Eläkevakuutuksen irtisanominen

Jape

Mites nyt kun tuo lainsäädäntö on muuttunut eläkevakuutuksen verokohtelun osalta, onnistuuko irtisanominen ihan omalla ilmoituksella? Entäs kertyneet säästöt? Niitä ei ilmeisesti "saa ulos" ellei sitten vetoa avioeroon, työttömyyteen, sairauteen tms?

13

12734

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LKLL

      Et edelleenkään voi irtisanoa ellua muilla syillä kuin:
      -oma 200 päivää kestänyt työttömyys (työkkärin todistus), työkyvyttömyys (lääkärintodistus)
      -avioero, josta kulunut alle 3 kk. Tässäkin tapauksessa puolet menisi osituksena parhaassa tapauksessa puolisolle ellei ole avioehtoa joka suojelee ellua
      -puolison kuolema (ja tietty oma kuolema :P).

      Nk. vapaakirjalle voit laittaa, mutta ellun ehdoista ja kuluista riippuen voi tulla k a l l i i k s i..

      Ei voi muuta sanoa, kuin "mitäs läksit niin, kikkelis kokkelis".

      • MrAN

        Eri yhtiöillä on eri ehdot, esim aviopuolison työttömyys vaihtelee. Lukekaa ehdot joskus kun otatte vakuutuksia tai ostakaa pussi päässä kuten nykyään.


      • Neljä_pistettä
        MrAN kirjoitti:

        Eri yhtiöillä on eri ehdot, esim aviopuolison työttömyys vaihtelee. Lukekaa ehdot joskus kun otatte vakuutuksia tai ostakaa pussi päässä kuten nykyään.

        Kuten LKLL kirjoitti ylempänä, niin ei eri yhtiöillä ole eri ehtoja vakuutuksen irtisanomiseksi. Kaikille pätee samat irtisanomisperusteet!


      • Liinu
        Neljä_pistettä kirjoitti:

        Kuten LKLL kirjoitti ylempänä, niin ei eri yhtiöillä ole eri ehtoja vakuutuksen irtisanomiseksi. Kaikille pätee samat irtisanomisperusteet!

        Irtisanomisessa ehdot ovat suunnilleen samat.

        Säästämisen keskeyttämisessä ehdot vaihtelee suuresti. Suurimmassa osassa säästämisen lopettamisesta ei mene lisäkuluja. Sitten
        on nämä asamiesyritysten myymät, joissa keskeyttämisestä menee suuriakin kuluja.
        Skandia (vaihtelevat kulut uusi/vanha Skandia), Sampo Life, Suomi Varainhoito (järkyttävät kulut) ja Bon Varainhoito.


      • poliisi
        Neljä_pistettä kirjoitti:

        Kuten LKLL kirjoitti ylempänä, niin ei eri yhtiöillä ole eri ehtoja vakuutuksen irtisanomiseksi. Kaikille pätee samat irtisanomisperusteet!

        olet, suunapäänä jokaisella sivulla, tietävänä ja aina omasta mielessään oikeassa.
        kannataisiko nettiriippuvaisuudesta jo päästä sinunkin irti.


      • Neljä_pistettä
        poliisi kirjoitti:

        olet, suunapäänä jokaisella sivulla, tietävänä ja aina omasta mielessään oikeassa.
        kannataisiko nettiriippuvaisuudesta jo päästä sinunkin irti.

        Montako viestiä olen kirjoittanut viimeisen kuukauden aikana? En ole itse laskenut, mutta arvelisin määrän olevan lähempänä kymmentä kuin kahtakymmentä. Vaikea olla tällä viestimäärällä olla suuna ja päänä joka sivulla.
        Olin itse myymässä eläkevakuutuksia vielä viime vuoden puolella, joten luulen tietäväni jotain niistä. Painatan äskeisen lauseen imperfektimuotoa.
        Mikä äskeisessä viestissä ärsytti sinua? Avaudu minulle muru!


