olen asunut rovaniemellä n. puoli vuotta, muuttanut tänne pääkaupunkiseudulta. muuten on mennyt elämä täällä hyvin, ainut vain mikä ottaa päähän on tuo bussiliikenne! miksi lippu on 2.60?! sairaan hintainen lippu. miksi muualla ei ole pyhä- lisää paitsi rovaniemellä. miksi on vielä yö-lisä mikä tulee klo 22.00 jälkeen? vai oliko se 21.00?? YÖ-LISÄ!! hohhoijjakkaa. ja bussit kulkevat yhdeksään asti? sen jälkeen pitäisi kävellä 5 km kotiin? 30 asteen pakkasessa?
bussiliikenne = vitsi
74
8311
Vastaukset
- Meikä
Onkin sitä halvempia mitä pohjosempaan menee...
- mies höpäjät
Yheksän jälkeen ajellaan taksilla!
- Ja vastaajia
Niitä näsäviisaita mukamas! Totta puhut, myös vaihtolippua ei tunneta. Se on sitä rahavallan ahneutta vain !
- ja auto!
Silloin pääset liikkuun. Busseihin ei vaan riitä matkustajia, joten niitä vähäsiäkin vuoroja joudutaan karsimaan. Ei vaan voi mitään, siihen on sopeuduttava.
- alasajon
toinen puoli. Tarpeeksi tuettuna linja-autoja voidaan ajaa vaikka tyhjinäkin tai lipun hinta voi olla 10 senttiä. Persaukinen yhteiskunta ja markkinatalouden lait:maksa jos liikut dösällä..Kävellen ja pyörälläkin pääsee.
- 35vuotta rovaniemeläinen
Sehän täällä on ollutki ainainen ongelma tuo paikallisliikenteen huonous.
Ajatelkaa, sit verotuksessa: työmatkakorvaukset lasketaan paikkarilipun mukaan!! Vaikka olis kuin normaali työaika niin ei noilla aikatauluilla kerkeä töihin ellei lähde jo edellisenä iltana liikkeelle. Tästäpä sanoinkin verotoimistossa kun ei vuorotyöläiset pääse töistä kotiin klo 21 jälkeen muutako a) taksilla tai b)omalla autolla. Siitähän saa kohta tosin hyvät korvaukset paikkari taksan perusteella kun hinnat nousee helevetinmoista tahtia.Että nostakaapa kunnolla niitä hintoja seuraavalla kerralla niin teidän busseissanne ei näy enää yhtään matkustajaa kun kaikki ostaa sit oman auton koska se on halvempi ajaa sillä.
Markat kun muuttui euroiksi bussitaksa käännettin suoraan markoista euroiksi, ennen hinta oli 2mk 60penniä, nyt se on 2€60cnt. ( mummon markoiksi käännettynä 15mk 45penniä!!!!!!!)
Ajetaan kaikki siis mielummin taksilla kuin linja-autolla niin saadaan bussifirmat nurin. Taksi tulee alle 5min kun soitat, saat istua lämpimässä autossa ja auto vie sinut kotiovesi eteen.- ex-manse
Tosiahan on, että Roissa on pääosin lyhyet matkat, jos asuu taajamassa. Polkupyörä ja omat jalat on ihan loistavia liikkumisvälineitä!
Toki lapsiperheen arki on sitten jo vaikeampaa ilman autoa. Toisaalta se on vaikeaa myös linja-autolla.
Kyllä se vain on niin, että meitä on Rovaniemellä liian vähän ja liian sumpussa, että linja-autoliikenne vois kunnolla toimia. - juuri!!
Samaa mieltä olen minäkin! Itse kun vielä lastenvaunujen kanssa oon useesti liikkeellä, saan maksaa vaunuista vielä ylimääräistä hintaa! Ja hintaanhan ei oletetusti kuulu se, että bussikuski voisi ystävällisesti nostaa perseensä penkistä ja tulla kaverina nostamaan vaunut kyytiin... Paskan marjat!
Olen kuullut että muualla Suomessa, Oulusta alaspäin, kun liikut vaunujen kanssa niin pääset itsekkin ilmaiseksi. Mahtavaa, tätä se on ku vedetään veronmaksajilta viimeisetkin pennit.. Itse myös alkasin lakkoon ja maksaisin taksista ennemmin, mutta vaunujen kanssa on todella inhottava kulkea, kun ei autoon sitte ole lapselle istuinta vaan pitää sylissä kuljettaa. Ja lapsi pitäs joka pysähdyksellä ottaa vaunuista pois jne. Näin ollen helpompaa olis kulkea bussilla, lapsi saa rauhassa istua vaunuissa.
Täällä on ihan sairaat bussien hinnat, se ollaan todettu jo moneen kertaan. Siksi ostinkin oman auton, ei jää montaa euroa kalliimmaks kuukaudessa! Varsinkin kun liikkua pitää paljon ja pitkiä matkoja, joita ei aina viitsi kovassa pakkasessa palelevan lapsen kanssa kulkea jalkasin.
- tampereelta
mee takas helsinkiin jos et 5 km pysty pikku pakkasessa kaäveleen.Minä ainakin nautin kun täällä ei oo niitä tampereen loska kelejä,jotka jatkuu läpi talven.
-30 ei ole mikään pakkanen jos osaa pukeutua,eipä siellä hesassa tosin osata.- ex-manse
hiano homma!
- tampereelta
ex-manse kirjoitti:
hiano homma!
Kaksi vuotta jo keikuttu täällä,enkä ole takasin muuttamassa.
- ex-manse
tampereelta kirjoitti:
Kaksi vuotta jo keikuttu täällä,enkä ole takasin muuttamassa.
Itellä viisi vuotta täynnä, joskin se on kahdessa erässä.
Takasin ei ole tarkotus muuttaa ja jotenkin pilalle menossa tuo Tampereen seutu, kun alue kasvaa liian nopeesti.
- palvelua
paikallisbussithan toimii koulukyyteinä. kunta kun antaa koululaisille bussikortin tähän tarkoitukseen.
jotta bussien hinnoittelu vastaisi palvelua, niin pitäisi kuskit kouluttaa. he kun eivät muuta osaa kun ajaa ja senkin huonosti tiukkojen aikataulujen vuoksi. bussit kun ohittavat toisia busseja pysäkkien kohdalla jolloin kuskit eivät muka huomaa, että pysäkillä joku odotti juuri sitä bussia joka meni ohi. näin pysäkillä olija joutuu odottamaan seuraavaa bussia, joka tulee vasta tunnin päästä, jos sittenkään.
hinta ja laatu pitäisi saada kohdalleen! - ja sit matkustelemaan
Rovaniemelle perustaa yksi liikennelaitos ja kaupunki tukemaan sitä. Sais kulkea Lastenrattaiden kanssa ilmaiseksi ja vaihtoliputkin. Ei mikään ihme ettei nyt voi kun kukaan ei tue paikallisliikenteen liikennöitsijöitä. Ajavat aivan lipputulojen varassa koko paikallisliikennettä. Kaupunki tukee vain ja ainoastaan Kuukausilipun ja sarjalipun hankkineita. Esim Helsingissä YTV hoitaa paikallisliikenteen järjestelyn ja maksaa vain bussifirmoille kilometritaksaan perustuvan korvauksen. Ei ole linjat/liikennöitsijät niin paljon riippuvaisia matkustajamääristä. Liikennöitsijät tilittävät lipputulonsa suoraan YTV:lle.
- Female30v
Surkeahan tuo paikallinen bussiliikenne on, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Kaikilla ei ole mahdollisuutta autoon/kahteen autoon/kävellä lasten tai painavien kantamusten kanssa sitä 5km:ä.
Miksi heti aletaan syytellä laiskaksi, eikös jokaisella ole oikeus kulkea tasan sillä pelillä kuin haluaa, oli se sitten apostolinkyyti, bussi tai auto?
Itselläni ainakin Rovaniemen paikallisbusseilla kulkeminen on välillä ottanut todella rankasti pääkköseen, enkä todellakaan ole laiska. Välillä vaan on pakko raahata sen verran painavaa aineistoa mukanaan, että jo 5km käveleminen olisi tuskaa. Matkaakin on reippaasti yli tuo 5km. Kaikkia bussiliikenteen puutteita en jaksa edes luetella, niitä on liian pitkä rivi.
Kysehän on yksinkertaisesti siitä, että ei saa rahoilleen vastinetta. Jos maksaa kalliin kuukausilipun, pitäisi sillä myös päästä aamusta iltaan vähintään tunnin välein kulkemaan. Muualla Suomessa SAA sentään rahoilleen vastinetta. Tässä muuten syy, miksi asiakkaat kaikkoavat. Täällä esim. juuri tuo lastenvaunujen kanssa kulkeminen on vaikeaa, suurin osa busseista on lisäksi vielä niin vanhoja, että lattioita ei ole madallettu. Kokeilkaapa nostella lastenvaunuja yli metrin korkeuteen.
Monet näyttävät ajattelevan lisäksi pelkästään nuoria ja hyväkuntoisia. Mielestäni sujuva bussiliikenne palvelee ennen kaikkea myös lapsia ja vanhuksia. Kaikilla lapsilla/vanhuksilla ei ole tuttuja tai vanhempia kuskaamassa joka paikkaan.
Toimivalla paikallisliikenteellä on lisäksi yksi iso plussa: ympäristöystävällisyys. Hullua, kun samalta kadunpätkältä kaasuttaa 20 henkilöautoa, jotka menevät Roin pikkuruiseen keskustaan melkein samaan kortteliin.
Kyllä paikallisliikenteen voi rinnastaa kaupunkilaisen perusoikeuksiin siinä kuin terveydenhuollonkin. Ja turha ruveta tästä vertauksesta kätisemään...- 30 vuotta rovaniemeläinen
Kuinkahan moni on kävellyt edes 3km töihin (huom. vuorotyö) ja töistä päästessään kantanut 2 kauppakassia mukanaan sen 3km:ä. Käy hakemassa alle 6-vuotiaan tarhasta ( huomaa kello on n. 21.30) joka väsyneenä ei jaksa kävellä.Et voi sitä sylissäkään kantaa ja pulkkaan lapsi on liian iso. Rattikelkallakaan et voi vetää koska ei ole paikkaa mihin laitat ostoskassit siksi aikaa.
