sukupuolitauti-testi

Kummastunut

Kävin tuossa pari kuukautta sitten sukupuolitauti testeissä..

tutkittiin: klamydia, tippuri, trikomoniaasi ja otettiin papa.

Lääkäri oli todella väkivaltainen ja tuli kammo käydä gynellä. Sattui niin paljon, että minulle tuli itku siinä ja lääkäri paskat välitti, vaan väänsi kovempaa..

Sanoi, että näyttää nyt siltä, että sinulla olisi täällä sekä tippuria, että klamydiaa.. pelästyin ihan hirveesti, koska en ollut harratanut seksiä muuta kuin poikaystäväni kanssa.. Riitahan siitä sitten illalla kotona tuli..

tämän uhkailun lisäksi lääkäri alkoi selittämään minulle sekä hivistä, että c-hepatiitista ja sanoi, että on mahdollista, että minulla on ne myös.. jne.. pelästyin vielä enemmän!

Pitäisikö tehdä valitus tästä tädistä jonnekin? Aika hurjaa käytöstä mielestäni.. ja kun tulokset tulivat, oli kaikki täysin puhdasta.. ja papa luokka 1 eli se kertoisi siitä, että ei olisi edes kondyloomaa tai herpestäkään, jotka ainakin tämän palstan mukaan ovat todella yleisiä.

Kiitos kuitenkin hänelle, että sain kaameen kammon!

12

2938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyyh

valtusta kehiin törkeästä asiakkaan kohtelusta

• juristen

Tee kantelu sinua hoitaneelle lääkärille ja vetoa kantelussasi hänen käytökseensä joka oli viranomaisen hyvän asiakaspalveluperiaatteen vastaista . Mikäli et ole saanut kohtuullisen ajan kuluessa, eli n 2-3kk kuluessa kanteluusi vastausta, voit valittaa suoraan ylimmälle mahdolliselle asteelle (sairaalan johto, tai sosiaali-ja terveysministeriö viimeisenä).

• Ritu

väkivaltaisuus ei ole sallittua mutta voin kokemuksesta sanoa ettei papan ottaminen ole helppoa. Työhöni kuuluu papakokeiden ottaminen ja se on suhteellisen haastavaa työtä. Jokaisen ihmisen anatomia on erilainen, yksikään ei ole ns. oppikirjamainen.

Näytteenottokohta on kohdunnapukka ja tämä napukka on välillä vaikeasti löydettävissä. Kohtu saattaa olla kallistunut tai siirtynyt vasemmalle tai oikealle, ja jos asiakas kovasti jännittää saattaa tämä napukan etsiminen sattua. Näytteenotto sattuu vähiten kun osaa olla alavatsan ja alaselän lihakset rentona. Itse näytteenotto kirpaisee/nipistää vähän koska yksi näyte otetaan kohdunkaulakanavasta pienellä soluharjalla. Kanava on todella pieni varsinkin synnyttämättömillä naisilla.

Nuo lääkärin puheet ovat täysin asiattomia. Myönnän kyllä itsekin että joskus tekisi mieli saarnata asiakkaille jotka käyvät sukupuolitautitesteissä mutta se ei kuitenkaan ole minun asiani. Enkä voi tietää vaikka he tulisivat sp-tautitesteihin koska heidät on raiskattu... Lääkärillä ei ole oikeutta pelotella eikä "uhkailla" mahdollisilla taudeilla vaan kertoa faktat faktoina.

Se minulle ei selvinnyt miksi sinulta otettiin klamydia ja tippuri jos olet vakituisessa suhteessa, otettiinko sen vuoksi että lääkärin mielestä sinulla näytti olevan tartunta?

Papaluokka I ei vielä tarkoita sitä ettei kondya olisi, kondy näkyy papassa vain silloin kun se on aiheuttanut solumuutoksia, ja aina virus ei ole aiheuttanut solumuutoksia.

Omien kokemuksien mukaan naisgynekologit ovat kovakouraisempia kuin miehet, vaikka toisin voisi kuvitella. Mutta minulla on sen verran ammattiylpeyttä että mainostan laboratorioita parhaaksi papanäyttenottopaikaksi. Henkilökunta on ystävällistä ja ammattitaitoista sekä meillä ei ole ammattikuntana sitä lääkäreiden "ylempiarvoisuutta". Meidän ei tarvitse katsella naisten reikiä liukuhihnalla vaan papan ottaminen on mukava vaihtelu päivään. Asiakkaan kanssa on usein enemmän aikaa kuin lääkärillä, joten kiireen takia ei tarvitse spekulaa survaista sisään jos asiakas jännittää.

