Eipä ole kiirettä vaihtaa

kesärenkaita

Kaipa sitten taas tulee ajeltua tuonne äitienpäivän tienoille talvirenkailla.Silloinkin vielä voi olla lunta ja liukkaita kelejä.Sitten nähdään taas takatalven yllättämiä nastarengasautoilijoita ojien pohjalla pahimmassa tapauksessa.

14

1288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerrasta viisatunut

      Kitkoilla ei kannata ajaa kovin pitkälle kevääseen. Tiet ovat nastarenkaiden jäljiltä niin karheat, että renkaat kuluvat voimakkkasti. Huhtikuun lämpiminä ja kuivina päivinä lamellit kärsivät enemmän kuin koko talvena ennen sitä. Seuraavan talven pito heikkenee selvästi. Itse vaihdan kesärenkaat viimeistään maaliskuun lopussa.

      • TUTKIMUSTULOS

        TEIDEN KULUMISESTA ON SELKEÄ , EI NASTAT VAAN AJOKÄYÖS ELI URISSA AJO SUOLA HIEKOITUSHIEKKA KULUTTAVAT TIEMME ! SUOLA ON SE PAHIN ASFALTIN KORROOSION AIHEUTTAJA JOTA ... HUOM ... KYLVETÄÄN KITKARENGASKUSKIEN AUTTAMISEKSI ENTISTÄ ENEMMÄN TEILLEMME ! ELI TEITÄ KULUTTAVATKIN TAVALLAAN KITKARENKAAT KUN ASIAN OIKEIN AJATTELEE !

        NYKYNASTAT KULUTTAVAT 75% VÄHEMMÄN TIETÄ KUIN VANHAT KIELLETYT NASTAT

        KOITETAAN PYSYÄ FAKTOISSA EIKÄ JAUHETA SHITTIÄ


      • kerrasta viisastunut
        TUTKIMUSTULOS kirjoitti:

        TEIDEN KULUMISESTA ON SELKEÄ , EI NASTAT VAAN AJOKÄYÖS ELI URISSA AJO SUOLA HIEKOITUSHIEKKA KULUTTAVAT TIEMME ! SUOLA ON SE PAHIN ASFALTIN KORROOSION AIHEUTTAJA JOTA ... HUOM ... KYLVETÄÄN KITKARENGASKUSKIEN AUTTAMISEKSI ENTISTÄ ENEMMÄN TEILLEMME ! ELI TEITÄ KULUTTAVATKIN TAVALLAAN KITKARENKAAT KUN ASIAN OIKEIN AJATTELEE !

        NYKYNASTAT KULUTTAVAT 75% VÄHEMMÄN TIETÄ KUIN VANHAT KIELLETYT NASTAT

        KOITETAAN PYSYÄ FAKTOISSA EIKÄ JAUHETA SHITTIÄ

        En voi taaskaan kuin ihmetellä eräiden nastakuskien järjen juoksua. Jos metallisilla piikeillä raavitaan asfaltia yli puoli vuotta, niin totta kai se karheutuu.

        Nykyäajan nastat kuluttavat teitä 75% vähemmän kuin 70-luvun, mutta samaan aikaan liikennemäärät ovat moninkertaistuneet. Kokonaiskulutus on kasvanut.


    • Tuli moka!

      Siis oli tarkoitus sanoa:
      Kaipa sitten taas tulee ajeltua tuonne äitienpäivän tienoille talvirenkailla.Silloinkin vielä voi olla lunta ja liukkaita kelejä.Sitten nähdään taas takatalven yllättämiä KITKArengasautoilijoita ojien pohjalla pahimmassa tapauksessa. (meni totaalisesti sekaisin tuo nasta ja kitka vaikka ne kyllä erotta pidosta nastarenkaan hyväksi aina)

      • meni

        Joo,mutta kun äitienpäivän aikaan ei saa enää ajella nastarenkailla toisin kuin kitkoilla.Silloin nastarengaspellet ovat ihmeissään kesärenkaidensa kanssa takatalven yllättäessä.


