Hei,
Osaisiko joku auttaa minua?:)
Olen aikeissa hankkia villakoiraa. Ensimmäinen koirani shelttinarttu poistui keskuudestamme viime kesänä:( ja nyt olen alkanut miettiä uudenkoiran ottoa. Haluaisin seuraavaksi koirakseni villakoiran, vaikka shelttifani minusta tulikin loppuiäksi:). Mitä tiedän roduista, niin niillä on aika paljon yhteistä; tottelevaisia, aktiivisia ja seurallisia.
Kysymykseni koskeekin tuota koko kysymystä..olen itse aktiivinen liikkuja oten lenkkiseuraa koirasta kaipaan ja uskon meneväni agilityyn toisen koiranikin kanssa, jos hän vain tulee tykkäämään siitä. Toisaalta toy-villakoira pienellä koollaan ja suloisuudellaa on vienyt sydämeni, mutta jaksaakohan se liikkua mukanani? Sen vuoksi olenkin alkanut miettimään keskikokoista villakoiraa...
Kiitos avustanne!
Haaveissa villkoira; toy vai keskikokoinen?
6
1049
Vastaukset
- omistaja jo
Itselläni on toyvillis, jonka kanssa harrastan agilitya. Toyvillis jaksaa kyllä pitkiä lenkkejä, ja on aivan mainio agilitykoira. Ainut ongelma ulkoilussa on vaatetus, jota toyvillakoiralle joutuu laittamaan, vähänkin viileämmillä ilmoilla. Toinen vaativa seikka on villakoirien turkinhoito, joka vaatii täsmällisyyttä ja viitseliäisyyttä. Itse olen ihastunut villakoiriin, ja kun joskus hankin toista koiraa, on sekin villakoira, mutta hieman suurempi, kuin toyvillis, eli kääpiövillakoira.
- samppa
meillä on 10v toyvillakoira ja jaksaa kävellä pitkiä lenkkejä vielä tuossakin iässä, saati sitten nuorempana! loistava agility kaveri eli tosi ketterä! ainut asia on tietty vaatetus eli palelee helposti kylmillä ilmoilla koska ei aluskarvaa...kun pakkasta -20 niin ei voi kovin pitkälle lenkille lähteä.
- eli ihan juokset
niin ottaisin keskikokoisen koiran. Ei tarvitse ihmetellä, että jaksaako juosta vai ei ja tarkeneenko.
- poodlelups
Itse pitäisin keskikokoista parempana vaihtoehtona jo ihan luonteen vuoksi. Toki poikkeuksiakin on (olen ehkä stereotypian uhri) mutta kyllä tuntemani toyt ja kääpiöt on paljon rauhattomampia kuin jo itsessään tosi energiset keskikokoiset...
- willllla
Itselläni on eniten kokemuksia keskikokoisista villiksistä ja niistä voin sanoa sen verran, että täydellisiä ovat! :) no juu, mutta tuohan nyt riippuu ihan ihmisestä.
Kyllä varmasti toykin jaksaa liikkua ja agilitykin onnistuu, mutta jos on kovin pieni kokoinen toy, niin siinä agilityssä ei välttämättä hirveän pitkälle pötkitä. Toisaalta taas, jos on suuri kokoinen keskari, että menee juuri ja juuri maxeihin agilityssä, niin eipä sen pärjääminen varmaan juuri varmempaa ole kuin pienen toyn.
- Kipakka
Villakoiran turkki on aika suuritöinen, mikä on hyvä ottaa huomioon harrastuskoiraa valittaessa. Säännöllinen turkin kampaaminen pohjia myöten sekä trimmaus (leikkaus) ja pesu ovat välttämättömiä toimenpiteitä. Villakoira on kyllä todella oppivainen ja seurallinen rotu mutta lenkkeilyseurana nopeaan etenemiseen ei kaikkein paras. Villakoirahan on seurakoira. Sheltti voi olla aktiivisemman liikujan koira kuin villakoira.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial291859Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1571812Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3581600- 1501227
Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2141188Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221138- 111044
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt51009- 2851005
- 82971