Kävelet sitten päiväkodilta vielä eri suuntaan 2km että pääset kotiin. Sen päälle laitat kotona olevalle koululaiselle iltapalan, tarkastat läksyt, iltapesut ja nukkumaan. Mitähän kello mahtaa olla ja mikä on oma virkeys siinä vaiheessa?
No se sama toistuu sitten seuraavana päivänä uudestaan. Ihanaa elämää ?!
Joten nämä näsäviisaat laiskaksi nimittelijät voisivat itse hakeutua töihin ja lopettaa mollaaminen tällä palstalla. Soskustahan sitä rahaa luuserit saa, toisin kuin ME veroja maksavat työntekijät.
Joo ja meillä on varaa ajaa jopa taksilla ennemmin kuin kärvistellään pysäkillä odottaen linja-autoa joka on myöhässä ja maksat siitäkin kyydistä ihan liikaa.
Tsemppiä kaikille joilla samat ongelmat! - on..
30 vuotta rovaniemeläinen kirjoitti:
Kuinkahan moni on kävellyt edes 3km töihin (huom. vuorotyö) ja töistä päästessään kantanut 2 kauppakassia mukanaan sen 3km:ä. Käy hakemassa alle 6-vuotiaan tarhasta ( huomaa kello on n. 21.30) joka väsyneenä ei jaksa kävellä.Et voi sitä sylissäkään kantaa ja pulkkaan lapsi on liian iso. Rattikelkallakaan et voi vetää koska ei ole paikkaa mihin laitat ostoskassit siksi aikaa.
Kävelet sitten päiväkodilta vielä eri suuntaan 2km että pääset kotiin. Sen päälle laitat kotona olevalle koululaiselle iltapalan, tarkastat läksyt, iltapesut ja nukkumaan. Mitähän kello mahtaa olla ja mikä on oma virkeys siinä vaiheessa?
No se sama toistuu sitten seuraavana päivänä uudestaan. Ihanaa elämää ?!
Joten nämä näsäviisaat laiskaksi nimittelijät voisivat itse hakeutua töihin ja lopettaa mollaaminen tällä palstalla. Soskustahan sitä rahaa luuserit saa, toisin kuin ME veroja maksavat työntekijät.
Joo ja meillä on varaa ajaa jopa taksilla ennemmin kuin kärvistellään pysäkillä odottaen linja-autoa joka on myöhässä ja maksat siitäkin kyydistä ihan liikaa.
Tsemppiä kaikille joilla samat ongelmat!Seuraavaksi tietysti alennetun hinnan jälkeen vuorojen aikataulut tulisi järjestellä tarpeidesi mukaan. Mahdollisimman mukavasti vastaamaan töihin lähtöjäsi ja sieltä palaamisiasi. Oikeastaan reititkin kulkevat aivan missä sattuu, koska pysäkki ei sijaitse ihan ulko-ovesi vieressä. Kuskinkin tulisi hakea ostokseni kaupalta ja kipaista ne suoraan jääkaappiin siististi järjesteltynä.
Toivottavasti muuten saat mitalin sen johdosta, että huolehdit jälkikasvustasi ihan kuten me kaikki muutkin, on se vaan niin uuvuttavaa puuhaa. Minä muuten maksan niitä ME veroja, jotta lapsesi saisi lokoisasti siellä tarhassa köllötellä. Päivähoitomaksu ei taida ihan kaikkia kuluja kattaa.
Ps. Polkupyöräkin on keksitty. Siihen saa useitakin koreja ostoksia varten ja malleja löytyy myös 6-vuotiaille. - ex-manse
Suurissa kaupungeissa on minusta parasta juuri joukkoliikenne.
Mutta kun täällä ei ole riittävästi asukkaita toimivaan joukkoliikenteeseen. Niin se on muissakin vastaavan kokosissa paikoissa. En minä ainakaan halua juuri lisää veroja maksaa, että linja-autoliikenne toimisi.
Käykääpäs joskus katsomassa kun Kajaanissa menee linja-auto (se on tyhjä).
Minusta tuntuu, että nysseliikenne on ihan suhteellisen ok Roissa. Matkustajia jopa on ruuhka-aikana?
Mutta suosittelen ihan oikeasti kokeilemaan talvista pyöräilyä ja kävelyä, tekee mielellekin hyvää :) - Female30v
on.. kirjoitti:
Seuraavaksi tietysti alennetun hinnan jälkeen vuorojen aikataulut tulisi järjestellä tarpeidesi mukaan. Mahdollisimman mukavasti vastaamaan töihin lähtöjäsi ja sieltä palaamisiasi. Oikeastaan reititkin kulkevat aivan missä sattuu, koska pysäkki ei sijaitse ihan ulko-ovesi vieressä. Kuskinkin tulisi hakea ostokseni kaupalta ja kipaista ne suoraan jääkaappiin siististi järjesteltynä.
Toivottavasti muuten saat mitalin sen johdosta, että huolehdit jälkikasvustasi ihan kuten me kaikki muutkin, on se vaan niin uuvuttavaa puuhaa. Minä muuten maksan niitä ME veroja, jotta lapsesi saisi lokoisasti siellä tarhassa köllötellä. Päivähoitomaksu ei taida ihan kaikkia kuluja kattaa.
Ps. Polkupyöräkin on keksitty. Siihen saa useitakin koreja ostoksia varten ja malleja löytyy myös 6-vuotiaille.Mitenkäs se SINULTA olisi pois, jos edellinen kirjoittaja ihan oikeasti pääsisi kulkemaan busseilla?
Huomaa kyllä, että nämä kritisoijat eivät koskaan ole tarvinneet julkista liikennettä tahi nähneet toimivaa sellaista. Käykääpäs muissa kaupungeissa (Helsinki, Tampere, Oulu, Turku...etc.) hieman koeajolla. Roin julkinen häviää 100-0 vertailussa. Itse ainakin paljon parempaan tottuneena en ymmärrä miksi täällä on niin negatiiviset asenteetkin julkista kohtaan.
Täällä tuntuu täysin puuttuvan yhteinen tahto kehittää asioita. Sen sijaan aina jurnutetaan ja käsketään jokaisen huolehtia itse itsestään.
Kaupungin kehittyminen vaatii Rovaniemellä hieman muutakin kuin Santaparkin velkojen makselua. Mitäpä jos joskus parannettaisi niitä perusasioita kuten julkinen liikenne, jotka palvelisivat kaupunkilaisiakin. - ex-manse
30 vuotta rovaniemeläinen kirjoitti:
Kuinkahan moni on kävellyt edes 3km töihin (huom. vuorotyö) ja töistä päästessään kantanut 2 kauppakassia mukanaan sen 3km:ä. Käy hakemassa alle 6-vuotiaan tarhasta ( huomaa kello on n. 21.30) joka väsyneenä ei jaksa kävellä.Et voi sitä sylissäkään kantaa ja pulkkaan lapsi on liian iso. Rattikelkallakaan et voi vetää koska ei ole paikkaa mihin laitat ostoskassit siksi aikaa.
Kävelet sitten päiväkodilta vielä eri suuntaan 2km että pääset kotiin. Sen päälle laitat kotona olevalle koululaiselle iltapalan, tarkastat läksyt, iltapesut ja nukkumaan. Mitähän kello mahtaa olla ja mikä on oma virkeys siinä vaiheessa?
No se sama toistuu sitten seuraavana päivänä uudestaan. Ihanaa elämää ?!
Joten nämä näsäviisaat laiskaksi nimittelijät voisivat itse hakeutua töihin ja lopettaa mollaaminen tällä palstalla. Soskustahan sitä rahaa luuserit saa, toisin kuin ME veroja maksavat työntekijät.
Joo ja meillä on varaa ajaa jopa taksilla ennemmin kuin kärvistellään pysäkillä odottaen linja-autoa joka on myöhässä ja maksat siitäkin kyydistä ihan liikaa.
Tsemppiä kaikille joilla samat ongelmat!Kyllä minä kuule tulin tänne suorastaan väkisin veroja maksamaan.
Ja omassa kannanotossani suljin pois lapsiperheet. Tiedän kyllä kuinka raskasta lasten kanssa on. Mutta väitän, että harvoin kulkevat nysset eivät juuri sitä helpota. Niitä pitäisi mennä 10 min välein, että ne olis todellinen vaihtoehto.
Ehkä joku tiheä pikkubussiliikenne ois hyvä? - ex-manse
Female30v kirjoitti:
Mitenkäs se SINULTA olisi pois, jos edellinen kirjoittaja ihan oikeasti pääsisi kulkemaan busseilla?
Huomaa kyllä, että nämä kritisoijat eivät koskaan ole tarvinneet julkista liikennettä tahi nähneet toimivaa sellaista. Käykääpäs muissa kaupungeissa (Helsinki, Tampere, Oulu, Turku...etc.) hieman koeajolla. Roin julkinen häviää 100-0 vertailussa. Itse ainakin paljon parempaan tottuneena en ymmärrä miksi täällä on niin negatiiviset asenteetkin julkista kohtaan.
Täällä tuntuu täysin puuttuvan yhteinen tahto kehittää asioita. Sen sijaan aina jurnutetaan ja käsketään jokaisen huolehtia itse itsestään.
Kaupungin kehittyminen vaatii Rovaniemellä hieman muutakin kuin Santaparkin velkojen makselua. Mitäpä jos joskus parannettaisi niitä perusasioita kuten julkinen liikenne, jotka palvelisivat kaupunkilaisiakin.Roita noihin suomalaisiin suuriin kaupunkeihin. Vertaus pitää tehdä saman kokoluokan kaupunkeihin.
Kyllä se henkilöauto vain on valitettavan hyvä väline perheessä. Minäkin olen periaatteessa vihreitä arvoja kannattava. Mutta tuskin tyhjät linja-autot olis kovin vihreää politiikkaa. - Female30v
ex-manse kirjoitti:
Suurissa kaupungeissa on minusta parasta juuri joukkoliikenne.
Mutta kun täällä ei ole riittävästi asukkaita toimivaan joukkoliikenteeseen. Niin se on muissakin vastaavan kokosissa paikoissa. En minä ainakaan halua juuri lisää veroja maksaa, että linja-autoliikenne toimisi.
Käykääpäs joskus katsomassa kun Kajaanissa menee linja-auto (se on tyhjä).
Minusta tuntuu, että nysseliikenne on ihan suhteellisen ok Roissa. Matkustajia jopa on ruuhka-aikana?
