Kysymys "porvareille"

Hietanen ja Jaba ovat tällä palstalla useaan otteeseen hyökänneet demareita kohtaan eri asiayhteyksissä. Onko tällainen tahtopoliittinen haastaminen vallannut mahdollisesti yleisemminkin Keskustan ja Kokoomuksen?

Mietin asia lähinnä seuraavien eduskuntavaalien jälkeisen hallituksen kannalta. Onko siis niin, että Kepu ja Kokoomus asettavat hallitusyhteistyön toistensa kanssa ensisijalle vaalituloksen sen vähänkin salliessa? Siis jos nämä saavat yhdessä eräiden muiden porvaripuolueiden kanssa enemmistön eduskuntaan, pyrkivätkö Kepu ja Kokoomus muodostamaan porvarihallituksen?

Jaban kirjoitusten rivien välistä voisi lukea, että sinipunahallitus ei enää tule kysymykseen. Mahtaako tämä olla kovinkin yleinen näkemys Kokoomuksessa. Kepussa tiedetään olevan kahta ilmaa eli Hietasen höpinät voi jättää omaan arvoonsa. Historia osoittaa, että punamulta on kelvannut Kepulle mieluusti.

Jos asetelmat ovat nämä ja SDP nousee suurimmaksi eduskuntapuolueeksi, niin ainakin sen kannalta on nyt erittäin helppo tehdä valinta hallituskumppanin suhteen. Kepua lähdetään silloin luonnollisesti pyytämään ensin, jos kerran Kokoomuksella sinipunahallitus on poissuljettu vaihtoehto ainakin silloin, kun siniruskea hallitus on mahdollinen.

11

372

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskustan tulevaisuuden?
    • Jaba_43

Minun nimimerkkini nostaminen moisten spekulaatioiden sekaan on silkkaa vääristelyä. Olen moneen otteeseen kirjoittanut mikä oma kantani on: se on sama kanta kuin Matti Vanhasella ja Jyrki Kataisella.

Toistan sen nyt varmuuden vuoksi:

Kukin puolue laatii omat tavoiteohjelmansa ja menee vaaliin toistensa kilpailijoina ilman mitään välipuheita tai kassakaappisopimuksia tulevasta hallituspohjasta.

Äänestäjät ottavat ohjelmiin ja puolueisiin kantaa, ja äänestystulos kertoo, miten puolueita ja niiden tavoitteita kannatetaan.

Vaalituloksen perusteella käynnistetään hallitustunnustelut siten, että suurimman eduskuntapuolueen puheenjohtaja johtaa prosessia, jossa katsotaan keiden puolueiden ohjelmatavoitteet ovat lähimpänä toisiaan ja ketkä kksi puoluetta kolmesta suuresta haluavat muodostaa hallituksen rungon.

Minä en ota nmitään kantaa hallituspohjiin, vaikka olen iloinen siitä vaihtoehdosta, että porvarihallituskin ehkä voi olla mahdollinen ja tämän mahdollisuuden olemassaoloa haluan edistää.

Sinipuna ratkeaa, jos SDP ja kokoomus katsovat tavoitteidensa olevan lähempänä kuin kummankaan tavoitteet keskustan kanssa.

Mutta erityisen suurella huolella olen pannut merkille, miten Eero Heinäluoma on tuonut SDP:een SAK:laisen öykkärimeiningin, kun hän politikoi joka ainoassa asiassa muita puolueita syyllistämällä, uhkailemalla ja vaatimalla.

Tuommoinen peli ei synnytä yhteistyöilmapiiriä.

• Paraskin puhuja!

Älä sorru naurettavuuksiin, Jaba. Sinä herjaat mennen tullen niin Keput kuin demaritkin ja sitten kehtaat vielä hurskastella!

Sulla on nyt vakava peiliin katsomisen paikka.

• kokoomuslainen vain

pitää olla... Puhuu porvariyhteistyötää. Edellisissä vaaleissa äänesti Halosta ei Ahoa....

Varsinainen Keskustavihaaja.

• kysyt

Kokoomus tulee kuihtumaan puolueena, joten on turha esittää tuollaista kysymystä. Keskusta ja demarit jatkavat punamullassa myös seuraavien vaalien jälkeen.

