Hyundai Getz vai Toyota Yaris Verso

SV

Pitäisi saada suht edullinen pikku tilaihme johon sopii myös kaltaiseni
187cm etupenkille. Toyota Yaris Verso ja Hyundai Getz vaikuttavat kumpikin
asiallisilta kokonaisuuksilta. Koska en ole genreen mitenkään hyvin
tutustunut ja myyjien puheetkin voidaan jättää omaan arvoonsa kaipaisin
kommenttejanne näistä autoista.

10

5933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Repe Ruutikallo

valintani olisi Getz ainakin näin ennen koeajoja. Yaris on hurjasti kalliimpi ja paljon vanhempaa suunnittelua. Luultavasti Getz on myös hiljaisempi, silä siihen ei Yariksen rinnalla paljon vaadita.

• Lapa

En nyt muista Yariksen tavaratilan kokoa, mutta Getzissä tuo oli ainakin ihan naurettavan kokoinen. Vaikka penkit saakin kaadettua, niin olisi tietty toivottavaa, ettei niitä tarvitsisi kaataa kaikkien kauppakassia isompien tavaroiden tieltä. Ehkä pienellä tavaratilalla on haettu tilaa takapenkille. Muutenhan auto vaikutti ihan asialliselta noin ulkoisesti silmäillen ja kiinnostuneiden lukuisasta määrästä päätellen tullee myös myymään aika hyvin.

Saitkos muuten tosiaan Yariksessa hyvän istuma-asennon? Itsellä (186 cm) jäi moinen aikanaan ostamatta, kun en löytänyt millään mukavaa ajoasentoa ja penkkikään ei mielestäni suostunut menemään tarpeeksi taakse. Oli kyllä ihan ensimmäisiä vuosimalleja, joten ehkä tuotakin on viilattu. Pettymys oli vaan suuri, kun autoa oli mainostettu nimenomaan jonkin sortin tilaihmeenä.

Mitenkään isommin tuputtamatta voin tietty vielä todeta, että Micran saa tällä hetkellä hyvällä varustuksella ja halvalla. Rahoituksen korkokin oli jotain 4 prosentin pintaan. Ihan mukava ajaa maantiellä, kaupungissa suorastaan loistava, tilaa on riittävästi kahdelle ja pari aikuistakin mahtuu takapenkille pään osumatta kattoon. Jälkimmäisessä tapauksessa etupenkkiläiset tosin eivät voi pitää omia jakkaroitaan ihan taka-asennossa. Huonoina puolina voisi mainita vaikka, että malli on vanhahtava, joskin sen myötä myös luotettava, ja turvallisuus ei varmaan ole nykybiilien tasolla. Itsellä 75000 km takana litrasella Micralla eikä ostos ole vielä kaduttanut.

• Polvet suussa.

On meidät ihmiset luotu aika erilaisiksi tosiaan! Itse olen myös 186cm ja Yarikseen mahduin oikein hyvin. Nykyinen Micra taas on aivan käsittämättömän ahdas!!! Penkkiä ei tosiaankaan saa tarpeeksi taakse ja jalat ottaa rattiin kiinni! Vielä hirveämpi kokemus oli Yarista edeltänyt Starlet. Siinä polvet oli kiinni koelaudassa vaikka penkki oli taaimmaisessa asennossa!

• Marko

Hei vaan!

Kehoitan harkitsemaan vielä kerran upouuden pikkuauton ostoa. Onhan se toki monille tärkeää, että auto on korkkaamaton, siinä on vuosien takuut jne. Tätä samaa mietin itsekin tehtyäni kaupat uudesta Yariksesta tammikuussa -02. Yaris oli Linea Luna 1,3 vvt-i-versio, ilman keskuslukkoa. Aiempi autoni oli vanhempi 190-Mersu, ja Yaris tuntui jännittävän modernilta (digimittarit, korkea ajoasento jne), tein kaupat.

Kauppoja aloin katumaan jo kevättalvella. Ajoasento ei ollut mieleinen, ei sitten millään. Vaikka pituutta minulla on vain 176 cm, ei kädet suorina jalat koukussa-ajoasento tuntunut ollenkaan kivalta, eikä siihen tottunut koskaan. Auton melutaso oli rasittava pitkillä reissuilla, seikka mihin ei vielä lyhyellä koeajolla kiinnittänyt huomiota. Tavaratila on ilman takapenkin kaatoa tosi pieni, hädin tuskin ruokakassit mahtuvat sinne. Keskuslukon puute tuossa mallissa ärsytti jatkuvasti, 5-ovisena kiroilin koko ajan auki unohtuvia ovia.