Mutta suosittelen ihan oikeasti kokeilemaan talvista pyöräilyä ja kävelyä, tekee mielellekin hyvää :)Suosittelen kokeilemaan. Korkalovaarasta Rantavitikalle ja toistepäin toimii kohtuu hyvin, muu onkin sitten kärsimyksen ja hankaluuden pitkä oppimäärä. Käytännössä on asuttava keskustassa jos haluaa selvitä helpolla.
Kertalippu 2,60e eikä yleistä vaihtolippua ole. Taajamalippu maksaa 52e/kk. Moniin kaupunginosiin vuorot lakkaavat kulkemasta viiden-kuuden aikaan. Harrastuksiin tai muuten vaan vaikka kyläilemään et sitten illalla pääse. Viikonloppuna ei pääse juuri minnekään, sillä vuoroja ei ole kuin kourallinen. Vilkaiskaapa huvikseen Roin paikallisliikenteen aikatauluja, niin saatte pienen käsityksen. Ohut on vihkonen ja niin epäselvä, että todellinen ennustaja saa olla jotta osaa tulkita eri reitit. Aikatauluja saa kaupungin neuvontapisteistä ja Matkahuollosta, muistaakseni.
Matkustajia on ruuhka-aikana eli kello 8 aamulla kun koululaiset menevät kouluun ja kello 15-16 kun koululaiset menevät takaisin kotiin.
Kuten sanoin, hataralla pohjalla on tietämys. MUTU-tietoa ei edes entinen matikan ope hyväksynyt. Mutta ymmärrän yskän, sillä itsekin aikoinaan keskustassa asuessa luulin tilannetta ihan erilaiseksi. - sujuvasti
Female30v kirjoitti:
Mitenkäs se SINULTA olisi pois, jos edellinen kirjoittaja ihan oikeasti pääsisi kulkemaan busseilla?
Huomaa kyllä, että nämä kritisoijat eivät koskaan ole tarvinneet julkista liikennettä tahi nähneet toimivaa sellaista. Käykääpäs muissa kaupungeissa (Helsinki, Tampere, Oulu, Turku...etc.) hieman koeajolla. Roin julkinen häviää 100-0 vertailussa. Itse ainakin paljon parempaan tottuneena en ymmärrä miksi täällä on niin negatiiviset asenteetkin julkista kohtaan.
Täällä tuntuu täysin puuttuvan yhteinen tahto kehittää asioita. Sen sijaan aina jurnutetaan ja käsketään jokaisen huolehtia itse itsestään.
Kaupungin kehittyminen vaatii Rovaniemellä hieman muutakin kuin Santaparkin velkojen makselua. Mitäpä jos joskus parannettaisi niitä perusasioita kuten julkinen liikenne, jotka palvelisivat kaupunkilaisiakin.missasit kaikki pointit, jotka kirjoitukseeni sisältyivät..nostan kädet pystyyn=)
- Female30v
sujuvasti kirjoitti:
missasit kaikki pointit, jotka kirjoitukseeni sisältyivät..nostan kädet pystyyn=)
Enkös olekin taitava?
Ja mikähän se pointti oli? Että hoida lapsesi kuin muutkin urheat ja työtä pelkäämättömät, hiihdä susien ulvoessa kuutamossa lapsi ja kolme ruokakassia selässäsi ja ole kiitollinen aina ja iankaikkisesti. Amen. - Meliina
Female30v kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan. Korkalovaarasta Rantavitikalle ja toistepäin toimii kohtuu hyvin, muu onkin sitten kärsimyksen ja hankaluuden pitkä oppimäärä. Käytännössä on asuttava keskustassa jos haluaa selvitä helpolla.
Kertalippu 2,60e eikä yleistä vaihtolippua ole. Taajamalippu maksaa 52e/kk. Moniin kaupunginosiin vuorot lakkaavat kulkemasta viiden-kuuden aikaan. Harrastuksiin tai muuten vaan vaikka kyläilemään et sitten illalla pääse. Viikonloppuna ei pääse juuri minnekään, sillä vuoroja ei ole kuin kourallinen. Vilkaiskaapa huvikseen Roin paikallisliikenteen aikatauluja, niin saatte pienen käsityksen. Ohut on vihkonen ja niin epäselvä, että todellinen ennustaja saa olla jotta osaa tulkita eri reitit. Aikatauluja saa kaupungin neuvontapisteistä ja Matkahuollosta, muistaakseni.
Matkustajia on ruuhka-aikana eli kello 8 aamulla kun koululaiset menevät kouluun ja kello 15-16 kun koululaiset menevät takaisin kotiin.
Kuten sanoin, hataralla pohjalla on tietämys. MUTU-tietoa ei edes entinen matikan ope hyväksynyt. Mutta ymmärrän yskän, sillä itsekin aikoinaan keskustassa asuessa luulin tilannetta ihan erilaiseksi.Ympäri vuoden pyöräily on yksi vaihtoehto. Ennen itsekin pidin sitä mahdottomuutena, mutta reilun 10 vuoden pyöräilykokemuksen jälkeen siitä on pelkkää hyvää sanottavaa. Kunnon mummopyörä ja kypärä ovat ykköshankintoja, lämpimät kengät toinen hankinta ja sitten kolmantena tulee vaatetus. Olen kustannut lapsen hoitoon pyörällä, sen jälkeen polkenut töihin ja hyvin on mennyt. Ruokakaupasta tulee myöskin aina jotain tarvittavaa iltapäivällä mukana, kun pakkaa reppuun tavarat ja menoksi. Olen sitä mieltä, että me nykyajan ihmiset olemme varsin mukavuudenhaluisia emmekä juuri halua nähdä vaivaa, jos vähänkin joudumme itseämme ruumiillisesti rasittamaan. Ja mikä rahan säästö, tulee vuoeden mittaan huikea summa. Nykyajan talvetkin ovat niin leutoja, että noin 10 kunnon pakkaspäivää on talvella ja silloin voi hypätä bussiin, jos ei muuten tarkene.
Nyt minulla ei ole enää tarhaikäisiä lapsia ja kävelen työmatkat. Päivässä tulee edestakaisin reilut 8 km. Samalla tulee kivasti liikuntaa. Ei tarvi enää illalla lähteä erikseen lenkille. - ex-manse
Female30v kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan. Korkalovaarasta Rantavitikalle ja toistepäin toimii kohtuu hyvin, muu onkin sitten kärsimyksen ja hankaluuden pitkä oppimäärä. Käytännössä on asuttava keskustassa jos haluaa selvitä helpolla.
Kertalippu 2,60e eikä yleistä vaihtolippua ole. Taajamalippu maksaa 52e/kk. Moniin kaupunginosiin vuorot lakkaavat kulkemasta viiden-kuuden aikaan. Harrastuksiin tai muuten vaan vaikka kyläilemään et sitten illalla pääse. Viikonloppuna ei pääse juuri minnekään, sillä vuoroja ei ole kuin kourallinen. Vilkaiskaapa huvikseen Roin paikallisliikenteen aikatauluja, niin saatte pienen käsityksen. Ohut on vihkonen ja niin epäselvä, että todellinen ennustaja saa olla jotta osaa tulkita eri reitit. Aikatauluja saa kaupungin neuvontapisteistä ja Matkahuollosta, muistaakseni.
Matkustajia on ruuhka-aikana eli kello 8 aamulla kun koululaiset menevät kouluun ja kello 15-16 kun koululaiset menevät takaisin kotiin.
Kuten sanoin, hataralla pohjalla on tietämys. MUTU-tietoa ei edes entinen matikan ope hyväksynyt. Mutta ymmärrän yskän, sillä itsekin aikoinaan keskustassa asuessa luulin tilannetta ihan erilaiseksi.En ole väittänyt, että Roin nysseliikenne olisi hyvää, vaan, että sen on mahdotontakaan olla hyvää taloudellisesti järkevästi, koska tämä on pikku paikka (vähän asukkaita ja nekin pienellä alueella).
Eihän Helsinkiäkään usein Lontooseen verrata?
Ja ihan oikeesti, terve aikuinen yksin kulkeva ei tarvi linja-autoa näillä etäisyyksillä. Korkeintaan isojen ostosten kauppareissuihin. Meneekö automarkettien läheltä nysselinjoja? - ex-manse
Meliina kirjoitti:
Ympäri vuoden pyöräily on yksi vaihtoehto. Ennen itsekin pidin sitä mahdottomuutena, mutta reilun 10 vuoden pyöräilykokemuksen jälkeen siitä on pelkkää hyvää sanottavaa. Kunnon mummopyörä ja kypärä ovat ykköshankintoja, lämpimät kengät toinen hankinta ja sitten kolmantena tulee vaatetus. Olen kustannut lapsen hoitoon pyörällä, sen jälkeen polkenut töihin ja hyvin on mennyt. Ruokakaupasta tulee myöskin aina jotain tarvittavaa iltapäivällä mukana, kun pakkaa reppuun tavarat ja menoksi. Olen sitä mieltä, että me nykyajan ihmiset olemme varsin mukavuudenhaluisia emmekä juuri halua nähdä vaivaa, jos vähänkin joudumme itseämme ruumiillisesti rasittamaan. Ja mikä rahan säästö, tulee vuoeden mittaan huikea summa. Nykyajan talvetkin ovat niin leutoja, että noin 10 kunnon pakkaspäivää on talvella ja silloin voi hypätä bussiin, jos ei muuten tarkene.
Nyt minulla ei ole enää tarhaikäisiä lapsia ja kävelen työmatkat. Päivässä tulee edestakaisin reilut 8 km. Samalla tulee kivasti liikuntaa. Ei tarvi enää illalla lähteä erikseen lenkille.Niin lämmitti mieltä tuollanen sporttinen asenne!
Itse pääosin autoilen työmatkani, työ kun ei ole lähimaillakaan Rovaniemen keskustaa, eikä edes Rovaniemellä. - Female30v
ex-manse kirjoitti:
En ole väittänyt, että Roin nysseliikenne olisi hyvää, vaan, että sen on mahdotontakaan olla hyvää taloudellisesti järkevästi, koska tämä on pikku paikka (vähän asukkaita ja nekin pienellä alueella).
Eihän Helsinkiäkään usein Lontooseen verrata?