      • oletko
        meni kirjoitti:

        Joo,mutta kun äitienpäivän aikaan ei saa enää ajella nastarenkailla toisin kuin kitkoilla.Silloin nastarengaspellet ovat ihmeissään kesärenkaidensa kanssa takatalven yllättäessä.

        koskaan kuullut että joku olisi äitienpäivän aikoihin saanut sakkoja siitä että alla on nastarenkaat????? Niimpä! Sitähän minäkin... Juhannuksena lapissa voi vielä hiihtää ja mitäpä poliisi sille voi kun sanot että lähdet viettämään äitienpäivää lappiin äiteen luo ja siellä on eri keli kuin maarianhaminassa...


      • maanantai2
        oletko kirjoitti:

        koskaan kuullut että joku olisi äitienpäivän aikoihin saanut sakkoja siitä että alla on nastarenkaat????? Niimpä! Sitähän minäkin... Juhannuksena lapissa voi vielä hiihtää ja mitäpä poliisi sille voi kun sanot että lähdet viettämään äitienpäivää lappiin äiteen luo ja siellä on eri keli kuin maarianhaminassa...

        Nastoja saa tänä vuonna käyttää 24.4. asti.


      • htjklfb
        maanantai2 kirjoitti:

        Nastoja saa tänä vuonna käyttää 24.4. asti.

        Noinko kauan pitää kestää tyhmien ihmisten nastojen raapinaa :thumbdown:


    • ja yks vaihtoehtohan on, et hommaa joka syksy uuet kitkat, ja ajaa niillä ympäri vuoden.

      • pietu

        Tuo on huonoin mahdollinen vaihtoehto. Silloin on alla aina huonot renkaat. Mielummin ajaa sitten koko vuoden joko kesä- tai nastarenkailla. Onpahan ainakin suurimman osan ajasta alla hyvät renkaat (vaikka välillä laittomat).

        Suomessa on pakko olla erikseen kesä- ja talvirenkaat. Kompromissit ovat liikenneturvallisuusriski.


      • kitkadriver
        pietu kirjoitti:

        Tuo on huonoin mahdollinen vaihtoehto. Silloin on alla aina huonot renkaat. Mielummin ajaa sitten koko vuoden joko kesä- tai nastarenkailla. Onpahan ainakin suurimman osan ajasta alla hyvät renkaat (vaikka välillä laittomat).

        Suomessa on pakko olla erikseen kesä- ja talvirenkaat. Kompromissit ovat liikenneturvallisuusriski.

        Suomessa nopeudet on niin alhaiset että se on aivan sama millä renkailla kesällä ajaa.

        Hyvä tapa on ajaa näin: talvi kitkoilla, kesällä jotkut vanhat renkaat, sitten seuraava talvi ja kesä samoilla kitkoilla, talveksi uudet kitkat, ja vielä yksi kesä vanhoilla kitkoilla.


      • huvittunut .
        kitkadriver kirjoitti:

        Suomessa nopeudet on niin alhaiset että se on aivan sama millä renkailla kesällä ajaa.

        Hyvä tapa on ajaa näin: talvi kitkoilla, kesällä jotkut vanhat renkaat, sitten seuraava talvi ja kesä samoilla kitkoilla, talveksi uudet kitkat, ja vielä yksi kesä vanhoilla kitkoilla.

        Aamen.


      • kitkadriver
        huvittunut . kirjoitti:

        Aamen.

        Hieman helpompi vaihtoehto on ajaa näin:

        Uudet kitkat talveksi. Kahden vuoden päästä uudet kitkat talveksi. Riittää yhdet vanteet eikä tarvitse usein liata käsiään (rengasliikkeen ovenkahvaan).


      • kitkojakin kokeillut
        kitkadriver kirjoitti:

        Hieman helpompi vaihtoehto on ajaa näin:

        Uudet kitkat talveksi. Kahden vuoden päästä uudet kitkat talveksi. Riittää yhdet vanteet eikä tarvitse usein liata käsiään (rengasliikkeen ovenkahvaan).

        Onhan tuo teoriassa mahdollista ajaa kitkarenkailla ympäri vuoden. Mutta mitään herkkua se ei ole. Kokeiltu on. Kyllä ne kesärenkaat ovat ehdottomasti erikseen oltava. Yhden kesän ajetut kitkarenkaat ovat käyttökelvottomat talvella. Tai ainakin ne blizzakit, jotka minulla olivat. Nastoilla ajelen talvisin nykyään btw.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      119
      1170
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      77
      697
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      88
      653
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      107
      477
    Aihe