Työläistaustaisten lastennimet

Chatryn

Tätä asiaa on muuten tutkittu, ja on havaittu duunariperheiden ja lähiöiden puolisyrjäytyneiden kouluttamattomien teiniäitien suosivan sellaisia nimiä kuin Jasmine, Isabel, Fiona, Christy, Nicodemus, Ridge, jne kun taas koulutetumpi väki nimeää lapsensa useammin suomalaisemmilla nimillä kuten Väinö, Helmi, Tiina ja Paavo.

Mistäköhän johtuu.. yrittävätkö "köyhemmät" kuulostaa "hienommilta" kuin ovatkaan vai miten lienee?

110

5439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justiina

näin voi olla, mutta täällä maalla noita "erikoisia" nimiä on lähinnä niillä ei duunareilla, vaan "hienompiin piireihin" kuuluvien lapsilla. ja sitten muutamilla "sossunluukun" perheillä, jotka yrittävät ehkä sitten näin päteä. Tavallisilla duunareilla täällä on sitten näitä paavoja, tiinoja, ym. perisuomalaisia nimiä. jotka mielestäni ovat nimien parhaimistoa. Itse olen duunariperheestä, ja meillä lasten nimet ovat mitä supisuomalaisemmat mitä löytyy.

• meimei

Siinä tapauksessa pyydän ilmoittamaan mikä tutkimus on kyseessä ja mistä sen käsiinsä saa.

• meimei

Vastausta toivotaan mahdollisimman pian, jotta pääsen itsekin tutkimaan asiaa! Tai vaihtoehtona, teet lyhyen selonteon asiasta tutkimuksen pohjalta (paremman selonteon), ja ilmoitat hyvin lähdetiedot, jotta kirjoituksesi olisi hyvin perusteltu. Kiitos.

• Tiinukka

yrittänyt toitottaa... kun joku omituisenniminen lapsi on taas kastettu, niin epäilen heti, että vanhemmat ovat kouluttamattomia, nuoria, vähävaraisia tai muuten vaan tyhmiä. ja lasteni koulukavereista paistaa sama läpi. mitä hienompi ja kummallisempi nimi, sitä alhaisempi on asema yhteiskunnassa. tietysti poikkeuksiakin löytyy.

• meimei

Toitotus ja omat oletukset eivät riitä. Pitää olla tutkimusryhmä ja verrokkiryhmä, tutkija, tulokset. Ei niitä muuten oletuksiksi sanottaisikaan. Oletko sinä tavannut näitä ihmisiä, kun voit heitä tyhmiksi sanoa. Tarkoittaako kouluttautumattomuus siis automaattisesti sitä, että ihminen on tyhmä? Tai jos lapsella on erikoinen nimi, ovat vanhemmat pakko olla naiiveja, nuoria ja köyhiä. Ja keitä ovat nämä poikkeukset tässä joukossa?

Mitä minä olen sinun mielestäsi, jos lapseni nimi on Eemeli? Olenko kouluttautumaton ja mikä on oikea ikäni? Minkälainen on taloudellinen tilanteeni? Saat arvata, annan totuudenmukaisen vastauksen arvauksiisi.

• justiina
        meimei kirjoitti:

Toitotus ja omat oletukset eivät riitä. Pitää olla tutkimusryhmä ja verrokkiryhmä, tutkija, tulokset. Ei niitä muuten oletuksiksi sanottaisikaan. Oletko sinä tavannut näitä ihmisiä, kun voit heitä tyhmiksi sanoa. Tarkoittaako kouluttautumattomuus siis automaattisesti sitä, että ihminen on tyhmä? Tai jos lapsella on erikoinen nimi, ovat vanhemmat pakko olla naiiveja, nuoria ja köyhiä. Ja keitä ovat nämä poikkeukset tässä joukossa?

Mitä minä olen sinun mielestäsi, jos lapseni nimi on Eemeli? Olenko kouluttautumaton ja mikä on oikea ikäni? Minkälainen on taloudellinen tilanteeni? Saat arvata, annan totuudenmukaisen vastauksen arvauksiisi.

Viesteissäsi on pointtia, hyvä. Ei pidä yleistää, että vain huonossa "asemassa" olevat antavat erikoisia nimiä lapsilleen. Ilo lukea sun viestejä!!!

• secco

"vähävaraisia tai muuten vaan tyhmiä."
        (?!?)

Iso osa akateemisesti koulutetuista on nykyisin työttöminä. Ihan pelkkää tyhmyyttään varmaan.

• Tiinukka
        meimei kirjoitti:

kastettuja-osastolle, lukaise sieltä.

en ole sanonut, että aina tai poikkeuksetta vaan olen käyttäyt sanaa usein.

jos lapselle annetaan nimi chatryn, niin USEIN vanhemmat ovat nuoria (kuka muistaa jonkun tällä palstalla kertoneen nuoresta pariskunansta joka halusi pojalleen nimen Brad, Brad Pittin mukaan) ja usein he ovat myös ns duunareita.

usein kouluttautumattomuus tarkoittaa, että ihminen on tyhmä, ei aina. nykyisin on oikeastaan jokaisella mahdollisuus käydä kouluja ja jos ei mahdollisuutta käytä hyväkseen, eikö se ole tyhmyyttä? mutta jos älykäs ihminen ei syystä tai toisesta käy niitä kouluja, hän kyllä raivaa tiensä eteenpäin tavalla tai toisella. toisin kuin nämä ns tyhmät työttömät ja duunarit, jotka nostavat työkkärikorvauksia tai hitsaavat samaa saumaa päivästä toiseen ainoana valopilkkuna ruokatunti. on myös älykkäitä duunareita, muta useimmiten he eivät hitsaakaan sitä samaa saumaa, vaan tekevät jotakin mielekkäämpää...

jos sinun lapsesi on eemeli, niin se nimi on aina nostattanut monia tunteita minussa. useat tuttavani ovat nimenneet lapsensa niin (4 kpl) ja he ovat ns. aikuiselle iällään lapsen saaneita. itse en siitä nimestä tykkää, vaikka se on vanha nimi (joista yleensä pidän), on se minusta jotenkin keinotekoinen. muotinimenä olet silloin valinnut ns varman päälle; olet mielestäsi valinnut persoonallisen nimen, mutta kuitenkin vanhan suomalaisen nimen.

oletan ikäsi olevan 25 ( /- 3 v). tunnut kohtalaisen koulutetulta kielenkäytöstäsi päätellen (siis kaikki vaikuttaa mielikuviin - jos nimimerkki äiti kysyy, että lapseni kastettiin Tinka Charla Karamiiaksi, mitä tykkäätte, onko hienot, onko kivat nimet - tulee väistämättä mieleen aika nuori ja se kouluttautumatonm äiti).

kenenkään taloudellista tilannetta en ole arvaillut, sitä kun kun köyhiä akateemisia ja rikkaita duunareita...

• paljon elämästä tiedä
        Tiinukka kirjoitti:

jos lapselle annetaan nimi chatryn, niin USEIN vanhemmat ovat nuoria (kuka muistaa jonkun tällä palstalla kertoneen nuoresta pariskunansta joka halusi pojalleen nimen Brad, Brad Pittin mukaan) ja usein he ovat myös ns duunareita.

usein kouluttautumattomuus tarkoittaa, että ihminen on tyhmä, ei aina. nykyisin on oikeastaan jokaisella mahdollisuus käydä kouluja ja jos ei mahdollisuutta käytä hyväkseen, eikö se ole tyhmyyttä? mutta jos älykäs ihminen ei syystä tai toisesta käy niitä kouluja, hän kyllä raivaa tiensä eteenpäin tavalla tai toisella. toisin kuin nämä ns tyhmät työttömät ja duunarit, jotka nostavat työkkärikorvauksia tai hitsaavat samaa saumaa päivästä toiseen ainoana valopilkkuna ruokatunti. on myös älykkäitä duunareita, muta useimmiten he eivät hitsaakaan sitä samaa saumaa, vaan tekevät jotakin mielekkäämpää...

jos sinun lapsesi on eemeli, niin se nimi on aina nostattanut monia tunteita minussa. useat tuttavani ovat nimenneet lapsensa niin (4 kpl) ja he ovat ns. aikuiselle iällään lapsen saaneita. itse en siitä nimestä tykkää, vaikka se on vanha nimi (joista yleensä pidän), on se minusta jotenkin keinotekoinen. muotinimenä olet silloin valinnut ns varman päälle; olet mielestäsi valinnut persoonallisen nimen, mutta kuitenkin vanhan suomalaisen nimen.

oletan ikäsi olevan 25 ( /- 3 v). tunnut kohtalaisen koulutetulta kielenkäytöstäsi päätellen (siis kaikki vaikuttaa mielikuviin - jos nimimerkki äiti kysyy, että lapseni kastettiin Tinka Charla Karamiiaksi, mitä tykkäätte, onko hienot, onko kivat nimet - tulee väistämättä mieleen aika nuori ja se kouluttautumatonm äiti).

kenenkään taloudellista tilannetta en ole arvaillut, sitä kun kun köyhiä akateemisia ja rikkaita duunareita...

Aika maailmasta vieraantunut on, joka ei tiedä, että työttömänä on tuhansia akateemisesti koulutettuja tai sitä, että duunari tietyillä aloilla tienaa hyvin, jotkut eivät käy kouluja vain siksi, koska ovat tarpeeksi älykkäitä tietääkseen, että yrittäjä-putkimies tienaa paremmin kuin Nokian perusinssi.

Tietynlaisetn nimen antaminen lapselle on luonteenpiirre, eikä sillä paljon koulutuksen kanssa taida olla tekemistä. Suurin osa ihmisistä antaa tavallisia nimiä, suosittuja nimiä on ollut kaikissa yhteiskuntaluokissa läpi vuosisatojen. Erikoisimmat nimet, mitä ihan oikeasti tunnen, on psykologi ja joku muu korkeakoulutus -perheessä, en muista mikä. Ne nimet ovat suorastaan outoja, mutta heidän makunsa mukaisia.

Tuohon tyhmyysasiaan: Kun olin opiskelmassa, olin ilmeisesti älykäs. Sitten kun menin välillä tehdastyöhön, minusta tuli taas tyhmä. Kun sain vähän koulutusta vastaavaa työtä, tuli minusta älykäs. Jäin työttömäksi, joten olin taas tyhmä. Rupesin yksityiyrittäjäksi, kerotisitko tämän hetkisen älyni tason? Helpotan kertomalla, että lapsillani on ajattomat perussuomalaiset nimet, kaksi nimeä samaa sarjaa. Jos jään työttömäksi, väheneekö älykkyysosamääräni? entä jos lähden opiskelemaan toista korkeakoulututkintoa, tuleeko minusta taas älykäs?

On aika tyhmää luulla, että koulutus ja älykkyys ovat sama asia.

• Tiinukka
        paljon elämästä tiedä kirjoitti:

Aika maailmasta vieraantunut on, joka ei tiedä, että työttömänä on tuhansia akateemisesti koulutettuja tai sitä, että duunari tietyillä aloilla tienaa hyvin, jotkut eivät käy kouluja vain siksi, koska ovat tarpeeksi älykkäitä tietääkseen, että yrittäjä-putkimies tienaa paremmin kuin Nokian perusinssi.

Tietynlaisetn nimen antaminen lapselle on luonteenpiirre, eikä sillä paljon koulutuksen kanssa taida olla tekemistä. Suurin osa ihmisistä antaa tavallisia nimiä, suosittuja nimiä on ollut kaikissa yhteiskuntaluokissa läpi vuosisatojen. Erikoisimmat nimet, mitä ihan oikeasti tunnen, on psykologi ja joku muu korkeakoulutus -perheessä, en muista mikä. Ne nimet ovat suorastaan outoja, mutta heidän makunsa mukaisia.

Tuohon tyhmyysasiaan: Kun olin opiskelmassa, olin ilmeisesti älykäs. Sitten kun menin välillä tehdastyöhön, minusta tuli taas tyhmä. Kun sain vähän koulutusta vastaavaa työtä, tuli minusta älykäs. Jäin työttömäksi, joten olin taas tyhmä. Rupesin yksityiyrittäjäksi, kerotisitko tämän hetkisen älyni tason? Helpotan kertomalla, että lapsillani on ajattomat perussuomalaiset nimet, kaksi nimeä samaa sarjaa. Jos jään työttömäksi, väheneekö älykkyysosamääräni? entä jos lähden opiskelemaan toista korkeakoulututkintoa, tuleeko minusta taas älykäs?

On aika tyhmää luulla, että koulutus ja älykkyys ovat sama asia.

että mielestäni kouluttautumattomuus on tyhmyyttä? sitä mieltä tosin olen, että on tyhmyyttä jättää tilaisuus opiskella käyttämättä. tyhmiä ihmisiä on miltei joka ammattikunnassa, vähiten kuitenkin siellä johtoportaassa, sillä sinne ei nykyisin enää pääse juoksupojasta ylenemällä.

kaikki opiskelijat eivät suinkaan ole älykkäitä,eli vaikka sinä olet opiskellut, ei se tee sinusta älykästä. kaikki tehdastyöläisetkään eivät välttämättä ole tyhmiä, tosin siellä valtaosa on näitä koulussa huonommin pärjänneitä "amislaisia". ja työttömissä on varmasti joka luokkaa tyhmästä älykkääseen. yksityisyrittäjiä kunnoitan, sillä sitä hommaa ei ihan vähillä älynlahjoilla pysty kiitettävästi viemään eteenpäin.

älähän yleistä. tiesit varmasti mitä tarkoitin.

• joka hitsaa samaa
        Tiinukka kirjoitti:

saumaa ainoana valopilkkunaan ruokatunti!!!!!
        Voi jestas jos mieheni tämän näkisi,kiroaisi sut maanrakoon.Hän hitsasi yli 20 v.elätti meidät ja TIENASI HYVIN. Nyt sitten tuli ÄLYKKKÄÄKSI varmaan sinun teoriasi mukaan ja lähti opiskelemaan ja sai johtajanpaikan.Ois jännä katsoa jos nyt vielä sais lapsen niin antasko sille lapselle isä nimen tyhmän duunarin vai johtajan näkökulmasta.Tulisko pojasta Ridge vai Paavo.
        Duunarit ne maksaa sinunkin tulevan eläkkeesi!!!!!!

