Ihmetyttää hieman valtion liikennepolitiikka. Sadan kilometrin matka kun tulee jopa yksin junalla matkustettaessa kalliimmaksi kuin yksin omalla henkilöautolla. Näin siis satunnaisessa käytössä. Työmatkalaiselle kuukausikortti tulee ehkä kannattavammaksi, mutta silloinkin pitäisi asua kävelymatkan päässä asemalta.
Esimerkiksi väli Riihimäki-Tampere maksaa IC:llä EUR 17,30. Sama väli henkilöautolla (Octavia FSI, 6,5 litraa/100km) maksaa bensakuluina noin EUR 10. Aika iso kustannusero, jolla maksaa monta huoltoakin. Kaiken lisäksi henkilöautolla pääsee muuallekin kuin keskustasta keskustaan.
Sitten vielä VR korottaa hintoja kun ei ole tarpeeksi asiakkaita. Ja näin oravanpyörä on valmis...
Juna liian kallis
17
1159
Vastaukset
- fgfgfgfgf
Ei vain junailu ole kallista, vaan myös auton pito tulee kaiken aikaa kalliimmaksi. Työmatkoihin kyllä saa halpoja lippuja ja verovähennyksiä, mutta köyhimmät on unohdettu kokonaan ja jumiutuvat lähiöihin ja kapakoihin.
- ...........
Autolla meneminen tulee myös expressbussia halvemmaksi. Expressbussin sivuilla henkilöautomatka on REILUSTI ylihinnoiteltu. Yksittäisen matkan hinnaksi lasketaan ainoastaan polttoainekulut. Joko Expressbus antaa tahallaan väärää tietoa tai sitten sen on tehnyt joku amatööri joka ei tajua että auton pitämisen kulut pitää maksaa joka tapauksessa - vaikka ei käyttäisi autoa ollenkaan.
- safor
laskin joskus parina vuonna vanhan dieselmersun käyttökulut kaikkineen polttoaine,vakuutus,vero yms huoltokuluinen,sillon oli markka-aika,toisena vuonna ajoin 37 tuh.km ja toisena 42 tuh.km ekana vuonna ylläpito maksoi 22 tuhatta ja seuraavana 25 tuhatta markkaa ja tähän ei ole laskettu mitään auton arvon menetykselle,-mitäs jos sulla on vaikka 30 tuh € auto,-laskeppa kaikki kulut niin alat ymmärtämään,mitä todella auton pito maksaa,-jokaiselle kilometrille kertyy määrätty hinta siitä ei pääse mihinkään,-ei ole olemassa ns.kuluttomia kilometrejä taitaapa tulla usemman markan kilometrikustannus ja taitaa olla nykyisin jo euroissakin aika paljon sen verran on polttoaineen hinta koholla...jos olisin laskenut auton arvon menetykselle jotakin niin vuosittainen rahamäärä joka olis palanut savuna ilmaan olis ollut n.50 tuhatta markkaa,-10 vuodes 500 tuhatta,-että halapaa se on poijat päästellään vaan meneen:-)
- ...........
safor kirjoitti:
laskin joskus parina vuonna vanhan dieselmersun käyttökulut kaikkineen polttoaine,vakuutus,vero yms huoltokuluinen,sillon oli markka-aika,toisena vuonna ajoin 37 tuh.km ja toisena 42 tuh.km ekana vuonna ylläpito maksoi 22 tuhatta ja seuraavana 25 tuhatta markkaa ja tähän ei ole laskettu mitään auton arvon menetykselle,-mitäs jos sulla on vaikka 30 tuh € auto,-laskeppa kaikki kulut niin alat ymmärtämään,mitä todella auton pito maksaa,-jokaiselle kilometrille kertyy määrätty hinta siitä ei pääse mihinkään,-ei ole olemassa ns.kuluttomia kilometrejä taitaapa tulla usemman markan kilometrikustannus ja taitaa olla nykyisin jo euroissakin aika paljon sen verran on polttoaineen hinta koholla...jos olisin laskenut auton arvon menetykselle jotakin niin vuosittainen rahamäärä joka olis palanut savuna ilmaan olis ollut n.50 tuhatta markkaa,-10 vuodes 500 tuhatta,-että halapaa se on poijat päästellään vaan meneen:-)
"laskeppa kaikki kulut niin alat ymmärtämään,mitä todella auton pito maksaa"
Niinpä. Auton PITO maksaa. Käytön hinta on ainoastaan polttoaineen hinta. Matkan hinta on ainoastaan käytön hinta.