Mittani täyttyi heinäkuussa, myin värkin pois ja etsiskelin tilalle käytettyä Mersua tai BMW:tä, päädyin 3,5-vuotiaaseen 53 tkm ajettuun bemuun, sain vielä halvemmalla kuin uusi Yaris 1,3 maksaa toimituskuluineen ja renkaineen. Nyt olen tyytyväinen, kokoluokka on juuri sopiva ja ajon mukavuus eri tasolla.

Ilmeisimmin olet etsiskelemässä nimenomaan japanilaista tai muutoin kaukoidän autoa? Kehotan vielä kiertelemään vaihtoautohalleja ja kokeilemaan vähän käytettyä Avensista, Primeraa, Almeraa, tai ylipäänsä pykälää paria suurempaa peliä. Tuntuu, että koska olet noinkin pitkä, et saa kummastakaan näistä pikkuautoista edes siedettävää ajoasentoa. Kokeilin aikoinaan myös Micraa; vielä ahtaampi ja epämukavampi kuin Yaris.

Ei muutaman vuoden ja joku 50-70 tkm ajettu isompi auto ole vielä ikäloppu, ja tämän vuoden alussa voimaan tullut kuluttajasuojalain muutos teki sen, että käytetyllä autolla (liikeestä ostettu) on käytännössä 6 kk:n takuu, eli sen aikana autossa ilmenevät viat tulkitaan autossa ostohetkellä olleiksi jotka liikkeen on korjattava piikkiinsä. Tämä luo jo lisäturvaa. Vaikka minulla on nyt eurooppalainen bemari, niin sekin on pelannut harmitta. Jos kyseessä on etenkin japanilainen vähän käytetty peli, on odotettavissa todella huoletonta haipakkaa vuosiksi vuosiksi eteenpäin.

Koeaja, kokeile, mieti! Jos kaikesta huolimatta olet edelleen ehdottomasti uuden pikkuauton kannalla, koeaja varmuudeksi muutkin merkit. Onnea auto ostoon! :)

• SV

Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Tulipa tosiaan ajateltavaa. Olen ajatellut että uudessa autossa on aina uuden auton takuut, mutta pitää sitä vissiin ajatella muitakin asioita. Toisaalta kun ajelee nyt vm.-89 405 Pösöllä, niin lähes kaikki uudehkot autot tuntuvat varmaan äkkispäätään oikein hyviltä (ei silti, Pösö on toiminut 6 vuotta oikein hienosti) mutta pitemmällä aikavälillä vois tosiaan alkaa pikkujututkin riipimään. Nykyisen auton korjaukset hoituvat enimmäkseen isäukon avustuksella, mutta eihän näille uusille osaa enää edes tehdä mitään. Hmm onpas vaikeaa. Pitää varmaan hakea Saksasta jokin asiallinen vm -95 pirssi, niin taitaa onnistua hinta/laatusuhteeltaan parhaiten. Auto on kyllä sellainen asia ettei siihen viitsisi koko elantoaan laittaa - prk**n verotuksen riivaama peltilehmä ?`#¤5€£$3434

Olipa sekava kirjoitus, mutta niin on asiakin.

• Repe Ruutikallo
        SV kirjoitti:

Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Tulipa tosiaan ajateltavaa. Olen ajatellut että uudessa autossa on aina uuden auton takuut, mutta pitää sitä vissiin ajatella muitakin asioita. Toisaalta kun ajelee nyt vm.-89 405 Pösöllä, niin lähes kaikki uudehkot autot tuntuvat varmaan äkkispäätään oikein hyviltä (ei silti, Pösö on toiminut 6 vuotta oikein hienosti) mutta pitemmällä aikavälillä vois tosiaan alkaa pikkujututkin riipimään. Nykyisen auton korjaukset hoituvat enimmäkseen isäukon avustuksella, mutta eihän näille uusille osaa enää edes tehdä mitään. Hmm onpas vaikeaa. Pitää varmaan hakea Saksasta jokin asiallinen vm -95 pirssi, niin taitaa onnistua hinta/laatusuhteeltaan parhaiten. Auto on kyllä sellainen asia ettei siihen viitsisi koko elantoaan laittaa - prk**n verotuksen riivaama peltilehmä ?`#¤5€£$3434

Ja jos haluat luotettavan pikkuauton, jossa isokin mies saa erinomaisen ajoasennon, vastaus on Citroen Saxo. Eikä maksa juuri mitään (uutena 11900 eur). Taka- ja tavaratilat ovat toki pikkuautotasoa.

• Marko
        SV kirjoitti:

Suurin hinnanpudotus tulee aivan uudessa autossa. Se kirpaisee, jos on ns. taloudellisemmin ajatteleva sielu (optiomiljonääreile ei niin haittaa...). Juuri tuommoinen 2-4 vuotta vanha kohtuuajettu, hyvin pidetty ja huolettu peli on ainakin itselleni vastaus autokuumeeseen jatkossakin. Hinta ei tipu -ainakaan tähän saakka- niin voimakkaasti, eikä ajan hammas ole sitä vielä syönyt (kulumat, hapettumat jne).

Mieti nyt kuitenkin sitä suomi-autoakin, meinaan ainakin seuravia etuja:
        -helpompi selvittää aikaisempi omistaja, kyselyt tms
        -huoltohistoria luotettavampi
        -tuoreehkossa autossa km-lukemat luotettavammat
        -lopullisessa hinnassa ei suurta eroa, jopa päinvastoin

• Expat

Markon viestiä lukiessa pisti silmään pari asiaa joita tässä ajattelin kommentoida.

"Ajoasento ei ollut mieleinen, ei sitten millään. Vaikka pituutta minulla on vain 176 cm, ei kädet suorina jalat koukussa-ajoasento tuntunut ollenkaan kivalta, eikä siihen tottunut koskaan."
        Meillä on perheessä kakkosautona, eli lähinnä vaimon käytössä kauppakassina, Yaris 1,3 VVT-i Linea Sol -01, johon allekirjoittanutkin joskus ahtautuu. Olen suurikokoinen mies, pituutta 183cm ja painoa toistasataa, joten Yarista ei liene suunniteltu minun kokoluokalleni. Vasen polvi hankaa sähkölasien käyttöpaneeliin ovessa, penkki takanakin tuntuu olevan ratti sylissä ym. Mutta kuten sanottu, Yarista suunniteltaessa lienee kuljettajatyyppi ollut jotain muuta kuin karski pohjolan mies, nimittäin normaalikokoinen vaimoni suorastaan rakastaa pientä kirppuaan! Ja hänellehän Yaris ostettiin, eli auto täyttää meillä paikkansa.

"Auton melutaso oli rasittava pitkillä reissuilla, seikka mihin ei vielä lyhyellä koeajolla kiinnittänyt huomiota."
        Niin, taas tullaan siihen että mikä on ko. kokoluokan auton käyttötarkoitus. Yarista tuskin on suunniteltu pitkille matkoille, ainakaan meillä "kirppu" todella harvoin poistuu kaupungin rajojen ulkopuolelle, siihen tarkoitukseen meillä on eri auto, Toyota Avensis Verso Autom. -02. Ymmärrän toki, että siellä kotosuomessa raskaan verotuksen kanssa painiskellessanne ei voi ostaa monta eri autoa, mutta ottakaahan toki huomioon ettei pikkuautoja ehkä ole alunperinkään suunniteltu matkamiehen kulkupeleiksi!

"Tavaratila on ilman takapenkin kaatoa tosi pieni, hädin tuskin ruokakassit mahtuvat sinne."
        Niinpä, kuten jo edellä mainitsin, kaupunkiauto on kaupunkiauto, tila-autot ovat sitten asia erikseen!

Muuten olen kanssasi samaa mieltä, eli jos pikkuauto ei välttämättä täytä tarpeita, niin miksi ei katsella muutaman vuoden ikäistä käytettyä?!?

• aki

Moi

Olin 6 kk sitten samassa tilanteessa, paitsi Getz ei ollut sillon vielä myynnissä.

Vertailin isoja ja pieniä.

Yaris Verso houkutteli koska:
      -helppo ajaa
      -helppo mennä autoon
      -tavaratila TOSI iso kun penkit menee lattian sisään, voi vaikka kävellä sisälle (kumarassa)
      -säilyttää arvonsa yllättävän hyvin
      -niin ruma, että näyttää jo kauniilta
      -autoja myyty tasaisesti 60-80 kpl/kk vuodesta 99 katso "http://tietopalvelu.ake.fi/servlet/tulkku?url=index_palvelut&language=fi&down=rekisteritil&mainf=ajoneuvorekisteritilastot"

Yaris Verso ei kuitenkaan ole usein pitkää matkaa ajavan auto, siksi se ei ollut minun valinta.

Getz:in ilmestyttyä kävin katsomassa, mutta minua se ei sytyttänyt.

• pate

kävin tilaamassa vaimokkeelle getzin, itse kokeilin sitä jonkun verran, ja oli mielestäni ihmeen hyvä 195cm 100kg kaverille istua... tosin itse ajelen seat cordoballa omat ajoni, eikä sekään mikään tila-ihme ole...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5556
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3741
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3303
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2585
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2172
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2117
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163