Tisseistä vakavammin....

Nari_Säre

...nyt kun olemme päässeet yläkroppakeskustelussa liikkeelle, niin kysyisin, vaihteeksi ihan oikeasti - kun olemme usein kuulleet, että naisille aiheutetaan ulkonäköpaineita jne., että:

a) milloin ulkonäköäsi on (kun tätä palstaa ei oteta huomioon) arvioitu viimeksi ääneen toisen ihmisen toimesta?

b) oliko kyseessä positiivinen vai negatiivinen arvio?

c) milloin sitä ennen on arvioitu sitten positiivisesti / negatiivisesti (ts. toisin, kuin kohdassa b).

d) milloin itse olet ääneen arvioinut lähimmäistäsi? Miten? (ts. selän takana toiselle, tai kasvokkain, positiivinen/negatiivinen)

...ja oma mallivastaus:

a) vaimo eilen

b) positiivinen: sanoi komeaksi - eli piti näkemästään, ilmeisesti

c) keskimmäinen poika joku päivä sitten kertoi, että isi voisi vähän laihduttaa... tosin sanoi asian ihan pieteetillä (ja varmastikin asiasta).

d) eilen - taisinpa sanoa vaimoani kauniiksi, viehättäväksi ja seksikkääksi. (Aiheesta).

41

3903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jorojukka-kukka

a) muutama päivä sitten työssä

b) positiivinen

c) en muista negatiivista arviota saaneeni

d)kasvokkain, positiivista, myös työssä

• Nari_Säre

...että et muista saaneesi negatiivisia arvioita...

Kuinka ison osan tytöistä arvelisit saavan esim. yläasteella tai lukiossa negatiivisia arvioita ulkonäöstään?

Entä pojan?

Minäkään en muista, että minua olisi koulussa ns. "arvioitu", mutta aivan varmasti muistan, että moni lähimmäinen koki semmoisen aika kipeänä.

Nykyisinhän puhumme usein, että juuri tytöt kärsivät tästä - olisi mielenkiintoista (ja varmaan lienee tutkittukin?), että kokevatko tytöt enemmän negatiivista ulkonäköarviointia kuin pojat - vs. miehet sitten aikuisena enemmän kuin naiset?

Tuosta näkökulmasta on sitten yhä entistäkin mielenkiintoisempaa se, mistä esim. leikkisät arviosi vaikkapa narin lihaksistosta (joita en ottanut mitenkään mairittelevina noin kun ilmaisua sinänsä tarkastelin) johtuvat - ts. vaikka kukaan ei kommentoi sinun ulkonäköäsi ikävästi, olet kuitenkin mielikuvatasolla näin anonyymipalstalla valmis itse vastaavaan?

Se kertoo mielestäni aika mielenkiintoista kieltä sinusta persoonana.

• Mi-yes
        Nari_Säre kirjoitti:

Kuinka ison osan tytöistä arvelisit saavan esim. yläasteella tai lukiossa negatiivisia arvioita ulkonäöstään?

Entä pojan?

Minäkään en muista, että minua olisi koulussa ns. "arvioitu", mutta aivan varmasti muistan, että moni lähimmäinen koki semmoisen aika kipeänä.

Nykyisinhän puhumme usein, että juuri tytöt kärsivät tästä - olisi mielenkiintoista (ja varmaan lienee tutkittukin?), että kokevatko tytöt enemmän negatiivista ulkonäköarviointia kuin pojat - vs. miehet sitten aikuisena enemmän kuin naiset?

Tuosta näkökulmasta on sitten yhä entistäkin mielenkiintoisempaa se, mistä esim. leikkisät arviosi vaikkapa narin lihaksistosta (joita en ottanut mitenkään mairittelevina noin kun ilmaisua sinänsä tarkastelin) johtuvat - ts. vaikka kukaan ei kommentoi sinun ulkonäköäsi ikävästi, olet kuitenkin mielikuvatasolla näin anonyymipalstalla valmis itse vastaavaan?

