Paljonko tuhoutuu aivosoluja/kohtaus?

Päävammainen.

Epilepsiakohtauksessa - kuten tunnettua - tuhoutuu suuri määrä aivosoluja. Hoitamattomana lukuisat kohtaukset voivat vaurioittaa esim. ohimolohkoa ja vammauttaa potilaan pysyästi.

Mutta kuinka paljon yhdessä epilepsiakohtauksessa tuhoutuu aivosoluja?

19

2622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarjasusanna

      riippuu kohtauksesta,sen kestosta,tyypistä ja siitä loukkaako itseään jotenkin kohtauksen aikana - lienee kovasti yksilöllistä

    • "paljonko kuolee hermosoluja?".

      Luin äskettäin tutkimusta, jossa puhuttiin hermosoluista -liekkö sama asia???

      Ikävä kyllä en tullut laittaneeksi linkkiä ylös.

    • Hugo

      Tosissasi ajattelet, että senkin pystyisi laskemaan, että paljonko aivosoluja tuhoutuu yksittäisessä kohtauksessa. Minä ainakin olettaisin, että sillä ei ole merkitystä ja sitä ei voi tietää. Niitä tuhoutuu, mutta yleensä on varaa hieman tuhoutuakin ja aivosoluja tuhoutuu kokoajan muutenkin. Käsittääkseni kuitenkin erilaisia reittejä aivoja kuntouttamalla saa aikaan ja joten aivojumppa on lienee hyvästä.

      Neurologia on mielenkiintoinen ala ja jos sanoisin, että yhdessä kohtauksessa tuhoutuu noin 100000 hermosolua, voin olla oikeassa tai väärässä. Jos aivoissa on 100000000000000000000000000 tai enemmän, niin ei lienee mitään merkitystä. Pistit aika pahan kysymyksen ja tietenkin on mielenkiintoista tietää, että onko tosiaan laitetta millä aivosolujen lukumäärä voitaisiin kullakin yksilöllä laskea ja sitten vielä se, että montako niistä tuhoutuu yhdessä kohtauksessa. Joskus tuntuu, että kohtaus tuhoaa vain jo kuolleet aivosolut, kun olo on niin hyvä kohtauksen jälkeen, mutta se ei liene pidä paikkansa missään nimessä.

      • Huomasin tuossa tekstiäsi lukiessani, että ei yhtään ainoata kirjoitusvirhettä (ainakaan minuun silmiini) ollut.

        En v...uile, mutta monen kirjoitustyylistä huomaa minkälainen päivä on menossa.

        Tarkoitan tuolla säännöllisesti tänne kirjoittavia.

        Toivottavasti "hyvät päivät" jatkuvat.


      • Hugo
        Pärre kirjoitti:

        Huomasin tuossa tekstiäsi lukiessani, että ei yhtään ainoata kirjoitusvirhettä (ainakaan minuun silmiini) ollut.

        En v...uile, mutta monen kirjoitustyylistä huomaa minkälainen päivä on menossa.

        Tarkoitan tuolla säännöllisesti tänne kirjoittavia.

        Toivottavasti "hyvät päivät" jatkuvat.

        Tosin näppäimistöni patterit vaihdoin joku aika sitten ja sitä ennen tuli kyllä kirjoitusvirheet sen takia. En aina jaksa oikolukea tekstiäni ja välillä on todellakin väsynyt ja riippuu myös ajankohdasta jolloin kirjoittaa. Tässä tosin suurena selittävänä tekijänä oli tuo näppäimistä, joka on langaton ja jätti kirjaimia pois, kun ei lähettänyt kunnon signaalia.

        Saan hyvän päivän kun teen lenkin. Se on hirvittävän totta. Lenkillä pitäisi käydä useammin ja täytyy myöntää myös se, että kesän jälkeen tuli juotua suruun enemmän tai vähemmän. Nyt ainakin olen jättämässä viinaa pois.

        Huomasin Tammettarella valitettavasti saman... yllättäen hän oli tehnyt kirjoitusvirheitä, joita en ainakaan hänellä ollut ennen huomannut. Toivottavasti hänelläkin vain näppiksessä vika tai ajankohta. Taitaa olla ylitunnollinen tämä Tammetar. Sauvatarkin monesti kirjoittaa, vaikka itse välillä toivoisin hänen lepäävän. Ei hän ainakaan voimia säästele.

        Hyvä huomio Pärre ja en ottanut todellakaan vittuiluina. Välillä olen kyllä aivan väsynyt lukemiseen ja etenkin lukematta jättämiseen.

        *Mielialan vaihtelut ovat vaikuttaneet mun multipersoonaa*.