Mene seuraavalla kerralla labraan papakokeeseen, älä enää samalle lääkärille. Lääkäriltä voi hakea lähetteen tai sitten papan voi kustantaa itse, anakin meidän sairaanhoitopiirissä. Tosin lääkärin papalähetteeseen tarvitsee olla epäily jostain "taudista", rutiini papat asiakkaat joutuvat maksamaan itse. Klamydia- ja tippuritestit voidaan tehdä myös virtsasta, ei vain kohdunkaulakanavan näytteestä.

Rohkeutta tulevaisuuteen papassa ja gynekologilla käyntii, muista et naiselle on tärkeä huolehtia papassa käynnistä ainakin 2 vuoden välein vaikka kuinka pelottaisi. Uskoisin että on pahempaa mennä syöpähoitoihin kuin papaan!

• täh?!?!?

"Myönnän kyllä itsekin että joskus tekisi mieli saarnata asiakkaille jotka käyvät sukupuolitautitesteissä mutta se ei kuitenkaan ole minun asiani.Enkä voi tietää vaikka he tulisivat sp-tautitesteihin koska heidät on raiskattu... "

Siis älä nyt ainakaan täällä kuuluta että ihan oikeasti olet asiasi osaava gyne....En ymmärrä todellakaan tuota asennettasui. Siis väitätkö tosissasi ettei testeissä saisi/ole syytä käydä ellei ole esim. raiskattu?!?!?!

Siis niin pahasti pistit kyllä mun pasmat tolla asenteellasi sekaisin, että jos olisit nyt nenän eessä, niin en tiedä sylkisinkö päin näköä!!!!
        Eikö se nyt herranjumala ole jokaisen oma asia miksi siellä testeissä käy, ja eikö se ole parempi että käydään, kuin että ajatellaan vaan ettei muhun voi mikään tarttua, ja sitten levitetään ties mitä tautia ympäriinsä autuaan tietämätttömänä koko asiasta.... Täytyy oikeasti ihmetellä että missähän pullossa olet kasvanut, ja minkälainen gyne (jos oikeasti sellainen olet) olet asiakkaillesi, jos ajatusmaailmasi on tuollainen...onneksi en varmasti ole sinun asikkaasi!!!

"Se minulle ei selvinnyt miksi sinulta otettiin klamydia ja tippuri jos olet vakituisessa suhteessa, otettiinko sen vuoksi että lääkärin mielestä sinulla näytti olevan tartunta?"

Ja tuo kanssa...oikeinko haluat päästä haukkumaan että ollaanko sitä juostu vieraissa?!?! Vakituisissa suhteissa elävät siis eivät saa käydä testeissä, sillä jos he käyvät, joko he tai heidän kumppaninsa on pettävä paska, tämänkö halusit tuolla kysymyksellä ilmaista?!?
        On kyllä kerrassaan kummallista tekstiä "ammattilaisen" suusta...

• Ritu
        täh?!?!? kirjoitti:

"Myönnän kyllä itsekin että joskus tekisi mieli saarnata asiakkaille jotka käyvät sukupuolitautitesteissä mutta se ei kuitenkaan ole minun asiani.Enkä voi tietää vaikka he tulisivat sp-tautitesteihin koska heidät on raiskattu... "

Siis älä nyt ainakaan täällä kuuluta että ihan oikeasti olet asiasi osaava gyne....En ymmärrä todellakaan tuota asennettasui. Siis väitätkö tosissasi ettei testeissä saisi/ole syytä käydä ellei ole esim. raiskattu?!?!?!

Siis niin pahasti pistit kyllä mun pasmat tolla asenteellasi sekaisin, että jos olisit nyt nenän eessä, niin en tiedä sylkisinkö päin näköä!!!!
        Eikö se nyt herranjumala ole jokaisen oma asia miksi siellä testeissä käy, ja eikö se ole parempi että käydään, kuin että ajatellaan vaan ettei muhun voi mikään tarttua, ja sitten levitetään ties mitä tautia ympäriinsä autuaan tietämätttömänä koko asiasta.... Täytyy oikeasti ihmetellä että missähän pullossa olet kasvanut, ja minkälainen gyne (jos oikeasti sellainen olet) olet asiakkaillesi, jos ajatusmaailmasi on tuollainen...onneksi en varmasti ole sinun asikkaasi!!!