...etta romujukka on myos kertonut olevansa "yrittaja" palstalla.

Mutta hieman tarkennettuna romujukka "on ollut mukana yrittajien projekteissa".

Varmaan on vahan sama juttu kuin Benny Hillissa. Eli jos ottaa kaatokannit niin romujukkakin voisi olla (tuntemattomana ja nuorempana) viehattava yrittaja, vaan voipi tulla krapulassa tenkkapoo...

• Nari_Säre
        Mi-yes kirjoitti:

...etta romujukka on myos kertonut olevansa "yrittaja" palstalla.

Mutta hieman tarkennettuna romujukka "on ollut mukana yrittajien projekteissa".

Varmaan on vahan sama juttu kuin Benny Hillissa. Eli jos ottaa kaatokannit niin romujukkakin voisi olla (tuntemattomana ja nuorempana) viehattava yrittaja, vaan voipi tulla krapulassa tenkkapoo...

...voi ilmetä myös muulla tavalla, kuin aina tiukasti oman yrittäjyytensä kautta.

Minun mielestäni jöröjukalla voi hyvinkin olla kovastikin tuota sisäistä yrittäjyyttä, joka parhaimmillaan voi olla hyvinkin liikutukseksi monellekin.

Feministithän ovat yleensäkin aika usein kovia yrittämään etenkin vaikuttamisessa yhteiskunnallisiin asioihin.

• Mi-yes
        Nari_Säre kirjoitti:

...voi ilmetä myös muulla tavalla, kuin aina tiukasti oman yrittäjyytensä kautta.

Minun mielestäni jöröjukalla voi hyvinkin olla kovastikin tuota sisäistä yrittäjyyttä, joka parhaimmillaan voi olla hyvinkin liikutukseksi monellekin.

Feministithän ovat yleensäkin aika usein kovia yrittämään etenkin vaikuttamisessa yhteiskunnallisiin asioihin.

...olla kuin taydellisia ihmisia.

Voisi varmaan vaihtaa nimen uudeksi:

Kauniit ja Rohkeat.

Juttujenkin puolesta.
        Sina voisit olla vaikka Forrester.

• Nari_Säre
        Mi-yes kirjoitti:

Kauniit ja Rohkeat.

Juttujenkin puolesta.

...tuo vain parhaat puolet ihmisistä esiin.

Eric, Thorne, vai Ridge?

Olisiko jöris sitten ikään kuin metaforisesti tuo Sally Spectra?

• Mi-yes
        Nari_Säre kirjoitti:

Eric, Thorne, vai Ridge?

Suomen maalla.

Harman Vapaa Nainen olisi vapaahetoisesti Pohjan Akka. Ja ylpea siita. Sampokin on patriarkaatin hallussa.

• Mi-yes kirjoitti:

Kauniit ja Rohkeat.

Juttujenkin puolesta.

eikö Viivi ja Wagner edustaisi paremmin kuin B&B.

viivi ekofeministi ja Wagner on sika.

• ,,,..
        Nari_Säre kirjoitti:

Entä pojan?

Ei tosin liity kouluympäristöön. Yhden ihmisen arvioinnilla voi loukata toista, tarkoituksella tai tarkoittamattaan. Tulee mieleen kun eräs mies selitti innoisssaan yhden naisen isoista tisseistä. Samainen henkilö oli vähän aiemmin leikkinyt tunteillani aika huolettomasti, ja typeränä en osannut olla miettimättä olisinko kelvannut "runsaammin varustettuna" (vaikken edes haluaisi sellaista). Tilanne saattaa kyllä kertoa lähinnä omista asenneongelmistani.