Auton käyttö on melko halpaa, mutta pito on kallista, myös seisotus.
Pito maksaa vaikka käyttäisi bussia.
Etkö tajua että pitokuluja ei lasketa MATKAN hinnaksi. Matkan hinnaksi lasketaan vain ne kulut jotka aiheutuu matkasta eli siis ne kulut, joita ei tule jos matkaa ei tee autolla. Polttoainekulut on siis ainoa maksu jota ei tarvitse maksaa jos ei tee matkaa autolla.
Tässä esimerkki julkisen liikenteen käyttökuluista: kolmen aikuisen ryhmä matkustaa Tammisaareen mökille viikoksi Expressbussilla ja tarvitsee taksia perille pääsemiseen ja kaupassa käymiseen (noin 20 euroa yhteen suuntaan, yksi kauppareissu). 25% ryhmäalennus bussissa.
Helsinki-Tammisaari ~60 euroa.
Taksilla perille ~20 euroa.
Kauppareissu ~20 euroa.
Takaisin kaupalta ~20 euroa.
Taksilla Tammisaaren bussipysäkille ~20 euroa
Tammisaari-Helsinki ~60 euroa.
Yhteensä ~200 euroa
Lisäksi vielä on sellainen asia kuin hintalaatusuhde. Ei ole kovin kivaa kantaa tavaroista kulkuvälineestä toiseen ja kantaa kaupassa. Autolla riittää yksi lastaus ja purku. - safor
........... kirjoitti:
"laskeppa kaikki kulut niin alat ymmärtämään,mitä todella auton pito maksaa"
Niinpä. Auton PITO maksaa. Käytön hinta on ainoastaan polttoaineen hinta. Matkan hinta on ainoastaan käytön hinta.
Auton käyttö on melko halpaa, mutta pito on kallista, myös seisotus.
Pito maksaa vaikka käyttäisi bussia.
Etkö tajua että pitokuluja ei lasketa MATKAN hinnaksi. Matkan hinnaksi lasketaan vain ne kulut jotka aiheutuu matkasta eli siis ne kulut, joita ei tule jos matkaa ei tee autolla. Polttoainekulut on siis ainoa maksu jota ei tarvitse maksaa jos ei tee matkaa autolla.
Tässä esimerkki julkisen liikenteen käyttökuluista: kolmen aikuisen ryhmä matkustaa Tammisaareen mökille viikoksi Expressbussilla ja tarvitsee taksia perille pääsemiseen ja kaupassa käymiseen (noin 20 euroa yhteen suuntaan, yksi kauppareissu). 25% ryhmäalennus bussissa.
Helsinki-Tammisaari ~60 euroa.
Taksilla perille ~20 euroa.
Kauppareissu ~20 euroa.
Takaisin kaupalta ~20 euroa.
Taksilla Tammisaaren bussipysäkille ~20 euroa
Tammisaari-Helsinki ~60 euroa.
Yhteensä ~200 euroa
Lisäksi vielä on sellainen asia kuin hintalaatusuhde. Ei ole kovin kivaa kantaa tavaroista kulkuvälineestä toiseen ja kantaa kaupassa. Autolla riittää yksi lastaus ja purku.vai ei sun autos kulu muuta kuin bensaa,eikö ajaessa kulu renkaat,jarrut,oljyt,lasinpesunestettä,jne,jne
asioita mihin piikkiin sä ne sitten lasket,kyllä se julkisellakin puolella lasketaan kaikki kulut mitä syntyy kun ajoneuvoa käytetään ja arvonalennukset ja kaikki muukin,en voi muuta sanoa kuin että erikoinen on sun matematiikkas:-)
- mättää..
vielä kymmenen vuotta sitten juna oli todella vaivaton ja joustava matkustusväline mutta näistä vuosista maksut ovat nousseet hurjasti vuosittain ja matkalippu esim. seinäjoelta -helsinkiin on lähes kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa..henkilöautolla matkustaminen jos lasketaan vain bensakuluja on kyllä huomattavasti halvempaa mutta HUOM ! henkilöautoilija on yhteiskunnan tosi ystävä.. sen lisäksi että se liikkuu halvemmalla maksaa se yhteiskunnalle vielä helvetisti veroja.....junalipussa se raha vain häviää jonnekkin...
henkilöauton kuluiksi vain polttoaineen hinnan, niin ostakaa vain se polttoaine ja matkustakaa sillä. Mitä te autolla teette?