    • rami

      Tunnet ilmeisesti tuon verolain muutoksen. Herkitse, onko se kohdaltasi ratkaiseva. Käväise sen yhtiön konttorissa keskustelemassa, josta olet ottanut vakuutuksen. Kysy samalla, miten muiden yhtiöiden vastaavat tapaukset ratkaistaan. Pyydä selostus kirjallisesti, jos haluat tosi hyvän lopputuloksen ja itsellesi järkevät perusteet mahdolliselle irtisanomiselle.
      Mikäli olet lähellä eläkeikää, sinnittele. Jos olet eläkeiästä kaukana, lue tarkkaan ehdot.
      Aikoinaan, kun tein erään eläkevakuutusyhtiön tuotteet, tein laajan vertailun ja tein sitten tuolle yhtiölle Suomen parhaimmat tuotteet, myös siinä mielessä, että joku jättää kaiken kesken. Voin vain sanoa, että verotuksen takia ei kannata ampua omaan jalkaan. Eduskunta on vähän vinksantanut, et sinä ja vakuutusyhtiöillä on nuo pienellä kirjoitetut ehtonsa.
      Toivotan viileätä harkintaa, mutta jos haluat, ota yhteyttä, keskustelu jatkukoon.
      Rami

    • niimpä

      kirjoitinkin jo tuonne ketuttaa viestin mutta tietääkös kukaan miten opiskelijan tapauksessa? Siis varaa oli silloin kun tein sopimuksen ja koulu päättymässä mutta sitten päätin jatkaa opiskeluja eikä oikein järkeä maksaa noita maksuja. Nyt ne rahat kuluu siellä hoitomaksuihin kuulemma. Rahaasioissa olen kyllä kehno, se täytyy myöntää. Katson hetimiten kyllä sopimustakin mutta onko kellään asiaa tuntevalla parempaa tietämystä tähän hätään? Tein sen vakutuuksen vuonna 2003 ennen sitä lakimuutosta.

      • iippupiippu

        onko kenelläkään esimerkkiä eläkevakuutuksen keskeytyksen hinnasta? Ja miten se menee, jo säästetyt rahat jää odottelemaan eläkeiän saavuttamista, miten niitä sillä aikaa hoidetaan? Eli onko keskeytysajankohdalla jotain merkitystä eli kannattaako keskeyttää, kun kurssit ovat ja tuotto on ollut hyvä? Kertokaa viisaammat.


      • Polkumopo
        iippupiippu kirjoitti:

        onko kenelläkään esimerkkiä eläkevakuutuksen keskeytyksen hinnasta? Ja miten se menee, jo säästetyt rahat jää odottelemaan eläkeiän saavuttamista, miten niitä sillä aikaa hoidetaan? Eli onko keskeytysajankohdalla jotain merkitystä eli kannattaako keskeyttää, kun kurssit ovat ja tuotto on ollut hyvä? Kertokaa viisaammat.

        Saamaa ihmettelen minä. Pulliaisen oikeustaju ei kestä ajatusta, että ostan jonkun palvelun ja sitä ei voisi irtisanoa tai lopettaa kokonaan.

        Miksei näitä rahoja taata valtion taholta. Eli jos lopetan tuollaisen nykyään aika tuottamattomankin eläkevakuutuksen, jäisi rahat vaikka valtion tilille, jossa korko on 1% suurempi kun inflaatio, saisi edes jotain tuottoa.

        Sapettaa kun Nalle Wahlroos ja kumppanit pumppaa pulliaisilta rahaa ja investoi niitä edelleen osakkeisiin ja kerää itse tuotot. Perkele mitä kusetusta,


      • Itse ajatteleva
        Polkumopo kirjoitti:

        Saamaa ihmettelen minä. Pulliaisen oikeustaju ei kestä ajatusta, että ostan jonkun palvelun ja sitä ei voisi irtisanoa tai lopettaa kokonaan.

        Miksei näitä rahoja taata valtion taholta. Eli jos lopetan tuollaisen nykyään aika tuottamattomankin eläkevakuutuksen, jäisi rahat vaikka valtion tilille, jossa korko on 1% suurempi kun inflaatio, saisi edes jotain tuottoa.

