Aamulehdessä kirjoitettiin taannoin kiintoisaa asiaa ETYK:istä ja Urho Kekkosesta. ETYK oli itse asiassa Neuvostoliiton juonima hanke, jonka tarkoituksessa oli saada pysyväksi toisen maailmansodan jälkeiset rajat Euroopassa.
Neuvostoliiton agenttina toiminut Suomen presidentti Urho Kaleva Kekkonen oli helppo puhua hankkeen touhukkaaksi puuhamieheksi. Kekkonen meni jopa niin pitkälle, että hän kirjoitutti ulkoministeriöllä kirjeen, joka alkoi sanoin: "Neuvostoliiton hallitus esittää...". Tämä kirje sitten lähettiin kaikille maille, joiden toivottiin kokoukseen osallistuvan. Tämä moka oli itse asiassa kaataa koko hankkeen.
Suomen suomettuneessa ilmapiirissä hehkutettiin, että Kekkoselle olisi kuulunut Nobelin rauhanpalkinto. Tämähän oli täysin naurettava ajatus ja onneksi Norjan Nobel-komitea ymmärsi asian ja Kekkonen jätettiin aivan aiheellisesti ilman palkintoa.
Itse ETYK-kokous ei mennyt Neuvostoliiton ja Kekkosen toiveiden mukaisesti. Kokouksessa nousivat keskeiseen rooliin Neuvostoliiton ja sen vaikutuspiirissä olleiden maiden ihmisoikeuskysymykset. Kokouksesta seurasi siis lopulta hyvääkin. Urho Kaleva Kekkosesta huolimatta.
ETYK oli Neuvostoliiton hanke
1
114
Vastaukset
- liiton ...
rapautuminen ja lopulta kaatuminen 80-luvun lopulla ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1875085Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,254472Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993137Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2593039Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1452941- 522541
- 271939
- 561873
- 771824
- 221787