• meimei
        Tiinukka kirjoitti:

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Vaikuttaa jotenkin silti kovin ristiriitaiselta, varsinkin mittari jolla mittaat kouluttautumista. Tuo metsuri yllätti aika lailla, koska mielestäni siihenkin täytyy kouluttautua hyvin, eikä vain ”vähän”. Lisäksi hyvät työnantajat panostavat työntekijöidensä koulutukseen jatkuvasti, joten vähäistä ei koulutus sinälläänkään ole. Myös siivoojien ja varastomiesten täytyy kouluttautua, ei nykypäivänä pelkkä työnteko kuivana riitä. Sen sijaan, saattaa olla että kouluttautumatta jättäminen on ajan haaskausta, kuten sanoitkin. Ellei keksi jotain keinoa edetä muilla keinoin… Sitten se on… Hmmm… merkki viisaudesta? Ja vähän ihmetyttää tuo sinun ”usein duunari” vertaus. Suurin osa suomalaisista on kuitenkin juuri näitä ” duunareita”, jotka nostavat keskimääräistä palkkaa. Silti suomessa on enemmän näitä tuiki tavallisia nimenkantajia kuin todella ”outoja” nimenkantajia.

Tuttavani sai vakituisen työpaikan varastolta, keskimääräinen palkka, säännölliset työajat. Mitä hän teki, kyllästyi siihen ja palkan vähenemiseen ja ryhtyi rekkakuskiksi. Palkka on kuukaudessa sen 1000 euroa parempi nyt. Miksi hänet sitten voitaisiin määritellä vähän kouluja käyneeksi ihmiseksi vain historiansa perusteella. Auto- ja kuljetuspuolen paperit hänellä on, lisäksi yhdistelmäajoneuvotutkinto, vaarallisten aineiden kuljetuksen tutkinto ja joka toinen vuosi tuo jälkimmäinen täytyy uusia kokeilla. Mutta silti hän on tavallinen ”duunari”, ja hänen lapsillaan on ”tavallistakin tavallisemmat nimet” kuten asian ilmaisisit. Mitään ammattia ei pitäisi vähätellä ja vielä vähemmän tehdä tuollaisia johtopäätöksiä asioista, joita et varsinaisesti voi todistaa (kyllä, edelleen tutkimustuloksia odotellaan). Kyllä, hän oli viisas, kun teki jotain mielekkäämpää, eikä ”hitsannut samaa saumaa”.

Kun minä luin siskontyttäreni luokan tekemää kirjasta, jossa kerrottiin vanhemmista ja heidän ammateistaan, oli tulos kyllä tasaisempi kuin sinun näkemyksesi. Niminä löytyi Charlottaa, Emiliaa jne. En silti uskaltaisi pelkästään siitä mennä vetämään noin radikaaleja johtopäätöksiä. En, ennen kuin olisi suurempi ryhmä josta vertailla tuloksia. Sen lisäksi täytyisi tutkailla näiden ihmisten yleistä taustaa, ei vain ammatteja joissa he työskentelevät. Nimen antaminen ei aina ole niin yksinkertaista ja mustavalkoista. Niihin liittyy paljon tarinoita ja ilmiöitä, joita pelkästään tuollaisilla vertauksilla ei voi eritellä.

Tuosta Brad Pittihitti jutusta sen verran, että kaikkea ei todellakaan pidä mennä uskomaan mitä lukee. Varsinkaan täältä! Lähdekritiikki ja kriittinen katsantokanta pitää muistaa, myös muualla ei vain suomi24.fi/keskustelupalstalla! Jos tämän palstan keskustelujen pohjalta tehtäisiin tutkimus nimistöstä ja vanhempien ammateista, joutaisi se saman tien roskiin. Ei sitä voisi mitenkään käyttää!

Sitten, mitä minuun tulee. Olen 26-vuotias kotiäiti. Koulutusta ei ole kuin lukio. Kuulumme varmaankin siihen alempaan yhteiskunta luokkaan mieheni kanssa. Hänellä on monta tutkintoa, eikä työpaikkaa. Olen hoitovapaallani hoitanut siskoni lapsia, mutta nyt olisi tarkoitus lukea pääsykokeisiin. Olen varmasti älykkyydeltäni keskiluokkaa, kuten sinäkin. Jos en kouluun pääse, menen vaikka siihen siivousammattiin, jotta voivat ihmiset päivitellä kouluttautumattomuuttani ja tyhmyyttäni.

Eemeli-nimi oli mieheni ehdotus. Meillä ei lähipiirissä ollut yhtään Eemeliä ja nimi miellytti minuakin. Se on samalla isosetäni nimi, joten perinnettäkin löytyy. ”Muodista” ei mieheni välitä, kuten en minäkään. Vaan nimenomaan siitä, että nimi on miellyttävä. Kun kyselin häneltä mahdollisien tulevien lapsien nimiä, oli kirjo ihan yllättävä. Löytyi näitä ”harvinaisia”, ”perinteisiä”, jopa ”tavallisia” jne. Aivan kuten minullakin. Me valitsemme lapsellemme nimen omien mieltymystemme mukaan, emme toisten! Muut voivat itkeä meidän puolestamme vaikka verta :D.

Ja siinä olen samaa mieltä. Palkka ei katso aina sitä, missä työssä on ja mikä on kouluttautumishistoria.

• Tiinukka
        joka hitsaa samaa kirjoitti:

saumaa ainoana valopilkkunaan ruokatunti!!!!!
        Voi jestas jos mieheni tämän näkisi,kiroaisi sut maanrakoon.Hän hitsasi yli 20 v.elätti meidät ja TIENASI HYVIN. Nyt sitten tuli ÄLYKKKÄÄKSI varmaan sinun teoriasi mukaan ja lähti opiskelemaan ja sai johtajanpaikan.Ois jännä katsoa jos nyt vielä sais lapsen niin antasko sille lapselle isä nimen tyhmän duunarin vai johtajan näkökulmasta.Tulisko pojasta Ridge vai Paavo.
        Duunarit ne maksaa sinunkin tulevan eläkkeesi!!!!!!

Kyllä minä ihan itse käyn työssä ja saan sen verran hyvä palkkaa, että kustannan sillä veroillani eläkkeeni ja paljon muuta.

Niin ja kun miehesi on lähtenyt opiskelemaan ja saanut johtajanpaikan, niin silloinhan se saman sauman hitsaaminen ei häntä miellyttänyt? Eikö niin? Jos työ olisi ollut mielekästä hän tekisi sitä vieläkin.

Olen tämän "valopilkkuna ruokatunti" -miehet ja naiset huomannut omaksi ryhmäkseen. Työ on yksitoikkoista ja tosiaan sitä odottaa vaan seuraavaa taukoa ja perjantaita. Töissä käydään VAAN palkan takia, sairaslomia on paljon. Ja usein myös kuvaan kuuluu kova alkoholinkulutus. Ja usein (huomaa tuo usein, eli ei aina) näillä ihmisillä ei paljon muuta elämässään ole kuin kauniit ja rohkeat, lätkämatsit ja perjantaipullo.

• jep...
        Tiinukka kirjoitti:

Kyllä minä ihan itse käyn työssä ja saan sen verran hyvä palkkaa, että kustannan sillä veroillani eläkkeeni ja paljon muuta.

Niin ja kun miehesi on lähtenyt opiskelemaan ja saanut johtajanpaikan, niin silloinhan se saman sauman hitsaaminen ei häntä miellyttänyt? Eikö niin? Jos työ olisi ollut mielekästä hän tekisi sitä vieläkin.

Olen tämän "valopilkkuna ruokatunti" -miehet ja naiset huomannut omaksi ryhmäkseen. Työ on yksitoikkoista ja tosiaan sitä odottaa vaan seuraavaa taukoa ja perjantaita. Töissä käydään VAAN palkan takia, sairaslomia on paljon. Ja usein myös kuvaan kuuluu kova alkoholinkulutus. Ja usein (huomaa tuo usein, eli ei aina) näillä ihmisillä ei paljon muuta elämässään ole kuin kauniit ja rohkeat, lätkämatsit ja perjantaipullo.

Mieheni luki tämän kirjoitukses...ja kommentit oli seuraavanlaiset. Hän saa nyt johtajana HUONOMPAA palkkaa kuin hitsarina jossa oli mahdollisuus ylitöihin.Ja on hakemassa paikkaa jossa pääsisi paremmille palkoille.Hitsarin työssä inhottavinta se työn likaisuus,myönnettäköön.Ilman duunareita ei ole johtajia ja päinvastoin!
        Ja nyt mennään jo sellaiselle aihealueelle mikä ei kuulu millän muotoa palstalle-mikä vauvalle nimeksi.
        Taitaa olla nyt kaksi niin omanarvon tuntevaa ihmistä koneen ääressä ettei kirjoittelu lopu koskaan.Minä en luovuta mutta lopetan tähän.
        Kaikesta huolimatta hauskaa kevään odotusta Sinulle!!!

• duunari...
        Tiinukka kirjoitti:

E I katso kauniita ja rohkeita, E I tarvi perjantaipulloa,kun ei oo juoppo E I K Ä katsonut olympialaisiakaan että sikäli erikoista.
        Katsos kun pitää päivät käydä töissä ja illat opiskella.

• ..............
        Tiinukka kirjoitti:

Kiteytti kyllä jotain tämä viesti!

:D Taas sinun OMIA PÄÄTELMIÄSI. Muttei mitään todellista antaa sanojesi tueksi. Kuinka mustavalkoisena ihmiset voivat tämän maailman nähdä. Tämä todellakin kertoo sinun suvaitsemattomuudesta ja yleisestä älykkyydestä. Sillä älykäs ihminen ei sorru tuollaisiin yleistyksiin!

• parka
        Tiinukka kirjoitti:

Epäilen, että et ole vielä töissä tai ainakin olet aika nuori. Jokainen tietää, että alkoholiongelmia on kaikissa yhteiskuntaryhmissä. Sairaslomia on paljon työpaikkakiusaamisen takia naisvaltaisilla aloilla. Huonohenkisin työpaikka, missä olen ikinä ollut, on se, jossa on paljon akateemisia naisia ja siellä ovet paukkaa (ja lapsilla oli nimiä vaikka mitä).

Tuollainen yleistäminen on naurettavaa, vaikuttaa enemmän yläasteikäisen tytön kirjoitukselta. Aikuiset kyllä tietävät totuuden.

• niin auvoista
        duunari... kirjoitti:

E I katso kauniita ja rohkeita, E I tarvi perjantaipulloa,kun ei oo juoppo E I K Ä katsonut olympialaisiakaan että sikäli erikoista.

miksi opiskella? haluat ehkä jotain muutakin...

• Kassatäti
        .............. kirjoitti:

Kiteytti kyllä jotain tämä viesti!

:D Taas sinun OMIA PÄÄTELMIÄSI. Muttei mitään todellista antaa sanojesi tueksi. Kuinka mustavalkoisena ihmiset voivat tämän maailman nähdä. Tämä todellakin kertoo sinun suvaitsemattomuudesta ja yleisestä älykkyydestä. Sillä älykäs ihminen ei sorru tuollaisiin yleistyksiin!

On kylläkin totta, että ne likaiset haalarimiehet aika usein perjantaina hakevat sen kossupullon. Parhaat kaksi ja lauantaina lisää... Pukumiehet hakevat viiniä, viskiä tms, ja harvoin joka viikko... pieni alko, tulee pakostakin vakiasiakkaat tutuksi.

• ..................
        Kassatäti kirjoitti:

On kylläkin totta, että ne likaiset haalarimiehet aika usein perjantaina hakevat sen kossupullon. Parhaat kaksi ja lauantaina lisää... Pukumiehet hakevat viiniä, viskiä tms, ja harvoin joka viikko... pieni alko, tulee pakostakin vakiasiakkaat tutuksi.

Hmm... Tuota voisi muuten kysäistä myös tuttavaltani, joka on myös alkossa töissä. Tuo oli ihan hyvä idea. Se tuo tähän lisää näkökantoja. :)

• haalareista
        Kassatäti kirjoitti:

Kyllä se porukka ne haalarit jo lauantaina pois ottaa. Ja miehellänikin (joka tosin käy alkossa pari kertaa vuodessa) on päällikkötason töissäkin usein haalarit päällä. Jääkööt kertomatta miksi, fiksu osaa sen päätellä. Isäni oli duunari, eikä ole ikinä maistanut mitään alkoholia, oli tosin uskovainen, mutta mitä sitten?

• opiskelusta
        niin auvoista kirjoitti:

miksi opiskella? haluat ehkä jotain muutakin...

Minä ainakin olen opiskellut ihan omaksi huvikseni vaikka sun mitä. (Meillä on edelleen lapsilla tavalliset kestonimet).

• Tiinukka
        jep... kirjoitti:

Mieheni luki tämän kirjoitukses...ja kommentit oli seuraavanlaiset. Hän saa nyt johtajana HUONOMPAA palkkaa kuin hitsarina jossa oli mahdollisuus ylitöihin.Ja on hakemassa paikkaa jossa pääsisi paremmille palkoille.Hitsarin työssä inhottavinta se työn likaisuus,myönnettäköön.Ilman duunareita ei ole johtajia ja päinvastoin!
        Ja nyt mennään jo sellaiselle aihealueelle mikä ei kuulu millän muotoa palstalle-mikä vauvalle nimeksi.
        Taitaa olla nyt kaksi niin omanarvon tuntevaa ihmistä koneen ääressä ettei kirjoittelu lopu koskaan.Minä en luovuta mutta lopetan tähän.
        Kaikesta huolimatta hauskaa kevään odotusta Sinulle!!!

Kyse oli työstä, ei palkasta. Kyllähän se saumanhitsari voi tienatakin enemmän kuin pomo. Kyse oli työn mielekkyydestä. Ja olet oikeassa. Tämä sivujuonne ei kuulu millään lailla nimipalstalle.

• Tiinukka
        parka kirjoitti:

Epäilen, että et ole vielä töissä tai ainakin olet aika nuori. Jokainen tietää, että alkoholiongelmia on kaikissa yhteiskuntaryhmissä. Sairaslomia on paljon työpaikkakiusaamisen takia naisvaltaisilla aloilla. Huonohenkisin työpaikka, missä olen ikinä ollut, on se, jossa on paljon akateemisia naisia ja siellä ovet paukkaa (ja lapsilla oli nimiä vaikka mitä).

