Voinko adventistina pyhittää lepopäiväni

työtä tehden?

Teen vuorotyötä ja aina joskus menen työhön pyhäpäivänä. Itsekseni ajattelen silti pyhittäväni lepopäivän ainakin ajatuksissa.

30

977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitettu on

      8. Muista pyhittää lepopäivä.
      9. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
      10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
      11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

      • Yritäppä uudelleen

        omin sanoin ja ajatuksin.


    • tekemisen orjuudesta

      Minun mielestäni voit.Minä ainakin omalla kohdallani uskon siihen.Kuuntele tarkaan mitä Jeesus sanoi.Hän suurin mestarimme ja neuvon antajamme sanoi näin:
      Ei ihminen ole sapattia varten,vaan sapatti on ihmistä varten,ilon päivä.Mielestäni se tekee suuremman synnin,joka nuristen ja vastahakoisesti viettää sapattia,kuin se joka tekee mitä hän sillä hetkellä on velvoitettu tekemään.On tietenkin siunattua jos saa levätä ja irtautua arjen askareista sapattina.Käydä sapatti kirkossakin,
      olla seurakuntalaisten kanssa ylistämässä Jeesusta
      sapatin Herraa.Mutta on ihanaa muistaa,missä sitten oletkin kiitollisin mielin että nyt on se päivä.Siunattua sapattia sinulle.

    • Timo Flink

      Sapattia ei ole tarkoitettu sellaisen maallisen työn tekemiseen, joka ei ole elämää säilyttävä ja suojeleva, kuten esim. lääkärin työ on. Jumala on tämän jo ilmoittanut. Ihmisten mielipide ei ratkaise mitään. Se ratkaisee, mitä Jumala asiasta sanoo. Sapatti on *pyhä* päivä, ei vain lepopäivä eikä Jumala hyväksy sapatin pyhyyden rikkomista. Tietämättä mitä työtä teet, voin vain todeta, että hoitoalan työt ovat sallittuja Jeesuksen esimerkin mukaisesti, mutta oman edun ajamiseen tähtäävä työ on sapatin rikkomista ja siten syntiä.

      Timo Flink

      • antanut jonkun

        luettelon sallituista ammateista sapattina? Vai sinäkö luulet siihen pystyväsi! Onko sapttisin kiellettyä tulla adventtikirkkoon, julkisilla kulkuvälineillä. Pitäisikö bussikuskin kysyä matkustajalta, oletko menossa sairaalaan töihin tai adventtikirkkoon. Jos et ole menossa näistä jompaan kumpaan, niin ulos bussista!
        Miettikää itse, joskus vakavasti näitä asioita, älkääkä antako noita viidenpennin selityksiänne.


      • Timo Flink
        antanut jonkun kirjoitti:

        luettelon sallituista ammateista sapattina? Vai sinäkö luulet siihen pystyväsi! Onko sapttisin kiellettyä tulla adventtikirkkoon, julkisilla kulkuvälineillä. Pitäisikö bussikuskin kysyä matkustajalta, oletko menossa sairaalaan töihin tai adventtikirkkoon. Jos et ole menossa näistä jompaan kumpaan, niin ulos bussista!
        Miettikää itse, joskus vakavasti näitä asioita, älkääkä antako noita viidenpennin selityksiänne.

        Löydät periaatteen Raamatusta. Ennemmin tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.

        Timo Flink


      • Sirkka Iita
        antanut jonkun kirjoitti:

        luettelon sallituista ammateista sapattina? Vai sinäkö luulet siihen pystyväsi! Onko sapttisin kiellettyä tulla adventtikirkkoon, julkisilla kulkuvälineillä. Pitäisikö bussikuskin kysyä matkustajalta, oletko menossa sairaalaan töihin tai adventtikirkkoon. Jos et ole menossa näistä jompaan kumpaan, niin ulos bussista!
        Miettikää itse, joskus vakavasti näitä asioita, älkääkä antako noita viidenpennin selityksiänne.

