sopimuksen irtisanominen ei aiheuta

elatusmaksuja

Olen aloittanut oikeusprosessin, missä yksipuolinen sopimuksen (avioliitto) irtisanominen on johtanut irtisanotun elatusmaksuihin.

Sopimuksen yksipuolinen irtisanominen nimittäin aiheuttaa vastuita vain irtisanovalle osapuolelle.

Suomen valtio joutuu korvaamaan kaikki sellaiset elatusmaksut, joita on vaadittu ja maksettu sen perusteella, että saajaosapuoli on irtisanonut sopimuksen yksipuolisesti.

8

916

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ninhän se on

      Mies maksaa vaikka akka huorraaa perheen helvettiin!

    • Sekoitat kaksi asiaa ...

      Avioliiton "irtisanominen" yksipuolisesti on mahdollista -- eikä se aiheuta sinulle mitään elatusvelvollisuutta exästääsi kohtaan. Ennen niin oli (noh, ja teoriassa vieläkin), toisaalta silloin haettiin myös "syyllinen" eroon.

      Aivan eri asia sitten ovat lapsesi, jotka olet tähän maailmaan saattanut. Heistä olet elatusvelvollinen toisen heidän vanhempansa kanssa (exäsi).

      Kunhan tuon ymmärrät, niin kommenttisi: "Sopimuksen yksipuolinen irtisanominen nimittäin aiheuttaa vastuita vain irtisanovalle osapuolelle." on aivan älytön ... vanhemmuus kun on sellainen sopimus mistä ei kovin helposti irtisanouduta, eikä etenkään yksipuolisesti.

      Mutta älä menetä toivorikkauttasi ... kyllä sinä vanhemmuuden velvollisuuksista (ja oikeuksista) pääset eroon. Elarit nimittäin lakkaavat jos annat lapsenne äidin uuden miesystävän (tai puolison) adoptoida heidät -- mutta siinä sopimuksessa sinulla todellakin on sanasi sanottavana.

      Että onnea vain oikeusprosessiisi !! :-D

    • ... kun solmit sopimuksen (avioliitto) tiesit, tai ainakin sinun olisi pitänyt tietää, että sen voi irtisanoa yksipuolisesti. Toivottavasti tiesit myös mitä ko. sopimus merkitsee omaisuuden osalta, ellei avioehtoa ole.

      Muistaakseni suomenkielessä sana "typerys" kuvaa hyvin henkilö joka tekee sopimuksia joiden ehtoja ei ymmärrä --- idiootti sanana kuvaa henkilöä joka ei edes ymmärrä olleensa typerys.

    • Toinen Oikkari

      "Olen aloittanut oikeusprosessin, missä yksipuolinen sopimuksen (avioliitto) irtisanominen on johtanut irtisanotun elatusmaksuihin.

      Sopimuksen yksipuolinen irtisanominen nimittäin aiheuttaa vastuita vain irtisanovalle osapuolelle."

      Voi hyvää päivää. Toivottavasti olet ymmärtänyt hankkia itsellesi juristin oikeudenkäyntiä varten. Jos näin on, niin suosittelen vilpittömästi sinua vaihtamaan juristin edes hiukan asioiden päälle ymmärtävään yksilöön. Suoraan sanottuna minä en voi ymmärtää miten joku juristi voisi olla noin pihalla, olkoot työskennellyt vaikka 35 vuotta työpaikassa jolla ei ole mitään tekemistä yksityisoikden kanssa.

      Avioliitto ei ole juridisesti sopimus. On täysin käsittämätöntä että joku lähtee soveltamaan sopimusoikeuden oppeja avioliittoon, joka ei ole edes oikeustoimi. Jos tämä ei ollut provo, mitä oletan tämä olleen, niin nyt haastehakemus kiirellä pois käräjäoikeudesta ettei 6-0 hävitty oikeudenkäynti tule kalliiksi.

      • yx tavallinen

        //Avioliitto ei ole juridisesti sopimus. On täysin käsittämätöntä että joku lähtee soveltamaan sopimusoikeuden oppeja avioliittoon, joka ei ole edes oikeustoimi.//

        Mitäs se Toinen Oikkari meuhkaa!

        Oletko eri mieltä kuin Aarnio & Helin teoksessaan Suomen avioliitto-oikeus?