Ja ihan oikeesti, terve aikuinen yksin kulkeva ei tarvi linja-autoa näillä etäisyyksillä. Korkeintaan isojen ostosten kauppareissuihin. Meneekö automarkettien läheltä nysselinjoja?Sanatarkasti kirjoitit näin: "Minusta tuntuu, että nysseliikenne on ihan suhteellisen ok Roissa. Matkustajia jopa on ruuhka-aikana?" Minusta se on kannanotto siihen, että kaikki on ok. Mutta mitäpä minä mistään tietäisin.
En tarkoitakaan, että Rovaniemellä pitäisi olla yhtä hyvä julkinen liikenne kuin Helsingissäkin, mutta edes jotakin pitäisi parantaa. Aikataulut liian suppeat tämänkin kokoiseen kaupunkiin. Tiedän muuten 6000 asukkaan kokoisen kyläpahasen, josta lähimpään kaupunkiin (40km) aamusta aamuyöhön tunnin välein vuorot. Täällä sellaisesta voi vain haaveilla.
Lisäksi vaihtolipun puuttuminen, reittien ja aikataulujen epäselvyys, lastenvaunujen kanssa liikkumisen hankaluus, eri liikennöitsijöiden välisen yhteistyön puute... Siinä on tarpeeksi ratkottavaa. Eikä pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa parantaa näitä. Kunhan tahtoa vain löytyisi.
Ihmettelen edelleenkin, että sellaiset ihmiset täällä vänkäävät vastaan, jotka eivät ole koskaan käyttäneet Rovaniemen julkista liikennettä. En minäkään rupea inttämään asioista, joista en mitään tiedä. Ottakaa asioista selvää.
Lopuksi, mielestäni bussiyritys on liikeyritys siinä kuin muutkin. Investoimalla ja parantamalla palveluja saadaan lisää niitä kaivattuja asiakkaita. Ei kukaan maksa hyödykkeestä, joka ei vastaa laadultaan edes kohtuullista. Investoimalla (=sijoittamalla lisää rahaa tuotteeseen ja kehittämällä sitä) saataisiin julkisen liikenteen imagoa ja tuotteita paremmaksi. - sen noinkin voi
Female30v kirjoitti:
Enkös olekin taitava?
Ja mikähän se pointti oli? Että hoida lapsesi kuin muutkin urheat ja työtä pelkäämättömät, hiihdä susien ulvoessa kuutamossa lapsi ja kolme ruokakassia selässäsi ja ole kiitollinen aina ja iankaikkisesti. Amen.Sinä et jaksa huolehtia jälkikasvustasi.Sinulle on kuitenkin kuuluttava oikeus lisääntyä mielesi mukaan.
Bussireitit,-aikataulut eivätkä pysäkkien sijoittelu vastaa sinun tarpeitasi.
Sinulla on oikeus valita matkustustapasi riippumatta omista tai yhteiskunnan resursseista.
Sinun lähtökohdista suoritetaan arvio, saadaanko rahoille vastinetta tai toteutuuko "perusoikeudet".
Sinä et viitsi harkitakaan vaihtoehtoja transportaatio-ongelmiisi (esim.pyörä,kimppakyyti ym..).
Sinun kanssa erimieltä olevat ovat työttömiä jankuttajia.
Toisella tapaa kuin sinä selviävät ovat väistämättä aloitekyvyttömiä nahjuksia, jotka eivät kykene yhteisesti organisoimaan sinun selviämistäsi.
Sinä suorittaessasi meille muille kovin arkipäiväisiä askareita, koet olevasi kovastikin kovaosainen ja ansaitsevasi niin kovin paljon parempaa.
Sinun ei tarvitse sopeutua vallitseviin olosuhteisiin vaan olosuhteiden on sopeuduttava sinuun.
Huomaatko kaavan? Alkaa käydä selväksi miksi se ukko otti ja lähti..Amen. - Female30v
sen noinkin voi kirjoitti:
Sinä et jaksa huolehtia jälkikasvustasi.Sinulle on kuitenkin kuuluttava oikeus lisääntyä mielesi mukaan.
Bussireitit,-aikataulut eivätkä pysäkkien sijoittelu vastaa sinun tarpeitasi.
Sinulla on oikeus valita matkustustapasi riippumatta omista tai yhteiskunnan resursseista.
Sinun lähtökohdista suoritetaan arvio, saadaanko rahoille vastinetta tai toteutuuko "perusoikeudet".
Sinä et viitsi harkitakaan vaihtoehtoja transportaatio-ongelmiisi (esim.pyörä,kimppakyyti ym..).
Sinun kanssa erimieltä olevat ovat työttömiä jankuttajia.
Toisella tapaa kuin sinä selviävät ovat väistämättä aloitekyvyttömiä nahjuksia, jotka eivät kykene yhteisesti organisoimaan sinun selviämistäsi.
Sinä suorittaessasi meille muille kovin arkipäiväisiä askareita, koet olevasi kovastikin kovaosainen ja ansaitsevasi niin kovin paljon parempaa.
Sinun ei tarvitse sopeutua vallitseviin olosuhteisiin vaan olosuhteiden on sopeuduttava sinuun.
Huomaatko kaavan? Alkaa käydä selväksi miksi se ukko otti ja lähti..Amen.Käsittääkseni täällä puhutaan joukkoliikenteen ongelmista. Ja mielestäni olen pysynyt hyvin asiassa.
Suurinta osaa teistä tämä keskustelu ei millään tavalla kosketa, sillä ettehän edes käytä julkista liikennettä. Miten te silloin voitte tietää, mikä on todellinen tilanne ja kuka on oikeassa?
Ja asiattomuuksiin/henkilökohtaisuuksiin en viitsi mennä. Joillekin tuntuu olevan ylivoimaista käydä asiapitoista keskustelua fakta- ja kokemuspohjalta.
Edelliselle: sekoitit muuten kaksi kirjoittajaa lahjakkaasti keskenään. Seuraa nimimerkkejä. - ex-manse
Female30v kirjoitti:
Sanatarkasti kirjoitit näin: "Minusta tuntuu, että nysseliikenne on ihan suhteellisen ok Roissa. Matkustajia jopa on ruuhka-aikana?" Minusta se on kannanotto siihen, että kaikki on ok. Mutta mitäpä minä mistään tietäisin.
En tarkoitakaan, että Rovaniemellä pitäisi olla yhtä hyvä julkinen liikenne kuin Helsingissäkin, mutta edes jotakin pitäisi parantaa. Aikataulut liian suppeat tämänkin kokoiseen kaupunkiin. Tiedän muuten 6000 asukkaan kokoisen kyläpahasen, josta lähimpään kaupunkiin (40km) aamusta aamuyöhön tunnin välein vuorot. Täällä sellaisesta voi vain haaveilla.
Lisäksi vaihtolipun puuttuminen, reittien ja aikataulujen epäselvyys, lastenvaunujen kanssa liikkumisen hankaluus, eri liikennöitsijöiden välisen yhteistyön puute... Siinä on tarpeeksi ratkottavaa. Eikä pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa parantaa näitä. Kunhan tahtoa vain löytyisi.
Ihmettelen edelleenkin, että sellaiset ihmiset täällä vänkäävät vastaan, jotka eivät ole koskaan käyttäneet Rovaniemen julkista liikennettä. En minäkään rupea inttämään asioista, joista en mitään tiedä. Ottakaa asioista selvää.
Lopuksi, mielestäni bussiyritys on liikeyritys siinä kuin muutkin. Investoimalla ja parantamalla palveluja saadaan lisää niitä kaivattuja asiakkaita. Ei kukaan maksa hyödykkeestä, joka ei vastaa laadultaan edes kohtuullista. Investoimalla (=sijoittamalla lisää rahaa tuotteeseen ja kehittämällä sitä) saataisiin julkisen liikenteen imagoa ja tuotteita paremmaksi."En tarkoitakaan, että Rovaniemellä pitäisi olla yhtä hyvä julkinen liikenne kuin Helsingissäkin, mutta edes jotakin pitäisi parantaa. Aikataulut liian suppeat tämänkin kokoiseen kaupunkiin. Tiedän muuten 6000 asukkaan kokoisen kyläpahasen, josta lähimpään kaupunkiin (40km) aamusta aamuyöhön tunnin välein vuorot. Täällä sellaisesta voi vain haaveilla."
Tuollanen on kuitenkin helpompi toteuttaa, kun on selkeästi yksi paikka minne mennä töihin. Kait täälläkin keskustaan tunnin välein työaikana pääsee??
"Lisäksi vaihtolipun puuttuminen, reittien ja aikataulujen epäselvyys, lastenvaunujen kanssa liikkumisen hankaluus, eri liikennöitsijöiden välisen yhteistyön puute... Siinä on tarpeeksi ratkottavaa. Eikä pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa parantaa näitä. Kunhan tahtoa vain löytyisi."
Tuon allekirjoitan :)
"Lopuksi, mielestäni bussiyritys on liikeyritys siinä kuin muutkin. Investoimalla ja parantamalla palveluja saadaan lisää niitä kaivattuja asiakkaita. Ei kukaan maksa hyödykkeestä, joka ei vastaa laadultaan edes kohtuullista. Investoimalla (=sijoittamalla lisää rahaa tuotteeseen ja kehittämällä sitä) saataisiin julkisen liikenteen imagoa ja tuotteita paremmaksi. "
Periaatteesa noin, mutta entä käytännössä? Harva tiukoilla oleva nyssefirma ottaa moista riskiä. Eli tuntuisi kuitenkin siltä, että alan firmat ovat täälläkin oman alansa parhaita asiantuntijoita? Kyllä se vain on niin, että henkilöautot jyrää, valitettavasti.
Ja edelleenkin painotan etäisyyksiä, kyllä yli 5 km:n etäisyys taajamassa on harvinaista (Ounasrinteeltä-Korkalovaaraan ja samoin tietysti uuden kaupunginosat Saarenkylä yms), eli mihinkä terve taajamassa yksin liikkuva ihminen tarvii moottoriajoneuvoa? Ei muuta kuin laiskuuteen, johon itsekin tulee sorruttua! - Female30v
ex-manse kirjoitti:
"En tarkoitakaan, että Rovaniemellä pitäisi olla yhtä hyvä julkinen liikenne kuin Helsingissäkin, mutta edes jotakin pitäisi parantaa. Aikataulut liian suppeat tämänkin kokoiseen kaupunkiin. Tiedän muuten 6000 asukkaan kokoisen kyläpahasen, josta lähimpään kaupunkiin (40km) aamusta aamuyöhön tunnin välein vuorot. Täällä sellaisesta voi vain haaveilla."