"Se minulle ei selvinnyt miksi sinulta otettiin klamydia ja tippuri jos olet vakituisessa suhteessa, otettiinko sen vuoksi että lääkärin mielestä sinulla näytti olevan tartunta?"

Ja tuo kanssa...oikeinko haluat päästä haukkumaan että ollaanko sitä juostu vieraissa?!?! Vakituisissa suhteissa elävät siis eivät saa käydä testeissä, sillä jos he käyvät, joko he tai heidän kumppaninsa on pettävä paska, tämänkö halusit tuolla kysymyksellä ilmaista?!?

olevani gyne mutta työhöni kuuluu papojen ottaminen, muutki ammattiryhmät ottavat niitä jos sitä et vielä tiennyt. Ja minun mielestä on surullista katsella 16 v. tyttöjä ja poikia jotka käyvät kerran kuussa sp-tautitesteissä! Olen toki itsekin käynyt niissä aina uuden suhteen aloittaessani mutta jos aina tietyn asiakkaan nähdessäni tiedän jo miksi hän on laboratorioon tullut (esim. klamydiatestiin) niin on se mielestäni surullista ja vastuutonta.

Enkä väitä ettei testeissä saisi käydä muut kuin raiskatut. Mielestäni on hienoa että testeissä käydään vapaaehtoisesti ja enemmänkin ihmiset saisivat käydä mutta jos asiakas kertoo (minkä he usein tekevät) seksikumppaneistaan ja toteaa vain "no olihan se hieman epäilyttävä mies/nainen mutta kumia nyt ei sattunu vaan olemaan..." niin on tämä turhan vastuutonta ja omalla hengellä leikkimistä. Vaikka HIV:n tarttuminen on todella epätodennäköistä tarttuu se joillekin, joten miksei juuri sinulle? Eikö tästä vaarasta olisi hyvä kertoa?

"Vakituisissa suhteissa elävät siis eivät saa käydä testeissä, sillä jos he käyvät, joko he tai heidän kumppaninsa on pettävä paska, tämänkö halusit tuolla kysymyksellä ilmaista?!? "

No olen ehkä hieman vanhanaikainen mutta mielestäni vakituisessa suhteessa elävillä ei ole tarvettä käydä testeissä, jos ovat tarkistuttaneet itsensä ennen suhteen alkua. Toki on tilanteita joissa testeissä on käytävä, itse kävin HIV- ja hepatiittitesteissä kun pistin vahingossa asiakkaan neulalla itseäni. Alkuperäisessä kirjoituksessa ei selvinnyt kävikö kyseinen henkilö vain rutiinisti gynellä ja papaa otattamassa ja siellä gynen mielestä hänellä oli klamydia. Ja jos muistan oikein kirjoitti alkuperäinen siitä, että illalla kotona oli tullut iso riita. Oletan että riita oli tullut siitä, että hän oli syyttänyt miehensä pettäneen. Jos minun mieheni kävisi testeissä ja tulos olisi pos (hänet on testattu ennen seurustelumme alkua, kuten minutkin) tulisi siitä iso riita, koska hän olisi silloin pettänyt minua.

Elätkö itse vakkari suhteessa ja käyt varmuuden vuoksi kerran kk testeissä vai oletko vastuuton sinkku ja käyt harva se kuukausi testeissä ja harrastelet vastuutonta seksiä, se koira älähtää johon kalikka kalahtaa!

Olen itsekin ollut vastuuton nuori mutta jotain sitä on elämässään oppinut, halu on vain kova helpottaa muiden tulevaisuutta, ettei tarvitse 3-kymppisenä harmitella sitä ettei voi perustee parhettä "kun on noita tauteja tullut nuoruudessa kerättyä kunnon liuta". Jos et sitä tiedä, on kouluissa vähennetty sukupuolivalistusta, jonkun olisi hyvä nuorille kertoa taudeista, olen kuullut nuorten suusta sellaisia oletuksia kuin "e-pillerit ehkäisee niin raskaudelta kuin taudeilta", olisiko syytä oikaista tämä käsitys!?!?!?! Vai mitä mieltä olet?