        Jeesus vapautti,olet vapaa.
        Usko raamatun sanaa,ja kuuntele sydämesi ääntä,
        jos sydämesi ei sinua syytä,et tee syntiä.
        Kun sinä olet uskossa ottanut vastaan vapahtajasi,sinä olet vapaa ihmis teoista,koska palvelet Herraa sydämelläsi,vaikka kätesi tekisi
        työtä.Jos olet palvelu ammatissa,palvelet samalla vielä lähimäisiäsikin.Jeesus Itse antoi meille vapauden ja sanoi sapatti on ihmistä,siis sinuakin varten,eikä ihminen sapattia varten.Ilon päivä.
        Usko enemmän Vapahtajan sanoja.Äläkä suostu enää ikeen alle,josta olemme vapautuneet.Vapauteen
        Jeesus meidät vapautti.Näin minä olen asian ymmärtänyt.On parempi viettää sapattia ilolla Herraansa kiitellen,kuin katkerana vetää kivirekeä,enemmän minun mielestäni on syntiä sellainen,kun voivotellaan ja nuristaan sapatin tähden,kun kerran Jeesus antoi meille UUDEN sapatti käskyn,pysytään siinä,eikä kirjaimen vanhassa ja palvellaan sydämen ilolla Herraa missä sitten olemmekin.tv.Sisaresi Herrassa.


      • ei-medisiinari

        >>> - - hoitoalan työt ovat sallittuja Jeesuksen esimerkin mukaisesti, mutta oman edun ajamiseen tähtäävä työ on sapatin rikkomista ja siten syntiä.


      • Timo Flink
        ei-medisiinari kirjoitti:

        >>> - - hoitoalan työt ovat sallittuja Jeesuksen esimerkin mukaisesti, mutta oman edun ajamiseen tähtäävä työ on sapatin rikkomista ja siten syntiä.

        Sapatti on se päivä, jolloin sairaista nimen omaan piti/pitää huolehtia. Siksi Jeesus teki suurimmat parannusihmeensä juuri sapattina.

        Jumala vaatii ihmisen kyllä tuomiolle kaikista motiiveistakin, joten jätetään niiden tarkastelu hänelle (2Kor. 5:10, Saarn. 12:13-14).

        Timo Flink


      • Tulipalot jäisivät

        sammuttamatta, liikenne pysähtyisi, vesi loppuisi, sähkö loppuisi jne..


      • Timo Flink
        Tulipalot jäisivät kirjoitti:

        sammuttamatta, liikenne pysähtyisi, vesi loppuisi, sähkö loppuisi jne..

        Tulipalon sammuttaminen on kyllä elämän suojelemista. Samoin riittävän veden ja sähkön saannin turvaaminen.

        Sen sijaan esimerkiksi kaupankäynti tai vaikka tietokoneohjelmien koodaaminen ei sitä ole.

        Timo Flink


      • ei saa niin tehdä
        Timo Flink kirjoitti:

        Tulipalon sammuttaminen on kyllä elämän suojelemista. Samoin riittävän veden ja sähkön saannin turvaaminen.

        Sen sijaan esimerkiksi kaupankäynti tai vaikka tietokoneohjelmien koodaaminen ei sitä ole.

        Timo Flink

        Todistettavasti adventisti on käynyt kaupassa sapattina ja tehnyt siellä kauppaa.


      • Timo Flink kirjoitti:

        Tulipalon sammuttaminen on kyllä elämän suojelemista. Samoin riittävän veden ja sähkön saannin turvaaminen.

        Sen sijaan esimerkiksi kaupankäynti tai vaikka tietokoneohjelmien koodaaminen ei sitä ole.

        Timo Flink

        Mielenkiintoinen näkymä.

        Tuolloin olisi vaikeaa sammuttaa paloa, koska sähköt olisivat kokonaan poissa, myös paineet vesiputkistoista, koska väki levossa. Jos kaikki olisivat adventisteja, niin olisi palojen sammuttamiseksi sallittava myös sähkölaitosten, ydinvoimaloiden ja vesilaitosten henkilökunnan työnteko. Heille tarvittavat kuljetukset töihin, joten bensa-asemille työntekijät ja linja-autoihin kuljettajat, aurausmiehet teille... Lapsille hoitopaikkoihin hoitajat, kun isät ja äidit on töissä.

        Jos tietokoneita ei saa koodata lauantaisin, niin sitten taas nuo laitokset automaationsa takia menisivät tukkoon, ydinlaitos alkaisi keittää ja niinpä pitäisi kutsua atk-miehetkin töihin.