Tuollanen on kuitenkin helpompi toteuttaa, kun on selkeästi yksi paikka minne mennä töihin. Kait täälläkin keskustaan tunnin välein työaikana pääsee??
"Lisäksi vaihtolipun puuttuminen, reittien ja aikataulujen epäselvyys, lastenvaunujen kanssa liikkumisen hankaluus, eri liikennöitsijöiden välisen yhteistyön puute... Siinä on tarpeeksi ratkottavaa. Eikä pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa parantaa näitä. Kunhan tahtoa vain löytyisi."
Tuon allekirjoitan :)
"Lopuksi, mielestäni bussiyritys on liikeyritys siinä kuin muutkin. Investoimalla ja parantamalla palveluja saadaan lisää niitä kaivattuja asiakkaita. Ei kukaan maksa hyödykkeestä, joka ei vastaa laadultaan edes kohtuullista. Investoimalla (=sijoittamalla lisää rahaa tuotteeseen ja kehittämällä sitä) saataisiin julkisen liikenteen imagoa ja tuotteita paremmaksi. "
Periaatteesa noin, mutta entä käytännössä? Harva tiukoilla oleva nyssefirma ottaa moista riskiä. Eli tuntuisi kuitenkin siltä, että alan firmat ovat täälläkin oman alansa parhaita asiantuntijoita? Kyllä se vain on niin, että henkilöautot jyrää, valitettavasti.
Ja edelleenkin painotan etäisyyksiä, kyllä yli 5 km:n etäisyys taajamassa on harvinaista (Ounasrinteeltä-Korkalovaaraan ja samoin tietysti uuden kaupunginosat Saarenkylä yms), eli mihinkä terve taajamassa yksin liikkuva ihminen tarvii moottoriajoneuvoa? Ei muuta kuin laiskuuteen, johon itsekin tulee sorruttua!On monta kaupunginosaa, joista ei pääse tunnin välein keskustaan edes työaikana. Ja pisteenä iin päälle sitten illallakaan ei kulje juuri mikään. (Ks. Rovaniemen seudun paikallisliikenteen aikataulut)
Eikö esimerkiksi juuri reittien yhdisteleminen ja monipuolistaminen palvelisi sekä asiakkaita että liikennöitsijöitä? Jotenkin välillä tuntuu, että täällä on jämähdetty niin sanotusti poteroihin puolustamaan. Eli pelätään kaikkea muutosta, vaikka se olisi positiivistakin. Tietynlainen jahkeus vallitsee.
Tottakai firmat tietävät mihin on varaa ja mihin ei, mutta eikös joskus tulisi katsoa eteenkin päin ja kehittyä? Ja tällöin tulisi myös kuunnella asiakkaita. Asiakaspalaute voisi antaa miettimisen aihetta myös liikennöitsijöille. Eiköhän liikennöitsijänkin tavoite ole saada mahdollisimman paljon voittoa, kuten muissakin yrityksissä.
Taajama-alue Rovaniemellä on aika pieni, mutta kaupunkihan ei pääty Saarenkylään:) En tiedä lukumäärää, mutta varmaan löytyisi sen 5-15km päästäkin kohtuullinen määrä potentiaalisia asiakkaita.
Eiväthän nämä vaatimukset mitään mahdottomia ole. Ehkä tuo uuden kaupungin liikennestrategia tuo joskus parannusta asiaan. - 30 vuotta rovaniemeläinen
on.. kirjoitti:
Seuraavaksi tietysti alennetun hinnan jälkeen vuorojen aikataulut tulisi järjestellä tarpeidesi mukaan. Mahdollisimman mukavasti vastaamaan töihin lähtöjäsi ja sieltä palaamisiasi. Oikeastaan reititkin kulkevat aivan missä sattuu, koska pysäkki ei sijaitse ihan ulko-ovesi vieressä. Kuskinkin tulisi hakea ostokseni kaupalta ja kipaista ne suoraan jääkaappiin siististi järjesteltynä.
Toivottavasti muuten saat mitalin sen johdosta, että huolehdit jälkikasvustasi ihan kuten me kaikki muutkin, on se vaan niin uuvuttavaa puuhaa. Minä muuten maksan niitä ME veroja, jotta lapsesi saisi lokoisasti siellä tarhassa köllötellä. Päivähoitomaksu ei taida ihan kaikkia kuluja kattaa.
Ps. Polkupyöräkin on keksitty. Siihen saa useitakin koreja ostoksia varten ja malleja löytyy myös 6-vuotiaille.Kannattaisi mennä opiskelemaan tekstin ulosannin tarkoitusta. Tuosta viestistäsi ei saanut mitään tolkkua.Mitä oikein halusit tuoda esiin?
Lukaseppa oma kirjoituksesi uudelleen ja mieti itsekkin että mitä siinä lukee.
Ja lue kirjoittamani juttu uudelleen mistä oikein kirjoitin.
Linja.atuojen taksassa ei mitään vikaa ole jos ne ajaisivat pikkasen tiheämpään tahtiin eivätkä ohittele pysäkkejä. SInulla ei taida olla edes kokoemusta linja-autolla menemisestä vai onko?
Itse olen kulkenut Saarenkylästä Korkalovaarassa töissä ja kahdella bussilla. Siihen vielä noi aikaisemmin esittämäni asiat päälle niin pidä sinä vaan se iso pää kiinni että laiskoja ollaan.
SInulla tuskin työvuosiakaan niin paljoa takana ole kuin esim minulla ettei ole vara tulla puhumaan maksamistasi veroista mitään.
Perusteleppa sitten se että miten sinä maksat minun lapseni päivähoidon koska minulle tulee siitä joka kuukausi 200€:n lasku jonka maksan PALKALLA.
Luuletko että talvipakkasessa laitan 4-vuotiaan lapsen polkupyörällä menemään päiväkotiin!??
Taidat olla avohoitopotilas noilla kirjoituksillas, pysy poissa tältä palstalta. - 30 vuotta rovaniemeläinen
Female30v kirjoitti:
Käsittääkseni täällä puhutaan joukkoliikenteen ongelmista. Ja mielestäni olen pysynyt hyvin asiassa.
Suurinta osaa teistä tämä keskustelu ei millään tavalla kosketa, sillä ettehän edes käytä julkista liikennettä. Miten te silloin voitte tietää, mikä on todellinen tilanne ja kuka on oikeassa?
Ja asiattomuuksiin/henkilökohtaisuuksiin en viitsi mennä. Joillekin tuntuu olevan ylivoimaista käydä asiapitoista keskustelua fakta- ja kokemuspohjalta.
Edelliselle: sekoitit muuten kaksi kirjoittajaa lahjakkaasti keskenään. Seuraa nimimerkkejä.ihan ihmeellisiä ihmisiä tälläkin palstalla.
Aihe kuin aihe niin tollaset räkättirastaat on nolaamassa itseään täällä.
Jatketaan aihetta vaan, palstan seriffi kyllä ton kirjoittajan ip-osoitteen saa selville ja häntä ei kohta täällä enää näykkään :) - Female30v
30 vuotta rovaniemeläinen kirjoitti:
ihan ihmeellisiä ihmisiä tälläkin palstalla.
Aihe kuin aihe niin tollaset räkättirastaat on nolaamassa itseään täällä.
Jatketaan aihetta vaan, palstan seriffi kyllä ton kirjoittajan ip-osoitteen saa selville ja häntä ei kohta täällä enää näykkään :)Koirat haukkuu ja karavaani kulkee;)
- ex-manse
30 vuotta rovaniemeläinen kirjoitti:
Kannattaisi mennä opiskelemaan tekstin ulosannin tarkoitusta. Tuosta viestistäsi ei saanut mitään tolkkua.Mitä oikein halusit tuoda esiin?
Lukaseppa oma kirjoituksesi uudelleen ja mieti itsekkin että mitä siinä lukee.
Ja lue kirjoittamani juttu uudelleen mistä oikein kirjoitin.
Linja.atuojen taksassa ei mitään vikaa ole jos ne ajaisivat pikkasen tiheämpään tahtiin eivätkä ohittele pysäkkejä. SInulla ei taida olla edes kokoemusta linja-autolla menemisestä vai onko?
Itse olen kulkenut Saarenkylästä Korkalovaarassa töissä ja kahdella bussilla. Siihen vielä noi aikaisemmin esittämäni asiat päälle niin pidä sinä vaan se iso pää kiinni että laiskoja ollaan.
SInulla tuskin työvuosiakaan niin paljoa takana ole kuin esim minulla ettei ole vara tulla puhumaan maksamistasi veroista mitään.
Perusteleppa sitten se että miten sinä maksat minun lapseni päivähoidon koska minulle tulee siitä joka kuukausi 200€:n lasku jonka maksan PALKALLA.
Luuletko että talvipakkasessa laitan 4-vuotiaan lapsen polkupyörällä menemään päiväkotiin!??
Taidat olla avohoitopotilas noilla kirjoituksillas, pysy poissa tältä palstalta.Vastaan hengenheimolaisena, että eihän nuo päivähoitomaksut niiden kustannuksia kata (eli kyllä lapsesi päivähoitomaksua avohoitopotilaskin veroina maksaa). Ei sillä, että kannattasin niiden maksujen nostoa, pikemminkin päinvastoin.
- poro.
Ja eihän siellä paakaupunkiseudullakaan poikittainen joukkoliikenne pelaa alkuunkaan?
- kyllästynyt
mitähän mahdat tarkoittaa sanalla poikittainen? Pääkaupunkiseudulla pääsee aamusta iltaan kaupungin osasta toiseen töihin, harrastuksiin, kouluun, kylään kaverille..ilmaiseksi vaunujen kanssa, tunnin verran samalla lipulla jne. mutta minä kun muutin tänne tiesin tasan tarkkaan ettei täällä toimi samalla tavalla julkinen liikenne kuin helsingissä. nyt kun olen vielä ihan livenä sen päässyt toteamaan niin tulin tänne siitä kertomaan. sitä vartenhan nämä keskustelupalstat ovat?! kiitos kaikista kommenteista joita tullut kymmenittäin.