• Ritu
        täh?!?!? kirjoitti:

"onneksi en varmasti ole sinun asikkaasi!!! "

Mistä tiedät ettet ole minun asiakkaani?!?!?! Me ilkeät terveydenhuollon työntekijät ollaan joka paikassa, meiltä ei voi välttyä!!!

Ja sen verran haluaisin vielä puolustaa itseäni, että en kenellekkään ole saaranannut vaikka mieli tekisi, tämä kyseinen gyne oli saarnannut ja pelotellut, sen verran käytöstapoja minulla sentään on. Ja mistä sinä ikinä tiedät mitä palveluammateissa työskentelevillä ihmisillä liikkuu päässä ja mitä he ajattelevat sinusta? Suomi on vapaa maa ja ajatella saa mitä tahtoo! Ketään en ole ajatuksillani loukannut naamatusten, näin tällä palstalla on aivan sama mitä sinä minusta ajattelet, tiedän osaavani työni ja tekeväni sen hyvin!

• eräs vain
        Ritu kirjoitti:

olevani gyne mutta työhöni kuuluu papojen ottaminen, muutki ammattiryhmät ottavat niitä jos sitä et vielä tiennyt. Ja minun mielestä on surullista katsella 16 v. tyttöjä ja poikia jotka käyvät kerran kuussa sp-tautitesteissä! Olen toki itsekin käynyt niissä aina uuden suhteen aloittaessani mutta jos aina tietyn asiakkaan nähdessäni tiedän jo miksi hän on laboratorioon tullut (esim. klamydiatestiin) niin on se mielestäni surullista ja vastuutonta.

Enkä väitä ettei testeissä saisi käydä muut kuin raiskatut. Mielestäni on hienoa että testeissä käydään vapaaehtoisesti ja enemmänkin ihmiset saisivat käydä mutta jos asiakas kertoo (minkä he usein tekevät) seksikumppaneistaan ja toteaa vain "no olihan se hieman epäilyttävä mies/nainen mutta kumia nyt ei sattunu vaan olemaan..." niin on tämä turhan vastuutonta ja omalla hengellä leikkimistä. Vaikka HIV:n tarttuminen on todella epätodennäköistä tarttuu se joillekin, joten miksei juuri sinulle? Eikö tästä vaarasta olisi hyvä kertoa?

"Vakituisissa suhteissa elävät siis eivät saa käydä testeissä, sillä jos he käyvät, joko he tai heidän kumppaninsa on pettävä paska, tämänkö halusit tuolla kysymyksellä ilmaista?!? "

No olen ehkä hieman vanhanaikainen mutta mielestäni vakituisessa suhteessa elävillä ei ole tarvettä käydä testeissä, jos ovat tarkistuttaneet itsensä ennen suhteen alkua. Toki on tilanteita joissa testeissä on käytävä, itse kävin HIV- ja hepatiittitesteissä kun pistin vahingossa asiakkaan neulalla itseäni. Alkuperäisessä kirjoituksessa ei selvinnyt kävikö kyseinen henkilö vain rutiinisti gynellä ja papaa otattamassa ja siellä gynen mielestä hänellä oli klamydia. Ja jos muistan oikein kirjoitti alkuperäinen siitä, että illalla kotona oli tullut iso riita. Oletan että riita oli tullut siitä, että hän oli syyttänyt miehensä pettäneen. Jos minun mieheni kävisi testeissä ja tulos olisi pos (hänet on testattu ennen seurustelumme alkua, kuten minutkin) tulisi siitä iso riita, koska hän olisi silloin pettänyt minua.

Elätkö itse vakkari suhteessa ja käyt varmuuden vuoksi kerran kk testeissä vai oletko vastuuton sinkku ja käyt harva se kuukausi testeissä ja harrastelet vastuutonta seksiä, se koira älähtää johon kalikka kalahtaa!

Olen itsekin ollut vastuuton nuori mutta jotain sitä on elämässään oppinut, halu on vain kova helpottaa muiden tulevaisuutta, ettei tarvitse 3-kymppisenä harmitella sitä ettei voi perustee parhettä "kun on noita tauteja tullut nuoruudessa kerättyä kunnon liuta". Jos et sitä tiedä, on kouluissa vähennetty sukupuolivalistusta, jonkun olisi hyvä nuorille kertoa taudeista, olen kuullut nuorten suusta sellaisia oletuksia kuin "e-pillerit ehkäisee niin raskaudelta kuin taudeilta", olisiko syytä oikaista tämä käsitys!?!?!?! Vai mitä mieltä olet?