30 v sitten laskin, että kun polttoaineen hinnan kertoo kolmella, saa matkan todellisen hinnan. Se oli minulla senhetkisellä autolla ja ajolla. Nyt en viitsi laskea, ajan minkä huvittaa. Ja tosi on, pikalinja ON liian kallis bussi. Vakiovuoro nippanappa menettelee eläkeläisalennuksella. Junalla en ole Suomessa matkustanut yli 40 vuoteen...
Luulisi joukkoliikenteen olevan reilusti halvempaa kuin yksityisen. Olisikohan jossakin syytä alkaa tosissaan kustannusjahtiin?- ...........
sitroen kirjoitti:
henkilöauton kuluiksi vain polttoaineen hinnan, niin ostakaa vain se polttoaine ja matkustakaa sillä. Mitä te autolla teette?
30 v sitten laskin, että kun polttoaineen hinnan kertoo kolmella, saa matkan todellisen hinnan. Se oli minulla senhetkisellä autolla ja ajolla. Nyt en viitsi laskea, ajan minkä huvittaa. Ja tosi on, pikalinja ON liian kallis bussi. Vakiovuoro nippanappa menettelee eläkeläisalennuksella. Junalla en ole Suomessa matkustanut yli 40 vuoteen...
Luulisi joukkoliikenteen olevan reilusti halvempaa kuin yksityisen. Olisikohan jossakin syytä alkaa tosissaan kustannusjahtiin?Matkan vertailukelpoinen hinta tarkoittaa niitä kuluja joita ei makseta joka tapauksessa.
Esimerkiksi auton vakuutus pitää maksaa joka tapauksessa vaikka ei matkustaisikaan autolla, eli sitä ei siis voi laskea matkan vertailukelpoiseen hintaan. Expressbus siis valehtelee väittäessään olevansa edullisin.
- Riisto-Porvari
Ensinnäkin henkilöauton todelliset kustannukset ovat n. 35c per kilometri. Viidensadan kilometrin matkalle junalippu alkaa tuntumaan jo melko halvalta edelliseen verrattuna.
Toisekseen; vittuako marisette? Ajakaa saatana polkupyörällä niin on varmasti halpaa ja ekologista. Jos joku lupaa näyttää minulle keinon millä pääsee aamulla Järvenpäästä Helsinkiin ja iltapäivällä takaisin hintaan 10,20 8h pysäköintikuluineen samassa ajassa kuin lähijuna asian hoitaa, niin minä lupaan näyttää miehuuttani naapurin leskirouvalle.
Toisekseen, jos on fyrkkaa niin miksi pitäisi tempoa lanttu punaisena ratin takana? Puolison kanssa tulimme juuri hiljattain junalla Savosta Helsinkiin, ja oli erittäin mukavaa juoda olutta ravintolavaunussa samaan aikaan kun köyhät paskahousut pistelivät menemään 80-luvun Escorteillaan räntäsateessa vastatuuleen. Se oli suoraan sanottuna aika saatanan hauska ajatus. Köyhät on kärsimyksen asiantuntijoita!- laskupää
Heh, 35c/km! Joo, ehkä jollain panssarivaunulla.
Ajalen dieselillä vm.97 vuodessa 30 000km. Polttoaineeseen kuluu (6litraa/100km) noin 2000eur vuodessa. Dieselvero on 570eur. Vakuutus 500eur. Huollot 500eur (teen ite huollot). Sitten jos lisää muuta tilpehööriä vaikka 500eur niin summaksi vuodessa tulee:
2000 570 500 500 500=4070eur/vuosi. Jos saman laskisi sun 35c/km, niin huh huh! Eipä olisi monella varaa ajaa.