      • tammetar
        Hugo kirjoitti:

        Tosin näppäimistöni patterit vaihdoin joku aika sitten ja sitä ennen tuli kyllä kirjoitusvirheet sen takia. En aina jaksa oikolukea tekstiäni ja välillä on todellakin väsynyt ja riippuu myös ajankohdasta jolloin kirjoittaa. Tässä tosin suurena selittävänä tekijänä oli tuo näppäimistä, joka on langaton ja jätti kirjaimia pois, kun ei lähettänyt kunnon signaalia.

        Saan hyvän päivän kun teen lenkin. Se on hirvittävän totta. Lenkillä pitäisi käydä useammin ja täytyy myöntää myös se, että kesän jälkeen tuli juotua suruun enemmän tai vähemmän. Nyt ainakin olen jättämässä viinaa pois.

        Huomasin Tammettarella valitettavasti saman... yllättäen hän oli tehnyt kirjoitusvirheitä, joita en ainakaan hänellä ollut ennen huomannut. Toivottavasti hänelläkin vain näppiksessä vika tai ajankohta. Taitaa olla ylitunnollinen tämä Tammetar. Sauvatarkin monesti kirjoittaa, vaikka itse välillä toivoisin hänen lepäävän. Ei hän ainakaan voimia säästele.

        Hyvä huomio Pärre ja en ottanut todellakaan vittuiluina. Välillä olen kyllä aivan väsynyt lukemiseen ja etenkin lukematta jättämiseen.

        *Mielialan vaihtelut ovat vaikuttaneet mun multipersoonaa*.

        enään, kun kaikki kirjoitusvirheet huomataan?

        Toivottavasti se johtuu nyt vaan siitä, että tenttiviikko lähestyy turhan nopeasti tai sitten olen kirjoittanut ne niin myöhään, että silmät on ollut jo ristissä. En tiedä. Ottakaa siitä sitten selvää.

        Hugo ylitunnollinen en ole kylläkään. Kaikki kaatuu niskaan näin loppu jaksosta:( Voisin antaa niistä osan teille.


      • tammetar kirjoitti:

        enään, kun kaikki kirjoitusvirheet huomataan?

        Toivottavasti se johtuu nyt vaan siitä, että tenttiviikko lähestyy turhan nopeasti tai sitten olen kirjoittanut ne niin myöhään, että silmät on ollut jo ristissä. En tiedä. Ottakaa siitä sitten selvää.

        Hugo ylitunnollinen en ole kylläkään. Kaikki kaatuu niskaan näin loppu jaksosta:( Voisin antaa niistä osan teille.

        en todellakaan tarkoittanut olla "paskantärkeä" noissa virheissä, mutta jotenkin se silmiin osuu.

        En ole nipottaja, mutta itsekkin varmaan huomaat seurattuasi eri kirjoittajien kirjoituksia pitemmän aikaa, niin selvästi näkyy ns. pahat päivät.

        Tuleehan virheitä myös minulle ja varmaan 99.9%:lle tänne kirjoittaville.


      • sauvatar
        Hugo kirjoitti:

        Tosin näppäimistöni patterit vaihdoin joku aika sitten ja sitä ennen tuli kyllä kirjoitusvirheet sen takia. En aina jaksa oikolukea tekstiäni ja välillä on todellakin väsynyt ja riippuu myös ajankohdasta jolloin kirjoittaa. Tässä tosin suurena selittävänä tekijänä oli tuo näppäimistä, joka on langaton ja jätti kirjaimia pois, kun ei lähettänyt kunnon signaalia.

        Saan hyvän päivän kun teen lenkin. Se on hirvittävän totta. Lenkillä pitäisi käydä useammin ja täytyy myöntää myös se, että kesän jälkeen tuli juotua suruun enemmän tai vähemmän. Nyt ainakin olen jättämässä viinaa pois.

        Huomasin Tammettarella valitettavasti saman... yllättäen hän oli tehnyt kirjoitusvirheitä, joita en ainakaan hänellä ollut ennen huomannut. Toivottavasti hänelläkin vain näppiksessä vika tai ajankohta. Taitaa olla ylitunnollinen tämä Tammetar. Sauvatarkin monesti kirjoittaa, vaikka itse välillä toivoisin hänen lepäävän. Ei hän ainakaan voimia säästele.

        Hyvä huomio Pärre ja en ottanut todellakaan vittuiluina. Välillä olen kyllä aivan väsynyt lukemiseen ja etenkin lukematta jättämiseen.

        *Mielialan vaihtelut ovat vaikuttaneet mun multipersoonaa*.

        Miksi toivot mun lepäävän ?