Tuollainen yleistäminen on naurettavaa, vaikuttaa enemmän yläasteikäisen tytön kirjoitukselta. Aikuiset kyllä tietävät totuuden.

että ne alkoholiongelmat korostuvat ns työläisperheissä...kyllä se perjantaipullo on aika monelle tehdastyöläiselle tärkeä juttu. En toki sano, että kaikki duunarit ryyppää enkä sano että kaikki ns johtajat ovat raitiita.

Enkä ole yleistänut, että aina ,kaikki ym...

Vaan olen sanonut että usein. Siinä on vissi ero.

Ja ikää on 37 vuotta, olen aika kauan vaikuttanut työelämässä.

• Tiinukka
        duunari... kirjoitti:

ei sitten kuulutakaan kategoriaan "usein"...

• :))))
        Tiinukka kirjoitti:

että ne alkoholiongelmat korostuvat ns työläisperheissä...kyllä se perjantaipullo on aika monelle tehdastyöläiselle tärkeä juttu. En toki sano, että kaikki duunarit ryyppää enkä sano että kaikki ns johtajat ovat raitiita.

Eikö sitten "usein" ole yleistys? Sinun viestisi ovat läpensä yleistystä ja selvää kunnioituksen puutetta (ainakin nuo ensimmäiset viestit). Varsinkin töitä kohtaan, jotka eivät ole sinun tasoisiasi; siivoustyö, metsurit, hitsarit, myyjät, postimiehet. Vähän kunnioitusta nainen, vähän kunnioitusta!

Siinä voisit sitten itkeä jos iskisi vaikkapa kuljetusalanlakko. Mitä teet, jos vaikkapa ainutkaan rekka tai kuljetusauto ei kulje? Kuka tuo leivät kauppoihin tai yleensäkään kulutustarvikkeet. Siinä ei viikon jälkeen paljon hymyilyttäisi sinuakaan. Tai kuvittele tilannetta, että Postin työntekijät eivät toimittaisikaan sinun postiasi. Kuka sen toisi? Juuri nämä sinun enemmän ja vähemmän halveksimat "tavallisen työn tekijät" pitävät paljolti homman käynnissa. Sinun työelämäkokemuksesi ei paljoa paina, jos yhteiskunta ei pelaa. Yksi työntekijäryhmä pois ja se on jotakuinkin kaaos.

• Tiinukka
        :)))) kirjoitti:

Eikö sitten "usein" ole yleistys? Sinun viestisi ovat läpensä yleistystä ja selvää kunnioituksen puutetta (ainakin nuo ensimmäiset viestit). Varsinkin töitä kohtaan, jotka eivät ole sinun tasoisiasi; siivoustyö, metsurit, hitsarit, myyjät, postimiehet. Vähän kunnioitusta nainen, vähän kunnioitusta!

Siinä voisit sitten itkeä jos iskisi vaikkapa kuljetusalanlakko. Mitä teet, jos vaikkapa ainutkaan rekka tai kuljetusauto ei kulje? Kuka tuo leivät kauppoihin tai yleensäkään kulutustarvikkeet. Siinä ei viikon jälkeen paljon hymyilyttäisi sinuakaan. Tai kuvittele tilannetta, että Postin työntekijät eivät toimittaisikaan sinun postiasi. Kuka sen toisi? Juuri nämä sinun enemmän ja vähemmän halveksimat "tavallisen työn tekijät" pitävät paljolti homman käynnissa. Sinun työelämäkokemuksesi ei paljoa paina, jos yhteiskunta ei pelaa. Yksi työntekijäryhmä pois ja se on jotakuinkin kaaos.

väittänyt, etten arvostaisi muita ammatteja. on vain olemassa ammatteja, joihin pääsee paljon vähemmällä koulutuksella kuin toisiin. esim tilintarkastaja opiskelee vuosia, samoin opettaja. hitsariksi voi käydä muutaman kuukauden kurssilla (on tietty koulujakin moiseen, mutta opettajaksi ei "pikakurssiteta".

Postinkantajana on tuttuni, koulutukseltaan siivooja, ei tykännyt siitä ja pääsi jakamaan postia ilman mitään ALAN KOULUTUSTA.. siivoojia kurssitetaan, vaihtoehto on 2-3 vuotta kestävä amis.. lähikaupan kassaksi pääsi naapurin tyttö, aloiti lukion, keskeytti sen, ei muuta...

tätä tarkoitin. ja tajusit sen varmasti.

ja usein ei ole yleistys. aina olisi, myös useimmiten...

• vasta nuori

Miksihän minä lapseni kastan kun joskus niitä saan, kun tulevaisuudensuunnitelmissa olisi itse valmistua erikoislääkäriksi ja mies aikuiskoulutuskeskuksesta peruskoulun hädin tuskin läpäisseenä sähkömieheksi...

Olen muuten samoilla linjoilla kanssasi, mutta minusta tässä keskustelussa väheksytään duunareita ja teiniäitejä. Eivät he ole pahoja ihmisiä eivätkä muutenkaan arvottomampia kuin akateemisesti koulutetut henkilöt...

• Tiinukka
        vasta nuori kirjoitti:

Miksihän minä lapseni kastan kun joskus niitä saan, kun tulevaisuudensuunnitelmissa olisi itse valmistua erikoislääkäriksi ja mies aikuiskoulutuskeskuksesta peruskoulun hädin tuskin läpäisseenä sähkömieheksi...

Olen muuten samoilla linjoilla kanssasi, mutta minusta tässä keskustelussa väheksytään duunareita ja teiniäitejä. Eivät he ole pahoja ihmisiä eivätkä muutenkaan arvottomampia kuin akateemisesti koulutetut henkilöt...

eivät teiniäidit tai duunarit todellakaan ole pahoja ihimisä tai arvottomampia kuin muutkaan.

minulle vain herää heti mielikuva nuoresta, kouluttamattomasta henkilöstä, kun katselen kastetuksi kaikenmaailman kummallisuuksia ja mukamas hienouksia niminä; jadeliia, c-nimiä, lumimyrskytuulisade ym... nää ovat tietty marginaaliryhmä nää erikoiset nimet, mutta melkeinpä vaan niiden takaa löytyy juurikin nuori äiti, lapsellinen äiti, yhteiskunnassa alhaalla oleva äiti.

tottakai SUURIN osa teini ym-äideistä kastaa lapsensa normaalisti, mutta nää marginaaliryhmät tulevat usein sieltä.

tulinkohan nyt ymmärretyksi.

ja tällä en tarkoita, että nuori, työtön, kouluttamaton ym olisi huono äiti.

• minun

arvata...sinä olet lukiolainen, keskiluokkaisesta perheestä kotoisin oleva tyttö, joka kuvittelee mielessään yliopistouran ja upean tulevaisuuden urkenevan. Sinä olet hyvin keskinkertainen persoonallisuus. valitettavan keskinkertainen.

Nuo kirjoitusaikasi paljastavat ettet käy töissä

• :))))
        Tiinukka kirjoitti:

väittänyt, etten arvostaisi muita ammatteja. on vain olemassa ammatteja, joihin pääsee paljon vähemmällä koulutuksella kuin toisiin. esim tilintarkastaja opiskelee vuosia, samoin opettaja. hitsariksi voi käydä muutaman kuukauden kurssilla (on tietty koulujakin moiseen, mutta opettajaksi ei "pikakurssiteta".

Postinkantajana on tuttuni, koulutukseltaan siivooja, ei tykännyt siitä ja pääsi jakamaan postia ilman mitään ALAN KOULUTUSTA.. siivoojia kurssitetaan, vaihtoehto on 2-3 vuotta kestävä amis.. lähikaupan kassaksi pääsi naapurin tyttö, aloiti lukion, keskeytti sen, ei muuta...

tätä tarkoitin. ja tajusit sen varmasti.

ja usein ei ole yleistys. aina olisi, myös useimmiten...

Usein ei ole yleistys? :D

• Tiinukka
        :)))) kirjoitti:

Usein ei ole yleistys? :D

jos kerran suomi on noin vaikeaa sinulle avautua. usein ei ole yleistys. aina ja useimmiten on.

jos lehdessä lukee, että iäkkäämmät autoilijat kolaroivat usein, tajuat varmaan, että ei se tarkoita, että he kolaroivat aina tai useimmiten, vaan usein.

kutein harvoin ei myöskään tarkoita ei koskaan...

tajusitko nyt? minun rautalanka kylläkin loppuu...

• Tiinukka
        minun kirjoitti:

arvata...sinä olet lukiolainen, keskiluokkaisesta perheestä kotoisin oleva tyttö, joka kuvittelee mielessään yliopistouran ja upean tulevaisuuden urkenevan. Sinä olet hyvin keskinkertainen persoonallisuus. valitettavan keskinkertainen.

olevani liki 40... ja kohtalaisen hyvässä virassa. nyt vaan sairaslomalla, koipi paketissa, on aikaa kirjoitella...

• Tiinukka
        minun kirjoitti:

vaikken s-lomalla oliskaan, oletko kuullut vuorotyöstä?

• :)))))
        Tiinukka kirjoitti:

jos kerran suomi on noin vaikeaa sinulle avautua. usein ei ole yleistys. aina ja useimmiten on.

jos lehdessä lukee, että iäkkäämmät autoilijat kolaroivat usein, tajuat varmaan, että ei se tarkoita, että he kolaroivat aina tai useimmiten, vaan usein.

kutein harvoin ei myöskään tarkoita ei koskaan...

tajusitko nyt? minun rautalanka kylläkin loppuu...

Ei minulle tarvitse todellakaan rautalangasta ruveta mitään vääntämään, kääntämään tai taiteilemaan. Sana "usein" on hyvinkin määrittelevä sana ja se on YLEISTYS. Jos et usko, ota selvää. Sillä usein sinunlaiset ihmiset eivät usko mitä sanotaan, ennenkuin itse näkevät. Sillä he usein luulevat olevansa oikeassa. Heille sana usein ei ole yleistys, koska he ovat usein lintsanneet koulusta.

• Tiinukka
        minun kirjoitti:

mikä vika on keskinkertaisuudessa? kun meistä useat on sitä? vaikka jotkut mielellään olisivatkin jotakin erikoista ja hienoa, niin vaitettavasti eivät ole. ja osa tavoittelee tätä erikoisuutta ja hienoutta antamalla pöljiä nimiä lapsilleen.

• naikk0nen
        :))))) kirjoitti:

Ei minulle tarvitse todellakaan rautalangasta ruveta mitään vääntämään, kääntämään tai taiteilemaan. Sana "usein" on hyvinkin määrittelevä sana ja se on YLEISTYS. Jos et usko, ota selvää. Sillä usein sinunlaiset ihmiset eivät usko mitä sanotaan, ennenkuin itse näkevät. Sillä he usein luulevat olevansa oikeassa. Heille sana usein ei ole yleistys, koska he ovat usein lintsanneet koulusta.

Miksi takerrut sivuseikkoihin? Etkö koskaan ole itse sanonut "aina", kun tarkoitat "usein"?

• naikk0nen
        minun kirjoitti:

Miksi sorrut haukkumaan Tiinukkaa noin henkilökohtaisella tasolla? Koeta pysyä asiassa.

• :))))))
        naikk0nen kirjoitti:

Miksi takerrut sivuseikkoihin? Etkö koskaan ole itse sanonut "aina", kun tarkoitat "usein"?

Kyllä, koko ajan. Kehoitan sinua tekemään samoin. Ihminen on viisas vasta, kun ymmärtää, ettei voi tietää kaikkea kaikesta naikkonen. Aina ja usein ovat hieman erilaisia käsitteitä, eivät kuitenkaan niin erilaisia kuin "useimmiten" tai "usein". Ja ihminen minäkin vain olen. Varmasti olen käyttänyt sanaa "aina". Varsinkin jos tahdon liioitella sanomaani :D Tosin, jos todella olen väärässä, joudun sen myöntämään, silloin ei auta muu. Minä voin puolustaa näkemyksiäni, kunnes toisin todistetaan xD Aih, kun olen pienisieluinen rumilus ihmisten joukossa. Ja USEIN ärsyttävä, AINA takertumassa pikkuseikkoihin sekä USEIMMITEN oikeassa... vai olenko?

• :)))))
        :)))))) kirjoitti:

Kyllä, koko ajan. Kehoitan sinua tekemään samoin. Ihminen on viisas vasta, kun ymmärtää, ettei voi tietää kaikkea kaikesta naikkonen. Aina ja usein ovat hieman erilaisia käsitteitä, eivät kuitenkaan niin erilaisia kuin "useimmiten" tai "usein". Ja ihminen minäkin vain olen. Varmasti olen käyttänyt sanaa "aina". Varsinkin jos tahdon liioitella sanomaani :D Tosin, jos todella olen väärässä, joudun sen myöntämään, silloin ei auta muu. Minä voin puolustaa näkemyksiäni, kunnes toisin todistetaan xD Aih, kun olen pienisieluinen rumilus ihmisten joukossa. Ja USEIN ärsyttävä, AINA takertumassa pikkuseikkoihin sekä USEIMMITEN oikeassa... vai olenko?

Siis, ahhaha, sekoilen 8). Piti sanomani, että... "aina" ja "usein" ovat erilaisempia toisiinsa nähden kuin "usein" ja "useimmiten", jotka eivät ole todellakaan niin erilaisia kuin tiinuliinu väittää...

• yksi....
        Tiinukka kirjoitti:

mikä vika on keskinkertaisuudessa? kun meistä useat on sitä? vaikka jotkut mielellään olisivatkin jotakin erikoista ja hienoa, niin vaitettavasti eivät ole. ja osa tavoittelee tätä erikoisuutta ja hienoutta antamalla pöljiä nimiä lapsilleen.

Näin juuri. Kun suurin osa meistä on keskinkertaisuuksia, eivätkä raukat edes tajua sitä. Voi miten hyvin sanottu.

• yksi....

Siis, ahhaha, sekoilen 8). Piti sanomani, että... "aina" ja "usein" ovat erilaisempia toisiinsa nähden kuin "usein" ja "useimmiten", jotka eivät ole todellakaan niin erilaisia kuin tiinuliinu väittää...

äikkä selvästikään ei ole vahvin puolesi, annahan jo olla. Sekoilet jo.