• Nalle W

Varsinkin nykyään kun Jäbäkin on ruvennut näkemään toveritoimituksia ja SDP-SAK:ta sänkynsä allakin.

• siksipä

kaivoin torrakan navetan ylisiltä. Tänne ne ei tule, prrkeeele.

• Yhteistyökykyinen

ja hallitusneuvottelut yhdessä ratkaisevat. Hallitus muodostetaan niiden puolueiden kesken, jotka pääsevät hallitusohjelmasta keskenään sopuun.

Perinteisesti sekä keskusta että kokoomus ovat mieluummin valinneet yhteistyökumppanikseen Sdp:n kuin toisensa. Tilanne on kuitenkin muuttumassa. Kyse ei ole suomalaisen poliittisen ilmapiirin oikeistolaistumisesta. Kyse on kyllästymisestä Sdp:n junttapolitiikkaan. Demareiden röyhkeys ja ylimielisyys ovat suututtaneet molemmat suuret porvaripuolueet ja pakottaneet ne - pitkin hampain - etsimään yhteistyön mahdollisuuksia menneisyyden kaunoista huolimatta. Tätä nykyä molemmilla puolueilla on enemmän hampaankolossa demareita kuin toisiaan kohtaan. Esim. Suomen Pankin johtajanimitykset muistetaan hyvin molemmissa puolueissa. Demaripresidentti on säännöllisesti korvannut ehdolla olleen porvarin sitoutumattomalla, kun taas ehdolla ollut demari on kelvannut sellaisenaan.

Jos Sdp haluaa jatkaa Suomen johtamista alle 25 %:n kannatuksella, ei pieni nöyryys olisi pahitteeksi. Vaikka porvarihallitusta ei tulisikaan, on kuitenkin selvää, että pitkästä aikaa se on todellinen vaihtoehto. Jos Sdp:n johto on yhtä yhteistyökykyinen millaisena Heinäluoma on viime aikoina esiintynyt, demarit pääsevät oppositioon 99 paikallakin.

• Jaba_43

Juuri noin voi asian sanoa, kun ei kiertele eikä kaunistele, hyvä!

• Jaba_43 kirjoitti:

Juuri noin voi asian sanoa, kun ei kiertele eikä kaunistele, hyvä!

On mielenkiintoista nähdä sitten, miten oikeassa elämässä menetellään, jos SDP nousee maan suurimmaksi puolueeksi. Syödäänkö kilvan sen kädestä vai pannaanko se oppositioon. Oma veikkaukseni on, ettei panna.

• Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

On mielenkiintoista nähdä sitten, miten oikeassa elämässä menetellään, jos SDP nousee maan suurimmaksi puolueeksi. Syödäänkö kilvan sen kädestä vai pannaanko se oppositioon. Oma veikkaukseni on, ettei panna.

Paljonhan tässä ehtii tapahtua ennen vaaleja. Moni tärkeä kotimaan politiikan asia nousee esiin, ollaan EU:n puheenjohtajia. puolueet aloittavat vaalikampanjat ja valitsevat ehdokkaansa; julkkisehdokkaistakin varmaan taas hälistään.

SDP on todennäköisesti suurin vaalin jälkeen, keskustan ja kokoomuksen järjestyksestä näen vain toiveunia, koska se järjestys ratkeaa vasta tämän vuoden lopulla.

Kyllä demarit vahvoilla ovat ainakin vielä nyt, mutta keskusta ei ole enää niin polvillaan kuin se oli keväällä 2003 - onneksi. Kokoomuksellakin on jämäkämpi johto, joka ei pälyile sinne tänne vilkuillen ymmällään siitä, mitä nyt tapahtuu.

Seurataan "oikeaa elämää" ja vaihdetaan mielipiteitä siitä jatkossakin toiveitamme unohtamatta. ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      165
      1730
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      154
      1310
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      220
      945
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      71
      877
    5. 55
      786
    6. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      63
      747
    7. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      46
      735
    8. 89
      701
    9. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      198
      647
    10. Martinan alamäki jatkuu

Surkeasti menee ... https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f899cee6-e216-4bd1-be3e-c61f68e67a4c ”Surkeasti kulkee”
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      603
    Aihe