        Ruuanlaittajat tarvittaisiin kaikille työntekijöille ja hoidossa oleville lapsille ruokaa valmistamaan ja myymään. Tähän taas tarvittaisiin lisää ihmisiä ruoka-aineiden kuljetuksiin, pakkaamiseen ja säilömiseen.

        Jos kaikki olisivat adventisteja, niin pian olisi suurin osa töistä sallittua lauantaisin.


      • Timo Flink
        ei saa niin tehdä kirjoitti:

        Todistettavasti adventisti on käynyt kaupassa sapattina ja tehnyt siellä kauppaa.

        Olet oikeassa, valitettavasti. Tiedän itsekin vastaavia tapauksia. Ne ovat sapatin rikkomista.

        Timo Flink


      • Timo Flink
        uskova_1 kirjoitti:

        Mielenkiintoinen näkymä.

        Tuolloin olisi vaikeaa sammuttaa paloa, koska sähköt olisivat kokonaan poissa, myös paineet vesiputkistoista, koska väki levossa. Jos kaikki olisivat adventisteja, niin olisi palojen sammuttamiseksi sallittava myös sähkölaitosten, ydinvoimaloiden ja vesilaitosten henkilökunnan työnteko. Heille tarvittavat kuljetukset töihin, joten bensa-asemille työntekijät ja linja-autoihin kuljettajat, aurausmiehet teille... Lapsille hoitopaikkoihin hoitajat, kun isät ja äidit on töissä.

        Jos tietokoneita ei saa koodata lauantaisin, niin sitten taas nuo laitokset automaationsa takia menisivät tukkoon, ydinlaitos alkaisi keittää ja niinpä pitäisi kutsua atk-miehetkin töihin.

        Ruuanlaittajat tarvittaisiin kaikille työntekijöille ja hoidossa oleville lapsille ruokaa valmistamaan ja myymään. Tähän taas tarvittaisiin lisää ihmisiä ruoka-aineiden kuljetuksiin, pakkaamiseen ja säilömiseen.

        Jos kaikki olisivat adventisteja, niin pian olisi suurin osa töistä sallittua lauantaisin.

        Kehäpäätelmäsi ei kyllä pidä paikkaansa. Sapattina työn tekeminen on ja pysyy kielettynä, mikäli kyse ei ole elävää suojelevasta ja ylläpitävästä työstä. Suurin osa ihmisten keksimistä töistä on sellaisia, että ne Jumala on kieltänyt.

        Timo Flink


      • Timo Flink kirjoitti:

        Kehäpäätelmäsi ei kyllä pidä paikkaansa. Sapattina työn tekeminen on ja pysyy kielettynä, mikäli kyse ei ole elävää suojelevasta ja ylläpitävästä työstä. Suurin osa ihmisten keksimistä töistä on sellaisia, että ne Jumala on kieltänyt.

        Timo Flink

        valitettavasti nykypäivän yhteiskunta on rakentunut niin, että niitä välttämättömiä töitä tuntuu löytyvän. Aika hyvin Uskova_1 tilannetta kuvasi edellä. Toki monia töitä voidaan valmistella jo etukäteen ja tehdä vain ns. välttämättömät asiat Sapattina, mutta kuka sen pystyy määrittelemään mikä on välttämätöntä ja mikä ei. Varsinkaan kun useimmat työnantajat eivät ole Adventistejä.

        Itse olen tehnyt työtä Sapattisinkin, vaikka olen adventisti. Siihen on pari syytä:

        1. Työtehtävä on tarkoituksenmukaista ja järkevää hoitaa heti, eikä sitä kannatta siirtää myöhemmäksi, koska erinäisten järjestelyjen tekeminen veisi enemmän aikaa kuin itse työtehtävä.

        2. En halua vähentää työtovereitteni mahdollisuuksia viikonloppuvapaisiin ja aiheuttaa hankaluuksia työvuorojen suunnittelusta vastaaville. Mikä etuoikeus minulla olisi heihin nähden? Osoittaisiko töistä kieltäytymiseni heille jotenkin kristuksen rakkautta?

        3. Monet työtehtävät on vaan pakko hoitaa, vaikka kaikki sattuisivat olemaan adventistejä.

        4. Jumala tuskin on tarkoittanut, että jokaisen adventistin pitäisi alkaa sairaanhoitajaksi tai pastoriksi. Minulla ei ainakaan ole minkäänlaista taipumusta edellämainittuihin ja muihin vastaaviin ammatteihin.


      • Yksi lukija
        nettihiiri kirjoitti:

        valitettavasti nykypäivän yhteiskunta on rakentunut niin, että niitä välttämättömiä töitä tuntuu löytyvän. Aika hyvin Uskova_1 tilannetta kuvasi edellä. Toki monia töitä voidaan valmistella jo etukäteen ja tehdä vain ns. välttämättömät asiat Sapattina, mutta kuka sen pystyy määrittelemään mikä on välttämätöntä ja mikä ei. Varsinkaan kun useimmat työnantajat eivät ole Adventistejä.

        Itse olen tehnyt työtä Sapattisinkin, vaikka olen adventisti. Siihen on pari syytä:

        1. Työtehtävä on tarkoituksenmukaista ja järkevää hoitaa heti, eikä sitä kannatta siirtää myöhemmäksi, koska erinäisten järjestelyjen tekeminen veisi enemmän aikaa kuin itse työtehtävä.

        2. En halua vähentää työtovereitteni mahdollisuuksia viikonloppuvapaisiin ja aiheuttaa hankaluuksia työvuorojen suunnittelusta vastaaville. Mikä etuoikeus minulla olisi heihin nähden? Osoittaisiko töistä kieltäytymiseni heille jotenkin kristuksen rakkautta?

        3. Monet työtehtävät on vaan pakko hoitaa, vaikka kaikki sattuisivat olemaan adventistejä.

        4. Jumala tuskin on tarkoittanut, että jokaisen adventistin pitäisi alkaa sairaanhoitajaksi tai pastoriksi. Minulla ei ainakaan ole minkäänlaista taipumusta edellämainittuihin ja muihin vastaaviin ammatteihin.

        Niin olet adventisti ja kerroit avoimesti tilanteesi ja miten asiaan suhtaudut. Itse en ole adventisti, mutta tällä palstalla tuotuani samankaltaisen tilanteen tänne joskus puoli vuotta sitten(vuorotyötä tekevänä) esille. Minua kehoitettiin irtisanoutumaan ja hankkimaan vaikka ambulanssi kuskin paikkaa, jotta en rikkoisi sapattikäskyä. Vähän nyt olen kyllä ihmeissään... eri kommenteista.


      • ????????
        nettihiiri kirjoitti:

        valitettavasti nykypäivän yhteiskunta on rakentunut niin, että niitä välttämättömiä töitä tuntuu löytyvän. Aika hyvin Uskova_1 tilannetta kuvasi edellä. Toki monia töitä voidaan valmistella jo etukäteen ja tehdä vain ns. välttämättömät asiat Sapattina, mutta kuka sen pystyy määrittelemään mikä on välttämätöntä ja mikä ei. Varsinkaan kun useimmat työnantajat eivät ole Adventistejä.

        Itse olen tehnyt työtä Sapattisinkin, vaikka olen adventisti. Siihen on pari syytä:

        1. Työtehtävä on tarkoituksenmukaista ja järkevää hoitaa heti, eikä sitä kannatta siirtää myöhemmäksi, koska erinäisten järjestelyjen tekeminen veisi enemmän aikaa kuin itse työtehtävä.

        2. En halua vähentää työtovereitteni mahdollisuuksia viikonloppuvapaisiin ja aiheuttaa hankaluuksia työvuorojen suunnittelusta vastaaville. Mikä etuoikeus minulla olisi heihin nähden? Osoittaisiko töistä kieltäytymiseni heille jotenkin kristuksen rakkautta?

        3. Monet työtehtävät on vaan pakko hoitaa, vaikka kaikki sattuisivat olemaan adventistejä.

        4. Jumala tuskin on tarkoittanut, että jokaisen adventistin pitäisi alkaa sairaanhoitajaksi tai pastoriksi. Minulla ei ainakaan ole minkäänlaista taipumusta edellämainittuihin ja muihin vastaaviin ammatteihin.