• tiinukka hyvä,
        naikk0nen kirjoitti:

Miksi sorrut haukkumaan Tiinukkaa noin henkilökohtaisella tasolla? Koeta pysyä asiassa.

kirjoitat täällä hyvin monella nimimerkillä ja jollaintavalla kuulostaa epätoivoiselta tuo sinun jatkonjatkonjatkonjatko. ihan totta, ainakin ajatusmaailmasi kuulostaa hyvin lukiolaiselta, toinen vaihtoehto on, että olet laitoshuoltaja tai perushoitaja

• naikk0nen
        tiinukka hyvä, kirjoitti:

kirjoitat täällä hyvin monella nimimerkillä ja jollaintavalla kuulostaa epätoivoiselta tuo sinun jatkonjatkonjatkonjatko. ihan totta, ainakin ajatusmaailmasi kuulostaa hyvin lukiolaiselta, toinen vaihtoehto on, että olet laitoshuoltaja tai perushoitaja

En ole tiinukka, vaan eri henkilö. Olet kyllä melkoisen huvittava mennessäsi henkilökohtaisuuksiin ja alentuessasi haukkumaan :) kasva aikuiseksi

• :)))))))
        yksi.... kirjoitti:

äikkä selvästikään ei ole vahvin puolesi, annahan jo olla. Sekoilet jo.

Virheitä sattuu jokaiselle, kyllä. Ainoana erona, että minä myönnän kun niitä sattuu. Enkä myöskään ole niin unto, etten ymmärrä milloin niitä teen. Mikäköhän on vahvin puoleni :D? Nähtävästi teidän hermoille käyminen, eikö vain?

• Tiinukka
        tiinukka hyvä, kirjoitti:

minä kirjoitan vain ja ainoastaan omalla nimimerkilläni, mutta kiva nähdä, että joitain tosikkoja se ärsyttää ja jotkut ovat näköjään kanssani samaa mieltä.

kiva, että kuulostan lukiolaiselta, sitä koulua en nimittäin ole koskaan käynyt. mielenkiintoien argumentti sinulta tuo lukiolaisen rinnastus laitoshuoltajaan tai perushoitajaan... jos loukata yritit, epäonnistuit, molemmat ovat hyviä, arvostettuja töitä.

taisit hermostua minun jatkonjatkonjatkostani. varsinkin se heittosi keskinkertaisuudesta... taisi osuakin omaan nilkkaan.

• tai sitten todella
        naikk0nen kirjoitti:

En ole tiinukka, vaan eri henkilö. Olet kyllä melkoisen huvittava mennessäsi henkilökohtaisuuksiin ja alentuessasi haukkumaan :) kasva aikuiseksi

ihastunut tiinukkaan ;)

• kiltti ja

kerro, koulutustasosi, ammattisi ja montako lasta sinulla on(ja minkä iksiä), ei niistä sinua tunnisteta!
        olisi todella mielenkiintoista tietää.
        Kiitos jo etukäteen

• Tiinukka
        kiltti ja kirjoitti:

kerro, koulutustasosi, ammattisi ja montako lasta sinulla on(ja minkä iksiä), ei niistä sinua tunnisteta!
        olisi todella mielenkiintoista tietää.
        Kiitos jo etukäteen

kerrotko sinä sitten myös? ja vielä: mitäs se tähän liittyy?

• Tiinukka
        tai sitten todella kirjoitti:

ihastunut tiinukkaan ;)

noita muita samanmielisiä viestejä ei mielletä yhden ja saman kirjoittamiksi? minä kun kirjoitan vain tällä yhdellä...

on se kiva, että olen saanut liittolaisen ;)

• olisi
        Tiinukka kirjoitti:

kerrotko sinä sitten myös? ja vielä: mitäs se tähän liittyy?

niin mukava tietää, millaisesta taustasta käsin olet sitä mieltä kuin olet. Minusta sinun taustasi liittyy asiaan, koska olet sitä mieltä, että matala koulutus- ja älykkyystaso korreloi lapsen nimen valinnan kanssa. Minun hypoteesini on, että myös sinun mielipiteesi asiasta liittyy omaan taustaasi.
        Itse olen työtön nelikymppinen, neljän lapsen äiti(kaksi murrosikäistä ja kaksi alakouluikäistä). Minulla on opistotason tutkinto ja alempi korkeakoulututkinto. Olen työskennellyt sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla pienten lasten kanssa, mutta nyt olen ollut puoli vuotta työttömänä.

• naikk0nen
        olisi kirjoitti:

niin mukava tietää, millaisesta taustasta käsin olet sitä mieltä kuin olet. Minusta sinun taustasi liittyy asiaan, koska olet sitä mieltä, että matala koulutus- ja älykkyystaso korreloi lapsen nimen valinnan kanssa. Minun hypoteesini on, että myös sinun mielipiteesi asiasta liittyy omaan taustaasi.
        Itse olen työtön nelikymppinen, neljän lapsen äiti(kaksi murrosikäistä ja kaksi alakouluikäistä). Minulla on opistotason tutkinto ja alempi korkeakoulututkinto. Olen työskennellyt sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla pienten lasten kanssa, mutta nyt olen ollut puoli vuotta työttömänä.

Minäpä veikkaan, että neljän lapsen äiti on kauhuissaan, kun täällä suvaitaan parjata lasten nimiä. Kaikesta muusta saa kyllä keskustella.

Ja päättelystäsi sen verran, että ymmärtänet hienon teoriasi ainutlaatuisuuden: Että ihmisen mielipide on seurausta hänen omasta historiastaan? ;) Ihanko totta??

Ei tarvitse olla syrjäytynyt ja lapseton pultsari ollakseen sinun kanssasi, hyvä neljän lapsen äiti, eri mieltä.

• Tiinukka
        olisi kirjoitti:

ikä 37, koulutus metsätalousinsinööri, amk tutkinto täydennetty myöhemmin. ammatti: korjuuesimies. perhesuhteet: mies opettaja, lapset: 12 vuotias poika, 8 vuotias poika, 4 vuotias tyttö. kelpaako?

lähtöisin maanviljelijäperheestä, 1 sisarus (tietopalvelupäällikkö).

• selvensi paljon!
        Tiinukka kirjoitti:

ikä 37, koulutus metsätalousinsinööri, amk tutkinto täydennetty myöhemmin. ammatti: korjuuesimies. perhesuhteet: mies opettaja, lapset: 12 vuotias poika, 8 vuotias poika, 4 vuotias tyttö. kelpaako?

lähtöisin maanviljelijäperheestä, 1 sisarus (tietopalvelupäällikkö).

todella tarpeeksi, ja ymmärrän, ymmärrän ;)

• olet siis
        naikk0nen kirjoitti:

Minäpä veikkaan, että neljän lapsen äiti on kauhuissaan, kun täällä suvaitaan parjata lasten nimiä. Kaikesta muusta saa kyllä keskustella.

Ja päättelystäsi sen verran, että ymmärtänet hienon teoriasi ainutlaatuisuuden: Että ihmisen mielipide on seurausta hänen omasta historiastaan? ;) Ihanko totta??

Ei tarvitse olla syrjäytynyt ja lapseton pultsari ollakseen sinun kanssasi, hyvä neljän lapsen äiti, eri mieltä.

"syrjäytynyt ja lapseton pultsari"?

• caroline alexandra
        naikk0nen kirjoitti:

Miksi sinä haluat parjata lasten nimiä?
        Mikä syy sinulla siihen on? Onko sinulla lapsia?
        Minustakin on tärkeää, että ihminen itsekin tiedostaa mielipiteidensä johtuvan pitkälti hänen omista taustoistaan.

• yksi...
        selvensi paljon! kirjoitti:

todella tarpeeksi, ja ymmärrän, ymmärrän ;)

keskiluokkainen ammatti ja normaalilta perheeltä kuulostava tausta selventää sinulle? Täällä on kasapäin kummallisia ihmisiä. Jos joku uskaltaa sanoa muutakin, kuin että "ihania nimiä", hyökätään joukolla päälle.

Ja tuosta taustasta. Oon itekin huomannut, että tosi nuoret vanhemmat antaa juuri näitä Jade-Jasmiinoita nimiksi. Ja yleensähän näillä nuorilla ei kummoista koulutusta vielä voi olla.

• akademiker

En ymmärrä, miksi luen tätä ala-arvoista inttämistäsi, mutta usein ei kyllä ole yleistys.
        "Usein suomalaiset kissat ovat harmaita"
        "Suomalaiset kissat ovat aina/useimmiten harmaita"

Huomaatko eron? Kielipalstalla voit keskustella aiheesta lisää, se on Tiede-otsikon alla.

• 123
        :))))))) kirjoitti:

Virheitä sattuu jokaiselle, kyllä. Ainoana erona, että minä myönnän kun niitä sattuu. Enkä myöskään ole niin unto, etten ymmärrä milloin niitä teen. Mikäköhän on vahvin puoleni :D? Nähtävästi teidän hermoille käyminen, eikö vain?

Voi voi. No, meitä on moneen junaan, ja jos on älyä teelusikalla annettu, ei voi puurokauhalla vaatia takaisin.

Keneneköhän hermoille luulet käyväsi? Tai tietysti. Olet ihan oikeassa. TYHMÄT ihmiset ärsyttävät eniten.

• Tiina1
        Tiinukka kirjoitti:

Kun et kerran yleistä, niin kerro minulle kuinka paljon on usein?!! Onko se 10% vai puolet vai kenties 70%?

Kerronpa nyt oman tarinani, kun kerran olet elämääni hyvin läheltä liipannut. Voit sitten vielä sitäkin analysoida parhaaksi katsomallasi tavalla.

Nimeni on Tiina ja duunariperheestä lähtöisin. Vanhempieni erotessa olin aloittamassa koulua ja äitini halusi jäädä kotiin töistä ollakseen enemmän kanssani, koska en halunnut olla yksin kotona lyhyen koulupäivän jälkeen. Olen pienestä pitäen laskenut äitini kanssa kolikoita mihin rahat riittää, silti olin hyvin onnellinen lapsi. Peruskoulusta menin suoraan kauppaoppilaitokseen opiskelemaan. Sen jälkeen menin töihin. Muutaman vuoden päästä pääsin ensimmäisellä yrittämällä kauppakorkeakouluun opiskelemaan, en ole käynyt siis edes lukiota. Voin kertoa, että koko kauppakorkeassa opiskeluni aikana en tehnyt lähellekkään niin paljon työtä opiskelun eteen, mitä kauppaopiston aikana jouduin tekemään. Tentit meni lävite hyvin vähällä lukemisella. Tänä päivänä olen töissä kansainvälisessä yrityksessä esimiestehtävissä. Paikka tarjoutui minulle, kun edeltäjäni alkoholismin vuoksi (ja siitä aiheutuvien ongelmien vuoksi) irtisanottiin työstään. Aviomieheni on töissä tehtaassa ja pitää työstään suunnattomasti. Alkoholia emme käytä kumpikaan juurikaan. Joskus mieheni ostaa viinipullon ja silloin tällöin (n. kerran kuussa) juomme yhdet saunaoluet. Tyttäremme nimi on Charlotta, josta olen erittäin ylpeä. Nimi ei varmasti anna suuntaa hänen elämälleen, vaan jos yhtään isäänsä tai äitiinsä tulee, tekee tulevaisuudessa työkseen juuri sitä mistä itse pitää. Tällä hetkellä mietimme uudelle perheenjäsenellemme nimeä joka syntyy muutaman kuukauden päästä!

Aika moni sinun yleistyksistäsi ja väittämistäsi menee kohdallani pieleen. Ihmetyttää tuollaiset ihmiset, jotka jaksavat kiinnostua toisten elämästä ja tekemisestä niin paljon, että se vaikuttaa omaan elämääsikin noin negatiivisesti. Onnea sinun tulevaisuuteesi!

:))))))) kirjoitti:

Sainhan sinutkin vastaamaan x). Tuota lusikka/kauha vertausta olet tainnut käyttää aiemminkin. Kannattaa keksiä välillä jotain uutta, ettei pääse kyllästymään. No niin. Vielä yksi solvaus joltakin, niin olen tyytäväinen ja hiljenen.

akademiker kirjoitti:

En ymmärrä, miksi luen tätä ala-arvoista inttämistäsi, mutta usein ei kyllä ole yleistys.
        "Usein suomalaiset kissat ovat harmaita"
        "Suomalaiset kissat ovat aina/useimmiten harmaita"

Huomaatko eron? Kielipalstalla voit keskustella aiheesta lisää, se on Tiede-otsikon alla.

Ei, nyt kyllä ihan vakavasti aion vastata sinulle. Sana "usein" sisältää poikkeuksia, mutta on hyvinkin yleistävä sana. "Useimmiten" on samoin, mutta se sisältää myös sen poikkeuksien mahdollisuuden kuten usein-sanakin. Aina on myös hyvin määrittelevä sana. Mutta useimmiten/aina eivät vastaa täysin toisiaan. "Aina" ei sisällä poikkeuksia, aina on aina.

Voin keskustella tästä tuolla tiedepuolellakin jos haluat. Ja kyllä, olet oikeassa. Keskusteluni on todella ala-arvoista. Ei se tarkoita, että olen väärässä tässä asiassa. Esimerkkisi oli ontuva, se ei kelpaa. Parempaa kaipaan, jos haluat minun väitteeni kaataa.

Ja sain mitä halusin, reaktion. Teidät on uskomattoman helppo saada kiivastumaan. Yllättävää kyllä, en suoranaista haukkumista, mitä odotin, vaan näsäviisasta, ilkimielistä jne. Olen pahoillani, tavallaan.

• Useimmiten

Ei, nyt kyllä ihan vakavasti aion vastata sinulle. Sana "usein" sisältää poikkeuksia, mutta on hyvinkin yleistävä sana. "Useimmiten" on samoin, mutta se sisältää myös sen poikkeuksien mahdollisuuden kuten usein-sanakin. Aina on myös hyvin määrittelevä sana. Mutta useimmiten/aina eivät vastaa täysin toisiaan. "Aina" ei sisällä poikkeuksia, aina on aina.

Voin keskustella tästä tuolla tiedepuolellakin jos haluat. Ja kyllä, olet oikeassa. Keskusteluni on todella ala-arvoista. Ei se tarkoita, että olen väärässä tässä asiassa. Esimerkkisi oli ontuva, se ei kelpaa. Parempaa kaipaan, jos haluat minun väitteeni kaataa.

Ja sain mitä halusin, reaktion. Teidät on uskomattoman helppo saada kiivastumaan. Yllättävää kyllä, en suoranaista haukkumista, mitä odotin, vaan näsäviisasta, ilkimielistä jne. Olen pahoillani, tavallaan.

Sinä olet USEIMMITEN paljastanut tyhmyytesi täällä kun olet aukonut suutasi. Olet AINA yrittänyt olla ärsyttävä siinä kuitenkaan onnistumatta. USEIN olet saanut muut vain säälimään vajavaista kielenkäyttöäsi ja selviä aukkoja sivistyksessäsi.

Ei taida kenenkään rautalanka enää rittää. Häipyisit jo nuolemaan haavasi, tästä taitaa tulla sinulle liian vakavaa.

• :)))))))))))))
        Useimmiten kirjoitti:

Sinä olet USEIMMITEN paljastanut tyhmyytesi täällä kun olet aukonut suutasi. Olet AINA yrittänyt olla ärsyttävä siinä kuitenkaan onnistumatta. USEIN olet saanut muut vain säälimään vajavaista kielenkäyttöäsi ja selviä aukkoja sivistyksessäsi.

Ei taida kenenkään rautalanka enää rittää. Häipyisit jo nuolemaan haavasi, tästä taitaa tulla sinulle liian vakavaa.

:D Kiitos. Nyt sain luvun täyteen. Haavoja ei tarvitse nuolla jos niitä ei ole. Ja mitä sivistykseen tulee, siinä on meillä jokaisella parantamisen varaa! Ainakin tämän keskustelun perusteella USEIMMAT täällä ovat sivistymättömiä. Ei voi kuitenkaan sanoa AINA. Yleensä he, jotka tietävät paremmin tai eivät halua edes osallistua mokomaan, ovat hiljaa.

Oletteko te oikeasti huomanneet miten helppo täällä on haukkua ja ivata ihmisiä? Kenenkään meistä ei tarvitse todella seistä sanojemme takana. Meidän ei tarvitse kohdata oikeassa elämässä henkilöitä, joita haukumme. Miksi se on niin helppoa? Eikö meillä jokaisella oikeasti olisi jotain opittavaa tästäkin viestiketjusta? Täällä suomi24 ei tarvitse edes olla kovin ilkeä kun saa sontaryöpyn niskaan ja jos on ilkeä, niin saa takuuvarmasti vastauksia. Onko tämä meidän aikamme "suurta kirjallisuutta"? Vai sitä sivistystä, josta hänkin puhuu?

Minä ainakin suuresti ihmettelen ihmisten estottomuutta olla täysin paskiaisia. Ja kokeiltuani sitä, se todellakin on helppoa. Kuinka moni teistä menee tuolla ulkomaailmassa haistattelemaan ja kettuilemaan vastaantuleville?

Minä oikeasti toivon jokaiselle hyvää jatkoa. Jätän teidät ansaitsemaanne rauhaan tässä ketjussa ja suuntaan katseeni kohti kirjallisuutta ja kupposta kahvia. Kummaakaan näistä ei voi saada tarpeeksi.

• En ole tiinukka
        Tiina1 kirjoitti:

Kun et kerran yleistä, niin kerro minulle kuinka paljon on usein?!! Onko se 10% vai puolet vai kenties 70%?

Kerronpa nyt oman tarinani, kun kerran olet elämääni hyvin läheltä liipannut. Voit sitten vielä sitäkin analysoida parhaaksi katsomallasi tavalla.

Nimeni on Tiina ja duunariperheestä lähtöisin. Vanhempieni erotessa olin aloittamassa koulua ja äitini halusi jäädä kotiin töistä ollakseen enemmän kanssani, koska en halunnut olla yksin kotona lyhyen koulupäivän jälkeen. Olen pienestä pitäen laskenut äitini kanssa kolikoita mihin rahat riittää, silti olin hyvin onnellinen lapsi. Peruskoulusta menin suoraan kauppaoppilaitokseen opiskelemaan. Sen jälkeen menin töihin. Muutaman vuoden päästä pääsin ensimmäisellä yrittämällä kauppakorkeakouluun opiskelemaan, en ole käynyt siis edes lukiota. Voin kertoa, että koko kauppakorkeassa opiskeluni aikana en tehnyt lähellekkään niin paljon työtä opiskelun eteen, mitä kauppaopiston aikana jouduin tekemään. Tentit meni lävite hyvin vähällä lukemisella. Tänä päivänä olen töissä kansainvälisessä yrityksessä esimiestehtävissä. Paikka tarjoutui minulle, kun edeltäjäni alkoholismin vuoksi (ja siitä aiheutuvien ongelmien vuoksi) irtisanottiin työstään. Aviomieheni on töissä tehtaassa ja pitää työstään suunnattomasti. Alkoholia emme käytä kumpikaan juurikaan. Joskus mieheni ostaa viinipullon ja silloin tällöin (n. kerran kuussa) juomme yhdet saunaoluet. Tyttäremme nimi on Charlotta, josta olen erittäin ylpeä. Nimi ei varmasti anna suuntaa hänen elämälleen, vaan jos yhtään isäänsä tai äitiinsä tulee, tekee tulevaisuudessa työkseen juuri sitä mistä itse pitää. Tällä hetkellä mietimme uudelle perheenjäsenellemme nimeä joka syntyy muutaman kuukauden päästä!

Aika moni sinun yleistyksistäsi ja väittämistäsi menee kohdallani pieleen. Ihmetyttää tuollaiset ihmiset, jotka jaksavat kiinnostua toisten elämästä ja tekemisestä niin paljon, että se vaikuttaa omaan elämääsikin noin negatiivisesti. Onnea sinun tulevaisuuteesi!

mutta en voi olla vastaamatta juuri sinulle. Luin kommenttejasi joskus tuolta lapsi koulussa-palstaltaa. Ja niistä muutamia luettuani en voi kunnioittaa mitään, mitä sanot. Olet opettaja, joka on valmis tuomaan lapsen työpaikalleen ilmaiseen hoitoon eikä näe siinä mitään pahaa, sinun mielestäsi se taisi vielä kuulua ammatin etuihin.

Eli vaikka kirjoitat mitä, muistan tuon aina ja se vie uskottavuuden kaikelta muultakin.

• kommentoija.
        Tiinukka kirjoitti:

Sinulla on melko vähän elämänkokemusta huomaan.. Ei voi nykypäivänä sanoa työtöntä tyhmäksi, työpaikan saaminen on melko vaikeaa. Tiesitkö sitä, että jonkun on hitsattava ne "samat saumat" vaikka se olisi miten tylsää hommaa, heitäkään ei siis voi sanoa tyhmiksi. Heille työnteko on tärkeämpää kuin miettiä onko fiksu jos otan tuon työn. Kaikki eivät saa minkäänlaista työtä vaikka miten haluaisivat.

Siinä vaiheessa kun ihmisillä on otsassa "tyhmä-viisas" -mittari, vasta silloin voi sanoa ihmisiä tyhmiski tai viisaiksi.

Jokaisella vanhemmalla on oikeus antaa lapselleen sellainen nimi josta pitävät ja jonka pappi hyväksyy. Minusta on melko, sanoisinko typerää, lokeroida ihmisiä sen perusteella minkä nimen ovat lapsilleen antaneet varsinkaan kun ei edes tiedä henkilöistä mitään. Seuraan jonkin verran lehtien kastettujen palstoja ja joissakin tapauksissa tulee mieleen minkälaiset vanhemmat antavat lapselle kyseisen nimen, mutta tuokin ajatus positiivisessa mielessä. Veikkaisin heidän olevan melko persoonallisia ihmisiä :)

• täällä ja noin mitättömästä...
        Tiinukka kirjoitti:

Miten jonkun antama nimi lapselleen voi sinun pipoa kiristää noin paljon että jaksat jatkuvasti jauhaa siitä?? Käy hetki raittiissa ilmassa niin eiköhän se siitä :)

• Tiinukka
        täällä ja noin mitättömästä... kirjoitti:

Miten jonkun antama nimi lapselleen voi sinun pipoa kiristää noin paljon että jaksat jatkuvasti jauhaa siitä?? Käy hetki raittiissa ilmassa niin eiköhän se siitä :)

mistään tietystä nimestä, vaan siitä, ketkä antavat ja mitä nimiä lapsilleen.

ja minä en pura mitään. huvittaa joidenkin hirvittävän tosissaan kirjoittamat kommentit nimistä ja siitä miten he nyt ovat erikoisia ja hienoja nimineen...

täällähän saa kirjoittaa ihan mitä vaan ja kelle vaan. hassua, että jotkut ottavat minun kirjoituksistai niin pulttia...

no, en taida jaksaa enää, tää oli hauska aikansa. joku toinen jatkakoon toistensa ärsyttämistä.

olen nyt parisen viikkoa näillä palstoilla roikkunut, kun en koipi paketissa mihkään pääse. ja ällistyin kun tajusin, että täällähän roikkuu jatkuvasti samat tyypit elämässä elämäänsä. nettipalstalla.

minä lopetan tähän, minulla on oikeakin elämä, hankkikaa tekin semmoinen.

• Tiina1
        En ole tiinukka kirjoitti:

mutta en voi olla vastaamatta juuri sinulle. Luin kommenttejasi joskus tuolta lapsi koulussa-palstaltaa. Ja niistä muutamia luettuani en voi kunnioittaa mitään, mitä sanot. Olet opettaja, joka on valmis tuomaan lapsen työpaikalleen ilmaiseen hoitoon eikä näe siinä mitään pahaa, sinun mielestäsi se taisi vielä kuulua ammatin etuihin.

Eli vaikka kirjoitat mitä, muistan tuon aina ja se vie uskottavuuden kaikelta muultakin.

En kyllä ole sama henkilö, joka on tuollaiselle palstalle kirjoitellut. Nimimerkki ei ollut rekisteröity, joten joku toinenkin voi käyttää rekisteröimättömänä samaa nimimerkkiä.

En siis ole opettaja, jonka voi yllä olevasta viestistänikin lukea. Eikä minulla ole kouluikäistä lasta edes. Joskaan en tuosta viestistä ymmärtänyt oliko lapsi kouluikäinen vai ei. Täytyypä vissiin rekisteröityä jollain toisella nimimerkillä niin ei tule sekaannuksia.

• tosiasia
        Tiinukka kirjoitti:

että nimimakuja vaan on erilaisia, en todellakaan usko, että kovin moni äiti/isä kuitenkaan erikoisuutta tavoittelee (joku ehkä) näillä nimillä, heidän mielestään nimi vaan on kaunis ja haluavat sen rakkaalle lapselleen antaa. Miksi ei voisi antaa näin olla, mikä oikeus sen Matin ja Maijan vanhemmilla on haukkua joku erilaisen nimen omaava tai hänen vanhempansa, useimmiten vain siksi, että heidän nimimakunsa on erilainen. Minusta tää on jo melkoista peen jauhantaa ja saivartelua, joka saattaa todella pahoittaa jonkun mielen. Mikä oikeus meillä kellään on arvostella muiden valintoja, eiköhän olisi viisaampaa keskittyä niihin omiin valintoihin.

• Maikki
        tosiasia kirjoitti:

että nimimakuja vaan on erilaisia, en todellakaan usko, että kovin moni äiti/isä kuitenkaan erikoisuutta tavoittelee (joku ehkä) näillä nimillä, heidän mielestään nimi vaan on kaunis ja haluavat sen rakkaalle lapselleen antaa. Miksi ei voisi antaa näin olla, mikä oikeus sen Matin ja Maijan vanhemmilla on haukkua joku erilaisen nimen omaava tai hänen vanhempansa, useimmiten vain siksi, että heidän nimimakunsa on erilainen. Minusta tää on jo melkoista peen jauhantaa ja saivartelua, joka saattaa todella pahoittaa jonkun mielen. Mikä oikeus meillä kellään on arvostella muiden valintoja, eiköhän olisi viisaampaa keskittyä niihin omiin valintoihin.

joidenkin antamia nimiä lapsilleen, tulee väkisinkin mieleen, että on pakolla ja väkisellä yritetty jotakin mahdollisimman poikkeavaa.

Lisätään c, z, y ym kirjaimia kummallisiin paikkoihin; Yasmin, Catarina, calle, Casper... Lyhennellään nimiä: Siri, Elna, Valtter... tai keksitään muuten vaan kummallisia: Tinka, Mila, Ona... ei nuo voi kuulostaa kauniilta kenenkään mielestä.

Sitten lähetetetään niitä tänne, ja kysellään: "onks hieno", "miltä kuulostaa", "eiks oo ihana"

Mitä kuvittelevat saavansa vastaukseksi? Jos kysytään mitä mieltä, niin saahan mielipiteensä sanoa. Minusta joku Kara Tinka Milja on kammottava nimi. Samoin jooku Yasmin Adelei Peltonen on vähän turhan kunnianhimoinen yhdistelmä. Ja mielipiteensä saa sanoa.

• sivusta seurannut
        Maikki kirjoitti:

joidenkin antamia nimiä lapsilleen, tulee väkisinkin mieleen, että on pakolla ja väkisellä yritetty jotakin mahdollisimman poikkeavaa.

Lisätään c, z, y ym kirjaimia kummallisiin paikkoihin; Yasmin, Catarina, calle, Casper... Lyhennellään nimiä: Siri, Elna, Valtter... tai keksitään muuten vaan kummallisia: Tinka, Mila, Ona... ei nuo voi kuulostaa kauniilta kenenkään mielestä.

Sitten lähetetetään niitä tänne, ja kysellään: "onks hieno", "miltä kuulostaa", "eiks oo ihana"

Mitä kuvittelevat saavansa vastaukseksi? Jos kysytään mitä mieltä, niin saahan mielipiteensä sanoa. Minusta joku Kara Tinka Milja on kammottava nimi. Samoin jooku Yasmin Adelei Peltonen on vähän turhan kunnianhimoinen yhdistelmä. Ja mielipiteensä saa sanoa.

Viestisi kertoo hyvin paljon kapea-alaisesta ajattelumaailmastasi ja kuinka epäsuvaitsevainen (aikuinen?) ihminen olet. Kirjoitat: "Mitä kuvittelevat saavansa vastaukseksi? Jos kysytään mitä mieltä, niin saahan mielipiteensä sanoa." ja hetkeä aiemmin olet kirjoittanut: "Tinka, Mila, Ona... ei nuo voi kuulostaa kauniilta kenenkään mielestä." Tuostapa ei tarvitse edes rivienvälistä lukea, että et suvaitse muiden mielipiteitä kuin omasi, ja niiden jotka ovat asiasta kanssasi samaa mieltä. Tinka, Mila ja Ona, kuten myös Siri ja Elna kuulostavat minusta oikein kauniilta nimiltä. Oma nimeni on ns. tusinanimi, jonka vuoksi pienenä sain koulussa monta rumaa lempinimeä, koska luokaltani löytyi monta saman nimen omaavaa. Elä odota, että tavallinen tusinanimi tekee lapsestasi sen parempaa kuin muut ovat (Tinkat, Karat tai Casperit).

Joku päivä vielä voi haukku omaan nilkkaan napsahtaa!

• saa sanoa
        Maikki kirjoitti:

jos joku sitä kysyy, mutta minusta mielipiteet pitäisi sanoa kuitenkin asialliseen sävyyn, eikä lokeroida ihmisiä esim. juuri lapsen nimen perusteella. Haukkuminen ja päivittely ei minusta ole asiallista keskustelua, ja usko vaan jostakin se Yasmin ja Kara on nättejä nimiä;) Meitä ihmisiä on kuitenkin turha väkipakolla tunkea eri lokeroihin tai harrastaa kaikessa yleistämistä esim: lihavat on laiskoja, teiniäidit avuttomia, erikoisen nimen lapselleen antava tyhmä, huonostikoulutettu...
        Minun mielipiteeni on, että maailmaan nimiä mahtuu, niitä erikoisempiakin, annetaan kaikkien kukkien kukkia, mitä se on siltä Matin ja Maijan vanhemmalta pois jos jonkun muun lapsi on vaikka tuo Kara Tinka Milja. Enkä usko, että lapsi tulee kiusatuksi erikoisen nimensä takia ,jos me vanhemmat kasvatamme nämä kullannuput niin, että he osaavat arvostaa muita ihmisiä, nimenomaan sellaisina kuin he ovat kaikkine "omituisuuksineen".
        Hyvää naistenpäivää kaikille!

• Maikki
        sivusta seurannut kirjoitti:

Viestisi kertoo hyvin paljon kapea-alaisesta ajattelumaailmastasi ja kuinka epäsuvaitsevainen (aikuinen?) ihminen olet. Kirjoitat: "Mitä kuvittelevat saavansa vastaukseksi? Jos kysytään mitä mieltä, niin saahan mielipiteensä sanoa." ja hetkeä aiemmin olet kirjoittanut: "Tinka, Mila, Ona... ei nuo voi kuulostaa kauniilta kenenkään mielestä." Tuostapa ei tarvitse edes rivienvälistä lukea, että et suvaitse muiden mielipiteitä kuin omasi, ja niiden jotka ovat asiasta kanssasi samaa mieltä. Tinka, Mila ja Ona, kuten myös Siri ja Elna kuulostavat minusta oikein kauniilta nimiltä. Oma nimeni on ns. tusinanimi, jonka vuoksi pienenä sain koulussa monta rumaa lempinimeä, koska luokaltani löytyi monta saman nimen omaavaa. Elä odota, että tavallinen tusinanimi tekee lapsestasi sen parempaa kuin muut ovat (Tinkat, Karat tai Casperit).

Joku päivä vielä voi haukku omaan nilkkaan napsahtaa!

esimerkeillä lähinnä näitä väännöksiä. Esim nimi Ona. Lausuttuna siis nimenomaan miten se kirjoitetaan, lyhyellä vokalilla: ONA. Ei Oona, mikä taas on ihan eri nimi. Kuulostaako yhä kauniilta. ELi miksi vääntää Oona muotoon Ona? Jos tarkoitus on lausua se samoin. Ja ihmettelen kovasti, jos Ona lausuttuna lyhyesti kuulostaa kauniilta kenestäkään.

Ajatteluni voi olla kapea-alaista. Mutta minulla on mielipiteeni ja sinulla omat. Omani voivat olla vastakkaisia sinun kanssasi ja voin sen myös ilmaista. Voitko sinä ymmärtää ja suvaita sen, kun kerran suvaitsevaisuutta kuulutat.

• sivusta seurannut
        Maikki kirjoitti:

esimerkeillä lähinnä näitä väännöksiä. Esim nimi Ona. Lausuttuna siis nimenomaan miten se kirjoitetaan, lyhyellä vokalilla: ONA. Ei Oona, mikä taas on ihan eri nimi. Kuulostaako yhä kauniilta. ELi miksi vääntää Oona muotoon Ona? Jos tarkoitus on lausua se samoin. Ja ihmettelen kovasti, jos Ona lausuttuna lyhyesti kuulostaa kauniilta kenestäkään.

Ajatteluni voi olla kapea-alaista. Mutta minulla on mielipiteeni ja sinulla omat. Omani voivat olla vastakkaisia sinun kanssasi ja voin sen myös ilmaista. Voitko sinä ymmärtää ja suvaita sen, kun kerran suvaitsevaisuutta kuulutat.

Kyllä, minusta Ona on kaunis "väännös". Jos lapselleni Ona nimen antaisin, niin antaisin sen nimen omaan lausuttuna niin kuin kirjoitetaan. Oona nimestä en ole koskaan erityisemmin pitänyt, mutten missään nimessä moittisi ihmistä, jonka sen omaa tai lapselleen antaa. En näe kuitenkaan siinäkään mitään pahaa jos joku antaa lapselleen nimen Ona, mutta se lausuttaisiin oona. Minusta se on rikkaus, että toiset näkee eri asioissa kauniita piirteitä, kuin toiset, muttei niiden vuoksi tarvitse tuomita erilailla ajattelevaa ihmistä.

Ja kyllä, voin ymmärtää ja suvaita sen, että mielipiteesi ovat vastakkaisia minun kanssani ja voit sen myös ilmaista. Mutta sitä en ymmärrä(kuten myös alkuperäisessä viestissäni mainitsin), että et suvaitse muita mielipiteitä kuin omasi (tai ainakin hyvin jyrkästi ne torjut), kuten taas edellisestäkin viestistä se huomattiin: "Ja ihmettelen kovasti, jos Ona lausuttuna lyhyesti kuulostaa kauniilta kenestäkään."

• just

Kyllä, minusta Ona on kaunis "väännös". Jos lapselleni Ona nimen antaisin, niin antaisin sen nimen omaan lausuttuna niin kuin kirjoitetaan. Oona nimestä en ole koskaan erityisemmin pitänyt, mutten missään nimessä moittisi ihmistä, jonka sen omaa tai lapselleen antaa. En näe kuitenkaan siinäkään mitään pahaa jos joku antaa lapselleen nimen Ona, mutta se lausuttaisiin oona. Minusta se on rikkaus, että toiset näkee eri asioissa kauniita piirteitä, kuin toiset, muttei niiden vuoksi tarvitse tuomita erilailla ajattelevaa ihmistä.

Ja kyllä, voin ymmärtää ja suvaita sen, että mielipiteesi ovat vastakkaisia minun kanssani ja voit sen myös ilmaista. Mutta sitä en ymmärrä(kuten myös alkuperäisessä viestissäni mainitsin), että et suvaitse muita mielipiteitä kuin omasi (tai ainakin hyvin jyrkästi ne torjut), kuten taas edellisestäkin viestistä se huomattiin: "Ja ihmettelen kovasti, jos Ona lausuttuna lyhyesti kuulostaa kauniilta kenestäkään."

Onalle sopisi toiseksi nimeksi hyvin Nia!
        Ona Nia, siinä kaunis ja yksinkertainen nimi.

• piipahtaja

Onkohan tuo kirjoittaja, joka ei hyväksy toisten mielipiteitä,sama henkilö, joka puolsi omaa sukunimeään viimeiseen saakka tuolla edellisellä sivulla ihan kyllästymiseen asti. Vai onko näillä sivuilla niin omalaatuista sakkia, ettei voida hyväksyä muiden näkemystä asioihin. Tietenkin saa kertoa mielipiteensä, mutta ei silti tarvi tyrmätä muidenkaan ajatuksia.

• Maikki
        piipahtaja kirjoitti:

Onkohan tuo kirjoittaja, joka ei hyväksy toisten mielipiteitä,sama henkilö, joka puolsi omaa sukunimeään viimeiseen saakka tuolla edellisellä sivulla ihan kyllästymiseen asti. Vai onko näillä sivuilla niin omalaatuista sakkia, ettei voida hyväksyä muiden näkemystä asioihin. Tietenkin saa kertoa mielipiteensä, mutta ei silti tarvi tyrmätä muidenkaan ajatuksia.

Samalla sinulle sivusta seurannut. Jos kirjoitan, että minusta joku on kummallista, kuten esim mielestäni on kummallista että joku mielestäni karmea nimi onkin jonkun mielestä kaunis, ei se tarkoita sitä, että en suvaitsisi toisenkaan pitävän sitä kauniina. Minä vain ihmettelen sitä. Mitä ihmeen suvaitsemattomuutta se on?

Minusta te olette täällä niitä ruskeakielisiä, jotka mielistelevät kaikkia ja jos joku uskaltaa vähän räväkämmin mielipiteensä tuoda julki, se onneton teilataan heti. Ja tästä saa olla eri mieltä ja hvyäksyn sen.

Ja oletkohan sinä sitten sen sukunimiväittelyn toinen osapuoli joka uikutti mielipiteitään hyvin ontuvasti, vaikka toinen oli ne jo sanonut monta kertaa ymmärtävänsä. Tämä toinen osapuoli ei muuten kertaakaan ilmaissu ymmärrystä tälle hautaannimelle tai jollekin, vaan selitti vaan oma kantaansa... että puoltajansa itse kullakin.

Ja vastaus: en ole; olen Maikki tällä ja monella muullakin palstalla.

• sivusta seurannut
        Maikki kirjoitti:

Samalla sinulle sivusta seurannut. Jos kirjoitan, että minusta joku on kummallista, kuten esim mielestäni on kummallista että joku mielestäni karmea nimi onkin jonkun mielestä kaunis, ei se tarkoita sitä, että en suvaitsisi toisenkaan pitävän sitä kauniina. Minä vain ihmettelen sitä. Mitä ihmeen suvaitsemattomuutta se on?

Minusta te olette täällä niitä ruskeakielisiä, jotka mielistelevät kaikkia ja jos joku uskaltaa vähän räväkämmin mielipiteensä tuoda julki, se onneton teilataan heti. Ja tästä saa olla eri mieltä ja hvyäksyn sen.

Ja oletkohan sinä sitten sen sukunimiväittelyn toinen osapuoli joka uikutti mielipiteitään hyvin ontuvasti, vaikka toinen oli ne jo sanonut monta kertaa ymmärtävänsä. Tämä toinen osapuoli ei muuten kertaakaan ilmaissu ymmärrystä tälle hautaannimelle tai jollekin, vaan selitti vaan oma kantaansa... että puoltajansa itse kullakin.

Ja vastaus: en ole; olen Maikki tällä ja monella muullakin palstalla.

Samanlainen jankuttaja ja omaan napaan tuijottaja sinä ilmeisesti olet, kuin sukunimi-asiasta kisaillut henkilökin.
        Voisit kai kertoa mielipiteesi asiallisemmin ja hyökkäämättä, muitten mielipiteitä kunnioittaen, etkä vaan ihmetellä koko ajan!

• alk.per. sivusta seurannut

Samanlainen jankuttaja ja omaan napaan tuijottaja sinä ilmeisesti olet, kuin sukunimi-asiasta kisaillut henkilökin.
        Voisit kai kertoa mielipiteesi asiallisemmin ja hyökkäämättä, muitten mielipiteitä kunnioittaen, etkä vaan ihmetellä koko ajan!

... minun viestini. Siis kaksi aiempaa kyllä kirjoitin. Mutta pointti sama! Hyvää viikonloppua kaikille!!

• Maikki

Minä sanon mielipiteeni niinkuin haluan. Ellei ne miellytä, voipi ihan vapaasti jättää kommentoimatta. Mutta kyllä hieman hyökkäävillä kannanotoilla saa selvästi eniten keskustelua aikaan.

Ja jos minä tuijotan omaan napaani, niin mitäs sinä teet? Ilmeisesti et voi alkuunkaan sietää minun tyyliäni? Eli nostapa sinäkin nenäsi sieltä navasta pois ja ala suvaitsemaan minunkinlaisiani. Sinunnlaisia joojoo-ihmisiä on helppo sietää ja olla samaa mieltä. Mutta meitä on muitakin. Myös meitä ärsyttäviä.
        Jos asiallisuutta ja suvaitsevaisuutta peräänkuulutat, niin annapa itse siitä esimerkki ja ole asiallinen myös minulle. Ja siedä minunkin mielipiteeni. Niin minäkin siedän sinun.

Kiva, jos saan joltakin mahahapot sekaisin.

• kake
        Maikki kirjoitti:

Minä sanon mielipiteeni niinkuin haluan. Ellei ne miellytä, voipi ihan vapaasti jättää kommentoimatta. Mutta kyllä hieman hyökkäävillä kannanotoilla saa selvästi eniten keskustelua aikaan.

Ja jos minä tuijotan omaan napaani, niin mitäs sinä teet? Ilmeisesti et voi alkuunkaan sietää minun tyyliäni? Eli nostapa sinäkin nenäsi sieltä navasta pois ja ala suvaitsemaan minunkinlaisiani. Sinunnlaisia joojoo-ihmisiä on helppo sietää ja olla samaa mieltä. Mutta meitä on muitakin. Myös meitä ärsyttäviä.
        Jos asiallisuutta ja suvaitsevaisuutta peräänkuulutat, niin annapa itse siitä esimerkki ja ole asiallinen myös minulle. Ja siedä minunkin mielipiteeni. Niin minäkin siedän sinun.

Kiva, jos saan joltakin mahahapot sekaisin.

On täällä jumankauta uskomattomia tyyppejä. Tässä vapaapäivää vietellen olen lueskellut ilmiselvästi akkojen kirjotuksia. He...tinmoista sanakärhämää mokomasta asiasta.
        Olen minäkin sitä mieltä, että kyllä mielipiteen voi sanoa, mut miki toiset ärsyttää tahallaan?
        Maikki on hyvä esimerkki semmosesta kaulin kädessä olevasta muijasta. Onneks mun vaimo ei ole hänenlaisensa.