- poro
kyllästynyt kirjoitti:
mitähän mahdat tarkoittaa sanalla poikittainen? Pääkaupunkiseudulla pääsee aamusta iltaan kaupungin osasta toiseen töihin, harrastuksiin, kouluun, kylään kaverille..ilmaiseksi vaunujen kanssa, tunnin verran samalla lipulla jne. mutta minä kun muutin tänne tiesin tasan tarkkaan ettei täällä toimi samalla tavalla julkinen liikenne kuin helsingissä. nyt kun olen vielä ihan livenä sen päässyt toteamaan niin tulin tänne siitä kertomaan. sitä vartenhan nämä keskustelupalstat ovat?! kiitos kaikista kommenteista joita tullut kymmenittäin.
, että poikittainen joukkoliikenne ei siellä toimi ollenkaan (esim vantaalta espooseen), eli oma auto mukamas välttämätön. Vähintäänkin Pasilan kautta olisi joka paikkaan kuljettava? Toki busseja varmaan menee "poikittain", mutta ilmeisesti ihan liian vähän?
- Female30v
poro kirjoitti:
, että poikittainen joukkoliikenne ei siellä toimi ollenkaan (esim vantaalta espooseen), eli oma auto mukamas välttämätön. Vähintäänkin Pasilan kautta olisi joka paikkaan kuljettava? Toki busseja varmaan menee "poikittain", mutta ilmeisesti ihan liian vähän?
Mutta ihan täydellistä pakettia ei kai sielläkään voi saada? Varmasti jonkun kulkemiselle jossain puutteita löytyy.
Kokonaisuutena stadin liikenne kuitenkin huippuluokkaa.
Saivartelua:D - bussivuorot p...stä
Female30v kirjoitti:
Mutta ihan täydellistä pakettia ei kai sielläkään voi saada? Varmasti jonkun kulkemiselle jossain puutteita löytyy.
Kokonaisuutena stadin liikenne kuitenkin huippuluokkaa.
Saivartelua:DNiin totta on että esim. Viirinkangas-Rantsu-keskusta-Ounasrinne akselilla ei bussilinjat toimi kunnolla. Töihin on vaikea päästä oikeaan aikaan kun ei kulje vuoroja tai sitte ei kerkiä vaihtoon.
Sen sijaan Ounasrinne-Korkalovaara akselilla linjat kulkee hyvin aamusta myöhäisiltaan. Sieltä pennutkin jopa pääsee linkalla harrastuksiinsa mutta toisaalla kaupungissa hommat ei toimi.
Laittaisivat ees pikkubussin kulkeen viirinkangas-rantsu-keskusta-ounasvaara alueelle että työssä kävijät ja opiskelijat pääsisivät kulkeen.
V...ttaa maksaa kallisa lippua kun yhteydet ei toimi. - Hell-sinks
poro kirjoitti:
, että poikittainen joukkoliikenne ei siellä toimi ollenkaan (esim vantaalta espooseen), eli oma auto mukamas välttämätön. Vähintäänkin Pasilan kautta olisi joka paikkaan kuljettava? Toki busseja varmaan menee "poikittain", mutta ilmeisesti ihan liian vähän?
Poikittaislinja 522 Itäkeskus-Malmi-Leppävaara ja toisinpäin myös kulkee 25 minuutin välein klo 5.30 alkaen klo 21.40 saakka, lauantaisin puolen tunnin välein klo 7.30 alkaen klo 20.10 saakka ja sunnuntaisin 9.10 alkaen puolen tunnin välein 20.10 saakka. Ongelma hesalaisilla tutuillasi on joko se, että linja ei kulje n.9 minuutin välein kuten useimmat pitkittäislinjat (joutuu menemään työpaikalle 10 minuuttia liian aikaisin tai myöhästyy 10 minuuttia) tai sitten he ovat idiootteja,jotka eivät osaa lukea opasta nimeltä "Helsingin joukkoliikenteen aikataulut".
Entisenä rovaniemeläisenä voin kyllä sanoa asian, minkä kaikki jo varmaan tiedättekin;kyllä täällä on asiat ihan toisin. Sama 2,20 euron lippu käy tunnin ajan vaihdossa busseissa, ratikassa,metrossa, lähijunissa ja Suomenlinnan lautalla. Lastenvaunujen ja -rattaiden kanssa liikkuvat kulkevat ilmaiseksi ja suurin osa busseista on matalalattiabusseja. Opiskelijana kuljen matkakorttiin ladatulla kaudella 20,10 eurolla kuukauden ajan rajattomasti edellä mainituissa liikennevälineissä, normaalihinta on tuplana tuo em.
Ei raha ole täälläkään ratkaisu tai se, että tarvetta olisi niin paljon.Matkustajakato on aiheuttanut HKL:lle jo jonkin aikaa paineita linjojen vähentämiseen. Eivät uskalla sitä tehdä, kun siitä nousisi niin iso meteli että päitä vaadittaisiin taatusti vadille. Ja silloin rientäisi aina joku nouseva/virassa oleva poliitikko äänten toivossa pontevasti vaatimaan muutosta äänestäjien parhaaksi. Yleensä tuloksellisesti. Te Rovaniemeläiset olette valinneet paskat päättäjät, joilla itsellään on kaikilla oma auto tai lyhyt matka töihin tms.Mitäs insentiiviä sellaisella on ottaa esille joukkoliikennettä? VAATIKAA muutosta ISOLLA metelillä ja muistuttakaa lähestyvistä kunnallisvaaleista. Tilanteenne on todellakin erittäin syvältä huomioon ottaen että kyseessä on kuitenkin kaupunki. Ja vielä kaupunki, joka mainostaa itseään Lapin pääkaupunkina. - ex-lande
Hell-sinks kirjoitti:
Poikittaislinja 522 Itäkeskus-Malmi-Leppävaara ja toisinpäin myös kulkee 25 minuutin välein klo 5.30 alkaen klo 21.40 saakka, lauantaisin puolen tunnin välein klo 7.30 alkaen klo 20.10 saakka ja sunnuntaisin 9.10 alkaen puolen tunnin välein 20.10 saakka. Ongelma hesalaisilla tutuillasi on joko se, että linja ei kulje n.9 minuutin välein kuten useimmat pitkittäislinjat (joutuu menemään työpaikalle 10 minuuttia liian aikaisin tai myöhästyy 10 minuuttia) tai sitten he ovat idiootteja,jotka eivät osaa lukea opasta nimeltä "Helsingin joukkoliikenteen aikataulut".
Entisenä rovaniemeläisenä voin kyllä sanoa asian, minkä kaikki jo varmaan tiedättekin;kyllä täällä on asiat ihan toisin. Sama 2,20 euron lippu käy tunnin ajan vaihdossa busseissa, ratikassa,metrossa, lähijunissa ja Suomenlinnan lautalla. Lastenvaunujen ja -rattaiden kanssa liikkuvat kulkevat ilmaiseksi ja suurin osa busseista on matalalattiabusseja. Opiskelijana kuljen matkakorttiin ladatulla kaudella 20,10 eurolla kuukauden ajan rajattomasti edellä mainituissa liikennevälineissä, normaalihinta on tuplana tuo em.
Ei raha ole täälläkään ratkaisu tai se, että tarvetta olisi niin paljon.Matkustajakato on aiheuttanut HKL:lle jo jonkin aikaa paineita linjojen vähentämiseen. Eivät uskalla sitä tehdä, kun siitä nousisi niin iso meteli että päitä vaadittaisiin taatusti vadille. Ja silloin rientäisi aina joku nouseva/virassa oleva poliitikko äänten toivossa pontevasti vaatimaan muutosta äänestäjien parhaaksi. Yleensä tuloksellisesti. Te Rovaniemeläiset olette valinneet paskat päättäjät, joilla itsellään on kaikilla oma auto tai lyhyt matka töihin tms.Mitäs insentiiviä sellaisella on ottaa esille joukkoliikennettä? VAATIKAA muutosta ISOLLA metelillä ja muistuttakaa lähestyvistä kunnallisvaaleista. Tilanteenne on todellakin erittäin syvältä huomioon ottaen että kyseessä on kuitenkin kaupunki. Ja vielä kaupunki, joka mainostaa itseään Lapin pääkaupunkina.No sitähän miekin, että pitäis porukalla alkaa vaatimaan muutoksia jos niitä muutoksia haluaa, mutta meneppä sanomaan tälle depressiopääkaupungille, että teidän pitäis itse vaatia muutoksia asioihin niin saat vastaukseksi:
"Ei se kannate" "Ei se vaikuta" "Ei se onnistu" jne.
Minä ruikutan vasta sitten kun sähköt katkiiaa ja vesiputket halakiiaa.. - poro
Hell-sinks kirjoitti:
Poikittaislinja 522 Itäkeskus-Malmi-Leppävaara ja toisinpäin myös kulkee 25 minuutin välein klo 5.30 alkaen klo 21.40 saakka, lauantaisin puolen tunnin välein klo 7.30 alkaen klo 20.10 saakka ja sunnuntaisin 9.10 alkaen puolen tunnin välein 20.10 saakka. Ongelma hesalaisilla tutuillasi on joko se, että linja ei kulje n.9 minuutin välein kuten useimmat pitkittäislinjat (joutuu menemään työpaikalle 10 minuuttia liian aikaisin tai myöhästyy 10 minuuttia) tai sitten he ovat idiootteja,jotka eivät osaa lukea opasta nimeltä "Helsingin joukkoliikenteen aikataulut".
Entisenä rovaniemeläisenä voin kyllä sanoa asian, minkä kaikki jo varmaan tiedättekin;kyllä täällä on asiat ihan toisin. Sama 2,20 euron lippu käy tunnin ajan vaihdossa busseissa, ratikassa,metrossa, lähijunissa ja Suomenlinnan lautalla. Lastenvaunujen ja -rattaiden kanssa liikkuvat kulkevat ilmaiseksi ja suurin osa busseista on matalalattiabusseja. Opiskelijana kuljen matkakorttiin ladatulla kaudella 20,10 eurolla kuukauden ajan rajattomasti edellä mainituissa liikennevälineissä, normaalihinta on tuplana tuo em.