        Eikös ne adventistipastorit hanki leipänsä Sapattityöllä?


      • Timo Flink
        ???????? kirjoitti:

        Eikös ne adventistipastorit hanki leipänsä Sapattityöllä?

        1) Minä teen töitä koko viikon (paitsi nyt kun olen opintovapaalla).

        2) En katso, että saarnaaminen on työtä. Se on palvelemista / seurakunnan rakentamista. Kaikki valmistelut/toimet/työt on tehty jo viikolla.

        3) Jeesuksen mukaan papit ovat syyttömät suorittaessaan heille määrättyjä tehtäviä sapattina.

        Timo Flink


      • Timo Flink
        Yksi lukija kirjoitti:

        Niin olet adventisti ja kerroit avoimesti tilanteesi ja miten asiaan suhtaudut. Itse en ole adventisti, mutta tällä palstalla tuotuani samankaltaisen tilanteen tänne joskus puoli vuotta sitten(vuorotyötä tekevänä) esille. Minua kehoitettiin irtisanoutumaan ja hankkimaan vaikka ambulanssi kuskin paikkaa, jotta en rikkoisi sapattikäskyä. Vähän nyt olen kyllä ihmeissään... eri kommenteista.

        ollessani aiemmin muissa töissä kuin sananpalvelija järjestin asiani työnantajien kanssa aina niin, että sain lähteä hyvissä ajoin perjantaina ennen sapatin alkua enkä koskaan ollut sapattisin töissä. En edes siinä vaiheessa, kun olin MAMK:n palkkalistoilla ja usein viikonloppuisin oli kansainvälisiä seminaareja, joissa olisi pitänyt olla mukana. Sunnuntaisin menin, sapattisin en. Nyt kun teen väitöskirjaa, sama "ongelma" tulee eteen jatko-opinnoissa. Usein tutkimusseminaarit ovat viikonloppuisin. En ota niihin osaa, jos ne ovat sapattisin. Viivästyttää opintoja, mutta ennemmin olen kuuliainen Jumalalle.

        Timo Flink


      • udellaampa
        Timo Flink kirjoitti:

        1) Minä teen töitä koko viikon (paitsi nyt kun olen opintovapaalla).

        2) En katso, että saarnaaminen on työtä. Se on palvelemista / seurakunnan rakentamista. Kaikki valmistelut/toimet/työt on tehty jo viikolla.

        3) Jeesuksen mukaan papit ovat syyttömät suorittaessaan heille määrättyjä tehtäviä sapattina.

        Timo Flink

        Hyvähän se on pitää itseänsä mallikkaana addventistina, kun se ei ole rahasta kiinni ,että voi olla vapaalla .Mutta entä kun ei ole rahaa että täytyy olla töissä niinä päivinä kun edes on töitä oli se sitten vaikka lauantai. Vai annatko sinä Timo rahaa näille huonompi osaisille ?


      • ole hyväksi
        nettihiiri kirjoitti:

        valitettavasti nykypäivän yhteiskunta on rakentunut niin, että niitä välttämättömiä töitä tuntuu löytyvän. Aika hyvin Uskova_1 tilannetta kuvasi edellä. Toki monia töitä voidaan valmistella jo etukäteen ja tehdä vain ns. välttämättömät asiat Sapattina, mutta kuka sen pystyy määrittelemään mikä on välttämätöntä ja mikä ei. Varsinkaan kun useimmat työnantajat eivät ole Adventistejä.

        Itse olen tehnyt työtä Sapattisinkin, vaikka olen adventisti. Siihen on pari syytä:

        1. Työtehtävä on tarkoituksenmukaista ja järkevää hoitaa heti, eikä sitä kannatta siirtää myöhemmäksi, koska erinäisten järjestelyjen tekeminen veisi enemmän aikaa kuin itse työtehtävä.

        2. En halua vähentää työtovereitteni mahdollisuuksia viikonloppuvapaisiin ja aiheuttaa hankaluuksia työvuorojen suunnittelusta vastaaville. Mikä etuoikeus minulla olisi heihin nähden? Osoittaisiko töistä kieltäytymiseni heille jotenkin kristuksen rakkautta?