• Liisa-Maria

suomalaisilla ole joko työläis- tai talonpoikaistausta? Sivistyneistösukuja on maassamme verrattain vähän, aatelissuvuista puhumattakaan.

Nimenantoon vaikuttavat monet muutkin tekijät kuin kulloinenkin eri yhteiskuntaluokissa vallalla oleva nimimuoti. Tällaisia asioita ovat esim kirjallisuus, jota lapsen vanhemmat lukevat ja elokuvat tai sarjafilmit, joita he katselevat. Nimiä saadaan esim urheilusankareilta tai muilta kuuluisuuksilta. Myös äidinkielellä (esim toinen kotimainen) ja uskonnolla, varsinkin, jos se on enemmistöstä poikkeava, on merkitystä nimenvalinnassa.

Ihminen voi olla rutiköyhä ja työtön, mutta silti akateemisesti sivistynyt. Minusta kirjoituksesi on leimaava, eikä kuvaa asiaa oikein. Varsinkaan, kun sinulla ei ole esittää mitään tutkimustietoja, mihin vetoaisit.

• myös tutkija

Minäkään en ole tähän tilastoon törmännyt, joten toivon, SUORASTAAN VAADIN, että annat välittömästi tiedon, mistä lähteestä tutkimustuloksesi on.

Kuinka pitkän aikavälin tutkimus kattaa? Koskeeko tämä myös 1800-lukua, jolta varhaisimmat Isabel-nimiset henkilöt maassamme ovat? Vai onko tutkimus aloitettu vasta 1900-luvulla, jonka alkupuolelta varhasimmat Jasminet, Fionat ja Nicodemukset on tilastoitu.

Christyt ja Ridget ovat niin marginaalinen ryhmä, ettei niiden esiintymisestä nimistössämme kannata tehdä mitään tutkimusta. Christy-nimisiä on vain 1 mies ja 3 naista. Ridgejä on edelleenkin ne kolma; yksi vuodelta 1970 ja kaksi vuodelta 1993.

Jos tutkimuksessa siis on mukana tämä Ridge-nimi, voitaneen tehdä johtopäätös, että tilasto olisi tuolta aikaväliltä, eikä kertoisi mitään tämän päivän tilanteesta.

Kuten nimimerkki "Chatryn" voit todeta, saa kirjoituksesi aikaan monenmoisia mietteitä. Lähinnä halun tietää enemmänkin tutkimuksesta, johon viittaat. Siksi olisikin kohtuullista, että paljastat lähteesi. Muuten kirjoituksesi jää omaan arvoonsa ja vain sinun henkilökohtaiseksi mielipiteeksesi, joka sinällään on arvokas, mutta josta et ole oikeutettu sanomaan, että kyseessä olisi tutkittu asia!

• vielä tämäkin asia

Ensinnäkin (tuonne ylemmille kirjoittajille tarkoitettu vaikka tähän jatkoksi tuleekin), pitäisi jokaisen täyspäisen itsekin älytä, että osa näistä mikä vauvalle nimeksi on lasten kyselyjä vauvanukeilleen. Sitten, onko oikeutta haukkua muita tyhmäksi, jos itse ei älyä tai älyä lukea vrk:n sivuilta, että monet näistä Chatryneista yms. voivat olla 100% ulkomaalaistaustaisia. Meillä on paljon kansalaisuuden saaneita maahanmuuttajia, jos ette ole sattuneet huomaamaan.

• kotisohvalta

Omien lasteni luokalla ei ole yhtään erikoista nimeä. Taitaa Jade olla erikoisin, eikä sekään nyt hirveän erikoinen ole, sillä tunnen toisenkin. Täällä pohjoisessa taitaa nimet yleensä olla aika enemmän niitä tavallisia.

Sellaisen kotisohvatutkimuksen olen tehnyt ilman mitään otantaa, että julkkikset antavat usein lapsilleen erikoisia nimiä, tavallista kansalaista enemmän. Noista julkkisten antamista nimistä usein tuleekin sitten suosikkinimiä. Esim. kun Anne Pohtamo nimesi poikansa Jesseksi, ei niitä paljon ollut. Nyt se on yksi suosikkinimiä. Omalla luokallani oli aikoinaan jo 70-luvulla Monica. Ei siinä ollut mielestäni mitään hienostelua, sillä tyttö oli syntynyt Ruotsissa. Myös niinkin yksinkertainen asia pitää muistaa, että Cecilian ja Charlotan vanhemmat voivat olla ruotsia äidinkielenään puhuvia, joskus jopa silloinkin vaikka sukunimi olisikin Virtanen!

• Carolina

Meilläpäin (Helsinki) ei ole lähitienoon muksuista yhtäkään Ridgeä eikä Rookea. Siirejä ja Helkoja ja Ilonoita piisaa. Pekka ja Matti on uusimmat tulokkaat. Tavallisia duunareita ollaan.
      Montako Ridgeä teilläpäin asuu, varmaan monta, kun tännekin kirjoitit.
      Hyvää kevään odottelua ja antakaa kaikkien kukkien kukkia!
      Suvaitsevaa elämää kaikille!

• Sikuriina

Chatryn, hienoa provosointia! Olen ja en ole kanssasi samaa mieltä. Erikoisuudentavoittelussa saatetaa olla sosiaaliluokkapaineita, ajatus siitä, että halutaan olla "jotain parempaa" kun meidän pikku Mikko kirjoitetaan Micco, Maija tai Maya. Lisäarvoa voidaan hakea monella tavalla hiekkalaatikon reunalla. Toisaalla ovat sitten nykypäivän fennomaanit, vannotaan perinnenimien kautta- takapenkillä turvaistuimessa istuvat Aino ja Sampo, Ukko ja Tuuli... Uskaltaisin väittää, että tässä on JOTAIN samaa kun miesten aluvanne vs. tavallinen tai äitien pitsiverho vs. paperinaru. Saatan toki olla väärässä tässäkin.

Kansainvälisyys on hieno asia! Tiedän lapsikatraan, joiden tie on vienyt isän työmaiden perässä mantereelta toiselle. Kun heille on mimiä annettu on mietitty sekä sitä, miten lapsi kokisi itsensä suomalaiseksi sekä sitä, miten ko. nimi taipuu vieraassa ympäristössä. Meillä on suunnaton varasto hyviä nimiä, ilman vääntelyä (Anna, Emma, Jenny,Lea, Leena, Hanna,Akseli, Oskari, Olli, Tommi, Valtteri... vain muutama mainitakseni) lausujan kieli sitten tekee tehtävänsä. Suomalaisessa nimessä ei maailmalla ole mitään hävettävää, päin vastoin!

Tässä en ota kantaa suomalaisiin, joilla on mm. kaksikielinen tausta tai muita hyviä "kielipoliittisia" syitä.

Ja lopuksi, hyvät vanhemmat, miettikää miltä lapsenne nimi kuulostaa sitten aikuisempana. Onhan Minni kiva pikku-tytöllä, mutta en usko että Minni-mummo saa kovinkaan suurta arvostusta osaksen. Miettisin myös mistä oppinsa on saanut äidinkielenopettaja Micsu.

• nicojimi

Moni kyselee kyseistä "tutkimusta".

Kyseiseen tulokseen on päätynyt jo moni koulun ja lastentarhan opettaja. Ei hän yleensä siitä sen enempää kirjoittele.

Hienostelevat nimet (Nico), ulkomaalaiset nimet (Erin) ja ns. bulkkinimet (=laajalti sillä hetkellä muodissa olevat nimet) kuuluvat lähes aina alemmista yhteiskuntaluokista lähteneille. Usein niiden kantajilla on koulussakin ongelmia. Näkee myös, etteivät sellaisten nimien kantajat ole päässeet yhteiskunnassa näkyviin asemiin.

Nimi on tosiaan jossakin mielessä enne.

Tietysti alemmissa yhteiskuntaluokissa on ns. tavallisiakin nimiä.

• jotain oikeasti tietävä

Enimmäkseen duunarit laittavat lapsilleen suosikkinimiä. Ainakin tässä kaupungissa ja meidän suvussa.

Teoriasi mukaan lähes puolet julkkiksiksista on alempaa yhteiskuntaluokkaa vrt. Janne Ahosen Mico, Jari Kurrin/vanessa mikälien Odessa, Mika Myllylän lapset oli Hesarissa: Benjamin, Olivia ja Walter, jne.

Mielestäni ihan tuttavapiiriä/työkavereita ja lasteni koulukavereita ajatelen erikoisimmat nimet löytyvät sellaisten vanhempien lapsilta, jotka ovat käyneet korkeakoulutuksen, mutta ovat työntekijäasemassa.

Itse kun ajattelen tuntemiani duunareiden lapsia, niin suosituimpia ovat ylivoimaisesti Nikot, Atet, Samit, Roosat, Sarat yms. suosikkinimet, turvalliset valinnat. nicojimiseni, erikoiset nimet ovat harvinaisia, mutta niiden kantajia on menestynyt ihan mukavasti: Mette Mannonen, siihen aikaan erikoinen nimi, nostanut juuri hänen takiaan suosiotaan. Kimikin on aika kuuluisia, ei ole kovin tavallinen nimi hänen syntymäaikoinaan, tiedän erään täyssuomalaisen päällikön nimeltä Jane..Eräskin hyvä tuttavani antaa lapsilleen erikoisia, tosin suomalaiseen äänneasuun sopivia nimiä. Hän on akateeminen opiskelija, miehensä akateeminen työssäkäyvä ja itse on akateemisen perheen lapsi. Teiltä, jotka väitätte, että erikoiset nimet ovat alemman tason lapsilla, puuttuu vielä elämänkokemus eikä nuoressa tuttavapiirissänne ole ilmeisesti kovin paljon lapsia - itsepintainen kyseisestä näkökulmasta kiinnipitäminen kertoo sen. Vaikka provohan tuo taitaa olla, mutta joku voi olla riittävän hölmö uskoakseen moista hölynpölyä.

Omilla lapsillani on tavalliset, melko suositut mutta ei top10-listan nimet ja tutkintotasoni ei kuulu asiaan mitenkään.

• Pohdiskelija
        jotain oikeasti tietävä kirjoitti:

Enimmäkseen duunarit laittavat lapsilleen suosikkinimiä. Ainakin tässä kaupungissa ja meidän suvussa.

Teoriasi mukaan lähes puolet julkkiksiksista on alempaa yhteiskuntaluokkaa vrt. Janne Ahosen Mico, Jari Kurrin/vanessa mikälien Odessa, Mika Myllylän lapset oli Hesarissa: Benjamin, Olivia ja Walter, jne.

Mielestäni ihan tuttavapiiriä/työkavereita ja lasteni koulukavereita ajatelen erikoisimmat nimet löytyvät sellaisten vanhempien lapsilta, jotka ovat käyneet korkeakoulutuksen, mutta ovat työntekijäasemassa.

Itse kun ajattelen tuntemiani duunareiden lapsia, niin suosituimpia ovat ylivoimaisesti Nikot, Atet, Samit, Roosat, Sarat yms. suosikkinimet, turvalliset valinnat. nicojimiseni, erikoiset nimet ovat harvinaisia, mutta niiden kantajia on menestynyt ihan mukavasti: Mette Mannonen, siihen aikaan erikoinen nimi, nostanut juuri hänen takiaan suosiotaan. Kimikin on aika kuuluisia, ei ole kovin tavallinen nimi hänen syntymäaikoinaan, tiedän erään täyssuomalaisen päällikön nimeltä Jane..Eräskin hyvä tuttavani antaa lapsilleen erikoisia, tosin suomalaiseen äänneasuun sopivia nimiä. Hän on akateeminen opiskelija, miehensä akateeminen työssäkäyvä ja itse on akateemisen perheen lapsi. Teiltä, jotka väitätte, että erikoiset nimet ovat alemman tason lapsilla, puuttuu vielä elämänkokemus eikä nuoressa tuttavapiirissänne ole ilmeisesti kovin paljon lapsia - itsepintainen kyseisestä näkökulmasta kiinnipitäminen kertoo sen. Vaikka provohan tuo taitaa olla, mutta joku voi olla riittävän hölmö uskoakseen moista hölynpölyä.

Omilla lapsillani on tavalliset, melko suositut mutta ei top10-listan nimet ja tutkintotasoni ei kuulu asiaan mitenkään.

Minusta taas tuntuu vähän siltä, että jokaisessa yhteiskuntaluokassa on noita hienostelunimiä. Sanotaan niin, että vähiten yllätyn silloin, kun tapaan (kuvitellun henkilön) pikku Jadelian ja huomaan, että Jadelian vanhemmat ovat hieman hmm... syrjäytyneen oloisia.

Mutta kyllä niitä riittää ns. menestyjiäkin, jotka nimeävät lapsensa niin. Tiedättekös yhden seurapiireissä liikkuvan tennisvalmentajan? Perheestä löytyy muistaakseni ainakin Chrystal (vai mikähän kirjoitusasu olikaan) ja Clarissa. Muutenkin tuntuu, että ainakin julkkiksista tähän porukkaan voisi laskea missejä ja urheilijoita.

Minusta näyttää siltä, että hienostelunimet keskittyvät lähinnä kahteen porukkaan: ns. sosiaalitukien varassa eläviin ja sitten sellaisiin keskiluokkaista, "parempaa" elämää eläviin (koulutus ei niinkään merkitse vaan ehkä se on rahakkuus??). Kummassakin tapauksessa ympäristö taitaa vähän hymähdellä nimivalinnoille. Huomatkaa: sanoin "keskittyvät" eli en tarkoita jokaista. Kyllä niitä antavat kaikentyyppiset ihmiset, mutta tiettyjen ihmisten kohdalla sellaiset valinnat eivät yllätä.

Esimerkiksi eräs nakumallina ja kirjailijana toiminut julkkis: lapset ovat Kasimir ja Kiana (onneksi ei c:llä). Jotenkin niin ilmeinen valinta. Tosin nykyisin Kasimir ei enää ole kovin erikoinen.

Esimerkkinä lisäksi yksi tuttavani, joka elää sosiaaliturvalla, ollut kihloissa ties kuinka monen kanssa, mennyt hetken mielijohteesta naimisiinkin, aloittanut lapsenteon teini-ikäisenä (jokaisella eri isä) ja jolla on aikasta epävakaa elämä, on nimennyt lapsensa kummallisilla nimiväännelmillä.