        "Avioliitto voi syntyä vain vihkimisen kautta. Vihkiminen on oikeudellisesti katsoen miehen ja naisen sopimus siitä, että heihin sovelletaan avioliittolainsäädäntöä."

        "Vihkijän edessä ... otaksuttavasti vähemmistö kihlapareista mieltää olevansa tekemässä juridista sopimusta, ja monen kohdalla on kysymys sosiaalisten normien mukaisesta käyttäytymisestä, johon oikeusvaikutukset kytkeytyvät "ulkoa päin" samaan tapaan kuin avosuhdelainsäädännössä. Tämän ei kuitenkaan pidä antaa hämätä sitä, että puheena olevien sääntelytapojen välillä on huomattava ero. Avioliittolainsäädäntö perustuu sopimusvapauteen ja siihen liittyvään vastuun ajatukseen."

        Tietenkään ihan kaikki avioliitossa ei ole vapaasti sovittavissa (kuten tuo "irtisanominen"). Mutta ei kai alkuperäinen sitä tarkoittanutkaan.


      • Toinen Oikkari
        yx tavallinen kirjoitti:

        //Avioliitto ei ole juridisesti sopimus. On täysin käsittämätöntä että joku lähtee soveltamaan sopimusoikeuden oppeja avioliittoon, joka ei ole edes oikeustoimi.//

        Mitäs se Toinen Oikkari meuhkaa!

        Oletko eri mieltä kuin Aarnio & Helin teoksessaan Suomen avioliitto-oikeus?

        "Avioliitto voi syntyä vain vihkimisen kautta. Vihkiminen on oikeudellisesti katsoen miehen ja naisen sopimus siitä, että heihin sovelletaan avioliittolainsäädäntöä."

        "Vihkijän edessä ... otaksuttavasti vähemmistö kihlapareista mieltää olevansa tekemässä juridista sopimusta, ja monen kohdalla on kysymys sosiaalisten normien mukaisesta käyttäytymisestä, johon oikeusvaikutukset kytkeytyvät "ulkoa päin" samaan tapaan kuin avosuhdelainsäädännössä. Tämän ei kuitenkaan pidä antaa hämätä sitä, että puheena olevien sääntelytapojen välillä on huomattava ero. Avioliittolainsäädäntö perustuu sopimusvapauteen ja siihen liittyvään vastuun ajatukseen."

        Tietenkään ihan kaikki avioliitossa ei ole vapaasti sovittavissa (kuten tuo "irtisanominen"). Mutta ei kai alkuperäinen sitä tarkoittanutkaan.

        En halua lähteä etsimään täydellistä ja tyhjentävää sopimuksen määritelmää, liekö sellaista olemassakaan. Mutta heitetään lonkalta pari argumenttia jotka liittyvät sopimuksen ”tunnusmerkkeihin”:

        1) Avioliitto ei synny oikeustoimilain mekanismin perusteella kuten sopimukset. Avioliitto syntyy erityisellä juridisella toimituksella jota kutsutaan vihkimiseksi.

        2) Mitkä ovat avioliiton ”sopimusosapuolten” pääsuoritusvelvollisuudet? Vastausta on turha etsiä: niitä ei ole. Toki avioliittolaki sisältää paljonkin velvollisuuksia puolisoille, mutta ne eivät seuraa sopimuksesta vaan pakottavasta lainsäädännöstä.

        3) Kohdasta 2) johtuen aviopuolisot eivät voi joutua vahingonkorvausvelvollisiksi ”sopimuksen” täyttämistä koskevien laiminlyöntien vuoksi. Ole ystävällinen ja määrittele esim. positiivinen sopimusetu tavanomaisessa avioliitossa.

        4) Avioerontuomion hakemiselle ei aseteta mitään perusteita. Avioeroa haettaessa ei voi tulla arvioitavaksi, että oliko avioeron hakemisen aineelliset edellytykset käsillä (vrt. sopimuksen irtisanominen).

        5) Oikeustoimilaki ei ylipäätään sovellu avioliittoihin. Esimerkiksi vihkimistä ei voida julistaa pätemättömäksi sillä perusteella, että jommaltakummalta puolisolta puuttui oikeustoimikelpoisuus. Avioliitto-oikeudessa on tämän vuoksi erityisjärjestelyitä tällaiseen tilanteeseen, mm. vihkijän oikeus kieltäytyä vihkimästä jos jommalla kummalla osapuolista näyttäisi vippaavan yliskamarissa liian pahasti.


        Listaa voisi varmasti jatkaa. En tosin pidä sitä tarpeellisena, toivottavasti et sinäkään. Mitä mainitsemaasi opukseen tulee, niin on sääli että se on edelleen pahoin vanhentuneena oppikirjakäytössä. Toki AL:n perusjärjestelmä on pitkälti sama kuin kirjan kirjoittamisen aikaan, mutta monet lainmuutokset ja KKO:n prejudikaatit ovat muuttaneet oikeustilaa todella paljon.

        A.A:n luennolla olen istunut. Kertakaikkisen viisas mies ja lisäksi aivan loistava esiintyjä. Myös po. kirjan olen kyllä lukenut. Ulkomuistista hakien arvioin sinun nyt viittaavaan kirjan johdantosivuille. Kirjoittajat ovat otaksuttavasti johdantoa kirjoittaessaan olettaneet lukijalla olevan esitietoja juridiikasta. Jopa siviilioik. proffat saattavat käyttää ilmaisua ”sopimus” muussa kun juridisessa tarkoituksessa.

        ”Vihkiminen on oikeudellisesti katsoen miehen ja naisen sopimus siitä, että heihin sovelletaan avioliittolainsäädäntöä.”

        Miten tämä liittyy asiaan? Puhutaanko tässä edes sanallakaan avioliiton sopimusluonteesta? Puhumattakaan sopimuksesta juridisena instrumenttina?

        "Vihkijän edessä ... otaksuttavasti vähemmistö kihlapareista mieltää olevansa tekemässä juridista sopimusta, ja monen kohdalla on kysymys sosiaalisten normien mukaisesta käyttäytymisestä, johon oikeusvaikutukset kytkeytyvät "ulkoa päin" samaan tapaan kuin avosuhdelainsäädännössä. Tämän ei kuitenkaan pidä antaa hämätä sitä, että puheena olevien sääntelytapojen välillä on huomattava ero. Avioliittolainsäädäntö perustuu sopimusvapauteen ja siihen liittyvään vastuun ajatukseen."

        Kirjoittaja otaksuttavasti haluaa korostaa, että avioliittolain varallisuusjärjestelmän soveltuminen parisuhteen osapuolten parisuhteeseen on jäljitettävissä osapuolten tietoiseen / tiedostamattomaan PÄÄTÖKSEEN, eli aktiiviseen toimintaan. Konteksti on liian suppea jotta voisin päätellä että viittaako kirjoittaja tuossa sanalla sopimusvapaus 1) avioliiton solmimisen vapaaehtoisuuteen, vai 2) sopimusvapauteen avioliiton aikana puolisoiden välillä (vrt. n. v. 1930 kumotun AOL:n järjestelmä jossa sopiminen puolisoiden välillä oli rajoitettua)

        Eikös alkuperäinen juuri ollut ryhtymässä oikeusprosessiin "sopimusrikkomuksen" vuoksi? Mielestäni kannanottoni on tämän vuoksi paikallaan. Avioliitto ei ole juridisesti sopimus.


      • Toinen Oikkari
        Toinen Oikkari kirjoitti:

        En halua lähteä etsimään täydellistä ja tyhjentävää sopimuksen määritelmää, liekö sellaista olemassakaan. Mutta heitetään lonkalta pari argumenttia jotka liittyvät sopimuksen ”tunnusmerkkeihin”:

        1) Avioliitto ei synny oikeustoimilain mekanismin perusteella kuten sopimukset. Avioliitto syntyy erityisellä juridisella toimituksella jota kutsutaan vihkimiseksi.

        2) Mitkä ovat avioliiton ”sopimusosapuolten” pääsuoritusvelvollisuudet? Vastausta on turha etsiä: niitä ei ole. Toki avioliittolaki sisältää paljonkin velvollisuuksia puolisoille, mutta ne eivät seuraa sopimuksesta vaan pakottavasta lainsäädännöstä.

        3) Kohdasta 2) johtuen aviopuolisot eivät voi joutua vahingonkorvausvelvollisiksi ”sopimuksen” täyttämistä koskevien laiminlyöntien vuoksi. Ole ystävällinen ja määrittele esim. positiivinen sopimusetu tavanomaisessa avioliitossa.