        3. Monet työtehtävät on vaan pakko hoitaa, vaikka kaikki sattuisivat olemaan adventistejä.

        4. Jumala tuskin on tarkoittanut, että jokaisen adventistin pitäisi alkaa sairaanhoitajaksi tai pastoriksi. Minulla ei ainakaan ole minkäänlaista taipumusta edellämainittuihin ja muihin vastaaviin ammatteihin.

        Hyvä vastaus .Tällaisen sapatin vieton minäkin luterilaisena ymmärän .Vaikka itse vietänkin sunnuntaita.
        Siunausta elämääsi.


      • ....
        ???????? kirjoitti:

        Eikös ne adventistipastorit hanki leipänsä Sapattityöllä?

        eikä se ole hyvän tekemistä vaan pahan.


      • Yksi lukija kirjoitti:

        Niin olet adventisti ja kerroit avoimesti tilanteesi ja miten asiaan suhtaudut. Itse en ole adventisti, mutta tällä palstalla tuotuani samankaltaisen tilanteen tänne joskus puoli vuotta sitten(vuorotyötä tekevänä) esille. Minua kehoitettiin irtisanoutumaan ja hankkimaan vaikka ambulanssi kuskin paikkaa, jotta en rikkoisi sapattikäskyä. Vähän nyt olen kyllä ihmeissään... eri kommenteista.

        On hyvä pyrkiä sapatin lepoon, mutta ei se aina ole niin yksinkertaista. Omantuntonsa mukaan voi jokainen harkita miten päivän pyhittää. Huom! Tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni.

        Eikä kukaan voi kertoa mitään yksityiskohtaisia listoja siitä mitä saa tehdä ja mitä ei. Siinä mentäisiin lopulta kuitenkin naurettaviin hiustenhalkomisiin. En ole koskaan tajunnut niitä, jotka eivät voi sapattina käydä kaupassa jos maito loppuu jne.

        Pyrin viettämään sapattia ja olen tällä hetkellä työssä, jossa ei tarvitse olla viikonloppuna, mutta tilanne voi taas joskus vaihtua.


      • lauantaisin
        nettihiiri kirjoitti:

        On hyvä pyrkiä sapatin lepoon, mutta ei se aina ole niin yksinkertaista. Omantuntonsa mukaan voi jokainen harkita miten päivän pyhittää. Huom! Tämä on vain henkilökohtainen mielipiteeni.

        Eikä kukaan voi kertoa mitään yksityiskohtaisia listoja siitä mitä saa tehdä ja mitä ei. Siinä mentäisiin lopulta kuitenkin naurettaviin hiustenhalkomisiin. En ole koskaan tajunnut niitä, jotka eivät voi sapattina käydä kaupassa jos maito loppuu jne.

        Pyrin viettämään sapattia ja olen tällä hetkellä työssä, jossa ei tarvitse olla viikonloppuna, mutta tilanne voi taas joskus vaihtua.

        Tiesitkö, että uskolla ja omallatunnolla on yllättävän vähän tekemistä toistensa kanssa.
        Todistit juuri, etta adventistien sapattikäsky on omantunnon asia ja yksilöllinen kunkin kohdalla.
        Tästä ei muuten Raamattusi kerro yhtään mitään että
        sapattisi on sinun omantuntosi asia.
        Omantunnonsapatti ei ole sama kuin Raamatun sapatti.


      • ei kysymykseen!
        Timo Flink kirjoitti:

        Löydät periaatteen Raamatusta. Ennemmin tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.

        Timo Flink

        Raamatusta en löydä luetteloa sallituista työpaikoista sapattina! Yhtä jos teet, niin siihen tarvitaan toinen. Et voi kulkea sairaalassa töissä ellei bussit kulje, eikä teitä ole aurattu jne. Ja toisaalta teidän adventistien opetuksen kautta esim. hoitoalalle päätyy ihmisiä, jotka< eivät ole sopivia alalle! Todellinen elämä ja maailma on tosi kaukana teidän E.G.W ihanteistanne. Hoitoalalla tehdään abortteja ja kohta eutanasiaa. Ihanteet on tosi kaukana todellisuudesta! Parempi olisi julistaa ihmisten syntisyyttä ja Vapahtajan tarvetta, kuin yrittää leikkiä tekopyhää.
        Miltä tuntuu aukaista 15 viikkoista abortoitua sikiötä? Mitä sanoa itsemurhan tehneen omaisille? Tai miten lohduttaa lapsensa onnettomuudessa menettäneitä? Kaikkia näitä olen kohdannut entisenä adventistina, mutta vastauksia on ollut vähän. Hoitoala on todella raskas, ja siihen ei ketään pitäisi suostutella uskonnollisin perustein.
        En edes olrta teidän ymmärtävän. Mutta kolleegoille, kaiken menettäneille toivon lohdutusta. Joka on Jeesus Kristus ristiinnaulittuna. Sotilasta ymmärtää sotilas jme. Kuolemaa nähnyt, ymmärtää kuolemaa nähnyttä jne.
        Tähän kaikkeen E.G.W.lla ei ole mitään annettavaa! Kokemuksesta sen tiedän!


    • joku esittää omia

      mielipiteitään ja luulojaan.
      Toinen panee raamatunlauseita vastauksesksi.
      Minä kysyin lähinnä adventistikirkon kantaa tuohon
      sapattityöhön.
      Oletteko niin tyhmiä, ettette osaa vastausta antaa?
      Kysykää nyt sieltä kirkon johtajilta, Jotka tuskein alentuvat tänne rupusakin joukkoon vastaamaan.
      Ehkäpä he tietävät mitä mieltä profeetta oli.

      • kaikkea mitä huvittaa, vai

        Ellen White antoi tarkat ohjeet sapatinvietolle, mutta millaisia ohjeet nämä ovat?


      • toivottavasti joku
        kaikkea mitä huvittaa, vai kirjoitti:

        Ellen White antoi tarkat ohjeet sapatinvietolle, mutta millaisia ohjeet nämä ovat?

        selvittää sapattikäskyt ilman raamatun sekavia lauseita, joita voi tulkita sadoilla eri tavoilla.


      • Olkoon profeetta ja pastorit mitä mieltä vaan. Kyllä jokaisella ihmisellä pitää olla oma käsitys asiasta raamatun periaatteiden pohjalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko nainen siis

      Ihastunut vai rakastunut?
      Ikävä
      75
      2393
    2. Sointu Borg keikistelee vartaloa nuolevassa mekossa -Kohukaunotar Marika Fingerroos kuittaa "Mikä.."

      Sointu Borg ei jätä kylmäksi edes aikansa kohukaunotarta, Marika Fingerroosia. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      2214
    3. Mies rakkain

      Meidän rakkaus ei pala tulessakaan❤️‍🔥
      Ikävä
      49
      2093
    4. Sinulle kaunis ihana yh...

      Kerro jotain lisää elämäntilanteestasi ja itsestäsi. 😊
      Ikävä
      74
      1979
    5. Karpo kujalla

      PrimeTimessä joku demari pyörittää Karpoa 100-0.
      Ähtäri
      53
      1942
    6. Näytit minulle

      aivan uudenlaisen maailman. Sellaisen, jossa peilien pinta ei ole säröillä. Ihastuin sinuun mitä paremmin opin sinut tun
      Ikävä
      50
      1558
    7. Kuka huijasi Suomea hakemaan NATO jäsenyyttä?

      Huh huh huh… Nuoret sotaintoilijat eivät ymmärrä mitä kirjoittavat. Suomella on mennyt aina hyvin, kun suhteet itäiseen
      Maailman menoa
      517
      1476
    8. Persut eivät lähde mukaan hallituksen rasisminvastaiseen kampanjaan

      Ja sekö on sille yhdelle hallitusta johtavalle töppöselle ihan ok? 🤪 https://www.is.fi/politiikka/art-2000010657169.htm
      Maailman menoa
      306
      1455
    9. Lapinlahtelaisessa koulussa laulettiin virsiä ja ruokarukouksia, rehtorille vakava huomautus

      Suomen kulttuuriin kuuluu jo kristillisyys. Käsittämättömäksi on aika muuttunut. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/la
      Helluntailaisuus
      183
      1383
    10. Autolla markettiin

      Kiire ollut ku ovista läpi tyhjään kauppaan. Liekö sairauskohtaus.
      Kajaani
      58
      1378
    Aihe