Mielestäni osoitat teksteilläsi epäammatillisuutta. Olisit jättänyt mainostamatta olevasi terveydenhuollon henkilö.

• Ritu
        eräs vain kirjoitti:

Mielestäni osoitat teksteilläsi epäammatillisuutta. Olisit jättänyt mainostamatta olevasi terveydenhuollon henkilö.

oikeus mielipiteesen ja omiin ajatuksiin paitsi terveydenhuollon ammattilaisilla!?!?!?!?!

On eri asia ajatella kuin kuuluttaa mielipidettään päin naamaa. Tiedän, olen itse ammattini valinnut mutta ei sitä aina jaksaisi kuunnella niitä surullisia kuinka tuli kumi unohdettua ja tuskin se nyt mulle tarttuu -juttuja. Ja useimminten testeihin tulevat miehet haukkuvat naiset likaisiksi huoriksi vaikka tuskin heitä on pakotettu seksiin ilman kumia. Ole siinä sitten diplomaattinen, hymyillä nätisti ja yritä rauhoitella asiakasta kun oma veri kiehuu naisten syyttelyn takia. En sano et naiset ei tauteja ikinä levittäis mut vastuu on molemmilla!

Mikä vika on muista huolehtimisessa ja vaaroista kertomisessa? En kertaakaan ole kenellekään saarnannut, vastaan kyllä asiakkaiden kysymyksiin ja mielellään jakaisin vaikka ilmaisia kortsuja heille.

Terveydenhuoltoalaa vaivaa vielä "myytissä eläminen". Asiakkaiden vittuilut on otettava vastaan hymyssä suin, koskaan ei saa sanoa vastaan/antaa palautetta tai heti kannellaan potilasasiamiehelle huonosta palvelusta. Kommentoitko sinä lähikauppasi kassaneidin ulkonäköä joka ostosreissulla? Mielestäni asiakaspalvelijan ulkonäköön puuttuminen ei ole korrektia emme mekään saa asiakkaille mainita heidän ylipainostaan/sukupuolitaudeistaan vaikka kuinka tekisi mieli. Mutta oikeuden ajatella niin kuin haluan pidän itselläni!

Jos ihminen on todella lihava ja kummastelee sydänvaivoja, eikö hänelle kannata kertoa laihdutuksen eduista? Eikö sp-tautitesteihin tulevalle kannattaisi kertoa kortsusta? Jokainen on vastuussa omasta elämästään mutta nykypäivänä valistus on jätetty niin vähälle että nuorilla ei ole tarpeeksi tietoa!

Mutta tämä tästä, sen verran pirullinen ihminen olen et kerron tämän: seuraavalla kerralla terveydenhuollossa asioidessasi MINÄ saatan palvella sinua. Ikinä et enää voi olla varma etten se ole juuri minä...minä ja aivan pöyristyttävän kamalat ajatukseni...

• eräs vain
        Ritu kirjoitti:

oikeus mielipiteesen ja omiin ajatuksiin paitsi terveydenhuollon ammattilaisilla!?!?!?!?!

On eri asia ajatella kuin kuuluttaa mielipidettään päin naamaa. Tiedän, olen itse ammattini valinnut mutta ei sitä aina jaksaisi kuunnella niitä surullisia kuinka tuli kumi unohdettua ja tuskin se nyt mulle tarttuu -juttuja. Ja useimminten testeihin tulevat miehet haukkuvat naiset likaisiksi huoriksi vaikka tuskin heitä on pakotettu seksiin ilman kumia. Ole siinä sitten diplomaattinen, hymyillä nätisti ja yritä rauhoitella asiakasta kun oma veri kiehuu naisten syyttelyn takia. En sano et naiset ei tauteja ikinä levittäis mut vastuu on molemmilla!

Mikä vika on muista huolehtimisessa ja vaaroista kertomisessa? En kertaakaan ole kenellekään saarnannut, vastaan kyllä asiakkaiden kysymyksiin ja mielellään jakaisin vaikka ilmaisia kortsuja heille.

Terveydenhuoltoalaa vaivaa vielä "myytissä eläminen". Asiakkaiden vittuilut on otettava vastaan hymyssä suin, koskaan ei saa sanoa vastaan/antaa palautetta tai heti kannellaan potilasasiamiehelle huonosta palvelusta. Kommentoitko sinä lähikauppasi kassaneidin ulkonäköä joka ostosreissulla? Mielestäni asiakaspalvelijan ulkonäköön puuttuminen ei ole korrektia emme mekään saa asiakkaille mainita heidän ylipainostaan/sukupuolitaudeistaan vaikka kuinka tekisi mieli. Mutta oikeuden ajatella niin kuin haluan pidän itselläni!

Jos ihminen on todella lihava ja kummastelee sydänvaivoja, eikö hänelle kannata kertoa laihdutuksen eduista? Eikö sp-tautitesteihin tulevalle kannattaisi kertoa kortsusta? Jokainen on vastuussa omasta elämästään mutta nykypäivänä valistus on jätetty niin vähälle että nuorilla ei ole tarpeeksi tietoa!

Mutta tämä tästä, sen verran pirullinen ihminen olen et kerron tämän: seuraavalla kerralla terveydenhuollossa asioidessasi MINÄ saatan palvella sinua. Ikinä et enää voi olla varma etten se ole juuri minä...minä ja aivan pöyristyttävän kamalat ajatukseni...

Suomi24. ei ole oikea foorumi tuoda niitä julki ainakaan alan ihmisenä. Toki voi kirjoitella yksityishenkilönä, mutta on todella tökeröä ja hyvien tapojen vastaista kirjoitella terveydenhuollon "ammattilaisena".

• yks toinen vaan
        eräs vain kirjoitti:

Olen tässä lukenut tätä keskustelua ja nyt oli pakko osallistua.

Ritulla on mielestäni muutamia hyviä pointteja, kenen pitäisi ihmiselle, joka on sairastunut sp-tautiin, kertoa sen tarttumisesta, hoidosta ja muusta heille? Tämä Suomi24:n palsta vai terveydenhuollon ammattilaiset?

Olen itse istunut gynen työhuoneessa ja itkenyt saatuani tietää sairastavani kondyloomaa. Gyne oli todella vanha töykeä mies, joka tuomitsi minut täysin, varsinkin kuin ennen kondyn löytämistä olin kertonut hänelle että minulla on ollut herpes alapäässä. Hän kertoi minulle miten kondy tarttuu, mitä tämä nyt sitten edes tarkoitti ja miten minun tulee tulevaisuudessa toimia jotta pysyn terveenä ja mitä hoitoja tulen saamaan. Nämä neuvot tuntuivat silloin saarnalta ja kamalalta moralisoinnilta koska olin hyvin järkyttynyt ja ainoa mitä pystyin tekemään oli itkeminen.

Mutta nyt kun ajattelen, hän teki juuri niin kuin hänen piti. Kertoi minulle taudin tarttumisesta, tulevien poikaystävieni suojelemisesta taudilta, miten itse hoidan itseäni etten tulevaisuudessa saa kohdunkaulan syöpää ym. tarpeellista. Kyllä lääkärit kertovat esim. diabetekseen sairastuneelle ihmiselle miten tautia on hoidettava ym. mutta tämä ei tunnu moralisoinnilta ja saarnalta koska diabetestä ei hävetä niin kuin sp-tauteja. Ja osa ihmisistä saattavat itse olla suurin diabeteksen synnyn aiheuttaja (siis tyypin2 diabeteksen syntyyn, liikalihavuus ym. altistaa). Ja minulle lääkäri on usein sanonut kiloistani, ettei niiden karistamisesta haittaa olisi...ei tämäkään mukavalta kommentilta lääkärin suusta kuulosta mutta aivan totta se on!

Mielestäni lääkäreiden ja hoitohenkilökunnan tehtävä on kertoa sp-taudeita testeihin tuleville, ei pelkkä lääkintä auta. Tautien leviäminen on saatava kuriin ja se onnistuu parhaiten valistuksella ja tiedon jakamisella. Mielestäni valistuksen huonosta tasosta kertoo tämänkin palstan suosio ja kysymykset, jos lääkäri olisi kertonut heti kättelyssä kaiken tarvittavan ei täällä tarvitsisi ihmisten kysellä esim. kondyn tarttumisesta.

• Mie vaan
        yks toinen vaan kirjoitti:

Olen tässä lukenut tätä keskustelua ja nyt oli pakko osallistua.

Ritulla on mielestäni muutamia hyviä pointteja, kenen pitäisi ihmiselle, joka on sairastunut sp-tautiin, kertoa sen tarttumisesta, hoidosta ja muusta heille? Tämä Suomi24:n palsta vai terveydenhuollon ammattilaiset?

Olen itse istunut gynen työhuoneessa ja itkenyt saatuani tietää sairastavani kondyloomaa. Gyne oli todella vanha töykeä mies, joka tuomitsi minut täysin, varsinkin kuin ennen kondyn löytämistä olin kertonut hänelle että minulla on ollut herpes alapäässä. Hän kertoi minulle miten kondy tarttuu, mitä tämä nyt sitten edes tarkoitti ja miten minun tulee tulevaisuudessa toimia jotta pysyn terveenä ja mitä hoitoja tulen saamaan. Nämä neuvot tuntuivat silloin saarnalta ja kamalalta moralisoinnilta koska olin hyvin järkyttynyt ja ainoa mitä pystyin tekemään oli itkeminen.

Mutta nyt kun ajattelen, hän teki juuri niin kuin hänen piti. Kertoi minulle taudin tarttumisesta, tulevien poikaystävieni suojelemisesta taudilta, miten itse hoidan itseäni etten tulevaisuudessa saa kohdunkaulan syöpää ym. tarpeellista. Kyllä lääkärit kertovat esim. diabetekseen sairastuneelle ihmiselle miten tautia on hoidettava ym. mutta tämä ei tunnu moralisoinnilta ja saarnalta koska diabetestä ei hävetä niin kuin sp-tauteja. Ja osa ihmisistä saattavat itse olla suurin diabeteksen synnyn aiheuttaja (siis tyypin2 diabeteksen syntyyn, liikalihavuus ym. altistaa). Ja minulle lääkäri on usein sanonut kiloistani, ettei niiden karistamisesta haittaa olisi...ei tämäkään mukavalta kommentilta lääkärin suusta kuulosta mutta aivan totta se on!

Mielestäni lääkäreiden ja hoitohenkilökunnan tehtävä on kertoa sp-taudeita testeihin tuleville, ei pelkkä lääkintä auta. Tautien leviäminen on saatava kuriin ja se onnistuu parhaiten valistuksella ja tiedon jakamisella. Mielestäni valistuksen huonosta tasosta kertoo tämänkin palstan suosio ja kysymykset, jos lääkäri olisi kertonut heti kättelyssä kaiken tarvittavan ei täällä tarvitsisi ihmisten kysellä esim. kondyn tarttumisesta.

Itse minulla todettiin kondylooma joskus. En kyllä ehtinyt itkemään, koska gyne valaisi minua heti kuinka monella se on ja miksi se niin hyvin tarttuu. (ei vaan havaita kaikilla) Itselläni ei edes tullut mitään isoja syyliä ja pienetkin olivat jo parantuneet ja näkyivät värjäyksessä pieninä haavoina. Papassa minulla ei ole koskaan näkynyt mitään. Tämän takia suhtaudun tautiin varmasti vähemmän huolettomasti kuin moni siitä todella kärsinyt.

Mutta, vaikka minulla ei tilanne koskaan mennyt pahaksi (vielä ainakaan), sain kuitenkin hyvin seikkaperäisen selityksen gyneltäni papilloomaviruksista, niiden eri versioista, tarttumisesta, testauksesta jne jne. Tämän takia minäkin ihmettelen miten ihmiset voivat täällä jatkuvasti kysellä sen tarttumisesta ja näkymisestä testeissä, vaikka olisivat käyneet ammattilaisen luona juuri. Kyllä heidän tehtävänsä on sanoa asia suoraan, ihmettelen suuresti niitä jotka kokevat suojaamisehdotukset ja muut loukkaavina. Se on heidän työtään!

• bbb
        täh?!?!? kirjoitti:

En ymmärrä, kuinka Ritun teksti voi herättää tuollaista vastustusta, minusta se oli lähinnä rauhoittavaa ottaen huomioon tämänkin keskustelun alkuperäisen viestin. Aina vaan parempi, jos täällä keskustelee myös alan ammattilaisia ja mielestäni heidän tietonsa voi olla hieman ajankohtaisempaa ja luotettavampaa kuin tavallisten tallaajien. Ja hyvä jos mainitsee tietävänsä asiasta eli mainitsee olevansa alan työntekijä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      26
      3238
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      72
      1580
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      80
      1129
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      145
      1052
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      941
    6. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      45
      888
    7. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      882
    8. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      171
      862
    9. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      836
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      139
      775
    Aihe