• aatos
        ,,,.. kirjoitti:

Ei tosin liity kouluympäristöön. Yhden ihmisen arvioinnilla voi loukata toista, tarkoituksella tai tarkoittamattaan. Tulee mieleen kun eräs mies selitti innoisssaan yhden naisen isoista tisseistä. Samainen henkilö oli vähän aiemmin leikkinyt tunteillani aika huolettomasti, ja typeränä en osannut olla miettimättä olisinko kelvannut "runsaammin varustettuna" (vaikken edes haluaisi sellaista). Tilanne saattaa kyllä kertoa lähinnä omista asenneongelmistani.

et pitänyt miehen käytöstä epäsoveliaana?

• jorojukka-kukka
        Nari_Säre kirjoitti:

Entä pojan?

Voi sinnuu.

• ,,,..
        aatos kirjoitti:

et pitänyt miehen käytöstä epäsoveliaana?

asenteessani taisi olla lähinnä se vika etten antanut jutun mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ajattelin kyllä että mies käyttäytyy idioottimaisesti, ja silti mietin olisinko miellyttänyt enemmän jos en olisi tällainen... Uskomatonta miten hölmö ihminen voi olla.

• aatos
        ,,,.. kirjoitti:

asenteessani taisi olla lähinnä se vika etten antanut jutun mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ajattelin kyllä että mies käyttäytyy idioottimaisesti, ja silti mietin olisinko miellyttänyt enemmän jos en olisi tällainen... Uskomatonta miten hölmö ihminen voi olla.

minkäpä sille mahtaa.

• heh
        Nari_Säre kirjoitti:

Eric, Thorne, vai Ridge?

On pojat tiirailleet kauniit ja rohkeansa.

Enpä olis muuten itse osannut noita nimetä. Oikein fanikin? :)

• ex--lotta
        Nari_Säre kirjoitti:

Entä pojan?

Sivuhuomautuksena sanoisin, että otsikkosi lupaa hiukan liikoja, eli lähinnä tämä kyselysi muistuttaa noita Demin ja Cosmon kyselyitä minkään vakavastiotettavan sijaan... mutta itse asiaan.

"Nykyisinhän puhumme usein, että juuri tytöt kärsivät tästä - olisi mielenkiintoista (ja varmaan lienee tutkittukin?), että kokevatko tytöt enemmän negatiivista ulkonäköarviointia kuin pojat - vs. miehet sitten aikuisena enemmän kuin naiset?"

Tyttöjen ulkonäköön kiinnitetään huomattavasti enemmän huomiota, aivan kuten kiinnitetään aikuisiin naisiinkin (vertaa esim. nais- ja miespoliitikkoihin suunnattuja ulkonäkökeskusteluja). Toisaalta tytöille myös opetetaan pienestä pitäen, kuinka heidän yksi tärkeimmistä tehtävistä on näyttää kauniilta, joten on selvää, että arvostelu myös varmasti koetaan jossain määrin eritavalla kuin mitä kokevat pojat/miehet, joista puhuttaessa ulkonäöllä ei nähdä olevan läheskään niin suurta vaikutusta.

Toisaalta mitä tulee tuohon negatiivinen/positiivinen arvosteluun, niin sitäkin on hiukan vaikea määrittää. Joissain tilanteissa sinänsä positiivinen arvostelu voi arvostelun kohteesta tuntua vähintäänkin negatiiviselta. Jos esim. tietyissä työtilanteessa joku näkee tarpeelliseksi tehdä (vaikkakin positiivisia) kommentteja ulkonäöstä, saa se helposti ko. henkilön kiusaantumaan. Jokainen haluaa saada kiitosta työstään taitojensa tähden, ei siitä, että näyttää erityisen hyvältä kyseisenä päivänä. Samoin jonkun henkilön jatkuva ulkonäön kehuminen voi muuttua varsin kiusalliseksi, koska tällöin tuntuu, että henkilö ei arvosta muuta kuin ulkonäköäsi.
        Asiaan vaikuttaa luonnollisesti myös se, kuka ja miten nämä arvioinnit tekee. Jos esim. kumppani kehuu ulkonäköä seksikkääksi, on se vain plussaa, mutta jos saman tekee tuikituntematon urpo ratikkapysäkillä liimautuen samalla kiinni sinuun, on tilanne lähinnä oksettava.

• Nari_Säre
        jorojukka-kukka kirjoitti:

Voi sinnuu.

voi voi :-)

Harmi sinänsä, kun tuo härmiksen avaus häipyi - olisin mielelläni linkittänyt siihen varmaan tulevaisuudessa... Esim. samaa linjaa edustava "kenen kanssa tanssisit sekahaussa" on edelleen palstalla... millähän logiikalla noita oikeen poistellaan?

• logiikalla
        Nari_Säre kirjoitti:

voi voi :-)

Harmi sinänsä, kun tuo härmiksen avaus häipyi - olisin mielelläni linkittänyt siihen varmaan tulevaisuudessa... Esim. samaa linjaa edustava "kenen kanssa tanssisit sekahaussa" on edelleen palstalla... millähän logiikalla noita oikeen poistellaan?

että kuka eniten viitsii valittaa. Jollain on nyt jotakin hampaan kolossa härmää vastaan, veikkaisin.

• vaikka
        logiikalla kirjoitti:

että kuka eniten viitsii valittaa. Jollain on nyt jotakin hampaan kolossa härmää vastaan, veikkaisin.

poistetuissa on liuta ex-lotan, avecmarian ja jöriksen viestejäkin, jopa jöriksen aloituskin. Puhumattakaan rekkaamattomista.

• ???
        vaikka kirjoitti:

poistetuissa on liuta ex-lotan, avecmarian ja jöriksen viestejäkin, jopa jöriksen aloituskin. Puhumattakaan rekkaamattomista.

Niin siis joku on valittanut ahkerasti. Nari nyt mainitsi Härmän.

• avecMaria
        ??? kirjoitti:

Niin siis joku on valittanut ahkerasti. Nari nyt mainitsi Härmän.

Ainakin omalta osaltani. Tässä ketjussa on vastaukseni aloitukseen ja siihen vastasi joro joka on sittemmin poistettu (en tiedä jos on itse poistanut).

Aloituksista en tiedä mitään, mutta taisinpa kirjoitella tässä eilennä myös lotan kanssa.

• jorojukka-kukka
        vaikka kirjoitti:

Mikä aloituksistani poistettiin? En edes muista.

• Kurre_Orava

a) Eilen
      b) rouva väitti, ettei palaveriin sovi mennä verkkareissa ja tukka pesemättä.
      c) Jämsäläisellä nakkikiokilla teini totesi, että onpa karun näkönen tyyppi.

• aatos

etkös sinä joskus väittänyt että olet tyylikäs mustissasi. mustissa verkkareissa?

• Kurre_Orava
        aatos kirjoitti:

etkös sinä joskus väittänyt että olet tyylikäs mustissasi. mustissa verkkareissa?

Makuja on monia. Jämsäläisellä nakkarilla olin ajokamppeet päällä, eli mustissa. Karu ei välttämättä ole negatiivinen arvio, vaan ehkä se mitä haetaan.

*Kohta on taas mopoiluaika*

• aatos
        Kurre_Orava kirjoitti:

Makuja on monia. Jämsäläisellä nakkarilla olin ajokamppeet päällä, eli mustissa. Karu ei välttämättä ole negatiivinen arvio, vaan ehkä se mitä haetaan.

*Kohta on taas mopoiluaika*

mä luulin, että tumma puku.

noh, se ja sama.

• kaukaa koria, kun Myllyanna.

• j.pukkila

..saaneet sitten jämsäänkin kioskin..

• Kurre_Orava

d) Totesin rouvalle, että olet sinä sentään Akka isolla aalla.

• avecMaria

a) tänään
      b) positiivinen
      c) eilen (mutta sekin oli positiivinen) negatiivisia en muista koskaan saaneeni
      d) pidättäydyn muiden ulkonäön arvioinneista

• ,,,..

a)Jaa, milloinkohan? Periaatteessa tänään, mutta en tiedä pitäisikö sitä laskea. Se kun ei ollut oikeasti arviointia vaan keskusteluun liittyvä vitsi.
      b)positiivinen
      c)En muista että parin viime kuukauden aikana olisi sanottu mitään negatiivista päin naamaa. Ovat kai luopuneet toivosta että kommentit saisivat muutosta aikaan.
      d)En muista milloin viimeksi. Todennäköisesti kommentoin jotain miestä kavereille, sävy saattoi sitten olla kumpi tahansa.

• Novy.most

Laitanpa minäkin tähän vastauksen:

1.Jos ei lasketa aviomiehen sanomisia, niin ainakin mieleenpainuvin oli viime kesänä baarissa. Vanha tuttu (keski-ikäinen mies) sanoi: "Sulla on kivat tissit." Aha, kiitosta vaan. Olisi ehkä voinut pitää omana tietonaan. Olin loppukeskustelun ajan kädet puuskassa tissit piilossa.

2. No, kyseessä oli toki positiivinen lausahdus, mutta täysin irrelevantti kun keskustelimme vähän muista asioista.

3. Samaan hengenvetoon äijä tokaisee: "Oletko sä raskaana" ja tuijottaa mahaani. Olin siiderituoppi kädessä baarissa, tiukka paita päällä. Okei,ehkä sitten pömpöttää, pakko myöntää. Pitää vähentää karkin syöntiä. ;)

4. Itse en usein arvioi kanssaihmisten ulkonäköä. Ellei ole erittäin erikoinen tapaus. Kavereille kehun helposti esim. kivaa paitaa tms. Onko se ulkonäön arvioimista? Takanapäin olen sanonut jotakin vanhempaa tuttua miestä "charmatiksi". Joskus olen harmitellut jonkun erikoislaatuista henkilökohtaista hygieniaa (tai sen puutetta).

Yleisesti ottaen vastustan kiivaasti ulkonäkökeskeistä ja pinnallista maailmaa. Naisille -jopa tytöille- mutta myös miehille luodaan hirveet paineet ulkonäöstä. Pitää olla niin pirun timmi, kaunis ja komea, silee ja solakka, kovaa kamaa ja tiukkaa tavaraa. Prkl, mehän ollaan ihmisiä eikä tavaraa! Ei aina jaksa vetää vatsaa sisään ja rintaa ulos! ;)

Nový most

• P.e.p.e.

a) milloin ulkonäköäsi on ...

Eilen.

b) oliko kyseessä positiivinen vai negatiivinen arvio?

Vaikea sanoa. Paavo Lipposen näköinen mies ;DD

c) milloin sitä ennen ...

Ehkä viikko sitten. Totta mooses, edelleen komia ;DD

d) milloin itse olet ääneen arvioinut lähimmäistäsi? Miten?

Eilen. Positiiviseen sävyyn, mitenkäs muutenkaan.

(Suhtaudu ed. kirjoitukseen kuten suhtautuisit Savolais-miehen kirjoitukseen ;D)

• a) en yhtään muista milloin viimeksi on arvioitu,

b) joten periaatteessa en muista sitäkään oliko arvio positiivinen vai negatiivinen. Tosin olen niin äkäinen etten usko että kukaan edes uskaltaisi sanoa mitään negatiivista kasvokkain.

c) en muista milloin sitä ennen on arvioitu. Taidan olla aika pitkällä tasa-arvon tiellä kun en ole näihin kiinnittänyt enää vuosiin huomiota. Muistan kyllä kerran baarissa kun kuljin kahden kaveruksen ohi, niin toinen hönki sille toiselle että "Ei tommosta ookkaan!". Semmoista se on kun on kyttyräselkäinen parrakas feministi niin jää pojilta monttu auki. Kaverukset oli tosin jostain takahikiältä eikä paljon minkäännäköisiä naisia siihen mennessä nähneet että sikäli.

d) En muista milloin itse viimeksi arvioinut lähimmäistäni, ellei nyt semmoiseksi katsota tuota toissapäiväistä värianalyysiäni palstalla. Narille muuten sinistä JA vihreää.

• yksinkertainen

Olet samaa mieltä jöriksen kanssa asioista:

" Kaverukset oli tosin jostain takahikiältä eikä paljon minkäännäköisiä naisia siihen mennessä nähneet että sikäli."

Vaikka yleistykset ovat sinunkin mielestä typeriä niin ne sopivat kyllä sinun käyttöösi. Se on vain reilua, eikö.

• yksinkertainen kirjoitti:

Olet samaa mieltä jöriksen kanssa asioista:

" Kaverukset oli tosin jostain takahikiältä eikä paljon minkäännäköisiä naisia siihen mennessä nähneet että sikäli."

Vaikka yleistykset ovat sinunkin mielestä typeriä niin ne sopivat kyllä sinun käyttöösi. Se on vain reilua, eikö.

Minkä minä sille mahdan, että ne pojat olivat peräkyliltä ja vailla kokemuksia naisista. Olis varmaan pitänyt säälistä antaa kummallekin, olisko sitten hyä.

• yksinkertainen
        Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

Minkä minä sille mahdan, että ne pojat olivat peräkyliltä ja vailla kokemuksia naisista. Olis varmaan pitänyt säälistä antaa kummallekin, olisko sitten hyä.

mistä tiedät että olivat? Kysyitkö? Vai käytitkö vain ns. stereotypia kuvausta?

• yksinkertainen kirjoitti:

mistä tiedät että olivat? Kysyitkö? Vai käytitkö vain ns. stereotypia kuvausta?

mistäs noin hauskat pojat on kotoisin.

• yksinkertainen
        Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

mistäs noin hauskat pojat on kotoisin.

maalaishuumori on parasta huumoria.

• nainen......

a) eilen, miesystävä
      b) positiivinen
      c) en muista milloin, mutta kai nyt niinkin on sanottu varmasti. Toisaalta eihän ihmiset suoraan henkilökohtaisesti tule kertomaan toisen ulkoisista piirteistä negatiivisesti.
      d)positiivisesti, eilen, kasvokkain

• jaa

"nyt kun olemme päässeet yläkroppakeskustelussa liikkeelle"

Niin voisimme siirtyä alakroppakeskusteluun

• Sanelma

a) taisi olla työterveyshoitaja - minulla on kauniit pitkät jalat. Muita kehuja on sadellut silloin tällöin, en oikein jaksa muistaa. Mieheni eläessä kehu päivässä :)

b) positiivinen

c)negatiiivsta ei kai muualla kuin tällä palstalla, sovakoiden selvänäkökyky on ihailtavaa. Kai joskus kapakissa pakkien jälkeen, en yleensä jää kuuntelemaan saati mieleenipainamaan.

d) tyypillinen pahansuopa arvioini toisesta naisesta maanantaina. Ostin dvd-soittimen voidakseni vihdoinkin katsoa ensimmäisen dvd-levyni, Lentävä hollantilainen -oopperan. Näin sen kesällä livenä, komea kokemus. Nyt tv:ssä näyttivät laulajat lähikuvina, ja Senta, herkkä nuori kaunis tyttönen paljastui happamannäköiseksi paksuksi vanhaksi akaksi... En voi suositella oopperataidetta filmattuna! Päivi Nisulassa sinänsä ei varmasti ole tavallisena naisena mitään vikaa, mutta Sentana - huokaus.

Ketjusta on poistettu 74 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      393
      2010
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1839
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      241
      1358
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      77
      999
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      51
      950
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      928
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      33
      765
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      749
    9. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      714
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      63
      713
    Aihe