        4) Avioerontuomion hakemiselle ei aseteta mitään perusteita. Avioeroa haettaessa ei voi tulla arvioitavaksi, että oliko avioeron hakemisen aineelliset edellytykset käsillä (vrt. sopimuksen irtisanominen).

        5) Oikeustoimilaki ei ylipäätään sovellu avioliittoihin. Esimerkiksi vihkimistä ei voida julistaa pätemättömäksi sillä perusteella, että jommaltakummalta puolisolta puuttui oikeustoimikelpoisuus. Avioliitto-oikeudessa on tämän vuoksi erityisjärjestelyitä tällaiseen tilanteeseen, mm. vihkijän oikeus kieltäytyä vihkimästä jos jommalla kummalla osapuolista näyttäisi vippaavan yliskamarissa liian pahasti.


        Listaa voisi varmasti jatkaa. En tosin pidä sitä tarpeellisena, toivottavasti et sinäkään. Mitä mainitsemaasi opukseen tulee, niin on sääli että se on edelleen pahoin vanhentuneena oppikirjakäytössä. Toki AL:n perusjärjestelmä on pitkälti sama kuin kirjan kirjoittamisen aikaan, mutta monet lainmuutokset ja KKO:n prejudikaatit ovat muuttaneet oikeustilaa todella paljon.

        A.A:n luennolla olen istunut. Kertakaikkisen viisas mies ja lisäksi aivan loistava esiintyjä. Myös po. kirjan olen kyllä lukenut. Ulkomuistista hakien arvioin sinun nyt viittaavaan kirjan johdantosivuille. Kirjoittajat ovat otaksuttavasti johdantoa kirjoittaessaan olettaneet lukijalla olevan esitietoja juridiikasta. Jopa siviilioik. proffat saattavat käyttää ilmaisua ”sopimus” muussa kun juridisessa tarkoituksessa.

        ”Vihkiminen on oikeudellisesti katsoen miehen ja naisen sopimus siitä, että heihin sovelletaan avioliittolainsäädäntöä.”

        Miten tämä liittyy asiaan? Puhutaanko tässä edes sanallakaan avioliiton sopimusluonteesta? Puhumattakaan sopimuksesta juridisena instrumenttina?

        "Vihkijän edessä ... otaksuttavasti vähemmistö kihlapareista mieltää olevansa tekemässä juridista sopimusta, ja monen kohdalla on kysymys sosiaalisten normien mukaisesta käyttäytymisestä, johon oikeusvaikutukset kytkeytyvät "ulkoa päin" samaan tapaan kuin avosuhdelainsäädännössä. Tämän ei kuitenkaan pidä antaa hämätä sitä, että puheena olevien sääntelytapojen välillä on huomattava ero. Avioliittolainsäädäntö perustuu sopimusvapauteen ja siihen liittyvään vastuun ajatukseen."

        Kirjoittaja otaksuttavasti haluaa korostaa, että avioliittolain varallisuusjärjestelmän soveltuminen parisuhteen osapuolten parisuhteeseen on jäljitettävissä osapuolten tietoiseen / tiedostamattomaan PÄÄTÖKSEEN, eli aktiiviseen toimintaan. Konteksti on liian suppea jotta voisin päätellä että viittaako kirjoittaja tuossa sanalla sopimusvapaus 1) avioliiton solmimisen vapaaehtoisuuteen, vai 2) sopimusvapauteen avioliiton aikana puolisoiden välillä (vrt. n. v. 1930 kumotun AOL:n järjestelmä jossa sopiminen puolisoiden välillä oli rajoitettua)

        Eikös alkuperäinen juuri ollut ryhtymässä oikeusprosessiin "sopimusrikkomuksen" vuoksi? Mielestäni kannanottoni on tämän vuoksi paikallaan. Avioliitto ei ole juridisesti sopimus.

        "Oletko eri mieltä kuin Aarnio & Helin teoksessaan Suomen avioliitto-oikeus?"

        Jäipä tuossa kysymys pikaistuksissaan kirjoittaessa vastaamatta. Vastataan nyt: ei, en ole eri mieltä kirjoittajien kanssa, sillä uskon ymmärtäväni mitä he tarkoittavat ;)


    • tee tällaista

      Sääliksi käy oikeuslaitosta jos vaatimuksesi sinne etenevät. Aivan kuin siellä ei olisi ihan oikeistakin asioita käsiteltävänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      152
      2954
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      368
      2050
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1805
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1772
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      975
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      792
    Aihe