Jos kulkisin työmatkat (edestakas 80km, 13,80eur/pvä) bussilla stadin sisäinen liikenne 4eur/pvä)= 4500eur/vuosi. Enkä silti pääsisi yhtä nopeasti ja lähelle työpaikkaa. Työpaikalla mulla on oma parkkipaikka hallissa. Ja kaiken lisäksi vähennän työmatkat verotuksesta, joten kyllä se vaan tulee saatanan paljon halvemmaksi käyttää omaa autoa! - 42c/km
verotuksesta voi vähentää 42c/km, joten auto tulee paljon halvemmaksi kuin julkiset.
- petti
laskupää kirjoitti:
Heh, 35c/km! Joo, ehkä jollain panssarivaunulla.
Ajalen dieselillä vm.97 vuodessa 30 000km. Polttoaineeseen kuluu (6litraa/100km) noin 2000eur vuodessa. Dieselvero on 570eur. Vakuutus 500eur. Huollot 500eur (teen ite huollot). Sitten jos lisää muuta tilpehööriä vaikka 500eur niin summaksi vuodessa tulee:
2000 570 500 500 500=4070eur/vuosi. Jos saman laskisi sun 35c/km, niin huh huh! Eipä olisi monella varaa ajaa.
Jos kulkisin työmatkat (edestakas 80km, 13,80eur/pvä) bussilla stadin sisäinen liikenne 4eur/pvä)= 4500eur/vuosi. Enkä silti pääsisi yhtä nopeasti ja lähelle työpaikkaa. Työpaikalla mulla on oma parkkipaikka hallissa. Ja kaiken lisäksi vähennän työmatkat verotuksesta, joten kyllä se vaan tulee saatanan paljon halvemmaksi käyttää omaa autoa!sun ei vissiin tarvio maksaa auton hankinnasta mitään kun laskuissa ei oltu huomioitu auton pääomakustannuksia ja sen arvonalennuksia.
- omalla autolla
Auto parkkiin liityntäpysäkille ja siitä kanina junalla loput.
Halpaa - ljklkjjkl
petti kirjoitti:
sun ei vissiin tarvio maksaa auton hankinnasta mitään kun laskuissa ei oltu huomioitu auton pääomakustannuksia ja sen arvonalennuksia.
10te autolla ajelee 10v.
Ja jos laskemaan aletaan, pitää myös junalla liikkuva laskea matkakulut taxilla aseman ja kodin väli, jos on esim matkalaukkuja ja samalla laskea kaikki taximatkat huonekaluliikkeisiin ja jumbojen välillä, sekä pakettiauton vuokrat tavaroiden kuljettamiseen kotiovelle, jonka omalla autolla pystyy tekemään.
Itse tein kaksion muuton omalla autolla.
Laske siitä. - ..........
Jos "joka tapauksessa -kulut" eli verot, vakuutukset ym. maksut on lisätty matkan kustannuksiin, hinta ei ole vertailukelpoinen muiden kulkutapavaihtoehtojen kanssa, koska ne maksut pitää maksaa JOKA TAPAUKSESSA jos omistaa auton.
Rautalankaa.
Matkustat autolla, maksat autovakuutukset ja autoverot.
Matkustat junalla, auto seisoo, maksat autovakuutukset ja verot.
Kumpikohan tulee halvemmaksi? - lkjkljkl
.......... kirjoitti:
Jos "joka tapauksessa -kulut" eli verot, vakuutukset ym. maksut on lisätty matkan kustannuksiin, hinta ei ole vertailukelpoinen muiden kulkutapavaihtoehtojen kanssa, koska ne maksut pitää maksaa JOKA TAPAUKSESSA jos omistaa auton.
Rautalankaa.
Matkustat autolla, maksat autovakuutukset ja autoverot.
Matkustat junalla, auto seisoo, maksat autovakuutukset ja verot.
Kumpikohan tulee halvemmaksi?Jos omistaa auton.
- selvää
Riihimäen alueen 30 päivän bussiliikenteen seutulippu 60 - 66 egeä kotikunnasta riippuen ja rajaton matkustusoikeus lipun kelpoisuusalueella (ja se ON laaja!). Ottakaa selvää asioista, ennenku väitätte, että bussilla ajaminen on kallista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 222387
- 951526
- 1181264
- 751130
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa18959- 52852
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa249851MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil209840Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo18831- 34795