        Sapettaa kun Nalle Wahlroos ja kumppanit pumppaa pulliaisilta rahaa ja investoi niitä edelleen osakkeisiin ja kerää itse tuotot. Perkele mitä kusetusta,

        Niin, kautta aikojen pankit ovat kerränneet asiakkaidensa rahoja tilille makaamaan tietyllä korolla. Pankki itse sijoittaa osan asiakasvaroista (MEIDÄN RAHOISTA) kohteisiin joka tuottaa enemmän kuin mitä se itse rahasta maksaa. Tämä on ihan normaalia pankkitoimintaa. Näin tekee Nallen lisäksi kaikki muutkin pankit.

        Nallen kohdalla varmaan herää ihan muut intohimot, vai ?

        Ainakin Nordealla asiakas näkee Solo -palvelusta miten varat jaksaa.
        Siellä voi muuttaa osuuksia ja valita mihin varat sijoitetaan. Aktiivisesti seuraamalla ja hienosäätämällä voi saada jopa erittäin hyvää tuottoa sijoittamalleen rahalle.

        On tärkeä että seuraat ITSE aktiivisesti miten markkinat kehittyvät. Juuri tällä hetkellä esim. Kiina, kehittyvätmarkkinat ja Venäjä öljyineen ovat kovassa nousussa. Itselläni on kaikki nappulat pelkästään näissä. Tuotto on viime vuodelta liki 30%.

        Kun otin vakuutuksen vuosia sitten, pankkineuvoja suositteli tiettyjä "vakaita" kohteita joihin säästö ohjataan. Nämä "vakaat" kohteet olivat niin vakaita että niillä ei tullut mitään tuottoa. Silloin aloin vertailla eri vaihtoehtoja koitin luoda itselleni sopivan strategian.

        Ongelma tulee aina kun taantuma astuu peliin. Normaalisti osakemarkkinoilla olisi mahdollisuus myydä osakkeet alkavaan laskevaan kurssiin ja muuttaa varallisuus käteiseksi. Kun lasku tasaantuu niin samat osakkeet (ja kurssierotuksella lisättynä) voisi osaa takaisin. Tälläisellä aktiivisella salkunhoidolla voi saada muutaman vuoden välein hyvän vipuvaikutuksen omaan sijoitukseen.

        Minkä eläkevakuutussäästäjä voi yrittää tehdä on etsiä pankkinsa listoilta jotain sellaista kohdetta joka taantumassa sukella aivan yhtä pahasti, lähinnä osa raaka-aineista. Kun taantuma osoittaa merkkejä elpymisestä, voisi sijoitukset taas vaihtaa kohteisiin joissa nousu on nopeinta.

        Vaatikaa pankeiltanne enemmän tietoa oman eläkevakuutuksen kehittymisestä ja siitä miten voitte itse siihen vaikuttaa. Tyhmintä on laittaa koko säästö "vapaakirjalle", se on yhtä kuin lahjoittaisi kaikki tähän asti kertyneet säästöt pankille.

        Mielestäni uusia vakuutuksia ei kannata enää aloittaa. Parempi tapa on valita aktiivisesti ja hyvin, PIENILLÄ TUOTTOON SIDOITTUIHIN KULUILLA hoidettuja rahastoja tai tehdä itse suoria osakesäästöjä. Joka kuukausi sopivalla summalla hyvään valittuun rahastoon tai osakkeina yhtiöihin jotka maksavat keskimäärin hyvää osinkoa. Yhtiöihin jotka oikeasti tekevät jotain ja joilla on oikea tuote. En tarkoita siis mitään senttiosakkeita joiden ainoa voima piilee spekulatiivisessä hetkellisessä kurssinousussa.


      • nnnnnnnnnnn

        se on sellaista....


    • reskompra

      Pitkäaikainen työttömyys ja työkyvyttömyys ovat ainakin riittäviä perusteita saada eläkesäästöt talteen ennen eläkeikää. Perusfaktaa: http://www.elakevakuutus.com/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe