ostosuunnitelmia kyseistä paattia kohtaa, hyviä ja huonoja puolia kaipaan
onko kokemuksia rock 20 paatista
16
15343
Vastaukset
- MNJ
On kokemusta.
- vauhtipeli
Rock 20 on kokoluokassaan verrattain nopea. Yli 5 solmun matkanopeus tuulella ja tyynemmällä 3 solmun paikkeilla, mutta meni se parhaimmillaan 14 solmua surffissa. Luoviominaisuudet huonommat.
Sisätilat ovat pienet, kolmelle aikuiselle tekee tiukkaa.
Hinta Suomessa 5000 euron kieppeillä. Ruotsista puolet halvemmalla.
Hyvä ensimmäiseksi veneeksi.
Kaverin sivulta lisätietoa
http://personal.inet.fi/koti/jari.kettunen/2004.htm- 14 solmua
Taitaa olla uskomaton surffi..
En suosittele sellaisia kelejä rockille. :(
3-5 solmua on kyllä realistisemmat, eli h-vene on nopeampi. - Inferno 26
Ei tota Rockkia voi kyllä vauhtipeliksi sanoa. Mutta kaikki on tietty suhteellista. Siellä puhutaan jostain 3-5 solmun vauhdeista ja me ajetaan 5-8 helposti.. surffit sitten erikseen. Mutta alkuperäinen kysyjä ei sanonut mitä haluaa.. tilaa vai nopeutta.
- j.a.p
14 solmua kirjoitti:
Taitaa olla uskomaton surffi..
En suosittele sellaisia kelejä rockille. :(
3-5 solmua on kyllä realistisemmat, eli h-vene on nopeampi.http://www.youtube.com/watch?v=SqP2Xqd_ejg
Loki loppuu veneessäni 11 solmuun, vauhti ei. Ko.videopätkällä lasketellaan Tallinnasta Hkiin yli 15 ms lounaistuulessa. iso on jo alhaalla liian kovan vauhdin ja miehistön pelon vuoksi ja pelkällä myrskykolmiolla ajellaan 7-8 solmua. Kelpo matkavene. Tuuleennousukyky parantui uudella fokalla ja sisemmäs asennetulla jaluskiskolla. 8-9 solmun surffit onnistuvat ihan perhekelissäkin. Hinta-merikelpoisuussuhde on kyllä kohdallaan.
- ent rock
Ihan mukava vene. Jos iso ja genua hyvässä kunnossa purjehtiminen todella mukavaa. Ihan pienessä tuulessa ei oikein jaksa liikahtaa, mutta liian kovaa tuulta veneelle taas ei oikein löydä, eli todella tukeva vene. Hyvä olisi asentaa köydet sitloodaan, jolloin toimenpiteet helpottuvat.
Moottorissa olisi hyvä olla kaukosäätö laitteet, peräpeili suhtellisen viistossa, joten kädet eivät tahdo moottorille riittää.
Sisätilat ok, ehkä 2 aikuiselle ja hiukan retkimieltä mukaan. Lyhyemmällä matkalla (viikonloppu) max. 4 aikuista.
Kaikenkaikkiian ok vene. Helppo myydä ja saa omansa pois. - brodar
Airiston seisojaksi niitä sanottiin silloin kun oli oikein Rokkari jengi ja aikanaan myös Rokkari lehti. 24 Rockit liikkui vähän paremmin, mutta kokonaisuutena loistava ensivene. Priorisoisin kuitenkin enemmän H-venettä.
- Kertoa
Onko tarkoitus retkeillä? Miten isolla porukalla? Vene on varmaan ok, mutta nopeaksi sitä ei voi sanoa vaikka jotkut täällä foorumeilla kehtaavat niin väittää (vs X-79, Inferno26 tai Albin Express jotka ovat lähellä samaa kokoluokkaa) Varmaan ihan kiva retkivene kuitenkin.
- Tarkista nämä
Kato ainakin rungon sisäpuolelta kölin pulit, rustiraudat ja vanttien kiinityskohdat, peräsimen klappi tms ei muista..
- merkitsee?
" (vs X-79, Inferno26 tai Albin Express jotka ovat lähellä samaa kokoluokkaa)"
Useimmilla veneenhankinnassa kokoa määräävämpi asia on hinta. Mainitsemasi veneet ovat kyllä samaa kokoluokkaa, mutta eivät todellakaan samaa hintaluokkaa. Rock 20:n hinnat pyörinevät alle 5 tonnin. Noista muista saanee maksaa vähintäänkin kymppitonnin. - ja muuta
Tarkista nämä kirjoitti:
Kato ainakin rungon sisäpuolelta kölin pulit, rustiraudat ja vanttien kiinityskohdat, peräsimen klappi tms ei muista..
Rockissa kölipultit on laminoitu rungon sisään ja köli on lasikuitua, jonka sisään on laminoitu erilaista rautaromua. Rockissa myös maston tuenta on aika jämäkkä. Kaksi paria alavantteja ja ylävantit. En ole ikinä kuullut, että joku olisi saanut Rockin maston poikki. Muutaman H:n kyllä tiedän.
Ja muutama muu vertailu H:n ja Rockin välillä (ittellä H ja veljellä Rock)
-H on nopeampi (vaikka onkin saatu Rockille 10 sekunnin keskinopeus yli 10:nen solmun)
-Rockissa hieman paremmat sisätilat asumista ajatellen.
-Kovemmassa kelissä kryssillä Rockissa meno huomattavasti kuivempaa.
-Rockin alkuperäinen rullapuomi reivaussysteeminä aika hanurista. - Rock dissausta
ja muuta kirjoitti:
Rockissa kölipultit on laminoitu rungon sisään ja köli on lasikuitua, jonka sisään on laminoitu erilaista rautaromua. Rockissa myös maston tuenta on aika jämäkkä. Kaksi paria alavantteja ja ylävantit. En ole ikinä kuullut, että joku olisi saanut Rockin maston poikki. Muutaman H:n kyllä tiedän.
Ja muutama muu vertailu H:n ja Rockin välillä (ittellä H ja veljellä Rock)
-H on nopeampi (vaikka onkin saatu Rockille 10 sekunnin keskinopeus yli 10:nen solmun)
-Rockissa hieman paremmat sisätilat asumista ajatellen.
-Kovemmassa kelissä kryssillä Rockissa meno huomattavasti kuivempaa.
-Rockin alkuperäinen rullapuomi reivaussysteeminä aika hanurista.Olen purjehtinut Rockilla noin 10 kesää ja omistan nyt H-veneen. Käyttötarkoituksiini sopii H-vene mainiosti. Kilpailu luokkana saa H:oikin käytettyjä purjeita edullisesti, tilat riittävät, tukeva ja kaunis vene. Suosittelen.
Rockin jaluskiskot on aivan järjettömässä paikassa. Fokkaa ei saa jalustettua luoville järkevästi ruffin lähelle, vaikka laittaisi uuden jaluspisteen koska maston tuenta (etu alavantin) on edessä. Luovilla tästä syystä nousukulmat surkeat. Olen nähnyt yksilöitä missä alavantteja on siirretty lähemmäs mastoa, mutta uskon tämän auttavan vain purjeen kulkuun vastakäännöksissä puolelta toiselle. Vene on myös alirikattu, mutta reivaussysteemi kelvoton. Purjeen trimmaus mahdollisuuksia skuuttien ja ison levagin lisäksi ei ole (Opettelijalle huono, kun ei opi purjehtimaan).
Rokissa on pohjan muoto leveä ja kantava takaa mikä antaa surffiominaisuuksia yli 10m/s tuulissa ilman spinnua. Tämä on rockin paras puoli yli 14 m/s tuulilla myötätuuleen täysillä purjeilla meno on vielä miellyttävää tasaista ja hauskaa. Kääntöpuolena on kryssi ominaisuudet samalla kelillä veneen kallistuessa aalto lyö tasaiseen pohjaan ja vauhti pysähtyy. Vene nyökkii lähes paikallaan kun vauhtia ei saa on myös sorto kovaa. Köli on kummallinen paksu pötikkä.
Sisätilan pöytä on hyvä lapsiperheille ja mukava muillekkin. Suurempi sisätilan korkeus antaa avaruutta mutta ei seisomakorkeutta. - hyvä
merkitsee? kirjoitti:
" (vs X-79, Inferno26 tai Albin Express jotka ovat lähellä samaa kokoluokkaa)"
Useimmilla veneenhankinnassa kokoa määräävämpi asia on hinta. Mainitsemasi veneet ovat kyllä samaa kokoluokkaa, mutta eivät todellakaan samaa hintaluokkaa. Rock 20:n hinnat pyörinevät alle 5 tonnin. Noista muista saanee maksaa vähintäänkin kymppitonnin.Ostin itse omani viime kesänä ensimmäiseksi purkkariksi kolmella tonnilla, ja olen todella tyytyväinen. Helppo ajella ja kaiken kaikkiaan yllättävänkin asuttava laite. Kelin puolesta ei ole pelottanut kertaakaan, joskin olen harkitseva tällaisissa asioissa.
Kolmen tonnin veneessä on toki ollut hieman laiteltavaa, oikeesti työlästä kannen kuidutukset osin. Täkillä on ns. sandwich-rakenne, eli jos kuitu on murtunut ja vettä vuotanut rakenteisiin, on ne kaivettava ulos ja uusittava. Kaunista ei tullut, mutta toimivaa. Jos siis kansi tuntuu pehmeältä, ALERT! Muilta osin sitten lähes pelkkää putsaamista ja pikku säätelyä, alkaen stereoiden asennuksesta.
Tilat on tietenkin pienet ja vaativat suunnittelua. Vessaa ei ole eikä me avovaimon kanssa otettu kemiallista ulosteensäilytintä veneelle; sanko on oikein hyvä. Siitä tulee vesiklosetti kun sinne ottaa pari litraa vettä pohjalle. Lisäksi se on ehtymätön huvin lähde; poikkeuksetta kaupunkilaismisukoitten vieraillessa paatilla ilmeet ovat riemastuttavat heidän käsittäessään mitä pytsipisu oikeasti tarkoittaa. Hanki verho ovelle.
Yllättävää on ollut veneen tukevuus ja nopeus. Jos vanha parjattu halpisvene on tällainen, niin millaisiahan mahtavat hyvät veneet olla? Koen ainakin saaneeni vastiketta rahalle. - rok rok...
hyvä kirjoitti:
Ostin itse omani viime kesänä ensimmäiseksi purkkariksi kolmella tonnilla, ja olen todella tyytyväinen. Helppo ajella ja kaiken kaikkiaan yllättävänkin asuttava laite. Kelin puolesta ei ole pelottanut kertaakaan, joskin olen harkitseva tällaisissa asioissa.
Kolmen tonnin veneessä on toki ollut hieman laiteltavaa, oikeesti työlästä kannen kuidutukset osin. Täkillä on ns. sandwich-rakenne, eli jos kuitu on murtunut ja vettä vuotanut rakenteisiin, on ne kaivettava ulos ja uusittava. Kaunista ei tullut, mutta toimivaa. Jos siis kansi tuntuu pehmeältä, ALERT! Muilta osin sitten lähes pelkkää putsaamista ja pikku säätelyä, alkaen stereoiden asennuksesta.
Tilat on tietenkin pienet ja vaativat suunnittelua. Vessaa ei ole eikä me avovaimon kanssa otettu kemiallista ulosteensäilytintä veneelle; sanko on oikein hyvä. Siitä tulee vesiklosetti kun sinne ottaa pari litraa vettä pohjalle. Lisäksi se on ehtymätön huvin lähde; poikkeuksetta kaupunkilaismisukoitten vieraillessa paatilla ilmeet ovat riemastuttavat heidän käsittäessään mitä pytsipisu oikeasti tarkoittaa. Hanki verho ovelle.
Yllättävää on ollut veneen tukevuus ja nopeus. Jos vanha parjattu halpisvene on tällainen, niin millaisiahan mahtavat hyvät veneet olla? Koen ainakin saaneeni vastiketta rahalle.Rock on hauska ja sympaattinen vene
Rock on tuulessa kuin tuulessa hitaampi kryssillä kuin H, kantaa purjeensa liiankin hyvin
Rockilla et yleensä jää jalkoihin keski- ja kovalla tuulella, jos osaat vähääkän purjehtia.
( yhtenä kaikkien aikojen loistavimpana konstruktiona H on KOVA vertailukohde)
(Ostopäätöstä tehdessä suhtaudu varauksella vanhoihin H-veneisiin joissa on alkuperäinen masto)
Rock on alirikattuna auttamattoman hidas kevyissä keleissä, kone käyntiin ( mielellään pitkärikinen ja kaukohallintalaitteilla
varustettu )
Rock toisaalta kestää jo kakkosjennillä rajattomasti tuulta.
Rock on tilavampi kuin H.
Rock on sikahauska avotuulella ja kulkee pohjamuodosta johtuen spinnulla kovaa ( itsellä 13 solmua toppi ) Vaatii tietenkin tuulta ja vähän aallokon tukea.
Rock 20 on rikattu telamiinankestävästi, vanhoissa H-veneissä tulee tikku alas jossain vaiheessa.
Em syystä Rock vene on hyvä spinnuopetteluun. Kaikki mokat TÄYTYY tehdä juuri tällä veneellä koska tätä ei saa rikki . . ja voimat on kuitenkin vielä hallittavissa.
Rockin alkuperäinen konstruktio on suunniteltu kanaalin tuuliin, Rock 24 soveltuuu keskituuliimme paremmin
( sama runko, eri riki 4 neliötä purjepinta-alaa enemmän )Harvinainen ja kalliimpi.
Rockin konstruktio on moderni ja hyvä ( runko, jäykistävä sisämoduuli, sandwich-kansi)
Rockin muovin laatu hyvä, värilliset vaatii myllytystä ja työtä koskapa haalistuvat rumasti,
valkoiset Rokit harvinaisempia.
Rockin peräsimen tuenta, skegin messinkiosat joiden läpi peräsinakseli menee, antaa aikaa myöten periksi ( korvaa rosterilla ) (Tämä on halpa ja helppo korjaus )
Rockin köliin valettu rautaromu ja menetelmä jolla se on tehty aiheuttaa tihkuvan ruosteisen vuodon veneen pilssiin, jos kölin pinta on rikki. Suuri määrä hartsia, josta köli on rautaromun kanssa muodostettu, on kovettuessaan muodostanut paljon lämpöä, josta on sitten aiheutunut rakenteen sisään erikokoisia hiustiehyeitä. Ruosteista nestettä tihkuu sisään, jos kölin pinta ei ole ehjä, mutta eipä hätää...
Jos vuotoa esiintyy, aja ja muotoile kulmahiomakoneella kölin alareuna reilusti puhtaaksi vanhoista kuiduista ja kiteistä ja ANNA kuivua, oksidit juoksee nyt takaisinpäin monta päivää. Ja sitten päälle uutta lasikuitua, muista primeri. Kustannusarvio 50 euroa.
( rakennustavasta johtuen voit ottaa vaikka kuinka paljon alhaalta pois, että saat puhtaaksija kuivaksi)
Osta isompi spinnu. Alirikauksesta johtuen suosittelen erityisesti isoa sivutuulispinnua, vaikka ainoaksikin spinnuksi
Rockin sisuksen voi uusia korvaamalla tikatun ja liimatun "bussin konekoppamateriaalin" esim paksulla vaalealla umpisolumuovilla tai neopreenillä, vanhat liimat istuu tod. tiukasti mutta sisustusmoduulin muovipinta puhdistettuna on siisti ja salonkikelpoinen sellaisenaan
Rockin alkuperäinen sisusta on muuten TOIMIVA. Aina lämmin selkää vasten ja pyyhkimällä kuiva.
Rock on suuresta valmistusmäärästä johtuen halvempi kuin muut vaihtoehdot.
Rock on varmasti loistava ekavene. Lajin hienoudet voi sitten opetella sillä toisella ja kolmannella veneellä.
Tällä palstalla oli ihan hyviä rokkijuttuja.
Ei mitää alerttia pehmeästä kannesta, hintaa alas ja sitten: pehmeä ja vettynyt alue; leikkaa siististi laikalla sisämoduulista paneeli pois, raavi vettynyt palsa irti ja anna kuivua. Laminoi irroittamasi paneeli ohuella kudotulla lasikuitumatolla takaisin( purista ylimääräinen hartsi pois vaakatasossa, muuten suikaleet päätyvät nenällesi )Tee sen jälkeen pieni valureikä kanteen ja valuttele ruutalla ontelo täyteen hartsi/mikropalloseosta. Halpa ja helppo homma.
Ja niin kuin joku jo mainitsi, vedä nostimet
ja kaijat taakse ( mastolta vinssi seisomaan ruffin katolle, sprayhoodin alle, vapauttajat)
Venelehti teki vertailun näistä halvoista ekoista veneistä jokunen vuosi sitten, mukana oli Rokin lisäksi muitakin, soita sinne ja tilaa arkistosta kys. numerot, jutut teki Kari Wilen.
Että näin sen näin. Rok Rok. - ex-hoo
rok rok... kirjoitti:
Rock on hauska ja sympaattinen vene
Rock on tuulessa kuin tuulessa hitaampi kryssillä kuin H, kantaa purjeensa liiankin hyvin
Rockilla et yleensä jää jalkoihin keski- ja kovalla tuulella, jos osaat vähääkän purjehtia.
( yhtenä kaikkien aikojen loistavimpana konstruktiona H on KOVA vertailukohde)
(Ostopäätöstä tehdessä suhtaudu varauksella vanhoihin H-veneisiin joissa on alkuperäinen masto)
Rock on alirikattuna auttamattoman hidas kevyissä keleissä, kone käyntiin ( mielellään pitkärikinen ja kaukohallintalaitteilla
varustettu )
Rock toisaalta kestää jo kakkosjennillä rajattomasti tuulta.
Rock on tilavampi kuin H.
Rock on sikahauska avotuulella ja kulkee pohjamuodosta johtuen spinnulla kovaa ( itsellä 13 solmua toppi ) Vaatii tietenkin tuulta ja vähän aallokon tukea.
Rock 20 on rikattu telamiinankestävästi, vanhoissa H-veneissä tulee tikku alas jossain vaiheessa.
Em syystä Rock vene on hyvä spinnuopetteluun. Kaikki mokat TÄYTYY tehdä juuri tällä veneellä koska tätä ei saa rikki . . ja voimat on kuitenkin vielä hallittavissa.
Rockin alkuperäinen konstruktio on suunniteltu kanaalin tuuliin, Rock 24 soveltuuu keskituuliimme paremmin
( sama runko, eri riki 4 neliötä purjepinta-alaa enemmän )Harvinainen ja kalliimpi.
Rockin konstruktio on moderni ja hyvä ( runko, jäykistävä sisämoduuli, sandwich-kansi)
Rockin muovin laatu hyvä, värilliset vaatii myllytystä ja työtä koskapa haalistuvat rumasti,
valkoiset Rokit harvinaisempia.
Rockin peräsimen tuenta, skegin messinkiosat joiden läpi peräsinakseli menee, antaa aikaa myöten periksi ( korvaa rosterilla ) (Tämä on halpa ja helppo korjaus )
Rockin köliin valettu rautaromu ja menetelmä jolla se on tehty aiheuttaa tihkuvan ruosteisen vuodon veneen pilssiin, jos kölin pinta on rikki. Suuri määrä hartsia, josta köli on rautaromun kanssa muodostettu, on kovettuessaan muodostanut paljon lämpöä, josta on sitten aiheutunut rakenteen sisään erikokoisia hiustiehyeitä. Ruosteista nestettä tihkuu sisään, jos kölin pinta ei ole ehjä, mutta eipä hätää...
Jos vuotoa esiintyy, aja ja muotoile kulmahiomakoneella kölin alareuna reilusti puhtaaksi vanhoista kuiduista ja kiteistä ja ANNA kuivua, oksidit juoksee nyt takaisinpäin monta päivää. Ja sitten päälle uutta lasikuitua, muista primeri. Kustannusarvio 50 euroa.
( rakennustavasta johtuen voit ottaa vaikka kuinka paljon alhaalta pois, että saat puhtaaksija kuivaksi)
Osta isompi spinnu. Alirikauksesta johtuen suosittelen erityisesti isoa sivutuulispinnua, vaikka ainoaksikin spinnuksi
Rockin sisuksen voi uusia korvaamalla tikatun ja liimatun "bussin konekoppamateriaalin" esim paksulla vaalealla umpisolumuovilla tai neopreenillä, vanhat liimat istuu tod. tiukasti mutta sisustusmoduulin muovipinta puhdistettuna on siisti ja salonkikelpoinen sellaisenaan
Rockin alkuperäinen sisusta on muuten TOIMIVA. Aina lämmin selkää vasten ja pyyhkimällä kuiva.
Rock on suuresta valmistusmäärästä johtuen halvempi kuin muut vaihtoehdot.
Rock on varmasti loistava ekavene. Lajin hienoudet voi sitten opetella sillä toisella ja kolmannella veneellä.
Tällä palstalla oli ihan hyviä rokkijuttuja.
Ei mitää alerttia pehmeästä kannesta, hintaa alas ja sitten: pehmeä ja vettynyt alue; leikkaa siististi laikalla sisämoduulista paneeli pois, raavi vettynyt palsa irti ja anna kuivua. Laminoi irroittamasi paneeli ohuella kudotulla lasikuitumatolla takaisin( purista ylimääräinen hartsi pois vaakatasossa, muuten suikaleet päätyvät nenällesi )Tee sen jälkeen pieni valureikä kanteen ja valuttele ruutalla ontelo täyteen hartsi/mikropalloseosta. Halpa ja helppo homma.
Ja niin kuin joku jo mainitsi, vedä nostimet
ja kaijat taakse ( mastolta vinssi seisomaan ruffin katolle, sprayhoodin alle, vapauttajat)
Venelehti teki vertailun näistä halvoista ekoista veneistä jokunen vuosi sitten, mukana oli Rokin lisäksi muitakin, soita sinne ja tilaa arkistosta kys. numerot, jutut teki Kari Wilen.
Että näin sen näin. Rok Rok.Eiköhän ne H-veneiden huonot mastot ole ehtineet jo yli kolmenkymmenen vuoden aikana tulla alas, jos ovat tullakseen... Muistaakseni vuosimallista -71 alkaen alkuperäisetkin mastot ovat jo parempia. Joku paremmin tietävä korjatkoon.
- veneetön
joo pikku budjetilla olen perheelle ( kaksi aikuista ja kaksi pientä mukulaa ) yhteistä kesäistä tekemistä kehittelemässä... ja nuoruusvuosien kesätekemisiä herättelemässä henkiin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849