mikäs variaattori "vetoinen" tarkoittaa.onx se joku hihna veto vai???
variaattori veto
15
5245
Vastaukset
- esko
hihnavete
- monni
soon daffista volvo 343 seen siirreetty moottorikelkkahihnavaihteesto pitääs kulkoo yhtä lujjaa etehen ku taaksepäin,en tiärä onko kukaan kokeellu.
mutta järvien koko ei riittäny.
170kmh. eteenpäi, (moottoritie)
150kmh. taaksepäi, (järven jää) ei tarvinnu paljoo kääntää rattii yli 90kmh taaksepäi, ni ruvettii leikii karusellii.
veikeitä laitteita noi "sukkanauhaautomaatit"
- nykyaikaa
Volvon "kuminauhaveto" on museokamaa. Nykyisissä variaattoreissa on metallilamelleista rakennettu hihna, joka välittää voimaa kartiopyöräparien välillä. Kun ensiöpuolen kartioita puristetaan lähemmäksi toisiaan ja toisiopuolen kartioiden väliä avataan, hihna uppoaan syvemmälle toisiopuolen pyörien väliin ja nousee ulommas ensiöpuolella -> välityssuhde muuttuu "pidemmäksi".
Variaattori olisi hieno vaihteistoratkaisu portaattomuutensa ansiosta, mutta se on jäänyt harvinaiseksi. Aiemmin rajoitteena oli myös momentin kestävyys - variaattoreita oli vain pikkukinnereissä, mutta nykyään taitaa olla jo pari isollakin (oliko peräti kolmilitraisella?) koneella & variaattorilla varustettua autoa.
Tämä variaattorijuttu paljastaa myös kotimaisen huumorilehden, Tekniikan Maailman, tason. Siellä uskotaan yhä, että köydellä voi työntää, koska variaattorin väitetään välittävän voimaa työnnön eikä vedon välityksellä. No, onhan siellä puristustakin, koska hihnaa puristetaan kartiopyörien välissä, mutta voima siirtyy akselilta toiselle hihnan vedon välityksellä...- monni
onhan nuilla remmipiruilla ajettu jopa rallirossian.
- olet itse
Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
TM on asiassa aivan oikeassa. - TM:n satusetiä
olet itse kirjoitti:
Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
TM on asiassa aivan oikeassa.En edelleenkään usko, että lamellihihnassa voi olla työntöjännitystä. Jos hihnassa ei ole reilua vetojännitystä molemmilla puolilla, niin mikä taikavoima sen silloin kiristää kartiopyöriä vasten? Työntövoima pullauttaisi hihnan automaattisesti ulommas ja irti kartiopyöristä.
- linkkiä
TM:n satusetiä kirjoitti:
En edelleenkään usko, että lamellihihnassa voi olla työntöjännitystä. Jos hihnassa ei ole reilua vetojännitystä molemmilla puolilla, niin mikä taikavoima sen silloin kiristää kartiopyöriä vasten? Työntövoima pullauttaisi hihnan automaattisesti ulommas ja irti kartiopyöristä.
http://www.fisita2004.com/programme/programme/F2004F383
Tuo CVT vaihteistohan on ohjattu ECU boxin avulla ja käyttää työntöhihnaa.
Perinteinen ilman elektroniikkaa toimiva variaattori toimii kyllä vetämällä.
Hei vaan ja luetaan edelleen TM:ää - ei kovin osuva nimitys
linkkiä kirjoitti:
http://www.fisita2004.com/programme/programme/F2004F383
Tuo CVT vaihteistohan on ohjattu ECU boxin avulla ja käyttää työntöhihnaa.
Perinteinen ilman elektroniikkaa toimiva variaattori toimii kyllä vetämällä.
Hei vaan ja luetaan edelleen TM:ääNo nyt onnistuin lopultakin löytämään selityksen tuolle "työntävälle" hihnalle. Siinä on taipuisien metallihihnojen lomassa lamelleja, joiden tosiaan väitetään välittävän voimaa pääasiassa työntämällä. Jos siis laskuista jätetään pois ne taipuisat hihnat, joiden tehtävänä on pitää nämä lamellit ojennuksessa ja puristaa ne kartiopyöriä vasten ei-ihan-mitättömällä voimalla, koska kyseessä on metalli vastaan metallia ja välissä on vielä voiteluainetta, joten kitka on aika vähäistä ja tarvitaan suuri puristusvoima moottorin momentin siirtämiseksi hihnaan.
Näin äkkipäätä tämä "työntäminen" tuntuu lähinnä markkinointiosaston neronleimaukselta, koska hihnassa vaikuttaa aina moninkertaisesti "työntövoimaa" suurempi vetojännitys, kun myös nämä koko pakettia kasassa pitävät metallihihnat otetaan laskuissa huomioon.
No, löytyipä siinä sivussa myös autokäytössä oleva portaaton vaihteisto, jossa ei käytetä "remmivetoa"
http://www.autozine.org/technical_school/gearbox/tech_gear_cvt.htm - ratkaisu...
ei kovin osuva nimitys kirjoitti:
No nyt onnistuin lopultakin löytämään selityksen tuolle "työntävälle" hihnalle. Siinä on taipuisien metallihihnojen lomassa lamelleja, joiden tosiaan väitetään välittävän voimaa pääasiassa työntämällä. Jos siis laskuista jätetään pois ne taipuisat hihnat, joiden tehtävänä on pitää nämä lamellit ojennuksessa ja puristaa ne kartiopyöriä vasten ei-ihan-mitättömällä voimalla, koska kyseessä on metalli vastaan metallia ja välissä on vielä voiteluainetta, joten kitka on aika vähäistä ja tarvitaan suuri puristusvoima moottorin momentin siirtämiseksi hihnaan.
Näin äkkipäätä tämä "työntäminen" tuntuu lähinnä markkinointiosaston neronleimaukselta, koska hihnassa vaikuttaa aina moninkertaisesti "työntövoimaa" suurempi vetojännitys, kun myös nämä koko pakettia kasassa pitävät metallihihnat otetaan laskuissa huomioon.
No, löytyipä siinä sivussa myös autokäytössä oleva portaaton vaihteisto, jossa ei käytetä "remmivetoa"
http://www.autozine.org/technical_school/gearbox/tech_gear_cvt.htmHei tässä on toinenkin linkki tuohon vaihteistoon. http://www.insightcentral.net/encyclopedia/encvt.html
Näyttäisi että tuota variaattoria ohjataan monimutkaisen elektroniikan avulla. Hihnan lamelleissa näyttäisi olevan jokaisessa tappi joka tukevoittaa hihnaa työntövaiheessa.
Heippa. - monni
olet itse kirjoitti:
Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
TM on asiassa aivan oikeassa.kyllä soon kumihihna siinä remmipiruvolvossa
- Keijo
olet itse kirjoitti:
Kyllähän metallihihna variaattorissa siirtää voiman työntämällä. Vanhat hihna systeemi, esim skoottereissa siirtää vetämällä.
Tuollaista lamelleista tehtyä työnnössä kovettuvaa hihnaa jos vetää se on poikki heti.
Oletko muuten nähnyt lamellihihnaa.
TM on asiassa aivan oikeassa.Vai että oikein työntämällä! Koitappa työntää köydellä tai jollain muulla narulla tai vaikkapa sillä sun metallilamelli remmilläs!!!
Ajattele nyt jo omalla päälläs mitä jutustelet!
Olen työkseni pelannut hihnojen ja kaikenlaisten remmien kanssa vuosia ja IKINÄ EN OO KUULLUT TYÖNTÄVÄSTÄ HIHNASTA/REMMISTÄ TAI NARUSTA yhtä naurettavaa tarinaa ja pokkalinjalla!!!
Katoppas kuule peiliin ja vastaus löytyy sieltä
V.tt. ku täälä jotkut usoo kaikki mitä lehdesä lukee! Tarttis antaa oppitunti oikeen käjestä pitäen ja variaattori loota pöydällä avattuna ni tonootkii tajuais kuinka se pelittää IHAN OIKEESTI!!!! - asia
Keijo kirjoitti:
Vai että oikein työntämällä! Koitappa työntää köydellä tai jollain muulla narulla tai vaikkapa sillä sun metallilamelli remmilläs!!!
Ajattele nyt jo omalla päälläs mitä jutustelet!
Olen työkseni pelannut hihnojen ja kaikenlaisten remmien kanssa vuosia ja IKINÄ EN OO KUULLUT TYÖNTÄVÄSTÄ HIHNASTA/REMMISTÄ TAI NARUSTA yhtä naurettavaa tarinaa ja pokkalinjalla!!!
Katoppas kuule peiliin ja vastaus löytyy sieltä
V.tt. ku täälä jotkut usoo kaikki mitä lehdesä lukee! Tarttis antaa oppitunti oikeen käjestä pitäen ja variaattori loota pöydällä avattuna ni tonootkii tajuais kuinka se pelittää IHAN OIKEESTI!!!!Joku ostaa nissan micran ko. vaihteiston jossa käytetään tuota metalli lamellihihnaa.
(en muista auton tyyppiä)
öljyt ulos ja rälläköi kuoren auki niin että voi pyörittä ja katsoa.
Mun mielestä tuo hihna toimii kyllä sekä vetävänä että "työntävänä"
Jo tällainen hihna toimisi vain vetävänä, ei mitkään materiaalit kestäisi variaattorin lautasissa ja metallihihnassa, vaikka onkin öljykylvyssä.
- no höhhön höö
miksi se pitää olla joku kartio? miksei voi olla vaikka 2 tai 5 putkea mitkä pitää hihnaa ympyränä samalla tavalla ku pitäisit sormien välissä kumilankaa ja sitte ne menee sisään tai ulos
- TM = Tunnettua Mutua
Enpä tiedä autoissa muita ratkaisuja käytettävän - välitettävät voimat ovat aika suuria - mutta portaattoman vaihteiston voi rakentaan monella muullakin tapaa. Googlella löytyi jopa kokonaan portaattomille vaihteistoille pyhitetty webbisivusto
http://cvt.com.sapo.pt/
Sielläkin puhutaan vain ja ainoastaan hihnan jännityksestä. Missään muualla kuin TM:n höpinöissä en ole väitteeseen työntövoimasta törmännyt, joten kyseessä on pelkästään käännösvirhe, joka juontanee hihnan *puristamisesta* kartiopyörien välissä - sekä tietenkin toimituksen jääräpäisestä "me olemme aina oikeassa" -asenteesta.
Ja löytyihän yksi esimerkki tehokkaassa autossa käytettävästä variaattorista:
http://www.audiworld.com/news/99/multitronic/content.shtml
Tavallisella automaatilla ei ole mitään jakoa tämän kanssa ja jääpä kepillä hämmennettäväkin niukasti toiseksi sekä kiihtyvyydessä että polttoaineenkulutuksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo769292Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per623368- 422758
- 272271
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto522247Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212217- 131947
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151793- 691725
- 181659