Ei raha ole täälläkään ratkaisu tai se, että tarvetta olisi niin paljon.Matkustajakato on aiheuttanut HKL:lle jo jonkin aikaa paineita linjojen vähentämiseen. Eivät uskalla sitä tehdä, kun siitä nousisi niin iso meteli että päitä vaadittaisiin taatusti vadille. Ja silloin rientäisi aina joku nouseva/virassa oleva poliitikko äänten toivossa pontevasti vaatimaan muutosta äänestäjien parhaaksi. Yleensä tuloksellisesti. Te Rovaniemeläiset olette valinneet paskat päättäjät, joilla itsellään on kaikilla oma auto tai lyhyt matka töihin tms.Mitäs insentiiviä sellaisella on ottaa esille joukkoliikennettä? VAATIKAA muutosta ISOLLA metelillä ja muistuttakaa lähestyvistä kunnallisvaaleista. Tilanteenne on todellakin erittäin syvältä huomioon ottaen että kyseessä on kuitenkin kaupunki. Ja vielä kaupunki, joka mainostaa itseään Lapin pääkaupunkina.Siis vain yksi linja menee poikittain ja 25 minuutin välein??
Poikittaisia kulkijoitahan on kuitenkin varmasti kymmeniä tuhansia ja alue on laaja, ei sitä yhdellä bussilinjalla voi hoitaa? - Hipo-
poro kirjoitti:
Siis vain yksi linja menee poikittain ja 25 minuutin välein??
Poikittaisia kulkijoitahan on kuitenkin varmasti kymmeniä tuhansia ja alue on laaja, ei sitä yhdellä bussilinjalla voi hoitaa?Jos et kerta oo ikinä Stadissa käynytkään tai ehkä olet käynyt varovasti joskus? Älä ala arvailemaan, miten siellä joukkoliikenne toimii. Ihan vammasta käyttää termiä "poikittainen liikenne". Itse tiedän siellä asuneena, miten joukkoliikenne siellä toimii. Voithan sinä "arvailla" sen huonoa olevan. Jokatapauksessa liikkuminen on huomattavasti helpompaa, kuin täällä Roissa.
- poro
Hipo- kirjoitti:
Jos et kerta oo ikinä Stadissa käynytkään tai ehkä olet käynyt varovasti joskus? Älä ala arvailemaan, miten siellä joukkoliikenne toimii. Ihan vammasta käyttää termiä "poikittainen liikenne". Itse tiedän siellä asuneena, miten joukkoliikenne siellä toimii. Voithan sinä "arvailla" sen huonoa olevan. Jokatapauksessa liikkuminen on huomattavasti helpompaa, kuin täällä Roissa.
Itseasiassa olen asunu Vantaalla jonkun aikaa ja kohtuu usein käyn pääkaupunkiseudulla. Viimeksi n. kuukausi sitten taxikuski juuri selitteli kehä ykkösellä ruuhkaa huonolla joukkoliikenteellä...
Hieno homma kuitenkin jos liikenne pelaa siellä. Mutta fakta on kuitenkin se, että kaueasti ne sikäläiset ihmiset sitä itä-länsi suuntasta ja toisinpäin liikennettä haukkuu. Eli yhtälailla maristaan, että pitäis olla työpaikka hesan keskustassa tai sitten pitäis asua siellä.
Ja Rovaniemellä etäisyydet taajamassa on tosiaan pienet, eikä liikenneruuhkia missään. Liikkuminen on todella nopeaa ja helppoa.
- minäkin.
Suorastaan huvittaa ja itkettää tämä roin bussiliikennejärjestely.... hinta ja ajat...
Siksipä olenkin turvautunut polkupyörään. ..aika rankkaa vaan kovilla pakkasilla... - NIMILISTAA VAAN!
keräämään kaupungille nimilistaa ja vaatimaan verorahoille vastinetta julkistaliikennettä varten.Voishan sen 500 000€ laittaa bussiliinkenteen tukemiseenki eikä vaan ajatella ostaa sitä Ahon taloa. Bussiliikenteen sujuvuudestahan saisivat nauttia kaikki kaupunkilaiset ja muualtaki tulleet.
Ei Liikennöitsijöillä ole varaa ajaa tyhjiä vuoroja pitkin kaupunkia kun ne ovat omakustannus linjoja kaikki. Konkurssihan se heille tulee. En ainakaan minä viitsisi seku vain ajaa linja-autoa jos ei tule mitään tuloja.- ex-lande
Se on totta, että isolla porukalla (ruikuttajalla) saa muutoksia aikaan. Ei se muutama ruikuttaja saa mitään aikaiseksi.
- Amalia
Muuta takaisin pääkaupunkiseudulle niin saat ajaa halvalla ja paljon. Asumisesta maksatkin sitten tuplahinnan...
- metrooo rules
Metrollaki mieki :D
- citi-ihminen
Minulla on metron kanta-asiakaskorttikin! Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin bussilla kulkeminen.
- rovaniemeläinen bussinkäyttäjä
Ketä kiinnostaa Stadin liikenne häh? Roin paikkariliikenne on ihan p...stä. Siitä tässä pitäs keskustella. Hesalaiset painukoot omile palstoilleen.
- make_
aivan perseestä, tuo Rovaniemen bussiliikenne? Kun asian suhteutttaa väkilukuun...
Onhan tuo stadin seutu n. 20 kertaa suurempi asukasluvultaan, niin saattaahan se vähän näkyä joukkoliikenteen toimivuudessa ;) - Female30v
make_ kirjoitti:
aivan perseestä, tuo Rovaniemen bussiliikenne? Kun asian suhteutttaa väkilukuun...
Onhan tuo stadin seutu n. 20 kertaa suurempi asukasluvultaan, niin saattaahan se vähän näkyä joukkoliikenteen toimivuudessa ;)Väkilukuunkin suhteutettuna julkinen liikenne ei toimi täällä.
Ai niin, aikaisemmin kun puhuin aikatauluista ja niiden saatavuudesta, unohtui, että saahan ne netistäkin Roin kaupungin nettisivuilta. Liikenne-linkistä vaan aikataulut esille. - make_
Female30v kirjoitti:
Väkilukuunkin suhteutettuna julkinen liikenne ei toimi täällä.
Ai niin, aikaisemmin kun puhuin aikatauluista ja niiden saatavuudesta, unohtui, että saahan ne netistäkin Roin kaupungin nettisivuilta. Liikenne-linkistä vaan aikataulut esille.Joku kaupunki jossa julkinen liikenne toimisi paremmin? Tietysti saman kokoisista kaupungeista. Minusta aavistuksen pienemmistä kaupungeista julkinen liikenne käytännössä puuttuu...
Rovaniemen asemakaava poronsarvihässäköineen saattaa olla muuten aika hankala bussiliikenteelle ja kaikelle liikenteellekin. - Female30v
make_ kirjoitti:
Joku kaupunki jossa julkinen liikenne toimisi paremmin? Tietysti saman kokoisista kaupungeista. Minusta aavistuksen pienemmistä kaupungeista julkinen liikenne käytännössä puuttuu...
Rovaniemen asemakaava poronsarvihässäköineen saattaa olla muuten aika hankala bussiliikenteelle ja kaikelle liikenteellekin.Mainita voisin mm. Kaarinan Turun lähellä 22 000 as., Nokia Tampereen vieressä n. 30 000 as., Oulun ympäristö- ja lähikunnat (etäisyys Oulusta noin 20-60 km) asukasluvut 2000-20 000...etc. etc. Shall I continue???
Rovaniemellä teettää suhteettomia ponnistuksia päästä edes 10 km:n päästä keskustaan.
Älkääs nyt selitelkö... Onko olemassa jokin force majeure, joka estää Rovaniemellä järkevän paikallisliikenteen? Ken tietää, kertokoon sen minulle ja muille. - make_
Female30v kirjoitti:
Mainita voisin mm. Kaarinan Turun lähellä 22 000 as., Nokia Tampereen vieressä n. 30 000 as., Oulun ympäristö- ja lähikunnat (etäisyys Oulusta noin 20-60 km) asukasluvut 2000-20 000...etc. etc. Shall I continue???
Rovaniemellä teettää suhteettomia ponnistuksia päästä edes 10 km:n päästä keskustaan.
Älkääs nyt selitelkö... Onko olemassa jokin force majeure, joka estää Rovaniemellä järkevän paikallisliikenteen? Ken tietää, kertokoon sen minulle ja muille.Kun on joku lähiökunta mistä liikutaan selvästi yhteen paikkaan. Saattaahan tuo toimia Muurolasta Rovaniemelle? Tai Kemijärveltä Rovaniemelle? Tai Rovaniemeltä Kemiin jne...
On täysin eri asia pistää jonkun kaupungin sisäinen liikenne kuntoon, katuverkosto on kuitenkin niin monimutkainen. Epäilempä, että esim Nokialla tai Kaarinassa ei kauhean hyvin pääse bussilla liikkumaan oman kaupungin alueella. - Female30v
make_ kirjoitti:
Kun on joku lähiökunta mistä liikutaan selvästi yhteen paikkaan. Saattaahan tuo toimia Muurolasta Rovaniemelle? Tai Kemijärveltä Rovaniemelle? Tai Rovaniemeltä Kemiin jne...
On täysin eri asia pistää jonkun kaupungin sisäinen liikenne kuntoon, katuverkosto on kuitenkin niin monimutkainen. Epäilempä, että esim Nokialla tai Kaarinassa ei kauhean hyvin pääse bussilla liikkumaan oman kaupungin alueella.No tottakai eroavaisuuksia löytyy jonkin verran, sen verran myönnän;) Eiväthän alueet ole identtisiä missään Suomessa. Rovaniemi alueena on haja-asuttua noin kokonaisuutena (kaikki 8000 km2) tarkastellen. Mutta lähinnä puhunkin tästä "ydinalueesta", n. 20 km säteellä keskustasta.
Miten selität sen, että Rovaniemellä 5-15 km päästä menevät todella harvat vuorot keskustan suuntaan ja takaisin, vaikka väestöpohjaa olisi ja tiheään asuttuja asuinalueita? Lisäksi tämä aataminaikuinen ongelma, ettei ole yleistä vaihtolippua käytössä. Ja vielä, aikataulujen huono yhteensopivuus, eli eri liikennöitsijöiden linjojen välillä ei yhteistyö pelaa.
Kuten jo aikaisemmin sanoin, osa ongelmista olisi selvitettävissä helposti ja ilman suuria kuluja. Reittimuutokset ja aikataulujen pienet viilaukset eivät pahemmin veisi yöunia isoiltakaan pomoilta.