Mutta toisaalta minulla on monia duunarikavereita, jotka eivät ikinä sortuisi samaan.

Oliskohan niin, että hienostelunimiä antavat enimmäkseen sellaiset vanhemmat, jotka jotenkin erityisen (lähes poikkeavan) paljon haluavat näyttää ulkopuolelle, että tässä tämä rakas jalokivemme on...? Toisaalta vähän teinimeininkiä, toisaalta kuulostaa sellaiselta pikkuporvarilliselta.

Tämä on mielenkiintoinen mutta tulenarka kysymys, joka näyttää olevan hieman tabu. Älköön kukaan nyt hermostuko. Omakin kantani on vasta muotoutumassa, kun koko ajan pohdin asiaa pidemmälle.

• minä
        Pohdiskelija kirjoitti:

Minusta taas tuntuu vähän siltä, että jokaisessa yhteiskuntaluokassa on noita hienostelunimiä. Sanotaan niin, että vähiten yllätyn silloin, kun tapaan (kuvitellun henkilön) pikku Jadelian ja huomaan, että Jadelian vanhemmat ovat hieman hmm... syrjäytyneen oloisia.

Mutta kyllä niitä riittää ns. menestyjiäkin, jotka nimeävät lapsensa niin. Tiedättekös yhden seurapiireissä liikkuvan tennisvalmentajan? Perheestä löytyy muistaakseni ainakin Chrystal (vai mikähän kirjoitusasu olikaan) ja Clarissa. Muutenkin tuntuu, että ainakin julkkiksista tähän porukkaan voisi laskea missejä ja urheilijoita.

Minusta näyttää siltä, että hienostelunimet keskittyvät lähinnä kahteen porukkaan: ns. sosiaalitukien varassa eläviin ja sitten sellaisiin keskiluokkaista, "parempaa" elämää eläviin (koulutus ei niinkään merkitse vaan ehkä se on rahakkuus??). Kummassakin tapauksessa ympäristö taitaa vähän hymähdellä nimivalinnoille. Huomatkaa: sanoin "keskittyvät" eli en tarkoita jokaista. Kyllä niitä antavat kaikentyyppiset ihmiset, mutta tiettyjen ihmisten kohdalla sellaiset valinnat eivät yllätä.

Esimerkiksi eräs nakumallina ja kirjailijana toiminut julkkis: lapset ovat Kasimir ja Kiana (onneksi ei c:llä). Jotenkin niin ilmeinen valinta. Tosin nykyisin Kasimir ei enää ole kovin erikoinen.

Esimerkkinä lisäksi yksi tuttavani, joka elää sosiaaliturvalla, ollut kihloissa ties kuinka monen kanssa, mennyt hetken mielijohteesta naimisiinkin, aloittanut lapsenteon teini-ikäisenä (jokaisella eri isä) ja jolla on aikasta epävakaa elämä, on nimennyt lapsensa kummallisilla nimiväännelmillä.

Mutta toisaalta minulla on monia duunarikavereita, jotka eivät ikinä sortuisi samaan.

Oliskohan niin, että hienostelunimiä antavat enimmäkseen sellaiset vanhemmat, jotka jotenkin erityisen (lähes poikkeavan) paljon haluavat näyttää ulkopuolelle, että tässä tämä rakas jalokivemme on...? Toisaalta vähän teinimeininkiä, toisaalta kuulostaa sellaiselta pikkuporvarilliselta.

Tämä on mielenkiintoinen mutta tulenarka kysymys, joka näyttää olevan hieman tabu. Älköön kukaan nyt hermostuko. Omakin kantani on vasta muotoutumassa, kun koko ajan pohdin asiaa pidemmälle.

Mikä sitten on hienostelua? Ruotsinsuomalaiselle sallitaan c-pitoinen nimi (esim. Nico ja Janica), mutta ei supisuomalaiselle. Voihan ihan suomalainenkin pitää enemmän nimen ulkoasusta c:n kanssa. Nimethän ylipäätään ovat makuasioita. Toiset pitävät vanhoista nimistä (esim. Hulda, Alma, Hugo, Arvo) ja toiset taas pitävät sellaisen nimen saaneen lapsen vanhempia erikoisuuden tavoittelijoina, kuten sellaisiakin vanhempia, jotka ovat antaneet lapselleen lempinimeä muistuttavan nimen (esim. Nikke, Milla, Jaska, Allu).
        En ymmärrä moista kohua tämän nimiasian ympärillä. Kysehän on vanhempien valinnasta, mihin meistä ulkopuolisista kukaan ei voi vaikuttaa (ainakaan tällä palstalla). MIksi vetää herneet nenään ventovieraiden nimivalinnoista? Annetaan kaikkien kukien kukkia. Onhan tässä maassa nyt suurempiakin murheita,kuin pikku-Ridgen nimi. Ja mitä koulussa kiusaamiseen tulee, niin jos se nimestä johtuu, niin aika paljon voisivat kiusaajan vanhemmatkin katsella peilikuvaansa; jos nimi aikuisesn mielestä onkin oudonkuuloinen, ei sitä tarvi lapsilleen näyttää. Lapset eivät valitse kavereitaan nimen perusteella. En tiedä, onko tästä asiasta tutkimusta, mutta johan sen nyt järkikin sanoo.

• hoh

Hae apua nicojimi,olet vuodesta toiseen täällä lietsomassa riitaa nimistä! Onko elämässäsi oikeesti mitään muuta,kuin viha?

• hilkka..

Toisaalta on sanottava, että työläistaustaiset eivät välttämättä kuulu, esim. ansiotasoltaan, alempiin yhteiskuntaluokkiin, ja alempiin yhteiskuntaluokkiin kuuluvat eivät välttämättä ole työläisiä: hehän voivat jopa olla tekemättä mitään.

Huomiot edellä koskevat enimmäkseen alempia yhteiskuntaluokkia, ei nimenomaan työväenluokasta peräisin olevia.

• Shame you
        hilkka.. kirjoitti:

Toisaalta on sanottava, että työläistaustaiset eivät välttämättä kuulu, esim. ansiotasoltaan, alempiin yhteiskuntaluokkiin, ja alempiin yhteiskuntaluokkiin kuuluvat eivät välttämättä ole työläisiä: hehän voivat jopa olla tekemättä mitään.

Huomiot edellä koskevat enimmäkseen alempia yhteiskuntaluokkia, ei nimenomaan työväenluokasta peräisin olevia.

Kerro minulle mitä on alempi yhteiskuntaluokka?
        Kuuluuko siihen esim.Etiopian nälkää näkevät,työttömät,vähemmistö?
        Onko ylempi yhteiskuntaluokka korkeasti koulutettuja,muita parempia?
        Mua oksettaa tää koko keskustelu!
        Rakkaudella ne nimet lapsille annetaan,oli kyse Matista tai Micosta.
        Häpeä,tuollaista halveksivaa yleistystä.Ei nimen perusteella voi ketään "leimata" . Jotain kertoo ihmisestä joka jaottelee ihmisiä nimien perusteella.Saman arvoisia on Romanien Ramona,Ruotsalaisten Cecilia,lääkäri perheen Melissa,työttömien ja sosiaalituella elävien Kaisa!

• akademiker

Ensinnäkin ihmisten arvottaminen tulojen, koulutuksen, asuinalueen tai minkään muunkaan perusteella on ihan perseestä.

Toisekseen, miten se muita haittaa jos lapsella on erikoinen nimi? Tällä palstalla on puhuttu paljon siitä, että lapsia kiusattaisiin nimen takia. Toki voi olla näin, mutta arvostelun sijaan ihmiset voisivat kiinnittää huomiota omien lastensa kasvatukseen, ettei ainakaan näistä tulisi kiusaajia.

Aina on pakko arvostella ja halveksia, siitä ei ihmislaji näköjään mihinkään pääse.

• minä

Tätä mä just tarkoitin tossa edellä! Olet ihan oikeessa,nimimerkki akademiker. olen just samaa mieltä kanssasi.

Hyvin sanottu!

• easdf

Hyvin sanottu!

Mitä halveksuntaa sisältyy toteamukseen?
        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Kuka lietsoo vihaa? Älä sitten provosoidu. Meillä on kuitenkin sananvapaus. Jos koko Hakunilan köyhälistölähiön 0-5-vuotiasto on nimetty Shavedde- ja Finelisse- nimin muutamaa Erkkiä ja Maria lukuunottamatta, se on jonkun oma otanta, ei vihan lietsontaa.

• tumma?
        easdf kirjoitti:

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Kuka lietsoo vihaa? Älä sitten provosoidu. Meillä on kuitenkin sananvapaus. Jos koko Hakunilan köyhälistölähiön 0-5-vuotiasto on nimetty Shavedde- ja Finelisse- nimin muutamaa Erkkiä ja Maria lukuunottamatta, se on jonkun oma otanta, ei vihan lietsontaa.

Onkohan Shavedden vanhemmilla minkä värinen iho?

• kalikka kalahtaa?
        easdf kirjoitti:

Minua ärsyttää se, ettei ammatteja arvosteta ja että nimien perusteella mietitään vanhempien yhteikunnallista asemaa. Itse kadun, että tuhlasin rahaa koulutukseen, kun kolmessa vuodessa olisin saanut ammatin ja päässyt samoille tai jopa paremmillekin palkoille - puolisoni on ammatillista väylää edennyt pikkupäälliköksi. Omat lapsemme ovat nimeltään tyyliä Heikki-Pekka-Tommi, ei nuo kuitenkaan, joten ei tässä paljon kalikka kalahtele.

• naikk0nen
        kalikka kalahtaa? kirjoitti:

Minua ärsyttää se, ettei ammatteja arvosteta ja että nimien perusteella mietitään vanhempien yhteikunnallista asemaa. Itse kadun, että tuhlasin rahaa koulutukseen, kun kolmessa vuodessa olisin saanut ammatin ja päässyt samoille tai jopa paremmillekin palkoille - puolisoni on ammatillista väylää edennyt pikkupäälliköksi. Omat lapsemme ovat nimeltään tyyliä Heikki-Pekka-Tommi, ei nuo kuitenkaan, joten ei tässä paljon kalikka kalahtele.

Eipä tuo ammattien arvostukseen liity millään tavalla, jos todetaan Jeminoiden ja Melenoiden olevan keskimäärin alemman keskiluokan kakaroiden nimiä. Mihin ollaan tultu, jos ei ääneen saa sanoa arkikielisesti "työläiset"?

• jäi pois
        naikk0nen kirjoitti:

Eipä tuo ammattien arvostukseen liity millään tavalla, jos todetaan Jeminoiden ja Melenoiden olevan keskimäärin alemman keskiluokan kakaroiden nimiä. Mihin ollaan tultu, jos ei ääneen saa sanoa arkikielisesti "työläiset"?

siis tuosta jäi pois, että lienee aluekohtaistakin. Sillä kaikki erikoiset nimet, mitä oikeasti, siis ihan IRL tunnen, on hiukan keskimääräistä koulutetumpien vanhempien lapsilla, tämä alue on pohjoista. "Duunareitten" lapsilla on aika tavalliset nimet. Nyt kun tarkemmin mietin, niin tosiaan suvussani puolison puolelta yksi nuorehkona kesken opiskelun äidiksi tullut antoi tytölle hiukan erikoisemman nimen, mutta pari vuotta nuorempi sisko sai jo tavallisen suosikkinimen.

Sellaisen jännän huomion olen tehnyt, että lapseni koulussa tietyt raggarit (3 kpl) ovat sen nimisiä, mitä annettiin 60-luvulla todella paljon. On tullut joskus mieleen, että vanhemmat ovat katsoneet että no joku nimi kai tuollekin pitää antaa. Lopuilla tuosta jengistä on sitten tämän päivän muotinimet. Heidän vanhemmistaan tiedän vain, että yhdellä on alkoholiongelmaiset vanhemmat - koulutustasoa ei tiedossa.

• kirvoittanut

jo 61 kertaa kielenkannat.
      Hyvä veto Chatryniltä!

• häh?

Mihinkähän kategoriaan Simo Frangén ja Rosa Meriläinen Chatrynin mielestä kuuluvat, kun heidän poikansa sai nimekseen Frans Jekku Artturi Frangén? Siinä sitä onkin ihmettelemistä, kun kaikki nimet ovat aivan erityylisiä.
      Reipas valinta, täytyy myöntää.

• åsa

Miksi juuri tässä asiassa ei saisi lokeroida?

• Ajattele sydämellä

Älä koskaan lokeroi,luokittele ihmisiä.Jokainen lähimmäistään rakastava tietää ja tuntee tämän.
        Eikö historia ole opettanut mitään?
        Jaottelemalla ihmiset ei ole koskaan saatu mitään hyvää aikaan.

• ascofemma
        Ajattele sydämellä kirjoitti:

Älä koskaan lokeroi,luokittele ihmisiä.Jokainen lähimmäistään rakastava tietää ja tuntee tämän.
        Eikö historia ole opettanut mitään?
        Jaottelemalla ihmiset ei ole koskaan saatu mitään hyvää aikaan.

Ei saisi niin, mutta sitä ihmiset tekevät. Tiedostamatta tai tietoisesti. Ei sille mitään voi. Joka toista väittää, puhuu paskaa. Yrittäähän aina voi, nimittäin peittää ennakkoluulonsa ja antaa kaikkien aloittaa puhtaalta pöydältä. Joskus se onnistuu ihan hyvin, ja sitten jälkeenpäin ihmetellään, että "aatella, minä luulin että sinä olet laiska varas kun otin sut tänne töihin vaikka oletkin romani".. "etkä sitten onneksi olekaan".

• hassu

Nii-i, muijat keksii nimet suoraan jostain harlekiinikirjoista. Olenpa kuullut muutaman erittäin typerän etunimivaihdoksenkin supisuomalaisesta joksikin Charlotteksi. Eikä nämä mitään järjenjättiläisiä ole..

Ei se nyt varmaan ole rahasta kiinni, onko köyhä vai rikas, mutta kertoo kyllä jotain järjenjuoksusta.

• Duunari

Että duunariperhe -sanasta vedetään hirveät herneet nenään? Jos kerran asia on näin, ei se ole haukkumistarkoituksessa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe