- kuinka yleinen on tämä tapa ,että jokainen laittaa suunsa saman maljan reunaan ottaessaan ehtoollisviiniä? En ymärrä lainkaan tätä tapaa.
Ja vielä flunssakausina.
Ehtoollinen yhteisastiasta!!
67
3322
Vastaukset
nähdäkseni se ei ole muotoseikka. Ihan Raamatullista siis...
- AlpoAhola
Leipä, tämä on Minun ruumiini.
Malja, tämä malja on uusi liitto Minun veressäni.
Juokaa tästä kaikki.
Näillä sanoilla tulee selväksi, että yhdestä maljasta kaikki opetuslapset joivat ja maljan tyhjäksi. - a.k.
AlpoAhola kirjoitti:
Leipä, tämä on Minun ruumiini.
Malja, tämä malja on uusi liitto Minun veressäni.
Juokaa tästä kaikki.
Näillä sanoilla tulee selväksi, että yhdestä maljasta kaikki opetuslapset joivat ja maljan tyhjäksi."Juokaa tästä kaikki."
Eikö tässä ole käännöksestä johtunut väärinkäsitys?
Alkuperäisenä tarkoituksena lienee ollut nykyäänkin käytetty muoto: "Juokaa tästä, te kaikki (opetuslapset)."
Aapeli Saarisalon käännös Matt. 26:27:
"Juokaa tästä jokainen".
Yhteismaljaa ei nykyään käytetä tautien tarttumisvaaran vuoksi. - AlpoAhola
a.k. kirjoitti:
"Juokaa tästä kaikki."
Eikö tässä ole käännöksestä johtunut väärinkäsitys?
Alkuperäisenä tarkoituksena lienee ollut nykyäänkin käytetty muoto: "Juokaa tästä, te kaikki (opetuslapset)."
Aapeli Saarisalon käännös Matt. 26:27:
"Juokaa tästä jokainen".
Yhteismaljaa ei nykyään käytetä tautien tarttumisvaaran vuoksi.Kaikki opetuslapset, siis Juuraskin, kavaltaja. Sitten myös kaikki asetettu viini. Kyllä kirkkohistoria on kautta polvien niin käsittänyt, että tarkoittaa siis myös asetetun viinin loppuun käyttämistä. En epäile, että Luther ja häntä edeltäneet kirkkoisät olisivat tässä erehtyneet.
Tuntuu ylireakonnilta ja farisealaiselta tuo uusi käytäntö, että tautivaaraa olisi.
Yhteismalja on kuitenkin se aitoperäinen. Siis tämä. On siis yksi verikarafi. Yhteismalja on yhteysmalja. Mutta aka liberalisoi kaiken ja alkuperäiset symbolit unohtuvat. Onhan se niinkin -> niinhän se onkin. - AlpoAhola
a.k. kirjoitti:
"Juokaa tästä kaikki."
Eikö tässä ole käännöksestä johtunut väärinkäsitys?
Alkuperäisenä tarkoituksena lienee ollut nykyäänkin käytetty muoto: "Juokaa tästä, te kaikki (opetuslapset)."
Aapeli Saarisalon käännös Matt. 26:27:
"Juokaa tästä jokainen".
Yhteismaljaa ei nykyään käytetä tautien tarttumisvaaran vuoksi.Samaa viiniä ja leipää ei aseteta kahteen kertaan, joten käytetään loppuun. Ajatus tulee siitä kuvasta, kun pääsiäislammas tuli syödä kokonaan. Asetussanat sanovat "ottakaa ja syökää" ja kun syödään aineet loppuun, niin silloin ei tule ylijäänestä ongelmia.
AlpoAhola kirjoitti:
Kaikki opetuslapset, siis Juuraskin, kavaltaja. Sitten myös kaikki asetettu viini. Kyllä kirkkohistoria on kautta polvien niin käsittänyt, että tarkoittaa siis myös asetetun viinin loppuun käyttämistä. En epäile, että Luther ja häntä edeltäneet kirkkoisät olisivat tässä erehtyneet.
Tuntuu ylireakonnilta ja farisealaiselta tuo uusi käytäntö, että tautivaaraa olisi.
Yhteismalja on kuitenkin se aitoperäinen. Siis tämä. On siis yksi verikarafi. Yhteismalja on yhteysmalja. Mutta aka liberalisoi kaiken ja alkuperäiset symbolit unohtuvat. Onhan se niinkin -> niinhän se onkin.Pidän tosi paljon kirjoituksistasi ja arvostan sinua todella paljon. Tästä kyllä yllätyin.
Raamatussa ei ole säädöstä, että ehtoollisaineet tulisi käyttää loppuun. Mitä Raamatussa ei ole, ei pitäisi käsittääkseni sellaista laatia. Turhaa iestä otetaan päälle moisesta. Kun ihmiset uskovat niin eritavalla, on hyvä sikäli, ettemmme ole samassa paikassa.
On vastoin Raamattua ja luterilaista oppia pitää ehtoollisen toimituksen jälkeen, pitää elementtejä sakramenttina. Tämän luterilainen tunnustus kieltää: "Sakramenttina ei ole pidettävä sellaista toimitusta mistä puuttuu sakramentin käyttö (s.528). "Näin Pyhä Paavali (1. Kor.10) kuvaa meille leivän murtamisen sekä jakamisen ja vastaan ottamisen, koko toimituksen" (s.527 tun. Sley 1990)- AlpoAhola
weha kirjoitti:
Pidän tosi paljon kirjoituksistasi ja arvostan sinua todella paljon. Tästä kyllä yllätyin.
Raamatussa ei ole säädöstä, että ehtoollisaineet tulisi käyttää loppuun. Mitä Raamatussa ei ole, ei pitäisi käsittääkseni sellaista laatia. Turhaa iestä otetaan päälle moisesta. Kun ihmiset uskovat niin eritavalla, on hyvä sikäli, ettemmme ole samassa paikassa.
On vastoin Raamattua ja luterilaista oppia pitää ehtoollisen toimituksen jälkeen, pitää elementtejä sakramenttina. Tämän luterilainen tunnustus kieltää: "Sakramenttina ei ole pidettävä sellaista toimitusta mistä puuttuu sakramentin käyttö (s.528). "Näin Pyhä Paavali (1. Kor.10) kuvaa meille leivän murtamisen sekä jakamisen ja vastaan ottamisen, koko toimituksen" (s.527 tun. Sley 1990)Tämä mitä sanoin ehtoollisaineiden kaikesta käyttämisestä ei tule käsitykseni mukaan niinkään ehtoolisen nauttijan asiaksi, vaan on ohjeellista liturgiaa hoitavalle. Periaate lähtee Jeesuksen sanoista: "ottakaa ja syökää" toinen periaate tässä on säädös pääsiäislampaan syömisestä, ettei mitään jätetty. Tuli koota yhtä lammasta kohti niin paljon ystäviä, että kaikki tuli syödyksi. Martti Luther oli jonkin verran eri linjoilla tässä asiassa kuin Melanchthon. Simon Wolfrenius vetosi siunauttujen aineiden käytön suhteen Melanchthoniin. Luther kirjoitti Wolfreniukselle kovat kirjeet ja perusteli kantansa siunattujen aineiden loppuun käytämisestä Jeesuksen käskyllä: "ottakaa ja syökää".
Niinkuin sanottu Sana ja sakramenttien hoito on seurakunnassa uskottu paimenen hoitoon. He siitä kantavat ensisijaisesti vastuun. Sana ja sakramentin hoitajat pitäisi olla valitut niistä, jotka ovat kuninkaita ja pappeja syntymisen perusteella. Toki nyt on miten sattuu. Seurakunnallakin on Raamatun mukaan sitten oma vastuunsa valvoa, että kaiki tapahtuu Sanan mukaisessa järjestyksessä. Nyt voidaankin sitten jo tehdä useita kysymyksiä siitä, että ketkä kaikki jättävät heillle uskotut leiviskät ja vartiopaikat hoitamatta. - AlpoAhola
weha kirjoitti:
Pidän tosi paljon kirjoituksistasi ja arvostan sinua todella paljon. Tästä kyllä yllätyin.
Raamatussa ei ole säädöstä, että ehtoollisaineet tulisi käyttää loppuun. Mitä Raamatussa ei ole, ei pitäisi käsittääkseni sellaista laatia. Turhaa iestä otetaan päälle moisesta. Kun ihmiset uskovat niin eritavalla, on hyvä sikäli, ettemmme ole samassa paikassa.
On vastoin Raamattua ja luterilaista oppia pitää ehtoollisen toimituksen jälkeen, pitää elementtejä sakramenttina. Tämän luterilainen tunnustus kieltää: "Sakramenttina ei ole pidettävä sellaista toimitusta mistä puuttuu sakramentin käyttö (s.528). "Näin Pyhä Paavali (1. Kor.10) kuvaa meille leivän murtamisen sekä jakamisen ja vastaan ottamisen, koko toimituksen" (s.527 tun. Sley 1990)Seuraavassa Lutherin kirjeet Simon Wolferinukselle:
http://www.concordia.fi/lehti/2001/22001/5.htm AlpoAhola kirjoitti:
Seuraavassa Lutherin kirjeet Simon Wolferinukselle:
http://www.concordia.fi/lehti/2001/22001/5.htmmutta "Luterilainen" lehti, kääntää ja opettaa toisin Simon Wolferinus:ta
ja tuossa Lutherin kannasta.
Sehän tuli heti perään Luterilaiseen. Luther, ei tehnyt tuosta jyrkkää lakia, kun hän sanoi, että ehtoollisaineet tulisi käyttää loppuun, vallitsevan tavan vuoksi ja ettei kysymyksiä nousisi.
Kysyin asiaa uskovaiselta papilta. Hän sanoi, että ehtoollinen alkaa silloin kun asetusanat lausutaan ja loppuun kun viimmeinen ehtoollisvieras nauttii ehtoollisen ja pappi toimituksen lopettaa. Käytön ulkopuolella ei ole sakramenttia.weha kirjoitti:
Pidän tosi paljon kirjoituksistasi ja arvostan sinua todella paljon. Tästä kyllä yllätyin.
Raamatussa ei ole säädöstä, että ehtoollisaineet tulisi käyttää loppuun. Mitä Raamatussa ei ole, ei pitäisi käsittääkseni sellaista laatia. Turhaa iestä otetaan päälle moisesta. Kun ihmiset uskovat niin eritavalla, on hyvä sikäli, ettemmme ole samassa paikassa.
On vastoin Raamattua ja luterilaista oppia pitää ehtoollisen toimituksen jälkeen, pitää elementtejä sakramenttina. Tämän luterilainen tunnustus kieltää: "Sakramenttina ei ole pidettävä sellaista toimitusta mistä puuttuu sakramentin käyttö (s.528). "Näin Pyhä Paavali (1. Kor.10) kuvaa meille leivän murtamisen sekä jakamisen ja vastaan ottamisen, koko toimituksen" (s.527 tun. Sley 1990)"...mikään ei ole sakramentti käytön ulkopuolella; aivan kuin kasteen vesi ei ole kaste käytön ulkopuolella" (St.LXXIh, 3179-3180).
- AlpoAhola
weha kirjoitti:
mutta "Luterilainen" lehti, kääntää ja opettaa toisin Simon Wolferinus:ta
ja tuossa Lutherin kannasta.
Sehän tuli heti perään Luterilaiseen. Luther, ei tehnyt tuosta jyrkkää lakia, kun hän sanoi, että ehtoollisaineet tulisi käyttää loppuun, vallitsevan tavan vuoksi ja ettei kysymyksiä nousisi.
Kysyin asiaa uskovaiselta papilta. Hän sanoi, että ehtoollinen alkaa silloin kun asetusanat lausutaan ja loppuun kun viimmeinen ehtoollisvieras nauttii ehtoollisen ja pappi toimituksen lopettaa. Käytön ulkopuolella ei ole sakramenttia.Kyse onkin niistä siunatuista aineita, jotka sitä varten asetettiin. Ilmeisesti pääsiäislampaasata ehtoollisen esikuvana pitäisi pohtia tarkemmin. Koko lammas tarvitaan uhrina edestämme.
Mutta niinkuin kantani on ollut tämä on vastuuntuntoisen liturgin asia. En ole miissä vaiheessa tätä asiaa tuonut messuun osallistujat omantunnon rasitteeksi. Yleensä harkinnalla aineet on helppo käyttää kaikki. - AlpoAhola
weha kirjoitti:
"...mikään ei ole sakramentti käytön ulkopuolella; aivan kuin kasteen vesi ei ole kaste käytön ulkopuolella" (St.LXXIh, 3179-3180).
Enhän minäkään tahdo väittää millään muotoa niin, että veisi ilman sanaa on kaste ja sana ilman vettä on kaste. Kyllä juuri on oltava kastetilanteessa sana ja vesi. Ei siis kaikki vesipesut ole kasteita. Niin ei myöskään ruokailut, siis leivän ja viinin käytöt ole ehtoollista ja siitähän on olemassa vakaava Raamaatun varoitus. Toisaalta kehoitetaan itsensä koettelemiseen ja niin syömään ja juomaan Herran ruumis ja veri eroittaen muusta syömisestä ja juomisesta. Tuo on meille molemmille aivan vesiselvä kysymys, mutta edelleen sanon, että ne aineet, jotka on siunattu sitä tarkoitusta varten, niin ollaampa niiden kanssa tarkkana. Tämä on, on tarkka kysymys, mutta lepsuutta ja sakramentiin leväperäisyyttä ilmenee tavattomasti.
- AlpoAhola
weha kirjoitti:
Pidän tosi paljon kirjoituksistasi ja arvostan sinua todella paljon. Tästä kyllä yllätyin.
Raamatussa ei ole säädöstä, että ehtoollisaineet tulisi käyttää loppuun. Mitä Raamatussa ei ole, ei pitäisi käsittääkseni sellaista laatia. Turhaa iestä otetaan päälle moisesta. Kun ihmiset uskovat niin eritavalla, on hyvä sikäli, ettemmme ole samassa paikassa.
On vastoin Raamattua ja luterilaista oppia pitää ehtoollisen toimituksen jälkeen, pitää elementtejä sakramenttina. Tämän luterilainen tunnustus kieltää: "Sakramenttina ei ole pidettävä sellaista toimitusta mistä puuttuu sakramentin käyttö (s.528). "Näin Pyhä Paavali (1. Kor.10) kuvaa meille leivän murtamisen sekä jakamisen ja vastaan ottamisen, koko toimituksen" (s.527 tun. Sley 1990) - turvallisin mielin
AlpoAhola kirjoitti:
Tämä mitä sanoin ehtoollisaineiden kaikesta käyttämisestä ei tule käsitykseni mukaan niinkään ehtoolisen nauttijan asiaksi, vaan on ohjeellista liturgiaa hoitavalle. Periaate lähtee Jeesuksen sanoista: "ottakaa ja syökää" toinen periaate tässä on säädös pääsiäislampaan syömisestä, ettei mitään jätetty. Tuli koota yhtä lammasta kohti niin paljon ystäviä, että kaikki tuli syödyksi. Martti Luther oli jonkin verran eri linjoilla tässä asiassa kuin Melanchthon. Simon Wolfrenius vetosi siunauttujen aineiden käytön suhteen Melanchthoniin. Luther kirjoitti Wolfreniukselle kovat kirjeet ja perusteli kantansa siunattujen aineiden loppuun käytämisestä Jeesuksen käskyllä: "ottakaa ja syökää".
Niinkuin sanottu Sana ja sakramenttien hoito on seurakunnassa uskottu paimenen hoitoon. He siitä kantavat ensisijaisesti vastuun. Sana ja sakramentin hoitajat pitäisi olla valitut niistä, jotka ovat kuninkaita ja pappeja syntymisen perusteella. Toki nyt on miten sattuu. Seurakunnallakin on Raamatun mukaan sitten oma vastuunsa valvoa, että kaiki tapahtuu Sanan mukaisessa järjestyksessä. Nyt voidaankin sitten jo tehdä useita kysymyksiä siitä, että ketkä kaikki jättävät heillle uskotut leiviskät ja vartiopaikat hoitamatta.Mielestäni kirkkoa ja kirkon viranhaltijoiden toimia ja kaikenlaista toimintaa pyhissä tiloissa seurataan ja ohjeistetaan niinpaljon että me seurakuntalaiset voidaan rauhallisin mielin toimia ehtoollisella ja muissakin seurakunnan tilaisuuksissa turvallisella mielin.
- Anonyymi
a.k. kirjoitti:
"Juokaa tästä kaikki."
Eikö tässä ole käännöksestä johtunut väärinkäsitys?
Alkuperäisenä tarkoituksena lienee ollut nykyäänkin käytetty muoto: "Juokaa tästä, te kaikki (opetuslapset)."
Aapeli Saarisalon käännös Matt. 26:27:
"Juokaa tästä jokainen".
Yhteismaljaa ei nykyään käytetä tautien tarttumisvaaran vuoksi.Kuopiossa käytetään yhä! Miksi laki ei suojele vaikkapa lapsia tartuntataudeilta kieltämällä toimintaa? Oman lapsen vei kirkkoon tuttu ja nyt kauhulla mietin mitä kävi yhteisehtoollisen ottamisen seurauksena. Syöpävirus, herpes, meningokokkibakteeri.. näitä riittää.
Harmittaa kun luotin. Että on pöljiä tyyppejä! - Anonyymi
turvallisin mielin kirjoitti:
Mielestäni kirkkoa ja kirkon viranhaltijoiden toimia ja kaikenlaista toimintaa pyhissä tiloissa seurataan ja ohjeistetaan niinpaljon että me seurakuntalaiset voidaan rauhallisin mielin toimia ehtoollisella ja muissakin seurakunnan tilaisuuksissa turvallisella mielin.
Tervettä järkeä on hyvä käyttää itse. Jos ei itsensä parasta ajattele, ei sitä tee kukaan muukaan. Itse sitä taudeista kärsii jos sellaisen piittaamattomuuttaan itselleen hommaa yhteisehtoolliselta. Ottaisitko itsellesi käytetyn mukin ravintolassa jota samalla rätillä pyyhkäisty lukuisten asiakkaiden jäljiltä?
- Anonyymi
AlpoAhola kirjoitti:
Leipä, tämä on Minun ruumiini.
Malja, tämä malja on uusi liitto Minun veressäni.
Juokaa tästä kaikki.
Näillä sanoilla tulee selväksi, että yhdestä maljasta kaikki opetuslapset joivat ja maljan tyhjäksi.No oli niillä omat maljst viinille aterialla mutta tehdään mässäätte vielä maallisia ruokia vaikka Jeesus on noussut kuolleista ja maallinen erotetaan hänestä.
- Anonyymi
a.k. kirjoitti:
"Juokaa tästä kaikki."
Eikö tässä ole käännöksestä johtunut väärinkäsitys?
Alkuperäisenä tarkoituksena lienee ollut nykyäänkin käytetty muoto: "Juokaa tästä, te kaikki (opetuslapset)."
Aapeli Saarisalon käännös Matt. 26:27:
"Juokaa tästä jokainen".
Yhteismaljaa ei nykyään käytetä tautien tarttumisvaaran vuoksi.Te kaikki
- Anonyymi
AlpoAhola kirjoitti:
Kaikki opetuslapset, siis Juuraskin, kavaltaja. Sitten myös kaikki asetettu viini. Kyllä kirkkohistoria on kautta polvien niin käsittänyt, että tarkoittaa siis myös asetetun viinin loppuun käyttämistä. En epäile, että Luther ja häntä edeltäneet kirkkoisät olisivat tässä erehtyneet.
Tuntuu ylireakonnilta ja farisealaiselta tuo uusi käytäntö, että tautivaaraa olisi.
Yhteismalja on kuitenkin se aitoperäinen. Siis tämä. On siis yksi verikarafi. Yhteismalja on yhteysmalja. Mutta aka liberalisoi kaiken ja alkuperäiset symbolit unohtuvat. Onhan se niinkin -> niinhän se onkin.Ookkona oikein hullu aidosti. Kai niillä nyt sentään omat viinilasit oli aterialla ja lautaset Sehän oli ennen ristiä että tässä mennään nyt ristille teidän puolesta . Ette kyllä tajua mitään mistään.
- Anonyymi
AlpoAhola kirjoitti:
Samaa viiniä ja leipää ei aseteta kahteen kertaan, joten käytetään loppuun. Ajatus tulee siitä kuvasta, kun pääsiäislammas tuli syödä kokonaan. Asetussanat sanovat "ottakaa ja syökää" ja kun syödään aineet loppuun, niin silloin ei tule ylijäänestä ongelmia.
UHRAATKO SAATANA OIKEIN LAMPAAN ELUKAN JUMALAUTA JEESUS EI OLE TEILLE MIKSIKÄÄN HYÖDYKSI.
- Anonyymi
weha kirjoitti:
Pidän tosi paljon kirjoituksistasi ja arvostan sinua todella paljon. Tästä kyllä yllätyin.
Raamatussa ei ole säädöstä, että ehtoollisaineet tulisi käyttää loppuun. Mitä Raamatussa ei ole, ei pitäisi käsittääkseni sellaista laatia. Turhaa iestä otetaan päälle moisesta. Kun ihmiset uskovat niin eritavalla, on hyvä sikäli, ettemmme ole samassa paikassa.
On vastoin Raamattua ja luterilaista oppia pitää ehtoollisen toimituksen jälkeen, pitää elementtejä sakramenttina. Tämän luterilainen tunnustus kieltää: "Sakramenttina ei ole pidettävä sellaista toimitusta mistä puuttuu sakramentin käyttö (s.528). "Näin Pyhä Paavali (1. Kor.10) kuvaa meille leivän murtamisen sekä jakamisen ja vastaan ottamisen, koko toimituksen" (s.527 tun. Sley 1990)Te ootte hulluja oikeesti uhraatte elukkaa. Elukkaa. Elukkaa. Jeesus on ihminen. Oikeita antikristuksia täällä.
- Anonyymi
AlpoAhola kirjoitti:
Leipä, tämä on Minun ruumiini.
Malja, tämä malja on uusi liitto Minun veressäni.
Juokaa tästä kaikki.
Näillä sanoilla tulee selväksi, että yhdestä maljasta kaikki opetuslapset joivat ja maljan tyhjäksi.IHMINEN JEESUS KRISTUS EIKÄ MIKÄÄN ELUKKA TAI KIPPO.
- Anonyymi
a.k. kirjoitti:
"Juokaa tästä kaikki."
Eikö tässä ole käännöksestä johtunut väärinkäsitys?
Alkuperäisenä tarkoituksena lienee ollut nykyäänkin käytetty muoto: "Juokaa tästä, te kaikki (opetuslapset)."
Aapeli Saarisalon käännös Matt. 26:27:
"Juokaa tästä jokainen".
Yhteismaljaa ei nykyään käytetä tautien tarttumisvaaran vuoksi.Yhteismalja . YHTEYS ateria yhteys Kristukseen te olette harhaoppisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tervettä järkeä on hyvä käyttää itse. Jos ei itsensä parasta ajattele, ei sitä tee kukaan muukaan. Itse sitä taudeista kärsii jos sellaisen piittaamattomuuttaan itselleen hommaa yhteisehtoolliselta. Ottaisitko itsellesi käytetyn mukin ravintolassa jota samalla rätillä pyyhkäisty lukuisten asiakkaiden jäljiltä?
Ortodoksien tapoja mutta ravintoloissa kyllä on yhtä sun toista.
- AlpoAhola
Se on ehta ja siis alkuperäinen tapa. Pikkupikarit on yleistyneet vasta 1950-luvun jälkeen.
- vastattu???
-minä en ole ainakaan sen takia ollut ehtoollisella ollut vuosikymmeniin.
YMMÄRRÄN KYLLÄ konservatiivina Raamatun alkuperäisen ehtoollisen asettamisen mutta nykypäivään suoraan sovellettuna arveluttaa.
Kyllä minäkin esim. perheenjäsenten yheismaljaehtoollisen hyväksyisin.
Ei Raamattu ikinä terveen järjen käyttöä kiellä,vai mitä. - AlpoAhola
vastattu??? kirjoitti:
-minä en ole ainakaan sen takia ollut ehtoollisella ollut vuosikymmeniin.
YMMÄRRÄN KYLLÄ konservatiivina Raamatun alkuperäisen ehtoollisen asettamisen mutta nykypäivään suoraan sovellettuna arveluttaa.
Kyllä minäkin esim. perheenjäsenten yheismaljaehtoollisen hyväksyisin.
Ei Raamattu ikinä terveen järjen käyttöä kiellä,vai mitä.Kun on luovuttu siitä periatteesta, että ehtoollinen on myös uskovaisten keskinäinen yhteys, niin ongelmiahan tulee. Nykyinen ehtoollinen on aika rauhaton, kun ei noudateta pöytäkohtaisuutta, vaan jatkuvaa pöytää. Kai ihmisillä on hoppu johonkin.
Sitten nykyisin on tietysti nuo seksiperäiset taudit ja niitä tietysti pelätään. En ole kyllä kuullut, että yhteisestä ehtoollismaljasta tarttuisi flunssa sen herkemmin kuin, että erikseen viini jaetaan pikkupikarista. Flunssa tarttuu näet jo pisaratartuntana hengitysilman kautta. Jos vieressä olevalla henkilöllä on flunssa, niin vaaravyöhykkeellä ollaan jo silloin. Hengitysilma näet leviää helposti yli metrin päähän henkilöstä. Mitä sekaisempi seurakunta on ja mitä väljempää kaiki on, niin tietysti sitä enemmän myös ongaelmia on yhdessä ja toisessa asiassa.
Aika harvoin kohdalleni nyt kuitenkin on tullut yhteismalja. Mutta kun se on vastaani tullut, niin en ole edes ajatellut, että saan maljasta syfilidin tai jotain muita tartuntatauteja. Kun yhteismaljaa käytetään, niin silloin jokaisen suukosketuksen jälkeen kohta pitäisi liinalla jakajan pyyhkäistä ja kietää maljaa, ettei jaeta jatkuvasti samasta suukosketuskohdasta peräkkäin. Tämä on tietysti vain pieni varotoimi tartuntavaarojen välttämiseksi. - Anonyymi
vastattu??? kirjoitti:
-minä en ole ainakaan sen takia ollut ehtoollisella ollut vuosikymmeniin.
YMMÄRRÄN KYLLÄ konservatiivina Raamatun alkuperäisen ehtoollisen asettamisen mutta nykypäivään suoraan sovellettuna arveluttaa.
Kyllä minäkin esim. perheenjäsenten yheismaljaehtoollisen hyväksyisin.
Ei Raamattu ikinä terveen järjen käyttöä kiellä,vai mitä.Asiaa! Tautien levittäminen pitää estää.
- Anonyymi
Ehkä ennen ei ollut pikkupikaireita niin käytettävissä?
- Anonyymi
Lääkkeet annetaan joukolle myös yksittäin ja juomat astiat keitetään.
- nirppanokan
ole pakko mennä ehtoolliselle ollenkaan. Se on vapaaehtoista. Syö ja juo kotonasi tarpeeksi.
- nauttivat yhteistä ehtoollista
samasta astiasta.
Oli keuhkotautia ja vaikka mitä.
Samoihin aikoihin talon väki söi yhteisestä kupista omilla lusikoillaan ja niin siinäkin taudit levisivät ja heikoimmat kuolivat.
Lapsikuolleisuus oli suurta kun äiditkin vielä usein pureskslivat ruuan pieneksi ja antoivat sitten suustaan niinkuin linnut.
Ja taudit taas levisivät.
Ja usein nämä lapset elivät vain hetken.
Jeesuksen aikaan elämä oli erilaistakuin nykyisin. Tuskin kukaan edes pesi käsiään kun tuli käymälästä ja niin taas taudit levisivät ja tappoivat heikoimmat.
Ehtoollinen vanhaan malliin on vain leikkimistä tulella.
Parasta on nauttia ehtoollisensa omista laseista, joihin pappi kaataa juomaa pullosta tai vaikka vanhanajan nahkaleilistä.
Kun menette herran ehtoolliselle anomaan syntejänne anteeksi ottakaa varmuuden vuoksi oma lasi mukaan terveytenne takia. - AlpoAhola
nauttivat yhteistä ehtoollista kirjoitti:
samasta astiasta.
Oli keuhkotautia ja vaikka mitä.
Samoihin aikoihin talon väki söi yhteisestä kupista omilla lusikoillaan ja niin siinäkin taudit levisivät ja heikoimmat kuolivat.
Lapsikuolleisuus oli suurta kun äiditkin vielä usein pureskslivat ruuan pieneksi ja antoivat sitten suustaan niinkuin linnut.
Ja taudit taas levisivät.
Ja usein nämä lapset elivät vain hetken.
Jeesuksen aikaan elämä oli erilaistakuin nykyisin. Tuskin kukaan edes pesi käsiään kun tuli käymälästä ja niin taas taudit levisivät ja tappoivat heikoimmat.
Ehtoollinen vanhaan malliin on vain leikkimistä tulella.
Parasta on nauttia ehtoollisensa omista laseista, joihin pappi kaataa juomaa pullosta tai vaikka vanhanajan nahkaleilistä.
Kun menette herran ehtoolliselle anomaan syntejänne anteeksi ottakaa varmuuden vuoksi oma lasi mukaan terveytenne takia.Luettelet historiallista totuutta kotien vajaasta hygieniasta. Kysynkin nyt, että tahdotko sen tuoda nyt kuinka vahvana argumenttina ehtooolisen jakotapaa määriteltäessä.
- huomioon kun
AlpoAhola kirjoitti:
Luettelet historiallista totuutta kotien vajaasta hygieniasta. Kysynkin nyt, että tahdotko sen tuoda nyt kuinka vahvana argumenttina ehtooolisen jakotapaa määriteltäessä.
ehtoollista annetaan.
Vanhanaikainen käytäntö on syytä jättää ja ottaa käyttöön uusi.
Ihmiset ovat sellaisia kuin ovat eikä kukaan tiedä mitä tauteja he suupielissään kantavat.
Varoitan sinuakin liikaa luottamasta naapuriisi näissä asioissa.
Raamatussa ei ole mitään perinnettä siitä kuinka viini pitää nauttia.
On vain kerrottu kuinka ensimmäisen kerran tehtiin.
Pääasia on että viini juodaan herramme muistoksi. - nirppanoukka
-että pysy kotona vaan,no kiitos kiitos,käyhän se.- mutta ei se aivan saivartelua ole ,kun puhutaan tartuntavaarasta - sen sijaan ihmettelen sellaisia ihmisiä ,jotka eivät kuulemma voi millään juoda vaikkapa maitopurkista,joka on päivätty samalle päivälle.Itse syön paljonkin juuri ylipäivättyjä tuotteita,ne ovat käytännössä moitteetomia.
- AlpoAhola
huomioon kun kirjoitti:
ehtoollista annetaan.
Vanhanaikainen käytäntö on syytä jättää ja ottaa käyttöön uusi.
Ihmiset ovat sellaisia kuin ovat eikä kukaan tiedä mitä tauteja he suupielissään kantavat.
Varoitan sinuakin liikaa luottamasta naapuriisi näissä asioissa.
Raamatussa ei ole mitään perinnettä siitä kuinka viini pitää nauttia.
On vain kerrottu kuinka ensimmäisen kerran tehtiin.
Pääasia on että viini juodaan herramme muistoksi.Tähän asti minä tässä keskustelussa olen ensisijaisesti etsinyt vastausta sellaiseen kysymykseen, mitkä ovat olleet perusteet alkuperäiseen käytäntöön. Siihen on siis ne perusteet, jotka edellisissä viesteissäni olen lyhykäisesti lähtöotsikon oksiin kirjoittanut.
No sitten mikä on eri asiat huomioon ottaen hyvä ja mikä katsotaan soveliaaksi lähtee eri perusteista. Silloin ei olla tekemisissä tradition kanssa. Sitten on asetettava kysymys, että onko uusi tapa niin poikkeava asetuksesta, että voidaanko silläkin tavalla saada Herran ruumis ja veri sielun ravinnoksi. Jos on mahdollista, että uusi tapa voi tulla kysymykseen ottaen huomioon muun muassa hygieniakysymykset, niin ei kun siitä vaan.
Tällöin kuitenkin asetus tulee säilyttää kirjaimellisesti alkuperäisenä sekä aineiden, että asetussanojen puolesta, mutta jakotapaa pidetään adiafora-asiana. Tietysti seurakunnassa lähdetään myös siitä näkökulmasta, ettei adiafora-asiaksi määritellyllä tavalla myöskään loukata herkkiä omiatuntoja. Itse olen ollut pikkupikarien suhteen sillä kannalla, että niiden käyttö on adiafora-asia. Itse olen kuitenkin osallistunut aina ehtoolliseen jos on ollut yhteismalja. Toki on sanottava, että kohdalleni on osunut aika harvoin. Ehkä kerran kolmessa vuodessa ja kuitenkin olen ehtoollisella käynyt huomattavasti useimmin. tässä myös sanon, etten koskaan ole ollut ehtoollisavustajana sellaisessa ehtoollisessa, jossa olisi ollut yhteismalja.
Tässä asetan kysymyksen, että jos joku ei isoilla valtakunnallisilla hengellisillä juhlilla voi osallistua ehtoolliselle, kun niissä on yleensä yhteismalja, niin voitaisiinko järjestää ehtoollisen jako osittain johonkin tilaan pienillä pikareilla jaettavaksi? Itse en nyt kuitenkaan vastaa kysymykseeni myönteisesti. - Tiinaliina
nauttivat yhteistä ehtoollista kirjoitti:
samasta astiasta.
Oli keuhkotautia ja vaikka mitä.
Samoihin aikoihin talon väki söi yhteisestä kupista omilla lusikoillaan ja niin siinäkin taudit levisivät ja heikoimmat kuolivat.
Lapsikuolleisuus oli suurta kun äiditkin vielä usein pureskslivat ruuan pieneksi ja antoivat sitten suustaan niinkuin linnut.
Ja taudit taas levisivät.
Ja usein nämä lapset elivät vain hetken.
Jeesuksen aikaan elämä oli erilaistakuin nykyisin. Tuskin kukaan edes pesi käsiään kun tuli käymälästä ja niin taas taudit levisivät ja tappoivat heikoimmat.
Ehtoollinen vanhaan malliin on vain leikkimistä tulella.
Parasta on nauttia ehtoollisensa omista laseista, joihin pappi kaataa juomaa pullosta tai vaikka vanhanajan nahkaleilistä.
Kun menette herran ehtoolliselle anomaan syntejänne anteeksi ottakaa varmuuden vuoksi oma lasi mukaan terveytenne takia.Nykyisin onkin sitten menty ihan toiseen ääripäähän, kamalaan bakteerikammoon, kaikki paikat kotonakin pitää jynssätä ja desinfioida viimeisen päälle, ettei vaan vahingossakaan mitään bakteereja jäisi. Tutkimusten mukaan mm. allergioiden ja astman yleistymiseen on yhtenä syynä juuri liiallinen hygieenisyys lapsuusiässä. Vastustuskyky ei pääse kehittymään, kun ei enää ole mitä vastustaisi. Huono homma sitten siinä vaiheessa, kun pitäisi sitä vastustuskykyä löytyä. Voi meitä nykyajan steriilisyyteen opetettuja! Voi ja vielä kerran voi!
Mielestäni yhteismaljan käyttö on hyvää ja oikeaa.
T: Tiinaliina - AlpoAhola
Tiinaliina kirjoitti:
Nykyisin onkin sitten menty ihan toiseen ääripäähän, kamalaan bakteerikammoon, kaikki paikat kotonakin pitää jynssätä ja desinfioida viimeisen päälle, ettei vaan vahingossakaan mitään bakteereja jäisi. Tutkimusten mukaan mm. allergioiden ja astman yleistymiseen on yhtenä syynä juuri liiallinen hygieenisyys lapsuusiässä. Vastustuskyky ei pääse kehittymään, kun ei enää ole mitä vastustaisi. Huono homma sitten siinä vaiheessa, kun pitäisi sitä vastustuskykyä löytyä. Voi meitä nykyajan steriilisyyteen opetettuja! Voi ja vielä kerran voi!
Mielestäni yhteismaljan käyttö on hyvää ja oikeaa.
T: TiinaliinaKävin aikoinaan Neuvostoliitossa Jaltalla ja ostin yhden pasteijan torimyyjältä. Kaksi tuntia meni aikaa, kun vatsani oli sekaisin. Menin myöhemmin lääkäriin ja kerroin asiani. Venäläinen lääkäri tiesi sanoa, ettei pasteijassa ollut vikaa, vaan minulla on liian steriili vatsa. Kiitin lääkäriä "oikeasta" tiedosta. Siispä pieleen mennään kaikessa, niin puhtaudessakin. Kyllä puhtaushysteriat ovat lisääntyneet. Nyt ne on ylireakoiden tuotu ehtoollispöytäänkin. Siihen pitäisi sentään kiinnittä huomiota enempi, ettei ehtoollista syötäisi ja juotaisi kelvottomasti. Mihin ovat hävinneet rippipuheet. Onko papeista tullut mykkiä koiria, jotka eivät enää osaa haukkua Jerusalemin muurivartiossa.
Kaikki heidän vartiansa ovat sokiat, eikä tiedä mitään, he ovat kaikki mykät koirat, jotka ei voi haukkua; he ovat laiskat, he makaavat ja unta rakastavat Jes.56:10. - Tiinaliina
nauttivat yhteistä ehtoollista kirjoitti:
samasta astiasta.
Oli keuhkotautia ja vaikka mitä.
Samoihin aikoihin talon väki söi yhteisestä kupista omilla lusikoillaan ja niin siinäkin taudit levisivät ja heikoimmat kuolivat.
Lapsikuolleisuus oli suurta kun äiditkin vielä usein pureskslivat ruuan pieneksi ja antoivat sitten suustaan niinkuin linnut.
Ja taudit taas levisivät.
Ja usein nämä lapset elivät vain hetken.
Jeesuksen aikaan elämä oli erilaistakuin nykyisin. Tuskin kukaan edes pesi käsiään kun tuli käymälästä ja niin taas taudit levisivät ja tappoivat heikoimmat.
Ehtoollinen vanhaan malliin on vain leikkimistä tulella.
Parasta on nauttia ehtoollisensa omista laseista, joihin pappi kaataa juomaa pullosta tai vaikka vanhanajan nahkaleilistä.
Kun menette herran ehtoolliselle anomaan syntejänne anteeksi ottakaa varmuuden vuoksi oma lasi mukaan terveytenne takia.Ja lapsikuolleisuus olisi suurta vielä nykyisinkin, jos ei penisilliiniä ja muita lääkkeitä olisi keksitty. Lisäksi huono tai liian vähäinen ravinto vaikuttaa vastustuskykyä alentavasti. Tuskinpa se samasta lasista juominen tai juomattomuus asiaa miksikään muuttaa. Vähän realismia mukaan sentään tähänkin asiaan!
T: Tiinaliina - Anonyymi
nauttivat yhteistä ehtoollista kirjoitti:
samasta astiasta.
Oli keuhkotautia ja vaikka mitä.
Samoihin aikoihin talon väki söi yhteisestä kupista omilla lusikoillaan ja niin siinäkin taudit levisivät ja heikoimmat kuolivat.
Lapsikuolleisuus oli suurta kun äiditkin vielä usein pureskslivat ruuan pieneksi ja antoivat sitten suustaan niinkuin linnut.
Ja taudit taas levisivät.
Ja usein nämä lapset elivät vain hetken.
Jeesuksen aikaan elämä oli erilaistakuin nykyisin. Tuskin kukaan edes pesi käsiään kun tuli käymälästä ja niin taas taudit levisivät ja tappoivat heikoimmat.
Ehtoollinen vanhaan malliin on vain leikkimistä tulella.
Parasta on nauttia ehtoollisensa omista laseista, joihin pappi kaataa juomaa pullosta tai vaikka vanhanajan nahkaleilistä.
Kun menette herran ehtoolliselle anomaan syntejänne anteeksi ottakaa varmuuden vuoksi oma lasi mukaan terveytenne takia.Hyvä neuvo. Aina piittaamattomia typeryksiä on. Pelkään nyt lapseni saaneen jonkin taudin yhteisehtoolliselta kun erehdyin päästämään kirkkoon tutun valvomana. Enpä ois arvannu kuinka käy.
- Anonyymi
nauttivat yhteistä ehtoollista kirjoitti:
samasta astiasta.
Oli keuhkotautia ja vaikka mitä.
Samoihin aikoihin talon väki söi yhteisestä kupista omilla lusikoillaan ja niin siinäkin taudit levisivät ja heikoimmat kuolivat.
Lapsikuolleisuus oli suurta kun äiditkin vielä usein pureskslivat ruuan pieneksi ja antoivat sitten suustaan niinkuin linnut.
Ja taudit taas levisivät.
Ja usein nämä lapset elivät vain hetken.
Jeesuksen aikaan elämä oli erilaistakuin nykyisin. Tuskin kukaan edes pesi käsiään kun tuli käymälästä ja niin taas taudit levisivät ja tappoivat heikoimmat.
Ehtoollinen vanhaan malliin on vain leikkimistä tulella.
Parasta on nauttia ehtoollisensa omista laseista, joihin pappi kaataa juomaa pullosta tai vaikka vanhanajan nahkaleilistä.
Kun menette herran ehtoolliselle anomaan syntejänne anteeksi ottakaa varmuuden vuoksi oma lasi mukaan terveytenne takia.Arabit tulee meille tautiensa kanssa syöttää sormin itsensä ja työntää lasten suuhun ruokaa omasta suustaan koska ei käytä haarukkaa.
- Anonyymi
huomioon kun kirjoitti:
ehtoollista annetaan.
Vanhanaikainen käytäntö on syytä jättää ja ottaa käyttöön uusi.
Ihmiset ovat sellaisia kuin ovat eikä kukaan tiedä mitä tauteja he suupielissään kantavat.
Varoitan sinuakin liikaa luottamasta naapuriisi näissä asioissa.
Raamatussa ei ole mitään perinnettä siitä kuinka viini pitää nauttia.
On vain kerrottu kuinka ensimmäisen kerran tehtiin.
Pääasia on että viini juodaan herramme muistoksi.Jeesus oli Kaanaan häissä viineillä mutta Noa perusti viinitarhan voit ajatella sen vertauksena tai maallisesti. Kaanaa oli yksi Nooan lapsen lapsista. Ette kai te nyt oikeasti elukkaa enää syö kun Jeesus on noussut kuolleista.
- Anonyymi
Tiinaliina kirjoitti:
Nykyisin onkin sitten menty ihan toiseen ääripäähän, kamalaan bakteerikammoon, kaikki paikat kotonakin pitää jynssätä ja desinfioida viimeisen päälle, ettei vaan vahingossakaan mitään bakteereja jäisi. Tutkimusten mukaan mm. allergioiden ja astman yleistymiseen on yhtenä syynä juuri liiallinen hygieenisyys lapsuusiässä. Vastustuskyky ei pääse kehittymään, kun ei enää ole mitä vastustaisi. Huono homma sitten siinä vaiheessa, kun pitäisi sitä vastustuskykyä löytyä. Voi meitä nykyajan steriilisyyteen opetettuja! Voi ja vielä kerran voi!
Mielestäni yhteismaljan käyttö on hyvää ja oikeaa.
T: TiinaliinaOrtodokseille on yhteismalja muilla on yhteys .
- Anonyymi
AlpoAhola kirjoitti:
Kävin aikoinaan Neuvostoliitossa Jaltalla ja ostin yhden pasteijan torimyyjältä. Kaksi tuntia meni aikaa, kun vatsani oli sekaisin. Menin myöhemmin lääkäriin ja kerroin asiani. Venäläinen lääkäri tiesi sanoa, ettei pasteijassa ollut vikaa, vaan minulla on liian steriili vatsa. Kiitin lääkäriä "oikeasta" tiedosta. Siispä pieleen mennään kaikessa, niin puhtaudessakin. Kyllä puhtaushysteriat ovat lisääntyneet. Nyt ne on ylireakoiden tuotu ehtoollispöytäänkin. Siihen pitäisi sentään kiinnittä huomiota enempi, ettei ehtoollista syötäisi ja juotaisi kelvottomasti. Mihin ovat hävinneet rippipuheet. Onko papeista tullut mykkiä koiria, jotka eivät enää osaa haukkua Jerusalemin muurivartiossa.
Kaikki heidän vartiansa ovat sokiat, eikä tiedä mitään, he ovat kaikki mykät koirat, jotka ei voi haukkua; he ovat laiskat, he makaavat ja unta rakastavat Jes.56:10.Ortodoksi kirkkl on erilainen. Mutta norovirus on yleisesti venäjän vesistössä ulosteesta tulee. Ja liha mitä söit oli kania tai ponia.
- ehtoollisviini
on pienissä "pikareissa" eli jokaiselle oma.
Ainakin kotiseurakunnassani.- AlpoAhola
Onko suurilla valtakunnallisilla juhlillakin jokaisella oma pikarinsa. Siis onko noin 15000-20000 pikaria käytössä?
- ehtoollisastian
AlpoAhola kirjoitti:
Onko suurilla valtakunnallisilla juhlillakin jokaisella oma pikarinsa. Siis onko noin 15000-20000 pikaria käytössä?
puolesta.
Elämme erilaisessa maailmassa kuin Jeesus asettaessaan juomaa opetuslapsilleen.
Vaattetkin heillä olivat erilaiset ja myös ihokkaat joista toisen mahdollisen Jeesus kehotti antamaa sellaiselle ihokkaattomalle.
Annatko sinä toisen ihokkaasi ihokkaattomalle vai noudatatko tämän päivän ohjeita.?
Samalla tavalla voisit unohtaa epähygienisen yhteisastian käytön ehtoollisen jakelussa ja siirtyä nykyaikaiseen eri astioiden käytäntöön. - AlpoAhola
ehtoollisastian kirjoitti:
puolesta.
Elämme erilaisessa maailmassa kuin Jeesus asettaessaan juomaa opetuslapsilleen.
Vaattetkin heillä olivat erilaiset ja myös ihokkaat joista toisen mahdollisen Jeesus kehotti antamaa sellaiselle ihokkaattomalle.
Annatko sinä toisen ihokkaasi ihokkaattomalle vai noudatatko tämän päivän ohjeita.?
Samalla tavalla voisit unohtaa epähygienisen yhteisastian käytön ehtoollisen jakelussa ja siirtyä nykyaikaiseen eri astioiden käytäntöön.Lueppa kaikki viestini asiasta, niin huomaat ehkä sitten mitä olen sanonut. Silloin voisi käydä jopa selväksi, etten ole itse ollut jakamassa kertaakaan ehtoollista yhteismaljasta.
Sen mitä olen sanonut, niin olen jankuttanut ylihygieniaa vastaan. Sitten olen myös hyökännyt sitä vastaan kun ei osata erottaa ehtoollista muusta syömisestä ja juomisesta. Olen myös ihmetellyt sitä kuinka joskus humalikoille jaetaan ehtoollista ja myös uuteen pyrkimykseen, että siirryräisiin alkoholittomaan viiniin. - Anonyymi
AlpoAhola kirjoitti:
Onko suurilla valtakunnallisilla juhlillakin jokaisella oma pikarinsa. Siis onko noin 15000-20000 pikaria käytössä?
Siinäpä tautiboolia kerrakseen!
- Anonyymi
AlpoAhola kirjoitti:
Onko suurilla valtakunnallisilla juhlillakin jokaisella oma pikarinsa. Siis onko noin 15000-20000 pikaria käytössä?
On kyllä kaikki käyttää kertakäyttö mukeja muutenkin.
- Anonyymi
ehtoollisastian kirjoitti:
puolesta.
Elämme erilaisessa maailmassa kuin Jeesus asettaessaan juomaa opetuslapsilleen.
Vaattetkin heillä olivat erilaiset ja myös ihokkaat joista toisen mahdollisen Jeesus kehotti antamaa sellaiselle ihokkaattomalle.
Annatko sinä toisen ihokkaasi ihokkaattomalle vai noudatatko tämän päivän ohjeita.?
Samalla tavalla voisit unohtaa epähygienisen yhteisastian käytön ehtoollisen jakelussa ja siirtyä nykyaikaiseen eri astioiden käytäntöön.VOI HELVETIN PIERU . TEITÄ EI TAIVAASSA NÄHDÄ JA PARATIISISSA EI RAISKAILLA.
- Anonyymi
AlpoAhola kirjoitti:
Lueppa kaikki viestini asiasta, niin huomaat ehkä sitten mitä olen sanonut. Silloin voisi käydä jopa selväksi, etten ole itse ollut jakamassa kertaakaan ehtoollista yhteismaljasta.
Sen mitä olen sanonut, niin olen jankuttanut ylihygieniaa vastaan. Sitten olen myös hyökännyt sitä vastaan kun ei osata erottaa ehtoollista muusta syömisestä ja juomisesta. Olen myös ihmetellyt sitä kuinka joskus humalikoille jaetaan ehtoollista ja myös uuteen pyrkimykseen, että siirryräisiin alkoholittomaan viiniin.No se ei ole syntiä että viini on oikeaa viiniä vaan se on syntiä jos pahaa tekee ja puhuu.
- AlpoAhola
Onko Ilmajoella noussut kuolleisuus kun siellä on niin epähygieninen ehtoollisviinin jakotapa, kuin yhteismalja? Arvoisa nimimerkki "Ilmajoella ainakin", mitä itse asiassa viestillä halusit viestittää. Käytkö muuallakaan ehtoollisella, vaikka naapuriseurakunnassa, jossa on vaikka pienet pikarit käytössä.
- UmpiLuterilainen
Ehtoollisviinin alkoholiprosentti on sen suuruinen tarkoituksella että se tappaa kaikki pöpöt.
- UmpiLuterilainen
weha kirjoitti:
Älkää tehkö ehdonvallan asiasta lakia.
Ei viinissä ole aina paljon alkoholia.Mitäs lakia vastauksessani oli alkuperäiseen kysymykseen nähden ???
Juu, ehtoollisviinissä ei ole kovin suuri alkoholiprosentti, mutta kuitenkin sen verran että yhteismalja on mahdollinen.
Kerron vastaukseni uudelleen:
Ehtoollisviinin alkoholiprosentti on sen suuruinen tarkoituksella että se tappaa kaikki pöpöt.
Tarkoitan sellaisia pöpöjä jotka aiheuttavat mm. flunssaa. Tätähän alkuperäinen kysymys tarkoitti. - epäilijä
UmpiLuterilainen kirjoitti:
Mitäs lakia vastauksessani oli alkuperäiseen kysymykseen nähden ???
Juu, ehtoollisviinissä ei ole kovin suuri alkoholiprosentti, mutta kuitenkin sen verran että yhteismalja on mahdollinen.
Kerron vastaukseni uudelleen:
Ehtoollisviinin alkoholiprosentti on sen suuruinen tarkoituksella että se tappaa kaikki pöpöt.
Tarkoitan sellaisia pöpöjä jotka aiheuttavat mm. flunssaa. Tätähän alkuperäinen kysymys tarkoitti.ihanko totta? tieto vai luulo. paljonko alkoholia on oltava jotta esim MRSA kuolee? miten viini desinfioi yhteis maljan ulko reunan joka koskettaa alahuulen sisäpintää? suun limakalvoilta on suora yhteys verenkiertoon. Entäs alkoholiton viini...
- Anonyymi
Höpöhöpö!
- Anonyymi
weha kirjoitti:
Älkää tehkö ehdonvallan asiasta lakia.
Ei viinissä ole aina paljon alkoholia.Kukaan täysi Kärkinen ei edes ajattele ehtoollisella onko kyse alkoholista pöllöt vaan herran muistosta ja et kai yksin juo pullollista. Ette osaa erottaa EDES HERRAN ATERIAA MAALLISESTA . PIISKAA TULISI !
- Anonyymi
epäilijä kirjoitti:
ihanko totta? tieto vai luulo. paljonko alkoholia on oltava jotta esim MRSA kuolee? miten viini desinfioi yhteis maljan ulko reunan joka koskettaa alahuulen sisäpintää? suun limakalvoilta on suora yhteys verenkiertoon. Entäs alkoholiton viini...
ONKO NYT KYSYMYS ANTIKRISTUKSESTA
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan täysi Kärkinen ei edes ajattele ehtoollisella onko kyse alkoholista pöllöt vaan herran muistosta ja et kai yksin juo pullollista. Ette osaa erottaa EDES HERRAN ATERIAA MAALLISESTA . PIISKAA TULISI !
Järkinen
- hygieninen vaihtoehto
Joissakin seurakunnissa ja etenkin suuret tilaisuudet käyttää leivän kastamista yhteiseen maljaan. säästyy viiniä, nopea ja joustava ja ennen kaikkia ei vaivaa mieltä mitä tartuntoja sai ehtoolliselta. Ehkä jää hätäinen tunne, mutta jos yhteispöytää käytetään ja ehtoollisen toimittaja toimii "hitaasti" ja rauhallisesti hyvä vaihtoehto. Itse en menisi ehtoolliselle jos on perinteinen yhteis malja. tämänpäivän pöpöt on niin jalostettuja ettei niiden kanssa ole leikkiminen. on Hepatiittiä, hankalia hengitystie ja suolisto infektioita joihin ei antibiotit meinaa tehota, sairaalabakteereita joiden kantajana ihminen on lopun ikänsä, vyöruusu, rokot, sukupuolitaudit jne. kaikkea ei tarvitse jakaa koko seurakunnan kanssa. mielestäni seurakunnan pitäisi elää tässä ajassa ja pysyä ajan tasalla. Uudistetaanhan Raamattua, virsikirjaa, jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten kaavojakin.
- Anonyymi
Sama tapa yhä jatkuu, ikävä kyllä. Tuttavaperhe vei lapsen kirkkoon. En tiennyt ettei omaan seurakuntaan. Olisin heti varoittanut asiasta. Hölmöyttään otti siellä yhteisehtoollisen joten nyt pelkään seurauksia. Lukuisat taudit leviää syljen välityksellä. Miksi laki ei tautien tartuttamista estä? Aina on hölmöjä uhkarohkeilijoita ja muuten vain piittaamattomia. Voi olla melkoinen bakteeribooli yhteisehtoollisilla kävijöillä suussaan eikä kaikki oireile näkyvästi mutta tautien kantajuus takaa hyvän leviämismahdollisuuden. Näin siinä kävi kun en itse vahtinut.. Harmittaa. Ei edes olla lahkolaisia.
- Anonyymi
Tarttuu vielä laitauskovaisuus. 🙄
- Anonyymi
Paavillahan on kai vesipyssy?
- Anonyymi
Se on ortodokskirkon tapa ne usein tunkeutuu luterisiin tiloihin.
- Anonyymi
Oletteko te vammaisia vai antikristus
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894