Ehei, kyllä tässä nyt on havaittavissa tätä kuuluisaa rovaniemeläistä muutosvastarintaa... - make_
Female30v kirjoitti:
No tottakai eroavaisuuksia löytyy jonkin verran, sen verran myönnän;) Eiväthän alueet ole identtisiä missään Suomessa. Rovaniemi alueena on haja-asuttua noin kokonaisuutena (kaikki 8000 km2) tarkastellen. Mutta lähinnä puhunkin tästä "ydinalueesta", n. 20 km säteellä keskustasta.
Miten selität sen, että Rovaniemellä 5-15 km päästä menevät todella harvat vuorot keskustan suuntaan ja takaisin, vaikka väestöpohjaa olisi ja tiheään asuttuja asuinalueita? Lisäksi tämä aataminaikuinen ongelma, ettei ole yleistä vaihtolippua käytössä. Ja vielä, aikataulujen huono yhteensopivuus, eli eri liikennöitsijöiden linjojen välillä ei yhteistyö pelaa.
Kuten jo aikaisemmin sanoin, osa ongelmista olisi selvitettävissä helposti ja ilman suuria kuluja. Reittimuutokset ja aikataulujen pienet viilaukset eivät pahemmin veisi yöunia isoiltakaan pomoilta.
Ehei, kyllä tässä nyt on havaittavissa tätä kuuluisaa rovaniemeläistä muutosvastarintaa...sen myönnän ;)
Siksipä kysyn edelleen samakokoista tai pienempää alueensa keskusta, jossa joukkoliikenne toimisi?
Wikipedian mukaan Rovaniemestä seuraavaksi pienemmät kaupunkiseudut ovat: Kemi, Seinäjoki, Iisalmi, Kajaani, Kokkola, Savonlinna, Pietarsaari, Imatra, Tammisaari ja Riihimäki.
Melkoisia käpykyliä myös ;)
Hieman suurempia kaupunkiseutuja: Salo, Rauma, Lappeenranta, Mikkeli, Porvoo, Lohja, Kotka yms...
Eli aikalailla turha on puhua mistään Hesan, Turun, Tampereen tai Oulun kaupunkiseuduista.
Sen myönnän, että varmasti olis vaikka kuinka paljon parannettavaa Roin bussiliikenteessä. Mutta samalla sanon, että niin ne on asiat muuallakin. - Female30v
make_ kirjoitti:
sen myönnän ;)
Siksipä kysyn edelleen samakokoista tai pienempää alueensa keskusta, jossa joukkoliikenne toimisi?
Wikipedian mukaan Rovaniemestä seuraavaksi pienemmät kaupunkiseudut ovat: Kemi, Seinäjoki, Iisalmi, Kajaani, Kokkola, Savonlinna, Pietarsaari, Imatra, Tammisaari ja Riihimäki.
Melkoisia käpykyliä myös ;)
Hieman suurempia kaupunkiseutuja: Salo, Rauma, Lappeenranta, Mikkeli, Porvoo, Lohja, Kotka yms...
Eli aikalailla turha on puhua mistään Hesan, Turun, Tampereen tai Oulun kaupunkiseuduista.
Sen myönnän, että varmasti olis vaikka kuinka paljon parannettavaa Roin bussiliikenteessä. Mutta samalla sanon, että niin ne on asiat muuallakin.Nyt kyllä pistit pahoja... (Tämä ON kivaa!)
Kävin vilkaisemassa Kajaanin joukkoliikenteen aikatauluja ja näyttivät paremmilta kuin täällä, vuoroja meni useammalla linjalla iltakymmeneen asti ja reitit näyttivät kattavilta, kuukausiliput olivat halvemmat, lastenvaunujen kanssa pääsee maksutta.
Kemissä, Mikkelissä ja Savonlinnassa ehkä suunnilleen samaa tasoa kuin Roissa. Porvoossa näyttäisi myös olevan paremmat paikallisliikenteen aikataulut reitit. Muita nyt en jaksa tarkistaa.
Itse asiassa muualla näkyi menevän enemmän juuri näitä minun kaipaamiani iltavuoroja. Täällä kun liikenne loppuu jo viiden aikaan.
Miksiköhän muuten Rovaniemellä Rantavitikalle menee niin paljon vuoroja? Rantsuhan on niin lähellä keskustaa, että kävellen ja pyörällä loistava ulkoilumatka. Miksei siirrettäisi näitä turhia vuoroja muualle ja illaksi? Eihän se tietenkään näin onnistu...haaveilen vaan.
Sitten pieni kysymys. Onko hyvä puolustus, että koska muuallakin on huonosti niin meilläkin saa olla? Eihän yleinen tyhmyys ole pätevä puolustus oikeudessakaan... - make_
Female30v kirjoitti:
Nyt kyllä pistit pahoja... (Tämä ON kivaa!)
Kävin vilkaisemassa Kajaanin joukkoliikenteen aikatauluja ja näyttivät paremmilta kuin täällä, vuoroja meni useammalla linjalla iltakymmeneen asti ja reitit näyttivät kattavilta, kuukausiliput olivat halvemmat, lastenvaunujen kanssa pääsee maksutta.
Kemissä, Mikkelissä ja Savonlinnassa ehkä suunnilleen samaa tasoa kuin Roissa. Porvoossa näyttäisi myös olevan paremmat paikallisliikenteen aikataulut reitit. Muita nyt en jaksa tarkistaa.
Itse asiassa muualla näkyi menevän enemmän juuri näitä minun kaipaamiani iltavuoroja. Täällä kun liikenne loppuu jo viiden aikaan.
Miksiköhän muuten Rovaniemellä Rantavitikalle menee niin paljon vuoroja? Rantsuhan on niin lähellä keskustaa, että kävellen ja pyörällä loistava ulkoilumatka. Miksei siirrettäisi näitä turhia vuoroja muualle ja illaksi? Eihän se tietenkään näin onnistu...haaveilen vaan.
Sitten pieni kysymys. Onko hyvä puolustus, että koska muuallakin on huonosti niin meilläkin saa olla? Eihän yleinen tyhmyys ole pätevä puolustus oikeudessakaan...Teet ihan vaikutuksen!
Kajaanin liikenteestä sen verran on tietoa, että ne linja-autot näyttää kyl pääsosin kulkevan erittäin tyhjinä...
Muuten en ala enää (ehkä) väittelemään. Kyllähän asioiden olisi hyvä parantua, vaikka muualla asiat olisivatkin huonosti... - Female30v
make_ kirjoitti:
Teet ihan vaikutuksen!
Kajaanin liikenteestä sen verran on tietoa, että ne linja-autot näyttää kyl pääsosin kulkevan erittäin tyhjinä...
Muuten en ala enää (ehkä) väittelemään. Kyllähän asioiden olisi hyvä parantua, vaikka muualla asiat olisivatkin huonosti...Ja sinussa oli haastetta;)
Harvinaista väitellä ilman asiattomuuksia fiksusti. Ja väittelystähän pidän yli kaiken, kuten huomasit...
Juu kyllä minullakin on paukut loppu tältä erää...
*käärii kuitenkin varmuuden vuoksi hihat ylös*
- toivoisin
et tinkaamalla täällä mut huomattais, ja sit et mua pidettäis toisi viksuna, ja sit et mua kehuttas, ja sit et mul tulis hyvä mieli, ja sit et mä saisin elämän, ja sit ehkä kaverin,mut ekaks oman elämän
- Female30v
...että joku erehtyy fiksuna pitämään.
- kestihän tuo
Female30v kirjoitti:
...että joku erehtyy fiksuna pitämään.
18 minsaa..
- Yuukkis91
Rovaniemellä olen asunu koko pienen ikäni, kyllä täälläkin bussilla helposti pääsee ympäri kaupunkia. Jos ei ihan määränpään viereen tule, nii loppumatkanhan voi kävellä bussipysäkiltä, ei se niin kamalaa ole (edes pakkasessa)! Lippujen hinnat ovat kyllä kauheita, mutta ite käytän bussikorttia kuukausimaksulla. 40 € ja saat kuukauden ajan matkustella niin paljon kuin ikinä haluat.
Helsingissä taas yleisiä kulkuneuvoja tuntuu olevan liikaa. o_O Bussiliikenne on ok, ja hinnatkin kohtuulliset, mutta eikö ratikat ja metroliikenne yhdessä ole jo liikaa? Ratikat sais heivata veks. Metrot riittäis ainaki minun mielestä. - Pissed off
On hyvä huomata etten suinkaan ole ainoa, jota Rovaniemen bussiliikenne ottaa päähän - ja pahasti. Ei pelkästään se että opiskelijoilta ja muilta vähävaraisilta kynitään yhdestä matkasta 2.60€ mutta entäpä se vaihtolippu, joka pitkän ja hartaan odottelun jälkeen rantautui myös näille leveyspiireille?? Bussit myöhästelevät usein, jopa kymmenellä munuutilla, niin koitapa siinä sitten ennättää siihen seuraavaan johon sulavasti suunnittelit hyppääväsi vaihtolipun kera! Ei ole mukavaa odotella 30 asteen pakkasessa seuraavaa bussia, varsinkin kun olet jo myöhässä. Kausilipuissa ei niissäkään liiemmin ole hurraamista, kun esim lapinrinteeltä viirinkankalle ja takaisin kuluttaa 4 matkaa, eli 10.40€! Ei ole pienen ihmisen asialla tämä systeemi ainakaan.
- Repesorsa
Muutto edessä sen takia että bussit liikkuu niin huonosti pöykkölästä. Ei siinä mitään jos bussi on 15min myöhässä jos ei tarvitsisi ennättää siihen keskustan bussiin. On mukava selitellä aina että ei tule kouluun sen takia kun bussit ei kulje mutta totta se on ne menee miten haluaa. Sitten kun illalla koulu loppuu niin pitää kävellä 10km.
- Anonyymi
Miten minä en osanu teh ä läksyt
- Anonyymi
kule veli,laitta sahkopoora,sitte voi matkata eika tarvita busilippu.mina assu taala uksi vuotta ja heti laitto sahkopoora.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kule veli,laitta sahkopoora,sitte voi matkata eika tarvita busilippu.mina assu taala uksi vuotta ja heti laitto sahkopoora.
Hanki polkupyörä ,tai oma auto .
Käytetty pyörä, koska uudet varastetaan.
- Anonyymi
Joo ei siin kaikki tulisivat ajoissa ompa kivaa kun et ehdi kouluun ajoissa kun bussit ei tuu ajoissa vaan 20 min aikataulusta.😤
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1522170
- 171906
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241728- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978