        Käynkö ylikierroksilla ?


      • Hugo
        sauvatar kirjoitti:

        Miksi toivot mun lepäävän ?

        Käynkö ylikierroksilla ?

        Tuli tuossa näköjään tauko kirjoittaa tänne, mutta olen toivonut, että et kirjoittaisi niin paljoa, että terveytesi kärsii. Olet sanonut, että näyttöpääte ei tee aina hyvää. Piristysmielessä tämä varmasti hyvä. En todellakaan ole tarkoittanut, että et saisi kirjoittaa tai jotenkin negatiivisesti. Tarkoitin, että joskus vain huolestuin voinnistasi mm. kun kerroit saaneesi kohtauksen vessassa ja kolhineesi itseäsi. Se on oikeasti varmasti sattunut ja voin tuntea itsekin sellaisen nahoissani. Ei mielestäni ole sääliä, vaan omien kokemuksien aiheuttamaa herkistymistä tuon kaltaisille kokemuksille.


      • Hugo
        tammetar kirjoitti:

        enään, kun kaikki kirjoitusvirheet huomataan?

        Toivottavasti se johtuu nyt vaan siitä, että tenttiviikko lähestyy turhan nopeasti tai sitten olen kirjoittanut ne niin myöhään, että silmät on ollut jo ristissä. En tiedä. Ottakaa siitä sitten selvää.

        Hugo ylitunnollinen en ole kylläkään. Kaikki kaatuu niskaan näin loppu jaksosta:( Voisin antaa niistä osan teille.

        Kirjoittamaan vaan ja asiaa. Kirjoitusvirheitä tulee tai ei tule, mutta ei sun teksteistä kyllä koskaan ole ainakaan minulla vaikeuksia ottaa selvää.


    • Mielivammaissairas

      Jotta alkaisi tulemaan havaittavia vikoja esim. muistiin tai ajatteluun, niin kyllä siihen aika monta isoa kohtausta tarvitaan... (lähtökohta?)

      Mulla on ollut n.kymmenkunta isoa kohtausta ja pieniä varmaan tuhansia.
      Vieläkään ei tarvitse ääoota hävetä, päinvastoin;)

      Jossain sveitsiläistutkimuksessa muistan nähneeni, että ne oli huomanneet vaurioita ihmisillä, jotka oli saaneet isoja kohtauksia 100=>
      Yleistäminen ja tollanen raja on tietty yhtä tyhjän kanssa.

      Nää pesäkealkuiset ei oo ainakaan mulla mitään ihmeempää aiheuttaneet. Luulenpa vaan, että mäyräkoira vie moninkertaisen määrän hermosoluja;)

      "Mutta kuinka paljon yhdessä epilepsiakohtauksessa tuhoutuu aivosoluja?"

      Kuka laskee ja millä tavalla?))))

      • Hugo

        Ilahduttavaa lukea uuden kirjoittajan tekstiä, joka sanoo suoraan asiansa. Tervetuloa palstalle!


    • sauvatar

      tulee uusia soluja tilalle.

      Se enemmän huolestuttaa kuinka
      ja mitä pysyviä vammoja voi tulla ?

      Toisaalta mitä näitä jossittelemaan.
      Yli parikymmentä vuotta kohtauksia tullut
      ja vielä aivot pelaa, kävelen, puhun ja
      muutenkin elämä suht normaalia.

      Pitäisiköhän vielä laulaa: Elämälle kiitos
      sain siltä paljon... ( Epi elämää ainakin jos en muuta )

      Vain toinen epiläinen voi tuntea samoin kuin toinen.

      • Hugo

        Peruskoulun mukaan kyllä hermosolut eivät uusiudu, kun ne tuhoutuu. Sinänsä aivoissa tapahtuu kuntoutumista uusien reittien ja jäljellä olevien hermosolujen aktvoimisesta.

        Joku viisas voisi antaa tähän uusien aivosolujen uusiutumiseen kantaa. Käsittääkseni nyt aivosoluilla tarkoitetaan hermosoluja... muita soluja ainakin syntyy. Isoin niistä kai on tämä munasolu, joka kuolee ja syntyy uudestaan naisilla, jos hedelmöitystä ei tapahdu...

        Nyt saa korjata todellakin puutteellisia tietojani.


      • sauvatar
        Hugo kirjoitti:

        Peruskoulun mukaan kyllä hermosolut eivät uusiudu, kun ne tuhoutuu. Sinänsä aivoissa tapahtuu kuntoutumista uusien reittien ja jäljellä olevien hermosolujen aktvoimisesta.

        Joku viisas voisi antaa tähän uusien aivosolujen uusiutumiseen kantaa. Käsittääkseni nyt aivosoluilla tarkoitetaan hermosoluja... muita soluja ainakin syntyy. Isoin niistä kai on tämä munasolu, joka kuolee ja syntyy uudestaan naisilla, jos hedelmöitystä ei tapahdu...

        Nyt saa korjata todellakin puutteellisia tietojani.

        en vain jaksanut noin perusteellisesti
        kirjoittaa. Vai vielä munasolutkin otit Heh ;)

        Ei susta ota selvää ;)
        Päivän piristäjä ainakin oot ;)


      • suxi2
        Hugo kirjoitti:

        Peruskoulun mukaan kyllä hermosolut eivät uusiudu, kun ne tuhoutuu. Sinänsä aivoissa tapahtuu kuntoutumista uusien reittien ja jäljellä olevien hermosolujen aktvoimisesta.

        Joku viisas voisi antaa tähän uusien aivosolujen uusiutumiseen kantaa. Käsittääkseni nyt aivosoluilla tarkoitetaan hermosoluja... muita soluja ainakin syntyy. Isoin niistä kai on tämä munasolu, joka kuolee ja syntyy uudestaan naisilla, jos hedelmöitystä ei tapahdu...

        Nyt saa korjata todellakin puutteellisia tietojani.

        Oli pakko vastata, vaikka tää onkin jo vanha viesti, mutta munasolu ei kuole ja synny uudestaan! Ne vain kypsyvät ja irtoavat. Naaraan munasolut kehittyvät jo äidin kohdussa, niitä on tarpeeksi, mutta rajallinen määrä. Se oli oikein tiedetty/kirjoitettu, että kyseessä on suurin solu :).

        Hermosoluista (kirjoitan viisaampana ;)) Uusia hermosoluja syntyy vain ihan pienillä lapsilla, sen jälkeen niiden määrä ainoastaan vähenee, ne eivät uusiudu. Se ei kuitenkaan ole vain huono asia, koska aikuistuminen johtuu juuri siitä, että "turhien" hermoratojen määrä vähenee.

        Aika suurpiirteisesti kirjoitettu, mutta en jaksa tarkistaa tarkkoja faktoja ja nyt voin olla varma siitä ettei ole asiavirheitä...


      • Anonyymi
        suxi2 kirjoitti:

        Oli pakko vastata, vaikka tää onkin jo vanha viesti, mutta munasolu ei kuole ja synny uudestaan! Ne vain kypsyvät ja irtoavat. Naaraan munasolut kehittyvät jo äidin kohdussa, niitä on tarpeeksi, mutta rajallinen määrä. Se oli oikein tiedetty/kirjoitettu, että kyseessä on suurin solu :).

        Hermosoluista (kirjoitan viisaampana ;)) Uusia hermosoluja syntyy vain ihan pienillä lapsilla, sen jälkeen niiden määrä ainoastaan vähenee, ne eivät uusiudu. Se ei kuitenkaan ole vain huono asia, koska aikuistuminen johtuu juuri siitä, että "turhien" hermoratojen määrä vähenee.

        Aika suurpiirteisesti kirjoitettu, mutta en jaksa tarkistaa tarkkoja faktoja ja nyt voin olla varma siitä ettei ole asiavirheitä...

        Hei hei.

        Nostan tosi vanhan ketjun.

        Kuinka teille on käynyt, jos alkuperäiset kirjoittajat sattuvat tätä vielä lukemaan. Onko tullut lisää kohtauksia onko mieli vielä kirkas vai onko tullut vaikutusta aivotoimintaan?


    • Anonyymi

      Käsittääkseni vaatii rajuja ja tiheään toistuvia (päivittäin). Ehkä sijainti, tyyppi ja syy vaikuttaa myös. Ilmeisesti pahin versio on, kun ei saada aiheuttajaa selville eikä lääke vastetta vaikka mitä kokeiltas.

      Ohimolohkot yleisiä, helposti todettavia ja myös hoidettavia. Lääkkeet vastaa hyvin ja leikkauskin mahdollinen. Itse en koe, että ohimolohkollisena ois katoa käynyt, ainakaan en huomaa. Kohtukseni vain hetkellisiä muutaman sekunnin, ei tajunnan menetystä eikä edes alenemaa.

    • Anonyymi

      Miten paljon aivosoluja tuhoutuu aivoinfarktissa. Häviääkö paljon aiemmin opittuja taitoja, entä muisti, unohtuuko asioita muistista.
      Läheiseni sai aivoinfaktin muutama päivä sitten. Meinaan, toipuuko hän siitä ennalleen.
      Tietämätön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe