäiseen vaihtoehtoon en usko.
Näin ollen ainut autonomistajan kannalta järkevä vaihtoehto on ostaa tuontiauto ja HUOM! verottaa se itse. Näin ollen hän saa liikaa perityt verot vielä joskus (mahdollisesti vasta usean vuoden kuluttua) takaisin. "Suomiauton" omistaja ei tule saamaan mitään veropalautuksia silloin, kun asiasta saadaan joko EY-tuomioistuimen päätös tai Suomi vapaaehtoisesti korjaa syrjivää verotustaan. - Mats
yhdentekevä kirjoitti:
Nyt tulee erottaa kaksi eri asiaa toisistaan.
1. Ympäristöpainotteinen ajoneuvoverotus voidaan ottaan käyttöön Suomessa vaikka vasta vuonna 2010 (tai miksei myöhemminkin)
2. Suomen nykyinen autoverotus on syrjivä. Tämän asian EU-ministerivaliokuntakin on alustavassa vastineessaan epäsuorasti todenneet (Suomiauton hintaan ei sisälly ELViä)
Se milloin ympäristöpainotteinen ajoneuvovero (vuotuiset käyttömaksut) otetaan käyttöön ei muuta sitä, että Suomen nykyinen autoverotus on yksityistä auton tuojaa syrjivä. Tämä syrjivyys joudutaan korjamaan joka tapauksessa jälkikäteen viimeistään siinä vaiheessa kun EY-tuomioistuin antaa asiasta päätöksen. Valtio joutuu palauttamaan yksityiseltä tuojilta liika perimänsä verot korkoineen takaisin, koska kaupallisilta autontuojilta liian pieninä perittyjä arvonlisäveroja ei voida takautuvasti periä.
Kello tikittää koko ajan. Virheellisiä autoveropäätöksiä tehdään koko ajan lisää. Jä nämä virheet valtio joutuu aikanaan korjaamaan ja liikaa perityt verot palauttamaan. Valtion lasku kasvaa koko ajan.
Ympäristöperusteiseen ajoneuvoverotukseen siirrytään sitten kun siihen on AKEssa valmiuksia. Sitä en tiedä milloin tuo valmius on. Valtion vaihtoehdot on pitäytyä nykyisessä syrjivässä autoverotuksessa siihen saakka kunnes AKE saa systeeminsä valmiiksi tai vaihtoehtoisesti muuttaa nykyistä syrjivää verotusta jo aiemmin vapaaehtoisesti. Jälkimmäiseen vaihtoehtoon en usko.
Näin ollen ainut autonomistajan kannalta järkevä vaihtoehto on ostaa tuontiauto ja HUOM! verottaa se itse. Näin ollen hän saa liikaa perityt verot vielä joskus (mahdollisesti vasta usean vuoden kuluttua) takaisin. "Suomiauton" omistaja ei tule saamaan mitään veropalautuksia silloin, kun asiasta saadaan joko EY-tuomioistuimen päätös tai Suomi vapaaehtoisesti korjaa syrjivää verotustaan.Olet oikeassa. Todellisuudessa tavaroiden vapaa liikkuvuus taataan vasta sitten, kun koko autovero on poistettu. Nykyistä lakia saa sorvata vaikka miten ja siitä huolimatta virheitä (syrjivyyttä tms) tulee löytymään jatkuvasti.
Muutos on mahdollista myös lyhyellä aikataululla, mutta siihen vaaditaan kansalaisten aktiivisuutta ja poliittista painostusta. Eli tuo kaikki on meidän poliitikoista kiinni...
- kylmäKalle
Tärkein on hallituksen (vn) linjaus, koska mm. EU:ssa suomea edustaa hallituksen edustaja.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto pitää ehdotuksen perusteena olevia tavoitteita sisämarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi samoin kuin henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi tärkeinä. Kansainvälisten ilmastopoliittisten sitoumusten kannalta on tärkeää, että kehitetään tehokkaita ohjauskeinoja liikenteen päästökehityksen hillitsemiseksi.
Valtioneuvosto suhtautuu kuitenkin varauksellisesti ehdotettuun päästöperusteisen veron toteuttamistapaan.
Päästöperusteisen veron ulottaminen autoveron kaltaiseen rekisteröintiveroon voi olla ongelmallinen EY-oikeudellisen verosyrjintäkiellon kannalta erityisesti käytettyjä tuontiautoja verotettaessa. Tämän takia valtioneuvosto pitää tässä vaiheessa tarkoituksenmukaisempana kehittää vuotuista ajoneuvoverotusta autojen hiilidioksidipäästöt huomioon ottavaksi. Tätä käsitystä tukevat myös kotimaassa tehdyt selvitykset.
Päästöihin perustuvan veron vähimmäistuotto-osuuteen sidotulla vaatimuksella ei turvata ympäristöohjaavuutta, vaan rajoitetaan tarpeettomasti verojärjestelmän kehittämistä.
Valtioneuvosto katsoo, että jäsenvaltioilla tulee olla mahdollisuus kehittää verojärjestelmäänsä ehdotettua vapaammin. Velvoittavat ehdotukset päästöperusteisen veron vähimmäisosuudesta ja veron ulottamisesta autoveron kaltaiseen rekisteröintiveroon eivät ole ehdotetussa muodossaan hyväksyttävissä. Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että autojen hiilidioksidipäästöihin perustuvan verotuksen yksityiskohtainen rakenne jätetään kansallisen päätöksenteon varaan.
Yhdenmukaistettujen verosäännösten puuttuminen ei estä kansallisella tasolla ryhtymistä toimenpiteisiin ympäristönäkökohtien huomioon ottamiseksi liikenteen verotuksessa kullekin jäsenvaltiolle tarkoituksenmukaisella tavalla, kunhan yleisiä EY-oikeudellisia määräyksiä noudatetaan. Valtioneuvosto katsoo, että on tärkeää jatkaa vuotuisen ajoneuvoverotuksen kehittämistä henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä vähentävään suuntaan.
Sitoutuminen autoverosta luopumiseen on valtioneuvoston mielestä ongelmallista erityisesti valtiontaloudellisista syistä. Veron mahdollisesta poistamisesta tai alentamisesta, samoin kuin mahdollisesta verotuksen painopisteen siirtämisestä autoverosta liikenteen muuhun verotukseen tulee voida päättää kansallisesti.
Valtioneuvosto suhtautuu alustavan myönteisesti ehdotukseen käytetyn auton arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamisesta maasta pysyvästi vietävistä autoista. Lopullisen kannan muodostaminen vaatii kuitenkin vielä muutoksen vaikutusten selvittämistä. Vuotuisen ajoneuvoveron vientipalautusta koskeva ehdotus on Suomessa jo toteutettu ja näin ollen hyväksyttävissä.
Autoverotuksessa sovellettavat käytettyjen autojen arvonmääritystä koskevat ehdotukset ovat joiltakin osin epäselviä ja vaatisivat täsmennystä. Lisäksi tulisi tarkentaa ehdotettua säännöstä siitä, missä maassa autosta kannetaan vuotuista ajoneuvoveroa.- pipo
Eikös tuohon hiilidioksidi asiaan saataisi hetkessä apua kun lopetettaisiin dieselveron perintä ja laitettaisiin diesel ja bensiiniautot samalle viivalle kuten muualla euroopassa,jossa uusien diesel autojen osuus markkinoista reippaasti yli 50%(uudet dieselit saastuttavat huom. vähemmän kuin bensiini joten päästökauppa helpottaa, maailma pelastuu)!!!
- kylmäKalja
pipo kirjoitti:
Eikös tuohon hiilidioksidi asiaan saataisi hetkessä apua kun lopetettaisiin dieselveron perintä ja laitettaisiin diesel ja bensiiniautot samalle viivalle kuten muualla euroopassa,jossa uusien diesel autojen osuus markkinoista reippaasti yli 50%(uudet dieselit saastuttavat huom. vähemmän kuin bensiini joten päästökauppa helpottaa, maailma pelastuu)!!!
" Eikös tuohon hiilidioksidi asiaan saataisi hetkessä apua kun lopetettaisiin dieselveron perintä ja laitettaisiin diesel ja bensiiniautot samalle viivalle kuten muualla euroopassa"
Näin on näkyleivät. Käyttövoimavero on liikenteen veroista älyttömimmästä päästä.
Myös käyttömaksut joutaisivat historiaan, fossiilisten polttoaineiden veroja voitaisiin kohtuudella nostaa. Diesellitran verohan nousisikin kolmisenkymmentä senttiä jo samalle tasolle bensan kanssa nostamisesta.
Valtiovarainministeriön ainut tavoite on verotuoton maksimointi. Vvm:llä ei ole muita "laatutavoitteita".
Liikenne- ja ympäristöministeriöiden "suunnattomuutta" sen sijaan ihmettelen. Jos todella halutaan päästöjen vähentämistä, on ainut järkevä keino verottaa polttoainetta. Ajoneuvoihin kohdistuva vero on tätä tavoitetta vastaan, vaikka se kuinka olisi suhteessa päästöarvoihin.
Esimerkiksi käyttävoimaveron poistaminen ja dieselin veron nosto varmasti vähentäisi päästöjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.349104- 374964
- 434823
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1983704- 133093
- 422888
- 312786
- 442503
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise682294- 1722177